انديشه شدن بينالمللي
عمومي و تخصصي مطبوعات
انديشه شدن بينالمللي
;ژاپن آموزشي امور كارگزاران ذهني مشغله
خاص موقعيت جهت به كه است كشوري ژاپن:اشاره
ارتباط دربرقراري آب ، ميان در بودن محصور و جغرافيائي
عديدهاي مشكلات با تاريخ طول نزديك ، در و دور كشورهاي با
كه ازتاريخ مقطع اين در حتي دليل همين به و مواجهبوده
طريق از ممكن زمان درسريعترين را اخبار و اطلاعات ميتوان
مشكلدرك با كشور اين مردم كرد ، كسب ماهوارههايگوناگون
ديگر سرزمينهاي مردم و جهان كشورهاي خصوصيات و فرهنگ
و صنعتي چشمگير پيشرفتهاي وجود با و ميباشند مواجه
جامعه كردن بينالمللي در هنوز كشور اين ژاپن ، در اقتصادي
سالهاي در منظور همين بهاست نبوده موفق خود مردم و
و كشور اين سياستگذاران توسط جانبهاي همه تلاش اخير ،
مرتبط بحثهاي ارائه و موضوع طرح در گروهي رسانههاي همكاري
اين از تا گرديده ارائه جامعه كردن بينالمللي در آن به
جهت را مردم طبيعت و شخصيت سريعتر هرچه بتوانند طريق
از يكي.كنند مهيا جامعه شدن بينالمللي شرايط پذيرش
كردن بينالمللي درزمينه ژاپن دولت شده ارائه سياستهاي
پرورش و آموزش سيستم از بهينه جامعه ، استفاده و افراد
براي كوشش و وتلاش خارجي دانشآموزان بيشتر هرچه وپذيرش
آموزشي سيستم اصلاح و مدارس در اينافراد حضور از استفاده
قابل نيزپيشرفت اخير سالهاي در و بوده مهم اين ژاپندر
.داشتهاست بدنبال را ملاحظهاي
خصوص در شدهمطالبي سعي حتيالمقدور گزارش ، اين در
از و ژاپن دولت سياستهاي و ژاپن خارجيدر دانشآموزان
و تلقي طرز خصوص در كشور اين پرورش و آموزش وزارت جمله
در وزارتخانه اين سياستهاي و پديده اين با برخورد چگونگي
با ژاپن مدارس در دانشآموزان اين حضور از بهينه استفاده
در اخيرا مذكور وزارت كه گوناگوني گزارشهاي از استفاده
.شود ارائه كرده ، منتشر خصوص اين
مدارسژاپن در خارجي دانشآموزان افزايش
خانواده همراه به كه خارجي افراد تعداد اخير ، سالهاي در
همراه و يافته افزايش ميكنند ، سفر ژاپن به كار براي خود
مدارس در كه خارجي نوجوانان و كودكان تعداد آن ، با
نيز ميباشند ، تحصيل مشغولبه كشور اين راهنمايي و ابتدايي
آمده بهعمل تحقيق براساس ارتباط همين در.افزايشاست به رو
ماه در كه (مونبوشو) پرورشژاپن و آموزش وزارت توسط
كودكانو و مدارس تعداد گرديده ، انجام سال1993 سپتامبر
ادامه جهت زبانژاپني آموزش به نياز كه خارجي نوجوانان
بر 7569 بالغ داشتهاند ، را اينكشور مدارس در تحصيل
و 2881دانشآموز ابتدائي مدرسه در 2611 دانشآموزخارجي
به 10475 آن كل جمع كه راهنماييبوده مدرسه در 1094 خارجي
.دانشآموزميرسد
سپتامبر ماه در آمده بعمل تحقيق با مقايسه در تعداد اين
تعداد و ابتدائي مدرسه در 1437 دانشآموز 3978) سال 1991
(نفر جمعا 5463 راهنمايي مدرسه در 536 ، دانشآموز 1458
قابل رقم كه ميدهد نشان را سال دو طي در برابر دو رشد
.است ملاحظهاي
داراي كدام هر مليت ، نوع با متناسب خارجي ، دانشآموزان اين
آن تعداد سال 1993 تحقيق درميباشند خود ، خاص مادري زبان
تعداد نظر از آن بيشترين كه بوده زبان بر 48 بالغ
نفر8/38 4056) پرتغالي زبان:از عبارتند دانشآموز
زبان ،(درصد نفر3/30 3711)چيني زبان ،(درصد
اينزبانها تعداد ضمن در ،(درصد نفر9/12 1347)اسپانيائي
فزاينده رشد نشانگر كهخود بوده زبان سال 1991 ، 43 تحقيق در
طي در ژاپن به ديگر مختلف كشورهاي خارجياز افراد ورود
.ميباشد سال ايندو
كه دانشآموزاني تعداد در چشمگيري رشد بويژه خصوص ، اين در
.ميشود ديده است ، اسپانيائي و پرتغالي آنان مادري زبان
ماه 6 در مهاجرت اداره قوانين از بخشي اصلاح نيز ، آن دليل
در كه ژاپني دورگه افراد آن براساس كه بوده سال 1990
ميتوانند اقامتدارند ، جنوبي امريكاي كشورهاي ديگر برزيلو
اقامتدايم به و شده بهرهمند همسر ويزاي و اقامت ازويزاي
افزايش اصلي دلايل يكياز.ورزند مبادرت ژاپن در كار يا و
افراد اين دانشآموزان تعداد و دورگههايژاپني تعداد
.ميشود تلقي موضوع اين نيز ژاپن درمدارس
مدارس سطح در دانشآموزانخارجي اين تعداد به نگاهي اگر
داشته ميشوند ، اداره محلي صورت به ژاپنكه مختلف مناطق
به تحقيق برطبق كه رسيد خواهيم نتيجه اين به باشيم ،
زبان آموزش به نياز كه مناطقي تعداد سال 1993 در آمده عمل
اين در ساكن خارجي دانشآموزان تحصيل ادامه جهت ژاپني
كل از درصد كه 26 بوده منطقه بر 828 بالغ ميباشند ، مناطق
.برميگيرد در نيز را ژاپن در قريه و روستا شهر ، تعداد
به آن در خارجي دانشآموزان كه مناطق اين مدارس تعداد
تعداد و گرديده بالغ مدرسه به 3705 دارند ، اشتغال تحصيل
در خارجي دانشآموزان از تن دو يا و تن يك فقط كه مدارسي
درصد 3/63) مدرسه نيز 2350 داشتهاند ، تحصيل به اشتغال آن
.ميباشد (مناطق اين مدارس كل از
آموزشي سياستهاي و خارجي دانشآموزان مشكلات
زبان تنها نه بهژاپن ورود از قبل دانشآموزان ، اين اكثر
اين به ورود از بعد همچنين بلكه فرانگرفتهاند ، را ژاپني
آنچه با متفاوت رسومي و آداب و زبان كه فضايي وارد كشور ،
به ورود و ثبتنام مرحله در وخصوصا شده آموختهاند ، تاكنون
دانشآموزي وزندگي زبان زمينه در زيادي مشكلات با مدارسژاپن
.ميگردند مواجه
دانشآموزان پذيرندهاين معلمان و مدارس ، ديگر طرف از
اين با برخورد چگونگي با آشنانبودن دليل به نيز ، خارجي
با زمينه ، اين در كم بسيار تجربه يا و دانشآموزان گونه
گريبان به دست معضل اين حتي و بوده مواجه عديدهاي مشكلات
دانشآموزان با برخورد و رفتار چگونگي در ژاپني دانشآموزان
.ميباشد نيز خارجي
اعتقاد اين بر اينارتباط در ژاپن پرورش و آموزش وزارت
زمينههاي ايجاد در ژاپن جانبه همه حركت در كه است
به مربوط مشكلات حل جهت در كه است لازم كشور ، شدن بينالمللي
بر مترتب مسائل با مناسب برخورد و خارجي دانشآموزان پذيرش
خارجي ، پرورشدانشآموزان و آموزش چند هركرد كوشش آن
است ، داشته دنبال به را تصوري وغيرقابل گوناگوني مشكلات
پذيرش تاثيرمثبت در لازم آگاهيهاي است ضروري منتهي
كه موثري كمك و ژاپن در سطحآموزش در خارجي دانشآموزان
جاي بر ژاپن جامعه كردن بينالمللي در ميتواند اينموضوع
.شود ارائه گذارد ،
خارجي دانشآموز كهپذيرش ميبريم پي مطلب اين به اينجا در
ديدگاه از هم ميتوان را موضوع اينمفهومياست چه داراي
ژاپني ديدگاهدانشآموزان از هم و خارجي ، دانشآموزان
يك ارائه جهت گزارش اين در داد ، منتهي قرار بررسي مورد
مطلب دو بيان ديدگاهبه دو اين بين جمعبندي و اساسي ديدگاه
.ميپردازيم زير
جامعه افراد تمام براي آموزش اهميت
مورد جامعه آحادافراد براي آموزش اهميت اخير سالهاي در
آموزشي سياستهاي عمده نكات درمجموعه و گرفته قرار تاكيد
واساسي بنيادي محتواي به اهميت نيز ، ژاپن فعليدر
پرورشدهنده مردمو نياز مورد كه پرورشي و آموزشي
به باشد ، افراد شخصيت زندهكردن و نهفته استعدادهاي
پرورش و آموزش امر در زيربنايي ازروشهاي يكي عنوان
و آموزش امر در همچنين تفكر نوع اين كه گرفته قرار مدنظر
به.است بهسزايي اهميت داراي نيز خارجي دانشآموزان پرورش
فرهنگ ، زبان ، نوع به توجه با خارجي دانشآموزان ديگر ، بيان
با ژاپني زبان درك ميزان همچنين و آموزشي قبل زمينههاي
اين با نميتوان نيز دليل همين به و بوده متفاوت يكديگر
دانشآموزان آموزش.كرد برخورد يكسان طور به دانشآموزان
زبان و فرهنگي پيشينه داراي آنها فرد فرد كه خارجي
به توجه با مدبرانهاي طرح نيازمند ميباشد ، متفاوتي
بالا در اساسي شروط از يكي و بوده افراد اين فردي اختلافات
فردي شخصيت به توجه خارجي ، دانشآموزان در آموزشي اثر بردن
.ميباشد آموزش امر در آنان
شخصيت داراي كه انساني عنوان به كودك درك براي تلاش
در خصوصا و گرفته قرار آموزش زيربناي ميبايستي ميباشد ،
نمايان پيش بيشاز موضوع اين اهميت خارجي آموزشدانشآموزان
ايام ، اين در آنان آموزش و دانشآموزانخارجي پذيرش.گردد
لازم اصلاحات جهت بهترينفرصت عنوان به ميتواند عملي بهصورت
در آن هدايت و خارجي آموزشدانشآموزان سيستم و
.قرارگيرد ژاپن در آموزش بنيادي مسيراستانداردهاي
پرورش و آموزش كردن بينالمللي سوي به حركت
بينالمللي كه داشت عنوان ميتوان شدن بينالمللي تعريف در
متقابل وابستگي و همكاري روابط شدن عميق معناي به شدن
عبور و بينكشورها متقابل مراودات يافتن رونق وهمچنين
.ميباشد مرزها از وافراد كالا اطلاعات ، وانتقال
دوره در افراد وطبيعت شخصيت چگونگي از صرفنظر
يك شدن بينالمللي روندتوسعه در جامعه ، شدن بينالمللي
اقتصادي ، زمينههاي در اصطكاك و تنش ايجاد امكان جامعه ،
تلاش رو اين ازدارد وجود سادگي به.... و مذهبي فرهنگي ،
و رسوم و آداب تاريخ فرهنگ ، متقابل درك براي جانبه همه
بردن بين از يا و كردن كمرنگ براي ديگر كشورها ، ارزشهاي
امر در كشورها متقابل وكمك اصطكاكها و تنشها چنين اين
.است الزامي جامعه شدن بينالمللي
داراي كه افرادي با داريمميبايد رو پيش در كه دورهاي در
از متفاوتي زبان و ورسوم آداب و ديدگاه تفكر ، طرز
اين به متقابل احترام و دركصحيح طريق از يكديگرهستند ،
بعنوان و سرگذاشته پشت را آن به مترتب مشكلات اختلافات ،
ارتباط برقراري و متقابل همكاري برقراري با بنيادي يكاصل
همت همكار و شريك عنوانيك به اجتماعي زندگي در قلبي
.گمارد
انديشه انتقال و ارتباط برقراري چگونگي
كه افرادي به انديشهها انتقال و ارتباط برقراري توانايي
زبان دانستن طريق از فقط ميباشند ، متفاوتي فرهنگهاي داراي
تفكر بينش ، داراي انسانهاي با برخورد در.است ممكن خارجي
ضررها و سودها در كه انسانهايي و متفاوت ارزشهاي و
خودداري ويا نامانوس رفتار ارائه از پرهيز متفاوتميباشند ،
تفكر طرز آن دريافت عدم در ياتلاش متفاوت فكر طرز ارائه از
منظور براياين بلكه داشت ، نخواهد دنبال به نيز ، ثمري
آن متعاقب و نظريات بهنقطه كامل سپردن گوش روش بهترين
به آن ، با متناسب و روشن توضيحات يا خود نظريات ارائهنقطه
را وي خوبي به بتوان و بوده مقابل طرف فهم قابل كه طريقي
روش ميتوان كه است اساس اين بر و ميباشد كرد ، متقاعد
متفاوتي بينشهاي و نظريات نقطه از كه افرادي همكاري
.كرد پيدا را برخوردارند ،
بينالمللي مسير در افراد تربيت و خارجي دانشآموزان نقش
جامعه شدن
ميدارد ، بر گام شدن بينالمللي مسير در كه جامعهاي يك در
به و كرد ، اعتماد آن به ميتوان كه است موجودي انسان
عامل افراد ، اين طبيعت و قابليتها چگونگي دليل همين
برخوردار بهسزايي اهميت از و بوده مسير در تعيينكنندهاي
مورد طبيعت و تواناييها داراي كه انسانهايي تربيتاست
يك عنوان به ميباشند ، جامعه يك شدن بينالمللي براي نياز
كه كشورهايي تمام و ژاپن توجه مورد مشترك ، مساله صورت
.ميباشد برداشتهاند ، گام شدن بينالمللي مسير در امروزه
مورد ژاپن دانشآموزان در مساله صورت اين كه هنگامي خصوصا
آموزش و پذيرش كه ميرسيم نتيجه اين به ميگيرد قرار بررسي
است خاصي اهميت داراي مسير ، اين در خارجي دانشآموزان
دانشآموزان طرف از مناسب بسيار فرصت ارائه نيز ، آن ودليل
با برخورد با كه است ژاپني دانشآموزان براي ژاپن در خارجي
برقراري چگونگي و متفاوت فرهنگهاي درك مستقيم تجربه آنان
.ميكنند آنانفراهم براي را فرهنگها بيناين ارتباط
تنها داشتكه نظر در ميبايستي نيز موضوعرا اين البته
به نميتوان مدارسژاپني ، در خارجي افزايشدانشآموزان با
شدن بينالمللي وطبيعت قابليتها پرورش به صورتخودكار
در اجتنابناپذير شرايط از يكي بلكه كرد ، افرادمبادرت
مدارسي ايجاد و شرايط واجد معلمان وجود اهميت مسير اين
قرار خود كار اساس را آموزش شدن بينالمللي ديدگاه كه است
آموزش ، چگونگي مسير ، اين در بيانديگر ، بهدادهاند
عوامل بهعنوان ميتوان را مدرسه مديريت نحوه و شرايطمعلمان
.برشمرد اصلي
امور كارگزاران نظر طبق بر گرديد ، عنوان كه همانگونه
فرصت تنها نه خارجي دانشآموزان آموزش ژاپن ، در آموزشي
مسير در افراد طبيعت و قابليت پرورش جهت را مناسبي
اين از همچنين بلكه ميدهد ، ارائه شدنجامعه بينالمللي
به اهميت كه آموزش بنيادي اصل كه ميشود ارائه فرصتي طريق ،
مورد مجددا نيز ، است جامعه افراد فرد فرد پرورش و آموزش
اين در مدارس آموزش سيستم چگونگي در و گرفته قرار توجه
.پذيرد اصلاحاتيصورت نيز ، مسير
در آنان آموزش و خارجي دانشآموزان پذيرش ديگر طرف از
گفته كه مدارس ، اين آموزش بهبود در ميتواند ژاپن مدارس
.شود واقع موثر ميكنند ، عمل يكنواخت و بسته بصورت ميشود
سوي به باز دربهاي با مدارسي گشايش براي را راه ميتوان
وپرورش آموزش نيز ، جهت همين به و كرد خارجهموار دنياي
در و نموده برخورد بصورتمثبت موضوع اين با ميبايستي ژاپن
.كند كوشش رساندنآن انجام به
ملاحظه
بعد خصوصا كه چشمگيري اقتصادي پيشرفتهاي با همراه ژاپن
از يكي به توانست يافت ، آندست به دوم جهاني جنگ از
بازارهاي نيمياز از بيش و آمده در حاضر عصر غولهاياقتصادي
به منتهي ، .نمايد خود آن از تجاري دررقابتهاي را جهاني
اين حكومتهاي اجرائي سياستهاي و جغرافيايي موقعيت لحاظ
از جلوگيري و مرزها كردن مسدود جمله از تاريخ طول در كشور
دويست مدت به كه كشور از خود اتباع خروج و بيگانه اتباع
در آن مستقيم تاثير و انجاميد ، طول به ادو دوره در سال
كه خارجي افراد با آنان برخورد طرز و ژاپن مردم روحيات
كشور اين ميخورد ، چشم به آنان در نسبي طور به نيز هنوز
و اجتماعي زمينه در اقتصادي ، پيشرفتهاي با متناسب نتوانست
همين به و يابد دست بينالمللي استانداردهاي به انساني
اروپا كشورهاي طرف از تاكنون را زيادي اعتراضات نيز دليل
و سياستگزاران لذا.است بوده پذيرا زمينه اين در وامريكا
دهه اواسط از خصوصا مساله اين حل در ژاپني متفكران
حل راه اساسيترين و گذارده اجرا به را فراواني تلاش هشتاد ،
در ژاپن مردم طبيعت و تواناييها تربيت نيز را معضل اين
كه متفكرانمعتقدند اين.ميدانند بينالملليشدن مسير
و وسنن آداب انديشهها ، فرهنگها ، رابا مردم ميبايستي
تا آشناكرد ، خاكي كره اين ديگرانسانهاي زندگي طريقه
و خارجشده خود اطراف كوچك ازدنياي طريق اين از افراد
تطبيق درصدد لذا.نميگردد خلاصه ژاپن در دنيا كه دريابند
بيشتر چه هر پذيرش راستاي در كشور پرورش و آموزش سيستم
و مدارس در خارجي دانشجويان حتي و خارجي دانشآموزان
و دانشجويان و دانشآموزان كردن آشنا و ژاپن دانشگاههاي
كشورها ديگر مردم فرهنگهاي و انديشهها با ژاپن مردم
روش اين ژاپن ، جامعه شدن بينالمللي مسير درميباشند
.ف.داشت خواهد همراه به كشور آن براي را مطلوبي نتيجه
قائمي
عمومي و تخصصي مطبوعات
آخر بخش - ايران علمي توسعه و علمي مطبوعات
صحرايي فريبا
را ميشود خوانده علمي امروزهنشريه آنچه:صفري.
نشريات اين از گروهي.كرد تقسيم عمده دسته دو به ميتوان
علوم ترويجدهنده سازمانهاي و دانشگاهها علمي ، راانجمنهاي
چنين تحريريه هيئت موارد ، اغلب در كه ميكنند منتشر
برخلاف كه ميدهند تشكيل علم اهل دلسوختگان را نشرياتي
و ميورزند عشق علمي كار و علم به جامعه قاطع اكثريت
.علمياند مستعدانتشارنشريه
ايران علمي جامعه حال به دل نخست ، گروه برخلاف دوم ، گروه
تاكيد عنوان براين كه) خود نشريهعلمي در و نميسوزانند
تيراژ افزايش باعث آنچه هر نوشتن از ،(دارند هم فراواني
به خود با را پرندهاي بشقاب روز هر.نميورزند دريغ ميشود
چندين و بدزدد روستايي از را كودكي تا ميآورند زمين
با را مقولهاي بخواهيم اگر !كند آزاد طرفتر آن كيلومتر
دوم گروه شك بدون كنيم ، تعريف كشور در علمي ناممطبوعات
.داشت نخواهد آن در سهمي هيچ
بسيار رشد كمي لحاظ به علمي مطبوعات:منصوري دكتر.
مجلات اين حتي كه دارد وجود موردي كمتر اما.است خوبيداشته
.بدهند مردم خورد به را علمي مطلب علمي ، بهشيوه
اين به ميبرم نام فيزيك مجله از مقوله اين در من اگر
در كرديم سعي واقعا ماهستم آشنا آن با كه است خاطر
و مطالب يعنيكنيم كار روش اين با مجلهايمثلفيزيك
مشكل كار اين البته.كنيم تهيه علمي شيوه با را محتويات
كار اين براي كارآمد و لازم نيروي اينكه لحاظ به است
چند توانستيم ما سال يا 8 گذشت 7 از پس و است بسياراندك
متاسفانه.كنند كار سبك اين با كه كنيم تربيت نفررا
.ميگيرند كم دست خيلي را قضيه اين ما كشور در مجلاتعلمي
-علمي و تخصصي همگاني ، دسته سه به را مجلات ما اگر
سوم دسته جزو نجوم مجله مثل مجلههايي كنيم ، تفكيك آموزشي
.دارند آموزشي نقش بيشتر هستنديعني
انجامشده تحقيقات نتايج انتقال نقش دنيا در تخصصي مجلات
مكتوب خودكار اينكه ضمن.ميكنند ايفاء ديگران به را
دارد دنبال به هم را هدف اين و ميكند منسجم را ذهن كردن ،
.ميكنند ايجاد هم را دانشمندان ميان ارتباط مجلات اين و
نشر و رايانهاي شبكههاي پيشرفت با امروزه البته
است گرفتن رونق حال در مجلات اين از جديدي شكل الكترونيكي ،
صورت به هم و چاپي صورت به هم علمي معتبر مجلات بسياري و
.ميشوند منتشر الكترونيك
ارتقاء براي انقلاب از پيش.افتاد جالبي اتفاق ايران در
حاكم روابط دانشياري به استادياري ، مثلا دانشگاهي سطوح
را ضوابط گرفتند تصميم دستاندركاران انقلاب از بعد.بود
بايد شود دانشيار ميخواهد كه كسي گفتند مثلا.كنند حاكم
اتفاق.باشد كرده چاپ علمي مجلات در علمي مقاله تعداد فلان
مجلات در مقالهاي هيچ سالها كه افرادي.بود اينجا جالب
مجله نشر امتياز و رفتند كنند ، چاپ بودند نتوانسته علمي
ترفيع و كردند چاپ را خودشان مقالات هم اول و گرفتند علمي
.كردند رها خدا امان به را مجله هم بعد و گرفتند هم
محافل در و اخير سال ده در كه علمي مجلات اكثر تقريبا
ما.است بوده نيت اين با كردهاند كار به شروع دانشگاهي
مهمي كار كرديم فكر و كرديم طي را ضابطه به رابطه مرحله
كه كردهايم كاري ما است ، هوشمند انساندادهايم انجام
كه نشديم متوجه و كردهايم اعمال ضابطه طريق از را رابطه
در رابطه.نيست بدي چيز رابطه.ميكند عمل ديگري طور دنيا
كنار كل بطور را تشخيص ما.است تشخيص حقيقت
ديگر جاهاي در.است تشخيص است مهم علم در آنچه.گذاشتهايم
عمل او تشخيص روي و كاري در ميگذارند را نفرعالم يك
آنها البته.نيست مطرح ضابطه و رابطه ميكنند ، ديگر
اصل ولي دارند افراد علمي درجه تميز براي پارامترهايزيادي
براساس بخواهيم اگر ميكنيم فكر ما.است آنهاتشخيص براي
عالم واقعا كسي اگر اما.ميشود مهم رابطه كنيم ، تشخيصعمل
كار و خودش نگران و نيست مطرح برايش رابطه شد ، ديگر
.هستند ما علميه حوزههاي مورد اين در خوب مثال.خودشاست
.است بوده تشخيص هميشه عمل ملاك علميه درحوزههاي
و بخرند رشوه با را آيتاللهي درجه كه نشده بنابراينهيچوقت
.است بوده درست هميشه هم آيتالله تشخيصيك
اشاره كه هستند مساله اين به مبتلا عموما ما تخصصي مجلات
سال 6261 از كه فيزيك مثل آموزشي مجلات اما.كردم
طرز كه شدهاند منتشر هدف اين با است ، شده راهاندازي
فيزيك نميخواستيم ما.بدهند آموزش را علمي مطالب نوشتن
ياد مختلف طرق از ميتوان را آن حال هر به چون بدهيم ، ياد
ابتداي در كه ميكنند كار فيزيك مجله در كساني الان.گرفت
كه دقتي همان به حالا اينها.بودند دانشآموز آن ، راهاندازي
اين اما بوده ، خوبي خيلي ثمره اينميكنند فكر مينويسند ،
هم و ميدهند آموزش را علم هم كه هستند كم خيلي افراد طور
با كه كسي باشد ، شل اگر علمي نوشتاررا علمي نوشتن طرز
با كه مهندسي.كرد خواهد عمل شل ميشود ، تربيت نوشتار اين
ميشود همانمهندساني زمره از آيد بار سست علمي نوشتههاي
كه ميشوند مثلمهندسيني يا.ساختهاند را پونك مجتمع كه
آخر ولي ساختند دانشگاهمعظمي كشور استانهاي از يكي در
آهني پله بيرون شدنداز مجبور و ندارد پله راه ديدند
حريق ضد و است نويني طراحي اين بگويند و كنند نصب برايش
!است
بسيار كار چون داريم كم خيلي هم علمي عموميتر نشريات
اين جمله از.نداريم زيادي تجربه ما و است پيچيدهتري
بينظيراست خاورميانه در حتي آن تيراژ كه است نجوم مجلات
عمومياروپا علمي نشريات با است مقايسه قابل آن تيراژ و
درسطح و است داخلي نشريه اين كه تذكر اين با امريكا و
علميمربوط مسائل در نشريه اين.نميشود توزيع بينالمللي
رشته گسترشاين باعث نجوم.است داشته تاثير هم نجوم به
ده در تاسيسشده رصدخانههاي تعداد.است شده جامعه در علمي
مجله و تاريخايران رصدخانههاي كل با است برابر اخير سال
.است نبوده بيتاثير گسترش اين در نجوم
هم را كردن فكر علمي و كردن فكر درست نشريات جور اين
مبتذل كه داريم هم ديگري همگاني علمي مجلات.ميدهند آموزش
مجلات تاريخ براي ساله سابقه 40 يك با دانشمند مجله.هستند
را نشيبي و فراز دورههاي اما است افتخار يك ما كشور علمي
هم سال چند.ندارد مطلوبي وضعيت الان و گذاشته سر پشت
يعني ميگويم كه مبتذلهم.ميشد منتشر پاييني سطح در بشدت
مثلا.ميشود چاپ درآن هيجانانگيز و كاذب و غيرعلمي اخبار
ندارد ، عرفان و ازنجوم اطلاعي اساسا كه كسي مجلات اين در
و ندارند علم به اينهاربطي !مينويسد اينها تلفيق در مطلبي
.ميدهند مردم به غلط واطلاعات ميكنند نگاه جنجالي مسائل به
رشد كيفي نظر از ما خوشبختانه.:خانيكي دكتر.
يكي منتهي.داشتهايم كشور تخصصي نشريات در را چشمگيري
تخصصي و علمي نشريات ناپايداري همواره ما اصلي مشكلات از
از دربسياري نشريات نوع اين انتشار متاسفانه.است بوده
است نگرفته بهخود نهادي شكل و است وابسته افراد به موارد ،
سنت كه ، ميشود باعث نشرياتتخصصي انتشار نهاديشدن اين و
اين در بزرگ مشكل يك لذا.آسيبببيند و لطمه آنها در علمي
افراد سليقه و ذوق براساس نشريات كهاينگونه است اين زمينه
.ميشود كشيده تعطيلي به افراد تغيير وبا ميآيد بهوجود
ما شد ، برشمرده كه نقشهايي ايفاي در آيا -
شويم؟ قائل عمومي و تخصصي مطبوعات ميان تفكيكي ميتوانيم
از بايد را بخش دو اينجا مندر نظر به.:خانيكي دكتر.
نخبگان مفهوم به جامعه نخبگان بخش يك.كرد تفكيك يكديگر
از ارتباطي پيام هر معمولامردم عامه ديگر بخش و علمي ،
با كه نخبگان ، طريق از يكي.ميرسد جامعه به طريق دو
ارتباط عمومي افكار سازندگان و رهبران يا مرجع گروههاي
جامعه در سياسي فرهنگي ، علمي ، نخبگان اينها.ميگيرند
تخصصي نشريات گروه اين براي نيز متناسب قالب كه هستند
تحقق است ، رفتاري تغيير يك ايجاد پي در وقتي يعني.هستند
ميكند جستجو و ميبيند جامعه در موثر افراد در را هدف اين
خود جامعه دانشمند و متفكر قشر در رفتار تغيير دنبال به و
يا انبوه جامعه دادن قرار مخاطب هدف ، نيز گاه.است
و فراگير مطبوعات نقش اينصورت ، در كه است تودهوار
به زيادي حد تا امر اين و ميكند پيدا اهميت جمعي رسانههاي
.دارد بستگي دهد ، انجام ميخواهد فرد كه كاري و پيام نوع
مطبوعات نوع دو هر هم علمي توسعه زمينه در من بهنظر
فرهنگي اول ، نوع نشريات.كنند ايفا بايد كه دارند نقشهايي
و است آكادميك و كلاسيك فرهنگ عمدتا كه ميسازد ، را نخبگان
.است مكاتبهاي يا و فراگيرتر دانشگاه نوع يك
فراگير گروههاي و مردم چونعامه مخاطبان دوم ، نوع در اما
قرار توجه مورد بيشتر بينالاذهاني بخشهاي بايد هستند
براي و است عامهپسندتر كهخودبهخود چيزي يعني.بگيرند
عمدتا مباحث كه است موارد اين در.تاثيرگذارتر قشر اين
جنبههاي روي شوند ، تخصصي و خاص خيلي كه آن جاي به
نوع يك اينجا در و ميشود متمركز فلسفي يا و فردي اجتماعي ،
.ميشود داده تعميم همه براي دانش
رابراي توانمند و متخصص نيروي ما كشور در مطبوعات آيا -
كهتشريح نقشهايي ايفاي و شمرديم بر كه اهدافي به رسيدن
دارند؟ شد ،
به.داريم زياد نقيصه ما اينزمينه در.:خانيكي دكتر.
مفهوم به نخبگان ارتباطيبين حلقه كه اين دليل
از يكي درواقع.داريم كم را دانشمندان و انديشمندان
يا و شدن پيچيده ميكند ، تهديد را علمي كار كه مخاطراتي
شما.است جامعه با نشريات ارتباطي زبان شدن خاص خيلي
و علمي تعريف كه نشرياتي) بگيريد درنظر را علمي نشريات
از يكي عمدتا من نظر به نشريات اين (.دارند هم دانشگاهي
در فقط و فقط مخاطبانشان كه است اين دارند كه نقيصههايي
و علمي جذابيت بايد علمي نشريه گويي.است خودي حلقه همان
و هنري ويژگيهاي از و باشد داشته كمتري فراگيري قدرت
بيروحتر و جديتر هرچه و.باشد برخوردار كمتر مطبوعاتي
توسعه كه داشت توجه بايد كه حالي در.است علميتر باشد
كه است لازم و است علوم خود شكوفايي و رشد زمينهساز علمي
بستر اين و كنيم فراهم رشد اين براي را مناسب بستر ما
علمينويس روزنامهنگار ما مطبوعات كه ميشود فراهم وقتي
جذابيتهاي با ما حتيتخصصي و علمي نشريات و باشند داشته
علمي نشريه يك كه است آن حقيقتباشند همراه هم مطبوعاتي
نياز دو ما زمينه اين در ;فرقميكند علمي كتاب يك با
وجود به نياز جامعه سطح در كه اول ، همانطور وهله در.داريم
و علمي صاحبنظران سطح در.داريم فرهنگي مناسب بستر
.است لازم زمينهاي چنين ايجاد هم دانشمندان و متفكرين
مخاطبان يا مردم همه الزاما كه شود پذيرفته بايد
تغيير را خود آنان حرفهاي و پيامها درك براي نبايد آنها
تغييراتي نيز ارتباطي خط سوي اين در بايد بلكه.دهند
ما محققان و علما يا برجسته دانشمند يعني.صورتبگيرد
و كنند برقرار ارتباط جامعه مختلف سطوح با ميبايستبتوانند
خود به خود بپذيرند ، را اصل اين كه اين براي و حرفبزنند
.كنند قبول را الزاماتي سلسله يك ارتباطيشان زبان بايددر
شكل رسانهاي ، قالب چون مختلفي زمينههاي در كه آن ازجمله
عرضه نحوه حتي و تدوين زبان و ارائه زبان مطبوعات ، وفرم
مطبوعاتي جديد شيوههاي مثل شيوههايي و فنون از درجامعه
.بهرهبگيرند
و خاصش شكل در ما علمي مطبوعات است ، ضروري من نظر به
براي زبانها جذابترين از عامش شكل در علمي مباحث يا
را اصل اين ابتدا نتيجه در.كنند استفاده خودشان ارائه
نيست ، علميتر باشد ، كهنهتر هرچه مباحث كه پذيرفت بايد
اين پذيرفتن از پس و است علميتر باشد جذابتر بلكههرچه
نويسندگان تربيت و آموزش به نياز قطعا تغييرما ،
علمي كارهاي ارائه تفكرشان كه داريم ، وروزنامهنگاراني
و دانشمندان بين باشند واسطه ميتوانند كه نيروهايي.است
.جامعه
علمي مجلات انتشار در ديرينه سنت ما:لاريجاني فاضل دكتر
با متناسب علمي ژورناليسم كه بگوييم نميتوانيم اما داريم
شكل به حرفه اين به اساسا.است گرفته شكل جامعه پيشرفت
كه است مربوط هم امر اين به.است نشده نگريسته آكادميك
وضعيت ايران در كه ميشود داده بها علمي جامعه به چقدر
درك علمي مجلات تيراژ از ميشود را اين.ندارد وجود مناسبي
يك هنوز گفت ميتوان متاسفانه كه امر اين به نيز و كرد
و.ندارد وجود ايران در واقعي استانداردهاي در علمي مجله
مخاطبين با تحقيقاتي و آكادميك بسيار يا داريم كه آنها
مبتذل كه كردهاند سقوط نازلي سطح به آنقدر يا هستند محدود
.دارد وجود بزرگي خلاء طيف دو اين ميان در و ميشوند شمرده
علمي جامعه با تنگاتنگ ارتباط عدم كردم ، عرض كه دلايلي بجز
در ايزوله حالت يك كه چرا.است پديده اين ديگر دليل جهاني
.ميگذارد منفي تاثير كه دارد ماوجود علمي جامعه
.است ناهنجاري خيلي شكل به علمي مجلات به ما دسترسي
تكراري مجلات زيادي تعداد دانشگاهي و علمي نهادهاي برخي
تا البته كه.ندارند را معتبر مجلات بسياري امادارند
شوراي در طرحي مشكل اين رفع براي دارم مناطلاع كه آنجا
.است بررسي دست در انقلابفرهنگي عالي
نشر بهامر ايران در هم افرادي اگر كه بگويم خلاصه طور به
خاطر به علميپرداختهاند مقالات نوشتن و علمي مطبوعات
دانشگاهي تخصصي رشته يا عالي تحصيلات ما و بوده شخصي علاقه
تحقيقي هم زمينه اين در نيست بد.نداشتهايم زمينه اين در
.باشيم داشته موضوع اين دستاندركاران از آماري و بشود
نيروهايمتخصص چنين گرفتن كار به طليعه در ما البته
امر اين در كه است علمي توليدات اصلي عامل اما.هستيم
.است پانگرفته ايران در هم علمينويسي و هستيم ضعيف
اهميت خيلي كه نوجوانان و جوانان براي علمينويسي مخصوصا
نظامي و جايي يافته توسعه كشورهاي در:منصوري دكتر.دارد
موضوع اساسا ايران در.دارند متخصص افراد اين آموزش براي
استفاده نيروهايي چنين از ميخواهند نشريات كه است اين
يعني.كنند تربيت ميتوانند خوب ، بخواهند ، اگر نه؟ يا كنند
البته نه؟ يا ميشود حس افرادي چنين به نياز ديد بايد اول
راهنيست ، بهترين و كنند تربيت نيرو خودشان مجلات كه اين
در برايكار انساني نيروي تربيت كه است اين راه بهترين
رشتهكارشناسي يك قالب در مثلا و شود نهادينه علمي مجلات
.شود تدريس دانشگاهها در ارشد
است تخصص يك روزنامهنگاري من عقيده به:عبدي
علم يك كه آن از بيش روزنامهنگاري يعنيبرايمتخصصين
پزشكبايد يك حقيقت در.است استعداد و غريزه باشد ، يادانش
به وابزار زبان اين از بتواند تا باشد روزنامهنگاري متخصص
اينكهيك نه و كند استفاده پزشكي علم كردن عمومي نفع
نشريهتخصصي هر در.فراگيرد را پزشكي علم برود روزنامهنگار
و اقتصاد ، پزشكي جامعهشناسي ، مختلف رشتههاي در متخصصان اين
ميتواننددورههاي البته كنند كار بايد كه هستند آن نظاير
اشكالقضيه بنابراين.بگذرانند را روزنامهنگاري آموزش
روزنامهنگاريعلمي كه ميكنيم فكر ما كه ميشود شروع اينجا
گونه اين آنكه حال ديگر ، علوم مقابل در است
ديگر علوم كار به كه است فن يك روزنامهنگاري.نيست
يك باب در سخنراني براي.سخنراني فن مثل درست.ميآيد
و داشت را فلسفه يا سياست بايد ابتدا فلسفي يا موضوعسياسي
و مطلب بهتر ارائه براي را سخنراني فن بعد دردرجه
.جذابتر
|