دروغ كودكان از بعضي چرا
!ميگويند؟
كودك كار عليه راهپيمايان
شدند ايران وارد
دروغ كودكان از بعضي چرا
!ميگويند؟
آن راههايدرمان و كودكان در دروغگويي علل بررسي
گيرد قرار ناامن نامطمئنو موقعيت در شما كودك هرگاه
.ميشود متوسل دروغ گفتن به كند ياحقارت خطر احساس و
فرد.است كتمانواقعيت بهمعناي لغوي نظر از دروغگويي
و ميپوشاند را خود ضعفهاي ازطريقدروغگفتن دروغگو
و ميدهد نجات تنبيه از را خود.ميسازد گمراه را شنونده
.ميكند جلب خود به را ديگران توجه وسيله بدان
به كودك اگر.كودكاناست در ترس دروغگويي ، عوامل از يكي
ورهايي نجات براي آينده در تنبيهشود ، راستگويي سبب
.ميشود متوسل دروغگويي به ازمجازات
باشند داشته انتظاراتي كودك هر از بايد مربيان و والدين
در است منطبق او امكانات و واقعيات با كه
.شد خواهد تشديد و تقويت كودك غيراينصورت ، دروغگويي
.ميگذارند وجود عرصه برابرپابه محدودهاي در انسانها همه
همه.است نيامده دروغگوبهدنيا كودكي از كس هيچ
ديگران از را خويش توجيهاعمال و كردن فكر راه انسانها
كلمات ازطريق نادرستي يا درستي.يافتهاند تكامل و آموخته
اعمال و كلمات اين ما و ميشود القا ما به ديگران اعمال و
شكل را خود شخصيت سرانجام كرده ، تلفيق خود ذهنيات در را
.ميدهيم
دچار مواردي در كه توجيهافرادي از چند مثالهايي به
را خطاها اين كه داشتم حق من:كنيد دقت شدهاند اشتباه
نميدهند اهميت مسئله اين به زياد ديگر دهم ، افراد انجام
فكر شما راستي.ميكرد را كار همين بود كه هم ديگري هركس
از بعضي توسط چگونه استادانه توجيهات اينگونه كه ميكنيد
ميشوند؟ بيان نوجوانان و جوانان
كه كساني از آموختهاند ، جامعهخود از را مسائل اين آنها
نادرست و درست اعمال باارزيابي و دارند سروكار باآنها
اينگونه با را خود اعمال انجامشده هريك ذهنيات توسط كه
ميگوييم كه است همين بهخاطر.ميسازند همراه توجيهات
ميكنند بازي خود فرزندان شخصيت تكوين در مهمي نقش والدين
والا بهغايت ارزشي كودكان تربيت اوليه سالهاي در نقش اين و
.دارد
ابتدا كنيم تربيت راراستگو خود فرزندان اينكه براي
و باشيم داشته را دقت نهايت خود اعمال به نسبت ميبايست
جامعه يك در زيرا كنيم ، دقت ديگران با خود ارتباط در نيز
.دارد وجود متفاوتي تربيتهاي معمولا
شود ، آغاز او طفوليت هماندوره از ميبايست كودك تربيت
سنين از قبل بايد كه است مواردي از راستگويي و صداقت
كه باشيم داشته توجه بايد ما البته.شود توجه آن به مدرسه
او توجيهات ولي.ندارد را والدين فريب قصد اساسا كودك
.است مجازات از فرار براي راهي
بيان و است واقعيت بهمعنايكتمان لغوي ازنظر دروغگويي
دروغگو فرد.ندارد گوينده براي خارجي واقعيت كه سخني
را شنونده و ميپوشاند را خود ضعفهاي گفتن دروغ ازطريق
وسيله بدان و ميدهد نجات تنبيه از را خود.ميسازد گمراه
.ميكند جلب خود به را ديگران توجه
كه است ساله كودكان 54 متداول رفتارهاي از يكي گفتن دروغ
سال و سن اين در كودكان.ندارد اشكالي اخلاقي ازلحاظ
خيالپردازي آن نخستين كه ميگويند دروغ شكل دو به معمولا
از بعضي مبالغهآميز طرح با يا و داستان جعل با كودك است ،
و ميگذارد ميان مادر با را خود خواسته اغلب واقعيات ،
است بهتر صورت اين در.ميكند صحبت اميالش از غيرمستقيم
نوع دروغ.بزنند حرف كودك خواسته تائيد در مادر و كهپدر
هم بزرگترها كه است دروغي است ، مفيد بهاصطلاح دروغ دوم
تابهجاي ميگذارند مصلحتآميز دروغ حساب به را آن و ميگويند
كودك رشد از مرحله اين در.بگيرند خوب نتيجه بد ، نتيجه
از استفاده از و ميجويد خود خواسته در را درست كار تنها
.نميدهد راه خود به ترديدي خواستهاش به رسيدن براي دروغ
و راستگويي از كه كنيم تفهيم كودك به بايد موارد اين در
را دروغگويي و دروغ كه بداند بايد ميشويم خوشحال او صداقت
.نداريم دوست
رفتاري بالاتر سنين مسئلهدر اين كه داشت توجه بايد
.ميبخشد تصنعي و شخصيتساختگي كودك به كه ناپسنداست
و گيرد قرار ناامن و موقعيتنامطمئن در شما كودك هرگاه
كودك.ميشود متوسل دروغ بهگفتن كند حقارت يا خطر احساس
صريح و قاطع بهطور و ايمانندارد گفتههايش به دروغگو
ازدست ديگران به را اعتمادخود بهتدريج نميزند ، حرف
.ميشود بدبين اطرافيان به نسبت و ميدهد
تنفر با موارد اين در ازوالدين بسياري برخورد متاسفانه
دست فرزندشان چرا كه سوالميكنند خود از زيرا است همراه
والدين مواردي چنين با دربرخورد است؟ زده عملي چنين به
يا و كنند نگاه كودك به دروغگو آدم يك چشم به نبايد
عواقب برخوردي چنين زيرا باشند ظنين آنها به دائما
.داشت خواهد همراه به را ناگواري
است ، ضروري كاملا آن شناختعلل دروغگويي درمان براي
كه دارد متعددي و عللگوناگون مشكل يك بهعنوان دروغگويي
:ميشود اشاره آنها از برخي به اينجا در
دروغگويي علل بررسي
دروغگويي علتهاي از شديكي اشاره هم قبلا كه همانطور -
مادر و پدر كه درخانوادهاي.است خانواده آموزشنادرست
نميتوان ميگويند دروغ بهيكديگر همواره آن اعضاي وديگر
.شود تربيت راستگو كودكي كه داشت انتظار
.باشد اطرافيان توجه جلب استبراي ممكن كودك دروغگويي -
بيتوجهي مورد يامدرسه خانواده در كودكي چنانچه
توجه جلب خودو دادن نشان براي گيرد ، اطرافيانقرار
متوسل گوناگون زمينههاي در دروغ گفتن به است ممكن آنان
.شود
كمبود احساس خود اطرافيان دوستانو به نسبت كه كودكاني -
زمينههاي در جبرانكمبودها براي است ممكن ميكنند ،
دوستان تغذيه ، سكونت ، وضع محل والدين ، شغل گوناگوننظير
و آشفته درون و شوند متوسل دروغ به سفرها و تفريحات و
.دهند تسكين موقت بهطور وسيله بدان را خود نگران
.ميشود دروغگويي موجب استكه عواملي ديگر از نيز ترس -
براي آينده در تنبيهشود ، راستگويي سبب به اگركودك
بايد.ميشود متوسل دروغگويي به مجازات از رهايي و نجات
و والدين خشن برخوردهاي و افراطي سختگيريهاي كه كرد اذعان
.ميشود محسوب كودك دروغگويي مهم علل از كودك با مربيان
او كودك با مربيان و برخوردوالدين و بيان نحوه گاهي -
.ميآموزد را دروغگويي او به و واميدارد گفتن دروغ به را
است شده خلافي عمل مرتكب كه كودكي به والدين مثال بهعنوان
بلكه است نداده انجام را كار اين او كه ميورزند اصرار
آن سبب خيالي موجودات برخي يا دوست يا همسايه مثلا ديگري
دروغگو را كودك آنكه علاوهبر والدين حالت اين در.بودهاند
نيز رفتارش مسئوليت قبول از گريز به را او ميآورند بار
.واميدارند
با آنان مقايسه و ازكودكان حد بيشاز توقع و انتظار -
عوامل ديگر از زمينههايگوناگون در همكلاسيها و دوستان
دروغ ازطريق كودك صورت اين در ميشود كودكان دروغگويي
هم و يابد غلبه موقت بهطور خود حقارت احساس بر هم ميتواند
خود سوي به را آنان نظر و سازد خشنود و راضي را والدين
.كند جلب
دروغگويي درمان
بايد مربيان و والدين دروغگويي ، درمان و پيشگيري براي
ازطرف تلخ و شيرين موارد شنيدن براي و بپذيرند را واقعيات
كه بياموزند كودك به خود رفتار با و شوند آماده كودكان
موجبات و است مقبول باشد كه صورتي هر به واقعيات گفتن
.كرد نخواهد فراهم را كودك آزار و تنبيه
براي را او ومربيان والدين كه ببرد پي كودك اگر
بهتظاهر تنبيهنميكنند راستگويي براي و دروغگوييتشويق
و والدين پرداخت ، همچنين نخواهد واقعيت وجعل رفتار در
بهاحتمال آنها به كودك كه پرسشهايي بايدازطرح مربيان
مشاهده درصورت.كنند خودداري داد خواهد نادرست پاسخ قوي
تنبيه به و كنند عمل شتابزده نبايد مربيان و والدين دروغ ،
.ورزند مبادرت كودك
آنانبايد رفتار اصلاح و ازدروغگويي كودك بازداشتن براي
روشها از برخي كه شود انتخاب موقعيت به باتوجه برخورد روش
:از است عبارت بهاختصار
دريابد بايد كودك اول وهله در;راستگفتن ارزش دادن نشان
عملي راستگويي و وناپسند نادرست كار دروغگويي كه
در را گفتن راست ارزش كودكبايد.است پسنديده و باارزش
دروغهاي برابر در نبايد مربيان و والدين.كند تجربه عمل
و زشت نتايج بيان.بزنند كتك را او و شوند برآشفته كودكان
آموزش در ميتواند آنها براي داستان بهصورت دروغگويي تلخ
و والدين اگر همچنين.شود واقع مفيد دروغگويي تلخ عواقب
و محبتآميز جوي در -درجمع نه -خلوت در را كودك مربيان ،
پند به و سازند آشنا دروغگويي نتايج و مضرات با پرعطوفت
دروغگويي درمان نيز و جلوگيري در بپردازند ، او دادن
.باشد موثر ميتواند
احساسات بيان اجازه
كه درصورتي كند ابراز آزادانه را خود احساسات بايد كودك
به بايد شود اذيتاطرافيان و آزار باعث بياناحساسات ،
احساسات جايگزين را ايناحساسات بهتدريج كه كودكآموخت
براي.شود تنبيه براياحساساتش نبايد و سازند خوشايند
او به بايد نميآيد ، خوشش كوچكش برادر از كودكي اگر نمونه
استماع از پس كند ، بيان را احساساتش كه شود داده اجازه
و كودك با خود رفتار تحليل ضمن بايد والدين كودك ، نظر
تغيير و كودك راهنمايي به احساسي چنان پيدايش علل يافتن
مرتكب كودك كه مواردي در.ورزند مبادرت او احساس و رفتار
بهطور و ملايمت به بايد ميگويد ، راست ولي شده خطايي كار
نيست پسنديده و درست رفتارش كه شود داده تذكر او به صحيح
در او با همدردي كودك ، به هشدار.دهد تغيير را آن بايد و
به بيتوجهي و كودك حرفهاي ناديدهگرفتن است ، لازم كه مواردي
براي ميتواند مشخص مواقع در كه است روشهايي از آنها
.شود استفاده كودكان دروغگويي درمان و پيشگيري
كودكان از انتظارات تعديل
باشند داشته انتظاراتي كودك هر از بايد مربيان و والدين
اينصورت ، غير در است منطبق او امكانات و واقعيات با كه
عمل توان كودك چون.خواهدشد تشديد و تقويت كودك دروغگويي
متوسل دروغ گفتن به ندارد را اطرافيان خواستههاي ساختن
داشته توانش حد در انتظارات بايد كودك از بنابراين ميشود
.باشيم
صاحبي فهيمه
:ماخذ و منابع
شفيعآبادي...دكترعبدا ;كودك مشاوره و راهنمايي (1
يوسفي مهرداد ترجمه ;تربيت و تعليم و كودك (2
ليكونا ، دكترتوماس ;كنيم تربيت خوب فرزندان چگونه (3
قراچهداغي مهدي ترجمه
كودك كار عليه راهپيمايان
شدند ايران وارد
مختلف كشورهاي نوجوانان و كودكان از تن اجتماعي34 سرويس
يا كودك كار عنوانعليه تحت يكراهپيمايي كه آسيايي
مرز طريق از ظهرجمعه كردهاند آغاز را (مارچ گلبال)
.شدند ايران وارد ميرجاوه
تا است شده شروع فيليپين در مانيل از كه راهپيمايي اين
كشورهاي در تاكنون راهپيمايان و داشت خواهد ادامه تركيه
نپال ، مالزي ، ويتنام ، كامبوج ، سنگاپور ، تايلند ، فيليپين ،
نشاط سعيد.كردهاند راهپيمايي پاكستان و هندوستان بنگلادش ،
روابط مسئول و ايران در راهپيمايي اين هماهنگكننده
با گفتوگو در خشونت قربانيان از بينالمللسازماندفاع
شده ، انجام برنامهريزي براساس:گفت جمهورياسلامي خبرگزاري
آسيا ، قارههاي در گروه چهار كودكتوسط كار راهپيماييعليه
اين اعلام با وي.انجامميشود آفريقا و لاتين آمريكاي اروپا ،
با ايران اسلامي جمهوري در راهپيمايي كه مطلب
و كار وزارت حرفهاي و فني آموزش بهزيستي ، همكاريسازمانهاي
ده:افزود ميشود ، انجام.خشونت قربانيان از دفاع سازمان
كردن همراهي و استقبال بهمنظور تهراني كودكان از تن
.آمدهاند زاهدان به راهپيمايان
و كودكان از تن كه 34 كودك كار جهانيعليه راهپيمايان
در جمعه روز عصر ميباشند ، آسيايي مختلف كشورهاي نوجوانان
.كردند راهپيمايي زاهدان شهر
|