در بهداشت مربيان خالي جاي
ودبيرستان راهنمايي دوره
مدارس در بهداشت مربيان جايگاه و نقش بررسي
داروهاي و اوليه كمكهاي جعبه جمله از امكانات نبود
را بهداشت مربيان امدادرساني مدارس بيشتر در لازم
.است كرده روبهرو مشكل با درمواقعضروري
:اشاره
گفته صراحت با مدارس بهداشت هفته مناسبت به مسئول مقام يك
مربي هزار كمبود 12 با كشور مدارس حاضر حال در كه است
دستگاههاي تصميمات و برنامه ناكارآمدي.است روبهرو بهداشت
دهه طولدو در مدارس بهداشت مربيان جذب و تربيت ذيربطبراي
اگر يقين به اما.است بوده دولت دلمشغوليهاي از يكي اخير
آموزش و درمان و بهداشت ووزارت پرورش و آموزش وزارت ميان
وظيفه اين شود ، برقرار لازم هماهنگيهاي اينزمينه در پزشكي
بودنجمعيت جواننميشود واگذاشته تعليق به حياتي مهمو
سالهاي وناهماهنگي تعارفات از فارغ كه ميكند اقتضا ايران
چارچوب در درمان و بهداشت ووزارت پرورش و آموزش وزارت پيش
مدارساقدام بهداشت مربيان تامين به نسبت برنامهمشترك ، يك
.ورزند
كهنه مسئله يك
از قابلتوجهي بخش كه ايران ما كشور همچون كشورهايي در
و تهيه ميدهند سالتشكيل زير 20 جوانان را آن جمعيت
جذب طريق از و مدارس سطح در كلانبهداشتي برنامههاي اجراي
براي مناسب بستر ايجاد همچنين و علاقهمند و نيروهايمستعد
بايد بهداشتي خدمات ارائه در دانشآموزان داوطلبانه مشاركت
پرورش و آموزش اساس براين.گيرد قرار ملي برنامههاي درصدر
وظايف با حساس دولتي تشكيلات يك عنوان به كشورها اين در
عرصه وارد بايد پرهزينه حال عين در و حياتي و سنگين
به دستيابي براي اصلي شرط اما.شود اجتماعي فعاليتهاي
و كودكان جسمي و رواني بهداشت و سلامتي تامين در موفقيت
توجه ميدهند ، تشكيل دانشآموزان را آنان بيشتر كه نوجوانان
.است ساز آينده قشر نيازهاياين به يافته سازمان و عميق
سازمان اجتماعي امور برجسته ازكارشناسان يكي گفته به
و كودكان اساسي نيازهاي به كه كشوري هر مللمتحد ،
تامين بهترينوجه به را آنها و دارد توجه خود نوجوانان
تضمين را كشور آن تعاليآينده و پيشرفت واقع در ميكند ،
بهداشت و تغذيه نيازهاي اساستامين براين.است كرده
برنامههاي اصليترين و مهمترين زمره بايددر دانشآموزان
.گيرد قرار وپرورش آموزش
بيماريهاي و رواني بيماريهاي از پيشگيري براي لازم اقدامات
به بايد شنوائي بيناييو ضعف سوءتغذيه ، مزمن ، يا عفوني
.درآيد اجرا به تحصيلي دورههايگوناگون در پيوسته صورت
علت از درصد به 70 نزديك كه ميدهد آمارينشان بررسيهاي
از كهبرخي است عفوني بيماريهاي به مربوط غيبتدانشآموزان
خواهد جديتري بهبيماريهاي تبديل رسيدگي عدم صورت در آنها
.شد
مدارس بهداشت كنوني وضعيت
وزارت مدارس بهداشت و تغذيه مديركل جعفري شريفه دكتر
:ميگويد مدارس بهداشت كنوني وضعيت درمورد پرورش و آموزش
بهداشت مربي هزار ابتدايي 6 مدارس سطح در حاضر حال در
را مقطع اين دانشآموزان سوم يك كه هستند كار به مشغول
بهداشت دربخش مطلوب وضع داشتن براي و ميدهند قرار تحتپوشش
نيز دبيرستانها و مقاطعراهنمايي در كه است لازم آموزشگاهها
از بخشي رفع براي.باشند داشته بهداشتفعاليت مربيان
كنار در معلمين از نفر و 400 كمبودها ، هزار
آموزشي دورههاي گذراندن با فعاليتهايآموزشي ،
و شد خواهند كار به مشغول مدارس لازم ، دربخشهايبهداشت
تشكيلات قالب در نيز جامعه آيندهسازان
بهداشت 750 تامين براي دانشآموزيبهداشتياران ،
.دارند فعاليت هزاردانشآموز
لازم انجاماقدامات و مدارس بهداشت گرفتن جدي:گفت وي
تعقيب جدي هدف يك صورت به بايد نونهالان ، سلامتي تامين براي
و پزشكان را كل اداره اين به كمك بيشترين:گفت وي.شود
خصوصي و دولتي مراكز بهداشتي و درماني بخشهاي كاركنان
.دهند انجام ميتوانند
وضعيت درمورد دبيرستان دوم سال دانشآموز اكبري سميرا
شما به اگر باشد خندهدار شايد:ميگويد چنين مدارس بهداشت
و بهداشتي فوريتهاي انجام و برايامدادرساني بگويم
به و دارد وجود قند آب فقط ما دبيرستان در اوليه كمكهاي
ليوان يك او به دانشآموز يك در بيماري نشانههاي بروز محض
از بعضي است ممكن قند آب اين كه.ميشود خورانده قند آب
.بدهد عكس نتيجه هم اوقات بعضي و باشد وقتهاكارساز
بايد بهداشتي مشاوران و مربيان:ميگويد ادامه در وي
نيازهاي به توجه با مختلف مقاطع در و مدارس درسطح
اجرا به را لازم آموزشي برنامههاي سنيدانشآموزان ،
مفيد ساعات نصف تقريبا كه هستيم جواني نسل ما.درآورند
اين در باشد قرار اگر و ميگذرانيم مدرسه در را شبانهروز
تكليف پس نشود توجه ما بهداشتي مسائل حداقل محيطبه
اكثر در آبخوريها و بهداشتي سرويسهاي بود؟ چهخواهد
ندارد خوبي چندان وضعيت ميدانم من كه آنجايي مدارستا
اوقاتاز اكثر در كه ميدهند ترجيح دانشآموزان از وبسياري
بهساعات توجه با آنكه حال نكنند استفاده سرويسها اين
كرد تحمل حدهم اين تا نميتوان هستيم مدرسه در ما كه زيادي
.نيست چاره راه يك نكردن استفاده و
در مدارس بهداشت كارشناسان از يكي فراهاني زهرا
:ميگويد چنين موضوع اين مشكلات مورد
ارتباط در حاضر حال در كه مشكلاتي عمدهترين از يكي
منسجم قوي ، كادر يك نداشتن دارد وجود مدارس بابهداشت
ارتباطبا در حاضر حال در كه نيروهايياست ديده وآموزش
سازمانيافته اولا هستند كار به مشغول مدارس بهداشت
كم دانشآموزانتعدادشان تعداد با مقايسه در و نميباشند
پرورش و آموزش حالحاضر در تحقيقات تازهترين براساس.است
قابل رقم اين كه است بهداشتروبهرو مربي هزار كمبود 12 با
به بايد كه بهداشتي خدمات همينميزان به و است توجهي
ميرسد نظر به آنچه.است گرفته شودكاستي ارائه دانشآموزان
جانبه همه و جدي حمايت يك نيازمند مدارس كهبهداشت است اين
پرورشميباشد و آموزش وزارت و درمان و بهداشت وزارت ازسوي
امكانات همچنينايجاد و نيرو تربيت شامل بايد حمايت اين كه
.مدارسباشد سطح در بهداشتي تجهيزات و
سني دوره حساسيتهاي به توجه با مربي اين گفته به
دانشآموزان جسمي و روحي نيازهاي به جدي توجه دانشآموزان
به بهداشتي مناسب خدمات كارگيري به و است ضروريات از
از بسياري ميتواند فن اين متخصصين و كارشناسان وسيله
.بياورد پايين مختلف جهات از جامعه سطح در را آسيبپذيريها
جذب بر علاوه مدارس در بهداشتي كمبودهاي جبران براي
در را علاقهمند دانشآموزان نوعي به بايد بهداشت ، مربيان
اين زيرا.كرد سهيم مدارس سطح در بهداشتي خدمات انجام
ايجاد فراگيري و نقشپذيري براي مساعدي زمينه سني دوره
و دورهكودكي موثر مشاركتهاي اين دانشآموزان و ميكند
.ميدهند جامعهگسترش سطح در بالا ، سنين در را خود نوجواني
بهديگران را خود دانستههاي كه اين از آنان كلي طور به
به اعتماد و بزرگي ، احترام لذت ، احساس نوعي دهند ، انتقال
دانشهاي توسعه و تعميم به تنها نه امر واين ميكنند نفس
و شدن اجتماعي در بلكه ميكند ، كمك اجتماع سطح در بهداشتي
و كودكان در نوعدوستي و مسئوليتپذيري ، تعاون حس رشد
.دارد تاثيريشگفتانگيز نيز نوجوانان
بهرهگيري به منجر ميتواند كودكان در حس اين گرفتن نظر در
.شود اجتماعي و گروهي كارهاي از بسياري در آنان نيروي از
نيز كشور يك سطح در گاهي مشاركت يا طرح آن بودن فراگير كه
.داد خواهد جواب
درچين ، درختكاري ژاپن ، در سل ريشهكني قبيل از طرحهايي
اندونزي ، در كوچولو دكترهاي افريقا ، در اسهال كنترل
جهان ، كشور در 76 كودك كودك ، طرح و هند در واكسيناسيون
در مدارس بهداشتياران طرح و اطفال فلج ريشهكني همچنين
داوطلب و فعال قشر اين مشاركت از بارزي نشانههاي ايران ،
جهاني اجلاس از برگرفته كه است بهداشتي خدمات ارائه در
.ميباشد تايلند در كودكان حقوق
مسائلبهداشتي ، جمله از مختلف امور در كودكان كردن درگير
براي فرصت ايجاد در آنان به بيشتر مسئوليت واگذاري ضمن
واقع موثر خدماتي و بهداشتي دانش از آنان بيشتر بهرهمندي
.شود
چنين دانشآموزان مشاركت مورد در كارمند ، حسينينژاد ، آزيتا
از و است تحصيل مشغول دبستان دوم كلاس در من پسر:ميگويد
انتخاب خود مدرسه و كلاس بهداشتيار عنوان به امسال اوايل
من فرزند به را مسئوليت اين كه زماني آن از.است شده
خود شخصي بهنظافت قبل از بيشتر كه ميبينم وضوح سپردهاندبه
لباسهايش و موها هفته ، ناخنها ، روز اولين در ميدهد اهميت
از مرتبتر بتواند تا ميكند تلاششرا تمام و كند مي كنترل را
واگذار او به كه مسئوليتي از وقتي.شود حاضر مدرسه در بقيه
هفته هر اول در كه داد توضيح چنين سوالكردم بودند كرده
در و ميكنم كنترل را كلاس بچههاي ولباسهاي موها ناخنها ،
بهداشت مربي به و مينويسم را آنها اسم نامرتببودن صورت
.ميدهم تحويل برايرسيدگي
از هدفمن:ميگويد چنين خود صحبت ادامه در حسينينژاد خانم
كهبزرگترهايشان دارند دوست بچهها كه است اين صحبت اين طرح
و شوند قائل ميدهندارزش انجام كه كارهايي و آنها براي
در كه ميشود باعث بهايشان مسئوليت واگذاري و توجه همين
كاري مصرانهتر و مسئولانه بزرگترهانيز از اوقات از بسياري
آن ارائه نحوه در و دهند شدهانجام واگذار آنان به كه را
.باشند نيزداشته را لازم دقت نيز كار
يكياز بهداشتيار دانشآموزان از استفاده طرح من نظر به
بيشترميتواند توجه و توسعه صورت در كه است خوبي طرحهاي
مدارس سطح در كه آلودگيهايي و بيماريها از بسياري از
.كند جلوگيري ميآيد بوجود
سالهاي درطول بهداشت مربيان استخدام و جذب به مربوط مشكلات
ميان مربيان از قابلتوجهي گروه سرگرداني بهويژه و اخير
سال سه كهقريب درمان بهداشت وزارت و پرورش و آموزش وزارت
رغبت ميزان شدكه سبب نيافت ، خوشي فرجام و انجاميد بهطول
.يابد كاهش شغل اين به جوانان
بوديم سرگردان
مايوس از پس كه گذشته بهداشت ، ساليان مربيان از ب -مريم
روي خانهداري پرورش ، به و آموزش در استخدام شدناز
و من پيروزيانقلاب نخست سالهاي در:است ، ميگويد آورده
آموزشيرا دورههاي كه مدارس مربيانبهداشت از زيادي عده
پاسخ با استخدام و جذب بودند ، هنگام گذرانده موفقيت با
و آموزش استدلال.روبهروشدند پرورش و آموزش منفيوزارت
و بهداشت وزارت بايد را بهداشت مربيان كه بود اين پرورش
نيز درمان و بهداشت وزارت.كند جذب پزشكي آموزش و درمان
ماهها از پس و ورزيد خودداري بهداشت مربيان استخدام از
مطبوعات و قانوني مجامع در مسئله شدن مطرح و سرگرداني
جذب پرورش و آموزش وزارت توسط مربيان از كمي عده تنها
برخورد شيوه اين.شدند خانهنشين بهناچار ، بقيه و شدند
تحصيل سرگرم رشته اين در كه شد شديدجواناني دلسردي باعث
.بودند
قانوني ابهام
در پزشكي آموزش و درمان و بهداشت وزارت در مسئول مقام يك
بهداشت مربيان جايگاه بودن مبهم:كرد خاطرنشان مورد اين
پيش گروه اين استخدام و جذب برسر كه بود مشكلاتي اصلي عامل
شد پيدا زمينه اين در قانوني راهكارهاي كه بعدها اما.آمد
.شد برطرف مشكلات از بخشقابلتوجهي
وجود:ميگويد تهران درغرب مردمي نمونه دبستان يك مدير
زماني اما حياتياست ، نياز يك مدارس در مربيانبهداشت
لازم كهامكانات باشد كارساز و موثر مربيانميتواند حضور
.باشيم داشته مدارس در نيز
بسيارتعيينكننده نيز مدارس در بهداشت مربيان آموزش نقش
جامعه بهداشت آموزشزيرساختهاي اين كيف و كم واقع در و است
لازم بهاي مدارس بهداشت بهمربيان بايد مجموع در.ميسازد را
بهداشت گسترش درجهت مطلوب نحو به خدماتآنها از و شود داده
.آيد بهعمل مدارسبهرهبرداري
ارتباط ضرورت
در فرزندش سه كه ساكنتهران شهروند عباسپور حسين
تحصيلميباشند ، سرگرم دبيرستان و دورههايراهنمايي
و بهداشت مربيان ميان بيشتر ارتباطهرچه برقراري:ميگويد
همكاري براي مناسبي زمينه ميتواند دانشآموزان اولياي
زماني.كند فراهم دانشآموزان بهداشت كيفي ارتقاء و متقابل
موفق كموبيش ميكردند ، تحصيل دبستان دوره در فرزندانم كه
راهنمايي دوره در اما ميشديم ، بهداشت مربيان با ملاقات به
اين و ندارند حضور بهداشت مربيان متاسفانه دبيرستان و
دانشآموزان سلامتي و بهداشت متوجه قابلتوجهي زيان كمبود
تشكيل:ميافزايد وي.ميكند دبيرستان و راهنمايي دوره
سلامتي و بهداشت كنترل براي دانشآموزان بهداشتي پرونده
به نسبت ميتوان ، پروندهها ازطريقاين و است ضروري آنها
اما.كرد اقدام ازبيماريها بسياري درمان و پيشگيري
دوره در مربيانبهداشت تنها حاضر حال در ظاهراو
در هركيفيتي با بهداشت پروندههاي و حضوردارند ابتدايي
دبيرستان و راهنمايي دوره در و تشكيلميشود دوره همين
بهداشت مربيان خالي جاي.نميآيد بهعمل ضروري پيگيري اين
تامين به نسبت بايد و است محسوس تحصيلي دورههاي اين در
.شود اقدام اساسي كمبود اين
|