آموزشي تكنولوژي از استفاده
-ياددهي نظام در ضرورتي
كشور يادگيري
معماي در ديگر مجرمي شناسايي
اوزون
آيين و مكتبخانه مردم فرهنگ
درآن دانشآموزي
تبليغات هماهنگي شوراي دعوت
و ياد گراميداشت براي اسلامي
و (ره)مطهري شهيد استاد خاطره
معلم روز
نيمهنهايي مرحله برگزاري
قرآن مسابقههاي دوره سيزدهمين
تهران در دانشجويان
روز
جهان سراسر در امروز
برگزار مطبوعات آزادي جهاني
ميشود
دانشآموزان علمي مسابقههاي
كشور سراسر در
ديني آسيبشناسي كتاب انتشار
مرتضي شهيد استاد ديدگاه از
(ره)مطهري
نهضت آموزشي امور معاون
آموزشيار هزار 25
:سوادآموزي
نهضتسوادآموزي در امسال
ميشوند
پذيرفته
آموزشي تكنولوژي از استفاده
-ياددهي نظام در ضرورتي
كشور يادگيري
و كشور آموزش امر مسئول وزارتخانههاي كه زماني تا
تكنولوژي رشته نزديك از استخدامي و اداري امور سازمان
رشته اين فارغالتحصيلان كه پرسش اين نكنند ، لمس را آموزشي
تكراري و جواب بدون سئوالي ميشوند ، دچار سرنوشتي چه به
بود خواهد
;اشاره
و 21 روزهاي 20 در كشور ، آموزشي تكنولوژي سمينار
وعلوم روانشناسي دانشكده محل در سال 77 ماه ارديبهشت
منظور بهشد خواهد برگزار طباطبايي علامه دانشگاه تربيتي
چگونگي و اهداف با همشهري روزنامه محترم خوانندگان آشنايي
تكنولوژي زمينه در ديگر اطلاعات برخي و سمينار اين برپايي
سمينار دبير نوروزي داريوش دكتر با ما خبرنگار آموزشي ،
.ميآيد پي در كه دادهايم انجام گفتگويي
از چيست؟يكي آموزشي تكنولوژي سمينار برپايي از هدف
نوين سختيپديدههاي به كه است اين در ما مردم ويژگيهاي
سالهاي محدوده ميكننددر گذشته مباني جايگزين را علمي
آن در كه سختافزاري وسايل صورت به آموزشي تكنولوژي 1300 ،
.شد ما مملكت وارد ميشد ، ناميده بصري و سمعي نام به زمان
بسياري در ميگذرد ، زمان آن از سال حدود 80 كه نيز تاكنون
تكنولوژي به گذشته نگرش با علمي ، مجامع حتي و محافل از
پديده اين تحقيقي و علمي عميق ، تغييرات و مينگرند آموزشي
و نميگذارند وقت آن ، پذيرش براي و گرفته ناديده را شگرف
ازبرپايي اساسي هدف مبنا ، اين به توجه با.نميجويند همت
جامعه به علمي مبحث اين شناساندن آموزشي ، تكنولوژي سمينار
كاربردي جهاني ، پهنه از معصومانهاي ، بسيار صورت به كه است
.است مانده بدور علمي و
كشورمانچگونه آموزشي نظام در را آموزشي تكنولوژي جايگاه
ميكنيد؟ ارزشيابي
پشت مرحلهرا سه علمي دنياي در امروزه آموزشي ، تكنولوژي
ديد با چنانچه و است سختافزاري مرحله اول ، .است گذاشته سر
رسانههايي و ابزار تمام به كنيم ، نگاه آن به جهاني امروز
.ميباشد آموزش امر در يادگيري تسهيل موجب كه ميشود گفته
بعدطراحي ، كه است فرايندهايي و روشها مجموعه مرحله دوم ،
برعهده را يادگيري -ياددهي فرايند يك ارزشيابي و اجرا
آموزشي تكنولوژي نرمافزاري مرحله ديگر ، عبارت به.دارند
اساسي منشا آموزش ، اهداف كردن مشخص راستا ، اين در كه است
مداقه مورد آموزشي عوامل ديگر اهداف ، اين براساس و است آن
.ميگيرند قرار
نگرش يك نشانگر آموزشي ، تكنولوژي سوم مرحله يا و بعد
طريق از آموزشي مسائل حل نگرش ، اين اصلي هدف و است سيستمي
به توجه با كه است آموزشي برنامهريزي تحليل و تجزيه
مختلف ، متخصصين طرف از شده تدوين مباني و اظهارنظرها
و مييابد شكل (آناسيستمها سيستم) سيستمي تحليلگران بويژه
.برميدارد قدم موثر ، يادگيري جهت در
درجهان آموزشي تكنولوژي روند در كه خلاصهاي به توجه با
كشور آموزشيدر -تكنولوژي شود ، عرض بايد شد مطرح امروز
بيانديشيم اگرخوشبينانه كه ندارد را مناسبي جايگاه ما
درايت با اميدوارم كه برميدارد ، قدم آن دوم بعد محدوده در
مرحله اين ما اسلامي مملكت آموزشي ، تكنولوژيستهاي كوشش و
.شويم وارد نيز سوم مرحله به و كرده طي سريع را
آموزشي تكنولوژي رشتههاي فارغالتحصيلان جذب عدم به توجه با
آموزشي ، تكنولوژي جايگاه رشد عدم و خود تخصصي جايگاه در
بود؟ خواهد رشتهچگونه اين فارغالتحصيلان سرنوشت
كه زماني تا كنم ، عرض بايد سوال اين جواب در
امور وسازمان كشور آموزش امر مسئول وزارتخانههاي
را آموزشي شگرف پديده اين نزديك از استخدامي ، و اداري
اهداف پيشبرد در را جهاني تحقيقات و بررسي و نكنند لمس
همچنين و ندهند قرار مطالعه مورد طريق اين از آموزشي
همت مهم امر اين شالوده پيريزي در مملكت جمعي رسانههاي
خواهد چگونه آن فارغالتحصيلان سرنوشت كه سوال اين نگمارند ،
.هميشگي و تكراري منطقي ، جواب بدون است سوالي بود ،
رسميت رابه رشته اين استخدامي امور سازمان هنوز زيرا
مهم ، رشته اين معرفي در گروهي رسانههاي و نميشناسد
شده انجام البتهكارهاي.نداشتهاند چشمگيري فعاليتهاي
اما گرفت ، ناديده نميتوان نيز ، را گروهي رسانههاي توسط
خود از بايد رشته اين متخصصين اينكه ديگر.نيست كافي
آموزشي ، متنوع ارائهطرحهاي با و دهند نشان همت و فداكاري
طرحهايي از يكي.كنند كمك فارغالتحصيلان براي كار ايجاد در
طرح دادم ، ارائه پرورش و آموزش وزارت به اينجانب كه
علاوه آن ، در كه بود كشور مدارس در يادگيري مراكز شكلدهي
آموزش امر در را همهجانبهاي و وسيع تحول كه هدف اين بر
در رشته اين فارغالتحصيلان بكارگيري بودم ، كرده پيشبيني
توضيح به لازم.داشتم نظر منظور نيز را كشور مدارس تمام
پرورش ، و آموزش وزارت بر علاوه فارغالتحصيلان ، اين كه است
و درمان بهداشت ، وزارت عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت در
پاسداران سپاه ايران ، اسلامي جمهوري ارتش پزشكي ، آموزش
اكثر در نيز و سيما و صدا سازمان ايران ، اسلامي انقلاب
سروكار آموزش امر با كه خصوصي سازمانهاي و وزارتخانهها
.باشند مفيد و موثر ميتوانند دارند ،
بدانپرداختهايد ، آموزشي تكنولوژي سمينار در كه محورهايي
كدامند؟
بدين كه كردهايم معرفي سمينار فراخوان را محورها اين
:قرارند
آموزشي مختلف مقاطع در آموزشي تكنولوژي جايگاه -
جمعي رسانههاي در آموزشي تكنولوژي جايگاه -
صنايع در آموزشي تكنولوژي جايگاه -
ارتش در آموزشي تكنولوژي جايگاه -
توسعه فرايند در آموزشي تكنولوژي از بهينه بهرهبرداري -
كشور فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ،
وانفرادي گروهي آموزشهاي در آموزشي تكنولوژي جايگاه -
آموزشي تكنولوژي آينده -
علمي ، فني ، رشتههاي ساير با آموزشي تكنولوژي ارتباط -
پزشكي و مهندسي
جنبه) آموزش در آموزشي نوين سختافزارهاي كاربرد و معرفي -
(رسانهاي
آموزش در آموزشي نوين نرمافزارهاي كاربرد و معرفي -
(رسانهاي جنبه)
جهان ممالك ساير در آموزشي تكنولوژي و نوآوري -
آموزشي تكنولوژي كاربرد اقتصادي اثرات -
.تربيتي روانشناسي و آموزشي تكنولوژي -
معماي در ديگر مجرمي شناسايي
اوزون
را زمين سياره كه اوزون محافظ لايه:خارجي رسانههاي واحد
صنعتي شيميايي مواد اثر بر اخير سالهاي فراگرفته ، در
مواد اين معروفترين.است ديده بارهاآسيب و بارها
اكنون امااست CFC يا كلروفلوئوروكربن تركيبات شيميايي ،
متهم جايگاه در را شيميايي مواد از ديگري دسته دانشمندان ،
.دادهاند قرار
هرسال كه ميدهد نشان بررسيها ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
و شمال قطبهاي برفراز ماه ، دو تا يك مدت به لايهاوزون
مدت همان در هستند ، موقت حفرهها اين گرچهميشود باز جنوب
سرطان باعث است ممكن كه را ، فرابنفش مرگبار تابش كوتاه
زمين سطح به شود ، كشاورزي محصولات آسيب مرواريدو آب پوست ،
.ميدهند راه
گازهاي امريكا ، هوانوردي و فضا سازمان پژوهشگران اكنون
ميكردند گمان قبلا.ميدانند مقصر امر اين در را گلخانهاي
بالا باعث فقط زمين ، سطح كردن گرم با گلخانهاي گازهاي كه
اقليمي و كشاورزي الگوهاي تغيير و اقيانوسها سطح آمدن
جنبههاي از بسياري كه است شده معلوم اكنون اما ميشوند ،
.ميگيرند قرار آن تاثير تحت نيز ، زمين جو مختلف
دستگاههاي در كه ها ، CFCكه ميدانستند قبل از دانشمندان
رفتن بين از باعث ميرفتند ، كار به يخچالها و تهويهمطبوع
ميدهد واكنش اوزون با هاCFCدر موجود كلر.ميشوند اوزون
.ميكند نابود زمين بالايي جو در را آن و
كاهش شدت به كشورها توافق بنابر CFCتركيبات پخش اما
شاهد بودند اميدوار دانشمندان اين بنابريافتهاست
از آمده دست به تصاوير اما.اوزونباشند لايه ترميم
منطقه اوزون حفره كه ميدهد نشان اوزون نقشهبردار ماهواره
به.است گسترش به رو گلخانهاي گازهاي تجمع اثر بر شمالگان
كلر نامطلوب تاثير تشديد باعث گلخانهاي اثر ديگر عبارتي
سطح شدن گرم باعث كه گازهايي.است شده جو در باقيمانده
بدين و ميدهند كاهش را جو بالايي لايههاي دماي ميشوند ، زمين
در 15 كه آن نتيجه.ميكنند تسريع را كلر مخرب واكنش ترتيب
گذشت از پس و شد ، خواهد تشديد اوزون لايه تحليل آينده ، سال
ضخامت امارسيد خواهد آن تدريجي ترميم به نوبت مدت ، اين
.گشت برنخواهد خود اوليه مقدار به هرگز اوزون ، لايه
CFCتركيبات توليد در كه شديدي محدوديتهاي به توجه با
براي نهايت در اوزون حفره ميشود پيشبيني شدهاست ، اعمال
جو ، در گلخانهاي گازهاي افزايش با شود ، اما بسته هميشه
.شد خواهد ترميم ميرفت ، كهانتظار آني از ديرتر سال ده
آيين و مكتبخانه مردم فرهنگ
درآن دانشآموزي
معلم هفته مناسبت به
سر شدمپيرانه رسوا جنون مشق در كه بس از
هم طفلانمكتبخانه نوخطان ، من بر خندند
كاشاني محتشم
.بود نجبا و شاهزادگان مخصوص اسلام ، از پيش پرورش و آموزش
آنكه بهمحض كه ميدهد شرح شاهزادگان تعليم درباره افلاطون
علاوهبر كه ميسپردند لايق فردي به را او ميشد ، متولد كودك
داشته نظارت و توجه نيز او جسم رشد بهچگونگي وي ، تربيت
:ميگويد(كوروشنامه) سيروسنامه كتاب در نيز گزنفون.باشد
مكتبميفرستند ، به انصاف و عدالت برايآموختن را پارس اطفال
مكتب ادبياتبه تعليم براي را مافرزندانمان كه همانگونه
پيشاز تا ماخذ ، و منابع بنابه اينحال ، با اما.ميفرستيم
اسلامي دوران در كه صورت آن به مدرسه و مكتب اسلام ، ظهور
شد ، گفته كه همانگونه كه چرا.نداشت وجود تصورميكنيم ،
در.بود نجبا و شاهزادگان طبقات مخصوص امري علوم آموزش
اهميت همگاني آموزش ،(ص)حضرتمحمد رسالت و اسلام ظهور زمان
كسي نخستين را اميه سعيدبن عبداللهبن.يافت ويژه
تعليم مامور مدينه ، در اكرم پيامبر طرف از كه دانستهاند
نفر هفتاد حدود بدر ، جنگ در.شد ديگران به نوشتن و خواندن
اسيران از تعدادي درباره كه شدند اسير مسلمانان بهوسيله
از يك هر كه شد داشتند ، مقرر نوشتن و خواندن كهسواد
.شوند آزاد كودكمسلمان ده كردن باسواد درازاي آنها ،
ديني و آموزشي تنهامتن قرآن (ص)پيامبر هنگامحيات تا
اين در.تدوينكردند مختلف قطعات روي رابر آن كه بود
و فعاليتهاياجتماعي ساير و آموزش جايگاه تنها مسجد دوره ،
چند برزني ، و كوي و هرمحلهاي در اينكه و بود ديني
چند و دهند ، درس چندمدرس مسجدي ، هر در و شود مسجدساخته
و مكتب وجودبود رهآورداسلام همه اينها ، .گويند محدثحديث
ازجمله شدهاست ديده فراواني شعراي آثار مكتبخانهدر
دراينباره حافظميشود اشاره آنها به سعدي و حافظ دراشعار
:ميسرايد
خطننوشت و بهمكتبنرفت كه نگارمن
شد مدرس صد مسالهآموز غمزه به
مكتبخانه و مكتب
كتابت ، محل -است1 آمده مكتب واژه درباره معين فرهنگ در
در مردي كه شنيدم گفت دبستاندادبه مدرسه ، -نوشتن 2 جاي
مرزباننامه ، ).بود آموخته مرغان زبان منطقالطير علمنا مكتب
مجموعه -غيره 4 و هنر فلسفه ، در ازنظريهاي پيروي 3ـ(ص11
جمع.استادگويند آن مكتب شده ، شايع راكه استاد يك معتقدات
است ، آمده نيز ملاباجي و ملا واژه درباره.است مكاتب مكتب
در.گويند باسواد و تحصيلكرده و درسخوانده آدم به ملا كه
داشته نوشتن و خواندن سواد كه هركسي مردم ، عامه نزد
تحصيلات كه را فردي نيز ، باسواد مردم و خوانند ملا باشد ،
كه ميگويند فردي به نيز ملاباجي.گويند ملا باشد داشته عميق
ابرقو ، در.باشد داشته برعهده را مكتب در دختران تدريس
مكتبخانه و باشد زن ملاي داراي كه اطلاقميشد محلي به مكتب
.باشد ملايمرد داراي كه بود محلي
مكتبخانهها در تعليم روش
اطراف اطفال ، كه بود مكتبخانه ، بدينشكل در آموزش نحوه
را مطلب درس ، شگون طفلبراي و ميزدند حلقه ملاباجي يا ملا
را حروف مدرس و آغازميكرد العليم باجملههوالفتاح
حروف بلند صداي با هم شاگردانميداد ياد بهطفل بهترتيب ،
چندبار معلم امتحان ، براي سپس و ميكردند تكرار هم با را
كه ميشد مسلم برايش كه وقتي و ميكرد سوال را حركات و حروف
را ابجد حروف او به است ، گرفته ياد را درسش بهخوبي طفل
روخواني را احكام رساله و قرآن عمجزء ، طفل سپس.ميآموخت
تجويد و قرائت ازلحاظ شاگرد كه بود مراقب معلم ، و ميكرد
.نكند اشتباهي
شاگردان تنبيه و وترتيب نظم حفظ براي مكتبخانهها ، در
بهكار مقتضي موارد در كه بود كار در نيز وفلكي چوب
:ميآورد سعدي مكتبخانهها ، در تربيت روش مورد در.ميرفت
داد مكتب به پسر پادشاهي
نهاد كنار بر سيمينش لوح
زر به نوشته او لوح سر بر
.پدر مهر ز به استاد جور
(هفتم باب سعدي ، گلستان سعدي ، )
:ميگويد اينباره در نيز مولوي
اوستاد از مكتبي كودكان
اجتهاد و ملال از ديدند رنج
بگو مكتب در از درآيي چون
.تو احوال اوستا باشد خير
مكتبخانه انواع
نوع دو بر پيش ، مكتبخانهها سال شصت پنجاه تهران در
مخصوص و ميشد اعيانداير طبقات منزل در كه خصوصي:بودند
كه عمومي ومكتبخانههاي بود خانواده چند يكيا فرزندان
به را خود ميتوانستندكودكان خانوادهها و تمامطبقات
براي قران ده مبلغ مكتبخانهها اين شهريه.بفرستند آنجا
براي هم قران تا 5 و 2 اعياني مكتبخانههاي
ملا ، يا معلم بر مكتبخانهها ، علاوه در.بود مكتبخانههايعمومي
محبوب ميانشاگردان از كه ميكرد وظيفه همانجام خليفه
مكتبخانه معلم ، نظم كمك به گوناگون ، درموارد و ميشد انتخاب
معلم ، بالاي يا آخوند گرفتن قرار محل.ميساخت برقرار را
را بودشاگردان مكلف معلم اينمكتبخانهها ، در.بود مكتبخانه
بچهها نماز امر در و كرده آشنا مذهبي و ديني معارف با
سال شش ميرفتند ، مكتبخانه به كه بچههايي سن.كند نظارت
.ميپرداختند خواندن درس به هيجدهسالگي تا كه بود
ميشد مكتبخانهتدريس در كه كتابهايي
شرح:به ميتوان ميشد مكتبخانههاتدريس در كه كتبي از
حاشيه صرف ، و نحو در شرحجامي نظام ، شرح الفيه ، سيوطي ،
در مطول و مغني بالاخره و منطق در شمسيه شرح و ملاعبدالله
ازجمله تاريخي كتب و سعدي ، گلستان بيان ، معاني
.كرد اشاره نظامي و سعدي شعر دواوين و ناسخالتواريخ
شيرينيها
مناسبتهايي به درس هر درشروع مكتب شاگرد شاهرود ، در
شاهرودآزادي اصطلاح در كه شيرينيهايي و هدايا بود ، موظف
تازه درس آموزش از ملاباجي والا بدهد ، ملاباجي به دارد ، نام
و پول پلاس ، كلهقند ، :بودنداز عبارت هدايا.ميكرد خودداري
حال بهزبان هدايا ، دريافت از خوشحال ملاباجي و جارو ،
:ميگفت
است خوش شيريني سرمشق اول
است خوش سيني در قند ، كلههاي
و ميشد برده ملاباجي درسبراي آغاز بهمناسبت هدايا ، اين
و صابون قالب گوناگونازجمله هداياي بردن درس درادامه
قرآن آموزش از وقتينيميمييافت ادامه برايملاباجي حنا
يك ملاباجي به شاگرد پدر ميرسيدند ، كاف سوره به و ميگذشت ،
روز ضمنا.ميداد هديه پول مقداري و كلهقند و سفيد چارقد
رنگ تخممرغ و خلعت معلم براي مكتبي شاگرد هر نوروز چهارده
و ميبرد هديه كشمش و نخود نيمكيلو شيريني ، جعبه يك كرده ،
را معلم ماهيانه مقرري بودند موظف والدين اينها ، علاوهبر
.بپردازند سرموقع نيز
جماعت به دعايي نماز ، درپايان كه ميشود اشاره پايان در
شكرالله ، :بود كهبدينسان ميشد خوانده شاگردان توسط
خدا شير علي را ، مصطفي محمد را ، خدا ميكنم شكرالله ، شكر
كند هرچه را ، كربلا شهيد حسين و حسن را ، زهرا فاطمه را ،
مراد بده كننده ، روا حاجت كند ، روا را ما حاجت كند ، ، خدا
و ادب و عقل فرستي ، ما به چيز سه كرسي ، عرش حق به بنده ،
.تندرستي
خامنه مجيدي فريده
تبليغات هماهنگي شوراي دعوت
و ياد گراميداشت براي اسلامي
و (ره)مطهري شهيد استاد خاطره
معلم روز
آستانه در اسلامي تبليغات هماهنگي شوراي:علميفرهنگي سرويس
متفكر فيلسوف شهادت سالروز ارديبهشت ، فرارسيدندوازدهم
و (ره)مطهري مرتضي آيتالله حضرت شهيد استاد فرزانه ومتكلم
اسلامي ايران قدرشناس ازمردم اطلاعيهاي صدور با معلم ، روز
خاطره و ياد ويژهبزرگداشت آئينهاي و مراسم در تا كرد دعوت
پرشكوهداشته و گسترده حضور معلم روز و شهيد علامه اين
.باشند
استاد:است آمده اسلامي تبليغات هماهنگي شوراي اطلاعيه در
ميشود محسوب شيعه تفكر تبيين در محكم پشتوانه مطهري شهيد
بهشمار اسلام جهان مصلحان شايستهترين از يكي قطع ، بهطور و
كه بود محدثي و مورخ فقيه ، فيلسوف ، (ره)مطهري چراكه ميآيد
جهان سياسي وحوادث زمان مقتضيات و احوال و اوضاع به عالم
و بحثبود و درس سخن و قلم اهل و خود زمان مسلمين واوضاع
بسته بهكار اسلامي جامعه اصلاح راه در را كمالات اين تمامي
.بود
اسلامي تبليغات هماهنگي شوراي اطلاعيه از ديگر قسمتي در
ارزشهاي امانتداران متعهد آموزگاران و معلمان:است آمده
انسانها تربيت در را كنندهاي وتعيين مهم نقش و هستند بشري
در و دارند برعهده بسوينور تاريكيها از آنان هدايت و
مبارزه مقدم خط پرچمداران بهعنوان نيز كنوني حساس شرايط
ساختن مهيا در را خطيري نقش بيگانگان فرهنگي تهاجم با
توطئههاي برابر در اسلامي ميهن آيندهسازان و نسلجوان
.دارند برعهده استكبارجهاني گوناگون
آمده اسلامي تبليغات هماهنگي شوراي اطلاعيه پاياني قسمت در
بازنگري براي مغتنمي فرصت معلم ، مقام بزرگداشت هفته:است
روشهاي با تا است معلم والاي شخصيت معلميو شغل ارزش به
اهداي با و عزيزان اين والاي منزلت و شان درخور و مناسب
وارزشمند صادقانه تلاشهاي از صفا و محبت و گل شاخههاي
پرورش و فرهنگي تهاجم رفع راه در كه اسلامي ميهن معلمان
بهعمل قدرداني و تجليل دارند برعهده موثري نقش نسلآينده
.آيد
نيمهنهايي مرحله برگزاري
قرآن مسابقههاي دوره سيزدهمين
تهران در دانشجويان
مسابقات دوره سيزدهمين نيمهنهايي مرحله:علميفرهنگي سرويس
برگزيده دانشجويان حضور با كشور سراسر دانشجويان قرآن
و فرهنگ وزارت به وابسته عالي آموزش موسسات و دانشگاهها
واحدهاي پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ، عالي ، آموزش
عالي آموزش مراكز و موسسات اسلامي ، آزاد دانشگاه
به تهران ، استان در مستقر انتظامي و نظامي غيرانتفاعي ،
طوسي نصيرالدين خواجه دانشگاه دانشگاهي جهاد ميزباني
.شدند معرفي برتر نفرات و برگزار
از كچويي سميه قرآن قرائت رشته در ما ، خبرنگار گزارش به
واحد اسلامي آزاد دانشگاه از رفيعا واحمد تهران دانشگاه
دانشگاه از فاطمهاكبري قرآن حفظ رشته در شمال ، تهران
در صنعت و علم دانشگاه از انصاري محمدرضا و رجايي شهيد
پزشكي علوم دانشگاه از نوراني محمدمهدي قرآن ، تفسير رشته
از خليلي محمودزاده امير نهجالبلاغه ، رشته در ايران ،
موسسه از ثابت سادات زهرا ترجمه رشته در و افسري دانشگاه
اختصاص خود به را نخست رتبههاي دانشگاهي جهاد عالي آموزش
.دادند
به دانشجو شركت 350 با مسابقهها از مرحله اين است گفتني
بهمنظور طوسي خواجهنصيرالدين دردانشگاه روز مدت 3
برگزار مرحلهنهايي به اعزام و برتر نفرات انتخاب
دانشجويان قرآن مسابقات دوره سيزدهمين نهايي مرحله.شد
به جاري ، ماه ارديبهشت و 24 روزهاي 23 در كشور سراسر
خواهد برگزار شيراز در فارس ، استان دانشگاهي جهاد ميزباني
.شد
روز جهان سراسر در امروز
برگزار مطبوعات آزادي جهاني
ميشود
مطبوعاتامروز آزادي جهاني روز هشتمين:اجتماعي سرويس
مانند مختلفبينالمللي سازمانهاي و يونسكو ابتكار به
برگزار مرز بدون وگزارشگران روزنامهها جهاني اتحاديه
.ميشود
مناسبتمنتشر همين به كه مرز بدون گزارشگران گزارش بنابه
و نداشته سال 1997پيشرفتي در جهان در مطبوعات آزادي شده
از نفر تعداد 93 (فروردين1377 12) آوريل 1998 اول در
.بودهاند دربازداشت رشته اين دستاندركاران
روز اين مناسبت به كه كرد تصريح يونسكو
ميشود برگزار مختلفي نمايشگاههاي و سمپوزيومها سمينارها ،
در ويژه به و قارهها همه در ويدئويي كاست نوارهاي توزيع و
اختناق و سركوب و سانسور دچار روزنامهنگاران كه كشورهايي
شده كنند ، پيشبيني عمل خود وظايف به نميتوانند و هستند
.است
در خود نوبه به نيز ملل سازمان كل دبير عنان كوفي
:عقيدهكرد اظهار روزنامهها جهاني اتحاديه با گفتگويي
اخبار و جديد ، اطلاعات تكنولوژيهاي و اينترنت وجود با كه
آن مانع نميتواند حكومتي هيچ و مييابد جريان راحتتر بسيار
.شود
قابلرويت حتي اخبار اين از بخشي واقع در:افزود عنان
قابلكنترل نه و جلوگيري قابل نه نتيجه در و نيستند
پيشرفت از بهسطحي امر اين كه شد يادآور وي معهذا.هستند
.است بزرگي مانع همچنان فقر و دارد نياز
مطبوعاتدر آزادي براي جهاني روز يك برقراري به تصميم
ملل عموميسازمان مجمع توسط يونسكو درخواست به سال 1993
.شد اتخاذ
نيزپيامي يونسكو كل مدير مايور مناسبتفدريكو همين به
:است شرح اين به پيام متن كه است كرده صادر
با تقارن لحاظ به امسال ، - مطبوعات آزادي جهاني روز
ازاهميت بشر ، حقوق جهاني اعلاميه تصويب سالگرد پنجاهمين
و.بسيارآسيبپذيرند اساسي آزاديهاياست برخوردار خاصي
به دائما كه است ، مطبوعات و بيان آزادي آسيبپذيرتر همه از
.ميشود سلب افراد از مرگ ، گاه و حبس سانسور ، اعمال وسيله
با ميبايست و هستند آزاديها اين زنده تجسم خبرنگاران
همكارانشان و آنان از منابع و امكانات كليه از استفاده
.آيد عمل به پشتيباني و حمايت
حرفهاي ، سازمانهاي روزنامهنگاران ، كليه اينجا در من
ايجاد به را گيتي نقاط اقصي در عادي افراد و دولتها
تهديد خودسرانه ، و غيرقانوني حبسهاي مقابل در متحد جبههاي
مطبوعات آزادي از مانع كه اقداماتي ديگر و شتم و ضرب به
.ميخوانم فرا ميگردد ،
اجتماعيدانشگاه علوم دانشكده محل در امروز نيز ايران در
كاظم دكتر مراسم اين در.ميشود برپا مراسمي طباطبايي علامه
.كرد خواهند سخنراني ربيعي علي و عبدي عباس معتمدنژاد ،
.ميشود برگزار الي 30/16 ساعت 30/14 از مراسم اين
دانشآموزان علمي مسابقههاي
كشور سراسر در
از نفر هزار پنج و وبيست نهصد:فرهنگي علمي سرويس
تحصيلي راهنمايي دوره پنجمابتدايي ، كلاسهاي دانشآموزان
علمي فشرده رقابت يك در جمعه 11ارديبهشت روز متوسطه ، و
.كردند شركت كشور سراسر در
وزارت همكاري با مشترك بهصورت ساله همه مسابقات ، اين
ارتقاي منظور به علميآيندهسازان موسسه و پرورش و آموزش
.ميشود برگزار دانشآموزان سطحعلمي
دو حضور با گذشته سال بهمنماه مسابقات ، اين اول مرحله
كه بود شده دانشآموز ، برگزار هزار سي و يكصد ميليونو
نتايج.شركتكردند مرحله اين در اول ، پذيرفتهشدگانمرحله
.شد اعلامخواهد سالجاري خردادماه دوم درنيمه مسابقهها اين
اهداء جوايزارزندهاي برتر ، نفرات به پرورش و آموزش وزارت
.كرد خواهد
ديني آسيبشناسي كتاب انتشار
مرتضي شهيد استاد ديدگاه از
(ره)مطهري
فيلسوف شهادت باسالگرد همزمان:فرهنگي علمي سرويس
بزرگداشت وهفته (ره)مطهري مرتضي شهيد بزرگواراستاد
كتاب اسلامي ، تبليغات هماهنگي شوراي ازسوي معلم ، مقام
انتشار مطهري مرتضي شهيد استاد منظر از ديني آسيبشناسي
.يافت
ريشهيابي و بازشناسي به اينكتاب ما ، خبرنگار گزارش به
و فردي رفتار و حوزهعقايد در دين بر وارده آسيبهاي
هفده در و پرداخته (ره) مطهري شهيد آثار در جمعيمسلمين
امامشناسي ، پيامبرشناسي ، خداشناسي ، :چون عناويني فصل ،
خانواده ، منكر ، از نهي و معروف به امر خرافات ، و بدعتها
فهرستهاي.است داده قرار بررسي و كنكاش مورد را..و اخلاق
.است كرده ارزشمندتر را كتاب اين نيز متعدد فني
كه مطهري مرتضي شهيد منظراستاد از ديني كتابآسيبشناسي
به شده ، تدوين سيدمهديجهرمي و باقري محمد بهكوشش
حضرتآيتالله استادشهيد خاطره و ياد انگيزهبزرگداشت
ريال بهاي 15000 و صفحه نسخه ، 480 مطهريدر 3300 مرتضي
در تا شده منتشر اسلامي تبليغات هماهنگي شوراي سوي از
.گيرد قرار عموم اختيار
نهضت آموزشي امور معاون
آموزشيار هزار 25
:سوادآموزي
نهضتسوادآموزي در امسال
ميشوند
پذيرفته
هزار امسال 25 سوادآموزيكشور نهضت:شهرستانها سرويس
.ميگيرد خدمت به جديدرا آموزشيار
همچنين كشور سوادآموزي نهضت آموزشي امور مدير مهديزاده
سابقه سال پنج داراي آموزشياران از نفر هزار افزود25
شدهاند پرورش و آموزش سوادآموزي ، استخدام نهضت در كار
يكصد از نفر امسال 25هزار تعداد ، اين جايگزيني كهبراي
سازمان اين در برايخدمت ورودي آزمون در نفرشركتكننده هزار
.پذيرفتهميشوند
باسواد كشور سطح در هزارنفر تا 350 سال 300 هر:گفت وي
و 200 يكميليون حدود سالانه كه حاليست در واين ميشوند
.ميشوند سوادآموزي كلاسهاي كشورجذب در نفر هزار
|