دنياي بر فرهنگ عنصر تفوق
جنايتكاران
غرب امروز جنايي ادبيات به نگاهي
هشياريو با را جنايت راز كه است آن در جنايينويس هنر
به چندلحظه ظرف در جنايت.ميسازد برملا اثرش در زيركي
اوضاع ، دقيق بررسي مستلزم آن ردگيري اما ميپيوندد ، وقوع
ذرهذره زدن كنار و تاني و تامل با انگيزهها در جستجو
پنهان آنها زير در را عملش و خود جاني ، كه است پردههايي
.است كرده
باشد شده ريخته زمين بر بيشتري خون اگر جنايت صحنه در
يا جاني هويت و جنايت راز كه نيست آن معناي به حتما
طور به ميتوان اما.شد خواهد برملا زودتر و راحتتر جانيان
در پي در پي خونريزيهاي مرتكب كه قاتلي شكار كه گفت قطع
جنايتهاي قبيل اين.است عملي راحتتر شده محل چندين
در جنايي داستاننويسي اصلي دستمايههاي از امروزه سلسلهوار
.است غرب
در دستمايه اين از بهرهگيري نمونههاي جديدترين از يكي
در.است پترسون جيمز اثر گربه و جنايي ، موش داستان
و روبهروميشود آن با خواننده كه اجسادي عدد گربه موش
زياد تاكسيمتر دستگاه گردش از تندتر سرعتي با و دمبهدم
تعليق خلق پس از بخوبي داستان سير خط در پترسون.ميشود
ميسراست صورتي در تنها تعليق اين باور اما.برميآيد لازم
و دستگاهها به مجهز بازرسين كه نكند شك خواننده كه
روبهرو جسد آنهمه با بايد چرا جنايت كشف مدرن امكانات
دام به را جاني و برده پي جنايت راز به بتوانند تا شوند
منابع به وي كارآگاه كه آنجاست پترسون كار ايراد.اندازند
و قوانين افراد ، از اعم-مييابد دسترسي بسياري سرنخهاي و
همه اين وجود با كه حدي تا -...و روانشناسان ، مقررات ،
ممكن ميتواند صورتي در تنها وي دست از قاتل فرار سرنخها
.باشد برخوردار بشري مافوق امكاناتي و قدرت از كه گردد
و در به خون شدن پاشيده كمك با تنها اثر اين در هيجان خلق
نيز و كهنه و ساده نسبتا شيوهاي كه ميشود عملي ديوار
.است منظور براياين ابتدايي
مضمونقاتلي از درميد مك وال خانم اثر خون به آغشته سيم
استادانهتراستفاده ميشود پي در پي قتلهاي مرتكب كه
قتلهايي رازرشته به پليس كارآموز يك كتاب اين درميكند
سوءظن معرض در كه است فردي آن ارتكاب عامل كه ميبرد پي
و موجهتر ظاهر درميد مك خانم داستان اشخاص.ندارد قرار
تمام ، هشياري با نويسنده كتاب اين در.دارند پذيرفتنيتري
به را پليسي شگردهاي به نسبت خوانندگان نهان ترديدهاي
گره و كند توصيف خوب خيلي را بزرگ آدمكشي تا ميگيرد بازي
.بگذارد كار آن انتهاي در استادي با را داستان
بهتراز كسي و است حاضر نسل زندگي ضرورتهاي از تكنولوژي
جناييبه داستاننويسي در را عنصر اين كورنول پاتريسيا
جنايي اثر هشتمين غيرطبيعي خوردن نور.است نگرفته كار
و قانوني پزشك نقش در را اسكارپتا كي آن در كه اوست
از نشاني كورنول خانم كار در اما.ميسازد ظاهر كارآگاه
.نميشود ديده كليشهاي داستاننويسي ورطه به فروافتادن
جسدي كند روشن كه دارد وظيفه اثر اين در اسكارپتا كارآگاه
.خير يا است مرتبط قتلها از رشتهاي با شده پيدا كه
.قاتلبرآيد ردپاهاي جستجوي به ميبايست نيست چنين اگر و
پاي مينوشت داستان ما روزگار در دويل كنان سرآرتور اگر
فكر كه ميشد كشيده مسائلي به قطع طور به هم هولمز شرلوك
نكات قبيل از مسائلي.دارد مشغول خود به را اسكارپتا
.شهود بارقههاي و اينترنت در گذار و گشت قانوني ،
نوع اين خاص مشكلات از كورنول خانم مثل هم سرآرتور اما
داستان ، به تكنولوژي كردن وارد:بود آگاه داستاننويسي
ورزيدن ، عشق حاليكه در.مياندازد پا از را انساني عامل
قتل ارتكاب براي انساني انگيزههاي قويترين آز و حسد تنفر ،
.هستند
مسائل و انگيزهها اين جنايينويسها مساعد بخت از اما
عرصه و دارند تفوق علمي عناصر بر شده كه هم هنوز انساني
دامن طرفي از.بود نميتواند آنها از خالي جنايي داستان
جنايينويسي در كه بستهاي موقعيتهاي از جنايت صحنه گستردن
را جديدي شرايط دنيا نقاط سرتاسر به بود رايج متعارف
به را كارآگاه بتوان آن از بهرهبرداري با تا ميآورد فراهم
جديد صحنههاي اين دركرد وارد ناشناختهاي صحنههاي
فهم و درك فقط و ندارد كاربرد ديگر ابزارها و تكنولوژي
كليد دنيا از نقطه هر فرهنگي ويژگيهاي و مختلف فرهنگهاي
.معماست حل
غربو مدرن جنايينويسي عمده دستمايههاي از ديگر يكي اين
حوزههاي شدن نزديك و مرزها فروپاشي از روشني بازتاب
گل شبكه.است اطلاعات عصر در همديگر به گوناگون فرهنگي
از استفاده از خوبي نمونه ميتوان را سي خانمليزا نوشته
و چيني بازرس دو كتاب اين در.كرد ذكر دستمايه اين
قتلهاي راز كشف صدد در آرام اقيانوس سوي دو در امريكايي
دستههاي آيا.ميپيوندد بهوقوع پي در پي كه هستند عجيبي
هر يا دولتي؟ مقامات يا قتلهايند؟ اين وقوع عامل آدمكشان
در البته كه است جريان در نامشروعي تجارت اينها؟ دوي
.نيست آن متعارف نوع در لااقل مخدر مواد زمينه
زندگي و جامعه در كاوشي مستلزم معما پاسخهاي به رسيدن
چنين بر سي ليزا خانم رمان.است چين كشور خانوادگي
از قبل چين در آدمها و زندگي خصايص از بسياري زمينهاي
تابهاي و پيچ كتاب اين در.ميكند ترسيم را مائو دوره
به بودايي معابد نئون تابلوهاي همچون چيني زندگي ظريف
.ميشود كشيده خواننده ديد معرض
مختلفسروكار فرهنگهاي با كه جنايي داستانهاي ديگر نمونه
در مونسترومالبته.ميشود ديده جيمز دانلد كار در دارد
در آن داستان و است پختهتر كتابي سي خانم كار با مقايسه
البته كه ميگذرد داخلي جنگ وقوع از بعد سال بيست و روسيه
.است جنايي
بهخدمت مسكو در پليس محلي مامور نفر يك كتاب اين در
رشتهقتلهاي يك درباره بازرسي جريان تا ميشود گمارده
وظيفه اين انجام براي شخصا وي اما.كند اداره را آئيني
كه است اين شده گذاشته وي برعهده كه اصلي نقشاست ضعيف
كه شود ظاهر جمهور رئيس معاون نقش در ضروري مواقع در
خطرناكي كار البته نقش اين ايفاي.دارد وي به كاملي شباهت
دارد بومي و ضعيف قهرمان ضد اين كه ديگري مشكل باز و.است
كوچكش پسر و دارد قرار منازعه آنسوي در زنش كه است آن
.ميشود كشته جنگ جريان در مرموزي علت بنابه
خودرا غيرمتعارف حال عين در و قوي طرح عناصر جيمز دانلد
طرفيشخصيتهاي از.ميچيند هم كنار انسجام و استادي با
همين علت به درست و دارند اخلاقي ضعفهاي داستان اصلي
شرايطي و فضا در آنهم انسانيت به نيل صدد در كه ضعفهاست
و است وسيع بسيار كتابش در جيمز واژگان.هستند غيرانساني
سرزندهاي پسزمينه.ميكند رضايت احساس بابت اين از خواننده
اطراف در تيرهاي و غليظ مه همچون شوروي و قديم روسيه از
.كرد خواهد خفه را او انگار چنانكه تا ميچرخد قهرمان سر
مثل به و ميگذرد آينده در نيز جنستن پاول اثر حاكمه هيئت
در ادينبورگ كتاب اين در.است عالي اثري سابقالذكر كتاب
عقايد و اصول كهبراساس ميشود توصيف شهري دولت سال 2020
سنت بنابه شورا اعضاي.ادارهميشود شورايي دست به و افلاطون
گردشگري صنعت از جنسي ايجادجاذبههاي با را شهر تا برآنند
اميد اين شهر در قتلهايي وقوع اما.سازند برخوردار پررونقي
ملاحظهاي قابل اثر جنستن تخيلي داستان.ميسازد برآب نقش را
همچنان ميتواند جنايي داستان كه ميدهد كتابنشان اين.است
.آورد هيجان به را حواس و هوش و بهتپش را قلبها
بهترين برگهايش و شاخه همه با ادبيات اينكه آخر كلام و
و پي در پي قتلهاي به مبادرت.است زمانه هر اوضاع ثبات
و عصر بازتابهاي بهترين از مختلف فرهنگي حوزههاي از گذر
دنياي در حتي فرهنگ عنصر تفوق كه زمانهاي.ماست زمانه
.ميدهد نشان را خود نيز جنايتكاران
بيرجندي فاضلي محمود:ترجمه
اكونوميست:منبع
:برگ نگارخانه
مقدم ، طاهري كامران افشار ، جهانشاهي علي نقاشي نمايشگاه
مظفري سودابه پارچه روي طراحي نمايشگاه مشهديزاده روزبه
خيابان .تا 19 و 16 تا 12 ساعت 30/9 از .ارديبهشت تا 30
.8886659:تلفن .شماره 1/12 دامنافشار ، كوچه وليعصر ،
:سبز نگارخانه
فطانه و اسفندياري آزيتا سفال و (باتيك) نقاشي نمايشگاه
تا و 15 تا 13 ساعت 9 از .ارديبهشت 24 تا از 20 .زهرايي
:تلفن .شماره 1068 ساعي ، پارك مقابل وليعصر ، خيابان .19
.8711311
:تهران نگارخانه
مژده نسيم نقاشيهاي و عاقلي قدرتالله مجسمههاي نمايشگاه
قدس ، خيابان انقلاب ، خيابان .تا 17 ساعت 9 از خرداد تا 4
.تهران دانشگاه شرقي ضلع
:عباسي رضا موزه
فريده آثار خاك بوم بر نقشآفريني در پژوهش نمايشگاه
و تا 12 ساعت 9 از خرداد تا 9 از 27ارديبهشت مقدم تطهيري
:تلفن .شماره 972 پلسيدخندان ، شريعتي ، خيابان .تا 19 13
.3863001
:شيو نگارخانه
.خرداد دوم تا ارديبهشت از 27 بارور شهين نقاشي نمايشگاه
روبروي مطهري ، خيابان .تا 21 و 17 تا 13 ساعت 10 از
.8730864:تلفن .شماره 1/221 جم ، خيابان
:كمالالملك گالري
تا 31 از 25 گودرزي ترابي اميرمحسن عكس نمايشگاه
بوستان پاسداران ، خيابان .تا 21 17 ساعت از ارديبهشت ،
.2580053:تلفن .پلاك 31 ششم ،
|