كجا؟ تا ;دانشگاهها استقلال
چند؟ تا
فرهنگي ميراث هفته با همزمان
دومين برپايي
ميشود انجام
ايران مردم فرهنگ و محرم همايش
فرهنگي ميراث سازمان توسط
اطلاعرساني گسترده امكانات
از بازديدكنندگان براي
كتاب بينالمللي نمايشگاه
تهران
نمايشگاه گشايش تا روز سه
غرفههاي فردا ، و امروز كتاب
موسسات مديران به ناشران
ميشود داده تحويل انتشاراتي
كجا؟ تا ;دانشگاهها استقلال
چند؟ تا
ديدگاه هفت موضوع ، يك
همشهريپاسخ پرسش به پژوهشي مراكز و دانشگاهها روساي
ميدهند
مراكز و دانشگاهها روساي نشست سومين و سي جريان در ;اشاره
تلاش از عالي آموزش و فرهنگ وزير كشور ، پژوهش و عالي آموزش
آموزش ساختار تحول طرحيبراي تدوين در خود وزارتخانه
روساي از تعدادي از همشهري خبرنگاران.گفت سخن كشور عالي
تحول طرح در دانشگاه استقلال جايگاه:پرسيدند دانشگاهها
پژوهشي مراكز و دانشگاهها روساي چيست؟ عالي آموزش ساختاري
:گفتند پاسخ گونه اين
صنعت و علم دانشگاه رئيس ازهري ، سيدجواد دكتر
شده متمركز ستادي بخش در شده ساختار اين در كه توجهي الان
از كه رسالتي به حتيالامكان.كشور سطح در عالي آموزش كلان و
شده توجه فراملي و ملي بخش در ميرود عاليانتظار آموزش
مجموعه كه داشت توجه نكته اين به بايد عالي آموزش در.است
و جامعه متفكر نيروهاي شامل هستند نيروهايي عالي ، آموزش
طالب هم كه دانشجويي پرتوان و خروش و پرجوش نيروهاي نيز
نيروها اين كه است اين واقعيت.پرتحرك هم هستند ، علم
كه موقعي هم و است برگزيده دانشجو هم.هستند جامعه نخبگان
تحقيق يا تدريس به و ميگيرند را خود مدرك دانشجويان اين
بر مديريت بنابراين هستند ، برگزيدگان جزو ميشوند ، مشغول
اگر.ميطلبد را خودش خاص ابزار و اختيارات هم ، جمعي چنين
قدرت و قوت عالي آموزش و شود حل كلان در عالي آموزش مسائل
و مجموعه درون مسائل به ميتوان وقت آن باشد ، داشته كافي
الحمدالله كه اقتداري با البته.پرداخت هم عالي آموزش جزء
.شود حل مسائل اين اميدواريم است گرفته امنا هيات
بهشتي شهيد دانشگاه رئيس نديمي ، دكتر
براي مكفي و لازم استقلال بايد من ، اعتقاد به دانشگاهها
در خودشان بين را سالم رقابت و آموزشي علمي ، فعاليتهاي
داشته كوتاهمدت و سياستهايدرازمدت اعمال و برنامهريزي جهت
با زمان طول در و شود حاصل تدريج بايدبه مهم اين و باشند ،
انجام به عالي آموزش و فرهنگ كهوزارت سياستگذاريي
.شود متحقق امر اين دور ، چندان نه زماني در ميرساند ، البته
فرهنگ وزارت طرف از سياستها اين اخير سالهاي در خوشبختانه
در كه اقدامي با و امنا هياتهاي طرح با عالي آموزش و
در امنا هيات دست بازگذاشتن در شد ، پيشبيني امسال بودجه
در امنا هيات كردن مسماپيدا و بودجه از استفاده
.شدهاست اعمال سياستگذاري ،
وجوددارد ، قانون در الان كه كاستيهايي و كمي تصحيح با
مكفيدانشگاهها استقلال شاهد آينده سالهاي در اميدواريم
پيشرفت براي هستند مهمي بسيار نهادهاي دانشگاهها ، .باشيم
نظام چارچوب در دانشگاهها استقلال اگر و كشور معضلات حل و
بركات قطعا شود ، شناخته رسميت به كشور ارشد مديران براي
نظام را استقلال حد و داشت خواهد كشور براي زيادي بسيار
استقلالي معناي بايد هست ، هرچه آن از خارج و ميكند ، مشخص
درازمدت مسائل و سياستگذاري برنامهريزي ، از اعم كند ، پيدا
.كوتاهمدت و
وجوددارد ، دانشگاهها استقلال راه در كه مشكلي مهمترين
مشكل.كند تدريجتغيير به بايد كه است جامعه عمومي ذهنيت
به بايد دانشگاهها كه است آن استقلال ، راه در ديگر
را خود مالي احتياجات بتوانند كه شوند تبديل نهادهايي
بودجههاي و دولت كمك به آنها وابستگي و كنند تامين خودشان
توليدي پيكره با بتوانند و يابد كاهش ممكن حد تا عمومي
شود برقرار ارتباط ، اين اگر و كنند برقرار ارتباط كشور ،
كشور معضلات از بسياري اميدواريم است ، ضعيف بسيار اكنون كه
هدر نظر دقت بدون اكنون كه سرمايهها از بسياري و شود حل
استفاده كشور علمي پيشرفت براي و شود صرفهجويي ميشود ،
.شود
درد و فرهيختگان كه بدانيم درست را فرض اين ما اگر
بايد هستند ، مجتمع كشور آن دانشگاههاي در كشور هر آشنايان
و خودش امور تكفل براي دانشگاه از بهتر نهاد ، كدام پرسيد
كشوري ما اگر دارد؟ وجود هزينههايش براي درامد كسب
اجتماعي زندگي در باشندو مستقل آن مردم كه ميخواهيم
به را فردي استقلال اولبايد باشند ، داشته فعال مشاركت
جايي چه در گروهي و فردي ايناستقلال و بشناسيم ، رسميت
پس هستند؟ كشور فرهيختگان كه است دانشگاهممكن از شايستهتر
ويك دولت يك كه است عمومي بينش از ناشي استقلالدانشگاهها ،
تلقي به باتوجه ما.دارد جامعه در انسان هويت به نسبت ملت
كه را جايي بهترين وي ، شرافت و انسان از خود اسلامي
دانشگاه كنيم ، اجتماعيصحبت و فردي استقلال از ميتوانيم
است كيفيتي آن بازتاب استقلالدانشگاهها ، ترتيب اين بهاست
اسلامي تفكرات متن در ما كه انساندرجامعه ، حضور از
.ميبينيم
اروميه دانشگاه سرپرست حبنقي ، رحيم دكتر
كند عمل متمركز سياستگذاري در وزارتخانه بايستي
باشد قرار اگر.باشند داشته استقلال اجرا در دانشگاهها و
به مجري ، آشفتگي هم و باشند سياستگذار هم دانشگاهها كه
تجربياتي.نيست كشورمناسب كنوني وضعيت با كه ميآيد وجود
قرار ملاك وزارتخانه دارندنيز ، براي دانشگاهها ساير كه
داشته استقلال اجرا در بايد حال ، دانشگاهها هر به.گيرد
.باشند
متفاوت ديگر ادارات با كه است خاصي محيط دانشگاه محيط
.برخاستهاند خوددانشگاه متن از هم دانشگاهها مديران.است
عمل استقلال اگر مديراندانشگاهها من ، نظر به بنابراين
اداره را دانشگاهها خوبي ، باكيفيت ميتوانند باشند ، داشته
است ، شده دانشگاهها مديريت عملكرد باعثضعف آنچه.كنند
عوامليميشود به مربوط بلكه نيست ، آنها خود به اكثرامربوط
.ميكنند دخالت آنها مديريت در كه
سينا بوعلي دانشگاه رئيس غلامي ، منصور دكتر
در دانشگاه حضور سالها از پس عالي ، آموزش ساختار تحول بحث
آموزش در را جديدي افقهاي ما.است ضروري بحث يك كشور ،
.ميبينيم جهان عالي
گذشته دهههاي در آنچه به نسبت دانشگاهها عملكرد
لحاظتنوع به هم.است كرده پيدا بسياري تغيير داشتهاند ،
.است مطرح دانشگاهها در كه مباحثي لحاظ به هم و رشتهها
در ساختار ، تغيير در كه ميكند ايجاب عوامل اين مجموعه
بحث و شود بررسي و فكر ميخواهيم ، دانشگاهها از آنچه مورد
دارد ، نمود بيشتر ما كشور در و است مطرح كه هم ديگري
در مختلف نهادهاي.است آموزشعالي شدن پاره تكه مساله
در.ميدانند امر اين متولي را مختلف ، خود وزارتخانههاي
.داريم موضوع اين در هم مستقل يكوزارتخانه ما كه حالي
و عالي مرزهايآموزش و حدود و حد تعيين حاضر ، حال در
.است اساسي موضوع يك است ، اصليآن متولي عهده به آنچه
برنامهريزي و عالي آموزش مجموعه در جديد بحثهاي آوردن
.است ديگر موضوع يك آن ، براي
داشته پايه يكاستراتژي آينده سالهاي براي بايد ما
نظر از و نسبي طور به حاضر ، حال دانشگاههادرباشيم
اعتقاد گرچه.نسبيدارند استقلال آموزشي و علمي مسائل
است ، ضروري هم كشور عالي آموزش مراكز بين هماهنگي كه دارم
انجام فرهنگي انقلاب عالي شوراي و وزارتخانه كه كاري يعني
اين يعني دانشگاه ، استقلال كه ميشود استنباط گاهيميدهند
حاصل مجموع در امر اين كه برود خودش كار دنبال كسي هر كه
استقلال كه ميشود تصور آنچه برخلاف يعني.ندارد خوبي
نظر به بينجامد ، علمي كيفيت افزايش به است ممكن دانشگاهها
براي ستادي ما اگر يعنيباشد متصور بيشتر آن عكس ميرسد
.باشيم داشته هم كيفي افت است ممكن باشيم ، نداشته كنترل
كنترل و كلان سياستهاي در كه است برآن من اعتقاد حال هر به
دانشگاهها مسائل ، بقيه در و شود عمل ستادي بايد كيفيت ،
و دارند را استقلال اين هم هماكنون كه باشند مستقل بايد
.دارد توانمديريتها به بستگي
اگراين و است دانشگاهها كليه به مبتلا الان مالي مسائل
الان.حلشود زيادي حد تا استقلال بحث شايد شود ، حل قضيه
موضوع اين وحساسيت است مالي امور دانشگاهها مشكل بزرگترين
.بيابد اهميتبيشتري استقلال بحث كه شده سبب
ايران در يونسكو ملي كميسيون دبيركل شاهي ، جليل دكتر
در دانشگاهها واستقلال آزادي مرز و حد بررسي قطعا البته
دانشگاهها.ميكند پيدا معنا ملي و قوانينكشوري چارچوب
علم تربيت ، و تعليم مراكز جملهايران از و كشورها همه در
و سازمان هيچ در ما.هستند اجرايي پتانسيلهاي فكرو و
نظير خلاق و متخصص نيروهاي مشابه مجموعهاي ارگاني ،
با انساني نيروهاي از مجموعهاي نداريم ، سراغ را دانشگاهها
اين وجود به اگر حال.متفاوت زمينههاي در بالا قابليتهاي
بايد باشيم ، داشته اعتقاد دانشگاهها در بالا پتانسيل
بيرون محيط از نيروها اين براي تكليف تعيين كه بپذيريم
.نميرسد نظر به منطقي وجه هيچ به دانشگاه
و قوانين درچارچوب دانشگاهها استقلال كه ، آن كلام خلاصه
انجام با است برابر حقيقت در وكشوري ، موجود مقررات
موفقتر و بهتر هرچه اداره براي كارهايي راه يافتن و وظايف
دانشگاهها.دانشگاهيان خود بوسيله و طريق از دانشگاهها ،
امور اداره ديگران ، از مطلوبتر و بهتر خيلي قادرند فقط نه
نيازهاي از بسياري ميتوانند بلكه بگيرند ، برعهده را خود
و كنند رفع تخصصي و اجرايي فكري ، زمينههاي در را جامعه
كارخانه فرمودند ، (ره)امام حضرت كه همانطور دانشگاه اصولا
اصلاح به اصلاحات همه بسكه همين آن ، اهميت و است آدمسازي
.دارد بستگي دانشگاه
ميشود روشن حقيقت اين ساده ، تفحص و تعمق يك با من نظر به
پتانسيلهاي داراي ديگري ، سازمان هر از پيش دانشگاهها كه
اداره بالطبع و هستند اجرايي و تخصصي تحقيقاتي ، علمي ،
كه برسد روزي اميدواريم و دارد قرار اولويت در خودشان
امكاناتي با و بگيرند قرار خودشان پاي روي ما دانشگاههاي
.كنند اداره را خودشان نحومطلوبتري به دارند اختيار در كه
نسبتا فاصله مطلوب وضعيت تا ما كه داشت اذعان بايد البته
از حدودي تا مالي امور مثل موارد ، پارهاي در.داريم زيادي
هنوز ديگر ، ازموارد بسياري در ولي برخورداريم خوبي استقلال
.داريم زيادي محدوديتهاي
طور به حدزيادي تا دانشگاهها درسي برنامههاي هنوز
طولاني زمان مدت در متاسفانه واين ، ميشود تدوين متمركز
.است منطق از دور به و نيست توجيه قابل اصلا 20سال
مانده ارث به فرهنگ همان از ناشي زيادي حد تا مسايل ، اين
از را خود ما ، دولتمردان و مردم همواره كه گذشتهاست از
ما جامعه از هم هنوز فكر طرز اين و ميدانستند جدا يكديگر
كشور در مساعدي نسبتا جو كه امروز.است نشده زدوده بخوبي
اين كه دارد جا است ، اسلامي و مردمي حكومت و است حاكم
و بگيرد صورت دانشگاهيان بخصوص و خلاق نيروهاي به اعتماد
خودشان با مرتبط درزمينههاي حداقل بتوانند دانشگاهيان
مسئولين راهنمائيهاي و نظارت با البته كنند ، گيري تصميم
.دولتي بالاي رده
بهشتي شهيد پزشكي علوم دانشگاه رئيس پيروي حبيبالله دكتر
كلان نظامهاي در كه نظام يك عنوان به دانشگاهها امروزه
نظر در است ، محاط جامعه فرهنگي ، سياسي اجتماعي ، اقتصادي ،
به كردهاند احاطه را آن كه نظامهايي با و گرفتهميشود
نظام رفتار نگوئيم اگر.ميباشند تعامل در مستمر طور
تعيين سياسي و اجتماعي اقتصادي و فرهنگي نظام را دانشگاه
خود كنترل و تاثير تحت كه گفت ميتوان يقين طور به ميكنند ،
.ميآورند در
چهارچوبنظام در يا بستر در هميشه دانشگاهها رو ، اين از
كه آن حاصل ميكنند ، حركت هستند ، محيط برآن كه فراتري
و نبوده خود محيط از جدا و مستقل و آزاد هرگز دانشگاهها ،
است نتوانسته نيز ، كلان نظامهاي جانبه همه حمايت بدون
.يابند توسعه
انساني نيروي پرورش محل سو ، يك از را دانشگاهها امروز اگر
توزيع و توليد محل ديگر سوي از و جامعه نياز مورد متخصص
نظر در جديد علم اردوگاه اصطلاح به يا و علم انديشه
اجتماعي نهاد يك عنوان به بتوانند بايد دانشگاهها بگيريم ،
در و باشند جامعهپاسخگو الزامات و ضروريات و نيازها به
كلان سطح در سياستگذاريها ، برنامهريزيها خطمشيها ، تعيين
.كنند شركت كشور
در دانشگاه اساسا كه است اين ما اساسي مساله من ، نظر به
و است سليقهاي امور تمامي و نيست شده تعريف ما كشور
تشكيلات خود حتي.وجودندارد فعاليتها براي خاصي چارچوب
مورد در مثلا.نيست مشخصيبرخوردار ضابطه از هم ، دانشگاهي
كه است اين ما حرف پزشكي ، دانشگاههايعلوم جداسازي بحث
هم سازي جدا بحث بوده ، كارشناسانه ادغامغير كه قدري همان
.كارشناسانهاست غير
.است قطع جامعه دانشگاهبا ارتباط حاضر ، حال در متاسفانه
دردرجه ميبايست جامعه ، در موجود رفعنيازهاي براي ما
رفع براي دانشگاه وبعد شويم مطلع موجود نيازهاي از اول
.كند تربيت نيرو آنها
.چهميخواهيم براي را آزادي و استقلال كه بدانيم بايد ما
و است جامعه موجوددر نيازهاي ساختن برآورده ما اصلي هدف
ميشود ، انجام مركزي بهصورت درسي برنامهريزي هم اگر حالا
انقلاب عالي شوراي در) دانشگاهي نيروهاي همان طريق از چون
هم حال هر به.نميكند ايجاد مشكلي ميشود ، انجام (فرهنگي
.استقلال وهم است خوب هماهنگي
ميبينيم كنيم ، بخواهيمريشهيابي اگر را دانشگاهها مشكلات
خانهخود را دانشگاه ما استاد الانفرقكرده مشكلات
سياسي ، اجتماعي ، عواملمختلف به البته كه نميكند ، حساب
.ميگردد باز..و فرهنگي
و دانشگاهها درقانونمندي را مطلوبيت فعلي شرايط در من
بايد ما دانشگاههاي.ميبينم وجاهتدانشگاهها برگشتن
علمي كاملا برآنها حاكم روابط و باشند علمي پا سرتا
ساختن فلسفه كه ميكنيم احساس ما كهالان حالي در باشد ،
.است سياسي انگيزه يك هم دانشگاه
بخشنامهاي بهدانشگاه را دانشگاه فعلي وضعيت برخي البته
مشكلات.نيست اينها ما مشكل من نظر وليبه ميكنند ، تعبير
.اينهاست از كلانتر خيلي
:عكس شرح
تهران دانشگاه ادبيات دانشكده
فرهنگي ميراث هفته با همزمان
دومين ميشودبرپايي انجام
ايران مردم فرهنگ و محرم همايش
فرهنگي ميراث سازمان توسط
گنجينه جهاني روز بزرگداشت با همزمان:فرهنگي علمي سرويس.
با ايران مردم فرهنگ و همايشمحرم دومين فرهنگي ، ميراث و
برگزار كشور فرهنگي صاحبنظران و استادان سخنراني و حضور
.ميشود
پوياي و زنده بزرگ ، ميراثهاي شمار در محرم ماه مراسم
مردميترين و گستردهترين به كهقرنهاست است ايران فرهنگ
.است شده تبديل اسلامي ايران سنتي و مذهبي مراسم
شرق سرزمينهاي كهن فرهنگ ريشهدار عناصر با عاشورا و محرم
و ملي وحدت تحكيم در دليل بههمين و خورده گره نيز
.دارد اهميت با جايگاهي منطقهاي همبستگي
ميراث سازمان مردمشناسي پژوهشكده ما ، خبرنگار گزارش به
اين ارزشهاي اهميت به توجه با و نگاه اين با كشور ، فرهنگي
آئينهاي شناسايي و بررسي امروز فرهنگ و زندگي در مراسم
منظور همين به و داده قرار خود كار دستور در را محرم ماه
.ميكند برگزار را همايشهايي
اين سوي از كه ايران مردم فرهنگ و همايشمحرم دومين در
الهي دكتر چون صاحبنظراني و استادان ميشود ، برگزار مركز
آقاي و انوار اميرمحمود دكتر ذكاء ، يحيي استاد قمشهاي ،
.كرد خواهند سخنراني نياوراني اسماعيل
يكم و سي پنجشنبه روز صبح ساعت 9 از كه همايش اين در حضور
براي ميشود ، برگزار نياوران تكيه محل در ماه ارديبهشت
.است آزاد عموم
اطلاعرساني گسترده امكانات
از بازديدكنندگان براي
كتاب بينالمللي نمايشگاه
تهران
كتاب بينالمللي نمايشگاه يازدهمين در:فرهنگي علمي سرويس.
كرد ، خواهد كار به آغاز ماه ارديبهشت از 29 كه تهران ،
خريد و نمايشگاه از بازديد سهولت براي گستردهاي امكانات
.است شده گرفته درنظر كتاب
در تهران ، كتاب نمايشگاهبينالمللي عمومي روابط گزارش به
خواهد فعاليت اطلاعرساني عنوانستاد با واحدي زمينه اين
جامع اطلاعات حاوي نرمافزاري ارائه بر علاوه كه داشت
اطلاع واحد علاقهمندان ، ده به رايانه كتاب عنوان نمايشگاهبا
تا شد خواهد مستقر نمايشگاه محوطه نقطهاز ده در نيز رساني
قرار آنان اختيار در بازديدكنندگانرا نياز مورد اطلاعات
وكتابچههاي نمايشگاه راهنماي نقشه ستاد همچنيناين.دهد
را كتاب بينالمللي يازدهميننمايشگاه اطلاعات حاوي
.ميكند عرضه بهبازديدكنندگان
نمايشگاه گشايش تا روز سه
غرفههاي فردا ، و كتابامروز
موسسات مديران به ناشران
ميشود داده تحويل انتشاراتي
در تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه در ناشران استقرار محل
است شده منتشر امروز همشهري
يازدهمين غرفههاي كليه فردا ، و امروز:علميفرهنگي سرويس
بين الفبا حروف براساس تهران ، كتاب بينالمللي نمايشگاه
محصولات و ميتوانندكتابها ناشران و شد خواهد توزيع ناشران
.كنند منتقل نمايشگاه به را خود عرضه قابل
در شده واگذار غرفههاي موقعيت ما ، خبرنگار گزارش به
به انتشاراتي موسسههاي نام الفبايي حروف بهترتيب سالنها
:است زير شرح
،(و 9 سالن 8) چ حرف تا الف حرف ادامه ،(سالن 7) الف حرف
سالن 12) ف تا س حرف ادامه ،(و 11 سالن 10)س تا ح حروف
سالن) نوجوانان و كودكان ،(سالن 14) گ تا ف حرف ،(و 13
.(سالن 27) ي تا م ادامه ،(سالن 25) م تا گ ادامه ،(14
|