هم باز و آسمان زمين ،
...زمين
ناشر هفت انتشارات آخرين عرضه
شهر
غرفه در بينالمللي معتبر
كتاب
در ايران تمبرشناسي همايش
ملك فرهنگي مجموعه
اعلام پرورش و آموزش سوي از
ثبتنام چگونگي شد
مدارس در دانشآموزاندبستاني
تهران
انتفاعي غير موسسات دانشجويان
به امسال تابستان دوم نوع
ميشوند منتقل مقصد موسسات
سفال و چيني نمايشگاه تشكيل
گميش گيل و مندايي
مراسم در نمونه ناشران
بينالمللي نمايشگاه افتتاحيه
ميشوند معرفي تهران كتاب
مهندسي بينالمللي كنفرانس
گشايش تهران در امروز مكانيك
مييابد
مطبوعات خانواده به توسعه
پيوست
آموزشي تكنولوژي دفتر مديركل
براساس
:پرورش و آموزش وزارت
درسي ، فيلم كتابهاي محتواي
ميشود تهيه آموزشي
هم باز و آسمان زمين ،
...زمين
از ايران ، نوين جغرافياي بنيانگذار گنجي محمدحسن دكتر
:گذشتهميگويد
او خانه فضاي در يكباره و كيست گنجي دكتر كه نداني اگر
كه است اين داد ، نخواهي اصلا كه احتمالي تنها بگيري ، قرار
.هستي ايران در نوين علوم بنيانگذاران از يكي درمنزل
نكته اين اگر اما.ايران نوين جغرافياي درمنزلبنيانگذار
استاد خانه مختلف گوشههاي تناسب به تازه وقت آن رابداني ،
.برد خواهي پي هواشناسي يعني ايشان تخصصي تحصيلات باموضوع
مختلف ، نقاط از كه سرمايي ويران ، ونيمه برداشته سقفشكاف
جمعآوري براي ترتيب و بينظم سطلهاي مينوازد ، را لالههايگوش
برابر در كه استاد دم گرماي و...و برف ذوب حاصلاز آب
بلند صداي به ميپرسيم ، گذشتهاش از ماكه پرسش نخستين
.ميخندد
ميخنديد؟ چرا استاد ، -
كه گذشتهاي به.كنم فكر گذشته به شد باعث شما پرسش -
...ميشود تلقي پرافتخار و موفق قطعا
جمعآوري سطلهاي تركيده ، و آمده ور سقف گفتم ، خود به
در 86 كه استاد و است بيمار كه خانه بانوي و باران آب
فروخته را كتابهايش ;را خود فرزندان عزيزترين سالگيلاجرم
آن به شهر سوي اين از است زندگيمجبور گذران وبراي است
علمي پرافتخار و موفق گذشته نشان ما كشور در.سوبرود
چنين اگر دارد؟ علائمي چه موفقيت عدم و شكست است ، راستي
حسي چه ميپرسم استاد از.نيست خوشايندي رسم زندگي است ،
بنيانگذار عنوان به را شما تنديس كه اين از داريد
كيشبرپا در دانشوران بوستان ايراندر نوين جغرافياي
ازآن ولي خوشحالم ، :ميگويد بعد ميانديشدو لحظهاي كردهاند؟
بازنشستگيامرا حقه حقوق كه آناست من برايامروز بهتر
...بپردازند
جغرافياي موردتاريخ در پرسشهايبعدي.گفت نميتوان چيزي
.ميخوانيم هم با كه پاسخهاياستاد و است ايران نوين
در بيرجند ، در سال 1291 در صحراييمن فريبا:از گفتگو
بدنيا زمان آن حكومتي دانشگاه به وابسته متوسط خانواده يك
بيرجند زمان آن مدرسه.رفتم مدرسه به سالگي شش در.آمدم
و شده تاسيس دارالفنون از تقليد به كه بود مدرني مدرسه يك
فقهايمحل و ديني علماي و دانشمندان بيشتر هم معلمينش
.بودند
سال 1309 در و كردم آنجاطي در را ابتدايي دوره خلاصه ،
ديپلم فارغالتحصيلانمتوسطه ، از گروه بهعنواناولين
كمكدوستان واسطه به ديپلم ، از بلافاصلهبعد.گرفتم
تهران به حقوق رشته در ادامهتحصيل براي پدربزرگم ،
اين در تحصيل ادامه شرط كه شد معلوم آمدم ، كه اينجا.آمدم
خاطر به زمان ، آن دراست فرانسه زبان به تسلط رشته
آن اجتماعي و سياسي شرايط و هندوستان به بيرجند نزديكي
روابط چون بود ، حكمفرما بشدت هندي انگليسي فرهنگ روز ،
مثلا ، .بود تهران از بيشتر هندوستان با بيرجند بازرگاني
هندوستان چاپ اغلب انگليسي كتابهاي بخصوص ما درسي كتابهاي
رنگوم اهل هندي مسلمان يك ما مدرسه ناظم مثلا درنتيجه.بود
من ورود جهت ، اين به.بوديم خوانده انگليسي آنجا ما و بود
آن عالي دارالمعلمين در من و نشد مقدور حقوق دانشكده به
كه است جايي حقيقت در عالي دارالمعلمين.كردم نام ثبت وقت
در من كه سال 1309 در و شده بسته آنجا در دانشگاه نطفه
موسسه اين تاسيس از سال سه از بيش كردم ، نام ثبت آنجا
تربيت به ادبيات و علوم بخش دو در دارالمعلميننميگذشت
.ميپرداخت افراد
و فلسفه و جغرافيا و رشتهتاريخ دو ادبيات ، قسمت در
متمايل بيشتر بيرجندم ديپلم چون من و ميشد تدريس ادبيات
نامنويسي جغرافي و رشتهتاريخ در و بودم ادبي مفاهيم به
.كردم
دانشگاه اول طراز ازمعلمين همگي روزها ، آن معلمين
نامي صاحب مملكت تحولفرهنگ در كه كساني بودند ، تهران
جمله از كه.بكنم ازمعلمانم يادي بايد اينجا هستند ،
آمد تهران به بعد كه بود فرزان محمد سيد آنها ، شاخصترين
در و شد معروف علما و دانشمندان بين فرزان علامه به و
.كرد تدريس تهران دانشگاهالهيات
.خواندم درس دردارالمعلين سال سه من حال هر به
.بگوئيد دردارالمعلمين معلمانتان از استاد
فرانسوي بيشتر معلمين دارالمعلمينعالي علوم قسمت در
و رياضيدان شناس ، زمينشناس ، گياه اولين يعني.بودند
افرادي دست زير منفرانسويبودند مركز اين در شيميدان
مرحوم كيهان ، آشتياني ، مسعود اقبال عباس مانند
.خواندم درس شيباني وحيدالملك و شفق صادق دكتر فروزانفر ،
به محصل اعزام از صحبت درآنجا ، تحصيل سال سه از بعد...
موجب به سال 1307 از اعزاممحصل بود ، آن كنكور و فرنگ
رشتههاي در را نفر سالصد هر كه بود ، شده شروع قانون
و كنند تحصيل آنجا تا ميفرستادند خارج به علوم مختلف
.شوند تدريسمشغول به مختلف دانشكدههاي در و برگردند
انگلستان عازم ودر 1312 شدم پذيرفته من كنكور ، آن در
شدم پذيرفته كنكور در جغرافيا و تاريخ معلمي براي من شدم ،
جغرافيا سمت گرفتمبه تصميم بعد سال در.دانشگاهرفتم به و
.نبود آنجامقدور در جغرافيا و تاريخ توامكردن چون بروم ،
درجه بهاخذ و كردم كامل را جغرافيا آنجادوره در سال طي 5
و برگشتم ايران به در 1317 و آمدم نائل ليسانس فوق معادل
از بعد.شدم خدمت مشغول دانشگاه ، دبير يك عنوان به بلافاصله
انجام وظيفه خدمت ميبايست دانشگاه ، در تدريس سال يك
شهريور قضاياي با و گذشت تبريز در من افسري خدمت.ميدادم
همزمان تبريز به شوروي نيروهاي آمدن و ايران اشغال و 20
را خودم تا گذراندم آنجا در را تلخي بسيار روزهاي من و شد
.برسانم تهران به
روز قزوين ، 16 تا پياده كارگريپاي لباس در موقع آن در
آن از بعد و تهرانرساندم به را خودم تا رفتم راه
.كردم خدمت سال و 13 پرداختم دانشگاه در بهتدريس دوباره
سطح در دانشگاه در آنجا.رفتم امريكا به سال 1331 در
مشغول دورهدكترا در حال عين در و تدريسميكردم ليسانس
ايران وهواي آب مورد در من دكتراي پاياننامه.بودم تحصيل
سازمان.ماندم ژنو در راهم سر ازامريكا ، مراجعت در.بود
آنجابه من و بود آمده بهوجود درژنو تازه جهاني هواشناسي
ماندمو روزي چند بودم ، كرده زمينهكار اين در كه اين خاطر
نسخه يك و شدم آشنا آنسازمان ساختار و فعاليتها با
وقتي كردم ، اهدا بهآنها هم را دكترايم نامه ازپايان
.دانشگاهشدم دانشيار بازگشتم ، بهايران دوباره
در جديد علمي تحصيلات با كه بودم فردي اولين من واقع در
جغرافيا زمان تاآن.برگشتم ايران به زمينهجغرافيا
قابل و علميمسجل برنامه يك مبناي مابر دردانشگاه
يك كه بود اين از صحبت روزها آن در.نميشد تدريس قبولي
اهل كارشناس يك و بيندازند راه ايران در هواشناسي اداره
آمده ايران به هواشناسي جهاني سازمان طرف از هم هندوستان
فراهم ايران در را هواشناسي اداره تشكيل مقدمات كه بود
داشته اداري سابقه يك هم كه نميكرد پيدا را كسي ولي كند ،
داده ژنو در مركز به گزارشي لذا.علمي شم يك هم و باشد
پيدا كار اين براي را شايستهاي فرد كه اين بر مبني بود ،
راه را واحد اين خودم ميدهد اجازه مقررات اگر و نكردم
به استناد با مركز دبيركل موقع همان كه كنم ، اندازي
براي مرا بودم ، كرده اهدا مركز به من كه پاياننامهاي
.ميكند معرفي كار اين انجام
.بود كرده پيدا را من پرساننشاني پرسان آقا آن خلاصه ،
بودم رفته امريكا به انجامماموريتي براي من زمان آن در
همان شدم ، پياده فرودگاه كهدر آن محض به برگشتم وقتي و
انجام من با را لازم ومذاكرات آمد من استقبال به آقا
دانشگاهي ، كار بر سال 1335علاوه در طريق اين بهداد
مدت.گرفتم عهده به هم را هواشناسي تاسيس و تشكيل مسئوليت
يك بر ادارهرا آن كه خوشوقتم و كارميكردم آنجا در سال 12
بزرگترينمراكز از يكي حالا كه استواركردم ، علمي مبناي
.ميآيد حساب مملكتبه در علمي تحقيقات
بود آمده بوجود انقلابآموزشي ايران ، در سال 1346 در
به جهاني شهرت با دانشمندايراني يك به تهران ودانشگاه
كه بود دانشگاه دبير اويك.بود شده سپرده رضا نامپروفسور
در ولي بود ، كشوررفته خارج به تحصيل ادامه منبراي مثل
.داشت امريكاييمقامي علمي تشكيلات در و ماندهبود امريكا
اصلاح يك و بيايد ايران به تا بود كرده دعوت ايشان از دولت
زمان ، آن در چون.بدهد دانشگاهها سازمان در را رفرمي و
افراد بود ، گرفته قرار علمي توسعه مسير در حدودي تا كشور
بيشتر و بودند كم خيلي مديريتي پستهاي براي نياز مورد
در بودند كرده وتحصيل ديده اروپا اغلب كه دانشگاهيان ،
تا گرفته نخستوزيري از دانشگاهي ، غير پستهاي
زمان آن در رضا ، پروفسورميكردند مشاركت مديريتهايپايينتر
وقت تمام بصورت معاوندانشگاه ، بهعنوان كه منخواست از
تماموقت استاد يك بهعنوان سال 46 در لذاكنم كار شروعبه
.شدم مشغول دانشگاه معاوناداري پست در برگشتم بهدانشگاه
و بودم دوم گروه مدير وبعد ميكردم تدريس هم ايشان بعداز
رياست پست در درسال 54 و شدم دانشكده رئيس آن پساز
در كه منخواستند از زمان ، آن در.شدم دانشكدهبازنشست
به موفق سال سه طي من.بيندازم راه دانشگاه يك بيرجند
از بعد.گرفتيم دانشجو سال 56 در و شدم كار اين انجام
به خانه در وچندينسال كردم كنارهگيري كار آن از من انقلاب ،
عنوان تحت تاليفكتابي آن حاصل كه مطالعهپرداختم و تحقيق
.است اسلامي تاانقلاب دارالفنون از جغرافيادرايران ،
از بسياري نظر به شمابنا كتاب اين دكتر ، آقاي
چطور است ، كمنظير بينظيريا خود نوع در صاحبنظران ،
يافتيد؟ توفيق كار دراين
يادداشتهايي روزانه بودم عادتكرده كودكي دوران از من
سازمان رياست پست دورانتصدي در كه اين ضمن بنويسم ،
كه بودم كرده شركت متعددخارجي دركنفرانسهاي هواشناسي
به مربوط مسايل گزارش و يادداشت كتابچه حدود 40 در جمعا
تا كرد من به بزرگي كمك اينها و بودم كرده مكتوب را آنها
تمام مبناي بر را كتاب اين.بنويسم موفقيت با را كتابم
كردم تدوين بود ، شده نوشته سال حدود 150 طي كه كتابهايي
و دانشجويان معلمين ، برنامه ، تغييرات چون مسايلي به و
.پرداختم آن در... و فارغالتحصيلان
خارجي مطالعات من كار بهبعد ، تاريخ آن از حال هر به...
جغرافيايي سازمان عنوانمشاور به كه سال 68 ، تا بود
جمله از جديدي علمي طرحهاي در و شدم كار به كشورمشغول
از مورد حدود 150 حال به تا كه كشور آباديهاي فرهنگ تدوين
مشاور عنوان به هم سال 72 از.كردم شده ، مشاركت منتشر آن
آنجا زمين علوم دانشكده در بهشتي شهيد دانشگاه ورئيس
.هستم مشغول
سال و سن اين در شما كه خوشحالياست بسي موجب استاد
را كار اين آيا اما اجتماعيمشغوليد ، فعاليت به هنوز
يا ميدهيد انجام علاقه و سرذوق از آن ، مشقتهاي تمام با
ناچاري؟ و جبر روي از
و دورهايها هم از بسياري رغم علي من خوشبختانه حال ، هر به
از بيشتر ولي.ميكنم كار و هستم سرپا هنوز خودم ، همسالان
كار خانواده معيشت تامين و زندگي امور گذران براي چيز ، هر
و بازسازي يا خانه تعمير به قادر هنوز البته و ميكنم
.نيستم احسن نحو به آن تبديل
ميدهيد؟ انجام را كتاب نوشتن و تاليف كار هم هنوز استاد
دوم جلد يك دارم ، تدويني چندكار حاضر حال در من ;بله
از درايران ، جغرافيا به مينويسمراجع دارم كتابم براي
دائرهالمعارف براي هم زيادي مقالات دارالفنون تا اسلام صدر
راهنمايي كار ضمنا.دارم تدوين دست در اسلامي بزرگ
بعضي در را جغرافيا دكتراي و ارشد كارشناسي پاياننامههاي
دركتاب نظر تجديد كار در همچنين.دارم عهده بر دانشگاهها
تدوين هواشناسي سازمان رياست زمان در كه اقليمي ، اطلس
هر در خلاصه و دارم ، مشاركت هواشناسي سازمان با بودم ، كرده
.فعالهستم هم هنوز كردم ، كار عمردرازم اين در كه زمينهاي
ملايم خندهاي من ، سوال به درپاسخ صحبت به شروع از پيش
شد؟ شعف اين موجب چيز چه كرديد ، دل ته از اما
كردم عمرم درتمام كه تمامتلاشهايي در حال هر به من خب ،
به كمتر و بودهام اغلبموفق كه كنم ادعا ميتوانم
لاينحل من زندگي در كه بوده مشكلي كمتر و رسيدهام بنبست
عمر به نسبت كهتبسمي شد باعث اينها مجموع وشايد باشد بوده
.باشم كرده دسترفتهام از
لاينحل شما زندگي در كمترمشكلي تا شده موجب عاملي چه
باشد؟ مانده باقي
چون نبودم ، بيتاثير ميان اين در خودم كه ميكنم خيال من
سن 38 در پدرم تحصيلميكردم ، تهران در كهمن زماني در
تحصيل ادامه رابراي سختي شرايط ومن رفت ازدنيا سالگي
ازكمكهزينه انگليس در تحصيلم دوران حتيدر و داشتم ،
البته.تهرانميفرستادم به مادرم كمكخرجي براي تحصيليام
من را عمده كار بودند ، ولي من مشوق هم ما ونزديكان دوستان
من تحقيقاتي ازطرحهاي بسياري در همسرم البته.دادم انجام
حوصله و باصبر وهميشه ميكرد كمك من به كارنقشهكشي در
.كرد تحقيقيتحمل و درسي كارهاي به منرا اشتغال
از شاخه اين به علاقه و عشق سر از جغرافيارا رشته آيا
به ورود اوليه كهشرط آن دليل به يا كرديد انتخاب علم
بود؟ فرانسه زبان حقوقدانستن دانشكده
درتهران ، من تحصيل ادامه براي كه است اين امر واقعيت
.ميكردند كمك بود ، وابسته آنها به من پدر كه كساني همان
و بود شده دستخوشتغييراتي دادگستري ايران زماندر آن در
مطرح اموال و ثبتاملاك مساله و بود افتاده عدليهراه اداره
از نفر يك كهاگر بود آن بر پدرم دوستان لذاتصور.بود
سازمان در متوليامور ميتواند بعد و حقوقبخواند بيرجند
ندانستن بهخاطر نتوانستم من كه وقتي و.دادگستريباشد جديد
فرصت كه آن زمانبراي آن در كنم ، شركت درحقوق فرانسه زبان
قرار جغرافيا و تاريخ درمسير ندهم ، ازدست را زمان و
اسم به كردم صميميپيدا خيلي دوست يك انگلستان در.گرفتم
هنوز بالا خيلي سنين خوشبختانهدر كه سياهپوش ، دكترمحمدتقي
كرده تحصيل وابسته علوم و شيمي رشته در ايشان.است زنده
آن جهان در جغرافيا و تاريخ رشته اهميت به را من و بود
.كرد واقف روز
اهميتي چه از روز آن جهان در جغرافيا و تاريخ رشته
داشت؟ شما براي جذابيتي چه و بود برخوردار
خود اوج به استثمار و بحثامپراتوريها هنوز زمان آن در
و استراتژيكي سياسي نظر هماز ايران و بود رسيده
بين استثنايي موقعيتخيلي يك در ژئوپولتيكي
شمال در تزاري روسيه و هندوستان در انگليس امپراتوريهاي
پايداري نوعي ميتوانست جغرافيايي مسايل و داشت ، قرار
چنگ از را مملكت اينكه يا و بياورد بوجود كشور براي سياسي
موضوعات لذااين.بخشد جنوبيرهايي و استثمارگرانشمالي
كه ترجيحدادم و گرفتم تصميم جهت بههمين و بود مهم خيلي
دومقرار مرحله در من علمي زندگي تاريخيدر مسايل در تحقيق
.گذاشتم جغرافيا رشته راروي خودم هم تمام و بگيرد
رشته عمومي آموزش در هم نقشي دانشگاهي ، سطوح از بهغير آيا
داشتهايد؟ مدارس در جغرافيا
ميشد تدريس و تدوين بدي خيلي شيوه به جغرافيا زمان ، آن در
انجام شاگردانم از نفر دو كمك با كه كارهايي جمله از و
پايههاي براي مهم كتاب دو سال 35 ، در كه بود اين دادم ،
قطع در زيبا خيلي كتابهايي.نوشتيم ابتدايي شش و پنج
سر را دانشآموزان كه جذاب مطالب و دلچسب نقشههاي با بلند ،
.ميآورد ذوق
گريزانند؟ جغرافيا رشته از دانشآموزان چرا
درس از دانشآموزان و بود مطرح هم زمان آن در موضوع اين
هنوز گذشته سنت آن متاسفانه البته و ميكردند جغرافيافرار
دبيرستان در من بستگان از يكي پيش وقت چند.باقياست هم
اطلس يك كه گفتم او به من و بود راگرفته خوبي رتبه
آقاي:گفت بلافاصلهميآورم برايت عنوانجايزه به جغرافيايي
مشكلترين اين چون نبر ، را اسمجغرافيا خدا به را تو دكتر
در.بگيرم ياد را آن اسامي هيچوقتنتوانستم من و است درس
فلان كه بگيريم ياد اسم ما نيستكه اين جغرافيا كه صورتي
متاسفانه.است مطرح مسايلديگري بلكه.كجاست رود فلان و كوه
دانشآموزان هم هنوز ماندهو بهجا گذشته از همچنان سنت اين
عمده الانمشكلات كه صورتي در.هستند فراري جغرافيا از
.كند حل ميتواند جغرافيا زيادي تاحد را ما مملكت
مسايلي چه پس نيست ، مطرح جغرافيا كلاس در اسامي حفظ اگر
است؟ مطرح
فعلي ، شرايط در را ما مملكت عمده مشكلات كه است اين واقعيت
را اين من.كند حل ميتواند زيادي حد تا جغرافيا دانش
اسلامي جمهوري انقلاب ، پيروزي زمان از كه گفتهام بارها
اصل يكي:كرد تعيين برايخود اساسي مشي خط دو ايران
معناست بدين خودكفايي.وابستگي عدم اصل ديگري و خودكفايي
خودي منابع و توليدات به كه كنيم حركت گونهاي به ما كه
موفق ميتوانيم وقتي ما قطعا زمينه ، اين در.باشيم متكي
به چطورميتوانيم و داريم كجا و داريم چه بدانيم كه باشيم
جغرافيتدريس كلاس در كه است مباحثي اينها.برسيم مقصد
مملكت از نقاطي چه در كه ميشود گفته آنجا.ميشود
كشاورزي ميتوان آن كجاي در كرد ، تاسيس ميتوان بندرگاهخوب
...و كرد
با نيز است ، اوليه اصل مكمل و است وابستگي عدم كه دوم اصل
در مامييابد تحقق مفصل ، و بسيط خيلي جغرافيايي مطالعات
چيست؟ در خارج به ما وابستگي كه بدانيم ميبايست اول درجه
توليد كشورهاي هوايي و آب و اقليمي شرايط مورد در بايد ما
پيدا خوبي شناخت داريم ، وابستگي آن به كه موادي كننده
را آنها توليدات و كشورها اين از بينيازي راه و كنيم
.كنيم مطالعه
مستقيم دخالت ما امروز زندگي در كه مسايل اين تمامي لذا
با اينكه ضمن.ميشود مطرح جغرافيايي كلاسهاي دارد ، در
و صحيح استفاده با بايد ما كشور رشدجمعيت نرخ به توجه
نيازهاي براي را مناسبي جغرافي ، برنامهريزي درست آموزش
.دهيم انجام آتي سالهاي در كشور جمعيتي
در جغرافيا درس از هميشه دانشآموزان فرموديد كه همانطور
نميكرديد؟ فرار درس اين از شما خود بودند ، گريزان مدارس
.است كارآزموده معلمان كمبود در امر اين اصلي علت البته ،
خواندن فقط جغرافي كه ميكنند فكر افراد اغلب متاسفانه
تشريح بخوبي را مربوطه درس جغرافيا معلم اگر.است آن كتاب
اين در چون كرد ، خواهد جذابيت ايجاد دانشآموز در كند ،
در كه وقتي اما.ميفهمد را آنها مطالب ، حفظ جاي به صورت
درس كلاس به را تاريخ معلم مدرسه ، مدير جغرافيا ، معلم غياب
ديگري چاره اسامي حفظ جز دانشآموز كه است طبيعي ميفرستد ،
جغرافي معلم علمي ، اصول رعايت با ما اگر.داشت نخواهد
به را تدريس و كنيم تربيت دبيرستانها و دبستانها براي
.داشت نخواهيم قطعا را گرفتاريها اين كنيم ، واگذار آنها
دو معلم يك ما ، محروم مناطق از بسياري در هنوز متاسفانه
انزجار ، كه آنجاست و ميكنند تدريس همزمان را چنددرس يا
.ميشود ازجغرافيا جزئي
كه 18 ما ، ميليوني جمعيت 60 در كه است اين مساله لذا ،
مختلف مراحل در هستند ، يادگيري سنين در آنها نفر ميليون
.نداريم كافي معلم هنوز ما دانشگاه ، تا دبستان از
داشتيد؟ علاقه جغرافيا به كودكي در شما خود
حسابي كتاب موقع ، آن.بودم علاقهمند زمان همان از اتفاقا
.بود ما علاقه مورد بود ، آنچه ولي نداشتيم ، معلمحسابي و
چيزهايي قطبشمال ، مورد در موقع آن دركتابهاي هست يادم
اسامي و ميداد توضيحاتي هم ما معلم و بود شده نوشته
از را خود جان آنجا ، كشف راه در كه ميگفت را قطب كاشفين
بعد كه ميگفت كاشفين از يكي مورد در ما معلم.دادهاند دست
را همكارت تو كه كردهاند محاكمه را او قطب ، از بازگشت از
اين مجموعه.شدهاي مرگش باعث و دادهاي گرسنگي راه ، در
هم بعدها.ميشد جغرافيا به من علاقهمندي بحثها ، باعث
.افتادم جغرافيا خط همين در خوشبختانه
رشته همين بازهم شويد ، جوان دوباره كه داشت امكان اگر
ميكرديد؟ انتخاب را جغرافيا
را محال فرض كردهام ، مصرف راه اين در را توانم من ، چون
از هست ، يادم كه آنجا تا اما.بگيرم نظر در نميتوانم
و شوم جوان دوباره اگر.داشتهام رشته اين به تمايلي كودكي
را راه همين دوباره قطعا باشم ، داشته هم را حالا عقل
.ميكنم انتخاب
خدمت دوسال كرديد ، تمام را ليسانس مقطع وقتي كه فرموديد
...هست هم هنوز مشكل اينداديد انجام را وظيفه نظام
استفاده خيلي وظيفه نظام خدمت دوره از شخصا من موقع آن
ما گروه شدم ، توپخانه دوره وارد من كه موقع آن چون كردم
و 48 داخل دانشگاههاي فارغالتحصيل نفر دو كه بود نفر 50
زمان آن توپخانه.مختلف رشتههاي در بودند ، ديده فرنگ نفر
شده تدارك زميني جنگ براي بود ، چون نقشه با تماما كارش
كه است زمين در و زمينكاردارد سطح به هم زميني جنگ.بود
خيلي من شد باعث اينموضوع.ميشوند مواجه هم با لشكرها
را وظيفه نظام پنهانخدمت چه شما از حالا اما ببرم ، استفاده
آنجا فارغالتحصيلانوقتشان اغلب نميشود ، گرفته هم جدي كه
آنبرنامهريزي تخصص از استفاده براي كه گواين ميشود ، تلف
فكرنيروي به بايد البته.كرد برايش فكري بايد ميشود ، هم
در آموزشي خدمت ، حين در اگربود هم كشور دفاعي
چون.است بهتر خيلي بگيرد ، صورت هم آنها زمينهتحصيلي
خود تحصيل ميخواهند خدمت پايان از بعد اغلبفارغالتحصيلان
ايجاد مشكل آنها براي دوساله وقفه اين اما ادامهدهند را
.ميرود يادشان مطالباز و ميكند
فرصتهاي كرديد آغاز دانشگاه در را تدريس كه زماني فرموديد
چقدر فعلي وضعيت از.داشتيد بسياري تحقيقاتي و مطالعاتي
دارد؟ وجود خود قوت به هنوز برنامه اين آيا هستيد ، مطلع
استثنايي حالت يك من مورد در البته.نيست اينجور متاسفانه
هواپيمايي در هواشناسي و بودم هواشناسي رئيس چون بود ،
خوبي پرواز قدرت امروز مثل هواپيماها چونداشت مهم نقش
.داشتند منظمي هواشناسي اطلاعات به احتياج و نداشتند
براي مختلف مسيرهاي در رايگان طور ميتوانستندبه هواشناسها
اين و كنند سفر راهنما تدويندفترچههاي و هوا وضع شناسايي
بود ما مثل علاقمندي تحقيقافراد و مطالعه براي خوبي فرصت
.ميكرديم تحقيقاستفاده براي احسن نحو به آن از ما كه
.بگوييد خود همدورهايهاي از هم كلامي چند
نفر حدود 18 شديم ، فارغالتحصيل عالي دارالمعلمين از وقتي
چند.رفتيم خارج به تحصيلات ادامه براي نفرمان كه 8 بوديم ،
آنهايي.شدند فرستاده امريكا به نفر چند و بهانگليس نفر
آموزش در بيشتر كشور به بازگشت از بعد امريكارفتند ، به كه
تدريس به (فعلي معلم تربيت) عالي دردارالمعلمين و پرورش و
بيشتر نفر سه الان نفر ، آن 18 از متاسفانه.پرداختند
تحصيل براي نفره صد گروه يك در سال 1312 در مانماندهاند
سال 1307 از ما از قبل و شديم اعزام خارجكشور به عاليه
.بوديم گروه ششمين ما و بودند اعزامشده نفر صد هرساله
اسلامي انقلاب پيروزي و فاصلهبين 1320 در نفر اين 600 تمامي
.بودند مملكت گردانندگان جزو
بعد ميرفخرايي ، دكتر جمله از نفر دو من ، دورهايهاي هم از
.برنگشتند و ماندند انگلستان در تحصيلاتشان اتمام از
خارجي كشور يك خود دورهايهاي هم از خيلي مثل هم شما چرا
بازگشتيد؟ ايران به و نكرديد انتخاب اقامت براي را
هيچوقت و نداشتم ماندن براي انگيزهاي هيچ كه ، اين براي
من براي رفتن شرايط انقلاب ، از بعد حتي.نداشتم نيتي چنين
به و گرفتم دكترا كه موقعي.نرفتم من اما بود ، مهيا كاملا
ولي بمانم ، آنجا كه داشت وجود امكان اين رفتم ، ژنو
از و داشتم خانواده به عاطفي طرفوابستگي يك از من.نماندم
.ميدانستم خاك و آب مديوناين را خودم ديگر طرف
است؟ چقدر حاضر حال در شما ماهيانه حقوق استاد
خانواده اقتصاد تا ميكنم ، تلاش جا چند الان من (ميخندد)
قدرت هنوز وجود ، اين با متاسفانه بچرخانم ، را دونفرهام
كنيم ، احسن به تبديل يا تعمير را كهنه كههمينخانه اين
.نداريم
ميديدم ، زيادي فاصله مرفه زندگي يك و خودم بين هميشه من
خدمت از وقتي هست يادمنبود حالا مثل زمان آن مشكلات ولي
قزوين دروازه در و بودم كارگري لباس با نظاموظيفهبرگشتم
از بعد يعنيگرفتم فوري عكس يك و دادم نيمپول و قران يك
سال و 5 تهران در تحصيل سال سه و دربيرجند تحصيل سال چند
دروازه به پا زندگي از سرمايه بااين خارجي ، كشورهاي در
براثر زمان ، آن در ولي.واقعيتياست اين و گذاشتم تهران
خودمان چون و شديم وزندگي خانه صاحب همسرم و خودم تلاش
خانه در را ازبستگان نفر چندين نداشتيم ، اولادي متاسفانه
بدون خانوادهجواني هيچ براي امروزه.كرديم تربيت خود
نيست ممكن خود ، از خارج مالي پشتوانه يك داشتن
.باشند داشته اتاق يك خودشان كهبتواننداز
ميبينيد؟ چطور كشورمان در را جغرافيا رشته آينده
در ما دانشگاههاي نياز است هنوز كه هنوز متاسفانه البته ،
تعداد به ما و نشده برآورده جغرافيا رشته اساتيد زمينه
موسسات از بسياري در هنوز و نداريم دكترجغرافيا كافي
از فوقليسانس و ليسانس تربيتدانشجويان براي آموزشي
كه ميكنيم ، استفاده ليسانس وفوق ليسانس مدارك با اساتيدي
.نيست صحيحي كار اين
غيرمنتظرهاي صورت به عالي آموزش انقلاب ، از بعد متاسفانه
.است كرده پيدا وسعت كمي ازلحاظ
معلم ما و دارد وجود متاسفانه هم ما مدارس در وضع اين
شغلهاي ديگر ، سوي از اما ، .داريم كم خوب جغرافياي
در آنها و شده زياد رشته اين فارغالتحصيلان براي غيرمعلمي
كشور ، وزارت مديريتهاي زيست ، بهمحيط مربوط فعاليتهاي
نشانگر اين و ميشوند كار به آنمشغول نظاير و فرمانداريها
مورد و شده شناخته پيش از بيش خودعلم طرف يك از كه است آن
اين فارغالتحصيلان ديگر ازطرف و ميگيرد قرار بهرهبرداري
اين آينده من لذاجذبميشوند غيرآموزشي حرفههاي به رشتهها
.ميبينم خوب خيلي كشور در را رشته
ما بخصوص خانوادهها از بسياري براي فرزند داشتن
بنيانهاي آن وجود عدم گاه كه است اهميت با آنقدر ايرانيها
از مردان و زنان جدايي موجب و پاشيده هم از را خانواده
آن رغم به تا شده باعث عاملي چه بفرمائيدكه.ميشود يكديگر
و محكم را مشتركتان زندگي اولادينداده ، شما به خداوند كه
كردهايد؟ حفظ استوار
موضوع اين به هرگز من خانواده حتي نه و من نه خوشبختانه ،
اختيار ديگري همسر بروم نميشوم ، بچهدار چون كه نكرديم فكر
.كنم
نگهداري صرف را خودمان عواطف و علايق تمام ما دليل همين به
از بعضي كه كرديم ، فاميل فرزندان از بعضي كردن بزرگ و
كسب مختلفي مقامات و هستند فعاليت به مشغول ايران در آنها
.رفتهاند كشور از خارج به هم وچندتايي كردند ،
خود علمي مفاخر از ميتواند چطور ملت يك ميكنيد فكر
كند؟ تقدير
و است ، راحت خيلي كه خالي و خشك تقدير و تشكر راستش
از بسياري مساله بلكه نيست ، ما خاص فقط مشكل اين البته
اقتصادي تورم به مبتلا كشورها از بسياري بههرحال.كشورهاست
.هستند
مفاخر از بايد چگونه و چطور ما ملت كه بفرماييد حالا
كند؟ قدرداني خودش
لااقل كه است اين علمي مفاخر از تقدير بهترين من نظر به
اين گفتن البته.كنند فراهم آنها براي خاطري فراغت يك
مينويسند روزنامهها در همه اين نميرسد ، هم بهجايي حرفها
هزار تنها 35 خدمت ، سال از 35 بعد فردبازنشسته يك كه
بايد دلي خون هم ما ، بازنشسته دارد ، حالا دريافتي تومان
يك لذااست بزرگي معضل بگذراند ، خود را زندگياش تا بخورد
حداقل بتوانند كشور ، يك مفاخرعلمي كه است اين تقدير راه
.كنند تامين را خود زندگي
امتيازاتي و نگهدارند را او حرمت كه است اين ديگر راه
حمل و پزشكي خدمات امور در تسهيلاتي مثلا.شوند قايل برايش
و بيفتم سرما و يخ در من اگر امروز متاسفانه...و نقل و
آن ترميم و معالجه براي امكاني و هيچاميد بشكند ، پايم
لذا.كردهام خدمت مملكت اين سالدر كه 60 حالي در ندارم ،
بازنشستگان حتي و مفاخر حرمتاجتماعي ميبايست بعد ، درجه در
بازنشستگان حال به فكري كههنوز است اين ما مشكلشود حفظ
.نكردهايم
دانشوران بوستان در شما از كه تنديسي مورد در نظرتان
داشت؟ شما چهره به شباهتي چيست؟ شده ، ساخته (كيش جزيره)
شباهت كه هم فرضي به.نيست مطرح شباهتش عدم يا شباهت
من چهره و من همه كه اين براي.ندارد ايرادي باشد ، نداشته
بعضي ولي نيست ، من شبيه ميگويد همسرم البته.نديدهاند را
شبيه را آن ديدهاند ، را تنديس آن از كهتصويري دوستانم از
با بوستان تنديسهاي كه است طبيعي بههرحال.ميدانند من
.است شده ساخته آنها زنده چهره نه افرادو تصاوير از الهام
انتخاب ما؟ چرا كه بود اين من براي مهم سوال و نكته
تنها.است گرفته صورت اساسي برچه بوستان ، اين دانشوران
به آنجا كه بود نوشتهاي يافتم ، خودم سوال براي كه جوابي
يك در آنها بودن پيشكسوت افراد ، انتخاب ملاك و مادادند
.بود دانشگاهي رشته
هستيد ، به حيات قيد در شما كه شرايطي در تنديس اين ساخت
دارد؟ ارزش برايتان چقدر معنوي لحاظ
تشويق شيوههاي و راهها همان از يكي من براي تنديس آن
نازك دل پيري در آدم كه ميشد گفته الايام قديم از.است
مثل بازنشستهاي فرد براي كارها نوع اين هرحال ، به و ميشود
بود اين حق ميگويند من به همه اما.است كننده خوشحال من
را تو بازنشستگي حقوق تنديس ، جاي به پيري ، سنين اين در كه
آرزويم هم من شايد.ميزنند هم راستي حرف و كنند برقرار
خب ، ولي.ميكردند را كار اين تنديس ، جاي به كه بود همين
:گفتند قديم از.است دلخوشي يك هم ، همين هرحال ، به
زآدمي بماند نيكيگر نام
زرنگار سراي كزوماند به
تنديس ، اين ساخت با اما نميماند ، زرنگاري سراي كه ما از
مملكت اين در هم ، آدمي همچنين يك كه ميفهمند زمان مردميك
.بودهاست
ميكنيد؟ ارائه همشهري جوان خوانندگان براي توصيهاي چه
را ملت اين و مملكت اين كنند سعي كه است اين من توصيه
ديگري و تاريخي هويت يك داريم ، هويت دوتا ما بشناسند ،
.جغرافيايي
و معماري ادب ، فرهنگ ، ماست ، گذشته تاريخيما ، هويت
ايراني بخواهيم اگر كه است اين ما وظيفه.ماست مملكتداري
هويت يك ما براين ، علاوه.باشيم آشنا اينها به بمانيم ،
آن متوجه ايراني و ايران ميگوييم وقتي.داريم جغرافيايي
كلا و خليجفارس و خزر مرزها ، درياي و حد جغرافيا ، نقشه
به كه اين براي ما.مملكتميشويم اين كنار و گوشه تمام
جلوي اول دردرجه بايستي باشيم ، پايدار هميشه ملت يك صورت
امكاناتبالقوه با بعد وهله در و بگيريم را جمعيت رشد
آنها ، از استفاده با بتوانيم تا شويم آشنا مملكت
.كنيم تامين را زندگيخودمان
تمام در همواره ، ميكنم توصيه كه است اين بعدي مهم نكته
طرف جاي را خودشان افراد ، با برخورد در و زندگي مراحل
همكاران ، خانواده ، اعضاي برخورد در من خود.بگذارند مقابل
فكر و گذاشتم ، ديگران جاي را هميشهخودم...و همسايگان
.ميشود حل ما مشكلات از برخورد ، بسياري طرز اين با ميكنم
كار در انضباط به همچنين ، را نوجوانان و جوانان من البته
.ميكنم توصيه سختكوشي و
.كنيد بازگو برايمان نيز را عمرتان تلخ حوادث از يكي
ارزشمند و مرجع كتابهاي از جلد پيش 6500 سال پانزده
.فروختم ماليام نيازهاي رفع براي را شخصيام كتابخانه
به باشند ، امني جاي در كه آن براي را كتابها البته
زندگي در تلخي حادثه اين ، ولي فروختم ، آستانقدس كتابخانه
.بود من
ناشر هفت انتشارات آخرين عرضه
شهر غرفه در بينالمللي معتبر
كتاب
آخرين كتاب ، شهر فرهنگي موسسه:فرهنگي علمي سرويس.
و هلند سوئيس ، كشورهايانگليس ، از معتبر ناشر كتابهايهفت
نمايشگاه سالنشماره 27 در واقع خود غرفه در آمريكارا
خبرنگار بهگزارش.ميكند عرضه علاقمندان به بينالملليكتاب
سقف هيچگونهمحدوديت بدون و ويژه باتخفيف كتابها اين ما ،
هيات واعضاي كتابداران محققان ، اختياردانشپژوهان ، در خريد
عنوان ، از از 1000 بيش غرفه ، اين در.ميگيرد قرار علمي
چرچيل ، چون معتبرخارجي ناشران كتابهاي آخرين
راندوم آبرامس ، روتوويژن ، چارت ، ليوينگستون ، آناتوميكال
.ميرسد فروش به ريزولي نيوهلندو هاوس ،
در ايران تمبرشناسي همايش
ملك فرهنگي مجموعه
نخستين ملك ، فرهنگي علمي مجموعه:فرهنگي علمي سرويس.
گنجينه جهاني روز با همزمان را ايران در تمبرشناسي همايش
به.ميكند برگزار (فردا) سهشنبه روز فرهنگي ، ميراث و
تبيين هدف با كه يكروزه همايش اين در ما ، گزارشخبرنگار
ميشود ، برگزار تربيتيتمبر و سياسي فرهنگي ، ونقشهاي رسالت
.شد قرائتخواهد فن اهل توسط مقالهكارشناسي 12
در كشور از 183 قطعهتمبر هزار چهل حدود است گفتني
وجود (رضوي قدس آستان به وابسته) ملك فرهنگي علمي مجموعه
تالار در همايش ، اين.است كمنظير خود ، نوع در كه دارد
وزارت جنب ملي ، باغ) ملك ملي موزه و كتابخانه اجتماعات
.شد خواهد برگزار (خارجه امور
اعلام پرورش و آموزش سوي از
ثبتنام چگونگي شد
مدارس در دانشآموزاندبستاني
تهران
پرورش و آموزش كل سوياداره از:فرهنگي علمي سرويس
در دبستاني ، ثبتنامدانشآموزان چگونگي و تاريخ تهران ،
.شد اعلام تهران شهر مدارس
ابتدايي اول پايه ثبتنامنوآموزان ما ، خبرنگار گزارش به
خواهد ادامه نيز تا 25تيرماه و شد آغاز ارديبهشت از26
سال اول نيمه كودكانمتولد كليه اساس ، اين بر.داشت
تجاوز سال ده از آنها سن كه آن شرط به آن ، قبلاز و 1371
سال براي مهرماه 71 اول روز متولدين منحصرا و باشد نكرده
ثبتنام.ميشوند ثبتنام اول پايه در تحصيلي 781377
با صرفا و دانشآموز ولي حضور با اول ، پايه در دانشآموزان
براي سنجش پايگاههاي همچنين.ميگيرد صورت شناسنامه اصل
نوآموزان تحصيلي آمادگي و شنوايي بينايي ، سلامت ارزيابي
الزامي آن به مربوط فرمهاي تكميل و شده تشكيل اول پايه
.ميشود تلقي ثبتنام شرط عنوان به و بوده
آزمون برگزاري بدون درمدارس ثبتنام گزارش ، اين طبق
براساس تنها و دانشآموزان معدل به توجه بدون و ورودي
ابتدائي مدارس.شد خواهد انجام آنان سكونت محل اولويت
به درمان و حوادث بيمه حق عنوان به ريال هزار دو مبلغ
در را درسي كتب براي شده تعيين مبلغ و عليالحساب صورت
سه كارنامه تحويل با و اول پايه دانشآموزان ثبتنام زمان
گونه هر دريافت و كرد خواهند دريافت پايهها ساير سوم ماهه
موقع در عنوان هر به آن پرداخت تعهد اخذ يا ديگر وجه
بابت ريال هزار پنج مبلغ همچنيناست ممنوع اكيدا ثبتنام
از تحصيلي آمادگي و جسماني سلامت سنجش طرح خدمات ارائه
خزانهداري حساب طريق از سنجش پايگاه مسئول توسط نوآموزان ،
.شد خواهد دريافت كل
از يكي بزرگ ، شهرهاي افراددر سكونت محل از آگاهي براي
گاز ، و تلفن برق ، آب ، قبوض از يكي خانه مالكيت مداركسند
.خواهدبود ملاك محلي استشهاد و اجارهنامهرسمي
انتفاعي غير موسسات دانشجويان
به امسال تابستان دوم نوع
ميشوند منتقل مقصد موسسات
:كرد اعلام عالي آموزش و فرهنگ وزارت:فرهنگي علمي سرويس.
پيگيري حال در انتفاعي موسساتغير دانشجويان به مربوط امور
.ميگذراند را خود مراحلپاياني دانشجويان اكثر جايابي استو
در شدن ، آماده محض به نتايججايابي ما ، خبرنگار گزارش به
ولي ، شد ، خواهد اعلام پيكسنجش نشريه طريق از مرحله چند
صورت تابستان در موسساتمقصد ، به دانشجويان انتقال
و نيايد بوجود دانشجويان تحصيل در وقفهاي تا پذيرفت خواهد
نيز انتقال به مربوط اجرايي امور انجام براي كافي فرصت
.باشد داشته وجود
مشكل كه است داده عالي ، اطمينان آموزش و فرهنگ وزارت
.ميشود حل زودي به دانشجويان ، كليهاين
سفال و چيني نمايشگاه تشكيل
گميش گيل و مندايي
گنجينه جهاني روز بزرگداشت با همزمان:فرهنگي علمي سرويس.
و اردبيل خانه چيني ظروف نمايشگاه فرهنگي ، ميراث و
تهران گميشدر گيل تصوير و مندايي قوم به مربوط سفالهاي
.ميگيرد قرار عموم بازديد مورد و افتتاح
در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
ملي گنجينه محل در كه اردبيل خانه چيني ظروف نمايشگاه
ميشود ، تشكيل تير سي نبش خميني ، امام خيابان در واقع
به اردبيلي صفيالدين شيخ بقعه چيني ظروف از نمونههايي
.شد خواهد گذاشته نمايش
نامچينيخانه به بنايي در وقف ، از پس باارزش مجموعه اين
.ميشد بقعهنگهداري اصلي رواق يا قنديلخانه شرقي قسمت در
ارائه نمايشگاه اين در آن از تعدادي كه مذكور مجموعه
چين در چينيسازي هنر تداوم قرن حدود 3 نشاندهنده ميشود ،
معتبرترين و باارزشترين از يكي دليل همين به و است
.ميرود شمار به دنيا مجموعههاي
گميشكه گيل تصوير به منقوش و مندايي سفال نمايشگاه در
سيتير خيابان در واقع سفالينه و آبگينه گنجينه محل در
سفالهاي از محدود تعدادي بار اولين براي ميشود ، تشكيل
.شد خواهد گذاشته عموم نمايش به مندايي قوم به متعلق
شده كشف مندايي قوم قبور از كه سفالها اين روي بر
.ميخورد چشم به سرياني خطوط است ،
زبان به كه هستند مردماني تنها مابي قوم حاضر ، حال در
غسلهاي به اعتقاد علت به منداييها.ميگويند سخن سرياني
.ميكردند زندگي جاري آب و رودخانه كنار در متعدد ،
مراسم در نمونه ناشران
بينالمللي نمايشگاه افتتاحيه
ميشوند معرفي تهران كتاب
نمايشگاه يازدهمين برپايي با همزمان:فرهنگي علمي سرويس.
ايننمايشگاه ، افتتاحيه مراسم در و تهران كتاب بينالمللي
.شد خواهند معرفي ل 1376 سا نمونه ناشران
حضور با كه مراسم اين در ما ، خبرنگار گزارش به
لوحهاي شد ، خواهد برگزار كشور فرهنگي و علمي شخصيتهاي
.ميشود اهداء نمونه ناشران به تقدير
فرهنگو وزارت سوي از ساله هر نمونه ، ناشران است گفتني
متشكلاز كه نمونه ناشر انتخاب هيات توسط و اسلامي ارشاد
آنها كهدر حوزههايي.ميشوند انتخاب است ، قلم اهل و ناشران
و حوزهعمومي:از عبارتند ميشود ، انتخاب نمونه ناشر
تهران) ونوجوان كودك حوزه ،(شهرستانها و تهران) بزرگسالان
دولتي حوزهناشران تخصصي ، آثار ناشران ،(شهرستانها و
.(شهرستانها و تهران)
مهندسي بينالمللي كنفرانس
گشايش تهران در امروز مكانيك
مييابد
فردا ايران ، مكانيك مهندسين كنفرانسانجمن ششمين و مكانيك
.مييابد گشايش تهران در
ديروز ايران صنعت و علم دانشگاه رئيس ازهري ، سيدجواد دكتر
ارتباط افزايش منظور به كنفرانس اين:گفت خبرنگاران به
ميان نظر تبادل براي مناسب بستري ايجاد و دانشگاه با صنعت
برگزار صاحبنظران باحضور كشور ، از خارج و داخل متخصصان
دبيرخانه به مقاله از 530 بيش: اظهارداشت وي.ميشود
شده پذيرفته ارائه براي كه 270مقاله رسيده كنفرانس
اين گفت20درصد ايران صنعت و علم دانشگاه رئيس.است
ارائه خارجي كشور از 15 محقق از 40 رابيش مقالهها
سوئد ، يونان ، فرانسه ، انگليس ، كانادا ، آمريكا ، .دادهاند
همايش دراين كه هستند كشورهايي جمله هنداز و استراليا
صنايع سوي از نيز مقالهها درصد جستهاند150 مشاركت علمي
كارگاه 16 كرد خاطرنشان ازهري دكتر.است شده ارائه
از بيش آن در برايشركت كه ميشود برگزار همزمان نيز آموزشي
خورشيدي خانه نخستين:افزود وي.كردهاند نامنويسي محقق 150
است ، طبيعي آن وسرمايشي گرمايشي سيستمهاي تمامي كه ايران
روزه سه كنفرانس.ميشود افتتاح مكانيك كنفرانس جريان در
(ره)امامخميني فرهنگي مجتمع در مكانيك مهندسي بينالمللي
.شد خواهد برگزار ايران صنعت و علم دانشگاه
مطبوعات خانواده به توسعه
پيوست
.شد منتشر ديروز روزنامهتوسعه شماره نخستين
در 12 رنگي چاپ با صبح سراسري روزنامه عنوان به توسعه
.آمد فروشيها روزنامه رويپيشخوان به صفحه
تبريك كشور مطبوعات خانواده به را ورودتوسعه همشهري
.ميكند موفقيت آرزوي آن دستاندركاران براي و ميگويد
آموزشي تكنولوژي دفتر مديركل
براساس
:پرورش و آموزش وزارت
درسي ، فيلم كتابهاي محتواي
ميشود تهيه آموزشي
تكنولوژي از استفادهبيشتر براي:فرهنگي علمي سرويس.
در واحدهايتازهاي ديروز آموزش ، امر در توسعهآن و آموزشي
بهرهبرداري به پرورش و آموزش آموزشيوزارت تكنولوژي دفتر
.يافت پايان آن قسمتهاي از برخي گسترش و تجهيز كار و رسيد
و تصوير تازه ازاستوديوهاي ديروز پرورش و آموزش وزير
و فيلم آرشيو مونتاژ ، قسمت اتاقهاي نمايش ، سالن صدا ، ضبط
كرد سناريوبازديد برنامهريزي و محتوا گروههايتاليف و نوار
آموزشيقرار نرمافزار و آموزشي توليدفيلم روند جريان در و
.گرفت
وزارت آموزشي دفترتكنولوژي مديركل محرابي رحمتالله.
و آموزش وزير بازديد يافتن پايان از پس وپرورش آموزش
سخناني طي دفتر اين مختلف قسمتهاي از مسئولان ، و پرورش
درسي كتابهاي محتواي اگر - آينده سال چند طي:داشت اظهار
محتواي براي ميتوان - نشود تغيير دچار دائم طور به
حال در:ادامهداد وي.كرد تهيه آموزشي درسي ، فيلم كتابهاي
ازتكنولوژي استفاده كه اند معتقد معلمانكشور درصد حاضر 85
است ، موثر يادگيري و كيفيتياددهي افزايش در آموزشي
رسانههاي و آموزشي ازتكنولوژي معلمان اين از كمي وليتعداد
.ميكنند آموزشياستفاده
در آموزشي فيلم استفادهاز كه اين به بااشاره محرابي
برقراري وباعث است شاديآفرين معلمان تدريسبراي جريان
درسي محتوايكتابهاي و دانشآموزان مطلوبتربين ارتباط
در معلمان استتا گرفته صورت برنامهريزيهايي:گفت ميشود
متوسطه و راهنمايي ابتدايي ، مقطع سه در مدرسه 1420
.بپردازند دادن آموزش امر به آموزشي فيلم از بااستفاده
و آموزشي رسانههاي از راستايبهرهگيري در:كرد تصريح وي
شهيد بنياد از سينما دو طريقتصوير از آموزش تقويتطرح
مركز و رشددانشآموزان يادگيري مركز كه شده خريداري
وزير مظفر حسين.است شده نامگذاري رشدمعلمان يادگيري
استفاده:كرد اعلام سخناني در نيز پرورش و آموزش
است شده مردم زندگي كهوارد زماني از آموزشي تكنولوژي از
بااين كه است كرده ايجاد فكري دغدغههاي مختلف دركشورهاي
همواره يافته توسعه كشورهاي چون.كنند برخورد چگونه پديده
منتقل ديگر كشورهاي به را خود سوم يا و دوم درجه تكنولوژي
از يافته توسعه كشورهاي كه است يقين ديگر طرف از.ميكردند
سوء سياسي صورت به حتي ابزار يك عنوان به تكنولوژي
در را تكنولوژي يافته توسعه كشورهاي چون.ميكنند استفاده
و اهداف بتوانند تا ميدهند قرار ديگر كشورهاي اختيار
:داد ادامه وي.كنند دنبال و منتقل را خود مقاصد
انتقال فرهنگي اقتصاديو مسائل براي فكري وجوددغدغههاي
بهصرفهبودن درباره كه بود شده باعث يككشور به تكنولوژي
وزير.گيرد صورت تاملي آن از استفاده و تكنولوژي انتقال
كه بودند معتقد كشورها از تعدادي:افزود پرورش و آموزش
كامل طور به خود خاص فرهنگ با را تكنولوژي ميبايست
تكنولوژي از استفاده كه وضعيتي همان براساس يعني.پذيرفت
عمل خودشان كشور در بود مطرح يافته توسعه كشورهاي در
نظر از ولي رسيدهاند دستاوردهايي به اگرچه گروه اين.كنند
.خوردهاند ضربه بسيار اخلاق و معنويت نابودي و زيست محيط
به توجه بدون هم ديگر كشورهاي:گفت سخنانش ادامه در مظفر
جايگزين را خود كهآرمانهاي اين بدون و فرهنگي محتواي
انتقال هميندليل به.پذيرفتند را كنندتكنولوژي آن
بين فرهنگي ناهماهنگي دليل به اينكشورها در تكنولوژي
ميخواستند ابزار يك تنها چونانجاميد سطحي تجدد به آنها
است اين راه بهترين:كرد تصريح وي.كنند استفاده آن از كه
.كنيم استفاده ماهيتبشر خدمت در آموزشي ازتكنولوژي كه
صورت تكنولوژيآموزشي ماهيت در جوهري يكتصرف بايد يعني
كه درستي محتواي با را تكنولوژيآموزشي اگر.گيرد
گفت ميتوان موقع آن تطبيقدهيم ، است ، مطرح كشور باآرمانهاي
مراحل حاضر درحالاست مطرح ما مكتب در هنرياسلامي كه
مرحلهسوم در و كردهايم طي را غيره محتواو سختافزاري ،
هنر از آن از استفاده تحليلنحوه و تجزيه براي ميبايست
.ببريم بالا را آن كارآيي تا شود اسلامياستفاده
|