نياز مورد ورزش گفتگو ، و نقد
جامعه
(پاياني بخش) مطبوعات جشنواره پنجمين انگيزه به
و گفتوگو براي مناسب امكان از كودكان كه خانوادههايي در
بروز گوناگوني مشكلات هستند ، محروم خود سوالات پاسخ يافتن
ميكند
شنود و گفت ضرورت
و دانشگاهتهران دانشجويان جمع در رهبري معظم مقام حضور
واقعيت اين جوانان ، بيانگر با ايشان بيتكلف شنود و گفت
اسلامي جمهوري نظام بلندپايه مسئولان و رهبري كه است مسلم
كشور در اكنون كه سالم نقد و شنود و گفت تداوم بر ايران
فضاي برقراري و دارند تاكيد است ، يافته مناسبتري بستر ما
را اسلامي جمهوري اساسي قانون چارچوب در شنود و گفت و نقد
حياتي ايران جوان جمعيت ويژه به جامعه ، اعتلاي و رشد براي
بهانه ، هر به كه جرياناتي و افراد ميان اين در.ميدانند
شنود ، و گفت و نقد گسترش روبه و سالم روند دارند سعي
دامن طريق از را قانوني تشكلهاي شكلگيري و سياسي توسعه
منويات برخلاف كنند ، روبرو مانع با تنش و خشونت به زدن
.ميكنند عمل مردم ميليوني تودههاي و نظام مسئولان
جشنوارهمطبوعات پنجمين از ديداركنندگان با ما گفتوگوي
:است شماره اين گزارش حاصل شنود و گفت و دربارهنقد
وشنود گفت براي تازهاي مجال مطبوعات ، جشنواره پنجمين
فراهم ديگرنشريات و روزنامهها دستاندركاران با مردم ،
قشر و دانشجويان وبيشتر جشنواره به مراجعان.است كرده
جهتگيري درباره صدهاپرسش و جستجوگر ذهني با جوان
بينالمللي مسايل همچنين كشورو مسايل درباره روزنامهها
از نشان كه شورانگيز رويكرد اينميگذارند غرفهها به قدم
فعاليتهاي در مردم فعال مشاركت چشمگيردر تحولات بروز
وسيع فضاي يك به را امسال جشنواره دارد ، واجتماعي سياسي
.است كرده تبديل مفيد و سازنده گفتمان
دربارهحضور ميكند ، معرفي معلم را خود كه جهاندار محمد
پنجمين شنوددر و گفت بحثهاي در مردم گسترده مشاركت و
نزديك از علاقهمندبودم هميشه:ميگويد مطبوعات جشنواره
را پرمسئوليت و سنگين وظيفه يك مطبوعات در كه كساني با
چنين روزها ، اين و كنم گفتوگو و ديدار دارند ، برعهده
يكي نمايندگان با كردم پيدا فرصت من.است آمده پيش فرصتي
كنم گفتوگو عصر ، روزنامه يك همينطور و صبح روزنامههاي از
آنها نظرات داشتم ، كه ابهاماتي به نسبت طبيعي ، طور به و
اين ادامه نيازمند ما كشور مردم واقعا.شوم جويا نيز را
شفاف به هم كار اين من ، نظر وبه هستند گفتوشنودها قبيل
رشد باعث هم و ميكند كمك ابهامات رفع و مملكتي مسايل كردن
.ميشود جوان نسل اجتماعي دانستههاي افزايش و آگاهي
كهبراي روانشناسي ، رشته دانشآموخته رمضاني -ص خانم
:ميگويد آمدهاست مطبوعات جشنواره ديدار به بار سومين
در امسال كه خاطراست اين به جشنواره به من پياپي آمدن
گفتوگوهاي و بحثها با همراه صميمي فضاي يك شاهد اينجا
و ميدهند پاسخ مردم سوالات به غرفهها بيشتر در.هستيم مفيد
برخورد متانت و خونسردي با تند ، پرسشهاي مقابل در حتي
و پرسش تشنه كه كشور جوان نسل براي فضا اينميكنند
.ميباشد مفيد بسيار گفتوگوست ،
در كه ميدهد نشان تحقيقاتروانشناسي:ميافزايد وي
و وگو گفت براي مناسب ازامكان كودكان كه خانوادههايي
بروز گوناگوني مشكلات خودمحرومهستند ، سوالات پاسخ يافتن
روانپزشكي ، مراكز از دريكي و مورد دو در من.ميكند
در زيانبار سختگيريهاي قربانيان با تحقيقاتم انجام هنگام
نتوانسته كه جواني شدم ، مواجه سختگير و مستبد خانوادههاي
عقدهها ، انباشت علت به كند ، وگو گفت مادرش و پدر با بود
.بود كرده خودكشي به مبادرت دوبار و شده افسردگي دچار
معتاد آرامبخش داروهاي به علت همين به نيز ديگري ، دختر
پيدا فرصت جوانان ميبينم ، وقتي روزها اينبود شده
روزنامهنگاران با خود نظر مورد مسايل مورد در تا كردهاند
سعي بايد.ميشوم شادمان بپردازند ، گفتوگو به قلم اهل و
هم مدارس و دانشگاهي مجامع در حرفها تبادل نوع اين كنيم
و گفت و نقد روانشناسي ، يافتههاي پايه بر چون.شود برقرار
.است حياتي و لازم ورزش اندازه به جامعهاي هر براي گو
مطبوعاتبا جشنواره ازديداركنندگان اصل مقيمي حسين
روندتوسعه با جريانات و بعضيافراد مخالفت به اشاره
:گوميگويد و گفت و نقد و قانوناساسي چارچوب در سياسي
نمايانگراين اخير سال در 70 بهويژه ما كشور تاريخ
در مشاركت براي كمتري مردمفرصت كه است واقعيت
از پس كه بار هر و داشتهاند اجتماعي و سياسي فعاليتهاي
هاي دست است ، وزيده آزادي نسيم اختناق ، طولاني دوره يك
را زمينه مرج و هرج و خشونت به زدن دامن با پنهان و آشكار
را آنچه.كردهاند فراهم اختناق از جديدي دور شكلگيري براي
پيش رضاخاني استبداد سقوط از بعد و شهريور 1320 در كه
اما خواندهام ، مطبوعات و كتابها در گريخته و جسته آمد ،
خاطر به را سال 1332 در مرداد كودتاي 28 به مربوط وقايع
ميان خشونت گيري اوج بر علاوه كودتا ، وقوع از پيشدارم
داشتند وجود روزنامههايي دوره ، آن سياسي احزاب و گروهها
حمله باد به را خود سياسي مخالفان عبارات موهنترين با كه
با را سياسي گيري موضع نوع هر داشتند سعي و ميگرفتند
هدف واقع در.بدهند پاسخ گوناگون برچسبهاي و اهانت دشنام ،
آگاهانه نتوانند مردم و نشود روشنگري كه بود اين آنها
هر در من نظر به.باشند داشته مشاركت خود سياسي درسرنوشت
شكلگيري و وشنود ، گفت و نقد مخالفان شرايطي و زمان
جامعه در را تنش و خشونت چيز هر از بيش قانوني ، تشكلهاي
و آزادي دشمنان سود به بيشتر آنها عمل اين و ميزنند دامن
فعاليتهاي فضاي بايد.ميشود تمام ما مملكت و ملت استقلال
به جامعه بالندگي و رشد درجهت را كشور سياسي و اجتماعي
.نگهداريم خشونت از عاري و سالم جوانان ويژه
مطبوعات در انتقاد وجود دبيرستان ، دانشآموز رفيعي فاطمه
دبيرستان كوچك كتابخانه در ما:ميگويد و ميداند ضروري را
از بعضي.داريم دسترسي كشورمان روزنامههاي از تعدادي به
چيزي چونكرد مرور هم دقيقه دو در ميتوان را روزنامهها
.ندارند ميشود ، گفته سيما و صدا اخبار در آنچه از بيشتر
مفيد مقالات و انتقاد و متنوع مطالب روزنامهها برخي در اما
.ميشود درج هم راهگشا و
كمك كشور مشكلات رفع در باشندو همينطور بايد روزنامهها
انجام در را نارواييهامسئولان از انتقاد وبا كنند
در ديواري تهيهروزنامههاي در ما.نمايند اصلاحاتياري
.ميشويم مختلفيروبرو برخوردهاي با هم مدرسهخودمان
ازانتقاد و دارند خوبي مساعدت دبيرانما ، از بعضي
نوع هيچ تحمل بعضيها اما استقبالميكنند دانشآموزان
به كه ميدهند ميدان كساني به بيشتر و ندارند را انتقادي
منعكس را مشكلات روزنامهها اگر.هستند آنها مجيزگوي اصطلاح
نميشوند آنها آمدن وجود به علت و مشكلات متوجه مردم نكنند ،
.ميشود وارد كشور به سنگيني ضرر ترتيب اين به و
و مجلات روزنامهها ، غرفه ودر مطبوعات جشنواره پنجمين در
مردم پيشنهاد و ابرازنظر براي دفتري نشريات ، ديگر
مانعي ، بدونهيچگونه ميتوانند مردم.شدهاست گشوده
منعكس دفتر اين رادر خود انتقادهاي و نظرات ، پيشنهادات
نوشتن سرگرم كه حالي در رفيعي خانمانسيه با.كنند
و ميكنيم وگو گفت غرفههاست از يكي دفتر در خود پيشنهادهاي
وگفت نقد فضاي وجود ضرورت و مطبوعات مورد ، در را او نظر
كه غرفهها از يكي در:ميگويد او.ميشويم جويا وشنود
يك كشيدن با جواني ، ديدم ، بود ، برقرار كاريكاتور مسابقه
پرواز به آسمان در و داشت بال دو پرنده مثل كه قلم
سن.است آورده كاغذ روي بر را خودش احساس و تفكر درآمده ،
را تاريخي تجربههاي و وقايع پارهاي كه بود آن از كمتر او
به كه اثري درباره شدم ، علاقهمندباشد داشته حافظه در
خواسته ترتيب اين به كه گفت بزند حرف برايم آورده ، وجود
سوال دارم را حس همين هم من.بگذارد احترام قلم آزادي به
مطبوعات و قلم آزادي از جدا شنود و گفت و نقد مورد در شما
مورد نبايد قلم ، آزادي كه باشيم داشته خاطر به اما نيست ،
سخن به لب كه كساني ترتيب همين به.شود واقع استفاده سوء
محفوظ را انسان حرمت واقع در و اشخاص حرمت بايد ميگشايند
مصداق و تجليگر كه ارزشهايي ندهند ، اجازه و نگهدارند
.بيند آسيب است متعال خداوند آفريدههاي برترين
بازتاب
|
ميآيند؟ كجا از متخصصان
را خود توسعه و پيشرفت از مهمي بخش يافته توسعه كشورهاي
كشورها اين در.ميباشند دانشآموخته و متخصص نيروهاي مديون
اهل و متخصصان كه است شده داده سازمان گونهاي به مشاغل
مالي مشكلات از فارغ و آرام زندگي يك از بتوانند تحقيق
ايجاد به خود استعداد و توان فراخور به و باشند برخوردار
متخصصان انبوه پس.كنند كمك كشورشان توسعه زيرساختهاي
همچون صنعتي ، يافته توسعه كشورهاي ديگر ژاپن ، اروپا ،
براي كه مناسبي بستر در بلكه نباريدهاند ، آسمان از باران
و رشد فراهمشده ، كشورها اين در استعدادها رشد و پرورش
بخش كهدرآمدهاي كشورها از بعضي در امايافتهاند بالندگي
و حقوق چندينبرابر انگلي و كاذب مشاغل و دلالي -تجاري
براي مجالرشد و امكان است وپژوهشگران متخصصان درآمد
اينكشورها ، درندارد وجود وفنآور متخصص نيروهاي
ميشود ، آغاز تحصيل ، مراحلگوناگون از استعداديابي
به و ميشود فراهم هدايتاستعدادها براي كافي امكانات
تخصصهاي و فنون خود ، ذوق و استعداد به بنا كه نيروهايي
بهاي ملي سرمايههاي عنوان به فراميگيرند ، را نياز مورد
سبب نيروها ، اين به جانبه همه توجه.ميشود داده لازم
و كنند پيدا كار انجام براي لازم انگيزههاي آنها كه ميگردد
اجتماعي تامين پشتيباني و كافي حقوق از نيز جذب صورت در
يك كه است اين قصدم مقدمه ، اين با.ميگردند برخوردار
متخصصين موقعيت و كار بازار كنوني موقعيت به نسبت بازنگري
تعداد پذيرش با و اخير سالهاي در.باشيم داشته كشورمان در
دانشگاه ويژه به كشور دانشگاههاي در دانشجو توجهي قابل
كار متقاضيان به مختلف رشتههاي متخصصان از انبوهي آزاد ،
با هستند كار جستجوي در كه كساني بيشتر اما پيوستهاند ،
-تجاري وسوسه ، بخشهاي حال اين در و روبهروميشوند منفي پاسخ
خود بهسوي را دانشآموختگان اين مشاغلكاذب ، و دلالي
بودهاند ، يعني من همرشته كه راميشناسم كساني.ميكشاند
و خريد كار در اكنون اما صنايعغذايي ، رشته دانشآموخته
بازار دلالي قالب در هم آنهستند خودرو يدكي قطعات فروش
بخش در چرا ، كه شود انجام عميق مطالعه يك بايد !سياه
انباشت دلالي مشاغل و سرمايه همه اين ما كشور غيرتوليدي
تشكيل را كشور اقتصاد اساس كه توليد بخش در و است شده
چرا كه دريابيم واقع به تا.هستيم روبهرو ركود با ميدهد
.ميباشند بيكار ما نيروهايمتخصص از توجهي قابل بخش
هدايتي -م -تهران
|
|