ناپاك عمل پاك سرشت
ميكنيد؟ چه او با برداشت بياجازه را چيزي شما كودك اگر
را خاصكودك جسم يك به حد از بيش علاقه سالگي سن 7 در
بردارد را شيء آن تا ميكند وسوسه
سبزي نيمكيلوي وزنهاي به راجع وقتي ساله هشت پسرك علي
خاص هيجاني با چشمانشميجهد از برق ميكند صحبت فروشيها
.ميخرم را دنيا كوچك تماموزنهاي روز يك من:ميگويد
صبر كمي ميپرسم اشياء اين برداشتن يواشكي به راجع او از
ميكند ، مكث دوباره و دارم دوست را آنها من ميگويد و ميكند
دارم را آنها از تا چند من ميدهد ادامه و ميرود جلو و عقب
.باشد خودم مال مال كه ميخرم را همه روز يك ولي..يعني
نميدانم حالا:ميگويد ميخري را آنها كجا از ميگويم او به
.ميشوم بلد را جايش شوم بزرگ وقتي اما
تربيتآنان و كودكان با برخورد كه ميدانيم خوب همه
به صحيح ازروشهاي داشتن آگاهي.است درست روشي نيازمند
ميكند آسان برايوالدين را تربيت و تعليم كار قطع طور
سوي از اوقات ناآگاهي روي از كه نامناسب روشهاي اما
با گاهي و اختلال دچار را تربيت كار ميشود اعمال والدين
ناآگاهانه روشهاي همين اوقات برخي و ميكند همراه دشواري
كودك آينده شخصيت روي بر جبرانناپذيري و منفي تاثير
.ميگذارد
در بلكه نميكند رفتار ميخواهيم ما كه آنطور هميشه كودك
و تربيت براي را كامل توجه و دقت آنكه با موارد برخي
را نامناسبي رفتارهاي خود از داشتهايم مبذول او پرورش
هنگامي درست اين و است نگرانكننده بسيار كه ميدهد بروز
گفت ميتوان كه برميدارد ما اجازه بدون را شيء كودك كه است
ناراحتي و تشويش دچار را خانوادهها كه مواردي از يكي
.ميگوييم دزدي آن به اصطلاحا كه است عملي همين ميكند
مختلف ، متفاوت سنين در را عمل اين علت روانشناسان
متفاوت نيز را آن عوامل كودكي هر براي همچنين و دانستهاند
.كردهاند بيان
عوامل و سنين
مدرسهبيشتر از قبل سالهاي يعني پايين خيلي سنين در
اين مرتكب رانميشناسند مالكيت حق كه علت اين به كودكان
زيبا و براق وسايل به علاقهبسيار و توجه.ميشوند عمل
.ميشود محسوب پايين سنين در كودك دزدي براي ديگري عامل
بشود هرشيء مجذوب كه است ممكن كودك سالگي و 6 سنين 5 در
سنجاق است ممكن.كند فكر اشياء ارزش ميزان به اينكه بدون
.دهد ترجيح ريالي اسكناس 1000 يك به را طلايي
را كودك خاص جسم يك به حد از بيش علاقه سالگي سن 7 در
.بردارد را شيء آن تا ميكند وسوسه
ترجيحميدهد چيز هر به را خرد پولهاي كودك سالگي سن 8 در
بردارد مادررا كيف خرد پولهاي اجازه بدون است ممكن و
ديگر كه ميدهد قول ميگيرد قرار سرزنش مورد كه وقتي اما
.نكند تكرار را عمل اين اجازه بدون
را سختترينزمان والدين براي تحقيقات انجام با كارشناسان
.ميكند سپري سالگيرا تا 8 سنين 5 كودك كه ميدانند وقتي
را مالكيت حق دوران دراين اينكه با كودك كه دليل اين به
;دهد تعميم را آن كامل بطور نميتواند هنوز ولي ميشناسد
كار وسايل به اجازه بدون كه ميشود گفته او به وقتي يعني
وسايل به فقط كه ميكند برداشت گونه اين او نزند دست پدرش
.زد دست نبايد پدر
برداشتن مرتكب كودك ميشود باعث كه عواملي از ديگر يكي
يا و مادر و پدر نادرست رفتار نيست او مال كه شود چيزي
تبعيض شدن قائل.ميكند زندگي آنها با كودك كه است افرادي
.كودك خواستهاي به نسبت بيتوجهي همچنين و فرزندان بين
.باشد رفتار اين بروز علتهاي از يكي ميتواند هم حسادت
داشتعامل دور نظر از نبايد كه را ديگري عامل البته
.است اقتصادي
ميگرددكه باعث خانواده سامان به نا اقتصادي وضع گاهي
كاري بهچنين دست امكانات حداقل نداشتن علت به كودك
كه را خارجيهمكلاسيش برق و پرزرق رنگي مداد مثلا.بزند
.بردارد او از داشت نخواهد را آن هرگز ميداند
خانواده جايگاه
كودك كه چرا كودكاست شخصيت سازنده عامل مهمترين خانواده
عمل و بداند بايد كه آنچه بهيادگيري خانواده كنار در
.ميكند سپري را زندگي اوليه كندسالهاي
براي را مهمتريننقش تربيتي لحاظ از سالها اين قطع بطور
.ميكند ايفا كوچكدرآينده نهال اين نشستن بار به
صدمات زندگيميكنند متلاشي خانوادههاي در كه كودكاني
مثال براي.ميبينند وتربيتي پرورشي لحاظ از بسياري
يك نميتواند شده واقع آن در طلاق و جدايي كه خانوادههايي
باعث خود اين كه كند اعمال فرزندان روي بر را متمركز توجه
صد و ميشود كودك كردار و رفتار در ناهنجاريها برخي بروز
.ميگيرند قرار خطر اين معرض در بيشتر حساس كودكان البته
آن در اعضاء از تن چند يا يك كه خانوادههايي در همچنين
سوي از نادرست رفتارهاي شاهد بيشتر ما هستند ، اعتياد دچار
ميتواند ناهنجار رفتارهاي اين از يكي كه هستيم كودكان
.باشد دزدي
بازي طفل درسرنوشت خانواده را نقش اولين گفت ميتوان
چنين با مقابله براي خانواده كه را روشهايي و ميكند
ميتواند كه چرا ميباشد مهم بسيار ميگيرد پيش در رفتارهايي
.باشد مخرب حالتها بعضي در و سازنده حالتها بعضي در
نشانبدهند؟ بايد را عكسالعملهايي چه والدين
از كودك ، در رفتارهايي چنين از جلوگيري براي مادر و پدر
.ميدهند بروز متفاوتي خودواكنشهاي
:ميگويد اينپديده با خود برخورد مورد در خانهداري خانم
چيزي چه بفهميم و كنيم نيازهايكودك شناخت در سعي بايد
را آن شناسايي از بعد شده كودك در عمل انجاماين باعث
و كنيم ملامت را كودك اول مرحله همان در نبايد و كنيم رفع
.كنيم استفاده توهينآميز كلمات از يا
ساله سه پسر داراييك و دارند مكانيك ليسانس كه هم آقايي
مشاهده صورت در كه است مورداين اين در نظرشان هستند
و كنيم جلب ديگر چيزهاي به را كودك علاقه بايد وضعيتي چنين
.بردارد كار اين از دست تا كنيم سرگرم را او يا
ميگويند؟ چه كودك روانشناسان
ميزند دست چنينعملي به كودكتان كه شديد متوجه هرگاه -
هم بيتفاوت ولي كنيد حفظ را خودتان خونسردي چيز هر از قبل
.نكنيد تصور هست كه آنچه از بزرگتر را كار.نباشيد
منزل رابه اشيايي فرزندتان كه شديد متوجه هرگاه -
را خود رضايت عدم نداردفورا تعلق او خود به كه ميآورد
ولي دهيد نشان او به خشونت بدون و واضح طور به عمل اين از
سنين در كودك درك و فهم قدر به.نكنيد موعظه او براي هرگز
.بفهمد را آن بتواند كودك تا كنيد برخورد او با مختلف
كامل آگاهي برايدزدي خود واقعي انگيزه به كودكان اغلب -
كه است اين داد انجام ميتوان كه را كاري بهترين.ندارند
.برگرداند صاحبش به را شده دزديده شيء كنيد وادار را كودك
او به هرگز.مجادلهنكنيد و بحث او با انكار صورت در -
او آينده مورد در پيشگويي از.دروغگوندهيد يا دزد نسبت
يا دارالتاديب به كارش اعمال گونه اين ادامه با كه اين و
.كنيد خودداري جدا كشيد خواهد زندان
.نكنيد او نسبتبه خودتان بياعتمادي متوجه را كودك -
و كند غافلگير كيفش حينجستجوي در را شما او كه نگذاريد
چيزي هر اما نكنيد تهيه قفلي خانه در هرچيز براي همچنين
نگه دور او دسترس از ميكند وسوسه را او ميكنيد فكر كه را
.داريد
بگوييم بايد آنچه -بگوييم نبايد آنچه
اين بر باكودك كتابرفتار در معتمدي دكتر خانم
او به برداشت اجازه بدون پوليرا كودك اگر كه اعتقادند
ديگر تو كردي را كار اين چرا ندارم دوستت ديگر:نگوييم
بگو خودم به داري احتياج هرچه:بگوييم او به نيستي من بچه
.ميكنم فكري يك حتما
دست آن به كهنبايد برداشت را خوراكي يا شيريني او اگر
كسي چه.نكنيد پيچ سوال گونه اين را او هرگز ميزد
مطمئني؟ نخوردي؟ تو خورده؟ را شيرينها
خيلي.بگويد كودكدروغ ميشود باعث كردنها سوال طور اين
دست شيرينها به كه بودم ، توگفته به بگوييد او به صريح
كه كنيد تعيين تنبيهاي او براي.ناراحتم اينكارت از نزن
.توهينآميز نه باشد پندآميز برايش
آخر كلام
و ميدانند كارآساني را كودكان تربيت مادرها و پدر اغلب
كار اين عهده از ميتواند كههركس دارند اعتقاد آنطور
به نياز كودك نازك و لطيف روح اينكه غافلاز برآيد
نيز مطلع مادر و پدر مطمئنا.دارد متخصصانه پرورشي
تا ميكنند اجتماع وارد را موفقتري و سالمتر كودكان
.ميگذرند مهم اين كنار از بيتفاوتي با كه والديني
ميزنند عمل بهاين دست طولاني مدتي كه اطفالي كلي طور به
حق كه اطفالي بهخصوص گيرند قرار جدي درمان مورد بايد
بس و جدي مسئلهاي عمل اين ادامه زيرا شناختهاند را مالكيت
دزدي مرتكب جايي هر در كودكان گونه اين.است خطرناك
مالكيت براي آنان اكثر.خيابان و كوچه خانه ، ميشوند
مرتكب خانه در كه اطفالي ولينيستند قائل اهميت ديگران
برميدارند را دوستشان مدادتراش يا و ميشوند كارهايي چنين
در كه اطفالي انگيزه زيرا نميآيند شمار به فوق دسته از
به نياز و است متفاوت ميزنند دزدي به دست طولاني زمان مدت
اين حتي موارد برخي در البته كه دارد متخصص سوي از درمان
كودكاني.دارد زيادي زمان گذشت به نياز نيز درمانها نوع
همين و سنشان رفتن بالا با كمكم ندارند را وضعيتي چنين كه
كار اين مادر و پدر سوي از منطقي و مناسب رفتارهاي با طور
.ميكنند ترك را
اين ميكنند بهوالدين كودك روانشناسان كه را مهمي توصيه
و باغش گلهاي نوع با باغبان كهيك گونه همان كه است
داردپدران آگاهي آنها پرورش براي مناسب همينطوروضعيت
-علايق) جهت ازهر را خود فرزند بايد نيز مادران و
به را خود كودك روحيه با مناسب روشهاي بشناسند (نيازها
.بگذارند اجرا مرحله
و گرفتنتوصيهها نظر در و عوامل شناختن حتم طور به
كودك با معقول و برخوردصحيح در موثري كمك راهكارها
چنين به ديگر طفل كه داشت چنيناميد ميتوان و ميكند
مالكيت و حقوق براي آهسته آهسته ، و نميزند دست رفتاري
.ميشود قائل ارزش افراد
اكبرآزاد.ا
|