مربيان و مادران پدران ،
كودكان خلاقيت چگونه
;بخوانند
دهيم؟ پرورش تابستان در را
از برخي درمان در اميدواري
ناشنواييها انواع
نگرانكننده شيوع
باكتريهايمقاوم
در كلاسه ده آموزشي واحد يك
ميشود ساخته تهران قدس شهر
بينالمللي همايش برپايي
تاجيكستان در سامانيان
سراسري نشست پاياني بيانيه
و دانشگاهها رئيسان
توسعه
:كشور عالي آموزش
موسسات
گرو در مدني جامعه تحقق و كشور
مسئولانه آزاديهاي شدن نهادينه
است قانونمند وفعاليتهاي
:عالي آموزش و وزيرفرهنگ
بدترين آموزش ، در تبعيض
تبعيضاست
مربيان و مادران پدران ،
كودكان خلاقيت چگونه
;بخوانند
دهيم؟ پرورش تابستان در را
و پاركها تئاتر ، سينما ، فرهنگي ، مراكز مسجد ، به هم با
مادر يا پدر كار و خانه وسايل تعمير و خريد در رفتن ، موزه
به واقعا و زدن قدم شدن ، صميميتر هم با كردن ، كمك
تواناييها كشف امكان شدن ، نزديك فرزند فكر و ذهن نهانخانه
شخصيت هدايت و خلاقيت پرورش در و ميكند فراهم را ضعفها يا
دارد جدي تاثير او
فكري و علمي وسواس دچار بيشتر ميدانند ، بيشتر كه آنها
ايدهخلاقشان و ابتكار بيان مانع آنها دانايي و ميشوند
ميشود
كنند كار بيشتر مجبورند دارند ، دشوارتري زندگي كه آنان
عمل به بهرهوري شكل ، عاليترين به حداقلخود ، امكانات واز
خلاقترند عموما آورند ،
توانايي مهمترين مغز ، كاركرد عاليترين عنوان به خلاقيت
توجه مورد بعد ، به ميلادي دهه 50 از كه است بشر ذهني
رغم به.است گرفته قرار جهاني تربيت و تعليم و علمي محافل
ميتوانند امروزه هوشمند ، كامپيوترهاي و رباتها آنكه
حافظه در اطلاعات انباشتن جمله از مغز فعاليتهاي از بسياري
و سريعتر خيلي را نتايج استخراج و تحليل و تجزيه و
قادر هرگز اما دهند ، انجام انسان از دقيق و گستردهتر
توانايي اين و دهند خرج به ابتكار و خلاقيت بود نخواهند
.ماند خواهد باقي انسان ، مخلوقات ، اشرف انحصار در همچنان
آينده در را جوامع و افراد برتري انديشهها ، صاحب نظر به
كه فردي يا كشور يعني.كرد خواهد خلاقيتهاتعيين نزديك
اهميت بپردازد ، اطلاعاتجديد و فكر دانش ، توليد به بتواند
كه چرا باشد ، دانش و اطلاعات انبار كه آن نه داشت خواهد
با ميتوانند همه و ميدهند انجام كامپيوترها را كار اين
اطلاعات آخرين به زمان كوتاهترين در جديد ارتباطي ابزار
كه ما مثل كشورهايي پرورش و آموزش متاسفانه.يابند دست
حافظه بر تكيه و اطلاعات انباشتن سنتي سامانههاي بر هنوز
و كودك مهدهاي از رسمي آموزش طولاني دردوره است ، استوار
بروز و پرورش در كمي بسيار فرصت دانشگاه پايان تا آمادگي
فراغت اوقات در والدين نقش لذا ميكند ، صرف خلاقيتها
خواهد ديگر جوامع از موثرتر و مهمتر بسيار دانشآموزان
درخشان گوهر فرزندانشان ، به كمك با ميتوانند كه چرا.بود
بيتوجهي اثر در يا سازند جلوهگر را آنها وجود گرانبهاي و
.كنند مدفون
كه همانطور نيز ما رسمي وپرورش آموزش كه نيست ترديدي
پرورش و مهم امر اين داردبه استقصد كرده اعلام اخيرا
دانشگاهها كنكور در حتي و بپردازد ساز سرنوشت استعداد اين
آن تا ليكن كنند ، لحاظ را خلاق تفكر ميزان ميخواهند نيز
به هم خود ، اجرايي و فكري مشاركت با ميتوانند والدين زمان
.رسانند مدد پرورش و آموزش به هم و خويش فرزندان
خلاقيت درباره نكته چند
-تجسم و تصور قدرت و ايدهيابي و نوآوري استعداد خلاقيت
دارد وجود انساني هر در كه است وابتكار پيشبيني و تخيل
بر پديده ، اين.تقويتاست و پرورش قابل تمريناتي با و
.ميماند عقيم و شده سركوب نيز شرايط بعضي در عكس
نه و دارد لازم زيادي هزينههاي و امكانات نه خلاقيت پرورش
در كس هر و دارد بستگي خاصي هوشي ضريب معلوماتو و سن به
را ارزشمند ايناستعداد ميتواند معلوماتي هر با و سن هر
خود خلاق تفكر با آن ، وسيله به نتيجه در و كند تقويت
.باشد داشته موفقتري زندگي
و نوآوري مقدمه پيشبيني و تخيل تجسم ، و تصور قدرت
تازهاي ، ايده و ابتكار هراختراع ، زيرا.است خلاقيت
واقعيت بعدكمكم و يافته تجسم تصور و خيال عالم در ابتدا
وسيله به گاهي و شخص خود وسيله به گاهي كه است كرده پيدا
ژول روزي چنانچهاست بوده بعد سال چندين شايد و ديگران
داستاني و كرد تجسم را ماه به سفر و زيردرياها به سفر ورن
بنابراين ، .كرد پيدا واقعيت بعد قرن چندين كه نوشت تخيلي
را تخيل و ذهن پرواز و تصور قدرت كه تمريني و روش هر
ابتكار زيرا.است كرده كمك نوآوري و خلاقيت به كند ، تقويت
و علمي وسواس بدون كه دارد حالتي به احتياج نوآوري ، و
خيال عالم در.گيرد صورت آن ايجاد مشكلات و منطق به بيتوجه
.كرد تجسم دلخواه به را چيزها همه ميتوان
طرحها حتي دارند ، قوي تخيلات نوجوانان و كودكان از بسياري
متاسفانه اما ميكند ، بيان را جديدي فكر كه نقاشيهايي و
استعداد اين افكارشان ، كردن مسخره و (خيالبافي)عنوان تحت
.ميشود سركوب ارزشمند
ديگر كار به ازكاري مدام كه پرجنبوجوش و پرشور بچههاي
گوش حرف به كمتر و بيحوصلهاند و بيقرار ميپردازند ،
غريب و عجيب سوالات ميكنند ، جلوه بينظم و ناآرام ميدهند ،
خيلي خود پيرامون به نسبت هستند ، كنجكاو ميپرسند ، بسيار
و شطرنج و چيستان و پازل و معما حل به هستند ، حساس
امور يا گلدوزي و كاردستي به دارند ، علاقه فكري بازيهاي
غيره و برقي لوازم به وررفتن با و دارند علاقه فني
تخيلي آنها نوشتههاي بياورند ، در آنها كار از سر ميخواهند
...و ميرسد نظر به خودشان از بزرگتر آنها حرفهاي و
خلاقي و متفكر بزرگ ، افراد است ممكن كه هستند بچههايي
ما روش متاسفانه.دارند قوي تخيل و تصور قدرت اينها شوند ،
ايرادگيري و هم سر پشت دستورات به فراوان نهي و امر با كه
از بعضي دادن نشان بيارزش حتي و آنها كار ازهر
سركوب آنها استعداد ميشود باعث است ، همراه رفتارهايشان
آنها در را گرانبهايي توانايي چه كه نيستيم متوجه ما.شود
حفظ را خود معيار ميكنيم سعي آن بجاي و ميبريم بين از
واقعا نيست معلوم كه نمرههايي كسب و كتاب مطالب كردن
آن ، سطحي كردن حفظ محصول يا درسهاست عميق يادگيري حاصل
.ميكنيم قلمداد
هنرمنداني اينشتين ، چون دانشمنداني كه باشيم شنيده شايد
افرادي برعكس يا نبودهاند ، مدرسهموفق در بتهوون چون
در ليكن دستآوردهاند ، به هم را نمرات بهترين كه بودهاند
موفقيت براي كه است اين علت ، .نبودهاند موفق شخصي زندگي
بايد نيز ديگري عوامل بلكه نيست ، كافي عالي نمره كسب تنها
عالي نمرات و معلومات از بتواند فرد تا باشد داشته وجود
موفقيت پلههاي كردن طي و مشكلات بر پيروزي براي خود
.كند استفاده
خلاقيت و خلاق تفكر وجود موفقيت ، در عوامل مهمترين از يكي
به را خود معلومات بتواند بايد دانشآموز.است كودكان در
كند ، استفاده ابتكاري شكل به آنها از زندگي در ببرد ، كار
خلاق و جالب پيشنهادهاي با دارد قرار كه گروهي و جمع در
احترام مورد و بگيرد عهده به را گروه مديريت يا رهبري خود
متعدد انواع به توجه ديگر سوي ازشود واقع جمع اعتماد و
خطاطي و طراحي از هنري استعدادهاي انواع مثل استعداد
از نويسندگي انواع عكاسي ، و بازيگري و گلدوزي تا گرفته
يك هر ورزشي استعداد انواع نويسي ، داستان تا روزنامهنگاري
ميكنند ، قوي را افراد ذهني عمومي توانايي هم خود ، سهم به
و هنر در زيرا.ميدهند پرورش را خلاقيت و تصور قدرت هم
مدرسه ، در اما.دارد زيادي نقش خلاقيت و تصور قدرت ادبيات ،
در لذا باشد ، نداشته وجود موارد اين به رسيدن فرصت شايد
پرورش زمينه ميتوانند والدين فراغت ، اوقات ساير و تابستان
.كنند فراهم را ارزشمند استعدادهاي اين
شود ، بازيگر يا نويسنده حتما فرزندتان نيست لازم البته
استعداد كشف به است كهممكن است تمريناتي بلكه
بسيار خلاقيت تقويت در نشد اگر و شود منجر فوقالعادهاي
درسهاي يادگيري روي غيرمستقيم طور به و بود خواهد موثر
قول به زيرا داشت ، خواهد زيادي تاثير نيز وي بعد سال
كردن تصور با كه است زماني يادگيري عاليترين شكسپير
هم با را تصور و عمل واقع در و بياموزيم را آنها مطالب ،
نمره كه شاگرداني به حتي ميتوان روش ، همين از.كنيم تركيب
به استعدادي هر لذاكرد فراواني كمك دارند ، ضعيفي درسي
تحريك را خلاق تفكر و تصور قدرت كمترين بتواند كه اندازهاي
و پرورش براي شرايطي و گيرد قرار تشويق مورد بايد كند ،
.آيد فراهم آن تمرين
كانونهاي مساجد ، در بخشها ، و شهرها اكثر در امروزه
خانههاي در وپرورش ، آموزش پايگاههايتابستاني پرورشي ،
يا فكري پرورش مراكزكانون در فرهنگسراها ، و فرهنگ
انديشه و هنر حوزه يا اسلامي ارشاد وزارت به وابسته كلاسهاي
زمينه خصوصي ، كلاسهاي و احمر هلال به وابسته خانههاي -اسلامي
بهترين تابستان و دارد وجود استعدادها اين تمامي پرورش
.است فرصت
افرادنيز روزمره زندگي در حتي كه است شگرفي نيروي خلاقيت
ميكنند سعي مادر و پدر وقتي.ميگذارد مثبتي بسيار تاثير
خودشان كنند ، تقويت را فرزندشان تفكر و تصور قدرت و خلاقيت
سعي خلاق ، تفكر يك صاحب و خلاقيت پديده.ميشوند خلاقتر نيز
كم ، امكانات از ببيند ، بيشتر را مثبت جنبههاي هميشه ميكند
دهد ، انجام خلاقيت و ابتكار كمك به را بهرهبرداري عاليترين
دلنشين نو رفتارهاي با را ملالآور و كننده خسته عادتهاي
بپردازد ، ايجاد و خلق به ديگران از تقليد جاي به كند ،
و تلاش با كند سعي پيوسته و كند تجسم خود براي عالي هدفهاي
كند سعي كه كسي.نمايد كمتر را هدف تا خود فاصله ابتكار ،
نظر در را روشها تازهترين و بهترين تخيل ، و تجسم با
كمك خود ذهن خلاق توانايي از اميدوارتر ، و پرشورتر بگيرد ،
نيز خانواده اعضاي تمام خلاق ، تفكر سايه در همچنين.ميگيرد
نااميدي ، و ياس و داشت خواهند پوياتر و بهتر روابطي هم با
جاي شكست ، از ترس و نفس به اعتماد عدم افسردگيها ، و مشكلات
شهامت و جسارت نفس ، به اعتماد نشاط ، و شور به را خود
خواهند بزرگ هدف به رسيدن براي مشكلات برهمه شدن پيروز
ما كه رويايي همان يعني است ، خلاقيت اميد اينها ، همه.داد
باشيم مبتكر آن به رسيدن براي بيشتر هرچه ميكند وادار را
.نگهداريم استوار را خودمان و
ميكند؟ ضعيف و سركوب را خلاقيت توانايي عواملي چه
آنهااز بياطلاعي و والدين نگرانيهاي و اضطرابها متاسفانه
آنها كه است شده باعث تربيت ، و تعليم ظرايف از بسياري
.كنند منتقل فرزندانشان به را خود نگراني و اضطراب تنها
بار ادبي با كودكان اينكه براي آنها نمونه عنوان به
در حتي و باشند خود والدين مطيع بايد كاملا بيايند ،
كه حالي در.نكنند اعمال را خود سليقه نكتهاي ، كوچكترين
نياز نترسيدن و آزادي احساس انديشه ، آزادي به خلاق تفكر
كند فكر بايد و باشد داشته اضطراب نبايد ما كودك.دارد
راه اين تلاش ، با است قادر او و دارد وجود بهتري راه هميشه
كردن گوش به عادت كه است حالي در اين و.كند كشف را بهتر
بر را راه معلم ، و بزرگترها دستورات از كردن تقليد و
را اصولي بايد بفهمانيم او به اينكه مگرميبندد ابتكار
ميتواند كودك.نمايي كشف خود ابتكار به را بقيه و كني گوش
را مساله حل راه اما بگيرد ، ياد را مستطيل مساحت فرمول
افراد كه است اين ما ديگر عادت.بيابد خود ابتكار با بايد
مهارت ديگران تمسخر و انداختن دست در و هستيم بذلهگويي
يا دوستان جمع تمام در درس ، كلاسهاي تمام در.داريم
كردن جلوه نادان از ترس و ديگران تمسخر از ترس خانوادهها
خود ابتكارات فرد تا هستند مهمي عامل دو ، اين و دارد وجود
خيلي اينكه ولو را پيشنهادي و حرف هيچ.نكند بيان را
اين روي تمرين با كه چراكرد مسخره نبايد است ، تخيلي
چه و ميشود فراهم همه براي ابتكاري مسائل طرح جسارت امور ،
افراد و عالي نتايج پيشنهادات ، بين از بالاخره بسا
.آيند بهوجود برجستهاي
علميو وسواس دچار بيشتر ميدانند ، بيشتر كه آنها طرفي از
ايده و ابتكار بيان مانع آنها دانايي و ميشوند فكري
ايدههاي كشف موقع در نبايد كه حالي در.ميشود خلاقشان
داد ، قرار آن روبهروي را استدلال و منطق قدرت دانايي ، خلاق ،
آرام بعدا و كند پرواز ذهن تا داد فرصت ابتدا بايد بلكه
.كرد استخراج تازهاي چيز آن از و آورد زمين به را آن آرام
تصور مهندسي عنوان به آن از خلاقيت در كه است مقولهاي اين
.ميشود ياد
خالي نيمه ديدن انتقاد ، و ايرادگيري عيبجويي ، بدبيني ،
كهمانع است عواملي از دودلي و شك و ذوقزدن تو ليوان ،
.ميشوند خلاق و نو فكر بروز
موانع از امروزه نيز زياد خواب و بيكاري مرفه ، زندگي
كنار به روزي اگر.است شده عنوان خلاقيت و ذهن فعاليت
امكاناتمان و برويم تفريح براي صحرايي حاشيه يا رودخانه
درست آفتاب ، نور از جلوگيري براي شويم مجبور و باشد كم
فكر و كنيم تلاش امكانات ساير و غذا آتش ، اجاق كردن
خواهد زماني از فعالتر بسيار ما خلاق تفكر مسلما نماييم ،
و وسايل تمام و كنيم اقامت ستاره چهار هتلي در كه بود
زندگي كه آنان دليل ، همين به باشد ، فراهم ما براي امكانات
امكانات از و كنند كار بيشتر مجبورند دارند ، دشوارتري
عموما آورند ، عمل به بهرهوري شكل عاليترين به خود حداقل
.خلاقترند
رفاهي ، و عالي امكانات بدون كه انديشيد نبايد لذا
كار در كه بچههايي حتي داد ، پرورش را خلاقيت نميتوان
ميكنند ، كمك خواندن درس حين در و پدر كار يا منزل
تيزتر اصطلاح به بچهها ، بقيه به نسبت و كلاس در معمولا
ميكنند سعي درس ، زمان در كه خانوادههايي رو اين از هستند
درس به او تا كنند فراهم را فرزندشان آسايش وسايل تمام
صحبت آنها ارزش راجعبه قبلا كه نمراتي كسب و خواندن
جلوي بلكه نكردهاند ، كمك او به واقع در بپردازد ، كرديم ،
را او درسي يادگيري و گرفتهاند را او ذهني فعاليت از بخشي
او ذهن بعد ، يك در روش ، اين با زيرا ;كردهاند سطحيتر نيز
نياز مورد واقعا زندگي در كه ابعاد بقيه از و ميكند رشد
.ميماند غافل است ،
كنيم؟ كمك تابستان در خلاقيت پرورش به چگونه
اهميتبسيار شد گفته كه همانطور غيردرسي ، كلاسهاي در حضور
نشانداد ، استعدادي خود از دانشآموز اگر و دارد زيادي
كجامعلوم از.يابد ادامه نيز سال طي در كه است بهتر
از بزرگ طراحي يا فوتبال ، مدرسه يك از نامدار ورزشكاري
افكار كه نويسندهاي يا فرهنگ ، خانه يا مسجد طراحي كلاس
خانه از ميدهد ، تغيير بشريت نفع به را جهانيان
تحول را جامعه فرهنگ كه فيلمسازي يا روزنامهنگاران ،
.نيايد بيرون نوجوانان و جوانان فيلمسازي مركز از ميبخشد ،
از توجهي قابل تعداد انقلاب ، از بعد سالهاي همين در چنانچه
كردهاند ، خود متوجه را جهانيان چشم كه ارزنده استعدادهاي
.آمدهاند بيرون كانونهايي چنين از
تابستان ، مدت در يكديگر با خانواده اعضاي حضور همچنين
مادر و پدر كه ميكند كمك امر اين و است امكانپذير بيشتر
بهتر است ، تغيير حال در مدام هرحال به كه را خود فرزند
.بشناسند
موزه و پارك تئاتر ، سينما ، فرهنگي ، مراكز مسجد ، به هم با
مادر يا پدر كار در و خانه وسايل تعمير و خريد در رفتن ،
به واقعا و زدن قدم شدن ، صميميتر هم با كردن ، كمك
تواناييها كشف امكان شدن ، نزديك فرزند فكر و ذهن نهانخانه
شخصيت هدايت و خلاقيت پرورش در و ميكند فراهم را ضعفها يا
.دارد جدي تاثير او
آنها ، پيشنهادهاي و انديشهها دريافت و فرزندان به احترام
ببرد ، بين از را ناتواني يا حقارت احساس كه او به كمك
توانايي احساس ميتواند متعدد استعدادهاي پرورش با كودك)
شب هر كه بهطوري جمعي ، دسته قصهخواني نيز و (كند بيشتر
و بخواند را داستان از بخشي خانه ، اعضاي از يكي نيمساعت
از ميرود ، پيش چگونه داستان كند پيشبيني و بزند حدس
چگونگي پيشبيني.است تابستان در خلاقيت پرورش كاركردهاي
تخيل و تصور قدرت ،(آينده حتي يا) ميبينيم كه فيلمي پايان
آن خلال در نيز فرد ابتكاري و نو فكر ضمن در ميكند ، قوي را
درباره تصور و موزهها و تاريخي بناهاي ديدن.ميشود بيان
همكاري و بازديدها سفرها ، .است همينطور نيز آنها روزگار
زدن قدم و مسجد ، در حضور با اعتماد و ايمان تقويت گروهي ،
كه است عواملي آنها ، كتابهاي تورق و كتابفروشيها جلوي
فراهم را زندگي مختلف گوشههاي با آشنايي و نفس به اعتماد
از ارزشمندتر مراتب به گاهي فرزندان ، براي وقت صرفميكند
.اوست براي ملكي و مالي پساندازهاي حتي و پول صرف
درباره تجسم و تفكر و طبيعت به شدن نزديك زيباييشناسي
اقوام زندگي ديدن هنري ، و طبيعي آثار زيباييهاي و رازها
دادن طرح طنز ، نوشتههاي و تخيلي داستانهاي نوشتن ديگر ،
،(ترافيك مساله حل مثلا) شهر يا خانه مشكلات رفع براي
معروف ، دانشمند تورنس قول به يا دستي كارهاي ساختن
و واژهها براي مترادف لغت از 15 بيش كردن پيدا خلاقيت
ابتكار ، پيشبيني ، تجسم ، شناخت ، تفكر ، كه هركاري خلاصه
حياتي و بزرگ كمكي كند ، تقويت را نفس به اعتماد و جسارت
فرصت در ميتوانند خانوادهها كه است فرد نسل موفقيت به
مدرسه فعاليتهاي مكمل كار اين.دهند انجام تابستان طولاني
و اضافي وقت ساعت دوازده روزي لااقل رفتن هدر از و است
مشخص ورزش.ميكند جلوگيري بيهدف بازيهاي و بيكاري به عادت
و ذهن پرورش به نيز آنها درباره بحث و تلويزيون تماشاي و
بزرگترين خانوادهها وسيله اين به و ميكند كمك خلاقيت
تربيت و كشور پرورش و آموزش با را اجرايي و فكري مشاركت
و خود سربلندي موجب بتوانند كه خلاق و توانمند فرزنداني
و خود فرزندان قدر.ميدهند انجام باشند ، خويش جامعه
به را نعمتها اين و بدانيم را خدادادي گنجهاي و استعدادها
.بگيريم كار به جامعه و فرد نفع
از برخي درمان در اميدواري
ناشنواييها انواع
برخي براي درمان احتمالانوعي:خارجي رسانههاي واحد
روشي انگليس ، در دانشمندان.است راه در مواردناشنوايي
كارساز آزمايشگاهي موردموشهاي در كه كردهاند ابداع را
.است شده
.ميكنند معيوب جايگزينژنهاي را سالم آنانژنهاي
چاپ به (Science ) مجلهعلم در كه پژوهشي براساس
.است شده كشف نيز ، انسان در مسئله اين مشابه رسيده ، ژن
به نسبت انسان گوش چه سي ، گر.بي.بي تلويزيون گزارش به
ويژه راديويي فرستنده يك توسط شده توليد صداي از بسامدي
را مانند جيغ زير صداي اين ميتوانند موشها ولي نيست ، حساس
قرار مطالعه مورد كه آزمايشگاه موش دو از.بشنوند
موش.است پاسخگو صدا اين به نسبت آنها از يكي گرفتهاند ،
.است ناشنوا مادرزادي طور به ديگر
براي جديد درمان نوعي به ميتواندمنجر موشها شرايط بررسي
امريكايي دانشمندان كه درمانهااكنون اين.شود انسانها
شدن عملي به گام كردهاند ، يك درمان را ناشنوا موش
.است شده نزديكتر
ژن با را ناشنوا موش ومسئول معيوب ژن دانشمندان اين
واقعايك اين:ميگويد يككارشناسكردند جايگزين سالم
را معدودي خيلي ژنهاي زيراما ، .است بزرگ پيشرفت
اين كشفميشوند درانسانها ناشنوايي سبب كه ميشناسيم
منشا درك و فهم در يكگام را ما واقعا آن ، وشناسايي ژن
.ميبرد ناشنواييفراتر مولكولي منشا و مولكوليشنوايي
انسانها براي واقعي تادرمان آزمايشگاهي پژوهش از اما
معلول ميتواند ناشنواييارثي.است پيش در راهدرازي
اگر حتي بنابراين ، .باشد مختلف ژن يا 8 از 7 يك هر اثرات
شود ، مختلف درمان نوع يا 8 به 7 منجر بزرگ پيشرفت اين
.كرد خواهد ناشنواكمك افراد از درصدي به تنها
راههاي از طيفي داريم عقيده ما:ميگويد ديگر كارشناس يك
براي ميتوان كه دارد وجود هيجانانگيز درماني ژن
درماني كهاين ، بدانيم است مهم اما.بكاربرد ناشنوايان
معجزهآساموردنياز درمانهاي نميكنيم ماتصور.نيست معجزهآسا
كه جامعهداريم سوي از بيشتر درك و بهفهم نياز ما بلكه است
چههست؟ ناشنوايي بدانيم
چيست ، ناشنوايي اينكه وفهم درك سوي به دانشمندان اما
داخلي گوش فرايندهاي جزئيات.برداشتهاند بلندي گامهاي
گام.كرد مطالعه مفصل بيسابقهايو طور به ميتوان را
ميكنند چكار دقيقا ببينيمژنهايمعيوب كه بعديايناست
احتمالا كه كرد ، اصلاح انسانها در را آنها ميتوان چگونه و
عقيده دانشمندان اما.كشيد خواهد طول ديگر سال ده تا پنج
.است راه در موثر درمان راههاي دارند
نگرانكننده شيوع
باكتريهايمقاوم
كردند اعلام امريكا آتلانتاي در بيماريها كنترل مركز پزشكان
نوعي ميدهد نشان كه آوردهاند دست به نگرانكننده شواهد
مختلف آنتيبيوتيك نوع پنج به كه آمده پديد سالمونلا باكتري
.است مقاوم
ده همين در جديد سويه ان ، اين.ان.سي تلويزيون گزارش به
در امروزه حال اين وليبا است ، يافته گسترش سالاخير
مركز به كه را عفونتسالمونلايي موارد همه حدود 10درصد
علل از سالمونلا.ميدهد تشكيل ميشود گزارش كنترلبيماريها
.است انسان در غذايي مسموميتهاي و رودهاي عفونتهاي مهم
در كلاسه ده آموزشي واحد يك
ميشود ساخته تهران قدس شهر
كلاسه ده آموزشي واحد يك اجرايي عمليات:فرهنگي علمي سرويس
.شد آغاز قدس شهر در خيري فرد هزينه با
مدارس تجهيز و توسعه نوسازي ، سازمان عمومي روابط گزارش به
و مربع متر مساحت 2250 به زميني در آموزشي واحد اين كشور ،
هزينه و ميشود احداث طبقه دو در مترمربع زيربناي 800 با
خيري فرد توسط بود ، خواهد ريال ميليون بر 400 بالغ كه آن
تامين نوسازي سازمان همكاري با شود ، فاش نامش نميخواهد كه
.شد خواهد پرداخت و
آماده كامل طور به مهرماه 77 اول تا مدرسه اين است گفتني
تحصيل به مشغول آن در نوبت دو در و 800دانشآموز شده
.شد خواهند
بينالمللي همايش برپايي
تاجيكستان در سامانيان
آنها نقش و سامانيان روزه چهار همايش:فرهنگي علمي سرويس
پايتخت دوشنبه در شب پنجشنبه ميانه آسياي فرهنگي ميراث در
.يافت پايان تاجيكستان
انديشمندان شد برگزار يونسكو ابتكار به كه همايش اين در
پيشرفت در سامانيان نقش درمورد مقاله جهان19 كشور 12
.كردند ارائه ميانه اجتماعيآسياي و سياسي فرهنگي ، علمي ،
تاجيكستان ، علوم فرهنگستان معاون رييس شايف دينار گفته به
سالگي جشن 1100 برگزاري با همايش دراين شركتكنندگان
نماينده دينيه دودو.موافقتكردند درتاجيكستان سامانيان
همايش ، براي اين پيشنهادهاي:گفت نيز همايش دراين يونسكو
وي.شد خواهد ارائه يونسكو آينده اجلاس به تصويب و بررسي
و 100 هزار يك جشن اعلام با يونسكو ميرود انتظار:افزود
.كند موافقت بينالمللي جشن عنوان سامانيانبه سالگي
و هزار يك جشن برگزاري گذشته سال تاجيكستان ، جمهوري رييس
.كرد اعلام را سال 1378 در سامانيان دولتداري سالگي 100
.است مواجهشده ازبكستان دولت مخالفت با جشن ، اين عنوان
دولتداري جشن عنوان با نيز يونسكو كه ميرود احتمال
تمدن عنوان با را جشن برگزاري و نكند موافقت سامانيان
.بپذيرد سامانيان
سراسري نشست پاياني بيانيه
و دانشگاهها رئيسان
توسعه
:كشور عالي آموزش
موسسات
گرو در مدني جامعه تحقق و كشور
مسئولانه آزاديهاي شدن نهادينه
است قانونمند وفعاليتهاي
رئيسان سراسري نشست چهارمين و سي:شهرستانها سرويس
صدور با كشور ، پژوهشي و عالي آموزش موسسات و دانشگاه
نهادينه لزوم و كشور توسعه ضرورت بر تاكيد با و بيانيهاي
خود كار به قانونمند فعاليتهاي و مسئولانه آزاديهاي شدن
.داد پايان
دانشگاههاي رئيسان سنندج ، در همشهري خبرنگار گزارش به
و فعال مشاركت براي آمادگي اعلام با بيانيه اين در كشور
تصميمگيري و تصميمسازي روند در دانشگاهيان يافته نظام
كشور سياسي و اجتماعي فرهنگي ، توسعه:كردهاند تاكيد كشور
جامعه ايجاد و انقلابي و اسلامي ارزشهاي ارتقاي و گسترش و
افكار ، تعاطي براي مناسب بستر ايجاد گرو در اسلامي مدني
قانونمند فعاليتهاي رشد مسئولانه ، آزاديهاي شدن نهادينه
و جوان نسل بخصوص انديشمندان تمامي فعال مشاركت و اجتماعي
چه هر گفتوگوي و همدلي وحدت ، راه ، اين در و است كشور فكور
ضروري فرهيخته دانشگاهيان و حوزه فرزانگان ميان بيشتر
.است
ساختارهاي تغيير به اشاره با همچنين بيانيه اين در
دانش توليد و انساني منابع پايهتوسعه بر جهان اقتصادي
مادي وذخاير منابع شدن كماهميت:است شده تصريح فني
اسلامي جمهوري دولت توسعه سوم برنامه در كه ميكند ايجاب
افزايش و پژوهشي زمينههاي در مادي سرمايهگذاري به ايران
صورت خاصي اهتمام توسعه برنامههاي در كشور عالي آموزش سهم
.پذيرد
دانشگاههاي رئيسان سراسري نشست پاياني بيانيه همچنين
معضلات حل مناسب راهكار بهعنوان تمدنها گفتوگوي از كشور ،
نام پژوهشي و علمي رهيافتهاي انتقال و بشري جامعه كنوني
ميان در نخست بايد گفتوگو:است شده خاطرنشان و برده
تا شود آغاز ملتها انديشمندان و فرهيختگان آزادانديشان ،
شكوفايي و تاريخي و فرهنگي علمي توانمنديهاي رشد به
دانشگاهيان و بيانجامد ملي و انقلابي اسلامي ، خودباوري
اين در خويش فعالانه مشاركت و حضور با تا آمادهاند ايران
.كنند كمك عملي و نظري عرصههاي در آن تحقق به فرآيند
:عالي آموزش و وزيرفرهنگ
بدترين آموزش ، در تبعيض
تبعيضاست
عدالت:گفت عالي آموزش و فرهنگ وزير:شهرستانها سرويس
در تبعيض كه چرا است ، اهميت حائز بسيار ما براي آموزشي
.است تبعيض نوع بدترين آموزش ،
در كه معين مصطفي درسنندج ، همشهري خبرنگار گزارش به
در و تازهتاسيس دانشگاههاي رئيسان سالانه سوميننشست
بهتدريج آموزش در تبعيض:ميگفت ، افزود سخن توسعه حال
همه با نوعطبقاتيشدن اين و ميكند دوقطبي را جامعه
عدالت ادامه ، در وي بود ، خواهد ماندگار و نهادي آن خطرات
و اصول از را محرومان از دفاع و ستيزي ظلم آموزشي ،
عدالت نبود:داشت اظهار و برشمرد اسلامي انقلاب ارزشهاي
در بيعدالتي ولي كرد جبران انقلاب با ميتوان را اقتصادي
دوباره جامعه نيز انقلاب با حتي و نيست جبران قابل آموزش
بااشاره عالي آموزش و فرهنگ وزير.ميافتد اول قطب دست به
وظيفه يك فقط نه توسعه حال در دانشگاههاي تقويت كه اين به
توسعه محور را دانشگاه است ، الهي وظيفه يك بلكه اداري
گرو در را توسعه حال در دانشگاههاي محروميت رفع و خواند
مناسب امكانات داشتن و پرتوان و فعال خوب ، مديريتهاي
.دانست
|