فراروي 20 تابستاني تعطيلات
دانشآموز ميليون
هماهنگي دانشآموزان فراغت اوقات برنامههاي حاشيه در
اردوهاي و دورهها برگزاري متولي و مسئول دستگاههاي ميان
فراغت اوقات تامين و جوانان و نوجوانان جذب براي تابستاني
است اول گام آنها
هنگامي بهار ، فصل روزهاي واپسين در دانشآموزان:درآمد پيش
شادمانه سرميگذارند ، پشت را خود درسي آخرينامتحانات كه
و تابستان بلند و داغ روزهاي در كه نزديك فرداي به
خوابيدن.ميانديشند مييابد ، نمود آن يادماندني به خاطرههاي
نخستين صبحگاهي زدنهاي صدا و تشر از فارغ آفتاب برآمدن تا
ديري شادماني اين اما ميباشد ، هم دسترس قابل كه رويايياست
ميآيد ، چشم به كه است مزاحمتي درخانه ، بچهها حضور نميپايد
و بگويد پاسخ نيازآنها به بايد دايم كه مادر براي بخصوص
و حرص بينظميشان و هيجان به آميخته رفتارهاي خاطر به
از بيرون در را زمان از بخشي بهناچار بچهها.جوشبخورد
ديگر بخشي و ميگذرانند تفريح بازيو به و ميكنند سپري خانه
اما.تلويزيونمينشينند برنامههاي تماشاي به خانه در را ،
را دانشآموزان همه تابستاني زندگي گذراني ، وقت قبيل اين
اردوهاي به كه دارند را بخت اين گروهيدربرنميگيرد
كلاسهاي به يا و بپردازند بهشنا يا شوند ، دعوت تابستاني
براي امابروند گوناگون ورزشهاي و نقاشي كامپيوتر ، زبان ،
هم گاهي و خانه داخل فضاي همان فراغت اوقات اكثريت ،
گل نهر ، يك در آبتني با شايد كه ايهاست محله هم بازيبا
فرستادن هوا به و بنبست كوچه وسعتيك به زميني در كوچك
ييلاق از سر كهتابستان بچههايي برايباشد همراه بادبادك
اما.است متنوعتر و جذابتر اوقاتفراغت گذران درميآورند ،
براي مسئول دستگاههاي كه رغبتي و شوق عليرغم و مجموع در
ميدهند ، خرج به تابستان در دانشآموزان فراغت اوقات پركردن
سالم تفريحات و آموختنيها منسجمكه برنامهريزي يك به هنوز
سازد ، قابلدسترس بچهها براي شهر محلههاي دورترين تا را
و زمينه اين در تهران شهرداري كه تلاشهايي.نيافتهايم دست
و بهانهها با رساند ، انجام به اخير دهه يك به ظرفقريب
.روبروشدهاند گوناگون موانع
از سرشار فصلي مدرسه ، بچههاي براي تابستان كه است آن مهم
.باشد مفيد آموختنيهاي سالمو تفريحات شادي ،
نهادهاي مسئولان از بسياري خردادماه آغاز از ساله همه
ميدارند اعلام گروهي رسانههاي و جرايد در فرهنگي و آموزشي
تابستان در دانشآموزان فراغت اوقات گذران براي كه
آمارهاي مجموع در اگر ديدهاند ، تدارك را مناسبي برنامههاي
از شايد كنيم جمعآوري را گروهي رسانههاي طريق شدهاز اعلام
واقعيت در اما رود ، فراتر شاغلتحصيل دانشآموزان كل تعداد
!نيست گونه اين
نيازهاي رفع فكر به شبه يك فرهنگي و آموزشي نهادهاي چرا
طول در چرا ميافتند؟ جوانان و فراغتنوجوانان اوقات
ميلياردها برنامهريزي و ساماندهي جهت مراكزي سالهايگذشته
است؟ نشده تاسيس جوانان و نوجوانان شده تلف وقت
و فرهنگي مسئولان انعكاسيافته گفتارهاي به است كافي
حقيقت اين به تازه بيافكنيم نگاهي روزنامهها تربيتيدر
و نوجوانان غلغله و تابستان رسيدن فرا با كه ببريم پي تلخ
تا ميافتند تكاپو به مسئولان از برخي كوچهها در جوانان
:بيابند راهي معضل رفع براي
باب و 400 هزار پرورش61 آموزشو وزارت پرورشي معاون
كردن پر براي جاري سال تابستان در پرورشي و آموزشي مركز
.ميشوند بسيج فراغتدانشآموزان اوقات بهينه
و اهميتترين با ازجمله:اسلامي تبليغات سازمان رئيس
عمومي ، فرهنگ سطح در ملي برنامههاي بزرگترين
.است وجوانان نوجوانان كودكان ، فراغت اوقات غنيسازي
غنيسازي:تهران استان شهرستانهاي پرورش و آموزش كل مدير
فرهنگ يك صورت به بايد جوانان و نوجوانان فراغت اوقات
.نيست ميسر ملي عزم با جز مسير اين طي و درآيد عمومي
فراغت اوقات ستاد تشكيل:اسلامي تبليغات سازمان مقام قائم
.است ضروري
:خراسان اسلامي تبليغات سازمان فراغت اوقات ستاد مسئول
ميبايست (فراغت اوقات) طرح اين بهتر چه هر انجام براي
تقسيم جامعه سطح در يكسان طور به موجود خدمات و امكانات
.شود
براي 20 برنامههايي چه است رسيده فرا تابستان كه حالا اما
قبل سالهاي مثل هم امسال !ديدهايد؟ دانشآموزتدارك ميليون
امتحانات زودهنگام دليلبرگزاري به و رسيد راه از تابستان
سالهاي بيشتراز دانشآموزان فراغت ايام مدارس ، تعطيلي و
در جهاني جام فوتبال بازيهاي برگزاري بود ، خواهد گذشته
خيل براي فراغت وقت پركردن براي مناسبي فصلسرگرمي اين
.ميرود شمار به تابستان اول پايانماه تا دانشآموزان عظيم
اوقات برايتامين را پيوسته و منظم برنامههاي جاي اما
.نميگيرد دانشآموزان فراغت
:برنامهريزي ضعف
ميليون تابستان ، 20 تعطيلات از روز طول 90 در
اوقات از مفيد ساعت روزانه 5 يك هر ميتوانند دانشآموز
حال دهند ، هنري -فرهنگي آموزشهاي به اختصاص را خود فراغت
مفيد ، ساعت ميليارد گفت 9 ميتوان تعطيلي ماه احتساب 3 با
.بود خواهد برنامههايآموزشي انواع ارائه براي مغتنمي فرصت
والدين اضطرابها و دغدغهها اين سوي يك در البته
گذران برنامهريزي كار آغاز در كه دارند قرار دانشآموزان
سوي از وقتي اما ميگذارند وا مسئولان به را فراغت اوقات
و مالي بضاعت براساس خود خودي به ميشوند نااميد آنها
كار و كسب مراكز و خصوصي كانونهاي به را خيلبچهها فرهنگي ،
.ميكنند گسيل
برنامهريزي ضعف به اشاره با منطقه 3 دانشآموزان يكياز
زمينه در مشكلآفرين موارد از يكي:آموزشيميگويد مسئولان
همه است ، ضعفبرنامهريزي دانشآموزان فراغت اوقات گذران
تاميناوقات براي را مناسبي برنامههاي خود پندار به مسئولان
و برنامهها گاهي اما.ميكنند ارائه جوان نسل فراغت
فراتر روزنامه كاغذ و گفتار مرحله حتياز آنان آمارهاي
.نميرود
قبيل اين اجراي براي مختلف بخشهاي لازمميان هماهنگي كه چرا
دانشآموز ميليون فراغت 20 اوقات كردن منظورپر به برنامهها
.نيست فراهم
نبود لحاظ به گفتهها اين اغلب ميشود تصور حال اين با
اوقات گذران مكانهاي ديده ، آموزش نيروهاي بودجه ،
ميشوند مواجه زيادي موانع با آموزشي ابزارهاي نبود فراغت ،
پيدا شعاري جنبه صرفا درآيند عمل مرحله به آنكه از وقبل
!ميكنند
ورزشي و هنري -فرهنگي مراكز سازمانها ، نهادها ، ساله همه
حد در نوجوان و جوان دانشآموزان فراغت اوقات غنيسازي براي
اوقات.ارائهميدهند را برنامههايي خود ، امكانات و توان
به آن ميتوانبا كه است مسائلي جمله از دانشآموزان ، فراغت
تلاشبراي نوع هر اصل در برخوردكرد ، منظم و جدي صورت
جهت در اساسي گامي رفته هرز زمانهاي اين ساماندهي
خواهد كشور ملي سرمايههاي بهتر چه هر شكوفايي و رشد ، توسعه
.بود
در بالقوه امكانات تمامي از بهينه استفاده راستا ، اين در
تفريحگاهها ، ورزشگاهها ، آموزشگاهها ، مساجد ، نظير جامعه
جذب با تا ميكند ايجاد را فرصتها اين مراكز ساير و موزهها
گاميدر آنها ، فراغت اوقات كردن پر ضمن نوجوانان ، و جوانان
.بردارند آيندهسازان تجربيات افزايش جهت
و برنامهها همگوني:فراغت اوقات برنامههاي ناهمگوني
از جلوگيري ضمن فراغت اوقات ساماندهي در معمول رويههاي
را تربيتي -آموزشي هماهنگي نوعي ميتواند امكانات رفت هرز
يك هر تابستان تعطيلات درطول زند ، رقم دانشآموزان بين در
برنامههاي خود توان بهفراخور هنري -فرهنگي سازمانهاي از
هم با گاهي كه ميبينند علاقهمندانتدارك براي را متنوعي
.دارند تفاوتهايي
در اسلامي تبليغات سازمان رئيس عراقي محمدي حجتالاسلام
در اجرايي و سياستگذار سازمانهاي بين زمينههماهنگي
اهميتترينو با جمله از:است باور اين بر فراغت بخشاوقات
غنيسازياوقات عمومي فرهنگ سطح در ملي برنامههاي بزرگترين
.است وجوانان نوجوانان كودكان ، فراغت
نهادهاي و دستگاهها استهمه لازم موضوع اهميت به توجه با
ميزان مشترك وبرنامهريزي هماهنگ اقدام يك ذيربطدر
و دهند افزايش را ايام ازاين بهينه استفاده و بهرهوري
به و استوار را گامها ميتوانداين ملي عزم و اراده يك
و پژوهشي يافتههاي اساس بر.سازد رهنمون مطلوب نتيجه
كه داريم فراغت اوقات ساعت ميليون موجود 44 آمارهاي
كنار در را فراغتشان اوقات درصد ميخواهند 80 دانشآموزان
.بگذرانند خود خانوادههاي اعضاي
دانشآموزاني فراغت اوقات مانده باقي درصد براي 20 بايد ما
.كنيم برنامهريزي بگذرانند ، خانه از درخارج هستند مايل كه
نيست بد ميكنند؟ فكر دانشآموزاناينگونه همه واقعا آيا
آموزشي و فرهنگي مسئولاننهادهاي كه آنچه ارزيابي براي
توقعات به نگاهي كردهاند اعلام خود گفتههاي طول در
.بياندازيم دانشآموزان
:دانشآموزان منظر مسئولان ، ديد
نبود به اشاره با دورهراهنمايي دانشآموز بهادري كريم.
در كردن كار:ميگويد شهرتهران جنوبي مناطق در امكانات
براي دستفروشي حتي يا و كفاشي كارگاههاي بلورسازيها ،
گذران براي ممكن حل راه تنها شايد خانواده معيشت گذران
توجيبي پول بايد كه دانشآموزاني براي باشد ، فراغت اوقات
به فراغت مفهوماوقات كنند جمع تابستان در را خود سالانه
ما براي است تشنه فرد براي كوير در يخي قطعه سان
نوعي هم كاركردن پايين ، طبقات خانوادههاي دانشآموزان
هم پولي تفريح ، عين در حال هر در ميآيد ، حساب به تفريح
.درميآوريم
ما ديد از مسئله اين به مسئولانآموزشي همه:ميافزايد وي
براي مناسب گذران و فراغت اوقات كه چرا نميكنند نگاه
و پدران نه كه حالي در دارند اضافي وقت كه است مطرح كساني
!نداريم؟ فراغت براي وقتي نيز ما خود بلكه ما ، مادران
تلف و تابستاني پايگاههاي در ثبتنام براي اندك شهريه تهيه
حال هر به.منطقي نه و است حلال نه تابستاني وقت كردن
دوره توجيبي پول لابد دارند كردن پر براي وقتي كه آناني
!داشت خواهند هم را تحصيلي
بااشاره شود فاش نامش كهنخواست تربيتي مريبان از يكي
فراغت اوقات گذران و فوتبال جهاني جام بازيهاي به
مسابقات مستقيم پخش يمن به خوشبختانه:ميگويد دانشآموزان
آن گذران و فراغت اوقات بحران تلويزيون ، طريق از فوتبال
آن از ناشي اضطرابهاي تاب و تب در را همه ماه يك مدت به
براي مشكلي هيچ تيرماه اواخر تا اميدوارم كه برده فرو
اين با.باشد نداشته دنبال به فراغت اوقات سياستگذاران
و جبراني تجديدي ، امتحانات نيز تيرماه از پس حال
دانشآموزان فراغت اوقات گذران براي وقتي ثبتنام برنامههاي
سالها اين طول در اينكه عليرغم:ميافزايد وي.نميگذارد
به بودهام مسائل فتق و رتق مشغول آموزشي نهادهاي حيطه در
كه زماني تا روزنامهها حتي كه شدهام واقف ظريف نكته اين
است كافي نميپردازند آن به نشود مطرح جامعه در مشكلي
بزنيد ، ورق تابستان و طيخردادماه را روزنامهها صفحات
و فراغت اوقات بهموضوع خود توان فراخور به يك هر
فرهنگي مسئولان همانطوركه اميدوارم.تابستانپرداختهاند
عنوان به فراغت موضوعاوقات به پرداختن عنوانكردهاند ،
.يابد ادامه ساز جريان فرهنگ يك قالب در عمومي يكمسئله
دارد ادامه
|