...معني اين از نكته صد
علمي اخبار
فراغت اوقات كردن پر براي
;جوانان و نوجوانان
نماز بوستانهاي از بهرهبرداري
شد آغاز ولايت و
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
اسلامي و ديني روح از كه هنري
نميماند پايدار باشد تهي
كار از استفاده آئيننامه
شد اعلام دانشگاهها دانشجويان
نمايشگاه ميشود افتتاح امروز
هنرمند زنان شيشهاي آثار
تصويب صورت در
با دانشآموزي سازمان
;اساسنامه
آغاز آينده ، تحصيلي سال شروع
ميكند كار به
كشور 160 در 161 يونيسف
ميفروشد كارت ميليون
براي دانشگاهي جهاد آمادگي
در كشور صنايع نياز تامين
آزمايشگاهي تجهيزات زمينه
...معني اين از نكته صد
آموزش چگونگي در تسهيلكننده و كاربردي نكته چهل بررسي
دانشآموزان به شناختي فرآيندهاي و فراشناختي مهارتهاي
امر تسهيلكننده و راهنما فراشناختي ، تفكر در معلم
جرقههاي از استفاده و است بداههساز است ، يادگيري-ياددهي
اوست اصلي وظايف تدريس ، از در آني
;سرآغاز
نامآموزش به جديدي حوزه تربيتي ، علوم پژوهشهاي عرصه در
وجود به شناختي فرآيندهاي ياآموزش فراشناختي مهارتهاي
يعني ;آموختههاست انتقال نحوه آموختن آن ، كههدف است آمده
ياد را گرفتن ياد نحوه ميتوانند تنهازماني يادگيرندگان
تا.باشند يافته تسلط استراتژيهايكليشناختي بر كه بگيرند
انضباط يا صوري نظريهانضباط براساس بيستم ، قرن اوايل
و پرورش براي دانشآموزانبايد كه بود اين بر اعتقاد ذهني ،
زبانهاي و همچونرياضيات دشواري اطلاعات و علوم ذهني ، ورزش
و ذهني نظريهورزش.بياموزند تمرين و تكرار اثر در را لاتين
درابتداي يادگيري روانشناسان كه تحقيقاتي پي در مغز ، رشد
ثرانديك.داد دست از را خود پيروان دادند ، انجام حاضر قرن
يكتكليف يادگيري تا ميشود باعث آنچه كه داد نشان (1932)
عناصرمشابه وجود سازد ، آسان را ديگر تكليف يادگيري بخصوص ،
مثبت ، انتقال بنابرايناست تكليف دو اين بين
در قبلي شده گرفته ياد قواعد و قوانين اصول ، مستلزمكاربرد
مسئله ، يك حل در.است تازه مسايل كردن حل براي موقعيتفعلي
نيست ، موردنظر زياد آن ، براي بخصوص راهحل كردنيك پيدا
قانون يا اصل يك مسئله ، آن حل اثر در استكه آن مهم بلكه
تعميم قابل نيز ديگر موقعيتهاي براي آيدكه دست به انتزاعي
.باشد انتقال و
در فراشناختي موضوعآموزشهاي كه بودهايم شاهد تاكنون
مورد مختلفي ابعاد از همشهري ، روزنامه فرهنگي علمي صفحه
يادگيري ، روانشناسي نوين پديده اين و گرفته قرار بررسي
مورد كرات به كشورمان ، ومحققان آموزشكاران استفاده براي
از را فراشناخت صدديم مقالهدر اين در.است شده واقع بحث
.بازنماييم سطحفراشناختي و نكته چهل طرح با و ديگر منظري
درباره نيز فراشناختي ، اندكي شطحيات طرح به ورود از پيش
تبيين در كهبيشك گفتهايم سخن فراشناختي تفكر اصول و فلسفه
.بود بياثرنخواهد فراشناختي ، شده ارائه نكات بين ارتباط ،
درعرصه كمي عمر از كه آن دليل به فراشناختي ، يادگيري مبحث
قطع ، طور به است ، برخوردار يادگيري -ياددهي پژوهشهاي
طرح با آينده در كه است ، دقيقتر و بيشتر شايستهپرداختي
كشور ، آموزشي امور دستاندركاران سخنانكليه و ديدگاهها
.كرد خواهيم چنين
مجدفر مرتضي
شناساييو معناي به فراشناختفراشناخت ، تعريف و مفهوم
انسان ، خود شناختي توليدات و فرآيندها نسبت به انسان دانش
به فراشناختي ، نگرش سادهتر ، عبارت به.است رفته كار به
وي آگاهيهاي و شناسايي به نسبت انسان آگاهي و شناسايي
:دارد بزرگ مولفه دو فراشناخت.ميشود اطلاق
با امور انتخاب) تعهد:شامل كه خود ، كنترل و دانش (الف
(تنظيمكنندگي خود) توجه و (آگاهانه تلاش) تفكر طرز ،(اراده
.ميباشد
و دانشحقايق) بياني دانش:فرآيند ، كه كنترل و دانش (ب
چگونگي و عمليات ، فعاليتها دانش) دانشرويهاي ،(اطلاعات
به مربوط كه دانشي) زمينهاي دانش و (وظيفه يا كار انجام
.ميشود شامل را (است زمينه و بافت يك در چراييها دانستن
هدايت و خود شناختي دربارهنظام فرد دانش فراشناخت ،
يادآوري و يادگيري زمينهتفكر ، در خود ذهني فرآيندهاي
پس تا ميدهد اجازه فرد به فراشناخت ترتيب ، اين به.است
خير؟ يا است فهميده را آن كه شود آگاه مطلب ، يك خواندن از
پرسيدنسوالهايي در فرد شاملتوانايي فراشناختي ، دانش
:است خودش از زير موارد سوالهاييهمچون نوع از
;(شخصي پيشرفت آزمون) ميدانم؟ چه موضوع اين درباره
دارم؟ نياز موضوع اين گرفتن ياد براي وقت چقدر
;(زمان مديريت و برنامهريزي)
مناسب برنامهاي چه مسئله ، اين حل به پرداختن براي
:(آگاهانه تلاش براي اجرايي برنامهريزي) است؟
خود) كنم؟ پيشبيني را كار اين نتيجه ميتوانم چگونه
;(مشاهدهگري
تجديدنظر ميكنم ، استفاده كه روشهايي در بايد چگونه
;(خودتنظيمكنندگي) كنم؟
خود) كنم؟ مشخص را آن ميتوانم چگونه شدم ، خطايي مرتكب اگر
بازبيني ، فراشناختي ، مهارتهاي مهارتهاي;(قضاوتي
.هستند گرفتن ياد نحوه ويادگيري آموزي يادگيري
زماني تنها يادگيرندگان:ميگويند (1984) وبرلانير گيج
استراتژيهاي بر كه بگيرند ياد را گرفتن ياد نحوه ميتوانند
و مسالهگشايي توانائيهاي.باشند يافته تسلط شناختي كلي
نام فراشناختي بهعنوانمهارتهاي آنها از كه را انتقال
بر نظارت مهارتهاي باآموزش محسوس ، طور به ميتوان ميبرند ،
بر دانشآموزان براينظارت مديريتي ، خود و خودگرداني خود ،
جديد ، موقعيتهاي در يادگيري اين كاربرد و يادگيريخودشان
.بخشيد بهبود
شامل خود رفتار اجرايي ياكنترل خود بر نظارت مهارتهاي
:است بخش دو
شاگرد ذهني و علمي حرارت درجه تعيين) ارزشيابي (1
(Mental Temperature)
(اهداف تحقق براي استراتژي انتخاب) برنامهريزي (2
دروني رفتار صورت به خود ، بر نظارت مهارتهاي كه آنگاه و
خود) خودمديريتي و خودگرداني مهارتهاي درآمد ،
آنها در و داد انتقال بهفراگيران ميتوان را (تنظيمكنندگي
تنظيمكنندگي ، خوددرآورد فراشناختي عادت يك صورت به
را آنها به فعاليتها دوري و نزديكي و اهداف پيشرفت ميزان
اهداف سوي به پيشرفت كنترل كنندگي ، تنظيم خود.ميدهد نشان
انجام از بعد و طي در قبل ، كار و ساز سه با را شده تعيين
:از عبارتند ترتيب به مديريتي خود مراحل.ميكند مشخص كار
(Self،Initiating)آغازگري خود
(Self ،Observation)مشاهدهگري خود
(Self،Judgement)قضاوتي خود
ميتوانند فراشناختي مهارتهاي طريق از مدارس ، دانشآموزان
را آنها از برخي كه شوند نايل مختلفي فعاليتهاي انجام به
.كرد فهرست زير شرح به ميتوان
خواندهاند؟ آنچه درباره لازم پيشبينيهاي انجام -
مختلف انديشههاي ربط و مساله حل و آموزش موقعيت تحليل -
;دانش فعلي بهساختار
;خود از پرسش -
توجه و كتاب يا تكليف مهم ويژگيهاي يا اطلاعات انتخاب -
;آن ويژهبه
;روابط تشخيص -
;مساله حل و خواندن هنگام خود ، ذهن در مطالب تجسم -
يا تكليف نامربوط ويژگيهاي يا اطلاعات گرفتن ناديده -
;كتاب
;مختلف انديشههاي ارزش درك -
;بخواهند كمك وقت چه كه اين تشخيص -
;خود زبان به خواندني مطالب مهم انديشههاي بيان -
هنگام كه هستند نظارتي فرآيندهاي فراشناختي ، مهارتهاي
اين چونميكنند استفاده آنها از يادگيري ، فراگيران
ميآيند دست به صحيح آموزش و راهتجربه از صرفا مهارتها ،
از و آموزشپذيري لحاظ از بويژهدانشآموزان افراد ، همه و
كه است لازم بنابراين متفاوتند ، هم با رفتاري و شناختي نظر
از) مسالهگشايي شيوه و (رفتاري بعد از) خودگرداني شيوه
از تا شود داده آموزش دانشآموزان براي كاملا (شناختي بعد
در و يافت دست است ، نظر در كه هدفهايي به بتوان طريق ، اين
آموزش از گذر براي مناسب شرايط انتخاب و تسهيل ميان ، اين
متكي فعال يادگيري به سنتي يادگيري و حافظهپروري بر مبتني
.است برخوردار زيادي اهميت از فراشناختي روشهاي به
تدوين از هدف شد ، ذكر نيز نوشته اين مقدمه در كه همانگونه
دانش درباره فشردهاي مقدمات ارائه بر علاوه مقاله ، اين
چگونگي در تسهيلكننده و كاربردي نكته چهل طرح فراشناخت ،
به شناختي فرآيندهاي و فراشناختي مهارتهاي آموزش
جملات شيوه به را آنها از يك هر كه است ، دانشآموزان
شطحيات شكل به موارد برخي در و هم از جداي و برگزيده
نكته چهلآوردهايم پي در آموزشي ياكاريكاتورهاي
گسترش براي دستمايهاي ميتواند شده ، ارائه فراشناختي
يادگيري باشد ، كشورمان درس كلاسهاي درون در فعال يادگيري
در فرهيخته معلمان از تعدادي هماكنون كه حالي و پرشور
.بهرهگرفتهاند آن مختلف اجرايي راهبردهاي از خود ، كلاسهاي
:ميخوانيم هم با را نكته چهل
استعدادهاي و طبيعت آموزش بر اساس فراشناختي ، تفكر در
و مصلحتها براساس نه است ، استوار دانشآموزان خودانگيخته
.دگرانگيخته سفارشهاي
ماده با يادگيرنده دروني طبيعت فراشناختي ، تفكر در
.ميخورد پيوند علاقه آموختنيمورد
گرما ايجاد است ، دل افق بر آفتاب تابيدن فراشناختي ، تفكر
افول را او تابد ، دل افق از كه آفتابي و است ، دردرون
.نبود
دل مخابره فراشناختي ، تفكر در يادگيري -ياددهي راهبردهاي
به زبان مخابره نه يادگيرنده ، و ياددهنده بين است دل به
.دو اين بين زبان
:است اين حافظهپروري ، مبناي بر يادگيري و كهن آموزش شعار
سه هر فراشناختي تفكر در ولي.تكرار و دادن گوش سكوت ،
.مييابد تغيير بنيان و عمق از شعار ، اين ركن
(ع)صادق امام.است فراشناختي تفكر اركان از يكي پرسش ،
و زدهاند بزرگي قفل دنيا اين اسرار در بر:ميفرمايند
.است كردن پرسش قفلبزرگ ، اين كليد
از بازتابي ميشود داده اجازه كودك به فراشناختي ، تفكر در
در شده آموخته دروس با را خارج دنياي با خود روابط شناختو
.كند نتيجهگيري و تلفيقكرده مدرسه ،
و است ، خلاقيت به نيل راههاي از يكي كردن ، كشف و تجربه
نگرش اصلي انگارههاي از خلاق تفكر وپرورش خلاقيت
.است فراشناختي
مفاد با مرتبط مقولههاي از فراگيرندگان شخصي برداشتهاي
معلمان ، توسط آن تكميل و تصحيح و مدرسهاي درون آموختههاي
تفكر در يادگيري -ياددهي فرآيند ديگر ويژگيهاي از
.است فراشناختي
دروني جنبه بايد همواره و هميشه فراشناختي ، تفكر در تشويق
.بيروني جنبه نه باشد ، داشته
-ياددهي امر تسهيلكننده و راهنما فراشناختي ، تفكر در معلم
در آني جرقههاي از استفاده و است بداههساز و يادگيري
.اوست اصلي ازوظايف تدريس ،
تفكر بر مبتني شده طراحي پرورشي -آموزشي برنامههاي در
به كردن ، صبحت براي را خاصي زماني محدوده فراشناختي ، بايد
كه باشند داشته ياد به كه معني بدين.ارائهداد فراگيران
و بوده اظهارنظر به مايل كه آنهاهستند كلاس در نيز ديگراني
.ميگردند عقايدخويش ابراز براي فرصتي دنبال به
ضعف ، در را قدرت كه ميآموزد كودكان به فراشناخت پرورش
در را آرامش طبع ، مناعت در را بينيازي فقر ، در ثروترا
آنها به اگر.بيابند گرسنگي در را سيره وفضيلت اضطراب
را نعمت توانست خواهند بگيرند ، چگونهياد كه بدهيم ياد
مرگ ، درون از را حيات يسر ، درون از را عسر نقمت ، درون از
قناعت ، درون از را بينيازي ظلمت ، درون از را نور
هجر ، درون از از را وصل محروميت ، درون از را برخورداري
بالاخره و فروتني درون از را رفعت شك ، درون از را يقين
همان اين ، و كنند استخراج درون جهان از را بيرون جهان
مانده زمين بر ما فراگيران صحيح تربيت در كه است حكمتي
.است
فراشناخت ، نگرش بر مبتني يادگيري -ياددهي راهبردهاي در
امنيت بين تعادلي معلم و دارد ارزش حافظه از فكربيش
ريسك بتواند دانشآموز تا ميسازد آزاديبرقرار و رواني
حالي در.است تسهيلگر و معلمهدايتكننده روش اين در كند ،
زمان بند و قيد در و مقتدر غيرفراشناختي ، معلم كلاس در كه
دانشآموزان ، احساسي نيازهاي به غيرحساس و است گرفتار
Wallce بلوالاس 1986 ، ) است اطلاعات دادن نظم به مقيد همچنان
.(Belle-
قدري كه دهيم ياد دانشآموزان به بايد فراشناخت ، تفكر در
پيامهاي دانشآموزان كه آن براي لذا و بگيرند فاصله خود از
هجوم از قدرتي بايد كنند ، درك بهتر را وآموزشي تربيتي
.ايستيم باز مفاهيم دائمي غرقهسازي و تبليغي
كل آموزشي سطح ارتقاء دنبال به فراشناخت ، تفكر در
.نخبه گروهي نه دانشآموزانهستيم ،
نوعي به كه را ، معاني و مفاهيم از تازهاي كيفيتهاي ارائه
وفور به فراشناختي تفكر در ناميد ، خلاقيت را ميتوانآن
.هستيم شاهد
ابتكار ، قدرت از تركيبي فراشناختي ، تفكر از استفاده
براي را معمول نظريات برابر در حساسيت و انعطافپذيري
از خارج ميسازد قادر را او و ميآورد فراگيرندهفراهم
آن حاصل كه بينديشد مولد و نتايجمتفاوت به نامعقول تفكر
.بود خواهد ديگران خشنودي احتمالا و شخصي رضايت
دانشآموز ، فعاليت و دخالت بدون آموزش فراشناختي ، تفكر در
.است مطرود
دست تجربه فراشناختي ، نگرش در معتقدند يادگيري روانشناسان
معلم اختيار در آموزشي مواد مهمترين از اولدانشآموزان ،
.است
غيرارادي نگاه فراشناختي ، تكنيكهاي به مسلح معلم
را آنها ذهن و ميكند تبديل ارادي نگاه رابه دانشآموزان
.را آنان نهجسم ميكند ، غياب و حضور
امر در آنها از استفاده و تصاوير فراشناختي ، يادگيري در
توسط شخصا كه آن بويژه دارد ، بهسزايي نقش آموزش ،
.باشد شده تهيه فراگيران
بايد خود معلم دانشآموز ، به نور جرعه يك نوشاندن براي
كه است صورت اين در تنها و بنوشد ، روشنايي دريايياز
فراشناختي علمي بينش بر متكي يكمعلم را او ميتوان
.دانست
يك و اكتشاف طريق از بيشتر فراشناختي ، خلاق يادگيري عمل
الگوريتم طريق از نه ميگيرد ، انجام (Heuristic)عملحسي
كه است قانونمندي عمل الگوريتم ، از منظور.(Algorithmic)
در ميكند ، طي را مشخصي و روشن راه جواب ، به رسيدن براي
.ندارد مشخصي و معين اكتشاف ، راه و حسي يادگيري كه حالي
كه است مسايلي حل توانايي ،(خلاقيت) فراشناختي خلاق يادگيري
وايزبرگ) است نياموخته را آنها حل قبلا فرديادگيرنده
.(19951986
بر مبتني يادگيري فرهنگ توسعه امر در آموزشي مديريت نقش
مدرسه در بتواند كه مديري.است برجسته نگرشفراشناختي ،
آن در كه آورد فراهم عاطفي امنيت از ومملو دوستانه محيطي
و كنند عمل مسئوليتپذيري با آزاديتوام با بتوانند افراد
و فعال علمي ، واقعي بهمعني فضايي اعضا ، كليه همكاري با
براي زيادي مسلمازمينههاي كند ، ايجاد يادگيري براي مناسب
مهيا مياندانشآموزان در آموزشي بالندگي و خلاق تفكر پرورش
.شد خواهد
در موضوع كه است اين معلم اصلي وظيفه فراشناختي ، نگرش در
شاگردان تجربي سوابق برپايه را آن و برگزيند را خوردرس
معلومات با جديد مطالب شباهت و وابستگي زيرا.كند عرضه
.ميشود دانشآموزان در ايجادعلاقه منجربه قبلي ،
تفكر براساس را خود يادگيري -ياددهي بينش كه هنرمندي معلم
كند پيدا راههايي است قادر است ، بخشيده سامان فراشناختي
حرفهاش نفع به دارد ، وجود محيط در كه را عواملي تمام تا
رضايت و شاگردان موفقيتآميز يادگيري نفعيكه.گيرد كار به
.كند تضمين را خود خاطر
دانشآموزان در بايد فراشناختي ، بينش بر متكي هنرمند معلم
مادي محيط با فرد سازگاري براي نياز ، زيرا كند ، ايجادنياز
.دارد فراواني روانياهميت و
سيستمهاي از استفاده با فراشناخت ، تفكر به معتقد معلم يك
در علمي كاوشگري) سالار مردم روشهاي بر مبتني اجتماعي
به نسبت تعهد ايجاد در ،(اجتماعي جريانات زندگيو ماهيت
موقعيتي آوردن فراهم و فردي ميان يا اجتماعي مسايل حل
كوشش (گروهي پژوهش شيوه) تجربه بر مبتني يادگيري براي
.ميكند
دانشآموزان فراشناختي ، مهارتهاي تعميق براي انديشمند معلم
ميكند مواجه (طرح بدون يا شده طرح) مبهم موقعيتهاي با را
.ميكنند كشف را موقعيت آن عكسالعمل ، ارائه دانشآموزانبا و
با فراشناختي ، انديشههاي ترويج به معتقد هنرمند معلم
ساختن واضح معرفي ، يا دانشآموزان توسط مسئله شناسايييك
به مربوط مختلف موضوعهاي كاوش و داستانمسئله تفسير و
.واميدارد نقش ايفاي به را دانشآموزان مسئله ،
ذهن كه است اين فراشناختي ديدگاه به معتقد معلم هنر
با آنان تا دارد ، نگه شناختي سائق حال در را دانشآموزان
دنبال ما كه بگردند چيزي دنبال به انگيخته خود رغبت و ميل
.هستيم آن
و مطالب معرفي مورد ، يك به جهتدهي با فراشناختي ، معلم يك
اتخاذ و نظر مورد مسايل شناسايي در حقايق ، به دوبارهنگري
بهره كلاس در قضائي محاكم شيوه به كاوشگري ازطريق موضع ،
.ميبرد
اعتقاد فراشناختي روشهاي بر مبتني يادگيري به كه معلمي
كه كند ايجاد كلاس در مطمئني و صميمي جو چنان بايد دارد ،
را خويش نظريات و عقايد امنيت ، احساس بتوانند ، فراگيران
عاطفي نياز تامين از پس معلم.كنند ابراز نگراني بدون
آموزشي ، مناسب اصول اجراي و توجه با ميتواند دانشآموزان ،
.دهد سوق بهينه يادگيري سوي به را خود دانشآموزان
جمع با هماهنگ و مطيع كمتر بالنده ، و خلاق دانشآموزان اغلب
از بعضي لذا ، .نيست پيشبيني قابل رفتارشان و هستند
.هستند دردسرآفريني دانشآموزان آنها فكرميكنند معلمان
و مسايل براي ابداعي راهحلهاي غيرمنتظره ، و متعدد سئوالات
مورد كمتر خلاق ، دانشآموزان ميشود باعث قوي ، تخيل قوه
ابزارها بر كه معلماني واقع در.شوند واقع معلمان استقبال
ندارند ، تسلط فراشناخت تفكر بر مبتني يادگيري راهبردهاي و
.دارند بيشتردوست را خلاق كمتر و باهوش شاگردان معمولا
از هم ، بيش (1965) تورنس و (1962) جكسون و گلتزلز تحقيقات
.است كرده ثابت را نكته اين اين ،
قضاوت ، در استقلال شخصي ، اعتقادهاي مورد در داشتن جرات
ساير و امور متصديان قضاوت مطلق قبول به بيعلاقگينسبت
شيوه به آموزش طريق از تنها خلاق ، كودكان ويژگيهاي
.ميشود حاصل آنها در فراشناختي
خلاق تفكر كردن بارور در اصل پنج فراشناختي ، نگرش براساس
:است حاكم دانشآموزان
شود ، توجه دانشآموزان سئوالات به
گيرد ، قرار عنايت مورد دانشآموزان خيالپردازي
است ، ارزش با عقايدشان كه شود داده نشان دانشآموزان به
ارزشيابي كه آن بدون گيرد ، انجام خودكار براي كار ، گاهي
شود ،
.باشد نتيجهگيري و دلايل با ارزيابي ،
مهارتهاي تابع بالقوه بهطور دانشآموز آموزشي ، محيط يك در
در فراشناختي راهبردهاي كه معلماني.ميشود معلمان تدريس
فراگيران به را (نوين انشاء) خلاق نوشتن زمينهپرورش
.ميدهند گسترش را كلاس فكري فعاليتهاي دادهاند ، آموزش
مقاله و نوشتن در ابتكار براي آموزشهايي كه دانشآموزاني
.ميدهند نشان بودن مبتكر براي بيشتري تمايل ديدهاند ،
جوابهاي باشند ، ديده آموزش نوشتن روان براي اگر فراگيران
تورنس).كرد خواهند ابراز خود دروس ساير در زيادي و مختلف
.(1980
پرورش فراگيران را زيستن شوق فراشناختي ، مهارتهاي آموزش
برخورداري عين در كه است روحيهاي داشتن زيستن شوق.ميدهد
باشد بهرهمند نيز انساني احساسات از واستدلال ، عقل قوه از
فردي ، چنين.گيرد قرار جهان شگفتيهاي زيباييو تاثير تحت و
قائل فوقالعادهاي اهميت وانصاف عدالت براي كه آن عين در
ارج زندگي به فرد اين.است بيزار نيز بيعدالتي از است ،
شوق.احتراممينگرد ديده به انسانها حقوق به و مينهد
صفات تواناييهاو بلكه نيست ، دانش اندوختن معناي به زيستن ،
نظر صرف است قادر آنها ، كسب با فرد هر كه است ضروري
در را خود كرده ، شناسايي را مشكلات جامعه ، آينده ازتغييرات
بهترين و كند عمل مستقل كند ، قضاوت دهد ، قرار بوتهآزمايش
قرن در ژاپن تربيت و تعليم اهداف).دهد ارائه كاررا راهحل
.(21
علمي اخبار
دادگستري رسمي كارشناسان هيات
است غيرقانوني تبريز عليشاه ارگ تخريب
عرصه در تخريب عمليات دادگستري ، رسمي كارشناسان هيات
و مرتفعترين بزرگترين ، كه را تبريز عليشاه باستانيارگ
شمار به ايلخانيان دوره در دنياياسلامي بناي شكوهترين با
.داد تشخيص غيرقانوني ميرود ،
هيات اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
سوي از سازمان اين مكرر شكايتهاي دنبال به و پيش مدتي كه
مسئله به رسيدگي مامور تبريز ، عمومي اول شعبه دادگاه
در را خود نظركارشناسي اخيرا بود ، شده عليشاه تخريبارگ
.كرد اعلام مورد اين
اعلام رسما مربوط اسناد و پرونده بررسي از پس هيات ، اين
تاريخي اثر محدوده در شده انجام ساختماني عمليات دو:كرد
و كشور فرهنگي اساسنامهميراث متون و موازين مراعات بدون
ونظامنامه شمسي مصوب 1309 ملي آثار و حفظ به مربوط قوانين
.است گرفته صورت مربوط قانوني موارد ديگر و آن اجرايي
زدن صدمه دليل به ساختماني عمليات هيات ، اين عقيده به
و مستور همچنين و ارگ مشهود بناي صورت و منظر به
باستاني ، عرصه محدوده در واقع آثار باقيمانده متزلزلساختن
وزارت رسمي كارشناسان هيات.دارد بههمراه ضرروخساراتي
مانع ساختماني عمليات كه است كرده اعلام دادگستري ، همچنين
علمي كاوشهاي و باستانشناسي برنامههايپژوهشهاي اجراي از
.شد خواهد آثار باقيمانده پيرامون
دردوره كه عليشاه تاجالدين مسجد بقاياي گزارش ، اين به بنا
فوقالعاده اهميت جهت به شد ، معروف عليشاه بهارگ قاجار
آثار فهرست در شماره 170 با شمسي هجري سال 1310 در آن ،
ايوان عظمت به توجه با اينمجموعه ، .رسيد ثبت به ايران ملي
و معماران همه عصارهتجربه مغول ، ايلخانان زمان در احداثي
پايان در آذري شيوه با معماري ابنيه سازندگان
.است ميرفته شمار به دورهايلخانان
فرد به منحصر تاريخي فرهنگي ارزشهاي و نفاست به توجه با
اسلامي دوران معماري شاهكارهاي از يكي عنوان عليشاهبه ارگ
آن حفاظتي ضوابط و حريم مطالعاتباستانشناسي لزوم همچنين و
.است شده ابلاغ و تعيين سال 1357 در
سال 1360 در عليشاه ارگ باستاني عرصه تخريب عمليات اولين
روباز مصلاي عنوان به استفاده جهت به محوطه هموارسازي با
.گرفت صورت
مسئله مصلي ، خيريه بنياد تشكيل با و سال 1375 اواخر در
مطرح جدي بهصورت ارگ ، تاريخي محوطه در دائمي مصلاي احداث
محل ، گمانهزني خواستار كشور فرهنگي ميراث سازمان كه شد
.گرديد ساختماني عمليات هرگونه از قبل
به اعتنا بدون مصلي ، مديره هيات سال 1376 خرداد در 29
محوطهارگ تخريب عمليات سازمان ، قانوني درخواستهاي
دنبال به.كرد آغاز سنگين ماشينآلات بكارگيري با را عليشاه
دستگاه به شرقي آذربايجان استان فرهنگي ميراث مديريت آن
به فرهنگيرا ميراث شكايت مراتب و جسته توسل قضايي
صورت كه پيگيريهايي اثر بر.كرد اعلام استان دادگستري
عمومي اول شعبه دادگاه سوي از عمليات قرارتوقف گرفت ،
از منتخبي هيات توقفعمليات ، با شد مقرر و صادر تبريز
نسبت و يافته حضور محل در مركز دادگستري كارشناسان
اظهار موجود وضعيت با آن انطباق و فرهنگي ميراث بهشكايت
.نمايد نظر
يك طي تهران وچاپ محلي روزنامههاي و مطبوعات است گفتني
انتقاد شدت به عليشاه محوطهارگ تخريب از گذشته سال
.كردند
چون عناويني با مقاله و گزارش از 35 بيش روزنامهها اين
ارگ است ، به جامعه خردمندي نشانه ميراثگذشتگان حفظ
بي از خسته تبريز ، عليشاه وارگ نكنيد جفا اينقدر عليشاه
.رساندند چاپ به مسئولان مهري
بهشهر در نور آموزشي فرهنگي اردوي
علمي هيات اعضاي ويژه نور ، آموزشي -فرهنگي اردوي
و اصفهان صنعتي دانشگاه استادان شركت با دانشگاهها
در واقع نور ، فرهنگي مجتمع محل در شهركرد ، دانشگاه
.كرد كار به آغاز بهشهر شهرستان
و ديني حكومت ديني ، معرفتشناسي ما ، خبرنگار گزارش به
موضوعهاي جمله از فرهنگي تهاجم و غربشناسي مردمي ، مشاركت
فرهنگي اردوي در.است اردو اين در بررسي و بحث مورد
شد ، خواهد برگزار روز پنج مدت به امروز از كه نور آموزشي
خواهند سخنراني ولايتي اكبر و نبوي عباس لاريجاني ، صادق
.كرد
ثبتنام از مدرسه و 12 تعطيل متخلف غيرانتفاعي مدرسه سه
شدند منع دانشآموزان
شهر غيرانتفاعي مدارس بر نظارت شوراي توسط اخير روزهاي طي
مدرسه و 12 تعطيل تهران متخلف غيرانتفاعي مدرسه سه تهران ،
.شدند دانشآموزانمنع نامنويسي از نيز متخلف
و غيرانتفاعي مدارس بر نظارت شوراي دبير خورسند علي
با گفتوگويي در تهران مدارسغيرانتفاعي مسئول كارشناس
بر نظارت خصوصچگونگي در خبر اين اعلام با همشهري خبرنگار
منظور به جاري سال در:گفت غيرانتفاعي مدارس ثبتنام روند
غيرانتفاعي ، مدارس نامنويسيتوسط تخلفات بروز از جلوگيري
مناطق و تهران شهر كل اداره وزارتخانه ، سطح در ستادهايي
دورهاي شكل به مرتبي بازديدهاي و شده تشكيل پرورش و آموزش
از (ويژه گزارشهاي يا و مردم شكايات براساس) موردي يا و
.ميگيرد صورت غيرانتفاعي مدارس
عمده:گفت غيرانتفاعي مدارس تخلف موارد به بااشاره وي
غيرقانوني ، شهريههاي دريافت درمورد شده مشاهده تخلفات
و موجود دستورعملهاي و ضوابط از خارج آزمونهاي برگزاري
جدي بطور كه است بوده مدارس گونه اين در اداري مشكلات برخي
.است شده برخورد آنها با
و مركزي نظارت شوراي مصوبه براساس:كرد تاكيد ادامه در وي
غيرانتفاعي مدارس تحصيلي 7877 ، ثبتنامسال عمل دستور
دبيرستان) اول ورودي پايههاي در صرفا متوسطه و راهنمايي
مدارس لذا و هستند آزمون برگزاري به مجاز (راهنمايي و
آزمون برگزاري به مجاز شرايطي هر تحت اول درپايه ابتدايي
.نيستند
ورودي آزمونهاي برگزاري منفي يا مثبت آثار خصوص در خورسند
مدارس مصوب قانون هرحال به:گفت مدارسغيرانتفاعي در
با حال عين در و دانسته مجاز را آزمونها اين غيرانتفاعي ،
فشار قطعا و شدهاند جمع مردمي نمونه مدارس كه آن به توجه
مدارس اين است ، شده بيشتر غيرانتفاعي مدارس در ثبتنام
.باشند تقاضاها از بخشي جوابگوي آزمون طريق از تا ناچارند
مدارس قانون بازنگري شوراي حاضر حال در:افزود وي
مشغول و شده تشكيل پرورش آموزشو وزارت در غيرانتفاعي
ضعف نقاط لازم ، كارشناسيهاي انجام از پس تا است فعاليت
.شود بيشتر آن قوت نقاط و رفع فعلي قانون
فراغت اوقات كردن پر براي
;جوانان و نوجوانان
نماز بوستانهاي از بهرهبرداري
شد آغاز ولايت و
پر براي ولايت و نماز بوستانهاي طرح:فرهنگي علمي گروه
هجرت طرح و تهران در جوانان و فراغتنوجوانان اوقات كردن
.شد آغاز امروز از فرهنگي مربيان و روحانيون
تبليغات سازمان رئيس محمدخاني ، عليرضا والمسلمين حجتالاسلام
اسلامي جمهوري خبرگزاري با گفتگو در استانتهران اسلامي
استان سطح در وولايت نماز بوستان حدود 800 امسال:گفت
.داشت خواهند فعاليت
از كه طلبه نفر حضور 150 با روحانيون هجرت طرح:افزود وي
تهران استان سطح در شدهاند اعزام قم اسلامي تبليغات دفتر
.شد خواهد اجرا
امسال:گفت پايگاهها اين بودجه تامين مورد در محمدخاني
.ميشود تامين بخش دو در ولايت ، نمازو بوستانهاي بودجه
هزار پايگاه 500 هر براي اسلامي تبليغات سازمان:افزود وي
فعاليتها اين بودجه ديگر بخشي و گرفتهاست نظر در ريال
.ميشود ثبتنامتامين هزينههاي و مردمي كمكهاي از
شركتكنندگان:گفت تهران استان اسلامي تبليغات سازمان رئيس
بهرهمند اردويي و تفريحي برنامههاي از پايگاهها اين در
.شد خواهند
ولايت بوستان يكهزار و نماز بوستان هزار چهار حدود امسال
در جوانان و نوجوانان كودكان ، اوقاتفراغت كردن پر براي
فعاليت تبليغاتاسلامي سازمان پوشش تحت كشور سراسر
.دارند
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
اسلامي و ديني روح از كه هنري
نميماند پايدار باشد تهي
و فرهنگ:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:شهرستانها گروه
تبلور آن در اسلامي و ديني روح كه تاييدماست مورد هنري
.باشد يافته
كه هنري:افزود اردبيل در ديروز مهاجراني الله عطاء دكتر
ندارد مقبوليت ما جامعه در باشد تهي اسلامي و ديني روح از
.بود نخواهد پايدار و
كشورمان تاريخ در متعهد هنرمندان جاودانگي رمز:گفت وي
اين كه هنرمنداني از ما و است معنويت و دين به آنها تمسك
.ميكنيم حمايت داشتهباشند را ارزشي جهتگيري
عنوان به تقيزاده عسگر معرفي مراسم در مهاجراني دكتر
و مسئولان:افزود اردبيل اسلامي ارشاد و فرهنگ مديركل
بدانند هنر و صاحبانفرهنگ خدمتگزار را خود بايد مديران
جامعهفراهم در اسلامي فرهنگ پويايي و رشد براي را زمينه و
از آن به پرداختن كه است مقولهاي فرهنگ:گفت وي.كنند
زمينه اين در و است خارج اسلامي ارشاد و وزارتفرهنگ توان
.كنند فعاليت ارگانهايدولتي تمامي و مردم بايد
اداري شوراي جلسه در همچنين اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
غارت به نفيس كتابهاي از كپي تهيه با:اردبيلگفت استان
چاپ تدريج به آثار اين اردبيلي صفيالدين شيخ بقعه از رفته
.شد خواهد منتشر و
است موجود بقعه اين از رفته غارت به آثار سياهه:افزود وي
محل موزههاي از غني مجموعه اين از فيلم و عكس كپي ، تهيه و
.ميشود جديپيگيري بهصورت آن نگهداري
سال در پاسكوويچ ژنرال ايران به روسيه ارتش هجوم جريان در
بقعه در موجود تاريخي آثار و كتب از بزرگي بخش ميلادي 1828
.كرد منتقل روسيه به و كرده راغارت اردبيلي صفيالدين شيخ
كار از استفاده آئيننامه
شد اعلام دانشگاهها دانشجويان
دانشجويي كار از استفاده آئيننامه:فرهنگي علمي سرويس.
.شد اعلام عالي آموزش موسسات و دانشگاهها دانشجويان
اين:كرد اعلام عالي آموزش و فرهنگ وزارت عمومي روابط
در دانشجويان توانمنديهاي از بهرهگيري منظور به آئيننامه
و اداري برنامه ، فوق فرهنگي ، پژوهشي ، آموزشي ، امور پيشبرد
و تجربه كسب ايجادزمينههاي همچنين و دانشگاهها خدماتي
به و تدوين تحصيليدانشجويان مخارج از بخشي تامين
.است گرديده ابلاغ دانشگاهها
باتوجه ميتوانند كار به علاقهمند و شرايط واجد دانشجويان
وفرهنگي دانشجويي معاونت تشخيص به مربوط شرايط به
.گردند آئيننامهبهرهمند اين مزاياي از آنها ، دانشگاههاي
حقالزحمه عالي آموزش موسسات و دانشگاهها ميسازد خاطرنشان
اعتبارات محل از را دانشجويي كار از بهرهمند دانشجويان
به دانشجويان تحصيلي مقاطع و كار نوع به توجه با مربوط
.نمايند پرداخت ريال تا 5400 ساعت 800 هر ازاء
نمايشگاه ميشود افتتاح امروز
هنرمند زنان شيشهاي آثار
در پيشكسوت زنان شيشهاي آثار نمايشگاه:فرهنگي علمي گروه
آبگينه گنجينه محل در (تيرماه هفدهم) شيشه ، امروز طراحي
قرار عموم بازديد ومورد افتتاح ايران سفالينههاي و
.گرفت خواهد
اين در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
داشت ، خواهد ادامه تيرماه هشتم و بيست كهتا نمايشگاه
ژيلا و تجويدي زهرا منيژهتيموري ، خانمها از اثر 100
.ميشود گذاشته نمايش به خدايار
ابتكارهاي و تلاش از گوشهاي بيانگر نمايشگاه ، اين
ستي د صنايع سازمان در طراح زنان اولين كه است هنرمنداني
.ميروند شمار به ايران
تصويب صورت در
با دانشآموزي سازمان
;اساسنامه
آغاز آينده ، تحصيلي سال شروع
ميكند
كار به
شده ، تدوين دانشآموزي سازمان اساسنامه:فرهنگي علمي گروه.
اين فرهنگي ، انقلاب عالي شوراي توسط تصويب صورت در كه
آغاز را جديد ، كارخود تحصيلي سال آغاز از قبل تا سازمان
.كرد خواهد
آموزش وزارت تربيتي فرهنگي ، كانونهاي و اردوگاهها كل مدير
:گفت خبر ، اين اعلام با خبرنگاران درجمع ديروز پرورش و
مديران سازماندانشآموزي ، تدوينشده اساسنامه براساس
:افزود ويبود خواهند دانشآموزان سازمان ، اين اصلي
در جامعه آيندهسازان فعاليتهاي دانشآموزي ، سازمان باتاسيس
كل مدير.ميشود نهادينه وجامعه محيطهايآموزشي
از شده انجام نظرسنجي براساس:افزود همچنين اردوگاهها
نسبت آنها درصد از 60 بيش دانشآموز ، و655 هزار حدود 181
در مديريت و طراحي ، برنامهريزي چون شدناموري عهدهدار به
.تمايلكردهاند وابراز آمادگي اعلام دانشآموزي ، سازمان
خانوادهها گذشته ، تحصيلي سال در وي ، گفته به
ميليارد مبلغ 120 فراغتدانشآموزان ، اوقات برايبهينهسازي
ريالسرانه ميليارد كنار 46 تادر كردهاند هزينه ريال
و عمرانياردوگاهها و جاري بودجه و دانشآموزان اردوگاهي
.برسد مصرف به جامعه برايآيندهسازان كانونها ،
كشور 160 در 161 يونيسف
ميفروشد كارت ميليون
ملل سازمان كودكان صندوق) يونيسف:فرهنگي - علمي گروه.
بقاي و رشد جهت در خود فعاليتهاي هزينه تامين براي (متحد
جهان كشور در 161 كارت ميليون سالانه 160 جهان در كودكان
.ميرساند بهفروش
درآمد سوم يك يونيسف ، فرهنگي محصولات و كارت بخش گزارش به
شكل به كه ميشود تامين كارت طريقفروش از يونيسف
كارت بسته يك كهفروش نحوي به شدهاند قيمتگذاري ارزشمندي
.كند جلوگيري كودك نابينايي 100 از ميتواند
سال 1375 ، 600 در ايران نوعدوست مردم است حاكي گزارش اين
و سوادآموزي برنامههاي در آن سود كه كارتخريدهاند هزار
در است ، شده گرفته بهكار كشور محروم استانهاي در تغذيه
طبقآمار.است رسيده كارت هزار به 740 فوق رقم سال 1376
در ايران مردم سال 76 در نيويورك در يونيسف دفترمركزي
كارت خريد در آفريقا و منطقهخاورميانه كليهكشورهاي ميان
مقام بركسب علاوه درسال 75.كردهاند كسب را اول مقام
كارتدر خريد افزايش در را جهش بيشترين ايرانيها فوق ،
.جهانداشتهاند
خواسته مردم از گزارش اين اعلام با تهران در يونيسف دفتر
نمونههاي وجود بهعلت) يونيسف خريدكارتهاي هنگام است
.كنند توجه آن ويژه نشانه به (تقليدي
براي دانشگاهي جهاد آمادگي
در كشور صنايع نياز تامين
آزمايشگاهي تجهيزات زمينه
كرد اعلام صنعت و علم دانشگاهي جهاد:فرهنگي علمي گروه
تجهيزات بهمجموعه كشور مراكزصنعتي نياز رفع براي
محمدي حميدرضاصادق دكتر.دارد آمادگي فشارقوي آزمايشگاهي
خبرگزاري به صنعت و علم دانشگاهي جهاد پژوهشي معاون
موضوع ، اهميت بر علاوه مجموعه ، اين ساخت:اسلاميگفت جمهوري
خدمات عرضه درامكان تسهيل و ديدگاهخوداتكايي از
.است حائزاهميت نيز اقتصادي بعد از پشتيباني ،
ساخت فشارقوي آزمايشگاهي تجهيزات مجموعه قيمت:گفت وي
.است خارجي مشابه مجموعه نصفقيمت از كمتر ايران ،
فشار برق صنعت به مربوط توليدات استاندارد مقررات براساس
نيمساخته قطعات حتي بعضا است موظف واحدتوليدي هر قوي ،
.قراردهد خاص آزمايشهاي تحت خودرا
|