مقايسه در ايران جزاي حقوق
اسلام حقوق با
انقلاب عالي شوراي نشست در
دانشگاه جديد اساسنامه فرهنگي
(ره)خميني امام بينالمللي
شد تصويب
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
عدالت زيربناي آموزشي عدالت
است اجتماعي
مقايسه در ايران جزاي حقوق
اسلام حقوق با
كتاب يك مرور
عنوان اسلام حقوق با مقايسه در ايران جزاي كتابحقوق
توسط (1998) ميلادي جاري سال آگوست ماه در كه است كتابي
اين.خواهدشد خارج چاپ زير از آلماني زبان رامبالبه بنگاه
حقوقي مطالب جديدترين حاوي و ناصرتاليف جهانشاه توسط كتاب
هيچ تاكنون.است سال 1979 اسلامي انقلاب از بعد جزايايران
شكل در ايران جزاي خصوصحقوق در آلماني زبان به كتابي
بر علاوه كه تحقيق اين و بود نگاشتهنشده آن تحليلي
و اسلام حقوقجزاي با ايران جزاي حقوق مقايسه تحليلمتضمن
فرد به منحصر خود نوع در نيزهست ، فرانسه جزاي حقوق بعضا
.شمارميرود به
از بعد ايران جزاي دربارهحقوق آلمانها كه كتابي تنها
ايران اسلامي جمهوري جزايي كردهاندقوانين منتشر سال 1979
بعد ايران جزايي ازقوانين ترجمهاي حقيقت در كه دارد نام
مقدمه جز به.است باخ تلن خانمسيلويا توسط انقلاب از
حقوق و قوانين بر حاكم اصول كشف بر مشتمل مذكوركه كتاب
قوانين ترجمه به صرفا كتاب صفحات بقيه است ، ايران جزاي
كتابحقالله دو طريق از آلمانها.دارد اختصاص ايران جزاي
تاليف اسلامي جزاي حقوق تعليمات پايهاي مباحث حقالناس ، و
هارالد نوشتهلوشنر شيعي حقوق جزمي اصول و البرادي عادل
از يك هيچ اما.آشنايند تشيع و اسلام جزاي حقوق پايههاي با
و اسلامي انقلاب از بعد ايران تحليلي جزاي حقوق به آنها ،
جزايي قوانين بر حاكم واصول اسلام با آن مقايسه
.فرانسهنميپردازد
تازهترين حقوقاسلام با مقايسه در ايران جزاي كتابحقوق
نقد رشته به را حاضر عصر جزاييايران قوانين تغييرات
وافكار كتابآراء اين از پيش كه كتاب مولفميكشد
در بود ، كرده ترجمه آلماني زبان به را آلمان اسلامشناسان
و بااولين ايران جزايي قوانين همسنگي حاضرميكوشد كتاب
او.نمايد تحقيق را يعنيقرآن اسلامي حقوق منبع مهمترين
انقلاب از بعد تا ابتدا از ايران جزاي تاريخحقوق به ابتدا
حقوق كه ميرسد نتيجه بهاين آنگاه.ميپردازد ايران اسلامي
.خودگرفت به مذهبي وجهه اسلام ، ظهور از ازبعد ايران جزاي
در پادشاهان بافرامين اين از پيش تا مزبور حقوق نظام
درراس كه فردي به جزايي قوانين اصول بستگيتامه.بود پيوند
اصولقانون با يدكميكشد را پادشاه عنوان و نشسته حكومت
.است جزايي اصول بر حاكم پادشاه ميل كه چرا.سازگاريندارد
و است قانون و نظم مناديحاكميت كه است اصلي خلاف اين و
.ميدهد نشان پيدايشمشروطه ، خودي از پس بويژه ايران در
از بخشي مشروطه انقلاب از پس ايران در جزا حقوق وضعيت
تلاش مرحله اين در نگارندهميشود شامل را مولف پژوهش
كه بودند آن خواهان مشروطه ، انقلابيون نمايد ثابت ميكند
بر ديگري راي هر بر مقدم و پادشاه جايراي به قانون
.كند مردمحكومت سرنوشت
و ايران در اسلامي انقلاب ظهور مرحله به كتاب قسمت مهمترين
اهم بخش ، اين در.بازميگردد جزايياسلام قوانين حاكميت
اين.قرارميگيرند بررسي مورد ايران جزايي قوانين كتابهاو
چه فقهي ، كتابهاي با كه وشباهتي كلي حيث از ابتدا قوانين
موضوع و موردبررسي دارند مضموني ، حيث از چه و جهتاسمي از
حقوق كرد ادعا ميتوان ديد ، ازاين.ميگيرند قرار تحقيق
.تطابقدارد فقهي كتابهاي با بالنعل ايرانطابقالنعل جزاي
جزايي قوانين درصد چند ميگرددكه طرح سوال اين ادامه ، در
دربردارندهقوانين فقهي كتابهاي صحيحتر بهعبارت يا ايران ،
دارند؟ قرآني منشاء جزايي ،
اسلام جزاي حقوق با مقايسه در ايران جزاي كتابحقوق مولف
و ميدهد قرار تحقيق مورد را موضوع موارد ، يكايك در
زاويه اين از وي.ميكند اكتفا آن قرآني موارد ذكر به تنها
انقلاب از پس ايران جزاي حقوق اندازه چه تا ميسازد معلوم
راتشكيل مولف تحقيق موضوع كه مواردي.مطابقاست قرآن با
.ميشوند راشامل اسلامي مجازاتهاي مهمترين ميدهند
با اسلام جزايي امروزي قوانين كه نيست ترديدي اين در
فقهي اول منبع در.است توامان مسلمانان روز نيازهاي
در قرآن.است مشهود جزايي قوانين اصول قرآن ، مسلمانانيعني
مجازات ميزان نيزپرداخته ، جزئيات ذكر به موارد برخي
نيز ديگري موارداست كرده نيزمعلوم را مجرمانه
فقهي منابع نيزساير و كليات از استفاده با كه يافتميشوند
تعييننوع در عرف نقش به مولف داشتكه جا.پاسخاند قابل
ايران جزاي باحقوق آن نسبت و اسلام حقوق در مجازات وميزان
ازديدگاه كه چرا.ميپرداخت اسلامينيز انقلاب از بعد
حقوق و چارچوبقوانين تعيين براي محكمي پايه خود عرف اسلام
و مسلمانان سخنرفتار بهديگر.ميرود بشمار اسلام جزاي
كه عواملي.است وابسته چندي طبيعي عوامل به عاداتآنها
.مغايرند بايكديگر مختلف مناطق در بعضا
ميپردازد مباحثي طرح به خودهنوز تحقيق در ناصر جهانشاه
او جديد تلقي ديگر سوي از.نميگردند تلقي جديد چندان كه
تامل قابل اسلام جزاي حقوق با مقايسه در ايران حقوقجزاي از
و تعزيرات ديات ، قصاص ، جزايي قوانين در كنكاش با او.است
طوسي شيخ نظير اسلامي علماي كه تعريفاتي با آنها مقايسه
نزديكي به برميآيد دادهاند ، درصدد ارائه (نهايه صاحب)
توسط اين از پيش قرنها آنچه با ايران جزاي حقوق تقسيمبندي
وجوه شده ، وارد است ، شده ارائه شيعه بويژه اسلامي فقهاي
ديد ازسازد ظاهر را تقسيمبنديها نوع اين افتراق
آن در اسلاممنحصر جزاي حقوق تقسيمبندي در فقها اواختلاف
محقق باشد گرفته قرار كلي عنوان تحتكدام مباحث اين كه است
تحتبخشاحكام را اسلامي جزاي حقوق چهارگانه حليمباحث
و عبادات ، عقود ، ايقاعات در او كتاب كل.است آورده
مربوط كاشانيمباحث فيض ملامحسن آنكه حال.ميشود احكامخلاصه
بخشسياساتذكر ذيل را وديات قصاص بهتعزيرات ، حدود ،
عبادات ، سياسات ، عادات او كتاب كلي تقسيمبندياست كرده
حقوق در كه باآنچه تقسيمبندي اين اختلاف.است معاملات و
حقوق كلي تقسيمبندي به است جزامشهور بهحقوق امروز
درتقسيمبندي جزا حقوق ايران ، جزاي حقوق در.راجعميگردد
.قرارميگيرد عمومي ملي ذيلحقوق حقوق
انقلاب از بعد ايران جزايي قوانين نقادانه بررسي در مولف
وشرع بهقانون توجهي قابل اشارات سال 1979 اسلامي
استمهمترين ويمعتقد.دارد دادگاهها احكام استناد وضرورت
سرو آن با انقلاب و عمومي حاكميندادگاههاي كه موضوعي
دادگاه حاكم قاضيياميشود حكم بهصدور مربوط كاردارند ،
قانون هشت ماده.است راي بهانشاء موظف نهايتا عمومي ،
قضات كه دارد صراحت انقلاب و عمومي تشكيلدادگاههاي
و شكايات و دعاوي به انقلابمكلفند و عمومي دادگاههاي
هفتم و شصت و يكصد اصل و موضوعه قوانين موافق اعلامات
قضيه حكم و كنند رسيدگي ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون
هفتم و شصت و يكصد اصل برابر.نمايند صادر را مطروحه
دعوا هر حكم كند كوشش است موظف قاضي:ايران اساسي قانون
منابع به استناد با نيابد اگر و بيابد مدونه قوانين در را
و نمايد صادر را قضيه حكم معتبر ، فتاوي يا اسلامي معتبر
قوانين تعارض يا يااجمال نقص يا سكوت بهانه به نميتواند
.ورزد امتناع حكم صدور و دعوا رسيدگيبه از مدونه
شده پذيرفته اصل راي هنگامصدور در بهقانون استناد
فرض و اصل اسلامي جمهوري قانونگذار.كشورهاست از بسياري
.است اسلامي مجلسايران ، مصوب قوانين كه گذارده براين را
جمهوري اساسي قانون اصلنودويكم مطابق كه چرا
وقانون اسلام احكام از پاسداري منظور به:اسلاميايران
آنها ، با اسلامي شوراي مصوباتمجلس مغايرت عدم نظر از اساسي
بنابراين ، قاضي.ميشود تشكيل نگهبان نامشوراي به شورايي
به استناد به خودموظف راي صدور هنگام در ايران ، محكمه
تائيد و مجلس تصويب از كهپس قانونياست قانون
اگرقاضي اما و ميشود قلمداد شوراينگهبان ، اسلامي
به بايد بيابد ، قوانينمدونه در را دعوايي نتوانستحكم
اعمال.كند مراجعه معتبر فتاوي اسلامييا معتبر منابع
يافتاوي معتبراسلامي بهمنابع رجوع حق يعني ايناختيار ،
تاامور است مشهود بيشتر حوزهاموركيفري در معتبر
مدني اوليهقانون كنندگان انشاء كه چرا.ياحسبي حقوقيو
بنابراينحقوق.بودند عصرمشروطه مجتهدين و علماء ايران ،
وقوع از بعد.گرفت خود به شكلقانوني عملا اسلامي مدني
دستخوش مدني ايران ، قانون در سال 1979 در اسلامي انقلاب
قانون و حقوق برعكس.شد قوانين ساير نسبت به تغيير كمترين
.گرديد دگرگون پايه از غرب ، از آن اقتباس جهت به كه جزا
تشخيص در عام دادگاههاي قانون اخير ويژگي در مهم نكته
معتبر را فتوايي ايراني ، قاضي يك اگر.است معتبر فتاوي
همين كه ورزد اقدام حكمي صدور به آن براساس و دهد تشخيص
مورد اتفاقا و باشد تناقض در ديگري معتبر فتواي با فتوا
كار چاره شود ، واقع مشابهي حكم صدور در ديگري قاضي استناد
به ميتواند ايراني قاضي هر ديگر ، عبارت بهنيست مشخص
مدون قوانين در را خود حكم قانوني مستند كه آن بهانه
فتواي با كه جويد استناد معتبري فتواي به است ، نيافته
.است تضاد در ديگري معتبر
با مقايسه در ايران كتابحقوقجزاي در مباحث نوع اين از
تنهابازگو نه كتاب اين.نيستند كم جزاياسلام حقوق
كننده تحليل بلكه ايران ، جزاي حقوق تاريخ مختصر كننده
.است آن مسائل مهمترين
به مارك بهاي90/19 و صفحه و 92 جيبي قطع در كتاب
.شد خواهد آلمانعرضه كتاب بازار
Das iranische Strafrecht im-Vergleich mit dem -
islamischen Recht)
Islamischen Republik Iran)- Strafgesetze der
انقلاب عالي شوراي نشست در
دانشگاه جديد فرهنگياساسنامه
(ره)خميني امام بينالمللي
شد تصويب
آخرين در فرهنگي انقلاب عالي شوراي:فرهنگي علمي سرويس
هيات گزارش استماع از پس مورخ30/4/77 ، خود جلسه
(ره)خميني امام بينالمللي دانشگاه از بازديدكننده
.كرد تصويب را دانشگاه اين جديد اساسنامه
است عبارت دانشگاه اين تاسيس از هدف اساسنامه اين براساس
و فرهنگ نشر اسلام ، جهان در اسلامي فرهنگ وتحقق گسترش:از
جهان شخصيتهاي شناساندن بينالمللي ، سطح در اسلامي معارف
در فنون و علوم از بهرهگيري اسلامي ، فرهنگ تعميق براي اسلام
منظور به متعهد متخصصان تربيت اسلامي ، فرهنگ راستاي
تحصيلات گسترش به كمك و اسلامي كشور وفرهنگي علمي خوداتكايي
.كشور عالي
و بود خواهد جمهور رئيس با دانشگاه اين امناي هيئت رياست
پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ، عالي ، آموزش و فرهنگ وزراي
و فرهنگ و بودجه و برنامه سازمان روساي و خارجه امور
اينجلسه در همچنيندارند عضويت آن در اسلامي ارتباطات
غيرانتفاعي و دولتي غير عالي آموزش موسسات اساسنامههاي
(اسلامي تبليغات سازمان به وابسته) سوره و دانشگاهي جهاد
محمد دكتر آقايان جلسهانتخاب اين ادامه در.رسيد تصويب به
نجفقليحبيبي دكتر و سعيدي محمدرضا دكتر مشهدي ، رجبي تقي
مشهد ، پزشكي علوم دانشگاههاي روساي عنوان به ترتيب به
.رسيد تصويب به طباطبايي علامه و پزشكيكرمانشاه علوم
شوراي رئيس خاتمي ، حجتالاسلاموالمسلمين جلسه اين ابتداي در
شركت دانشآموزان تلاش از سخناني طي انقلابفرهنگي ، عالي
.تقديركرد رياضي المپياد در كننده
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
عدالت زيربناي آموزشي عدالت
است اجتماعي
عدالت:گفت عالي آموزش و فرهنگ وزير:شهرستانها گروه
مبتني هدفمند آموزش و است اجتماعي زيربنايعدالت آموزشي
عدالت تحقق زمينهساز ميتواند آموزشي ، مباني و حكمت بر
اجتماعي و فردي حقوق تامين و اقتصادي فرهنگي ، و سياسي
.شود
گردهمايي در معين دكتر همدان در همشهري خبرنگار گزارش به
آموزشي معاونان و نور پيام رئيساندانشگاه سراسري
بوعلي دانشگاه در كشور عالي آموزش موسسات و دانشگاهها
فرصتهاي ساختن برابر و فرهنگي عدالت:افزود همدان سيناي
توانمنديهاي و استعدادها بروز براي را مناسب زمينه آموزشي
.ميسازد فراهم اجتماعي و فردي
و تزكيه به پرداختن جاي به گذشته در متاسفانه:گفت وي
به صرفا موارد برخي در انساني كرامت به بخشيدن اهميت
تحقق و توسعه جهت در و ميشد توجه ماشينآلات و سختافزار
.نميشد استفاده موجود امكانات از آموزشي عدالت
افراد صحيح پرورش و آموزش با داريم وظيفه ما:افزود وي
به جامعه قبال در را پيامبرانه ورسالت مسئوليت يك جامعه
آحاد ذاتي توانمنديهاي و استعدادها از و رسانيم انجام
دنياي در جامعه نيازهاي پاسخگوي و كنيم استفاده مردم
.باشيم كنوني پررقابت
به انساني توسعه كه اين بيان با عالي آموزش و فرهنگ وزير
مهمترين:گفت بعدي يك نه است بعدي چند انسان توسعه معناي
توسعه و فنآوري دانش ، به پرداختن حاضر حال در ما نياز
محسوب كشور آموزشي نظام مسئوليت مهمترين كه است انساني
.ميشود
در بيشتر هماهنگي و تعادل ايجاد خصوص در ادامه در وي
:گفت غيردولتي و دولتي عالي آموزش نظام مختلف بخشهاي
معنا اين به است نامتعادل موجود وضعيت كه است اين واقعيت
و ندارد جايگاهي تحقيقات و پژوهش غيردولتي بخش در كه
باشد پژوهش دغدغه از فارغ اگر آموزشي تشكيلات يك است بديهي
.نيست دانشگاه ديگر
مورد هردو غيردولتي و دولتي دانشگاههاي:كرد تصريح وي
توسعه و آموزشي اهداف تحقق درراستاي اما هستند حمايت
بخشي اين پساز غيردولتي دانشگاههاي كه است لازم آرماني
تحقيقات و پژوهشي طرحهاي صرف را خود سالانه درآمدهاي از
توسعه راستاي در و قانونمند شفاف ، آنان وفعاليتهاي كنند
.باشد آرماني
آينده در كه شده فراهم ترتيبي:كرد خاطرنشان معين دكتر
ميشوند بهرهمند امتياز اين از دانشجويانيكه و بورسيهها
به آموزشعالي و فرهنگ وزارت با قرارداد عقد جاي به
ترتيب اين به سپارند ، تعهد خود تحصيل محل دانشگاههاي
ديگر و نميشود قطع دانشگاهها با عاطفي و علمي ارتباط
.نميشود تلقي دانشگاه با وداع معناي به فارغالتحصيلي
در عالي آموزش توسعه اهداف و سياستها بيان با پايان در وي
درخواست آموزشي معاونان و رئيساندانشگاهها از بند 17
ياري هدفها اين تحقق در را ستاديش همكاران و وي كه كرد
.كنند
فروشيها كتاب پيشخوان روي
|
سراب چه و آب چه آنها از بعد
:ويراستار / همداني فرزاد:ترجمه / فونتن آندره:نوشته
/ اول ، 1376 چاپ / فاخته نشر / ابوترابيان حسين دكتر
جلد با بهاء / وزيري صفحه ، 760/ نسخه شمارگان4400
.تومان گالينگور2850
ويك سرد جنگ كتابهايتاريخ ادامه واقع در كتاب اين
سال كتاباز وقايعميشود چاپ كه است رويا دو و بستر
رااشغال افغانستان (سابق) شوروي جماهير اتحاد كه 1979
تعريف را وقايعي دارد سعي كتاب نويسنده.ميشود آغاز كرد ،
از شاهد بعد سال شوروي ، 12 شد باعث آنها تداوم كه كند
.باشد خود همپاشي
دورهكشمكشها:از عبارتند كه شده تشكيل بخش سه از كتاب
ودوره (تا 1989 1985) آشتيها دوره ،(تا 1985 1979)
.(تا 1995 1991) سرنگونيها
چرا؟ چگونه؟
:ناشر / فائقي كاظم:ترجمه / ايكارت آنتوان:نوشته
جلد:بهاء / تابستان 1377 چهارم ، چاپ / سرمدي انتشارات
.سوم 550تومان جلد و تومان دوم 700 جلد تومان ، اول 750
در خواننده مختلف سوالات به جلد سه در كتابچگونه؟چرا؟
چهارم چاپ در.ميگويد پاسخ مختلف سنين در و گوناگون موارد
جلد هر اول در مطالب الفبايي موضوعي فهرست كتاب ، اين
كند ، كمك نظر مورد مطلب يافتن در خواننده به تا شده اضافه
براي كه را موضوعاتي ميتوانند علاقهمندان ترتيب بدين
به دارند ، نياز مقالهنويسي يا و كنفرانس ارائه تحقيق ،
.دهند قرار استفاده مورد و بيابند آساني
اعتياد ترك روشهاي و مخدرها با آشنايي
دكتر:ويراستاران /سليمانپناه سيداحمد دكتر:مولف
موسسه:ناشر / تقيزاده استاد عباس دكتر و رضواني مجيد
:شمارگان / زمستان 76 اول ، چاپ / شهروند فرهنگيانتشاراتي
.تومان بهاء500 پالتويي ، صفحه ، 192/ نسخه 15هزار
خطر به را آنها سلامتي كه مطالبي از مردم آگاهي لزوم
اين ويراستاران و مولف پزشكي ، اطلاعات افزايش و مياندازد
علايم از مردم كردن آگاه ضمن تا است داشته آن بر را مجموعه
كردن كم و سلامتي بهداشت ، جهت در اعتياد ، پيشگيري راههاي و
را سالم جامعهاي اعتياد ، پديده اقتصادي و اجتماعي ضايعات
زمينه در را فراواني اطلاعات فصل ده در كتابدهند نويد
.ميدهد ارائه آن پيراموني مسايل و اعتياد
Learning to speak
Native English
اول ، چاپ /خورشيد نشر:ناشر /خوارزمي محمدرضا:نوشته
A قطع 4 صفحه ، 160/ نسخه هزار شمارگان5 / 1376
.بزرگ
زبان يادگيري در نوين شيوهاي ارائه با كتاب ، اين
به و راحتي به ميكند كمك علاقهمندان به محاورهاي ، انگليسي
آن خواندن از و شده آشنا انگليسي زبان با طورطبيعي
بومي زبان يادگيري بودن غيرممكن كتاب اين.لذتبرند
در زندگي سالها با فقط خيليها ، نظر از كه را انگليسي
را جديد شيوهاي و كرده رد است ، زبانميسر انگليسي كشورهاي
حد در انگليسي دستورزبان و گرامر آشناييبا.ميدهد ارائه
به را محاورهاي انگليسي ميكند علاقهمندانكمك به متوسط ،
.صحبتكنند و فهميده راحتي
(خودماندگي در) اوتيستيك شبه اختلالات و اوتيسم
:تاليف
/شيراز ساسان:ناشر /افروز دكتر مقدمه با /برديده محمدرضا
وزيري صفحه ، 144/نسخه هزار پنج:شمارگان / اول ، 1377 چاپ
.ريال گلاسه4000 جلد با بهاء /
شناخته استثنايي كودكان بين در خودماندگي ، در يا اوتيسم
مانده ناكام آن قطعي درمان براي بشر هنوز و است شده
و درمانگري نيز و دقيق و سريع تشخيص و شناسايي.است
.مهم فوقالعاده است امري كودكان ، قبيل اين توانبخشي
ارتباط در موجود فارسي منابع معدود از يكي حاضر ، كتاب
فهرست انضمام به فصل ، هفت در كه است اختلال بااين
.است رسيده چاپ به متعدد پيوستهايي و جدولها ، شكلها
استثنايي ، كودكان متخصصان براي ميتواند اثر اين مطالعه
مفيد والدين و دبستاني پيش و دبستاني واحدهاي مربيان
.باشد
تجاري كارايي براي رهنمودهايي و توصيهها
پژوهشهاي و مطالعات موسسه:ناشر /ميدري احمد:مترجم
صفحه ، 320/اول ، 1376 چاپ /نسخه هزار:شمارگان /بازرگاني
.ريال هزار نه:قيمت /وزيري
تجارت توسعه كنفرانس توصيههاي و تحقيقات حاصل مجموعه ، اين
ارتقاء و تجاري كارايي زمينه در (آنكتاد)متحد ملل سازمان
و كسب اطلاعات بيمه ، بانكداريو نقل ، و حمل گمرك ، است آن
دورعناوين از ارتباط و تجاري فعاليتهاي تجارت ، براي كار
تشكيل را پرارزش بسيار و علمي كتاب اين گانه شش فصلهاي
.ميدهند
|
|