احياي و اسلامي انقلاب
مشروع آزاديهاي
شيعه معاصر تفاسير
پوزش و تصحيح
احياي و اسلامي انقلاب
مشروع آزاديهاي
برانگيخته هنگامهاي در اسلام ، بزرگ پيامبر:جستارگشايي.
در بدعتگزاري و كژديني همروزگارش ، جهان در كه شدند
گروندگانشان و بود آمده پديد يهوديت و مسيحيت چون دينهايي
پايه بر واقع به.بودند شده دور آنها بنيادين حقيقت از
پيشين دينهاي مكمل تا آمد (ص)محمد قرآن ، و پيامبر گفتههاي
بر را سامان آن در رايج فساد و تبهكاري ناراستي ، و بوده
.اندازد
همانند حركتي و جنبش پسينتر ، دوراني در (ره)خميني امام
هر از بيش وي انقلابي منشور در و كرد برپا(ص)پيامبر نيايش
و اسلام و قرآن رفته معارفازياد و حقايق زندهكردن چيز ،
چشم دينبه در بدعتگزاري عدم و آنها به مردم دادن توجه
در كه است محققداماد دكتر سخنراني متن زير ، جستار.ميخورد
با ايشان.است گرديده ايراد تهران دانشگاه اميني تالارعلامه
و پيشبرد در (ره)خميني امام رهبري و پيامبر رسالت بررسي
.زدهاند دست جالب بهمقايسهاي اسلامي ، انقلاب بنيانگذاري
.جلبميكنيم جستار اين به را ارجمند خوانندگان توجه
معارف گروه
داماد محقق مصطفي سيد دكتر:از
خود نهضت آغاز در الله رسول كه ميشود استفاد مجيد قرآن از
دارد ، برآن اصرار دقيقا الهي اديان پيروان برخوردبا در
همان كننده احيا بلكه تازهاينياوردهام دين من كه
من.هستم ابراهيم و موسي عيسي ، پيرو من.گذشتهام دينهاي
من دين و عيسي و موسي و ابراهيم ميروم ، دين را راه همان
دعوت حنيف دين به را همه مجيد قرآن تعبير به و است اسلام
احياي غرضم من كه چه يعني و چه؟ يعني حنيف دين.ميكند
آشكار چنين قرآن آيات از استفاده با است؟ گذشته دينهاي
حيات از كه مدتي از پس آسماني اديان كليه كه ميشود
دين آن رسمي نهادهاي دست به و ميگذرد دين آن بنيانگذار
مدتي از پس كه ميشود بسته آن بر چنان پيرايههايي ميافتد ،
دعوتش خلاصه الله رسول.ميگردد واژگون دين آن قيافه كلي به
دين يعني ميكنم ، دعوت ناب دين به را شما من كه است اين
واژه اين در بزرگ محققين كه گونهاي به حنيف دين حنيف ،
.پيرايه بدون دين و ناب دين خالص ، دين يعني كردهاند تحقيق
و كرده سلب را مردم مشروع آزاديهاي يهود دين رسمي نهادهاي
را طيبات اصل.بودند بسته زنجير و غل مردم پاي و دست به
دنيوي و سهل و آسان و آرام زندگي.بودند كرده سلب آنان از
غيرقابل تحمل ، غيرقابل خشن ، ديني.بودند گرفته آنان از را
داده جلوه مردم براي تاريك بسيار راههاي انحصاري ، تسامح ،
عنصر يكي ;ميشد انجام عنصر دو طريق از جريان اين و بودند
.بدعت عنصر ديگري و تحريف
در هم و ديدهميشود يهود رسمي نهادهاي در هم عنصر دو اين
;گرفتار دين دو اين نهادهاي.مسيح دين رسمي نهادهاي
:ميگويد قرآن.بودهاند عنصر دو ازاين استفاده متخصص
چيزهايي خدا به نبود ، خدا گفته كه خدابستند به چيزهايي
را كارهايي.بود مبرا آنچيزها از خدا كه ميكردند منتسب
.نگفتهبود را آنها خدا كه ميگذاشتند مردم گردن به
حرام را آنها خدا كه ميكردند حرام مردم به را اعمالي
زندگي زينتهاي گرفتند ، مردم از را طيبات اصل.بود نكرده
تا بود تاريك و سياه تلخ ، زندگي.كردند سلب جوانان از را
آنها براي.كردند مسيحيان را كار همين عين.رسولالله قيام
زندگي به قداست بودند ، بخشيده تقدس را غيردنيايي زندگي
و زشت مظلومو را دنيايي زندگي.بودند قائل غيردنيوي
اكرم پيغمبر فضايي چنين در.بودند كرده معرفي ناپسند
دعوت حنيف دين رابه شما من:داد سر را حنيف دين فرياد
و بيپيرايه دين آن حنيف ، دين از رسولالله منظور.ميكنم
در كه جاذبهاي دارد اطمينان رسولالله.خداست پيامبران ناب
به را مردم دارد ، وجود حق نمايندگان بيپيرايه خالص دين
و آمدند گرد پيغمبر دور به كه افرادي ميكشاند ، خود طرف
ميدانستند خود نجاتدهنده را پيغمبر روز آن آوردند ايمان
غل آنها براي خدا نمايندگي به كه افرادي زنجيرهاي و غل از
نقل رسولالله از جملهاي است عجيبي چيزبود آورده زنجير و
هم و است مسلم صحيح در هم و است بخاري صحيح در هم كه شده
.شيعي مقدس متون در
است ، آسان و سهله است ، ناب دين من دين:ميگويد پيامبر
سمحه ، هم و است سهله هم.نيست سخت نيست ، حرجي.نيست دشوار
سمحه ، هم است سهله هم است ، ناب دين چون است ، حنيف دين چون
با ميپذيرد ، را همگان لذا و تسامح داراي و است آسان هم
مردم بر را كاري بيهوده ، نميكند ، پشت كسي به.ميزيد همگان
نگفته خدا آنچه ميگويد ، است ، گفته خدا آنچه نميكند ، حرام
.نمينهد مردم گردن به و خدا پاي به است
اديان پيروان و آمده بار چندين حنيف كلمه مجيد قرآن در
آلايشهايي و پيرايه از دور به و حنيف دين رابه ابراهيمي
كه شديدي گرايش.ميكند دعوت است شده بسته تزئيني كه
متعددي علل داشتند پيغمبر به اسلامي نهضت آغاز در جوانها
.غيره و الله رسول خود جاذبه قرآن ، جاذبه ;دارد
ديگر اديان پيرو كه جواناني اما خود ، جاي به همه اينها
دين آن اصلياش ، راز آمدند سويرسولالله به و بودند
داشت ، وجود پيغمبر دعوت كهدر بود پيراييزدايي و بيپيرايه
شده صادر ايشان كهاز جملاتي ميان در كه بشنويد است جالب
-تتبعكرده گوينده اين كه آنجا تا -اسلام آينده براي است
تا را بدعتداشت بدعت واژه به پيغمبر كه بود حساسيتي
متواتر طور به است ، متعدد رواياتنكوهيدهاند كفر ، سرحد
رسول كفر ، حد تا و است نابخشودني بدعتگزارانگناهشان كه
بخصوص كنيد ، اجتناب عمل ازاين كه برده پيش را آنها الله
بيش است ، گفتهام ، حرام مردم براي من كه را آنچه من از بعد
اضافهنكنيد ، آن به چيزي گفتهام ، كه را چيزي.نگوئيد آن از
گناهي كفر ، حد در اين و است بدعت اين بيفزائيد ، چيزي اگر
روشنفكران براي كه وظيفهاي اولين.نميبخشد كهخداوند است
جمله اين فرموده تعيين اكرم عالمان ، پيغمبر و اسلامي جامعه
بر شد ، ديده كسي طرف از دين در بدعتي اگر است ، معروف
روشنفكريبكنند ، و بكنند علم اظهار كه است واجب عالمان
.بسازند آگاه اشتباه اين از را مردم
چيزي همان از بوده؟ چه از رسولالله نگراني چه؟ يعني بدعت
آمده ديگر اديان برسر كه را بلايي بعثت روزآغاز از كه بوده
.است ميديده بود
:ميگويد لذا و ميكند پيشبيني خودش از بعد براي خدا رسول
متن در حلي علامه ;بدعت تعريف اما ;كن كاراجتناب اين از
است چيزي آن بدعت:ميكند تعريف اينچنين را آن فوائدالاحكام
.دهد نسبت خداوند به كسي وآنگاه نباشد دين در چيزي كه
امري.است حرام اين خداگفته كه بگويد نباشد ، حرام امري
مستحب حتي امري واجباست ، گفته خدا بگويد كسي نباشد واجب
.دهيد انجام كاررا اين است بهتر گفته خدا بگويد نباشد
را اينكار است بهتر گفته خدا بگويد كسي نباشد مكروه امري
فتوي به.است كبيره محرمات از (بدعت) عمل اين.نكنيد
از اسلام پيغمبر را عمل اين اسلامي فقهاي آراي واتفاق
.است كبيرهبرشمرده گناهان
روشنفكران است ، روشنفكري نهضت يك كه اسلامي نهضت آغاز در
با.كردند پيدا (ره)خميني امام به شديدي گرايش جامعهايران
پرسش اين انقلاب پيروزي از قبل نيز و اسلامي پيروزيانقلاب
شد؟ خواهد چه شود پيروز انقلاب اگر كه مطرحبود همگان براي
اگر كه بود ، مطرح مثلا زنان شد؟مسئله خواهد چه مسئله فلان
برخورد چگونه اسلامي درحكومت زن مسئله با بشود پيروز انقلاب
واژه اين اسلامي ، باانقلاب امام كه است اين جالب شد؟ خواهد
حنيف ترجمه واژههمان اين.فرمود مطرح را محمدي ناب اسلام
.است
اين با امام.است داستان همان دنباله قضيه اين دقيقا
اسلام بر قبل چندي مدت در يعني اينايام ، در كه اعتقاد
رنج چيزهايي از مردممسلمان و شده بسته زيادي پيرايههاي
و انجامنميدهند است ، حرام كار اين ميكنند خيال و ميبرند
عده و شدهاند مرتكب گناهي ميكنند ، خيال بدهند انجام اگر
هر قدرت با.شدهاند محروم حقوقشان از دين عنوان زياديبه
تمام ، رشادت با عاليقدر تقليد مرجع عنوانيك به تمامتر چه
.فرمودند صادر مهمي بسيار فتواهاي
حقوقي به ايران اسلامي انقلاب از پس خانمها كه ميبينيد شما
حتي ايران شناسان جامعه و صاحبنظران همه كهبهتصريح رسيدند
چقدر.است نبوده مطرح آنها اينحقوقبراي انقلاب از قبل
قضيه از و 1342 درسال1341 رسالت اين آغاز كه است شيرين
با ولي آغازميشود ولايتي و ايالتي انجمنهاي به خانمها رفتن
ميشود ، تشكيل كه مجلسي اولين در اسلامي انقلاب پيروزي
دارند شركت آن در خانمها اساسي ، قانون نويس برايتدوينپيش
در هماكنون.دارند وجود خانمها هم اولينمجلسشورا در بعد و
از يكديگر كنار در برادر خواهرو كه ميبينيد مراكز بيشتر
بهآنهابرسد ، بايد كه حقوقي و برخوردارند اجتماعي امور
.ميشود گرفته درنظر ايشان براي
در ميبينيد شما ;مسائلجوانها جمله از بود ، بسياري مسائل
ممكن نامدين ، به كه خاصي آزادي حالت در جوانها امام ، زمان
وجود به جرياني چنين هيچگاه بشود ، محروم آنها از بود
ازگفتههاي استنباطم من.است من آن از تفسير اين.نيامد
به معظمله نزديكان كه آنچه از و عملشان از و مستقيمشان
مورد در كه اطلاعاتي و ميكنند نقل و ميدهند نسبت ايشان
بودند معتقد ايشان كه است دارد ، اين وجود ايشان زندگي
.باشند جوان بگذارند بايد را جوانها
امري خداوند نام به جوانها بر اعتقادات برخي تحميل
به را امري برآنها ندارد حق كسي.ونامشروع است بدعتآميز
و گفتهها.نابخشودني است گناهي اين.كند تحميل خداوند نام
.بود ما روياروي دقيقا ايشان عمل
از بسياري يقينااست مشروع آزاديهاي احياي معناي اين
از قبل ببرم نام تكتك محفل اين در نميخواهم من كه اموري
هر به اما ميشد ، تلقي زيادينامشروع عده براي اسلامي انقلاب
آزادي امام حال بههر.بود شده چنين تاريخ درگيرودار حال
حق كسي وحلال حرام از بيش گفتند و دادند مردم به را مشروع
به معتقد و ندارد را نامخدا به چيزي اضافهكردن و افزودن
.بودند اينامر
عالي مقامات از يكي با واقعهاي جريان در دارم خاطر به من
روحش براي همينجا -است برده فرو تراب تيره به سر كه قضايي
محضر به بود ، كل دادستان روز ايشان ، آن و -ميكنم مغفرت طلب
مطرح قضايي آنمقام را امري.شديم شرفياب (ره)امام حضرت
مطرح را مساله اين وجه هيچ به فرمودند ايشان كرد ،
نيست؟ حرام شرع نظر بر بنا مسئله اين مگر كرد سوال.نكنيد
كه را امري نداريد حق شما.نكنيد حالااعلام نه ، :فرمودند
بازگو نيست حرام ديگري نظر وليبه است حرام كسي نظر به حالا
مقامات در عملرا اين خدا نام به مستقيما حتي يا و كنيد
نيست مسلم چندان كه را امري و نام شماكنيد پياده قضايي
.ببنديد خدا به نداريد حق
به.بودم شاهد و حاضر جلسه در من كه بود چيزي عينا اين
كه راهي همان ;بوده اين ايشان ساله چندين مرام حال هر
معتقد رسولالله.بودند معتقد و گرفتند پيش در رسولالله
هميشگي انزواي دين ، از مردم گريختن موجب بدعتها كه بودند
براي اما ميگردد ، دين جاذبهشدن بدون و دين شدن تنها دين ،
خود به را مردم طبقاتمختلف و باشد داشته جاذبه دين اينكه
آنچه و شود ، حلالتلقي حلال ، گفته خدا كه آنچه بايد كند جذب
يك نه و بيش كلمه يك نه.باشد حرام حرام ، گفته خدا را
امام راه كه باشيم داشته توجه امروز بايد ما.كم كلمه
آن از هم چيزي و نگردد افزوده دين به چيزي.نشود فراموش
.نشود كاسته
شيعه معاصر تفاسير
دگرگوني و اجتماعي و علمي تحولات و عصر نيازهاي به پاسخ
آگاه مفسر مسائلحساس از اجتماعي خاستگاه و زندگي شكل در
كلامي رنگ تفسيري ، گرايشهاي و روشها ميان در و.است حاضر
.ميكند ايفا مهمي نقش
ايازي محمدعلي حجتالاسلام
عصر قمري هجري پانزدهم چهاردهمو قرن پژوهي قرآن منظر از
ابعاد در قرآن به مسلمانان رويآوري و قرآن به بازگشت
و عالمان انديشه در قرآن آن از پيش.زندگياست گوناگون
وتيمن تبرك براي يا خاص گروهي وبراي مساجد و مدارس كنج در
;ميگرديد مطرح قبرستانها و عزاداري مجالس در خواندن و
سعادت راهنماي و كتابزندگي بهعنوان را آن مردم اماتودههاي
در حركت اين.رانميبردند لازم بهره آن از و خودنميگرفتند
سيدجمالالدين چون اسلامي متفكران از توسطبرخي آغاز
عقبماندگي از رهايي راه تنها بهعنوان عبده محمد اسدآبادي ،
و پرافتخار دوران به بازگشت و مسلمانان عزت مجدد كسب و
زبانمردم با قرآن عرضه لزوم و.مطرحگرديد اسلامي تمدن طلايي
.شد تلقي جدي تربيتي و هدايتي جنبههاي به توجه و
تفسير دانش در ودگرگوني تحول زمينه قرآن ، به بازگشتيچنين
اسلامي مذاهب ديگرتفاسير همچون شيعه تفاسير و فراهمآورد را
.گشت متحول گوناگون جهات از
را خود به مخصوص نشيبهاي فرازو تفسير دانش در دگرگوني
و سياسي و اجتماعي دگرگونيهاي و شرايط از بيتاثير و داشته
.است نبوده خود جامعه و عصر ادبي
و مطالب بيان و نثر و زبان به مربوط دگرگونيها برخي -1
و خوانندگان نياز به توجه و قرآني مطالب عرضه شيوه
اينراستا ، دراست بوده آنان فهم ودرخور گوناگون مخاطبان
نظم و كهنه الفاظ ميآيد ، اينتحول كمك به معاصر ادبيات
خواننده براي و ميدهد زبانمعاصر به را خود جاي مخصوص ونثر
.ميكند دلپذيرتر را كتابتفسير
قرآن تفسير در نوآوري نوسازيو زمينه در ديگر تحولي -2
از مسائلي و وانسان جهان خلقت آيات در تجربي مباحثعلوم در
.است قبيل اين
تلقي مثبت نميتواند اتفاقافتاده آنچه همه قسمت اين در
.سازد فراهم قرآن به بازگشت براي راهي علمي تفسير شودو
جامع قرآن كه است بوده گمان براين را مفسران از برخي زيرا
واستخراج كشف بايد را همه و است وآخرين اولين علوم جميع
سنگشناسيو و خاكشناسي دانشجهانشناسي ، بايد بدينجهتكرد
.گرفت قرآن از را وفيزيولوژي فيزيكي قوانين و كهكشانشناسي
و برميآيد تاويلآيات و توجيه به گرايشي و چنينانديشه
اصلي ازاهداف كه ميكند وارسي و غور اينمباحث در آنچنان
نظريهها دادن انطباق متكفل وخود ميماند ، باز قرآن
با طبعا و.ميشود آياتقرآن به تجربي و علمي وتئوريهاي
قرآني آيات به سستاعتقادي زمينه علمي نظريات آن دگرگوني
.فراهمميسازد را
استنباط و فهم براي كردهو طي را ميانه راه ديگر ، برخي
شرط را علمي تحولات و روز دانشهاي دانستن قرآن ، آيات
ميكنند بيان خود علمي تفسير تبيينو در آنچه و ميشمارند
قرآني كلمات كردن بلكههمساز است ، علمي فرضيههاي انطباق نه
بيان ديگر جهتي در و است ، تجربي قطعي و علمي بادانشهاي
.علميقرآن اعجاز
مسائل بين جمع توفيق در تفسير دانش در ديگر دگرگوني -3
ارزشهاي ارائه.ميگردد خلاصه معاصر انسان قضاياي و اسلام
ارائه و عصرجديد نيازهاي به پاسخ و شكلاجتماعي در قرآني
تمدن و ماشيني فرهنگ خصوصيات و شرايط باتوجهبه مشخص راهحل
.تفسيرياست تحول اين ديگر ازنمونههاي حاضر قرن مادي
موضوعي تفسير به حاضر مفسرانعصر از بسياري بدينجهت ،
اجتماعي ، مسائل زمينه در نظرياتي به و ميدهند بيشتري بهاي
تفاسير در يا و مييازند دست حقوقي و سياسي ، اقتصادي ،
موضوعي مباحث قرآن ، آيات از گروهي مناسبت به خود تربيتي
تشريع و انسان حال اصلاح و تربيتي اهداف با متناسب را
.ميدهند ارائه قوانين
نگران معاصر ، مفسررخمينمايد ديگر تحولي همچنين ، -4
عقليونرا و حسيون شبهات.معانداناست و مخالفان شبهات
از برخي ذهني مشغله ماركسيسم دوران در.ميپايد
و دين و علم تعارض به پاسخ مسالهميشود معاصر انديشمندان
.ميكند باز تفسيري مباحث در مهمي جاي وعقل دين تعارض
و اجتماعي و علمي تحولات عصرو نيازهاي به پاسخ بدينسان
حساس مسائل از اجتماعي خواستگاه و زندگي شكل در دگرگوني
وگرايشهاي روشها ميان در و.ميگردد حاضر آگاه مفسر
و قديم كلام نه اما ميكند ايفا نقشمهمي كلامي رنگ تفسيري ،
ارائه و جديد كلام بلكه ومرجثه ، معتزله و اشاعره به پاسخ
.آن با متناسب قرآن وتبيين تفسير و عصر نيازهاي به پاسخ
بحثهاي از فرار و كهن تفسيرهاي پالايش به ديگر گروهي -5
گرايش.ميانديشند علمي و كلامي ادبي ، خستهكننده و شبههآور
.نميشمرند روا را مسجع و مطنطن و آهنگ دراز تفسيرهاي به
را هدايتي و تربيتي اهداف با تحليلي و كوچك تفسيرهاي
قرآني معارف كردن تودهاي و قرآن به بازگشت راه بهترين
.ميدانند
را گروهيتفسيرها.گرفت انجام چندي تلاشهاي راستا اين در
نوعي ونوجوانان كودكان براي كردند ، طبقهبندي و قشربندي
فن و علم اهل ديگر ، براي نوعي ميانسالان و جوانان براي و
.ديگر بهگونهاي مردم توده براي و گونهاي به
تفسيرهاي و دائرهالمعارفي و ساده فرهنگنامههاي تهيه
اين ديگر نمونههاي از سوره سوره ، تفسيرهاي و موضوعي
.است تلاش و حركت
رعايتحال همهچيزنويسي ، و پرنويسي از پرهيز سادهگويي ،
هدايتي ابعاد به توجه و سني ، و علمي طبقات و خوانندگان
.است تفاسير از گروه اين ويژگيهاي از قرآن
راتوصيف معاصر تفسيرهاي ميتوان شد گفته آنچه به توجه با
در.كرد يادشدهمعرفي دگرگونيهاي براساس را هريك و كرد
تفاسير اين از توصيفكاملي امكان فشرده بسيار نوشته اين
تلاش از است تجليلي عصر اين مفسران نام ياد اما.نيست ممكن
.آنان گرانقدر
شيعه فيلسوفبزرگ و دانشمند اثر القرآن فيتفسير الميزان
.(ق م1402) طباطبايي محمدحسين علامه معاصر قرن در
در شيعه تفسيرهاي جامعترين و مهمترين از يكي تفسير اين
چندين به و تاليف عربي به مجلد بيست در كه است حاضر عصر
مهم ويژگي.است گرديده ترجمه اردو و انگليسي فارسي ، زبان
توجه و عقلي نگرش با قرآني معارف تبيين و تحليل تفسير اين
شبهات به پاسخ و معاصر انسان نيازهاي و اجتماعي ابعاد به
و قرآن به قرآن تفسير ، سبك نظر ازاست مخالفان اشكالات و
هر پايان در تفسيري روايات به.است تدبري و اجتهادي شيوه
در مستقل طور به فلسفي بحثهاي از و دارد توجه آيات از فصل
.ميجويد سود مربوط موضوعات تاييد جهت
آخرين جزء كهتفسير زمان ابوذر و بيدارگر مجاهد و مفسر
و آلعمران حمد ، بقره ، سورههاي يعني قرآن آغاز و قرآن
جنبههاي از و مجلدنگاشته شش در را نساء سوره از بخشي
اين مهم ويژگي.حركتزاست و دلنشين بسيار هدايتي و تربيتي
صورت به قرآن پيام القاي و اخلاقي و تربيتي بعد تفسير
.است تحليلي
دارد ادامه
پوزش و تصحيح
در منتشره عام دادگاههاي پديدهشناسي مقاله چهار ، ستون در
حال:است شده چاپ صورت اين به عبارت ماه تير مورخه 25
را حقوقي مسئله و كيفري مسئله سياسي ، را سياسي مسئله آنكه
پوزش ضمن بدينوسيله كه نمود فصل و حل بايد حقوقي اسلوب با
:ميگردد تصحيح زير صورت به ارجمند خوانندگان از
و كيفري را كيفري مسئله سياسي ، را سياسي مسئله آنكه حال
.نمود فصل و حل بايد حقوقي بااسلوب را حقوقي مسئله
فرهنگ و علم قلمرو در
|
نوين نگرش و دين
ترجمه با و استيس ترنس والتر نوشته نوين نگرش و دين
باقيمت و صفحه در 464 حكمت انتشارات سوي از جليلي احمدرضا
كتاباستيس سومين كتاب اين است شده منتشر تومان 1300
ترجمه بهفارسي كه است امريكايي -انگليسي تجربهباور فيلسوف
ترجمه با هگل فلسفه ارزشمند كتابهاي اين از پيش.است شده
دكتر ترجمه با فلسفه و عرفان و عنايت حميد شادروان زيباي
دكتر ترجمه به استيس مقالات و خرمشاهي الدين بهاء
.بود شده كشور نشر روانهبازار آذرنگ عبدالحسين
منطقا علم ، پيشرفت كه است معتقد كتاب اين در استين
.ندارد ديانت و دين بر منفياي تاثير هيچگونه
هند ، چين ، كشورهاي به نگاهي با شرق ملل تفكر شيوههاي
و جلد دو در كه است حكمت انتشارات ديگر كتاب ژاپن و تبت
مصطفي ترجمه با و نوشته ژاپني ناكاموراي توسط صفحه در 519
.شدهاست نشر بازار روانه كياني حسين و عقيلي
را فلسفه و عرفان زمينه در ديگري كتابهاي انتشاراتي اين
ميتوان آنها جمله از كه دارد ، چاپ و ترجمه و تهيه دست در
نيزالهيات و (نصر دكتر زيرنظر) اسلامي فلسفه بهتاريخ
اشاره (جلد دو در) غربي انديشه اصلي جريانهاي و سيستماتيك
:كرد
كشورپيوسته ناشران جمع به تازگي به كه -هرمس انتشارات
بزرگ نويسندگان و فلاسفه نظريات و آثار از مجموعهاي -است
انديشمندان زندگي و فلسفه و فكر مختلف گونههاي درباره را
انتشار دست در فكر ادب عنوانمجموعه با غرب هنرمندان و
كواري مك جان نوشته وجودي كتابهايفلسفه تاكنون كه دارد
قيمت 1350 با صفحه در 310 (كاشاني حنايي محمدسعيد:ترجمه)
و بيردزلي مونروسي نوشته زيباشناسي مسائل و تومان ، تاريخ
صفحه در 154 ،(كاشاني حنايي سعيد محمد:ترجمه) هاسپرس جان
نوشته زبان دانش در بنيادين وروندهاي تومان قيمت 620 با
قيمت 420 با صفحه در 95 صفوي كورش ترجمه با كوبسن يا رومن
محمود ترجمه) فرانك هربرت نوشته گوگ ون وونسان تومان
تومان قيمت 950 و زيبا تصاوير با صفحه در 199 (رامبد
.است كرده منتشر
نويسنده گوردر ياستين آثار انتشار همچنين انتشاراتي اين
كشور در كه فلسفه تاريخ درباره رماني -سوفي كتابدنياي
چاپ تجديد بارها آن ترجمه و روبرو گستردهاي استقبال با ما
كتابهاي تاكنون كه است داده قرار خود كار دستور در را -شد
هياتي با را معما يك درون آينه ، يك ودرون قورباغه قصر
دو و.است داده انتشار زيبا جلد طراحي و تصاير و تازه
و ترجمه دست در نيز را است كوتاه وزندگي تولد كتابراز
.است بازياري مهرداد آثار اين تمامي مترجم.دارد نشر
كه محمدي مجيد از است كتابي عنوان فلسفي مسائل
دينشناسي ، تاريخ ، فلسفه ، جامعهشناسي ، گوناگون حوزههاي در
.ميزند قلم..و ارتباطات روزنامهنگاري ، سياست ،
تومان قيمت 950 با صفحه در 312 قلم انتشارات را وي كتاب
.است كرده منتشر
پيش چندي صورت اين غير اكنون ، در اينجا ، كتابهايدين ،
.بود شده نشر بازار روانه قطره نشر سوي از
بازار روانه را خود آثار تازهترين انساني علوم پژوهشگاه
اخلاق پايههاي يا عقلي ، قبح و كتابهايحسن است ، كرده نشر
رساله سبحاني ، يازده جعفر استاد اثر (سوم چاپ) جاودان
حسن حسن استاد اثر(دوم چاپ) (عرفاني منطقي ، فلسفي ، ) فارسي
تا كيومرث از (جامعنقالان طومار) لشكر آملي ، هفت زاده
و زندگينامه ;افشاريه ، فرهنگخاورشناسان مهران نوشته بهمن
به ، باختر(نخست جلد) واسلامشناسان ايرانشناسان كتابشناسي
در كه هستند كتابهايي جمله از معيري اثرهايده تاريخ روايت
.شدهاند گذشتهمنتشر هفته طي
انتشاراتحكمت سوي از ارسطو (مابعدالطبيعه) متافيزيك
شده بازارنشر روانه تومان قيمت 2000 با و صفحه در 632
شرفالدين توسط يوناني اصيل متن از كه كتاب اين.است
به دارد ، متونفلسفي ترجمه در خاص تسلطي و تبحر كه خراساني
نشر توسط بار اينچند از پيش است ، شده برگردانده فارسي
(حكمت) دوم ناشر ايكاش و بود شده سپرده چاپ دست به گفتار
شايسته است كرده ذكر را چاپاول عنوان كتاب شناسنامه در كه
.ميكردند اثر اين چاپهايقبلي به هم اشارهاي بود ،
تمام فلاسفه پركارترين از يونان بزرگ حكيم ارسطو
صورت به اثر از 200 متجاوز وي از.است بوده تاريخ ادوار
تنها عليالظاهر تعداد اين از كه است دست در منسوب يا قطعي
از عبارتند كه.است شده برگردانده فارسي به اثر (يا 5) 4
پورحسيني ، مهندس دكتر مرحوم ماخوس ، ترجمههاي نيكو اخلاق
دومكتاباصول.است شده منتشر آن از افنان مرحوم و مشايخي
توسط باستانيپاريزي استاد شيواي نثر به كه آتن سياست
فقيد دانشمند كهتوسط سياست;سوم.يافت نشر جيبي انتشارات
و وعلمي جيبي كتاب بهترتيب و شد ترجمه عنايت حميد استاد
اثر سه اين از هيچيك اما بازاركردند ، روانه را آن فرهنگي
ترجمههاي روي از ترجمهاي بلكه ترجمهنشده ، اصلي زبان از
ويژه اهتمامي با شرف تنهادكتر.ارسطوبود آثار چندباره
از را ارسطو فلسفي اثر مهمترين ترجمه طولاني زماني طي در
نيز وي برگردان زبان شيوه.كرد منتقل بهفارسي اصلي متن
آن توضيحات و مقدمهها و دقيق آن تدوين استوار ، بسيار
فارسي زبان در ارسطو اثر كلاسيكترين بنابراين.درخشاناست
نيست ، بيفايده نكته دو ذكر خاتمه در.است هميناثر
مقدار اين ارسطو آثار عظيم حجم به توجه با نخستاينكه
ودوم.است فارسي زبان در فلسفي معتبر آثار فقر نشاندهنده
بهفارسي كوچك و معتبر رساله دو تنها ارسطو درباره اينكه
ممتاز اثر ودومي پورحسيني مرحوم ترجمه ;اولي.است موجود
خامه به كه است نوسباوم مارتا بانو معاصر بزرگ ارسطوشناس
در نو طرح توسطانتشارات فولادوند عزتالله استاد وثيق
مقدار اين كه است قرارگرفته فلسفي آثار دوستداران اختيار
.است فقيرانه بس نيز
اثر (1)الجامع جوامع تفسير پاورقي و ترجمه ;البدايع كشف
صفحه در 751 روحاني محمدعلي ترجمه با و طبرسي حسن فضلبن
.است شده نشر بازار روانه
نظير كم و بزرگ تفسير خلاصه الجامع جوامع تفسير
اخير سالهاي در تفسير اين.است طبرسي علامه البيان مجمع
حيرت دقتي و وسواس با گرجي ابوالقاسم دكتر توسطاستاد
از بزرگ رحلي جلد سه در متن كل گذاري اعراب انگيزو
قبل سال چند ازرسيد چاپ به تهران طرفدانشگاه
را الجامع ترجمهجوامع رضوي ، قدس آستان نيزانتشارات
آن مجلد دو كه داد قرار خود نشر فهرست در بهتدريج
درباره.است انتشار دست در سوم وجلد رسيده چاپ تاكنونبه
(مجمعالبيان بهخصوص) وي قرآني آثار و طبرسي علامه
و طبرسي جلدي دو كتاب طي كريمان ، مرحوماستاد
در را اطلاعات دقيقترين تهران ، دانشگاه مجمعالبيانمنتشره
به و اخيرا خوشبختانه است ، داده قرار اختيارخوانندگان
شكيلي و منقح ترجمه اوليه مجلدات فراهاني همتانتشارات
اينطرح اميدواريم كه گرديده بازار روانه ازمجمعالبيان
.نشود رها ناتمام
|
|