ظهر نماز عكس نمايشگاه
عاشورا
مشهد در ارديبهشت بانوي
وشاعر آهنگساز خواننده ، گسست
ظهر نماز عكس نمايشگاه
عاشورا
سوي از عاشورا ظهر نماز عكس نمايشگاه:هنر و ادب سرويس.
انجمن باهمكاري و نماز اقامه ستاد هنري و فرهنگي معاونت
نگارخانه محل در مرداد تا 15 از 10 ايران جوانان سينماي
.است شده برگزار لاله
و (اصلي)مسابقه بخش دردو عكس قطعه با 52 نمايشگاه اين
از تصوير قطعه شامل 27 مسابقه بخش نمايشدرآمد ، به جنبي
تصوير قطعه شامل 25 بخشجنبي و عاشورا ظهر نماز برگزاري
سال در كه است دوربين روايت به نيايش و نماز جشنواره از
.بود شده برگزار مركزي استان در گذشته
رحيم حيدري ، محمدحسين:از متشكل مسابقه اين داوران هيات
از مومنيها ، مهدي محمد و صارمي عليرضاكريمي صادقلو ،
قطعه عكاس ، 27 سوي115 از رسيده عكس قطعه حدود 400 ميان
نيز 7عكس آنها بين از و گزينش مسابقه در شركت براي را
.دانست جايزه دريافت و تقدير راشايسته
در اطلاعيهاي طي داوران ، راي اعلام از پس نماز اقامه ستاد
آثار ميان از داوران هيات كه برشمردناين با جرايد
تاسومتشخيصنداد ، اول رتبه حايز را اثري هيچ رسيده
شرح اين به را سراسري مسابقه اين دهم تا چهارم نفرات
:اعلامكرد
(عكاسي دوربين و افتخار لوح)رنجبر ناهيد:چهارم نفر -
(آزادي بهار سكه و افتخار لوح)جانبزرگي سعيد:پنجم نفر -
به عكاسي لوازم و افتخار لوح)احمد كربلايي محمد:ششم نفر -
(تومان هزار مبلغ 35
به عكاسي لوازم و افتخار لوح)سليماني فرهاد:هفتم نفر -
(تومان هزار مبلغ 30
بهار سكه ونيم افتخار لوح)ابراهيمي حسين:هشتم نفر -
(آزادي
(آزادي بهار سكه وربع افتخار لوح)نوري محسن:نهم نفر -
(آزادي بهار سكه ربع و افتخار لوح)عبدخدا احمد:دهم نفر -
گفتوگويي در نماز اقامه ستاد هنري و فرهنگي امور مسئول
با:گفت و كرد ، اشاره نمايشگاه اين برگزاري انگيزههاي به
پيام كه عاشورا نمازظهر مهمتر ، و نماز نگاهداشتن زنده هدف
.ميشود برگزار نمايشگاه اين است ، عاشورا و كربلا واقعي
جهاني پيام روشن نقاط از يكي (ع)حسين امام عاشوراي نماز
نماز به خون ، و جنگ وضعيت آن در امام كه است عاشورا
تبديل تبليغي و فرهنگي صحنه به را جنگ ميدان و ميايستند
.ميكنند
از قبل وضوي از تصاويري عاشورا ظهر نماز نمايشگاه در
حوش و حول وقايع نمازگزاران ، صفوف در كودكان حضور نماز ،
آنان از يك هر در كه ميشد ديده..و نمازگزار زنان نماز ،
.ميشد ديده عزاداري مراسم و عاشورا علامتهاي و نشانهها
اولين عنوان به ولي است ، كاستيهايي اگرچهداراي نمايشگاه
.است بسيارارزشمند زمينه اين در اقدام و حركت
مناسبتهاي به آينده در عاشورا ، ظهر نماز نمايشگاه عكسهاي
نمايش به نيز نماز اجلاس با همزمان و عاشورا محرم ، ايام
.آمد درخواهد
در مردادماه پانزدهم تا عاشورا ظهر نماز عكس نمايشگاه
لاله ، پارك شمالي ضلع فاطمي خيابان در واقع لاله نگارخانه
.است داير ظهر از بعد تا 8 صبح ساعت 9 از لاله هتل جنب
مشهد در ارديبهشت بانوي
در كه بنياعتماد رخشان ساخته ارديبهشت بانوي سينمايي فيلم
بخش داوران هيات ويژه جايزه شد موفق فجر جشنواره
جمعه روز دهد ، اختصاص خود به را ايران سينماي و بينالمللي
كل اداره به وابسته خراسان فيلم خانه در مرداد شانزدهم
سينمايافريقاي در.ميآيد در نمايش به اسلامي ارشاد و فرهنگ
فيلم ازنمايش پس خراسان فيلم خانه اعضاي ساعت 8 در مشهد
در.گفتگومينشينند به فيلم بازيگران و كارگردان با
متي روايت به درختجان ، انجيل فيلمخانه اين گذشته برنامههاي
.بود درآمده نمايش به شب پرستار و
وشاعر آهنگساز خواننده ، گسست
استاد كنندهنوارياد تنظيم پازوكي مهرداد با گفتوگو
تجويدي علي شده ساخته تصانيف از مجموعهاي استاد نوارياد
.بود شده اجرا قبل سال حدود 35 كه است
جام نوارهاي كه پازوكي مهرداد سوي از تازگي به اثر اين
آهنگساز عنوان به خود هنري دركارنامه را رضوان ساقي و عشق
تصانيف اين اشعار.است شده بازار روانه و مجدد داردتنظيم
و كرمانشاهي معيني -ايراني سرايبنام ترانه دو را
افتخاري توسطعليرضا تغييراتي با كه بودند سروده -بيژنترقي
كهدر گستردهاي مباحث از استادگذشته ياد.است شده خوانده
از تن چند ميان ابهاماتحقوقي دليل به موسيقي اهل ميان
باز بايد خود درجاي كه -آورد بهوجود اثر اين مولفان
با - قرارگيرد ، نظر مد مصنفان و مولفان حقوق و گشودهشود
فهيمروبرو و سالم موسيقي علاقهمندانبه توجه قابل استقبال
گرفته ساللقب اينجاي به تا موسيقي اثر وپرفروشترين شده
مجدد تنظيم و تصانيف كهانتخاب پازوكي مهرداد با.است
كه انجامدادهايم وگويي گفت داشت عهده به آهنگهارا
:ميخوانيد
روبرو مشكلاتي و موانع با استاد كارياد توليد در o
بگوييد؟ مشكلات آن از ابتدا بوديد ،
دليل به كه قبل سال به 35 مربوط است كاري استاد ياد
با داشت ، وجود آن انتشار به نسبت كه زيادي حساسيتهاي
بخش و مسئولاناداري با اصلي مشكل اما بود ، روبرو مشكلاتي
طي را وحدت تالار پلكان وبارها بارها كه بود صدورمجوز
آن بهانتشار نسبت و كرده شركت متعددي درجلسات و كرديم
حذف از پس و نهايت در تا ارائهداديم را خودمان توجيهات
رضايت آن بهانتشار تصانيف قسمتهاي از بعضي شعر وتغيير
اين انتشار به كه عشقي و پيگيريها نبود اگر.دادند
وزارت معاونتهنري كاظمي آقاي كمكهاي نيز و اثرداشتم ،
اين انتشار توفيق زوديها اين شايدبه اسلامي ، ارشاد و فرهنگ
.نميكرديم راپيدا اثر
و ترانهها بازسازي از نمونههايي گذشته سال چند طي در o
موفقترين از اتفاقا كه شده انجام گذشته تصانيف
است افتخاري آقاي صداي با شهبازيان آقاي نيلوفرانه آنها ،
و شده سروده ديگر شاعري توسط مجددا ترانهها شعر كه
فكر لذا است ، بوده زياد بسيار نيز آن از استقبال
خوانندگي آهنگسازي ، و باشد ، ملودي موسيقي ركن كنممهمترين
نميكنيد؟ فكر گونه اين شما بعديباشند ، مراحل در شعر و
مهم موسيقي و شعر تلفيق در آنچه اما موافقم شما با هم من
و همكاري كرده ، بروز وجهي بهبهترين كارها اين در و است
ترقي وبيژن كرمانشاهي معيني استادان و تجويدي همدليآقاي
پديد را آثاري توانستند يكديگر روحيات درك با كه است
توجه و حساسيت آن به نسبت هنوز سالها از بعد كه بياورند
آن بدون بشنود ، را آن دارد دائمدوست شنونده و دارد وجود
.كند خستگي كهاحساس
اين خودتان كار روي حساسيت دليل به شما ذهنيت شايد o
باشد؟ گونه
پخش سيما و صدا از روز در بار چندين اثري وقتي ببينيد ،
فروش اول رديفهاي در را آن نوار فروشگاههاي در ميشود ،
گريخته و شكلجسته به كنار و درگوشه نيز مردم و قرارميدهند
تا است من ذهنيت كه گفت ميكنند ، نميتوان اشاره آن به
دنبال را خوبكار خيلي مردم دارم اطلاع من كه آنجايي
.ميكنند
داريد؟ اطلاعي كارتان فروش ميزان از o
كه فروش بازار بودن سنتي به برميگردد هم اصلياش دليل نه ،
سوي از چه و مربوطه صنف سوي از چه نظارتي هيچگونه
نميشود رفتهاعمال فروش آثار تعداد روي بر دولتي متوليان
.است شفاهي و پراكنده بيشتر اطلاعات و
به رفتن كه موسيقيمعتقدند اهل و آهنگسازان از گروهي o
عقيم نوعي به آن ، ودوبارهسازي قديمي آثار سراغ
يا ما معتقدند ، موسيقيدانهاي آنها.است تازه گذاشتنكارهاي
-جامعه فضاي يا كنند توليد خلاقه و تازه كارهاي نميتوانند
توليد تازه كهكارهاي نيست آماده -اقتصادي چه و ذهني چه
داريد؟ نظري بارهچه اين در شما شود ،
اما كردهام ، وتحليل تجزيه شكلي چنين با را قضيه هم من
آثار مجدد تنظيم و دوبارهسازي به آوريام روي اصلي دليل
كه است تصنيفسازيدرگذشته روند به توجه گذشتگان ،
ما كشور در گذشته دهه دو طي در آن منطقي سير متاسفانه
.است شده دچارگسست
از بعد بهويژه اخير سال 30-ساله چند اين در كه آثاري
.نكردند طي را معقولي روند چندان شده عرضه و توليد -انقلاب
داديم راه عرصهموسيقي به را افرادي دوره اين در متاسفانه
.بودهاند هنري وجوهر مايه درون فاقد كه
كل اما ندارم خاصيرا نهاد يا سازمان كردن محكوم قصد من
در كارشناسان كه پذيرفته را افرادي ما ، موسيقي جامعه
.است اعتنايينداشته خور در كيفيت افراد ، ساير با مقايسه
به تصانيفي نميتوانيم ما كهچرا كردم فكر بارها من خود
-شدم اينانفصال متوجه ادامه در و بسازيم آقايتجويدي مانند
و دارد وجود خواننده و سرا آهنگساز ، ترانه بين كه انفصالي
مسكوت را ماتجربهاي كه كنم فكر همين براي -نبود درگذشته
نقطه به تا ميداديم ادامه را آن ميبايست كه گذاشتيم
گذشته به رجعتيكردم يك من هم همين خاطر به مثبتيميرسيديم ،
و موسيقي نوع همان از يادآوريمجدد و وهوا حال همان و
آن كهدر شود آماده مناسبي بستر كه اميد اين به تصنيف ،
است كاري هنري كار بهاينكه بكنند بيشتري توجه آهنگسازها
پاكيها يك به تا بگذرد صافيهايي يكسري از بايد كه
و ميسازيم كهشب شديم گونهاي به الان ما.برسد وزلاليهايي
روندي چنين قديم در ما اساتيد حاليكه در ميكنيم ، پخش صبح
توليد متعددي آثار تجويديهم استاد شخص.نميكردند راتعقيب
ومدتي تعداد لحاظ به فعلي ، آهنگسازان مقايسهبا در كه كرده
كه ميدهد نشان و بيشتراست بسيار شده ، اثر خلق صرف كه
پركارتر آقايان اين از و روزمشغول و شب هم ايشان
است گوشنوازتر و يافتهتر تكامل ايشان آثار بودهاند ، اما
.طبعتر مقبول امروزي آثارتوليدي به نسبت وكارشان
سطح در حداقل خوب كار ما زمانه در چرا كه نگفتيد o
نميشود؟ توليد قبل سال كارهاي 35
سطح ميكندكه پيدا بروز زماني ارزشمند و خوب هنرمند
را موسيقي عمل و علم كه موزيسين طبقه يك و باشد بالا رقابت
با رقابت در كه باشند داشته وجود باشند دارا بالايي حد در
.بينديشند كارشان ارتقاء به يكديگر
متولد عليزاده و شجريان استادان امثال سطحي چنين در
در نفر دهها كه ميشوند استثناء هنگامي افراد اين.ميشوند
موسيقي دانش و تكنيكي لحاظ به افراد اين به هرم قاعده
قلههاي ديگران تجربيات شانههاي روي بر آنها و بودند نزديك
شرايطي ، چنان فقدان صورت در و وگرنه.كردند فتح را تازهاي
براي بالقوه تواناييهاي داراي نوازندهها و خوانندهها
كه ميشوند تبديل الحالي متوسط آدمهاي به شدننيز استثناء
گذشته كارهاي به نسبت و ميشود گذشته كارهاي كارشانتكرار
را اينقضيه ميكنند ، هم پسرفت بلكه ندارند پيشرفت تنها نه
طي در كه ونوازندهاي خواننده سه دو ميان در ميتوانيد شما
عينه به شدند مطرح سنتيايران موسيقي در گذشته سال چند
.كنيد مشاهده
ارزشمند آثار توليد راه سر بر كه مشكلاتي جمله از o
وضعيتتهيهكننده شما است ، تهيهكننده دارد ، وجود موسيقي
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را موسيقي اثر يك توليد مدير و
باشند كيفيتكار فكر به آنكه از بيش فعلي تهيهكنندههاي
البته و شدهميانديشند توليد نوار اقتصادي بهره و سود به
بازده فكر به بايد تهيهكننده كه است طبيعي امري اين
موسيقي ، دانش از بايد سويديگر از اما باشد ، كارش اقتصادي
-خودش استاندارد در حداقل كار تا باشد داشته اطلاعاتي اندك
شود ، بازار روانه و تهيه -محلي يا اركستر سنتي ، ملي ، پاپ ،
كه تهيهكننده كه آمده پيش وضعيتي الان امامتاسفانه
:ميگويد ميشود ، وارداستوديو
!!حذف آواز باشد ، بيشتر ضربي و تصنيف آقا
دو رابراي تصنيف تا و 8 افتاديد دام همين در هم شما o
كردهايد؟ انتخاب نوار طرف
تقويتزمينه و ايجاد دارم و داشته اعتقاد من كه چيزي
طي در.موردنيازاست عناصر از استفاده با مردم شنوايي
زياد ضربي وقطعات تصنيف به مردم اقبال گذشته سال چند
بر يا و كم آواز به ازعلاقهمندان نسبت ، به و است شده
نيز نوار اين در.است شده افزوده بسياراندك گذشته تعداد
تهيهكننده فكر طرز به بيشتر تصنيف از8 استفاده
.برميگردد
رفتيد؟ قضيه اين بار زير چرا شما o
با كه قويندارم ، دولتي حمايتي زمينههاي نوعي ، من وقتي
پياده را بود من تجويديو آقاي مدنظر كه چيزي آن دلگرمي ،
اختيار در يكسره بازار برايآنكه است ، طبيعي كنم ، اجرا و
كه را چيزي آن كه هستم نيفتد ، مجبور مقابل گروه
بر سعي هم پذيرش همان در اما ميگويدبپذيريم ، تهيهكننده
تاثير شنوندگان و علاقهمندان شنوايي روند كهبر است اين
به خود تاثيرگذاري اين كه بگذاريم را خود نظر ومورد خاص
اندك اندك جلف و سبك موسيقي از را مردم و جوانان ذهن خود
كودك توجه مورد اثر ، همين از تصانيفي چنانكه ميكند ، دور
گوش ايراني موسيقي اصلا كه گرفته قرار هم ساله پنج
.نميداد
در افتخاري آقاي كه معتقدند موسيقيدانها از گروهي o
توقع ايشان از كه آنچنان نتوانسته تصنيفها از بعضي
نظر به كه كار اوج جاي سه دو خصوص به بخواند ، ميرفت ،
در را آهنگ شما مگر ميآورد ، حنجرهاش به زيادي فشار ميرسد
ننوشتيد؟ ايشان صداي جاي
قريب جاييكه نوشتهام ، حامل خط محدوده در را آهنگها من
خطر اين ما.هستند آن اجراي به قادر خوانندگان اتفاق به
هركس يا و افتخاري آقاي با شايد كه پذيرفتيم ابتدا از را
لذا نرسيم ، نتيجه به است تجويدي آقاي و من مدنظر كه ديگري
شد ، تنظيم نظر مورد گامهاي در اركستري صورت به ابتدا كار
مورد دو يكي در است ممكن.رفتيم خواننده سپسبهدنبال
درصد من 95 نظر به اما باشد ، داشته وجود اشكالي هممختصر
كه كسي ميكنمتنها فكر و.است شده پياده اثر در خواستهها
آقاي بكند اجرا نزديكترينشكل به را حالتها اين ميتوانست
.بود افتخاري
|