هدف معلمان ، صنفي تشكل ايجاد
ميطلبد درست روش و خوب
بر خلاقيت كمك به ميتوان آيا
آمد؟ فائق روزمره مشكلات
نام ثبت بر نظارت ستاد توسط
مدرسه در 710 ثبتنام مراحل
شد رسيدگي
هدف معلمان ، صنفي تشكل ايجاد
ميطلبد درست روش و خوب
حرف و معلمان صنفي تشكل ايجاد براي اقدام شروع بهانه به
آن پيرامون حديثهاي و
بسيار علاقه با را معلمي:ميگويد خودش كه آنچنان پدرم
همواره جواني و نوجواني دوره در او الگوي كرده ، انتخاب
ميزد ، برق چشمانش كه حالي در بارها او.بودهاند معلمانش
گفته ، سخن -دور سالهاي در -پارسا آقاي اولش كلاس معلم از
دست پايين سابق ، جندقي يغماي مدرسه در قديمي ، فولكس آن با
ازآنهاسخن پدرم كه معلماني ساير و پارسا آقاي !راهآهن خط
.هستند بزرگ شگفتو مرداني من چشم و درذهن ميگويد
ما زندگي پريشيدگي.است بيسامان ما زندگي قرار اما ، اكنون
مخارج با پدري.است شده گريبانگيرپدرم استكه تعارضي از
.كم درامدي و معمولي خيلي
كه فرزند سه و مادر و پدر يك هستيم ، معمولي خانواده يك ما
به كه هستم من -آنها خوشبختترين شايد و-آنها بزرگترين
مخارج.رساندهام بهپايان را دانشگاه دوم نيمسال تازگي
غيرقابل و معمولي بسنجيد ، كه استانداردي هر با ما
نگاه پدرم حقوقي فيش به گاه هر ولي.است بيشتر صرفهجويي
كودكي در كه ميافتم افسانههايي ياد به بيدرنگ ميكنم ،
او به ناچيز سكهاي مهربان ، جادوگري كه پسركي ميشنيدم ،
پولهاي كاش.نميشود تمام ميكند ، خرج پسرك قدر هر كه ميدهد
.داشت خاصيتي چنين هم ما
فروشي ، كوپن مسافركشي ، اهل خوشبختانه يا متاسفانه پدرم
بچههاي براي قدر آن او.نيست قبيل اين از كارهايي و دلالي
ميگذارد مايه جان از ميكند ، تدريس آن در كه دولتي مدرسه
.نميماند باقي برايش دوم كار براي رمقي اصلا كه
تشكلهاي موضوع به خود دانشگاهي كتابهاي ميان در پيش چندي
از دفاع راه اين ، تنها رسيد نظرم به.كردم برخورد صنفي
پدرم با.است آنها كرامتانساني حفظ با همراه صنف ، يك حقوق
اعضاي تامينحقوق براي صنفي تشكلهاي:گفت.گذاشتم ميان در
را مملكت وضعيت كه ما اما.ميآورند فشار دولتها به خود
يك عنوان به شده ، جمهور رئيس خاتمي آقاي كه حالا.ميدانيم
فشار دولت به راست و چپ از و مابياييم مردمي ، دولت
گفتم...نيست صحيح اينكار كن ، زياد را ما حقوق كه بياوريم
شكلمناسب مردمي ، دولتهاي وجود زمان در صنفي تشكلهاي
افزايش تنها نه و.مشكلات رفع در هستند دولت با مشاركت
هستند مدني جامعه از ناپذير جدايي اجزاء اينتشكلهاحقوق
تنها تشكلها اين دانسته ، خود راهدف آن تحقق خاتمي آقاي كه
مورد در پدرم با...هستند فشار اهرم جبار ، دولتهاي درمقابل
انقلابميگويم ، از پس سالهاي در كارگري تشكلهاي نسبي موفقيت
حمايت خود اعضاي از هم و بودهاند دولت يار هم كه آنها ،
.كردهاند
ياس:است واضح من براي معنايش كه ميزند نيشخندي پدرم
اصلا:ميگويد مشكلاتشان ، حل مورد در فرودست اقشار تاريخي
يا جناحي بيراههاغراض به تشكلي چنين كه بود اميدوار ميشود
پرسش نرود؟ ارشد مسئول و كل مدير آن يا اين سازماني
را او پرسش اما.ميبينم پدرم چشمان در جرقهاي.سختياست
...ميگذارم بيپاسخ
مشكلات از بسياري دارند ، عقيده تهراني معلمان از گروهي
:ميگويند آنها.ميشود رفع صنفي تشكل يك ايجاد با معلمان
و صنفي تشكلي -ديگر صنفهاي همانند بتوانند معلمان اگر
همياري با ميتوانند كنند ، ايجاد مستقل و فرمايشي غير
.كنند رفع را خود مشكلات از بسياري يكديگر ،
صنفي تشكل يك ايجاد براي زيادي علاقه و شوق كه معلمان اين
تخصصي ، صنفي ، تشكل ايجاد مقدمات كه ازاين پيش داشتند ،
ايران معلمان باعنوانكانون خود غيرسياسي و غيرانتفاعي
پرورش و آموزش وزير به سرگشاده نامهاي طي دهند ، صورت را
مشكلات و مسائل درباره مفاهمه و گفتگو باب گشايش خواستار
.شدند پرورش و آموزش مسئولان و وزير با معلمان
محور رييس و متمركز مديريتي نظام به اشاره با نامه اين در
و آموزش براي استراتژي نبود وپرورش ، آموزش بر حاكم
دبيرستانها ، در ويژه به مقاطع كليه در تحصيلي افت پرورش ،
نهاد شدن تهي محتوا ، و حجم نظر از درسي كتابهاي بحران
عنوان به معلمان:است آمده...و خود اصلي ماهيت از پرورشي
مشكلات خم و پيچ در كه مدتهاست وپرورش آموزش اصلي ستون
...و شدهاند رها خود حال به زندگي
در وعده همه آن كه كنند سوال كسي چه از معلمان !وزير آقاي
اختصاصي بانك كم ، سود با مسكن معلمان ، وام مسكن مورد
تعاوني تقويت فرهنگيان ، مخصوص بيمارستانهاي فرهنگيان ،
معلمان فراموشي سالهاي اين در.شد چه...و فرهنگيان مصرف
.است نبوده آنها فكر به هيچكس و شدند فقيرتر سال سالبه
بحث از پس معلمان ، گروهياز معلمانسرانجام تشكل داستان
تصميم وپرورش ، آموزش مختلف مسايل درباره گفتگو و
را ايران معلمان عنوانكانون با صنفي ، تشكلي ميگيرند
بود جلسهاي تشكل اين ايجاد براي قدم نخستين.دهند تشكيل
از تعدادي باحضور و تهران شهر پرورش و آموزش اداره در كه
برگزار كل اداره كارمندان از تعدادي و مختلف مناطق معلمان
همكاران جلسه در حاضر معلمان شد قرار جلسه ، اين از پس.شد
تا دهند قرار معلمان تشكل ايجاد جريان در را خود ديگر
ايجاد براي يكديگر همكاري با دارند ، تمايل كه فرهنگياني
.كنند اقدام تشكل ،
به تهراني معلمان از تن حدود 150 امسال ، فروردين در
شده تدوين ايران معلمان كانون برايتشكيل كه اساسنامهاي
تشكل ايجاد از هدف اساسنامه ، اين طبق.دادند راي بود ،
ايران ، معلمان كانون غيرانتفاعي و تخصصي ، غيرسياسي صنفي ،
در معلم جايگاه و شان ارتقاء معلمان ، بين همبستگي ايجاد
ايجاد معلمان ، كليه معنوي و مادي حقوق از دفاع جامعه ،
فراهم و اقشارجامعه ساير و معلمان بين وپايدار عميق رابطه
نظام تصميمگيريهاي در معلمان متشكل مشاركت زمينه كردن
.بود مديران جايگاه باحفظ وپرورش آموزش
رفع معلمان ، حرفهاي بينش و دانش مستمر ارتقاء همچنين
كاركنان و معلمان بين و مختلف مقاطع معلمان بين تبعيض
حقوق از برخورداري در عدالت ايجاد پرورش ، و آموزش اداري
به كمك و دولت كاركنان ساير و معلمان بين معنوي و مادي
از نيز جامعه فرهنگي توسعه در معلمان اساسي نقش ايفاي
.بود ايران معلمان كانون تشكيل اهداف ديگر
بالا به پايين از پايين به بالا از
شكلگيري مسائل جريان در ابتدا ، از كه معلماني از يكي
كه نكته اين درخواست و تاكيد با است بوده معلمان كانون
ويژگيهاي از يكي:ميگويد نشود ، فاش همشهري توسط نامش
ارشد ازمسئولان مستقل صورت به كه بود اين معلمان كانون
حال در بالا به پائين از قولي به و پرورش ، آموزشو وزارت
معلمان كانون صنفي تشكل نخستينجلسات در.است بوده شكلگيري
در.باشد خورشانفرهنگيان در كه شد جديدي ادبيات از صحبت
معلمان جاي به نبايد كس هيچ كه شد تاكيد جلسات اين
.بگيرد تصميم و حرفبزند
در معلمان مشاركت كه مطلب اين به اشاره با همچنين وي
معلمان سراسري صنفي تشكل طريقايجاد از تنها امور ،
به معلمانبايد صنفي تشكل:ميافزايد است ، امكانپذير
مشترك خواستههاي از برآمده و شود ايجاد معلمان خود وسيله
و تربيتي مربيان مدارس ، معاونان و مديران.باشد معلمان
مشتركي سرنوشت و هستند معلم مدرسه ، يك كادر همه و بهداشت
اداري پايين به بالا از و متمركز تشكيلات ما الگوي.دارند
و است مستقل و دولتي غير معلمان صنفي تشكل بلكه ;نيست
جلسات اين در.شود حفظ بايد معلمان صنفي تشكل معلمي هويت
يا شخص هيچ محور حول نبايد معلمان صنفي تشكل شد تاكيد
.بگيرد شكل شخصيتي
كانون جلسات از مدتي كه اين از پس:ميكند اضافه وي
مسئولان درديدگاه تحولي ناگاه به شد ، سپري ايران معلمان
چرخشي واقع در.آمد پديد معلمان صنفي تشكل به نسبت اداري
صنفي تشكل جلسات در كننده شركت اداري مسئولان سياستهاي در
و رئيس عنوان به را خود كردند سعي و آمد وجود به معلمان
به دليل همين به.كنند مطرح معلمان صنفي تشكل نماينده
تلاش تشكل اين اوليه شكلگيري در كه معلمان از گروهي تدريج
.شدند گردان روي آن از بودند ، كرده
اوليه شكل از تشكل نتيجه ، در:ميگويد همچنين معلم ، اين
و.درآمد دولتي تقريبا سازمان يك شكل به و شد خارج خود
بود ، شده اتخاذ معلمان توسط قبلا كه حتيتصميمهايي
.شد محدود همكاران بين عرضي ارتباطات.شد ناديدهگرفته
در حتي.است بوده طولي ارتباط بر بيشتر نيز تاكيدمسئولان
افراد تا شد خواسته مسئولان از صريحا مناطق بعضياز
اداره به معلمان نماينده عنوان به را خود مورداعتماد
معلمان كانون صنفي تشكل فعاليت نهايت در.كنند كلمعرفي
با جديد تشكلي حاضر حال در نتيجه در و شد ايرانمتوقف
علاوه به.است شدن تشكيل حال در ايران خانهمعلمان عنوان
معلمان خانه ايجاد در مناطقتهران و كل اداره عمومي روابط
.دارند نقش آن اداره و
دارد ادامه
بر خلاقيت كمك به ميتوان آيا
آمد؟ فائق روزمره مشكلات
-خلاقيت كاربردهاي و ضرورت ، شيوهها عوامل ، مفاهيم ، شناخت ،
4
ويژه افراد خاص خلاقيت ، آيا ي تا الف از خلاقيت;اشاره
بودن خلاق از وچگونه هنرمنداناست؟ يا مخترعان همچون
شناخت مباحث سلسله قسمتقبلي سه عنوان يابيم؟ ، خودآگاهي
روزنامه علميفرهنگي گروه آموزشي صفحه در كه خلاقيتبود
اين بخشاز چهارمين در اكنون.شد خوانندگانعزيز تقديم
بهكمك ميتوان كهآيا اساسي اينپرسش به مولف مطالب ،
با آمد؟ فائق زندگي وروزمره اساسي مشكلات بر خلاقيت ،
:همميخوانيم
را ما خلاقيت كه مشكلاتروزمرهاي بر ميتوانيم چگونه
مراقبت مثال بهعنوان غلبهكنيم؟ ميدهد ، قرار تحتتاثير
و بيماريها كاذب ، شغلهاي بزرگسالان ، نگهداري كودكان ، از
.مانندآنها
انديشه براي ويژهاي مكان تفكرو زمان خود براي كنيد سعي
اتاقدر يك از گوشهاي موقعيتميتواند اين.باشيد داشته
به و گرفته آرام جا آن ميتوانيددر شما كه باشد خانه
مخزن يك خريد ميتواند;فرادهيد گوش ملايم موسيقي نواييك
صبحگاهي آرام ميتوانددويدن ;باشد آن يابهكارگيري انبساط
-روشتاي ;(Meditation) مراقبه ;يوگا به ياپرداختن ;باشد
.باشد تمركز و آرامشذهني ايجاد ديگر شيوههاي چييا
برخي يافت درخواهيد ;شويد درگير كودكان فعاليتهاي با
پازلهاي.ميدهند رشد را شما خلاق تفكر فرايند اسباببازيها ،
صحبت صرف كردن ، بازي نقاشي ، نقش خانهسازي ، قطعات چيدني ،
عمل و انديشه به كمكبسياري همه ، و همه پرسيدن ، وسوال
.خلاقهستند
فعاليت اين بنگريد ، يكسرگرمي بهعنوان كردن بازي به اگر
بهبود را شما مشكلات توانحل و خلاقه مهارتهاي ميتواند
انديشه كه وجوددارد بازيها از بسياري انواعبخشد
مينياتورها ، در تفحص ;ميدهد رشد را تفكرخلاق و روشنياب
شبيهسازيها و كامپيوتري صفحه ، بازيهاي روي بازيهاي
اين در.هستند ازاينقبيل آنها ، مانند و (Simulations)
.ميخورد بهچشم خلاقتري رفتار فعاليتها ، معمولا
.گيريد بهكار بودن خلاق رابراي روزمره مشكلات و مسائل
براي را خستهكننده و يكنواخت و ساده چيزهاي بتوانيد اگر
موضوع آنگاه بنگريد ، بازي موضوع يك بهعنوان خود
در كه است ايندرست.ميآيد جالب شما خستهكنندهبهنظر
جديدي بهكار نتواند موضوعي روي انسان ممكناست زمانهايي
فعاليتي يكروزنتوان طول در كه است بسياربعيد اما بينديشد ،
نگهداري مشخص ، از نمونه بهعنوان.كرد وجديد نو خود براي را
شما وخود كودكان خلاقيت ترغيب و گفت ، تشويق ميتوان كودكان
اين روي اگر.باشيد موردتوجه كار اين در ميتواند
و خويش شناخت به كمككودكان در كار اين شويد ، موضوعمتمركز
موجود خلاقيت.باشد بسيارجالب ميتواند آنان در تواننهفته
و بديع راهحلهاي دربهكارگيري آن از و شناخته را دركودكان
.بگيريد روزانهبهره زندگي معمول مسائل جديددر
آنها كه نگريست نو اينشكل به ميتوان را زندگي مشكلات
تكراري امور.دارد خلاقيتانسان توان به نياز كه اموريهستند
در انسان براي را بهترينموقعيتها روزمره ، وخستهكننده
خود هفته يك مسائل درواقع ، كليهميكند فراهم شدن جهتخلاق
خلاقانه مسائل حلبسياري در ديد خواهيد كنيد ، راليست
نكات اين كردن تمايليبهعنوان معمولا ما ابتداعملكردهايد
كه را اموري كه خودبگويد به انسان است ممكن نداريم ، حتي
اينرا انسان است ممكن نيستو خلاقانه هيچوجه به انجامميدهد
.باشد داشته باورخود
يك روزمره ، زندگي ولازمههاي مشكلات بر غلبه ما ، بيشتر براي
ميخواهيم كه درزماني درست اما.است بزرگ و تلاشمهم
را خود خلاقيت كه آنيم نيازمند باشيم ، داشته راحت خوروخواب
به را روز ، ساعتي هر در نميتوان آيا.واداريم تحرك به
خلاقيت ومسير داد اختصاص خويش دراستعدادهاي تفحص و بررسي
يافت؟ را خويش
بستگي روزمره ، امور و مسائل در خلاقه انرژيهاي كردن آزاد
امور و جامعه در.دارد انسان آگاهانه توجه به بسياري
فرا را موضوع هر روي دقت و تمركز روش بهخوبي ما پرتنش ،
مراقبه.درگيرهستيم آنها با كه موضوعاتي ;نميگيريم
كردن برايدقتمندتر مناسب راه يك ميتواند(Meditation)
.باشد وي كردن خلاقتر ودرنتيجه ، انسان
و پيچ تعدادي پزشك يك مطب انتظار اتاق در شنيدهايم
بيماران از هيچكدام و دارد وجود بازي براي بزرگ مهرههاي
.نداشتهاند گلهاي معطلشدنخود از
داشته (Relax)وآرامش اعصاب تمدد ميخواهيد اگر
.برويد ماهيگيري به ميتوانيد باشيد ،
را تجسم و تخيل خود ، فعاليت هر با كه بگيريد ياد
بهبودزندگي در خود خلاقه استعدادهاي از تا بياميزيد ،
.بگيريد بهره روزمره
آروندي سعيد مهندس
نام ثبت بر نظارت ستاد توسط
مدرسه در 710 ثبتنام مراحل
شد رسيدگي
توسط مدرسه در 710 ثبتنام مراحل:فرهنگي علمي گروه.
.است گرفته قرار رسيدگي مورد ثبتنام بر نظارت ستاد ناظران
در 216 ثبتنام پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
مدرسه 570) شده بررسي مدارس از (درصد حدود 30) مدرسه
و 12 غيرانتفاعي مدرسه سابق ، 128 مردمي نمونه و دولتي
اين به بنا.است گرفته صورت تخلف با همراه (شاهد مدرسه
درخواست با مدرسه نقد ، 69 وجه اخذ با مدرسه گزارش 38
بقيه و شهريه اضافه دريافت يا بانكي حساب به وجوهي واريز
شماره نصب عدم محدوده رعايت عدم قبيل از مواردي باانجام
.شدهاند تخلف مرتكب..و ستاد تلفنهاي
مديران ابلاغ لغو مورد به 2 منجر تاكنون بررسيها اين
مورد و 6 پرونده در درج با كتبي تذكر دادن مورد مدارس ، 9
.است شده پرونده در درج بدون كتبي تذكر دادن
|