نخوردنيها خوردن
فكر سلامت گسترش عامل سه
نخوردنيها خوردن
و آرام اول دفعه ميزد ، دستش روي مادر كه بود چندينبار
بعد دفعات ولي كرد دور دهانش روي از را دخترك دست آهسته
خود اتوبوس صندلي روي دخترك.كشيد را دخترش دست تندي با
طرف به را دستش دوباره دقيقه چند از بعد ولي كرد جابجا را
جويده جويده ، ناخنهايش كردم نگاهي دستانش به.برد دهانش
داشتدستاوردهاي سعي بود شده جلب توجهش كه خانممسني.بود
.بگذارد مادركودك دراختيار را خود تجربي
فلفل انگشتانش به اينكه از سنش ديگر ببنديد را انگشتانش
كوچولو دختر به رو ديگري خانم حين همان در.گذشته بماليد
قصد.كن نگاه ناخنهايت به ميشود زشت گفتدستانت و كرد
بغل در كه را خردي كودك شدن پياده حين در كردم شدن پياده
از چرا گفتم خودم پيش.ديدم بود شست مكيدن مشغول مادرش
عادت اين شايد.نيست خود كودك عادت ترك فكر به مادر حالا
براي و زمانشود گذشت طول در جويدن ناخن عادت به منجر
خواستم بود كرده جلب خود رابه توجهم مسئله اين اينكه
.بشناسم بهتر را عمل دو اين عوامل و علل و تاراهكارها
تمام و كردم صحبت روانشناسي خانم با مورد اين در بنابراين
بسياري داشتم چونحتم نوشتم ، گرفتم فرا كه را چيزهايي آن
.هستند مواجه اينمورد با والدين از
شست مكيدن:نخست مسئله
با همراه تولد بدو از كه است نيازي مكيدن به نياز
در گرسنگي با همراه كه است طبيعي عادت و ميشود كودكزاده
عدهاي در اما.ميگردد مشاهده طفل زندگي اوليه ماههاي همان
برآورده صحيحي و درست صورت به نياز اين كه كودكان از
بويژه انگشتانش مكيدن با كودك كه ميشود ديده نميگردد
.مينمايد خود نياز اين ساختن برطرف در سعي شست انگشت
چنين ميشود نزديك تغذيهشان وقت كه زماني شيرخوار كودكان
و طبيعي محيطهاي در كودكان اين اگر.ميدهند انجام را عملي
زود خيلي را عادت اين شوند بزرگ و كنند رشد عادي شرايط
اگر ولي است شايع شيرخواران ميان در عمل اين.ميكنند ترك
از پيش دوران در بخصوص و شيرخوارگي دوره پايان از بعد
بد عادت آمدن پديد و اختلال نشانگر باشد داشته ادامه مدرسه
.ميباشد كودك در
دو به عمل اين انجام علل انگشت مكيدن كننده ايجاد عوامل
:است تقسيم قابل كلي دسته
محيطي عوامل -1
عاطفي عوامل -2
شير وعده دو زمانبين مدت بودن زياد شامل محيطي عوامل
مدتيدر كودك كه ميشود باعث فاصله كهاين است طفل خوردن
همچنين.بمكد را انگشتخود و ببرد سر به گرسنگي حالت
با كهاكثرا كودك خوردن غذا وضعيت دادنبيموقع تغيير
است محيطي عوامل از است اوهمراه خوردن غذا وسايل تغيير
منظور.آورد خودروي شست مكيدن به كودك ميگردد كهباعث
كودك كه هنگامي كه است اين كودك تغذيه وسايل در تغيير از
را او ندارد را پستانك يا و مادر سينه ترك آمادگي هنوز
نيز و كنيم آن به شبيه وسايل يا و قاشق با خوردن به مجبور
با كودك به شيردادن و شود تغذيه سرعت با نوزاد كه هنگامي
نياز چون صورت اين در كه شود انجام مادر سوي از بيحوصلگي
شير خوردن از اينكه با طفل نشده ارضاء كودك در مكيدن به
اين عاطفي علل.ميپردازد خود شست مكيدن به اما شده سير
.ميشود مواردي شامل نيز كار
مدتي دارد اجبار يا ميكندو تنهايي احساس كودك كه زماني -1
و سرگرميندارد وسايل چون و بماند جايي حركتدر بدون طولاني
فقط تنها اينكه يعني نيست وسايلبازياش در تنوعي اينكه يا
شست مكيدن به دادهايمكودك قرار طفل دسترس در را يكعروسك
.ميورزد مبادرت
توجه كه شده ايجاد خانه در جديدي شرايط كه هنگامي -2
تولد مثال بهطور است كرده كم او به نسبت را اطرافيان
به ديگران سوي از كند احساس كودك شده باعث كه ديگري فرزند
به را ديگران نظر اينكه براي و نيست توجه مورد مادر خصوص
.ميآورد روي خود شست مكيدن به كند جلب خود
كه است لثهها در ياتحريك و درد عوامل ، از ديگر يكي -3
.دهانميبرد به را انگشتانش خود ناراحتي برايرفع كودك
انگشت مكيدن عادت برايترك كودك و والدين ميان جدال -4
.آورد روي عمل اين به بيشتر كودك ميشودكه سبب
.است اوناخوشايند براي كه طفل زندگي محيط تغيير -5
در طولاني مدت به يا و بيمارستان سربردندر به مثال بهطور
نارضايتي احساس درآن كودك كه مكانهايي يا و كودك مهد
دست از كه شاديهايي كردن جايگزين كودكبراي كه ميكند ،
ميدهد دست او به عمل اين از كه لذتي و مكيدن به داده
.ميپردازد
كه كودكاني در مكيدنانگشت عادت كه دانست بايد حال هر به
مشكلفيزيكي همچنين و ميشود رفتار ودرست عادي آنها با
باعث نادرست برخورد اما ميشود برطرف زود خيلي ندارند نيز
و كند پيدا گسترش آهسته آهسته ، طفل در عادت اين كه ميشود
مكيدن به است ممكن كه نشود راضي شست مكيدن به كودك
حتي و آورد روي مو حتي و عروسك ملحفه ، مثل ديگر چيزهايي
كودك كه ميكند پيدا شدت قدري به عادت اين اوقات برخي در
ميدوزد جايي به را چشمانش و مينشيند بيحركت و آرام مدتها
دوراندبستان تا گاهي عمل اين:تذكر.ميمكد را خود شست و
پيش و خواب موقع در عادت همچنيناين.است كودك همراه نيز
.ميكند پيدا شدتبيشتري رود خواب كاملابه كودك آنكه از
رختخوابرفته به كودك كه هنگامي در سعيكرد بايد بنابراين
كتاب كودك براي خواب درهنگام بايد.نگذاريم تنها را او
كرد زمزمه برايش دارد دوست او كه را اشعاري يا و قصهخواند
آن به كه را بازي اسباب يا و عروسك دارد دوست طفل اگر و
تا داد اجازه او به بايد ببرد خود خواب محل به دارد علاقه
.باشد سرگرم خواب هنگام در
كرد نبايد چنين
.مشابهنماليد مواد و فلفل كودك انگشت به
.نكنيد او دست دستكش يا و نزنيد چسب انگشتانش به
را وضعيت بلكه پيشنميبرد از كاري تنها نه مداوم تذكر
.همميكند وخيمتر
خجالت ديگران راجلوي او يا و نكنيد تنبيه را كودك هرگز
.ندهيد
از را بازيهايش واسباب علاقه مورد وسايل كودك تنبيه براي
وسايل جايگزين را خود انگشت است ممكن زيرا نكنيد دور او
.كند بازياش
ناخن جويدن:دوم مسئله
و دهنده تسكين يكعمل انگشتان مكيدن دانستيم كه همانطور
تهاجم حالت بيشتر ناخن جويدن كه درحالي است كننده آرام
ساله و 6 بزرگ 5 دركودكان كار اين.ميدهد نشان فرد در را
عمل اين به ادامه صورت در متاسفانه كه ميشود ديده بيشتر
آسيب دندانها هم و ميبيند صدمه انگشتان هم طولاني مدت در
اين ميشوند دچار حالت اين به نگران افراد معمولاميبينند
براي مضطرب شخص و است همراه انگشت مكيدن با بهندرت كار
.ميپردازد ناخن جويدن به بيشتر خود نگراني و هراس تسكين
دوباره ميكنند قطع را جويدن عمل اينكه محض به اشخاصي چنين
.ميشوند هراس و نگراني دچار
كودك در ناخن جويدن آورنده وجود به علل
چنين دچار خجالتيبيشتر و كمرو كودكان كه دانست بايد
محل در حاكم شديد انضباط و فشارمحيط.ميشوند عادتي
انجام براي كودك كه ميشود باعث نيز كودك زندگي
كه بياورد فشار خود به شده حكم او به كه دستورالعملهايي
شود نگرانيمداوم و ناراحتي دچار كودك باعثميشود حالت اين
اين از يكي.آورد روي جويدنناخن به خود كنترل براي و
.ادرارباشد دفع براي حكم و انضباط ممكناست فشارها
تقليد روي از را اينعمل كودك است ممكن هم اوقات برخي
عادت اين به كه خانواده افراد از يكي از مثلا بگيرد ياد
برايش عادت بصورت تقليد اين و دوستانش از يا و است دچار
.درآيد
داد انجام اينكودكان قبال در بايد كه را كارهايي
جويدن از كه والدينآنقدر كه چرا !نكنيد ناراحت را خود
انگشتان مكيدن از ميشوند نگراني دچار كودك توسط ناخن
برخورد صحيح بهطور كودك عمل اين با كنيد سعي.نميشوند
فعاليتهاي در و دهيد اختصاص او به را بيشتري وقت.كنيد
.دهيد شركتش كودكان جمع در اجتماعي فعاليتهاي بويژه مختلف
در را علاقهاش مورد وسايل و نگذاريد تنها را او زياد
.باشد سرگرم تا دهيد قرار دسترسش
داد انجام كودكاننبايد اين قبال در كه را كارهايي
نخواهد موثر مطمئنباشيد مداوم ، دادن تذكر و گرفتن ايراد
را جويدناش ناخن و نكنيد سرزنش جلويديگران را اوبود
.نكنيد تكذيب مداوم بهطور را عمل اين و نكشيد رخش به
شديد انضباط اثر كودكدر در حالت اين ميكنيد تصور اگر
مورد در همانطوريكه.بكاهيد فشار ازاين كنيد سعي است
عمل نيز كودك جويدن ناخن مورد در ميكنيد عمل شست مكيدن
ميگيرد ، نشات حالت يك از دو هر عمل دو اين كه چرا.كنيد
جانب از روحي و عاطفي نارساييهاي و خارج دنياي ناراحتيهاي
رفع براي شست مكيدن و جويدن ناخن عمل انجام كه محيط ،
.ميشود اجرا كودك سوي از لذت ايجاد و ناراحتي
آخر سخن
مطمئنا اعمال انجاماين علت دانستن گرامي مادر و پدر
كه چرا رساند ، ياري شما به عادتها رفعاين در ميتواند
.دارد وجود علتي معلولي هر براي
آزاد اسپانتا
فكر سلامت گسترش عامل سه
و سن و ومكان زمان با فكر سلامت كه موضوع اين درباره
فردي كه دريافت و باشد تناسبمشخصي داراي ميتواند موقعيت
دست از سني و زماني در آنرا يا و بوده سلامتفكر واجد
توام زياد تحولات با جامعه در انسان نمو گفت ، بايد داده
صورت نوجواني و كودكي ايام در خاصه مذكور تحولاتاست
زندگي محيط با تحولات اين اعظم قسمت است طبيعي پسميگيرد
را معيني تناسب و داشته بستگي امثال و اقران و جامعه و
.آورد بوجود
سلامت مسير جديدر گامهاي كه جوامعي شده ثابت تجربه به
و برداشته جامعه آن به افرادمتعلق رواني بهداشت و فكر
تعميم و انساني روابط بهبود براي طرقمتفاوتي از همواره
.يافتهاند دست مشتركي سعادت به است ، نموده تلاش همكاري حس
تفكيك عنصر دو و داشته تام بستگي هم با جامعه و فرد چه
.ميآيند حساب ناپذيربه
مهم دوعامل ميتوان را مدرسه و خانواده ديگر سويي از
جهت در را ارزندهاي جامعه ، نقش كنار در كه دانست ديگري
تا دارد ضرورت پس.مينمايند ايفا فرد اجتماعي زندگي تكامل
اجتماعي زندگي بدو از كودك به آنچه اصولا و تربيت نحوه
قرار بررسي و توجه مورد مذكور مراحل در ميشود ، القاء
ميل و طلبي مقام مذهب و مليت شديد تعصب خودخواهي ، .گيرد
شد ، فردي گريبانگير اگر خودپرستي ، و ديگران حريم به تجاوز
در مذكور خصوصيات اگر و كند سازش ديگران با توانست نخواهد
مست زنگي كف اندر مصداقتيغ كند رخنه متعادلي غير سرشت
.بود خواهد
تعصبات با نوجوان و كودك شخصيت رشد تاروپود چنانچه پس
بديهي و يافت نخواهد رهايي آن از هرگز گردد ، آميخته مذكور
مضر و ناپسند و نابجا القائات تاثير تحت كه نوجواني است
رهايي آنها از را خود توانست خواهد زحمت به گيرد قرار
.بخشد
به شده كسب خصائل و عقيده تغيير سن پيشرفت با كلي طور به
به كوشش نهايت است لازم بنابراينميگيرد صورت دشواري
گردد مبذول زندگي اوليه مراحل در صحيح تربيت تامين منظور
و توليد مهم عامل سه بطن در عدالت و انصاف و سازش اصول و
و گنجانده مدرسه و خانواده -جامعه يعني فكر ، سلامت گسترش
.شود رعايت
اما اشارهمختصر ، دارد جا بحث اين خاتمه در بالاخره و
.باشيم فكرداشته سلامت مقياس بر نيز مفيدي
جامعه ، تمدن برحسب فكر سلامت فكرمقياس سلامت مقياس
انتظارات فرهنگو مكان ، زمان ، همچنين و مدرسه خانواده ،
در رواني بهداشت كهاستاندارد ميدانيم.ميكند تفاوت قومي
وشهرهاي مترقي كشورهاي در مثلا.ميباشد مختلفمتفاوت ملل
حق و بياندازد راه وبيداد داد كسي اگر دنيا پيشرفته بسيار
و كند تجاوز ديگران حقوق به و ناديدهبگيرد را اكثريت
و جويد دوري باهمگان ارتباط از مدرسه در نوجواني و ياكودك
را او زند ، پا پشت اجتماعي ومقررات اصول به جواني يا
عقب ازكشورهاي برخي در صورتيكه درميدانند فرديناسالم
ديگران ، حق تضييع و بيداد ، جاروجنجال و داد مناظر مانده ،
فرصتطلبياز و رياكاري و دروغگويي و وكلاهبرداري جيببري
كه مللي در !تلقيگردد اجتماعي عادي بسا چه و رايج امور
ميتوان تقريبا و شده حل مردم بهداشتبدني و نيازها موضوع
و بهكيفيت اجتماع پيشگامان توجه است ، يافته گفتخاتمه
و آب حفظ و قوم سعادت گشتهو معطوف افراد فكر سلامت تامين
افراد فكر سلامت به وابسته را خود وسنن مذهب و خاك
.بس و دانستهاند آناجتماع
بدين شده ، بدانتوجه اينباره در كه مسايلي اهم حال هر به
:ميباشد شرح
بر تمايلات فزوني و واقعيت درك -انتظامات با خود تطبيق
با تطبيق -خويشتن درك -خود به اعتماد -محيط درك -قضاوت
درك -زيستن آزاده و آزادي حس و درك -اجتماع نظام
.حقيقت درك براي شخصيت كفايت و شخصي ماهيت قبول -واقعبيني
رستم مشهدي فاطمه
روان و شناسي آموزشروان:كتابهاي از بهرهگيري و استخراج
فروم اريك -ورزيدن عشق حكمتهنر دكتر -جنائي شناسي
بالبي جان -روانشناسي
|