كوچ همسفر
در نو كاري نو آياراز
است؟ موسيقيايران
كوچ همسفر
لرستان موسيقي ويژه عشاق جرگه در برنامه به نگاهي
همت با قبل سال چند از كه است برنامهاي عشاق درجرگه
ماه هر هفته آخرين در اسلامي تبليغات سازمان هنري حوزه
و شعر معرفي اينبرنامه اجراي از اصلي هدف.ميشود برگزار
.است ايران مختلف مناطق موسيقي
روزهاي 28 در شفق فرهنگسراي همكاري با كه برنامه آخرين در
به لرستان استان شاعران و هنرمندان شد ، برگزار مرداد و 29
.پرداختند برنامه اجراي
نواز سرنا مرادي ، شاميرزا ياد زنده نام با لرستان موسيقي
ايرانيان به تنها نه اخير سالهاي در خطه اين شاخص و بنام
.شد شناسانده جهانيان به بلكه
اين موسيقي تا است شده موجب زاگرس گشوده دهان كوههاي وجود
خود به حماسي رنگي اجتماعي ، تحولات تاثير تحت نيز منطقه
اين كهن دلاوران رزم هنگام به بيشتر كه سرنا و ودهل بگيرد
به منطقه اين موسيقي از نمادي ميشد گرفته كار به سرزمين
.برود شمار
و ميشود كوچ همسفر زندگي و طبيعت پيوند در لرستان موسيقي
اين موسيقي قدمت تا ميبندد ساز از برنزنقشي و سنگ بر
.بنماياند را سرزمين
تنبك ، كمانچه ، به ميتوان منطقه اين متداول سازهاي از
.كرد سرنااشاره و دوزله تنبور ،
ياد زنده استاد از بايد كمانچه نوازندگان ميان در
.برد نام (سالم همتعلي)
كه دو اين هستندچ لرستان خطه از دو هر نيز ديگر تن دو
درويش استاد هستند ، تهران دانشگاه موسيقي كردگان تحصيل
و رديفي درموسيقي چه كه هستند شكارچي علياكبر و منظمي رضا
لرستان جمله از ايران مختلف مناطق موسيقي حوزه در چه
.گذاشتند جاي خودبه از ارزشمندي كارهاي
شفق فرهنگسراي در كه لرستان ويژه عشاق جرگه در برنامه در
(تنبور) نوركرمي بابك (كمانچه) شاهرخي شدعليرضا برگزار
.پرداختند برنامه بهاجراي (آواز) نظري داريوش و
در نو كاري نو آياراز
است؟ موسيقيايران
ميدهند نظر عليزاده تازه اثر درباره موزيسينها
چند موسيقي از برداشتهايعليزاده:چكناواريان لوريس
دقيق بسيار رديفيايران موسيقي با آن وتلفيق صدايي
كار يك خود نوع در و است شده حفظ اثر ايراني روحيه و اجرا
ميرود شمار به نو
:اشاره
متفاوتي نظريههاي حسينعليزاده كار نوع و موسيقي درباره
برداشتي ، را وي شدهتوسط انجام كارهاي گروهي وجوددارد ،
را وي كار گروهيديگر ، و ميدانند ايران موسيقيرديفي از
موسيقي نيز برخي.ميآورند حساب به رديف تحريف و خدشه
برخي و ميدهند لقب ايران امروز نوين موسيقي را عليزاده
زمان اين فرهنگ اقتصاد و سياست همانند را موسيقي اين ديگر
كاركرديتاريخي نهايت در كه ناممينهند گذار دوران موسيقي
پليبراي و ميسازد برآورده را مصرفيروز نيازهاي و دارد
اثرحسين آخرين رازنو.است دورانآينده موسيقي به رسيدن
يافت ، اين راه نوار بازار به گذشته هفته كه است عليزاده
درباره و شد اجرا وحدت تالار در گذشته سال اواخر اثر
را موسيقي اهل از تن نظرياتچند منتشره اثر نيز و آناجرا
آن به را مقام عالي خوانندگان شما توجه كه جوياشديم
.جلبميكنيم
اركستر چكناواريانرهبرايرانيالاصل لوريس.
تهران به كاملي بااركستر قبل ، سال دو كه ارمنستان سمفونيك
از كرد ، رهبري تالاروحدت در را ماندني اجراي وچند آمده
حسين سرپرستي همآوايانبه گروه برنامه بينندگان جمله
:گفت اينبرنامه درباره كنسرت پايان از كهپس بود عليزاده
بود كارنويي موسيقيايراني در نظرم به و بسيارجذاب كار اين
موسيقي از خود دربرداشتهاي عليزاده آقاي كه ميدهد نشان و
عمل دقيق بسيار موسيقيايراني ، با آن تلفيق و چندصدايي
و دانست هماهنگ نيزبسيار را گروه اجراي وي.كردهاست
در گروه سرپرست بهعنوان عليزاده حسين هدايت و همچنينرهبري
.كرد توصيف موفقيتآميز را كنسرت اين اجراي
از وي درست درك دليل به عليزادهرا اجراي روح چكناواريان
.ميداند ايران مختص و بومي كاملا ايراني رديفي موسيقي
مختص را موسيقي نوع اين تاريخي پيشينه موسيقي پژوهشگر يك
داده رخ غرب در موسيقي تحولات اكثر:ميگويد و داند مي غرب
پيچيدهترين تا سادهترين سال طول 600 در و است
.است شده گرفته بهكار و ابداع ديار آن در فرمهايموسيقي
نيز را ايران مختلف مناطق در صدايي چند موسيقي حضور وي
در موسيقي نوع اين اجراي است معتقد اما نميكند انكار
مدون طرح يك براساس و دارد ناآگاهانه و تصادفي حالت مناطق
.نميشود اجرا و تدارك قبلي
موسيقي بودن غيرآگاهانه معتقداست همچنين موزيسين اين
وجود نيز كوبهاي سازهاي حتي و موسيقيسازي در صدايي چند
ريتم در را صدايي درموسيقيچند آگاهانه حالت تنها وي.دارد
.ميكند ايرانيخلاصه
بين در مناقشه و موردبحث است سالها كه آنچه اما
كردن (نمودن بومي) چگونگيآداپته است ، كشور موزيسينهاي
گاه هر گروه اين اعتقاد به است ، غربي موسيقي فرمهاي
و خصوصيات با را غربي فرمهاي باشد ، توانسته آهنگسازي
كار به ايراني محتوايي و كند تلفيق ايراني موسيقي روحيات
باشد ، داشته هماهنگي و همخواني ايرانيان روحيه با كه بدهد
كه است ميسر صورتي در امر اين.بود خواهد موفق خود كار در
.بشناسد را ايراني موسيقي جوهر آهنگساز
شاگردان از و كمانچه نوازندهبنام گنجهاي استادكامبيز
جمله از نيز خانبرومند ، نورعلي ياد زنده اول طراز
عليزاده ، حسين:است معتقد كه بود كنسرت دراين حاضران
خود گفته ويايندارد ايران موسيقي و ازرديف دقيق شناختي
برومند استاد:ميبخشد عينيت برومند ، ازاستاد خاطرهاي با را
آن به نسبت معرفتواقعي و درك خوب را كسيرديف اگر ميگفتند
نو و جذاب خود درنوع كه بيافريند اجرايي كند ، ميتواند پيدا
را رديفي ازموسيقي برداشتي عليزاده آقاي آنسالها در.باشد
ايشان تاييد و تشويق مورد كه كرد اجرا برومند استاد نزد
با مشكاتيان آقاي و كمانچه با من اجرا اين در.گرفت قرار
.ميكرديم همراهي را عليزاده آقاي سنتور ،
تدريس و تحقيق زمينهموسيقي در كه سلطاني ، اماپيمان
نوآوري ايران درموسيقي عليزاده كار:است ميكندمعتقد
با همراه كهبايد ميداند امري را وينوآوري.نيست
باشد كرده گذر مدرنيته از بايد نوآور شخص و باشد مدرنيته
مثل آهنگسازاني:ميگويد وي نهد نام نو را خود اثر تا
تاثير تحت...وآروپرد اشنيتگه زومناگوادلنيا ، آلفرد
اين به پاسخ در ميكنند ، وي ارائه نو اثري خود موسيقيبومي
است ، داده انجام رديف در تازهاي كارهاي كهعليزاده ، سوال
نميتواند كهنه درقالب فرد و است كهنه رديف قالب:ميگويد
.دهد نوييانجام كار
در كه بيداد و داد استمقام معتقد ديگري موزيسين اما
نوازنده نيز گروههمآوايان و نواخته تار با نواررازنو
پيشينهاي غربي موسيقي در گرچه ميكنند ، همراهي اجرا در را
شمار به نو كاري ايراني موسيقي در اما دارد دامن دراز
.ميرود
رابا مد دو فرهنگها از دربسياري:ميگويد موزيسين اين
دانگماژورو يك غرب در طورمثال به ميكردند ، تلفيق هم
ملدور را آن حاصل كه ميكنند همتركيب با را دانگمينور يك
.است سابقهنداشته كاري چنين ما درموسيقي اما.مينهند نام
نوعي را عليزاده كار كهبسياري سوال اين به پاسخ در وي
در نوازي ومركب مركبخواني:ميگويد ميدانند ، مركبنوازي
نيز ايران نواحي موسيقي و داشته وجود ايران قديم موسيقي
يك از نوازنده فرد نوازي ، مركب در اما است ، آن از سرشار
به (شور دانگ مثل) دانگ يك از يا ميرود ديگر مقام به مقام
آقاي دركار كه حالي در ميرود (دانگهمايون)ديگر دانگ
گرفته واحدصورت آن در مد دو يا دومقام ، تلفيق عليزاده
را مد دو همزماني اجراي ايشان گفت نوعيميتوان به و است
و بوده همراهش نيز توفيق كار اين در كه است داشته مدنظر
شده روبهرو نيز موسيقي واهل علاقهمندان استقبال با كار
.است
لذت از و مصرفي عليزاده اثرحسين معتقدند ديگر گروهي اما
زمينه همين در پيمانسلطاني.است دور به زيباشناختي
كارهاي دررازنوتكرار عليزاده آقاي كار:ميگويد
را سمپاتيك لذت حتي كه است مهر آواي گبهو در گذشتهاش
.نميكند ايجاد شنونده درمن نيز
به نونهادن نام دلايل از كهيكي است معتقد همچنين سلطاني
خود لذت معيار كه است تبليغاتمردمي عليزاده آقاي آثار
در.ميدهند تسري بهديگران را موسيقي خاص نوع يك از
گذشته كارهاي و دارد تاريخي گوش كه موزيسين يك كه حالي
است شنيده را غربي موسيقي مختلف مكاتب ونيز ايراني موسيقي
.نميدهد نو لقب عليزاده كارهاي به
اصلانيان ، هوشنگ ازامانويلمليك كار چند تنها وي
در نو آثار نوريرا خواجه شاهرخ و رهبري علي استوار ،
.ايرانيميداند موسيقي
كه كرد گيري نتيجه ميتوان مختلف افراد سخنان به توجه با
جامعه در موجود مفاهيم از بسياري مانند به مفهومنو هنوز
ميشود يار آن با ظنخود از كسي هر و نشده فهم خوبي به ما ،
كه است تاثيري وآن بود غافل نميتوان نكته يك نهايتاز در
نهاد انقلاب بعداز در ايراني موسيقي جريان عليزادهبر حسين
در سخن و حرف صاحب موزيسيني عنوان به ويرا امر همين كه
.مينشاند موسيقي واهل مردم نزد معتبري جايگاه
فروغ - الف:از گزارش
نگارخانهها ديوار بر
:برگ نگارخانه
نمايشگاه شهريور ، تا 19 مدني روزبه نقاشي نمايشگاه
تا 18 سلطاني زرتشت ونمايشگاه فروغي شهيره مجسمههاي
عصر ، ولي خيابان.تا 19 و 16 تا 12 ساعت 30/9 از.شهريور
.تلفن8886659.شماره 1/12 دامنافشار ، كوچه
:امين گالري
ساعت از.شهريور تا 13 از 10 قريشي فرزانه نقاشي نمايشگاه
تيسفون ، انصاري ، عبدالله خواجه شريعتي ، خيابان.تا 20 16
.پلاك 75 مدائن ،
:كمالالملك گالري
از.شهريور تا 18 از 12 ميرعمادي پروانه نقاشي نمايشگاه
.پلاك 31 ششم ، بوستان پاسداران ، خيابان.تا 21 ساعت 17
.تلفن2580053
:پاسارگاد نگارخانه
تا 13 كمالفر كيان و مالكي محمد آثار سنگ و طرح نمايشگاه
چهارراه از بعد دولت ، خيابان.تا 21 ساعت17 از.شهريور
:تلفن.پلاك 26 سلمي ، كوچه اكسير ، داروخانه جنب قنات ،
.2540407
:سيحون گالري
ساعت از.شهريور تا 12 از 7 اسكندري زهره نقاشي نمايشگاه
.شماره 30 كوچهچهارم ، خالداسلامبولي ، خيابان.تا 18 10
.تلفن8711305
:صدر نگارخانه
ساعت از.شهريور تا 16 از 10 اورامي اليزا نقاشي نمايشگاه
ارشاد ، حسينيه مقابل شريعتي ، خيابان.تا20 و 16 تا 12 9
.تلفن2227976
|
|