مورد در بيان زيباترين
حقوقكودكان
ناامني احساس كودكان چرا
ميكنند؟
توضيح
مطبوعات آزادي حرمت به
شلمچه ، نشريه مديرمسئول شاكيان
گرفتند پس را خود شكايت
مورد در بيان زيباترين
حقوقكودكان
مسابقه
بگيريم جدي را كودكان حقوق
را خود فرزندان حقوق و باشيد مسئوليتپذير مادري و پدر
كنيد وحفظ رعايت
دولتهاي -ارزشها 1 آموزش:كودك حقوق پيماننامه -ماده 29
زير اهداف راستاي در بايد كودك آموزش كه دارند توافق عضو
:هدايتشود
كودك ذهني و جسمي تواناييهاي و استعدادها ، شخصيت ، رشد (1)
;امكان حد تا
اصول و اساسي آزاديهاي و بشر حقوق به احترام افزايش (ب)
;ملل درمنشورسازمان مندرج
و زبان فرهنگي ، هويت كودك ، والدين به احترام افزايش (پ)
آن در كودك كه كشوري ملي ارزشهاي به احترام او ، ارزشهاي
تمدني با متفاوت تمدنهاي به و او اصلي كشور و ميكند زندگي
;دارد تعلق آن به او كه
و آزاد جامعهاي در مسئولانه زندگي براي كودك آمادهسازي (ت)
دوستي و مرد و زن مساوات بردباري ، صلح ، تفاهم ، روحيه با
;افرادبومي و مذهبي ملي ، قومي ، گروههاي مردمان ، همه ميان
.طبيعي محيطزيست به احترام حس ايجا (ث)
شود تفسير چنان نبايد ماده 28 يا ماده اين از بخشي هيچ -2
و تاسيس براي هياتها و افراد آزادي در مداخله موجب كه
در مقرر اصول كه اين به منوط شود ، آموزشي موسسات اداره
تطبيق براي دولت ، است ممكن كه شرايطي و ماده اين بند 1
كند مقرر حداقل ، معيارهاي اين با موسسات دراين آموزش
.شوند رعايت همواره
تحصيل و آموزش حق درباره كودك حقوق پيماننامه ماده 28
آموزشي نوع كودك ، حقوق نامه پيمان ماده 29 در و است كودك
پنج.ميگردد تعيين دارد ، را آن از برخورداري حق كودك كه
همه بر بايد كه را اصولي و ارزشها ماده ، اين يك بند بخش
.ميكند تشريح باشد ، آنهاحاكم مدارس و كودكان نظامآموزشي
بايدرشد ازتحصيلات هدف كه ميگويد اول بخش
حد تا كودك ، ذهني و جسمي تواناييهاي و استعدادها شخصيت ،
مدرسه و ازدرس هدف كه بود اين بر تصور زماني.باشد امكان
يكساني ومهارتهاي پايه دانشهاي همهدانشآموزان كه است اين
و تااستعدادها شود كمك آنها به كه اين ونه گيرند فرا را
بر ديدگاهتاكيد آن درسازند شكوفا خودرا فردي تواناييهاي
در تاريخها و نامها مانند)مطالب پارهاي كردن حفظ
و ضرب جدول دشوار ، يادگيري كلمات صحيح نوشتن درستاريخ ،
حسابت و مانندخواندن مهارتهايي در تسلط نيز و(اينها مانند
توجهي مستقل تفكر و تحليل و تجزيه توانايي به و بود كردن
.نميشد
افزايش موجب بايد تحصيل و آموزش كه ميگويد بخش دومين
نيز و بشر ، حقوق و اساسي آزاديهاي به دانشآموز احترام
كه اصولي اكثر.شود متحد ملل سازمان منشور در مندرج اصول
موارد.است بشر حقوق درباره آمده ملل سازمان منشور در
و است بزرگ و كوچك از اعم كشورها برابر حقوق درباره ديگر
مسالمتآميز گونهاي به را مشكلات دارند وظيفه دولتها كه اين
.كنند حل زور با نه و
ارائه را اجتماعي و ارزشهايفرهنگي از فهرستي بخش ، سومين
را آنها به گذاشتن احترام بايد دانشآموزان كه ميدهد
در كه كشوري كشوراصلي ، والدين ، به احترام بياموزند ، مانند
از متفاوت وتمدنهاي خودي زبان و فرهنگ زندگيميكنند ، آن
.خود تمدن
براي را كودكان بايد كهآموزش است آن بر بخش چهارمين
و دمكراتيك درجوامع.كند آماده آزاد جامعهاي در زندگي
كار نحوه سياسيو نظام فراگيري معناي به ايننكته مردمگرا ،
تصميمگيريدموكراتيك كه بگيرند ياد دانشآموزانبايد.است آن
اصل مثلا امر ، اين به مربوط مسائل همه و است چگونه و چيست
فرصتهاي طريق از و تجربي طور به را بيان ، و عقيده آزادي
.فراگيرند خود ، موقعيت و سن مناسب
جهاني در زندگي براي را بايدآنها همچنين كودكان ، آموزش
و تفاهم و همگان وبرابري صلح آن در كه سازد آماده
قوميتهاي و نژادها ، مليتها مذاهب ، بين دوستي مداراو
مدارس دانشآموزاندر كه تجاربي.باشد حاكم گوناگون
و شناخت در آنها به كه باشد شده چنانطراحي بايد ميآموزند
.كند مردكمك و زن برابري و صلح تمدنها ، اهميت و مذاهب درك
به درسيبايد كتابهاي كه نيست معنا الزامابدان نكات اين
واطلاعاتي تجربيات كه است لازم بپردازند ، بلكه ارزشها موعظه
مسائلرا اين خود دانشآموزان موجبگردد كه آورند فراهم
توجه و احترام.يكديگربياموزند از و كرده بررسي
نظام توسط بايد كه مهمياست و والا ارزش هم بهمحيطزيست
.يابد ترويج و اشاعه آموزشي
در كه كودك حقوق پيماننامه(1989) كودك حقوق پيماننامه
تصويب به مللمتحد سازمان عمومي مجمع در (1368) سال 1989
برايحمايت بينالمللي سند جامعترين و مهمترين است ، رسيده
به قريب اكثريت.است آنان حقوق رعايت و حفظ و كودكان از
در.پيوستهاند پيماننامه اين به جهان كشورهاي اتفاق
در مندرج تعهدات و مواد پيگيري اثر بر كشورها از بسياري
ملاحظهاي قابل طور به كودكان بر حاكم شرايط پيمان اين
پيشرفت براي است شده انگيزهاي خود نوبه به و يافته بهبود
در تنها نه كودكان آن در كه آيندهاي سوي به بيشتر شتاب و
در خود بلكه برد ، خواهند بسر بيشتري رواني و جسمي امنيت
.داشت خواهند مشاركت فعالانه و آزادانه آن
بينالمللي پيمان اين به سال 1372 در ايران اسلامي جمهوري
درست اجراي زمينه در اساسي شرايط از يكي.پيوست
بهويژه جامعه ، افراد همه آشنايي كودك حقوق پيماننامه
و كودكان سرپرستان و والدين كودكان ، امور با مرتبط مقامات
از يكي مقاله اين در.است پيمان اين با كودكان ، خود البته
نقش با مستقيمي ارتباط كه كودك حقوق پيماننامه مواد
و است شده تشريح دارد ، كودك حقوق رعايت و حفظ در والدين
تلاش اين عزيز ، والدين شما عنايت و توجه با كه اميدواريم
در كودكان ، حقوق رعايت شدن فراگير راستاي در بتواند
اين به است شايسته.شود واقع موثر ايران ، اسلامي جمهوري
و باشند آشنا خود حقوق با كودكان وقتي كه كنيم توجه نكته
ميشود ، رعايت آنها والدين توسط ابتدا.حقوق اين كه ببينند
بزرگترها چه و چهكوچكترها ديگران ، حقوق به خود نوبه به
ساختهميشود ، آنان توسط كه دنيايي و گذاشت خواهند احترام
.بود خواهد انسانيتر و قانونمندتر دنياي بيشك ،
مسئول والدين:خودآزمايي
ايران تاريخ و ملي ، ميراث اسلامي ، فرهنگ از كودكانتان آيا
آگاهند؟
دارند؟ آگاهي ديگر فرهنگهاي به نسبت فرزندانتان آيا
به احترام جهاني ، صلح به مربوط مسائل از فرزندانتان آيا
دارند؟ آگاهي ومحيطزيست افراد ، گوناگوني
ميگذرانيد فرزندانتان با را خود وقت كافي اندازه به آيا
ياد مسائل از فرزندانتان كه كنيد حاصل اطمينان بتوانيد تا
آگاهند؟ شده
مريبان و اولياء انجمن فعال عضو خود فرزندان مدرسه در آيا
هستيد؟
معلمان با و ديدار خود فرزند مدرسه از منظم طور به آيا
ميكنيد؟ گفتگو
ميآموزند؟ چه مدرسه در كه ميپرسيد خود فرزندان از آيا
براي -باشيد1 مسئوليتپذير مادري و پدر ميتوانيد چگونه
و ايراني فرهنگ درباره آنها با و بگذاريد وقت خود فرزندان
.كنيد صحبت آن وميراث تاريخ
تهيه ايراني فرهنگ و ايران درباره كتابهايي آنها براي -2
.كنيد
.نكنيد اسراف خانه در.باشيد الگو خود فرزندان براي -3
كه كنيد كاري -پاكيزهنگهداريد40 و سالم را محيط
.بياموزند را زيستمحيطي مسائل فرزندانتان
كنيد حاصل اطمينان.باشيد مربيان و اولياء انجمن عضو -5
و زيستمحيطي ، فرهنگي ، ارزشهاي درسي ، برنامه و مدرسه كه
به را ديگر ارزشهاي و صلح افراد ، گوناگوني به احترام
.ميآموزند فرزندانتان
مسابقه در شركت شرايط
زمينه در ايراني خانوادههاي آگاهي سطح بردن بالا انگيزه به
كودكان صندوق حقوق ، اين رعايت حياتي اهميت و كودكان حقوق
روزنامه و (يونيسف)ايران اسلامي جمهوري در متحد ملل سازمان
بيان عنوانزيباترين با مسابقهاي دارند نظر در همشهري
.كنند برگزار كودكان حقوق درمورد
حقوق رعايت اهميت به عمومي افكار توجه جلب -اهداف1
.كودك حقوق جهاني پيمان مواد درست ودرك كودكان
شيوهاي به حقوقي مواد اين بيان به خوانندگان تشويق -2
.شعر يك يا كوتاه عبارت يك بهصورت روشن ، و گيرا
پيمان ماده شانزده پياپي ، هفته طي 16 -:برگزاري شيوه.
صفحه در ماده هر توجيهي متن با همراه كودك ، حقوق جهاني
.شد خواهد درج همشهري روزنامه اجتماعي
هفته اين حقوقي ماده دربارهء پيامي بايد شركتكنندگان -
در بديع و زيبا موثر ، گويا ، شيوهايگيرا ، به است شده چاپ
.ارسالكنند و تهيه شعر يك يا كوتاه عبارتي قالب
فرم با همراه بايد شركتكننده شعرهاي و پيامها تمامي -
پشت در مسابقه عنوان ذكر و مسابقه در شركت شده تكميل
.شود ارسال شماره 117619395 پستي صندوق به پاكت ،
هر به مربوط شعرهاي و پيامها ارسال براي زماني محدوده -
.بود خواهد آن انتشار تاريخ از هفتهپس سه تا ماده
خواهد بررسي را شده ارسال شعرهاي و پيامها داوران هيات -
:نمايندگان از بود خواهد متشكل اينهيات.كرد
(يونيسف) متحد ملل سازمان كودكان صندوق -
همشهري روزنامه -
اين نهايي و مقدماتي برندگان براي جوايزي يونيسف طرف از -
اهدا آنها به نتايج اعلام از پس كه شده نظرگرفته در مسابقه
.شد خواهد
ارزش به هدايايي اول ، پاسخ از 25 يك هر براي -1
.است شده گرفته نظر در ريال 000/25
و 2 پيام به 2 كودك حقوق ازپيماننامه ماده هر براي -2
.شد خواهد اهدا ريال كل 000/350 ارزش به جوايزي منتخب شعر
شركت امكان هفتگي ، برنده شعرهاي يا و پيامها از يك هر -3
.داشت خواهد را نهايي مسابقه در
ريال كل 000/600 ارزش به جايزه سه نهايي ، انتخاب در -4
ريال كل 000/900 ارزش به جايزه سه و پيامها بهترين براي
.است شده گرفته نظر در شعرها بهترين براي
.ميباشد UNICEFكالاهاي از اهدايي ، جوايز كليه -5
حقوق پيماننامه با رابطه در بيشتر اطلاعات دريافت براي
كودك
كنيد مكاتبه زير نشاني با
كودك حقوق بخش -19395-پستي 1176 صندوق -تهران
2220295(فاكس) نمابر شماره
كودكان حقوق مورد در بيان مسابقهزيباترين در شركت فرم
:خانوادگي نام و نام
:سن
:مسابقه مورد حقوقي ماده شماره
:انتشار تاريخ
:تماس شماره و نشاني
تشاني به شعر يك يا كوتاه عبارت يك در را خود پيامهاي
فرماييد ارسال پستي 117619395 صندوق
ناامني احساس كودكان چرا
ميكنند؟
ميشود؟ شما در ناايمني احساس باعث و مياندازد
احساسامنيت انسان رفتار اصلي انگيزه هورناي ديدگاه از
فرد در مختلكند را نياز اين ارضاي كه آنچه هر و است
پديده اينايجادميكند اساسي ناماضطراب به مشكلي
در كودك عجز و بيچارگي ، ناتواني احساس از است عبارت
.ميآيد كينهتوز و خطرناك او نظر به كه محيطي برابر
برايكودك نياز اين ارضاكننده بستر عمدهترين و اصليترين
عبارتند احساسناايمني ايجادكننده عوامل است ، خانواده
:از
كودك بر والدين غيرمستقيم يا مستقيم سلطه -1
كودك به والدين بياعتنايي -2
كودك به نسبت والدين متغير رفتار -3
كودك فردي نيازهاي به توجه عدم -4
كودك به واقعي راهنمايي فقدان -5
در خصوص به) توهينآميز رفتار و كودك تحقير -6
(ديگران حضور
كودك به نسبت صميميت و محبت عدم -7
دراختلافاتي والدين از يكي از طرفداري به كودك اجبار -8
ميكند بروز والدين بين كه
مسئوليتبه اعطاء عدم يا اعطاء در تفريط يا افراط -9
كودك
از كودك كردن جدا -كودك11 از اندازه از بيش حمايت -10
كودكان ساير
كودكان بين شدن قائل تبعيض -12
وعدهها به نكردن وفا -13
خانواده محيط در خصمانه فضاي -14
ايجاد ناايمني احساس كودك در ميتواند فوق عوامل از هريك
.نمايد اضطراب دچار را او و كند
با ، آمدن كنار يا اضطراب كاهش براي وضعيتي چنين در كودك
ناسالم شخصيت نوعي به منجر كه ميكند اتخاذ را شيوههايي آن
و داده ادامه را آنها بعدهانيز است ممكن كه ميگردد وي در
.گردد او شخصيت جزو
خود تخفيفاضطراب راه گاهي ميكند ناايمني احساس كه كودكي
شيوهاي چنين است ممكن كه ميداند والدين از جستن دوري را
و كند ، تبديل جامعه انزواطلبدر شخصيتي به را او نهايتا
كه ميكند پيروي سلطهجويي ازشيوههاي اضطراب تقليل براي گاه
شود تبديل سلطهجو و جاهطلب شخصيت يك نهايتابه است ممكن
شخصيتهايي چنين اجتماعي رفتارهاي و اساسبرخورد كه
.است اجتماعي و خانوادگي نظامهاي مخالفتبا
معصومي محمدتقي
توضيح
نشستشهيد درباره همشهري ديروز صفحه 14 در مندرج خبر
از نفر ميگردد3 اصلاح ترتيب اين به قضائيه قوه و قدوسي
جلسه اين در شخصي دعوت با وكلا كانون مديره هيات اعضاي
.داشتند حضور
مطبوعات آزادي حرمت به
شلمچه ، نشريه مديرمسئول شاكيان
گرفتند پس را خود شكايت
چهارشنبه روز نبوي بهزاد و غرضي سيدمحمد:اجتماعي گروه
شكايت تهران عمومي دادگاه شعبه 1410 به لوايحي باارسال
.گرفتند شلمچهپس نشريه مسئول مدير دهنمكي مسعود از را خود
چهارشنبه روز تهران استان كل دادگستري عمومي روابط مدير
براساس:افزود اسلامي جمهوري خبرگزاري به مطلب اين بااعلام
بر راي تهراننيز عمومي دادگاه لوايح ، شعبه1410 اين
شلمچه نشريه مسئول مدير نمكي ده مسعود آقاي تعقيب موقوفي
.كرد صادر
مسئول مدير نمكي ده مسعود مطبوعات منصفه هيات اين از پيش
به اهانت و توهين و اكاذيب نشر اتهام به را شلمچه نشريه
بهزاد و تلفن و تلگراف و پست سابق وزير غرضي محمد سيد
.بود شناخته نبوي ، مجرم
خود ، اعلامگذشت از بخشي در غرضي آقاي:گفت نوبري سعيد
و نمكي ، ده آقاي دفاعيات آخرين استماع با:كرد عنوان
خود شكايت طرح از مطبوعاتي خطاهاي به اقرار در وي شجاعت
.است كرده نظر صرف
به لايحهاي باتقديم نيز نبوي بهزاد آقاي:گفت سپس وي
راي صدور عدم خواستار و شده خودمنصرف شكايت از دادگاه
.شدهاست شلمچه نشريه مسئول مدير براي محكوميت
نبوي آقاي:گفت تهران استان دادگستري عمومي روابط مدير
خط گروههاي ائتلاف:داشت اظهار خود لايحه از بخشي در نيز
با و آزاديمطبوعات و آزادي حرمت حفظ منظور به (ره)امام
وعدم جرايد ارباب سوي از حرمتها اين رعايت و حفظ به اميد
شود ، كنوني آزاد فضاي بستهشدن به منجر كه استفادههايي سوء
.است كرده انصراف اعلام خود شكايت از
كه كرده درخواست دادگاه از همچنين لايحه اين در نبوي بهزاد
آن مسئول مديران و شلمچه نشريه محكوميتبراي حكم صدور از
.كند خودداري
شعبه 1410 مذكور ، رضايتهاي اعلام وصول پي در:افزود نوبري
راي مطبوعات قانون ماده 30 استناد به تهران عمومي دادگاه
.كرد صادر شلمچه نشريه مسئول مدير تعقيب موقوفي بر
|