بودن طراح توانايي
داستانهاي در واقعگرايي
موپاسان
بودن طراح توانايي
:اشاره
گونه هر آغاز در كه است برنامهريزي يا يادداشت نوعي طراحي
خود روزانه فعاليتهاي "معمولا ما.ميگيرد قرار فعاليتي
شده ، فكر آن به ازقبل كه برنامهاي يا طرح براساس را
بنا يك ساختن به ازشروع قبل معمار يك همچنين.انجامميدهيم
ابتدا قبيل ، اشيائيازاين يا صندلي يك ساختن از نجارقبل يا
براي طرحي نويسابتدا داستان همچنين.ميكند راتهيه آن طرح
ميدهد شكل خودرا داستان آن اساس بر و نظرميگيرد در داستان
نيزعواملي و تجسمي هنرهاي در طراحي بهنقش زير مقاله..و
.دارند ، ميپردازد دخالت آن در كه
از همه كه است بسيارپيچيده و خلاقانه فرايندي طراحي
بسيار ما زندگي دانش به و بوده برخوردار آن انجام توانايي
لحظهاي در ممكناست طراحي اجراي مراحل يك اگرچه.دارد بستگي
اتفاقافتد ، اما طولانيتري لحظههاي يادر و كوتاه بسيار
عواملبسيار به و بوده طولاني ما درذهن آن شكلگيري فرايند
وراثت ، ايدئولوژي ، چون عواملي ضمناينكه.است وابسته متعددي
وهمينطور تاريخي جايگاه و فرهنگي اجتماعي ، سياسي ، موقعيت
نقشمهمي فرايند اين در ميتواند...و مكاني و زماني موقعيت
كهبا تجربياتي نوع و افراد لحظهزندگي لحظه باشند ، داشته
طراحي.دارند نقش اينامر در نيز هستند مواجه آن
در موجود اشياء وهمه هستي به ما نگاه نوع ميتواندبازتاب
.باشد آن
طراحي عمل اما ميشود ، همه شامل بودن طراح توانايي اگرچه
ممارست راه اين در كه ميشود كساني از دسته آن شامل
باشد كهقادر فردي هر بيشك.باشند داده انجام فراواني
آنسطح بر تاثيري و آورد فرود سطحي بر را اثرگذار ابزاري
خط بنابراين.است داده انجام تجسمي عملي بگذارد ،
حتي كه كرد محسوب تجسمي عملي نيزميتوان را خطيهايكودكانه
توانايي اينكه ضمن طراح يك اما.هست نيز دارايخلاقيت
رنگ ، خط ، لكه ، هيچ او براي دارد ، را ايدههايخود بازتاب
همه او نزد.نيست بيخاصيت عبارتي يابه بيمعنا...و بافت
گونه آن داراي يعني.است كيفيتهاييبصري داراي عوامل اين
داشته خود بيننده بر تاثيريبصري ميتواند كه است كيفيتي
كسي هيچ اگرچه.دگرگونكند را او احساس ناخودآگاه و باشد
اين به آگاهانه"كاملا طراح اما نيست ، تاثيرات اين از مصون
.كند كشف را چگونگيآنها كه ميكند سعي و بوده واقف تاثيرات
ما اطراف كهدر نيست...و خطي و رنگ لكه ، هيچ حساب اين با
رنگ مانندلكهاي ناخواسته پديدهاي يا و شيء يك صورت به چه
آناندازه داراي و باشد بيتاثير ما بر ديوار بر خطي يا و
خويشقرار تحتتاثير را ما ناخودآگاه كه است تصويري انرژي
كهما داشت يقين تصور اين بر و كرد تصور ميتوان پسميدهد
پديدههاي و اشياء از بصري انرژيهاي بمباران حال در "دائما
چرا كه دريافت ميتوان ديد اين با.هستيم خود اطراف
...و فرم بافت ، رنگ ، بهلحاظ چه ما اطراف اشياء در هماهنگي
.مادارد بر معكوس تاثيري آنها عدم و مطلوب دارايتاثيري
باز درفضايي حتي يا و كار محل خانه ، مانند درمكاني ميتوان
پيرامون در زيادي اشياء شاهد خيابان ، يا خانهو حياط مانند
شلوغي متوجه را ما تنها نه آنها هماهنگيبين اما بود خود
احساس آنجا در حضور از و داده ماآرامش به بلكه نكند ، خود
در يعني.دارد مصداق نيز ايننكته عكس.كنيم كسب خوشايند
و ناهماهنگي باشد ، داشته استوجود ممكن كمي اشياي كه محيطي
اينها.شود ما در احساسيناخوشايند سبب آنها بين ناهمگوني
شهري طراحان يا و معمارانداخلي ديد از كه هستند نكاتي
طور همين.اهميتميدهند بسيار آنها به و نبوده پنهان
بكر مكانهايي حضوردر از ما كه كشيد راپيش مثال اين ميتوان
مكانهاييچون.ميكنيم رضايت احساس بسيار طبيعي و
بسيار ما براي..و دريا جنگلها ، دشتها ، كوهستانها ،
تمامي تاثير تحت ناخودآگاه زيرا.هستند بخش لذت فريبندهو
قرار آنها بين هماهنگي و آنجا در بصريموجود عوامل
ديگر بصري ، غيراحساس به ديگر البتهعوامل).ميگيريم
ولي ميدهند ، قرار خود راتحتتاثير ما گانه پنج احساسهاي
نيز عوامل اين همه كهبين داشت توجه نكته اين به بايد
بصري عوامل توجهبه با مكانها اين (دارد وجود هماهنگي
بوجود ما در متفاوتنيز احساسهايي آنجاميتوانند در حاضر
عمودي و خطوطشكسته كه كوهستاني مكانهايي در چنانچه.آورند
تحركپيدا و وجد احساس است فراوان خشن بافتهاي نيز و
اما.راداريم قلهها به يافتن دست به ميل و ميكنيم
واسطه به هم آرام دريايي كنار يا و مانند دشت درمكانهايي
آرامش و لختي احساس ملايم ، رنگهاي و بافتها هم و خطوطافقي
.كسبميكنيم را
نامفهوم طراح براي بصري پديده هيچ كه شد اشاره "قبلا
.دارد آنها كيفيتبصري كشف در سعي و نيست بيمعني و
همين شناخت دريافتو برمبناي را خود كار اواساس بنابراين
به آنكه قبلاز او.مينهد بنا تجسمي بصريعناصر كيفيتهاي
تجسميآنهاتوجه كيفيت به باشد توجهداشته اشياء شيئيت
براي معنايامكاناتي به نه او براي ترتيباشياء بدين.ميكند
خاصي كيفيتهايتجسمي كه هستند بصري بلكهعناصري بهرهبردن ،
بينكيفيتهاي رابطه ايجاد يا كشف در اوسعي بنابراين.دارند
آنها كهبين رابطهاي و كيفيتها اين درك.برميآيد عناصر آن
آنهامهمترين به دادن سازمان در نيزتوانايي و است موجود
باشد ، زيرا برخوردار آن از بايد يكطراح كه است ويژگيهايي
دارا كسبو كه همانطوراست برآنهااستوار او خلاقيت پايههاي
از طراح يك تمايز نيزسبب تواناييها همين بودن
.ديگرانميباشد
موريزينژاد حسن
داستانهاي در واقعگرايي
موپاسان
(پاياني بخش)
دنيا به شرعي غير كودكي"مادر و پدر قاتل" داستان در
حوالي را او ننگ اين كردن پنهان براي مادر و پدر و ميآيد
اما ميشود بزرگ پرورشگاه در پسر.ميگذارند پرورشگاه يك
ميشود مادربيدار و پدر وجدان.دزديميكشاند به را او زندگي
را آنها.ميشناسد را آنان پسر.كنند اوكمك به ميكوشند و
.قتلشانميرساند به و..نميبخشد
اغلب اوميآورد روي ايهام به گاهي موپاسان
آنها واقعگرايي بر ميكندتا مقدمهپردازي داستانهايش براي
اين در":"سنجاق"داستان در وي سخن اين همانند.كند تاكيد
شما به فقط شمانميگويم ، به را شخص نام و نامشهر داستان ،
كوهي دامنه افتاده ، در دور كشوري در داستان كهاين ميگويم
".است داده رخ مهيب ساحلدريايي در و بلند
است كميك (ناتوراليسم) طبيعتگرايي گاهي موپاسان واقعگرايي
در ذهني حالتهاي دقيق ثبت يعني -اكسپرسيونيسم با كه
در موپاسان.ميشود آميخته -خارجي مادي واقعيت توصيف
واپسين در بويژه -واقعيت تصويري توصيف از خود داستانهاي
به و اهتمامداشت انسان سرشت به وي.فراترميرود -آثارش
كهبه برگزينند را چيزي واقعيت ، ميكرداز سفارش هنرمندان
تاكيد.دهند ارايه خودرا شخصي ديدگاه كند كمك آنان
در رواني گرفتنتحليل ناديده و انساني برموقعيت موپاسان
آماده نويسانسترگي داستان پيدايش براي راهرا داستانهايش ،
.استفادهكردند وجودي لحظه بر تاكيدموپاسان از كه كرد
موپاسان مهارت است معتقد -فرانسوي ناقد -نادو موريس
خلق در بلكه نيست نويسي يارمان داستان تكنيك كاربرد در
به او دنياي امروزه.ميدهد رخ آن در حوادث كه است فضايي
همان است ادبياتشجاويد در كه آنچه اماسادهميآيد ما نظر
لحظههايانتخاب شكل به را آن كه وجودياست موقعيتهاي
ضمن ميشودو روبهرو آنها با انسان تصويرميكندكه آزادانهاي
ميكندياتحت ترسيم خويش اراده رابا خود سرنوشت تصميمگيري ،
.ميشوند ارادهاش اعمال مانعاز كه ميگيرد قرار شرايطي
ارادهاش طبق را خود عروس "ازدواج" داستان در "پيير"
را خود همسر تا شد باعث گذرا حادثه يك بلكه نميكند انتخاب
درآن دخالتي ارادههيچ و عقل كه كند انتخاب نادر تصادفي طي
.ندارد
آزاد موقعيت يك در داستان قهرمان "پدر ، ميلون" داستان در
ميكند اعتراف او.ميكند فدا را خود اراده ، طبق و انساني
ساله ، هفتاد جنگهاي و آلمان توسط فرانسه اشغال هنگام كه
زدنبه سيلي با و است رسانده قتل رابه آلماني سرباز دو
.ميرود مرگ استقبال حادثه ، به در تحقيق مامور افسر
مايه درون بهعنوان منفرد حوادث از بدينسانموپاسان ،
ساز سرنوشت لحظهوجودي آنها در و ميكند داستانهايشاستفاده
.ميدهد نشان را انتخابانسان آزادي و
واقعگرايي و سادگي موپاسان ، داستانهاي ويژگي مهمترين اما
و شخصيت پيرامون شرايط ميان كه است موازنهاي و روايت در
و ميكند برقرار داستانهايش قهرمانان دروني -ذهني حالتهاي
از برخي در وياست پيرنگ ساخت و حوادث عرضه در تنوع نيز
كه ميرسد گشايشداستان به و ميكند آغاز اوج داستانهايشاز
بر روايت برخيديگر ، در و است شخصيت گذشته بازگشتبه براساس
.صورتميگيرد سنتي حكايتها يا روشافسانهها مبناي
نشان خوبي به را شخصيتها جسمي و رواني ويژگيهاي موپاسان ،
جزئيات از محليداستان هواي و حال ترسيم براي ميدهدو
ساده و متداول بياني گزينشابزارهاي در و دقيقبهرهميگيرد
مفردات ، انتخاب ويبراي.ميشود نزديك عادي بهخواننده
واقعگرايي.متكياست مردمي حافظه بر وتوصيفها تصويرها
برافسانههاي اتكايش و نويسنده ايجاز تاكيدو و درروايت
مختلف خورطبقات در كه داده انساني ويوجهه ادبيات به مردمي
.است بخشيده جاودانگي آنخاصيت به و است جامعه
المعرفه:منبع
بنيطرف عزيزي يوسف:ترجمه
:شيو نگارخانه
تا غلامرضايي فيروزه و فريداديلمقاني گروهي نقاشي نمايشگاه
مطهري ، خيابان.تا 21 و 17 تا 13 ساعت 10 از مهر اول
.تلفن8730864.شماره 1/22 جم ، روبهروي
:كمالالملك گالري
آثار ايتاليايي چيني گلهاي و دستي هنرهاي نمايشگاه
پاسداران ، خيابان.تا 21 ساعت از.مهر اول تا قادري عهديه
.تلفن2580053.پلاك 31 ششم ، بوستان
:حسيني گالري
ساعت از.مهر نهم تا سوم از رهبر شيرين نقاشي نمايشگاه
:تلفن.شماره 35 بلوارگلشهر ، آفريقا ، خيابان تا30/20/30
.2052908
:مسنگار گالري
از.مهر تا 9 از 4 علمداري مهدي قلمزني آثار نمايشگاه
كردستان ملاصدرا ، خيابان.تا 30/20 و 30/16 تا 13 ساعت 10
:تلفن.تجاري ، شماره 5 بخش پرنس ، پارك مجتمع شمالي ،
.8051674
:گلستان گالري
خوانساري شادي و سليمي نوشا سياه و سفيد عكسهاي نمايشگاه
.تا 19 و 16 تا 12 ساعت 10 از.مهر دوم تا شهريور از 30
.تلفن2541589.پلاك 42 كماسايي ، شهيد دروس ، خيابان
:آريا نگارخانه
تا ساعت 15 از.مهر دوم تا خاتمي سيما نقاشي نمايشگاه
پلاك زرين ، كوي بهشتي ، راه سه از بالاتر وليعصر ، خيابان19
.تلفن8716401.17
كن وجشنواره سكوت فيلم عكس نمايشگاه
مخملباف ميثم اثر "جشنوارهكن 1998" و "سكوت" فيلم عكسهاي
.گذاشتهميشود نمايش به تهران درنگارخانه
محسن ساله فرزند 16 -"مخملباف ميثم" نمايشگاه اين در
از و است كرده همراهي سكوت فيلم ساخت در را پدر -مخملباف
.است كشيده بهتصوير را زيبايي صحنههاي فيلم لحظههاي
نمايش به اينعكسها با همراه نيز كن 98 عكسهايجشنواره
در پانزدهممهرماه تا اول از نمايشگاه اين.است درآمده
شرقي قدس ، ضلع خيابان انقلاب ، خيابان واقعدر تهران نگارخانه
.بود خواهد داير عموم برايبازديد تهران دانشگاه
|
|