مظلوم كودكان ياد به
كودك ، جهاني روز افغانستان
برگزار كشور سراسر در امسال
ميشود
!نيست خوبي نمره 20 ،
از مسابقه برندگان 5 اسامي
بيان زيباترين مسابقههاي سري
كودك حقوق مورد در
مظلوم كودكان ياد به
كودك ، جهاني روز افغانستان
برگزار كشور سراسر در امسال
ميشود
سراسر در امسال كودك جهاني روز مراسم: اجتماعي گروه
.ميشود كشوربرگزار
كودك ، جهاني روز برگزاري ستاد اجرايي دبير گفته به
ايران در كودك جهاني روز خرداد يازده گذشته درسالهاي
فرهنگي انقلاب شورايعالي سوي از روز اين اما ناميدهميشد ،
تعيين را تغيير اين دليل باقرييافت تغيير بهمهرماه
اعلام جهان سراسر در كودك جهاني روز با همسويي يونيسفو
.كرد
ميشودكه گرفته نظر در كودك جهاني روز براي موضوعي سال هر
مظلومافغانستان كودكان ياد با روز اين ما كشور در امسال
.شد خواهد برگزار
!نيست خوبي نمره 20 ،
دانشآموزان رقابتبين زيانبخش روشهاي به نگاهي
چهرهاي و گريان چشم با كه دانشآموزاني نيستند كم
و "نشدم امروز 20" ميكنند اعلام مادر يا پدر به گرفته
داده فاجعهرخ اينكه تصور با نيز والدين اينكه مضاعف تاسف
!ميكنند سرزنش را بچهها
جلويدر مادران.است سرد "نسبتا هوا و عصر نزديك 5 ساعت
خردسال كودكي آنان از برخي ايستادهاند ، هم تنگ دبستان ،
زنگ ميدانند آنكه با مادران اين.دارند آغوش در نيز
اين وجود با نواختهميشود هنگام چه "دقيقا مدرسه تعطيلي
دوست بسيار را خود چونفرزندان ميآيند ، مدرسه جلوي زودتر
.دارند
كنترل غيرقابل و شادمانه سروصداي ميان در مدرسه زنگ صداي
به نيمهكامل را خود كيف بچهها از بعضي ميشود ، گم كودكان
مادران سوي به دستگويي در نيمهباز دفتري و انداخته دوش
فرياد مادرانشان روبه غروريدلنشين با ميكنند ، پرواز خود
"شدم امروز 20" ميزنند
شوق با ندارد ، دست در دفتري نيست ، شادمان نگين امروز اما
طرفمادرش به شرمساري اندكي با او نميآيد ، مادر سوي به
رخسارش ميكند ، رنگ حس را فاجعه اول لحظه همان مادر ميآيد ،
اوضاع كه متوجهميشود هم خردسالش كودك.ميكند تغيير
بهمحض.ميكند رانظاره خواهرش آمدن آرام نيست ، روبهراه
كم "نشدم بيست امروز" گلوميگويد در بغضي با مادر به رسيدن
فشار جانكاه آثار شود ، جاري برگونهاش اشك كه است مانده
دگرگون او براي همهچيز امروز.پيداست چهرهمعصومش بر رواني
شده ناخوشايندي تلاطم دستخوش كوچكش و آرام است ، دنياي شده
هرروز مثل او كردهاند ، تحميل او بر بيرحمانه ديگران استكه
شيشه قبلپشت روزهاي مثل نميكند ، نوازش را كوچكش برادر
ويترين در عروسكمحبوبش به و نميايستد فروشي اسباببازي
علاقه مورد خوردنيهاي پيرمرديكه رسيدن با حتي نميشود ، خيره
و مادر به را هميشگياش و نگاهآشنا ميفروشد ، را بچهها
كه ميكند فكر و ميكند گناه نمياندازد ، احساس پيرمرد
نداده انجام آموزگار و پدر ، مادر خود ، نسبتبه را وظيفهاش
او است رسيده پايان به زيبايش و كوچك اودنياي براي.است
چرا انديشيدهايم تاكنون آيا.است راستيغمگين به
ميآزاريم؟ سخت اينگونه را نوباوگانبيدفاع
كه ميكنند گمان مدارس مديران و آموزگاران برخي
لذا دارد ، دانشآموزان يادگيري در انگيزشي تاثير رقابت
مكانيكي "كاملا شكلي به رقابت تحصيلي مقاطع همه در
ابتدايي مقطع در رقابت اين داستان اما.ميشود اعمال
ايجاد براي آموزگاران و مديران كه روشي.تلختراست
تفاوتي اندك با ميبرند كار به دانشآموزان رقابتبين
درماده دانشآموز هر:است چنين "اجمالا گوناگون درمدارس
يك چندنوبت از پس شود نصيبش نمره 20 ديكته ، بخصوص درسي
از جايزهاي "كارتاحتمالا چند مقابل در و ميكند دريافت كارت
.دادهميشود دانشآموز به مدرسه طرف
رواني بهداشت بهخطرانداختن بر علاوه رقابت شيوه اين كاربرد
نيستند كمميكند مشكل دچار نيز را آنان خانوادههاي كودك ،
يا پدر به رفته فرو درهم چهرهاي و چشمگريان با كه كودكاني
من 20 ثلث معدل يا نشده بيست نمرهمن كه ميكنند اعلام مادر
والدين برخي كه اين مضاعف تاسف.نشدهام ممتاز نيست ،
تصور فاجعه را قابلجبران و موقتي عدمتوفيق اين ناآگاهانه
را توبيخ و سرزنش باران لحظه همان در "وبعضا ميكنند
كارنبردن به است ، مرسوم چنانچه و ميكنند خود نثارفرزندان
آنميدانند ، عامل را خود غيرمفيد "غالبا و تكراري نصايح
و سخنانتند با خود فرزند از دلجويي بهجاي اينان
.ميكنند پيشتنگ از بيش را كودك روحي تنفس راه نوميدكننده
ميبندند بهكار را روش اين نيت حسن با "حتما كه آموزگاراني
پروسه يك در البته كه آموزش شيوه اين وخيم عواقب به آيا
به آيا "اساسا و كردهاند فكر مينماياند خودرا درازمدت
يافتهاند؟ دست مثبتي نتيجه
غيرعلميايجاد آموزش روش اين كه جبراني غيرقابل مشكلات
:است زير بهشرح ميكند
همديگر با را دانشآموزان ميان فاصله مكانيكي رقابت اين -1
ميكند تضعيف آنان بين را مودت و دوستي مباني و ميكند زياد
كه ميآورد ، بهوجود جبرانناپذيري اجتماعي و فردي صدمات و
.كمترينآنهاست فردگرايي روحيه ايجاد
كه ميانجامد بدانجا رقابت اين نهايت -2
همواره اندكي تعداد درمييابند ، بهتدريج دانشآموزان
را موجود وضع درنتيجه شكستخورده ، بيشتري وتعداد پيروزند
موجود وضع تغيير جهت تلاششان و ميانگارند تثبيتشده و قهري
.مييابد كاهش
مورد بيشتر ميباشند پيروز گروه از و ممتاز كه آنهايي -3
تصور كه آنهايي ميان درنتيجه ميگيرند ، قرار آموزگار توجه
ايجاد ناخواسته فاصله آموزگار ، و نيستند ممتاز ميشود
نفرت را دانشآموز و آموزگار بين شكاف اين گاهي كه ميشود
.ميكند پر دلهرهآور ترسي يا
ميشود ايجاد ناخواسته و غيرمعقول مرزي دانشآموزان بين -4
بد و غيرواقعي همديگر به نسبت پيروز و خورده شكست كه
ممتاز كه آنها بين حتي كه است شده ديده و ميكنند قضاوت
.ميكند بروز كينه و حسادت هستند
نميشود ، توجه دانشآموزان فردي تفاوتهاي به -5
درسي مواد با آنها پيشرفت و علاقهمندي ميزان
رقابت مبناي كه است توجه شايان.نميشود سنجيده گوناگون
رياضي اندازهاي تا و ديكته دروس در همه از بيش مذكور
موقعيت دادن نشان براي بچهها بههمينخاطر است ، مرسوم
حالسوءال.ميدهند نشان نزديكان به را ديكته دفتر خودهميشه
"مثلا هستند ، اما ضعيف درسهايي چنين در كه آنهايي است اين
چيست؟ هستندتكليفشان استعداد داراي...ورزش ، نقاشي ، در
دو دانشآموزانبه تقسيم محتومش نتيجه مكانيكي رقابت اين -6
و جبران شكستخوردهبراي گروه.است (شكستخورده /پيروز) گروه
و خشونت ايجاد كودكانهو ماجراجوييهاي به دست برونفكني
لازم حد از بيش پيروز همينطورگروه و ميزند ناهنجار رفتار
.است اجتماعي آسيبهاي از دو كههر ميشود مغرور و خودبين
درنظر را خانوادهها اجتماعي اقتصادي وضعيت نبايد آيا -7
به متعلق اما يكسان هوشي ضريب با دانشآموز دو "مثلا !داشت
رفاهي امكانات يكي.بگيريد درنظر را اقتصادي وضع گونه دو
دراختيارش بيشتري آموزشي كمك امكانات دارد ، آرامش و بيشتر
اين كه ديگري و باشد داشته معلمخصوصي ميتواند ميباشد ،
است؟ منصفانه دومي بر اولي برتري ندارد ، آيا را امكانات
موقعيت به نسبت را دانشآموزان متعدديوضعيت موارد
و پدر بودن باسواد:مانند ميكند مستند اقتصادي ، اجتماعي
و خانواده نفرات تعداد والدين ، عدمسازش يا مادر ، سازش
نوعرقابت اين نتايج ميتواند اينها همه ;خانواده شغلسرپرست
به وآموزگاران مديران آيا.كند ناعادلانه و غيرعلمي را
ميكنند؟ توجه آن ونتيجه دانشآموزان رقابت در بالا موارد
نوع بهعلتاين...راستي دوستي ، :مانند انساني نيك خصايل -8
رضايت براي كه دانشآموزانيرا ميشناسيم.ميشود تضعيف رقابت
نمرههاي خانواده ياتحقير توبيخ از ماندن ايمن يا خود خاطر
كرده پاره را غير 20 نمره ياورقه ميكنند ، دستكاري را خود
عواقب به آيا.برميآيند آن درصددتوجيه بافتن دروغ با و
ناخواسته و تحميلشده واكنشهاي اين وفرهنگي اجتماعي مخرب
.داشتهايم كودكانتوجه
و غيراجتماعي ناهنجار ، كودكان برخي كه عواملي از يكي -9
ايام همان كه زندگاني ، فصل شيرينترين در و ميشوند منزوي
كنترل عدم مو ، كندن ناخن ، دلشوره ، جويدن دچار است ، كودكي
ناشي كاذب هيجانات و فشارها همين شبادراريميشوند ادرارو
.است غيرموجه و رقابتناسالم از
متاثر كه است اجتماعي فرايند يك پرورش و آموزش "اساسا -10
است ، سياسيجامعه حتي و اجتماعي اقتصادي ، بنيادهاي از
درنورديده را مناسباتفوق بيست نمره يك با كه نيست اينطور
آموزگاران برسانيم ، مرتبتعالي به را دانشآموز معجزه با
درصد چند "واقعا كه پاسخدهند صادقانه است خوب عزيز
در را خود توانستهاند روش بااين (زير10) ضعيف دانشآموزان
امكان چيزي چنين "يقينا !دهند ترقي رقابتممتاز اندازههاي
نادرست روش اين صدمات جبران باشد ، نادري اگرمورد و ندارد
.نميكند رقابترا
:پيشنهادي روش 2
يكروند صورت به را دانشآموزان تلاش و كار آموزگاران -1
فراز نشيبو روند اين در كه بدانند و باشند داشته درنظر
آموزگار وظيفهدشوار اين و ميآيد پيش كودكان براي فراوان
بهسوي ملايمت وبا روشمند را آنان تحصيلي رفتار كه است
به (نتيجه) كار ازپايان.كند رهنمون مدرسه و كلاس اهداف
روي بر را بنا بلكه نكند وقضاوت ننگرد شده طي راه و ابتدا
نتيجه به شده طي روند به توجه با و خودشبگذارد واقعي پايه
دانشآموزيكه اگر مثال بهعنوان.نمايد توجه كاردانشآموز
دليلي بههر آزمون يك در ميدهد ، انجام را وظايفش بهخوبي
قضاوت بايد اوچگونه به نسبت كند ، كسب مناسبي رتبه نتواند
است؟ شايسته برخوردي چه و شود
گروههاي و شود جايگزين گروهي كار فردي رقابتهاي جاي به -2
متوسط ، ممتاز ، دانشآموزان از تركيبي با شود ايجاد هميار
بين در را وجمعگرايي تعاون روحيه روش اين ،(1)ضعيف
مستعد كه زمينهاي در كس هر درجمعميكند تقويت دانشآموزان
يادگيري در را همديگر بچهها و شكوفاميشود است سرآمد و
ضعفهاي و تواناييها به دانشآموز هر گروه ميكنند ، در ياري
كاهش را ضعفها گروه منافع و مصلحت بنابه و پيميبرد خود
درپيروزي خود نقش و توان به ميدهد ، افزايش را وتواناييها
با) مستقل يكهويتفردي تقويت به اينهم و ميشود آگاه جمع
هويت يك شكلگيرياحساس همبه و (جمع در خود نقش آگاهيبه
.ميكند كمك كودك در جمعي
مرادي محمدعلي
قالبي دانشآموزان همه كه است ذكر قابل نكته اين -1
و متوسط ممتاز ، دسته سه به بالقوه بلكه نيستند هم مانند و
شايد و كار اوج و شگرد "واقعا دارند تعلق ضعيف
تركيب اين درست روش اتخاذ با كه است اين آموزگار رنج
بهثبات كه اين نه شود ، آنان ارتقاء باعث و كرده دگرگون را
.بزند دامن آن
از مسابقه برندگان 5 اسامي
بيان زيباترين مسابقههاي سري
كودك حقوق مورد در
كودك حقوق پيماننامه ماده 12 برندگان
پيامها
(شهرضا) شيرعلي محسن
(شيراز) شريفيان مريم
شعرها
(تهران) سخا زهره
(سمنان) عباسي علي يعقوب
(تهران) آقابخشي نويد
كودك حقوق پيماننامه ماده 13 برندگان
پيامها
(بهبهان) مرضات حميده
(قم) فياض عبدالهادي
شعرها
(كرمانشاه) جمشيدي علياصغر
(تهران) احمدي مجيد
كودك حقوق پيماننامه ماده 18 برندگان
پيامها
(سنندج) فقرالهي مهين
(شهرضا) شيرعلي محسن
اشعار
(تهران) محمدخاني مرضيه
(تهران) خاكپور رقيه
كودك حقوق پيماننامه ماده 19 برندگان
پيامها
(اروميه) نجفنژاد حسين
شعرها
(تهران) ابيان كرم رضا
(تهران) افراسيابي داود
كودك حقوق پيماننامه ماده 23 برندگان
پيامها
(كرمانشاه) مهرجو آزيتا
(سقز) مرادي منير
شعرها
(رودسر) رمضاني مريم (تهران) پناهي شريعت الدين سيدضياء
|