موءسسات در پژوهش موانع
عالي آموزش
در كه آماري مطابق(دوم بخش) - توسعه و پژوهش عالي ، آموزش
براي شده نظرگرفته در تحصيلي سال شد ، ارائه گذشته شمارهء
و دارد فرق موردبررسي كشورهاي ديگر سالبا دو تا يك ايران
منظور نيز ديگركشورها براي سال 1992 به مربوط اطلاعات اگر
حال اين با مشاهدهميگرديد ، چشمگيري تفاوت "احتمالا ميشد ،
بدانيم ، تحصيلي721371 سال با متناظر را سال 1992 اگر
به شده ياد درسال كشور عالي آموزش دانشجويان تفكيكي آمار
.ميباشد شماره 3 جدول شرح
عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت توسط شده منتشر آمار موجب به
دانشياري رتبه با استادي 693 ، رتبه با بحث مورد سال در
با مربي 10187 ، رتبه با استادياري 7142 ، رتبه با 1467 ،
مشخص كه) ساير 9589 عنوان تحت و آموزشيار 1184 ، مربي رتبه
عضو نفر 30262 ،"جمعا ،(هستند علمي چهمراتب داراي نيست
عالي آموزش آمار).است شده گزارش بخشدولتي در علمي هيات
(تحصيلي 7271 سال ايران
استاد بحث 1671 مورد سال در نيز آزاد دانشگاه در "ضمنا
حقالتدريسي استاد و 7743 وقت نيمه استاد و 2270 وقت تمام
(اسلامي 1373 شوراي مجلس پژوهشهاي مركز)همكاريداشتهاند
دست به اسلامي آزاد دانشگاه علمي هيات اعضاي ودرجات مراتب)
نيمه استادان اتفاق به قريب اكثر كه اين به نظر(.نيامد
هيات اعضاي همان آزاد دانشگاه التدريسي استادانحق وقت
سيستم در را استاد هر اگر و هستند دانشگاههايدولتي علمي
به دانشجو نسبت آوريم حساب به يكبار فقط كشور آموزشي
.بود خواهد شده ياد رقم از مراتببيش به ايران در استاد
از كه دولتي ، بخش در ميشود ، ملاحظه كه طوري به "ضمنا
داراي استادان سوم يك حدود فقط دارد ، بهتري وضع نظراستاد
اين و نسبتها اين با و ترتيب اين به كه هستند ، مدركدكترا
در "عموما و مختلف موءسسه چند در علمي هيات هرعضو كه
با و دارد اشتغال تدريس به را زيادي متفاوتساعات شهرهاي
در بايد "الزاما وقت تمام استادان كه گرفتنساعاتي نظر در
اوراق تصحيح و باشند داشته حضورفيزيكي خود كار محل
ديگر گيرد ، صورت استاد بهوسيله "شخصا بايد كه دانشجويان
دانشجويي تحقيق راهنمايي مستقليا تحقيق براي فرصتي و مجال
.ماند نخواهد باقي
يك در پژوهش وضعيت نشاندهنده كه معيارهايي از ديگر يكي
در.است ملي ناخالص توليد از تحقيقات سهم است كشور
كارهاي صرفGNP درصد دو از بيش "معمولا پيشرفته كشورهاي
اطلاعات به دسترسي عدم دليل به چه اگر.ميگردد پژوهشي
متفاوت سالهاي در مختلف ازكشورهاي جدول تدوين امكان كافي ،
درصد ، امريكا 61/2 درسال 1980 نمونه عنوان به ولي نيست ،
ايران و درصد ژاپن 4/2 درصد ، /انگلستان 47 درصد ، آلمان 4/4
بودجه سهم شماره 4 جدول.است بوده حدود 1/0 سال همين در
توليد درصد تا1374 سال 1347 از را شده هزينه تحقيقاتي
اين.ميدهد بودجهنشان كل به نسبت را آن سهم و ملي ناخالص
هزينههايي شاملكليه و شده هزينه دولتي بخش در اعتبارات
حقوق پرداخت جاريمثل هزينههاي صرف تحقيقات بخش در كه است
از عمراني انجامهزينههاي صرف يا و التحقيق حق و دستمزد و
براي ماشينآلات وانواع تجهيزات خريد و ساختمان احداث قبيل
اين طي ميشود ، كهملاحظه طوري به.است شده پژوهشي موءسسات
ناچيز بسيار ناخالصملي توليد در پژوهشي بودجه سهم مدت
از ديگر يكي.است نرسيده نيز درصد نيم به گاه هيچ و بوده
ودر كشوراست يك تحقيقاتي توان نشاندهنده كه معيارهايي
و علمي باشد ، اطلاعات داشته عمدهاي نقش ميتواند پژوهش انجام
بانكهاي علمي ، وجود مدارك و اسناد نشريات ، و كتابها فني
خصوص به و دركتابخانهها ونشريات علمي كتب ذخيره و اطلاعاتي
رقم اين كهمتاسفانه ميباشد ، كشور آن دانشگاهي مراكز در
باگفتهاي را بخش اين.است صفر حد در موارد بعضي در و ناچيز
كرده بيان را آن قرنپيش ربع يك از بيش كه شيلر ادوارد از
سوم جهان ازكشورهاي بسياري روز آن وضعيت كننده بيان و
براي استادان اكثر..ميبريم پايان به هست هم هنوز و بوده
ناچار به فراهمسازند ، را خويش معيشت وسايل بتوانند كه آن
در كه اين ويا ميكنند تدريس متعدد دانشگاههاي در همزمان
.ميكنند دانشگاهيكار غير امور در حرفهاي و تجاري موءسسات
و است دانشگاهنيمهوقت در تدريس "معمولا لاتين ، امريكاي در
موءسساتخصوصي در اشتغال مصروف استادان وقت عمده قسمت
.دستميآيد به كارها اين از آنان درامد عمده سهم و ميشود
درمقابل عالي آموزش موءسسات و دانشگاه استادان هند ، در
ميكنندو تدريس زيادي ساعات كم بسيار ماهانه حقوق دريافت
براي جزوه نوشتن راه از را خويش درامد كمي ناگزيرند
نتيجه در كنند جبران غيره و امتحاني سوءالات تهيه شاگردانو
كافي وقت نه خويش تدريس روش و معلومات سطح بالابردن براي
و تعليم يعني - عوامل اين همه.لازم نهانگيزه و دارند
زيادي تعداد با كه معلماني زندگي دشوار وشرايط ضعيف تربيت
تحصيلات براي كافي آمادگي خود كه هستند شاگردانروبهرو از
.ميشود آموزش سطح بودن پايين موجب - دانشگاهيندارند
و غيرمجهز آزمايشگاههاي پرمراجع ، و كمكتاب كتابخانههاي
استاد شخصي تماس براي وقت و جا نبودن شلوغ ، كلاسهاي شلوغ ،
تدريس ديگر معايب از آنان ، از ياگروههايي و دانشجو با
.است دانشگاهي
آموزش موءسسات در پژوهش راه سر بر عمده موانع:سوم بخش
ما ، كشور جمله از و توسعه حال در كشورهاي تمام عاليدر
قرار تاكيد مورد همواره عالي آموزش جنبهپژوهشي "ظاهرا
براي پيشنهادي و كيفي اهداف جمله از "مثلا.ميگيرد و گرفته
ساختن همراه فرهنگي اجتماعي و توسعهاقتصادي دوم برنامه
و كيفي شاخصهاي بهبود و عالي كليهسطوح در پژوهش و آموزش
اساسي مشيهاي خط با ارتباط در استو شده عنوان تحقيقات كمي
:ملاحظهميگردد زير موارد سياستها و
آن كردن نهادي و پژوهش كيفي ارتقاي و تعميم كمي ، گسترش -
فضا ، ايجاد در همكاري و پژوهشي مراكز و دانشگاهها در
از كشور در نوآوري و پژوهش براي مناسب وشرايط امكانات
هماهنگي طراحي ، عالي ، آموزش در پژوهش نقشمحوري تقويت طريق
جامع برنامههاي ارزيابي و عالي آموزش نظامتحقيقات اجراي و
;پژوهشي مراكز و پژوهشيدانشگاهها
فعاليت بر نظارت و پژوهش ارزيابي نظام اجراي و طراحي -
;پژوهشي
و دانشگاهها در كاربردي و بنيادي پژوهشهاي متناسب گسترش -
;پژوهشي مراكز
كل تحقيقاتي اعتبارات از عالي آموزش تحقيقات سهم افزايش
و دانشگاهها اعتبارات كل به نسبت آن افزايش نيز و كشور
;تحقيقات در آموزشعالي بخش
و دانشگاهها علمي هيئت اعضاي مشاركت ميزان افزايش -
تحصيلات دورههاي دانشجويان نيز و عالي آموزش موءسسات
;پژوهشي فعاليتهاي در تكميلي
كمك به جامعه در تحقيقات فرهنگ تعميق و گسترش -
; آن نظاير و فني ، علمي ، موزههاي رسانههايگروهي ،
گسترش و پژوهشگران اجتماعي و معنوي جايگاه ارتقاي -
در اهدافي چنين بيش و كمآنان براي رفاهي و مادي تسهيلات
به توجه "مثلا است ، بوده مطرح نيز توسعه اول برنامه
عمومي كاربردي ، تحقيقات زيربناي بهعنوان بنيادي تحقيقات
و سياستگذاري دستگاههاي تمامي در گسترشآن و تحقيقات كردن
براي مناسب جايگاه تعيين زمينهاستراتژيها در يا اجرايي
فرهنگ و روح بردن بالا منظور به درجامعه پژوهشگر و پژوهش
آموزشي مراكز و دانشگاهها در گسترشتحقيقات همچنين پژوهش ،
;پژوهش نيروي تربيت و آموزش بردنكيفيت بالا منظور به
شده ياد والاي بسيار اهداف عليرغم كه است چگونه حال
عالي ، آموزش مراكز و دانشگاهها در پژوهش با ارتباط در
.نميشود ديده زمينه اين در ملاحظهاي قابل و چشمگير آثار
در پژوهش و تحقيق راه سر بر كه موانعي ازعمدهترين برخي
:ميباشند زير شرح به است نهفته عاليايران آموزش
عدم و عالي آموزش اندازه از بيش كمي توسعه بر تاكيد -
و آموزشي كمك وسايل و آموزشي كادر تامين به كافي توجه
;عالي آموزش در اطلاعاتي منابع و تجهيزكتابخانهها
جمله از نيز استاد و دانشجو در پژوهش انگيزه فقدان -
پژوهش و تحقيق كار به آنان رغبت عدم موجب كه است عواملي
طرحهاي تصويب با ارتباط در فراوان مشكلات وجود - ;ميگردد
از ملموس و محسوس نتايج آوردن دست به وانتظار پژوهشي
;پژوهشي طرحهاي طرفتصويبكنندگان
از برخي در كه گونهاي به اطلاعاتي پايگاههاي نبود -
ساده بسيار اطلاعات و آمار نبودن فراهم دليل به موارد
;ميشود ناممكن طرح انجام امكان
دليل به دانشگاه علمي هيئت اعضاي تدريس زياد ساعات -
درمراكز تدريس از بودن ناگزير و آنان زندگي مادي عدمتامين
;مختلف
خصوص به خانواده محيط و دانشگاه بين مناسب ارتباط نبود -
با ارتباط در مطلب اين جامعه ، صنعتي و توليدي بخشهاي
بين رابطه زيرا.است برخوردار خاصي موقعيت از صنعت بخش
استفاده چگونگي و صنعتي واحدهاي در توسعه و واحدهايتحقيق
بايد دانشگاهها در موجود امكانات و تخصص واحدهااز اين
;باشد مشخص
مورد در ثابت و مناسب راهبرد و برنامهريزي نبود -
عالي آموزش برنامهريزي و پژوهش عالي موءسسه "مثلا پژوهش ،
متوسط طور به يعني داشته ، رئيس چهار نيم و يكسال مدت در
درواحد يا خاص برنامه و سليقه با رئيس يك نيمماه و يك هر
كه است مانده باقي خود پست در قدر آن يكمدير ديگر آموزشي
باشد ، واحد آن مدير بايد برايهميشه ميكند فكر
متوسطه آموزش نظام ادامه و دنباله عالي آموزش نظام -
شدن آماده مراحل ، اين از يك هر در واقع دراست ابتدايي و
و است محفوظات سري يك بر تاكيد طريق از بعدي مراحل براي
و ابتدايي باآموزش ارتباط در يونسكو سابق كل دبير قول به
نيز ما كشور به تعميم قابل كه سوم جهان متوسطهكشورهاي
براي فقط كردن حاضر درس تكراري روش...روشهاييادگيري:هست
اين شدهمه تمام امتحان خطر كه وقتي و دادناست پس امتحان
يادگيري و تدريس روشهاي.ميشود پاگيرفراموش و دست چيزهاي
.است وقديمي ناجور زده ، زنگ
كلكشور1347 بودجه به نسبت GNPبه نسبت كلاعتبار سال
703807 14/0 29/13480 2404756 36/0 78/0 1349 2488630
34/0 74/0 1350 2847137 31/0 66/0 1351 3763652 32/0 65/0
1352 4721007 27/600/0 1353 7566370 25/0 40/0 1354
10411716 30/0 45/0 1355 1281602 27/0 48/0 1356 15217949
28/590/0 1357 13539121 28/0 58/0 1358 7747813 12/0
36/0 1359 9321650 13/0 40/0 1360 119332584/0 33/0
1361 11228508 10/0 3/0 1362 17500000 12/0 45/0 1363
20200000 13/0 56/0 1364 1522290000/0 62/0 1365
26020000 16/0 75/0 1366 3517000 18/0 89/0 1367 4780000
ماخذ 21/0 09/1 58500001368 1/24 1369 1370 1371 1372
ص 536 (1369) معتمدي و (1369) نجيب
تحصيلي سال در عالي آموزش دانشجويان نسبت -جدول 3
721371
موءسسات و ها درصددانشگاه دانشجويان تعداد دانشگاه نام
نور پيام حضوري 313742 2/39دانشگاه دولتي عالي آموزش
وسازمان ها وزارتخانه پوشش تحت معادل هاي 60992 6/7دوره
اسلامي 303326 38جمع آزاد دولتي 119711 0/15دانشگاه هاي
تحصيلي 7271 سال ايران عالي آموزش آمار:ماخذ 797771 100
ص 150 (1372) شاهي نور
|