باش روشندل و تيرگي ز بگريز
نابينايان جهاني روز مناسبت به
ارزش صورت به بايد نابينايان به رساني كمك صحيح فرهنگ
يابد جامعهرواج در وهنجار
: اشاره
روز نام به جهان تمامي در اكتبر برابر 15 مهرماه روز 23
از نشانهاي سفيد عصاي.است شده نامگذاري((سفيد عصاي))
شمار به جوامع همه در حركاتينابينايان و رفتاري ويژگيهاي
.ميآيد
حقوق از حمايت براي آمريكايي حقوقدان يك سال 1936 در
سال 1950 در;كرد پيشنهاد را طرحي نابينايان اجتماعي
براي را جلسهاي فرهنگييونسكو سازمان و نابينايان اتحاديه
را طرح كردواين برپا نابينايان حقوق از حمايت طرح بررسي
.رساند تصويب به
خجل و خار شود بيبصر همه نزد
گل در ماند اسير دلي وزكور
باش دل روشن و تيرگي ز بگريز
دل كوري از بهتر چشم كوري چون
ميخواهد روءياهايش عمق دراوست براي چيز همه گوياي صداي
آبي رنگ و شقايق بنفش رنگ طبيعت ، سبز رنگ.باشد نقاش
بنفش طبيعت ، سبزرنگ ميداند تنها ولي.كند نقاشي را درياها
لمس برگونهها را اشك داغيدرياست رنگ آبي و شقايق رنگ
چهشكلي اشك نميداند اما ميشنود را آن هق هق صداي و ميكند
را نگاه آن زيبايي اما نميبيند را مادر مهربان نگاه.دارد
.حسميكند
نقاشي را پيرامون تمام خود ذهن در است ، نقاش او دگر اكنون
لمس را آن دستانش با قبلا كه ياس گل برگ بهلطافت او.ميكند
براي او.ميكند ترسيم را معلم مادرو مهربان چهره كرده ،
توانسته ديگر.نهقلممويي و دارد نيازي كاغذي نه نقاشي
.برسد روشناييروز به و بزند كنار را ديدگانش سياه پرده
چشم با زيباست چه و ميبيند دل و دست با ميبيند ، او حالا
.دلديدن
اما است قاصر طبيعت زيباييهاي از بردن لذت و ديدن براي
و تلاش انديشه ، پشتكار ، به و نميداند معلول را خود هرگز
.داناست آنكه تواناست راستي به.دارد باور خود همت
جهان سطح در كه ميدهد نشان جهاني بهداشت سازمان آمار
درصد حدود 70 كه دارد وجود نابينا نفر به 40ميليون نزديك
نابينايان شمار بيشترين.است حالتوسعه در كشورهاي در آن
اين شمار.ميدهند سالمندانتشكيل و كودكان خردسالان ، را
.زدهاند تخمين نفر هزار ما 160 كشور رادر افراد
افراد نابينا ، افراد برابر چهار تا سه آمار پايه بر
روبهرو كمبيني مشكلات با افراد اين و دارد وجود نيمهبينا
نفرحدس هزار تا 900 بينايان 700 نيمه آماري رقم.هستند
.ميشود زده
مناسب آموزشي فضاي
زيادي حد تا بازي ، و كمكآموزشي آموزشي ، وسايل از استفاده
مسير در را خود نابيناي فرزند تا ميكند كمك خانواده به
سازمانهاي راه از بايد آشنايي البته.دهند قرار درستي
و شود انجام جمعي رسانههاي و مددكاران خانوادهها ، مسئول ،
در و كنند اقدام وسايل اين ساختن به واحدهايي
.دهند قرار اختيارخانوادهها
.ميآيد وجود به متفاوتي مسائل تحصيلي ، دوران آن از پس
فرزندانشان تا هستند علاقهمند نابينا كودكان خانواده
فضاي در تجربه با معلمان كنار در عادي كودكان همانند
.دهند ادامه تحصيل به مناسب آموزشي
تاثيرات نابينا ، و بينا كودكان آموزشي مراكز بين تفكيك
همان از نابينايان شدن كشيده انزوا به همانند مخربي
دلتنگي و تنهايي و غربت احساس جامعه ، به ورود ابتداي
.دارد
كه بهشتي شهيد دانشگاه ان د استا از ((نامني محمدرضا))
را كشور در تلفيقي آموزش پيشنهاد نابيناياناست ، از خود
در را (تلفيقي) توام ماآموزش اگر)):ميدارد اظهار و ميدهد
و كنيم شاياني خانوادههاكمك به ميتوانيم دهيم توسعه جامعه
ويگانگي يكنواختي احساس ميتوانند خانوادهها صورت اين در
.كنند ديگران بيناي فرزند با خودشان فرزند بين را آموزشي
حمايت را خود كودك بهتر چه هر خانوادهها شرايطي چنين در
خاص آموزشي مراكز در ابتدا از كودك اين اگر اما ميكنند
حتي آموزش كه ميكنند احساس والدين گيرد ، قرار نابينايان
به كمكي پسنميتوانند نيست ، همراه نيز خودشان اطلاعات با
وفرزندان خود آموزشهاي بين فاصله مدام و كنند فرزندانشان
((.ميدانند خاطري دغدغه را
عادي ، مراكز در نابينا كودكان حضور با)):ميدهد ادامه وي
كودكان وقتي.ميكنند كمك او تحصيلي پيشرفت به بينا همسالان
كودكان كوتاهي ، مدت از پس درسبخوانند هم با نابينا و بينا
.باشند داشته قبول جمعخود در را نابينايان ميتوانند بينا
برايآينده را اجتماعي برخورد شرايط معاشرت نوع اين
مورد نابينا كودك طريق اين به و ميكند هموار نابينايان
و نوجواني دوران در مشكلي ديگر وي.ميگيرد حمايتقرار
كودك زيرا.ميشود حل خود به خود معضلاتبعدي و ندارد جواني
جامعه در بينا ديگر مشكلاتبچههاي و شرايط همان با نابينا
موفقيتها ، نهايتامكان در پس ميكند ، رشد و ميشود تربيت
((.يكساناست نابينا و بينا جوانان براي ومشكلات نارساييها
بيشترين با متوسطه تحصيلات پايان از پس نابينا جوانان
نبودن كاربردي مسائل اين از يكي.ميشوند روبهرو مشكلات
همانند نابينا افراد بنابراين.است دبيرستاني رشتههاي
از نگراني و دچارسردرگمي فارغالتحصيلي از پس بينا افراد
وجود برايآنها مناسبي شغلي امنيت حقيقت در.ميشوند آينده
در اگر يا و تحصيل به علاقهمندي علت به افراد اين.ندارد
كم خيلي برايشان شغل آوردن دست به احتمال بمانند حدديپلم
چون و ميدهند تحصيل ادامه نيز ازنابينايان برخياست
ندارد وجود مختلف رشتههاي جامعهبراي در مناسبي برنامهريزي
مختلف رشتههاي در دردانشگاه پذيرش با نابينايان اين بنابر
اين به و بهتحصيلميپردازند است انساني علوم هم بيشتر كه
ميتوانندراحتتر بالاتر تحصيلي مدرك دريافت از كهپس اميد
روبهرو فراوان بامعضلات هم اين كه يابند دست بهاشتغال
.ميشود
:ميگويد ارتباطات ، علوم نابيناي مستوريدانشجوي زهره
هستند روبهرو مشكلات با تحصيل مراحل تمامي در نابينايان))
امتحاني ، جلسات در مخصوص نبودمنشي به ميتوان جمله از
آن از ما تا ضبطكنند نوارها روي بايد كه مطالبي و كتابها
((.كرد اشاره.كنيم استفاده
در صحيحي برنامهريزي هيچگونه دولتي سازمانهاي متاسفانه
دارند ، جسماني لحاظ به معلوليت نوعي كه افرادي با ارتباط
موءسسات از برخي كه نماند البتهناگفته.ندادهاند انجام
اين شناسايي سفيدبا عصاي همانند انتفاعي غير و خصوصي
در.ميشتابند آنها ياري به عزيزان اين خود مراجعه يا افراد
به دانشگاه در التحصيلي فارغ از پس نابينايان حال هر
امور سازمانهاي به منظور همين به هستندو كار دنبال
بهزيستي سازمان پرورشو و آموزش كار ، وزارت استخدامي ،
مي منفيمواجه جواب با جا همه متاسفانه اما.ميكنند مراجعه
براي مناسبي جايگاه ميتواند كه پرورش و آموزش حتي.شوند
استخدام از باشد مثبت خدمات ارائه منظور به اينافراد
وزارتخانه اين در بخشنامهاي كه چرا پرهيزميكند نابينايان
.ميكند منع عادي كادر ازتدريس را نابينايان كه هست
و آموزش در بويژه نابينايان اشتغال مورد در نامني محمدرضا
پرورش و آموزش در نابينايان استخدام)):ميگويد پرورش
نابينامورد معلم چهتعداد مگر اما.ندارد مانعي استثنايي
در.بيناميخواهد معلم نيز دروس برخي كه حالي در است ، نياز
آموزش در پس.باشند بينا بايد معلمان هم ابتدايي دوره
نيروي نفر يا 3 به 2 سال در تنها شايد استثنايي وپرورش
((.باشد تدريسنياز براي جديد
اين عادي آموزش امر مسئولان متاسفانه)):ميدهد ادامه وي
عادي كادر در نميتوانند نابينايان كه دارند را اعتقاد
سوي از قوانيني.است اشتباه بزرگترين اين و كنند تدريس
كه 3تا 5 كرده تصويب را آن مجلس و شده اعلام كار وزارت
از بايد ميكنند كار صنعتي واحدهاي در كه نيروهايي از درصد
.باشند معاف ماليات از هم درصدي و نابينا و افرادمعلول
سازمانهاي نه و كار وزارت نه را ايننيروها كارگيري به اما
.ندارند آن به اعتقادي ديگر
مگر ميكنند استفاده افراد اين از كمتر نيز خصوصي بخشهاي
و نازل بسيار كارهايي و تلفن به پاسخ براي بالا تحصيلات با
پذيرفتن به حاضر اشتغال ، به اجبار دليل به نيز نابينايان
براي سادهتري بسيار راههاي كه حالي در.ميشوند كارها اين
و بهتواناييها اگر البته.دارد وجود نابينايان اشتغال
((.شود توجه آنها فكري قدرت
همگاني آموزش
براي جامعه مردم به آموزش راههاي موءثرترين از يكي
كه هستند همگاني رسانههاي نابينايان ، توانائيهاي پذيرفتن
توانائيها ، با جامعه بهآشنايي نسبت را خود نقش ميتوانند
ترتيب اين به كنندو ايفا نابينايان خاص ويژگيهاي و قدرتها
وشايسته درخور رفتاري و مييابد افزايش جامعه مردم آگاهي
وجود جامعه در كامل آگاهي اگر.ميكنند پيدا آنها با
كردن راهنمايي و حمايت موقع در مردم باشدحتي نداشته
براي.باشند داشته رفتاريمناسب نميتوانند نابينايان ،
از عبور درحال كه نابينايي به ميخواهد نيكوكار فردي نمونه
چطور كه نميداند اوهنوز متاسفانه اما كند كمك است خيابان
را دستش بگيرد ، را بازويش دهد ، انجام را عمل اين وچگونه
و بگذارد نابينا فرد آن برشانه را پشتدستهايش از بگيرد ،
خودش دنبال به و بگيرد را دستنابينا اينكه يا و دهد هلش
و مناسب رفتارش دارداما كمك قصد چند هر بنابراين.بكشد
فرد دروجود ناخودآگاه مددرسان فرد توانايي عدم.نيست درست
نامطلوبي تاثير ميگيرد قرار راهنمايي مورد كه نابينا
صورتي چنين در.ميداند خود به ترحم نوعي را كمك ميگذاردو
.بخواهد كمك بينا فرد از ميكندكمتر سعي نابينا
هنجار و ارزش صورت به جامعه در بايد كمكرساني صحيح فرهنگ
يكديگر با مددگير و مددرسان طرف دو هر بايد.آيد وجود به
نابينا فرد به ميخواهيم زمانيكه خوبست چه.كنند همكاري
كمك شما ميتوانمبه چطور)) كه بپرسيم او از كنيم خدمتي
جسماني شرايط به توجه با نابينا فرد خود تا ((كنم
به بينايي وقتي ديگر شرايط در.كند آگاه را خود ، مددرسان
لحظه يك)):بگويد او به نابينا است ميرودبهتر نابينا ياري
مرا دست چگونه شمابگويم به من تا دهيد اجازه من به
.كارآمدتراست و موءثر بسيار نكات اين به توجه ((.بگيريد
سخن كوتاه
به پاسخ در نابينايان مسايل كارشناسان از سرمدي محمدتقي
تدارك را برنامهاي چه نابينايان روز بهمناسبت كه پرسش اين
امور راستاي در سفيد عصاي موءسسه)):ميدارد اظهار ديدهاند ،
سطح بردن بالا و كمبينا و نابينا افراد اجتماعي -فرهنگي
كلاسهاي خدماتيهمانند.برميدارد گام جامعه در آنها موقعيت
رفاهي ، تامين امور درسي ، غير و درسي كتابهاي ضبط توانبخشي ،
مردم توسط نابينايان براي غيره و آموزش تحصيلي ، هزينههاي
((.ميشود تامين خيرانديش نيكوكارو
به پاسخ در نابينايان به مربوط امور ازكارشناسان ديگر يكي
ميكنند ، تامين را موءسسه مخارج كساني كهچه پرسش اين
افراد توسط موءسسه مخارج جاريو هزينههاي تمامي)):ميگويد
عصاي موءسسه طوركلي به و ميشود تامين انديش نيك و نيكوكار
دردنيا كه نابينايان مورد در جديد شكل يك راستاي در سفيد
نابينايان كه بدانند بايد مردم.برميدارد گام است ، مرسوم
زندگي ادامه جامعه معمولي عضو عنوان به نيزميتوانند
از كمتر بينايان نيمه و نابينايان زيراتوانائيهاي.بدهند
((.نيست ديگران
كه قرن 21 به توجه با)):ميگويد كلي ، جمعبندي يك در نامني
از انسان بدن وسايل ساخت بعدي ، سه پليمرها ، تصاوير قرن
و معلول ژنهاي شناسايي دارند ، قرن زياد كارايي كه پليمرها
پذيرش نتوانندآماده كه كشورهايي است ، آنها اصلاح و ترميم
يك هر مقابل در حقيقت در باشند قرن 21 نوين فنآوريهاي
يك هر براي و ميزنند جا در يافته ، توسعه جوامع سالپيشرفت
.ميدهند تاوانپس سال سال 10
تا ميكند آماده را خودش جامعهاي هر ميرسد نظر به بنابراين
بويژه گروهها تمامي جهت در فراگير توانمنديهاي از بتواند
سالهايي چنين در.كند استفاده ونابينايان مشكلدار گروههاي
بحث مورد آنها همانند وابزاري كاغذ لوح ، قلم ، مساله ديگر
هر در كه بالاست سرعتبسيار با رايانههاي از صحبت بلكه نيست
به مطالبگوناگون از بتوانند كنند ، اراده نابينايان لحظه
دانش با را خود و كنند استفاده بريل يا و گويا صورت
به ميتوانند نابينايان ترتيب اين به.دهند روزهماهنگي
.كنند پيدا دست بينا افراد اجتماعي وشرايط مناسب اشتغال
بردارد ، قدم نميتواند دولت تنها اهداف اين به رسيدن براي
مختلف تشكلهاي ايجاد با و تلاش با نابينايان خود بلكه
بايد دولتي سامانههاي از انتظاركنند تامين را خويش منافع
و هماهنگي بيشتربه دولت و باشد آنها خود اندازه به
نابينايانمدد به پشتيباني با مردم و كند اقدام برنامهريزي
((.رسانند
توفاني دريا
|