بر ((روضالجنان)) تاثير
فارسي تفاسير
(پاياني بخش) كبير تفسير و رازي ابوالفتوح
بر آن تاثير گفت بايد بعدي تفاسير بر ((روضالجنان)) تاثير باب در *
بايد را اخير تفسير كه چنداناست آشكار ((تفسيرگازر)) يا ((جلاءالاذهان))
.دانست ((روضالجنان)) خلاصه واقع در
مفسر رازي ابوالفتوح كه خوانديم نوشتار اين نخست بخش در:جستارگشايي
همين كه بود مردمان علاقه مورد و مشهور واعظي ((الجنان روح و الجنان روض))
هيچ از خطابه و وعظ منبر از وي محرومكردن در تا واداشت را حاسدان اقبال
.يافتند نيز توفيق كار اين بر كه نورزند دريغ كاري
چه شاگردانش و استادان و داشت نسبي چه ((ابوالفتوح)) كه خوانديم همچنين
.بودند كساني
تفسير اين كه آمد گفته نيز اقتباسش شيوه و معروف تفسير درباره
در شيخ اگرچه است قرآن از سنت اهل علماي نظريات و آراء منعكسكننده
مناقب در و داده قرار توجه مورد نيز را اماميه نظرهاي نقطه كلامي مباحث
.نكرد فروگذار كوششي هيچ از (ع)علي حضرت خصوص به بيت اهل
بر طوسي شيخ ((التبيان)) تاثيرگذاري بر بعضي كه خوانديم نيز نهايت در
را ابوالفتوح شيخ تفسير نيز امروزيان نيز و دارند تاكيد ابوالفتوح
شيوه در كه ميدانند قصهگو يا قصصي تفسيرهاي سنت ادامهدهنده
تفسير)) و ((تفسيرطبري)) ترجمه چون درخشان نمونههايي فارسي تفسيرنويسي
آخر بخش عزيز خوانندگان شما همراه به.كرد سراغ ميتوان را ((سورآبادي
.ميكنيم مرور را نوشتار اين
معارف گروه
جامعيتي نيز و خصلت اين ;واعظانه سبك با است تفسيري اصولا ((الجنان روض))
محتوايي ويژگيهاي اصليترين ;داشته توجه آن به خود كار در ابوالفتوح كه
احكام بيان به را كتاب از بزرگي بخش ابوالفتوح.ميسازند را وي تفسير
كمتر ابوالفتوح كه نيز اين.است داده اختصاص خود مخاطبان نياز مورد فقهي
جبر چون مباحثي به شده ، وارد آن در چون و پرداخته كلامي مباحث به
و سئوال عقاب ، و ثواب كفر ، و ايمان شفاعت ، گناهان ، قدر ، و قضا واختيار ،
مخاطبان همين نياز و حال رعايت براي احتمالا كرده ، گورتوجه در جواب
باعث آن شهرت و ابوالفتوح تفسير شيعي خصلت.است بوده خوان فارسي و عامه
نحو به خود مقاصد جهت در را آن مطالب شيعه مخالفان برخي كه ميشد
مطالبي او تفسير به ((الروافض فضائح)) صاحب چنانكه.كنند گزارش نادرستي
آن.است پرداخته آن از دفاع و گويي پاسخ به رازي قزويني كه داده نسبت
كلام و تصوف به وي كرده ، استنباط ابوالفتوح تفسير از افندي كه گونه
او تفسير در نيز واعظانه شيوه چنانكه است ، داشته گرايش نيز صوفيان
-صوفيه و عرفا مشرب به آيات تفسير در گاهي موءلف واقع در.ميشود مشاهده
را مباحثي و كرده رفتار -ميخواند اشارت اهل و معاني اهل را آنان كه
.است آورده آنان مذاق به صدق و فقر صبر ، ذكر ، توكل ، اخلاص ، eدرباره
و دارد شباهت ق/11م سده 5 كتب به كاملا ابوالفتوح تفسير سبك ، لحاظ از
تنها.ميشود شمرده مرسل نثر طراز از قصص نقل هنگام در ويژه به آن نثر
جمع براي فعل آوردن مفرد كرد ، محسوب ميتوان تفسير ويژه كه شيوهاي
در ولي.دارد وجود گاه به گاه دوره آن كتابهاي برخي در كه است مخاطب
جمع فعل از صورتي كاربرد ديگر نيست ، خالي آن از صفحهاي ابوالفتوح تفسير
ق سده 5 كتب در ميتوان هم را آن سابقه كه است ((كردماني)) همچون شخص اول
و انما عند ، سواء ، مانند عربي ظروف و قيود از او كه را اين اما ;بازيافت
واعظانه سبك از ناشي بايد ميكند استفاده آنها فارسي معادل جاي به اما
،(چسبان) چفسان همچون واژگاني عاميانه ساختهاي كاربرد.دانست او كلام
...و (كارزار) كالزار ،(دخترك) دختره ،(ويران) بيران ،(داغ) تاغ آتش
مجلسگويي قالب در تفسير بخشهاي از برخي اصل بودن شفاهي گوياي ظاهرا
با است افعالي مكرر كاربرد ابوالفتوح بيان و نثر ديگر خصوصيات از.است
لهجهاي ويژگيهاي جزو كه هاگرفتن هاشدن ، هازدن ، مثل آغاز در ((ها)) افزونه
باقي نواحي اين از برخي در هنوز و بوده طبرستان و دامغان سمنان ، ري ،
و مردم زبان با شيخ زبان آميختگي بر است ديگري موءيد و است مانده
از برگرفته بايد را تفسير اصلي تنه آنكه با.ايشان شفاهي كاربردهاي
ميشود ديده بازنويسي آثار آن جاي جاي در اما دانست ، موءلف امالي و مجالس
در البته ادبي ، صنايع به ابوالفتوح زبان گاه كه است مواردي چنين در و
.ميشود آراسته جناس و سجع حوزه در بيشتر و غيرمتكلف و طبيعي حدي
فرمان به و ملاباشي داوود ملا ياري به صبوري الشعراي ملك بار نخستين
شد ، مشغول ابوالفتوح تفسير تصحيح به ركنالدوله ميرزا محمدتقي شاهزاده
دو ترتيب اين به و گرفت داوود ملا را كار دنباله و نداد ادامه را آن اما
آن دنباله چاپ.شد منتشر ق در 1323 شاه مظفرالدين عهد در تفسير از مجلد
نصرالله همت با و حكمت علياصغر دستور به آنكه تا افتاد تعويق به سالها
با آن چاپ ش ، تا 1315 سالهاي 1313 در آن ديگر جلد انتشار 3 با تقوي
و تصحيح با ديگر بار يك چاپ همينرسيد پايان به قزويني محمد موءخره
حواشي و تصحيح با بار آخر و ش در 13201322 قمشهاي الهي مهدي حواشي
چاپها اين مشترك وجه.است يافته انتشار ق در 1382 شعراني ابوالحسن ميرزا
نسخهاي هيچ با تقريبا و گرفته صورت واحد نسخهاي روي از كه است آن
خود تقسيمبندي و سنت به بنا كه تفسير چاپ دوره آخرين.است نشده مقابله
نظر در با و ناصح و ياحقي كوشش به است شده تقسيم جلد به 20 ابوالفتوح
چند تاكنون و شده آغاز مشهد در ش ، از 1365 تصحيح علمي شيوههاي گرفتن
آيات قرائت و ضبط مصححان متاسفانه چاپ اين در.است يافته انتشار آن جلد
عاصم از حفص قرائت بر و داده تغيير تفسير در خود اصلي صورت از را قرآني
پيش متن با آيات معاني بين را تفاوتهايي ناگزير كه دادهاند انطباق
.است آورده
بر آن تاثير گفت بايد بعدي تفاسير بر ((روضالجنان)) تاثير باب در
بايد را اخير تفسير كه چنداناست آشكار ((تفسيرگازر)) يا ((جلاءالاذهان))
به جا هيچ ((الاذهان جلاء)) صاحب اما.دانست ((روضالجنان)) خلاصه واقع در
است ، ابوالفتوح كار چكيده حقيقت در او تفسير كه موضوع اين و ((روضالجنان))
به موسوم خود تفسير اساس نيز كاشاني ملافتحالله.نميكند اشارهاي
((الجنان روض)) ترتيب اين به و نهاد ((گازر تفسير)) بر را ((منهجالصادقين))
اصولا كاشاني ميرسد نظر به گرچه.شد ارائه تازه قالبي در ديگر بار يك
.است ميپنداشته يكي را ((روضالجنان)) و ((گازر تفسير))
كه داشته ((روحالباب و روحالاحباب)) عنوان با نيز ديگري تاليف ابوالفتوح
((شهابالاخبار شرح)) از نسخهاي.است بوده ((قضاعي قاضي الاخبار شهاب شرح))
ابوالفتوح از گويا دانشپژوه ، گفته به كه است موجود تهران دانشگاه در
با و مقابله ديگر نسخههاي با را دانشگاه نسخه كه ارموي محدث ولي ;است
است معتقد كرد ، چاپ (ش تهران13420)...(ص)خاتم پيغمبر قصار كلمات عنوان
طور به است ، بوده تاليف دست در ق در 690 كه است شرحي مذكور نسخه چون كه
حكايت آن ، از گذشتهباشد بوده ابوالفتوح ((شهاب شرح)) همان نميتواند قطع
نسخه اين در شده ، نقل ((شهاب شرح)) از ((العلماء رياض)) در كه علان خان
مجلسي ، .است ابوالفتوح به آن انتساب نادرستي موءيد مطلب اين و نيامده
((بحارالانوار)) منابع شمار در را ابوالفتوح از آن شرح و ((الاخبار شهاب))
.است كرده ياد
آنها انتساب صحت در كه است شده ياد وي آثار شمار در نيز ديگر كتاب دو از
كنيزي حكايت كه ،((حسنيه مكالمات)) -دارد1 وجود ترديد ابوالفتوح به
در تسنن اهل علماي با هارونالرشيد عهد در كه نام حسنيه است دانشمند
به آن اصلي متن ظاهراميشود چيره آنان بر و ميكند مناظره خليفه حضور
اصل درآن و است كرده ترجمه در 958 آنرا استرآبادي ابراهيم و بوده عربي
نقد اتكاي به دانشپژوهميكند نقل رازي ابوالفتوح زبان از را حكايت
((مكالمات)) انتساب.ميداند صفوي دوره برساخته را آن اثر ، تاريخي و دروني
آنچه به توجه با اصولا و است بوده ترديد مورد ديرباز از ابوالفتوح به
را اثري چنين تاليف ميدانيم ، ابوالفتوح خود روحيه و منش و ري اوضاع از
.است كرده ترجمه ملكم سرجان را اثر اين از بخشهايي.دانست او از نميتوان
-است20 رسيده چاپ به تهران در ق و 1259 سالهاي 1242 ، 1248 در ((مكالمات))
است مصري اسرائيلي يوحنا نام به نصراني فردي زبان از كه ((يوحنا رساله))
.ميگرود تشيع به مذهب چهار بررسي از پس كه
نسخههاي بر علاوه و است دست در متعدد نسخههاي و مختلف تحريرهاي آن از
به يوحنا فارسي نسخه تاليف نسبت در افندي دارد نيز عربي نسخههاي فارسي ،
شده چاپ بحراني الكشكول همراه آن عربي نسخه.است كرده ترديد ابوالفتوح
.است
معارف كتابخانه
|
معارف كتابخانه
(اختيارات و ادله مباني ، ) فقيه ولايت
/اول ، 1377 چاپ / جوان انديشه كانون:ناشر / تهراني هادوي مهدي:نويسنده
صفحه تومان ، 148 قيمت300
((فقيه ولايت)) كتاب.است اخير دهه دو در روز مباحث جمله از ((فقيه ولايت))
را فقهي و كلامي پايههاي و اسلامي حكومت فكري مباني از فشرده گزارش
پرسشهاي اساسيترين شده تلاش مقدمات عنوان با نخست بخش در.ميكند ارائه
پاسخ خاص طور به اسلامي حكومت و عام طور به ديني ، حكومت زمينه در كلامي
شرايط و حدود و نقلي و عقلي ادله تاريخي پيشينه دوم ، بخش در.شود داده
پاسخ آن به مربوط شبهات جديدترين شايد و مشهورترين به و بيان فقيه ولايت
.ميشود داده
دارند سهم اندازه چه مدني جامعه در زنان
قيمت500 / اول 1377 چاپ قطره ، نشر:ناشر / سعيدزاده سيدمحسن:نويسنده
صفحه تومان ، 135
فقه قبول مورد مدني جامعه در زنان سهم از ((..مدني جامعه در زنان)) كتاب
در و ارائه فقاهت و فقه از تصويري اول فصل درميكند بحث شيعه كلام و
.است بشري دانش و ديني متون فهم معني به فقه كه ميشود متذكر نويسنده آن
.ميشود شكافته باز دين با آن ارتباط و اجتماعي امور حوزه دوم فصل در
آن پايههاي و اسلامي جامعه و آن پايههاي و مدني جامعه از سوم فصل در
.ميشود معلوم دو اين بين نسبت و ميرود سخن
تساوي درباره (ره)امام حضرت ديدگاه قرآن ، ، در برابري مفهوم چهارم فصل در
باز باره اين در بينالمللي مقررات و اساسي قانون ديدگاه مرد ، و زن حقوق
.ميشود كاويده
فقيه ولايت تاريخي پيشينه
:قيمت /اول ، 1377 چاپ جوان ، انديشه كانون:ناشر /بزرگي جهان احد:نويسنده
صفحه تومان ، 48 110
تاريخي پيشينه از مجمل گزارشي شده سعي آن در كه است حجمي كم جزوه كتاب
.شود ارائه فقيه ولايت بحث
(ع)امام نايب فقيه ولايت حوزه اثرپذيري ، :از عبارتند كتاب مختلف بخشهاي
.اضطراري جايگزين مشروعه ، مشروطه تاريخي ، عطف نقطه عام ، نصب با امارت در
باستان ايران در زن
/ پاييز 1377 اول چاپ هيرمند ، انتشارات:ناشر /علوي هدايتالله:نويسنده
صفحه تومان ، 108 قيمت300
مردانگي ، پهلواني ، راستگويي ، همچون صفاتي به ايرانيان گذشته روزگاران در
زنان و نبود مردان ويژه تنها صفات اين گرچه.بودند مشهور...و اسبدواني
جاي به هنگام زرتشت.بودند مردان همتاي دلاوري و شجاعت در نيز ايراني
چنين حاضران همه به خطاب جاماسب با چيستا پورو دخترش ازدواج مراسم آوردن
نقش خويش خاطر به را پندم سازم ، آگاهتان و بياموزم اينك)):ميگويد
، هر بكوشيد پاكمنشي زندگاني پي از غيرت با بسپاريد ، دلها به و ببنديد
از و جويد سبقت ديگري به نيك پندار و گفتار و كردار در بايد شما از يك
((.سازد خرم و خوش را خود زندگاني اينرو
آن در زناشويي و باستان ايران در زن مقام و سرگذشت بخش دو در حاضر كتاب
.بازمينمايد تفصيل و تحقيق به را زمان
|
|