دانشجويي 68 جنبش
!ميماند جا به انقلابي انديشههاي از آنچه
لااقل نيستند ، تاريخساز تنهايي به كتب و انديشهها
انقلاب فرد به منحصر يا و اصلي انگيزههاي جستجوي
انديشههاي ساختارگرايي ، در فرانسه مه 1968 ماه دانشجويي
نميرسد ، نظر به منطقي ستيزي فرهنگ يا و ماركس و فرويد
و تحليل حادثه اين كه القولند متفق مورخين كه آن حال
در كه جنبشي وجود ، اين با.ميطلبد را گستردهاي تشريح
كه داشت را ويژگي اين آورد در لرزه به را فرانسه زمان آن
آنجاها در شورش كه (امريكا و آلمان)كشورها ساير برخلاف
نخست وهله در بود ، نشده كشيده دانشگاهي مجتمعهاي به
اخلاقي اجتماعي ، بحراني به زود خيلي و بود دانشجويي جنبش
تحت را فرانسه جامعه گوناگون طبقات كه شد تبديل سياسي و
اين از پس متمادي سالهاي تا آن اثرات و داد قرار تاثير
.ماند باقي فرانسه سنن و آداب و فرهنگ عرصه در جنبش
لاتن ، كارتيه فراسوي به جنبش اين گسترش با بدينسان ،
فرانسويها ، فاضله مدينه (پاريس در واقع دانشگاهي شهرك)
همزمان نهادها از انتقاد و اجتماعي نظم به اعتراض
و كتب انديشهها ، و افكار و يافت بيسابقه بازتابي
دسترس در بودند مانده مخفي زمان آن تا كه را نويسندگاني
از برخي ميرسيد نظر به و داد قرار مردم از كثيري عده
تجسم آثارشان در را مه 1968 ماه انقلاب جوهره چنان آنها
.بودهاند انقلاب اين بخش الهام گويي كه كردهاند
ماركوزه هربرت نويسندگان اين جمع از نويسنده شاخصترين
و عشق كتب موءلف امريكا ، تبار آلماني فيلسوف (19791898)
از كتابهايش كه است (1964) بعدي تك انسان و (1963) تمدن
چنانكه.داشتند زيادي فروش بعد سال سراسر ودر ژوئن 1968
جنبشهاي 1968 كتاب در ره هانري و لاوابر كلر - ماري
جنبش و ماركوزه افكار تلاقي كردهاند ، نشان خاطر
به متعددي اصلي مضامين حوش و حول" فرانسه اعتراضآميز
از انتقاد با همراه مصرفي ، جامعه مضمون:"پيوست وقوع
آن در كه گروهي رسانههاي و تبليغات همچون دستگاههايي
همزمان كه انقلابي بر مبتني مضمون:ميكنند نفوذ اعمال
براي افراد تلاش و اجتماعي ساختارهاي واژگوني به دعوت
:ميكند ابعاد تمامي در زندگيشان انتخابهاي بازنگري
الگوبرداري رسمي ماركسيسم به بياعتمادي بر مبتني مضمون
.شوروي از شده
مديون بيشتر انقلاب 1968 شعارهاي و سبك اين ، وجود با
تاسيس) گرا موقعيت انترناسيونال مبارزان مبسوط تحليلهاي
عمومي انجمن شده منتشر جزوه.ماركوزه آثار تا بود (1957
محافل در بدبختي و فلاكت درباب) استراسبورگ دانشجويان
روانشناختي ، اقتصادي ، سياسي ، جنبههاي بررسي و دانشجويي
كتاب و (آن علاج راههاي برخي و آن فكري "خصوصا و جنسي
آن ، در كه ميكنند افشا را جامعهاي دبور گي نمايش ، جامعه
بازي را كالاهايي نقش افراد نمايش ، صحنه همچون
از استقلالي هيچگونه و ميشوند عرضه بازار در ميكنندكه
از و انتقاد ديوانسالاري از آثار اين در.ندارند خود
.است شده دفاع بيواسطه دمكراسي و فردي استقلال
مه 1968 ماه دانشجويي برجنبش "مستقيما خواه افكار ، اين
منتشر آن در خودجوش طور به نه ، يا باشند گذاشته تاثير
به جنبش آن گرايش و مضحك فرمي بخش الهام و شدهاند
فرهنگ خصوصيات برخي كه گرايشي بودند ، تمسخر و استهزاء
دانشگاهي و مدرسهاي نقد.است آن وارث فرانسه كنوني
جامعهشناساني يادآور ميتواند انقلابي 1968 دانشجويان
كهكتاب باشد پاسرون كلود ژان و بوريلو پيير همچون
آموزش كه است داده نشان آماري تحقيقات كمك به وي وارثان
نابرابريهاي فقط آن محصول كه است بوده ماشيني عالي
فيلسوف آلتوسر ، لويي يادآور همچنين و است ، بوده اجتماعي
ايدئولوژيك دستگاه" مدرسه وي عقيده به كه است ماركسيست
را جامعه باقيمانده بر بورژوازي حاكميت حفظ كه است "دولت
كردن دروني كمك به نيز و حاكم ارزشهاي انتقال مدد به
در.ميكند تضمين جامعه فرودست طبقات در ارزشها اين
در ترديد.شمول جهان نه و است بيطرف نه فرهنگ مجموع ،
زدوده زودي اين به انساني علوم شمول جهان ارزش مورد
و مدرسه سر بر بحث براي هنوز امروزه آيا:شد نخواهد
اندازه به شود منتقل دانشآموزان به بايد كه آنچه ماهيت
است؟ نشده سرمايهگذاري كافي
"انقلاب 1968 انديشه" از گفتن سخن كه فرض بر حتي اما
در رنو آلن و فري لوك كه همانگونه بيشك باشد ، معنيدار
يكي كردهاند ، اشاره (گاليمار ، 1958) انديشه 1968 كتاب
(فاعل) سوژه نقد و باوري انسان ضد آن اصلي ازويژگيهاي
TEL QUEL مجله و بارت كه "نو رمان" كه آن از پس:است
سنتي مفهوم كردند ، دفاع آن از و مطرح را آن نظري اصول
انساني علوم كردند ، رد را داستان "پرسناژ" و "روايت"
اگزيستانسياليسم كه سوژه فلسفه سمت به دهه 60 سالهاي
.شدند حملهور بود ، آن تجسم سارتر
جنبش از فرانسوي ، شناس مردم استروس ، لوي كلود چند هر
پنج هر كه پاريسي مد" عنوان به را آن و نكرد دفاع 1968
از يكي وي اما كرد ، توصيف "ميكند ظهور بار يك سال
ساختار" را آن است شايسته كه است مكتبي اصلي بانيان
انديشههاي تعميم با كه گرايي ، ساختار.بناميم "گرايي
،(1928) عمومي زبانشناسي درس اثرش در كه -دوسوسور فردينان
مثابه به را زبان-دهه 60 اواخر كتب پرفروشترين از
به را اولويت بود ، كرده تعريف افتراقها از سيستمي
كه ميدهد نماديني و اجتماعي ساختارهاي و صوري مدلهاي
ماركسيست.نيستند آنها سطحي جلوههاي جز ديگر افراد
سوژه بدون فرايندي تاريخ" وي نظر از كه آلتوسر ساختاري
از آن ترويج با كه فرويد انديشه به بازگشت نيز و "است
همانند" ديگر كه ناخودآگاهي عنوان تحت لاكان ژاك سوي
مرگ:ميرفتند پيش راستا يك در ،"است ساختارمند زبان
در سال 1966 از فوكو ميشل كه "اخير اختراع" اين انسان ،
عصري.بود كرده پيشگويي را آن پايان اشياء و كلمات كتابش
و بيان حق و فرد استقلال هم و را انسان مرگ هم كه عجيب
!ميكند اعلام را انسان براي بند و بيقيد بهرهوري
جزو "ظاهرا فرويد و ماركس نگرشي ، چنين با چه اگر
اما ميشدند ، محسوب انقلاب 1968 انديشه حامي شخصيتهاي
عمل به گوناگون اقدامات و باد تند ازاين دو آن از هيچيك
بدر سالم جان جنسي ميل و سياست سازش منظور به آمده
.نبردند
اديپ - آنتي زمينه ، اين در كتاب ويرانگرترين و اصيلترين
با سال 1972 در كه است گاتاري فليكس و دلوز ژيل نوشته
يا) فرويدي نظريه اينكتاب در:شد روبرو چشمگيري موفقيت
از ملهم بنيادين انتقادي هدف قانون ، و جنسي ميل (لاكاني
آخرين روانكاوي آن طبق بر كه است شده واقع نيچه انديشه
.است جنسي ميل سركوبي و پيشگي رياضت حربه
را فرانسه جامعه مه 1968 دانشجويي انقلاب كه بپذيريم اگر
و سنن و آداب و است كرده تحول و تغيير دستخوش "عميقا
ميشود مطرح سوءال اين است ، نموده تعديل را اجتماعي روابط
مانده جا بر چه عصر اين نظريهپردازان از آن ازاي در كه
جنبش اين نمايندگان مشهورترين از كه آنها از برخي است؟
ما غمانگيز گونه به گاهي -نيستند ما ميان در ديگر بودند
فوكو افتاد ، مرگبار جنوني كام به آلتوسر)كردهاند ترك را
دبور و دلوز گذشت ، در ايدز بيماري به ابتلا اثر بر
حتي ميشود خوانده هنوز آنها آثار "يقينا (كردند خودكشي
اما دارد ، بسياري خوانندگان فرانسه از خارج در گاهي
دهه سالهاي اواخر از فرانسه در انساني علوم چشمانداز
روشنفكران.است كرده تغيير "عميقا دهه1980 آغاز و 1970
و فراز با پيشين نسل كه را اقتصاد و حقوق علوم فرانسوي
بازگشت.كردند كشف دوباره بودند كرده طي را آن فرودهايي
دوباره كشف سبب به نيز و سياست و اخلاق فلسفه نزد سوژه
فلسفه.يافت دوباره منزلتي پديدارشناسي و كانتيسم
قلمداد CIA افكار تجلي عنوان به ديگر امريكايي و انگليسي
مه دانشجويي جنبش انديشههاي آيا رو ، اين از.نميشود
نبودهاند؟ بيش ذهني كارناوال يا زودگذر آتشي فرانسه 1968
كه آنچه كردن نابود وسوسه تسليم سرعت اين به نبايد
دلوز و فوكو همچون اشخاصي.شويم ميپرستيديم را آن زماني
است اين واقعيت چه اگر !نيستند ناشايستي عمل چنين سزاوار
عليه حد از بيش اغلب آن از پس سالهاي و سال 1968 در كه
گناه مرتكب استدلال بر مبتني اخلاق و جدي روشنفكران
يا كنوني همنواييهاي برخي برابر در گاهي اما شدهايم ،
به بيحرمتي براي دلتنگي اخلاقي ، نظم نوعي به بازگشت
بود ، مه 1968 ماه دانشجويي انقلاب خاص ويژگي كه قدرتها
.ميگيرد قوت انسان در
بلن ژان:نوشته
آوريل 1998 - لير:منبع
آتشفراز غلامرضا:ترجمه
انديشه تازههاي
|
انديشه تازههاي
مدرنيته معماي
احمدي بابك:نويسنده
پاييز 1377 اول ، چاپ مركز ، نشر:ناشر
صفحه تومان ، 370 قيمت1550
به ميخواهند و دارند ، سرجنگ دوران اين با كتاب جستارهاي
علم چون بگويند و باشند ، مدرن غير و نيچه ، نابهنگام گفته
افق بايد سازند ، مشكل مدرن آزادي و خردباوري ، باوري ،
خود برابر در را پرسشي رو اين از.آفريد ديگري زندگي
مطرح لذت كاربرد كتاب ، پيشگفتار در فوكو كه ميدهند قرار
(است فلسفي فعاليت مقصود) فلسفه امروز مگر اما":كرده
چه از فلسفه است؟ آن خود گرد انديشه نقادانه كار جز چيزي
چگونه كه نكته اين دانستن در تلاش از جز گرفته؟ شكل چيز
بينديشيم ، ديگر گونهاي به كه هست آن امكان حدي ، چه تا و
مشروع شده ، انديشيده تاكنون كه را آنچه كه اين جاي به
"دهيم؟ جلوه
اما كرد ، خواهد سختتر مردمان بر را زندگي فلسفه ،
زندگي ، جاي به كه است چيزي دشواري اين زيرا ميارزد
بردارنده در "مدرنيته معماي" كتاب.ميشود معرفي زندگي
را آنها از يك هر كه است مدرنيته درباره مقاله نه
.دارند ارتباط هم با اما خواند مستقل طور به ميتوان
را مدرنيته درباره خود گذشته بحثهاي است كوشيده نويسنده
انتقادي انديشه و مدرنيته قبلياش كتاب در "عمدتا كه
به كه را تازهاي پرسشهاي و آمد روز و پيگيري آمدهاند
ناقد اعتباري به كتاب مقالههاي.كند مطرح آمدهاند ميان
.خويشند دوران نافي و
(دوم جلد) مصدق محمد دكتر نامههاي
تركمان محمد:تدوين و گردآوري
پاييز 1377 اول ، چاپ هزاران ، نشر:ناشر
گالينگور صفحه ، تومان ، 408 قيمت1600
"مصدق محمد دكتر نامههاي" از مجلد نخستين قبل سال حدود 2
نيز 693 مجلد ، دومين در.شد منتشر نامه تعداد 553 به
.است شده منتشر ايران ملي نهضت رهبر از دستخط و نامه
طيف نخست جلد همانند نيز مجلد اين نامههاي مخاطبان
در كه تفاوت اين با ميدهند اختصاص خود به را گستردهاي
دكتر مكتوبات از ديگر بخش به دستيابي دليل به جلد اين
سالهاي طول در احمدآباد ، تبعيدگاه زندان و زندان در مصدق
خطاب اسفند 1345 در 14 ظاهري و مادي حيات پايان تا 1335
امور در خود وكلاي و ارشدش فرزند مصدق ، احمد مرحوم به
توجهي قابل حجم از مذكور بخش..و موقوفات به مربوط
موضوع چهار بر نامهها تقسيمبندي.است شده برخوردار
.است استوار اصلي
و اجتماعي و فردي سلوك و اخلاق به كه نامههايي به اول
دوم.دارد اختصاص مصدق سياسي ديدگاههاي و مبارزاتي مشي
مردم و كشور تعالي و رشد و توسعه موانع كه نامههايي به
سوم داده ، قرار خود دغدغه را آن از رفت برون راه و آن
و ميپردازد كشور در...و مجلس انتخابات به كه نامههايي
بسيار اما پراكنده اطلاعات كه نامهها از برخي چهارم
خوانندگان به را آنها تقرير چرايي و چگونگي از مفيدي
.مينمايد باز بين ، نكته
|
|