زنان بايد پايدار ، توسعه براي
بگذارند پيش پا هم
(بخش واپسين) توسعه و زيست محيط به ديگر نگاهي
معاصر تاريخ در مفاهيم پيچيدهترين ازجمله توسعه:اشاره
گمان حاضر قرن نخست نيمه در كه حالي در.است بوده جهان
حوزههاي وسعت همچون شاخصهايي در افزايش هرگونه ميشد
نماد...و كالاها مصرف ملي سرانه فولاد ، مصرف شهري ،
"اصولا و شده دگرگون كلي به باور اين اكنون است ، توسعه
شده نهاده سنجه اين پيشين شاخصهاي از كدام هر دربرابر
و زيست محيط بر تاثير ميزان چه با و بهايي؟ چه به كه است
محيط تعامل به آن در كه نوشتاري بخش واپسين در زمين؟
دستيابي براي زنان نقش به است ، شده پرداخته توسعه و زيست
در زيست محيط حفاظت جايگاه و شده اشاره پايدار توسعه به
.است گرفته قرار اشاره مورد كشور توسعه دوم برنامه
اقتصادي بخشهاي (كاراترين) تواناترين از يكي كشاورزي بخش
از ، بيش اشتغال سوم يك حدود تامينكننده كه است كشور
/غيرنفتي ، 9 صادرات از نيمي كشور ، غذايي نيازهاي چهارپنجم
ناخالص توليد پنجم يك و كشاورزي محصولات به صنايع نياز 0
اين اساسي ركن عنوان به روستائي زنان.است كشور داخلي
اقتصادي ساختار و بودهاند مطرح همواره توليدي واحدهاي
پايداري نميتواند و نميتوانست آنان حضور بدون خانواده
.باشد داشته
"ظاهرا پايدار ، توليد در زنان براي خاص نقشي شدن قائل
محيط تخريب كه رو اين از.برسد نظر به نامفهوم است ممكن
و اقتصادي فعاليتهاي با است پيوسته كاملي نحو به زيست
وجود اين با اما.است مردان اختيار در "غالبا كه اجتماعي
است ، شده زنان نصيب كار تقسيم در كه خاصي كاركرد خاطر به
زنان.ميگذارند تاثير خود پيرامون محيط به موءثر نحوي به
و هستند تماس در طبيعي محيط با اساسي طور به روستائي
از آب حمل سوخت ، براي هيزم جمعآوري منجمله كارهائي
غيرمكانيزهو محصولات از برخي كاشت دور ، بسيار مسافتهاي
وظايف كنار در را اهلي دامهاي از نگهداري فشرده ،
فعاليتهاي و دارند عهده به فرزندان تربيت و خانهداري
بعضي (تبديلي صنايع) فرآوري و دستي صنايع در زنان جانبي
زيادي وقت همواره كه است فعاليتهائي ازجمله محصولات از
و مسائل زمينه در كافي آموزش نبود.مينمايند مصروف را
اين گسترش وجود با كه است شده موجب محيطي زيست معضلات
كارگيري به و شدن فعال براي مناسب زمينه معضلات
باشد نداشته وجود زنان ويژه به جامعه موجود توانمنديهاي
خود پيرامون محيط تخريب به ناآگاهانه روستائي زنان و
تخريب كه ميشود باعث ناآگاهي و فقر واقع در و بپردازند
.يابد افزايش زنان دست به نقاط از بسياري در طبيعت
زنان توسط برنج كشت عمليات از %ايران 70 شمالي مناطق در
كردن سنگين و سبك در "عمدتا زنان فعاليت و ميگيرد صورت
نشاءكاري ، خزانه ، در بذر پاشيدن بذر ، عفوني ضد بذر ،
كودپاشي ، كردن ، وجين خزانه ، آبياري خزانه ، از مراقبت
توليد در %ميباشد600 انبار به محصول وحمل درو سمپاشي ،
مشاركت مناطق اين در پنبه برداشت عمليات در %و 80 چاي
اصلي قربانيان جمله از زنان مناطق اين در و دارند
در زمانيكه تا پذيرفت بايد.هستند زيست محيط آلودگيهاي
زمينه در زنان اجتماعي فعاليتهاي براي مناسب شرايط كشور
شدت به محيطي زيست معضلات نشود ، فراهم زيست محيط حفظ
و واقعي مشاركت زمينه "قطعا.داشت خواهد جريان بيشتر
زيربنايي آموزشهاي طريق از زنان وبيشتر صحيحتر
.سازد رهنمون پايدار توسعه به را ما ميتواند
اثر در سموم از ناشي خطرات از روستائي زنان ناآگاهي
را آنها سمپاشي ، در آنها غيرمستقيم يا و مستقيم دخالت
تنفسي ، پوستي ، بيماريهاي جمله از مزمن بيماريهاي گرفتار
خطرات است ذكر شايان.ميدهد قرار... و اعصاب خوني ،
نوزادان يا و جنين سلامتي بلكه زنان تنها نه مزبور
و آگاهي ضمن.اندازد مي خطر به نيز را شيرده مادران
و خود براي را خطرات اين ميتوانند زنان مناسب ، آموزش
.برسانند حداقل به خود محيط براي "نهايتا و خانواده
نيز را روستائي كودكان و مردان حيات و سلامت خطرات اين
جهت در انديشيد چارهاي ميبايست ، مياندازد مخاطره به
اين در.سموم از ناشي خطرات مقابل در آنان جان مصونيت
و مختلف سازمانهاي توسط دقيق بررسي ميبايست مقطع
تجربيات چه مختلف كشورهاي در اينكه بررسي جهت در متخصصين
استفاده آنها تجربيات از ميتوان چگونه و دارند آموزشي
مصرف عواقب از كودكان "خصوصا روستائي جامعه بايد نمود ،
ميكند تهديد را جامعه افراد كه خطراتي و سموم بيرويه
.باشند اطلاع با مختلف آموزشهاي توسط
با كه شود داده باني محيط آموزش روستائي كودكان اگربه
حفظ براي و شوند آشنا زيست محيط آلودگي به مربوط مسايل
امر اين باشند ، داشته فعاليت و مشاركت زيست محيط
مهم اينباشد موءثر بسيار پايدار توسعه روند در ميتواند
مصرف مساله كه است سازمانها و دستاندركاران همه وظيفه
لحاظ از كه كودكان براي را آن منفي تاثير بخصوص و سموم
يك عنوان به هستند سايرين از آسيبپذيرتر فيزيولوژي
.دهند قرار توجه مورد اولويت
امنيت موضوع نظر از كشاورزي محصولات در سموم باقيمانده
آنها به بايد كه ميكند ايجاد را مسايلي كودكان غذايي
در را لازم موردي تحقيقات مربوطه سازمانهاي و داشت توجه
تا دهند انجام كودكان روي بر سموم سوء تاثيرات زمينه
.سياستها راهبردهاي و تغيير براي شود فراهم زمينهاي
زيست محيط حفاظت جايگاه
دوم برنامه در
مهمي فعاليتهاي ايران در سال 1992 در ريو كنفرانس پي در
و كلان اهداف در زيست محيط حفظ منظور به.است شده آغاز
ايران ، اسلامي جمهوري دوم برنامه قانون اساسي مشيهاي خط
گياهي ، گونههاي حفظ شونده ، تجديد طبيعي منابع واحياي حفظ
ضوابط وهوا ، آب و خاك آلودگي خاك ، فرسايش از جلوگيري
در شيميائي كودهاي و سموم از بهينه استفاده و محيطي زيست
.است گرفته قرار توجه مورد كشاورزي بخش
است موظف دولت دوم ، برنامه قانون مستندات اساس بر
برنامه طول در را كشاورزي نهادههاي به اعطايي يارانه
لايحه تبصره 5 (ج)بند به توجه با.دهد كاهش بتدريج دوم
بهبود و حفظ در سموم مصرف تقليل منظور به سال 1374 بودجه
سم و كود به مربوط اعتبارات از درصد معادل 3 زيست محيط
تحقيقات به كمك جهت تا قرارگرفته كشاورزي وزارت دراختيار
مبارزه و هرز علفهاي و گياهي بيماريهاي و آفات به مربوط
خاكهاي غذايي عناصر بررسي چنين هم و آنها با بيولوژيك
.نمايند هزينه مربوط آموزشي و ترويجي طرحهاي و زراعي
رعايت با پايدار كشاورزي توسعه منظور به كشاورزي وزارت
كودهاي و سموم مصرف تقليل چنين هم و محيطي زيست مسائل
درصد كاهش 30 كمي باهدف كشور ارزي مصارف كاهش و شيميائي
ميزان به متوسط برآورد با) دوم برنامه طول در سموم مصرف
عالي شوراي عنوان تحت شورايي ديماه 1373 در (هزارتن 38
كشاورزي در شيميائي كودهاي و سموم مصرف كاهش سياستگذاري
.داد تشكيل را
سبز بهرهوري
تكنيكي پيشرفتهاي و تكنولوژي شكوفائي دوره سبز انقلاب
نوبه تكنولوژي و پيشرفتها اين تاكنونبود كشاورزي
و مروجين توسط اجرايي عوامل ساير و روستائيان كشاورزان ،
آخرين نتيجه تا ميشد داده آموزش ذيربط كارشناسان
به در توليدكنندگان و شود منتقل توليدكنندگان به تحقيقات
بخش و داشتند عمل آزادي نو نهادههاي اين كارگيري
قرار بالا سطوح در كه سياستگذاري و برنامهريزي
با واقعي و منسجم هماهنگي هيچگونه (هستند ستادي)دارند
حال در كشورهاي در ويژه به نتيجه در و نداشتند آنها
كسي هر و بود شده وغيرمنطقي غيراصولي كاربرد اين توسعه
ماشين سم ، كود ، ) آنها از استفاده در خودش باورهاي طبق
لازم بنابراين.ميكرد خست يا و روي زياده (غيره و آلات
كنند عرضه جديدي بخش آموزش و ترويج كار عنوان به كه شد
.ميگويند "سبز بهرهوري" آن به كه
به را تحقيقات و يافتهها آخرين آموزش و ترويج اينجا در
در آنان تا ميكند منتقل بالا رده مديران و ستادي گروه
آئيننامههاي تعيين و مشي خط برنامهريزي سياستگذاري ،
.كنند عمل هماهنگ و آگاهانه اجرايي
|