كني فكر كه آن از پيش هميشه
...ميافتد اتفاق
بلوغ و رشد فيلم جشنواره
آموزشي فنآوري
كتاب عنوان گذشته 259 هفته در
گرفت انتشار مجوز
شهادت سالروز مراسم برپايي
حضرت حرم در
ستارخان
(س) عبدالعظيم
كني فكر كه آن از پيش هميشه
...ميافتد اتفاق
موءلف بزرگنيا سيدعطاءالله دكتر استاد مرحوم ياد به
درسي كتابهاي
جريان حركت يعني باد" آموختيد كه روزي آن ميآيد يادتان
داشتيد؟ احساسي چه ،"هوا
گوناگون اشكال اين با ابرها دانستيد كه روزي هست يادتان
گذشت؟ ذهنتان در چيزهايي چه هستند ، حركت در خيرهكننده و
ميتابد؟ عمودي استوا در خورشيد خوانديد ، كه وقتي يا و
مدرسه ، در آموختن روزهاي از روزي چه شما براي نميدانم
بر آگاهي از بار يك از بيش "يقينا است ، بوده ماندنيترين
اما !شدهايد مغرور زمان هم و حيرتزده طبيعت شگفتيهاي
و گرد گلولههاي راز به كه بود روزي روز ، آن من براي
آفريدههاي مهيجترين از يكي چشمم در هميشه كه برف مدور
لذت آنها ديدن از و كرد نگاهشان تنها ميشد كه بود طبيعت
آدمهايي يا كرد كيف و گرفتشان دست در كه اين يابرد
و كرد دل درد آنها با و ساخت تجمعشان از بزرگ و كوچك
دوست از را همبازيها و ساخت سلاحي آنها از ميشد سرانجام
و شدم آگاه واداشت ، ناله و خنده به رقيب و رفيق و دشمن و
داراي چشمنواز ، و فريبنده ظاهر اين وراي كه دانستم
روز آن و نميآيد من چشم به كه هستند پنهاني زيبايي
وسيلهاي نيازمند پنهان زيبايي اين ديدن براي دانستم
بسياري لطايف و معاني درك از چشمهايم آن بدون كه هستم
بزرگنما يا ذرهبين را آن وقتها ، آن) است ، عاجز چيزها
.(ميخوانيم چشمدل را وسيله اين امروز و ميخوانديم
كه ذرهبين زير در برف شكل ديدن از روز آن كه هست يادم
شده چاپ داشتم ، كه علومي كتاب راست سمت پايين گوشه در
دانستن از امروز كه بودم شده بهتزده قدر همان بود ،
شكلاند ، ستارهاي برفها آموخت من به كه كسي اينكه ،
برف كه روزي آن از هست يادم.نيست ما ميان در اينك
زماني تا بگويم بهتر يا و مدتها تا ديدم ، را ستارهاي
برف دانه هر شدن آب از حساس ، و بود كودك دلم و ذهن كه
كردن پرت برايم پس آن از و ميفشرد را گلويم بغض
پرهاي ميكردم احساس كه چرا.نبود آسان برفي گلولههاي
.ميشود شكسته من شادي و تفريح لحظه يك براي ستاره هزاران
دروغ يك يا دست نوازش يك با گلو در بغض اين روزها آن
راه از بزرگتري بود كافي و مينشست فرو صادقانه دلفريب
ستارهاي پرهاي كه بگويد بغضآلودم چهره ديدن با و برسد
خود سابق شكل به و ميچسبد يكديگر به آينده زمستان برفي
از برايم كه ميشد پيدا كسي هم امروز كاش.برميگردد
كه بود كسي كاش ميزد ، حرف آرامشبخش و دلخواه دروغي
تو از بعد نسلهاي و تو نسلان هم و تو به آنكه ميگفت ،
پاييز چيست ، ابر و باران و آفتاب و باد و برف كه آموخت
سنگ زير آنچه از بار اين و آمد خواهد دوباره آينده سال
.كرد خواهد آگاه را شما گذشته ، او بر سپيد
هميشه كه چرا شنيد ، نخواهيم را تسليبخش دروغ اين اما
محتوم اتفاق اين و ميافتد اتفاق كني فكر آنكه از پيش
دكتر":ميشود خلاصه كوتاه خبر يك در نيز بار اين
صرف به ميتوان آيا ولي ".درگذشت بزرگنيا سيدعطاءالله
آبان ، هفتم روز صبح آغازين لحظات در او كه بود تقدير آنكه
گذشت؟ آسان خبر اين كنار از برود ، و بگذارد را دنيا
تنها نه را خود زندگي تمام كه انساني درگذشت ميتوان آيا
اين فرزندان به آموختن اساسي اصلاح وقف بلكه آموختن ، وقف
يا ترحيم آگهي يك در يا و خبري در را كرد بوم و زاد
كرد؟ كليشه تسليت
به پرورش ، و آموزش وزارت مسئولان چون بايد نيز ما آيا
بزرگنيا ، سيدعطاءالله چون صادقي خادمان از قدرداني جاي
كنيم؟ اختيار سكوت
آشناباشد نامي تنها او نام شما از بسياري براي است ممكن
شما از برخي براي است ممكن شنيدهايد ، كجا نميدانيد كه
از معدودي است ممكن و نزند ذهنتان به تلنگري هيچ نامش
خاطر به رفتهايد ، مدرسه به بعد به سال 1347 از كه شمايي
دبستان ساله پنج علوم كتب شناسنامه در او نام كه بياوريد
.است ميشده ذكر كتابها اين نويسنده عنوان به
ميرسد نظر به كه آنقدرها بار اين فوت خبر اين !ميبينيد
عمرش طول كه ميشنويدش كسي درباره چون.نيست كوتاه
متولد اراك فراهان در ماه 1301 بهمن در او) كوتاه "نسبتا
تلاش و زيست زمان عرض در او.بود بلند عمرش عرض اما (شد
دانشاندوزي و يادگيري كه تلخ و دشوار روزگاري در و كرد
از سال 1325 در و كرد علم طلب بود ، كارها سختترين از
در.شد فارغالتحصيل شيمي رشته در تهران علوم دانشكده
و درآمد پرورش و آموزش وزارت استخدام به سال همان مهرماه
سمتهاي در) وزارتخانه اين در را پربارش عمر سال سيوپنج
مدير تا تهران و بهبهان و اراك و قم در دبيري از مختلف
يك حتي است ، درگذشته كه حال و كرد سپري (غيره و عاملي
موظف را خود نهاد ، اين مقام صاحب مسئولان از نفر
گويي بفرستند ، روزنامه براي تسليتي آگهي كه نميدانند
عامل مدير سال 1348 از بزرگنيا دكتر كه كردهاند فراموش
و بود درسي كتب برنامهريزي و تحقيقات سازمان سرپرست و
دوران اول ساله سه در همكارانش و او حضور از تاپيش
هم بعد به سوم سال از و نميشد تدريس علوم درس ابتدايي ،
اين همت به و ميشد آموخته دانشآموزان به "علمالاشياء"
.درآمد فعلياش شكل به درسي كتب كه بود تن سه
همين تدريس راهنماي كه كردهاند فراموش گويا باز و
او اگر اين بنابر.مينگاشت بزرگنيا دكتر را كتابها
براي چيزي معلم نه و ميآموخت چيزي دانشآموز نه نبود ،
.داشت آموختن
پي در همچنان پس نميكرد راضي را او مقام و پست اما
در 1348 و گذاشت تنها را ايران فرزندان مدتي آموختن ،
اخذ از پس و رفت بلژيك سپس و ليون به تحصيل ادامه براي
بر و بوم به خدمت ادامه براي شيمي ، رشته دكتراي در مدرك
.بازگشت خود
آن جديد ، نظام ارزشيابي در آموزشي معاونت سمت در او
تحصيلي جديد نظام همكارانش ، از چند تني همراه به وقتها
علوم) تحصيلي مختلف رشتههاي در 1353 و نهاد بنيان را
اتمام از پس را (ادب و فرهنگ اقتصاد ، رياضي ، تجربي ،
تقسيمبندي دبيرستان مقطع به ورود براي و راهنمايي دوران
و او تقسيمبندي و زمان آن آموزش نظام) كرد نامگذاري و
روش بهترين دانشآموزان براي هم هنوز گويا يارانش ،
نيز ، زمان آن در او كه است بديهي (ميشود محسوب تحصيلي
و زد در خود ، خاص اصول به پايبندي دليل به و نديد قدر
از زودي به و نكرد همراهي زمان آن درباري و اداري بندهاي
شهيد همكارش و دوست انقلاب از پس.شد بركنار خود سمت
آموخته دانش كه آنجا از كه مردي محمدبهشتي دكتر آيتالله
ايشان از ميكرد ، درك و ميشناخت را فرهيختگان و بود
عمل به دعوت فرهنگي انقلاب عالي شوراي در همكاري براي
اصلاح ، به عشق و خلوص همان با بزرگنيا دكتر و آورد
چه او بر كه نميداند كسي.پذيرفت را مملكت اين آموزش
پرورش ، و آموزش با را خود همكاري ديگر آن ، از پس كه گذشت
و تعليم دستاندركار و فهيم افراد برخي اصرار عليرغم
.پرداخت ترجمه و تاليف به منزل در كردو قطع تربيت
ياري اصفهان ذوبآهن در تا شد دعوت او از سالهاي 1360
به و پذيرفت شوق و شور با را دعوت اين او و باشد رسان
.پرداخت سازمان اين با همكاري به افتخاري طور
جد كه بود شنيده پدرانش از و خوانده تاريخ در كه او
در نيز فراهاني قائممقام خان ابوالقاسم ميرزا بزرگوارش
و بود كرده فدا را خود جان سرزمين اين بنياني اصلاح راه
تشكر و امتنان منتظر نبايد كه ميدانست تجربه به نيز خود
و شد خانهنشين وجدانياش وظيفه انجام از پس باشد ،
.برد پناه كاغذ و قلم به دوباره
براي اما باشد داشته ضرورت بيشتري توضيح نميكنم فكر
استاد درگذشت خبر از ما" بگويد نتواند كسي ديگر اينكه
"ميكرديم شركت ختم مراسم در "حتما وگرنه بوديم بياطلاع
بزرگنيا سيدعطاءالله دكتر:ميكنيم اعلام ديگر بار
شيمي كتاب چند نويسنده و مترجم و مدارس درسي كتب نويسنده
آغاز با شد مقارن او هفت شب مراسم و درگذشت دانشگاهي
اول معلم نسلانمان هم و ما براي هميشه او.كتاب هفته
.سبز جايش و شاد روحش بود ، خواهد
زماني مهشيد
بلوغ و رشد فيلم جشنواره
آموزشي فنآوري
از استفاده نگرش ايجاد باعث ميتواند فيلمرشد جشنواره*
تغيير و دانشآموزان اولياء ميان در آموزشي تكنولوژي
و آنها بين سنتي پرورش و آموزش شيوههاي بهكارگيري نگرش
در شنيداري و ديداري رسانههاي از استفاده فرهنگ ايجاد
كارشناسان و مديران معلمان ، ميان در تربيت و تعليم امر
.شود پرورش و آموزش
آموزشي ، فيلمهاي بينالمللي جشنواره بيستوهشتمين
و آموزش وزارت آموزشي تكنولوژي دفتر همت به رشد تربيتي
در را خود كار جاري آبان بيستودوم تا شانزدهم از پرورش
از شهر و 31 تهران در دانشگاه و فرهنگسرا سينما ، سالن 10
.شد جهانبرگزار كشور حضور 26 با و كشور استان 22
به شركتكننده كشورهاي از فيلم امسال 605 جشنواره در
و ايراني فيلم تعداد 93 اين از كه رسيد جشنواره دبيرخانه
و ايراني فيلم و 55 مسابقه در شركت براي خارجي فيلم 21
همچنين.شد انتخاب جنبي بخش در شركت براي خارجي فيلم 11
محيط به چشماندازي بخش در فيلم امسال 41 جشنواره در
نگاه از بلوچستان و سيستان بخش در فيلم جهان ، 21 زيست
و قبل دوره سه بهترينهاي بر مروري بخش در فيلم تصوير ، 3
.بود شده برگزيده فيلمساز دانشآموزان بخش در فيلم 8
توسط درآمد ، بهنمايش جشنواره اين در كه فيلمهايي
از پيش كميته ، اين و شده برگزيده "فيلمها انتخاب كميته"
كرده فيلمها ارزشيابي و مشاهده به اقدام جشنواره ، آغاز
از يك هر كه بود اينترتيب به فيلمها انتخاب نحوهبود
را خود نظر فيلم ، هر ديدن از پس انتخاب ، كميته اعضاي
.ميكردند اعلام آن بودن مردود يا قبول و فيلم درباره
توسط نيز رشد فيلمهاي بيستوهشتم جشنواره برگزيدگان
.ميشوند معرفي برگزاري مدت پايان در داوران هيات اعضاي
:بودنداز عبارت جشنواره اين داوران هيات اعضاي امسال ،
كرماني مرادي هوشنگ ،(فيلمساز و منتقد) طالبينژاد احمد
و تعليم متخصص) اسماعيلي تاجيك عزيزالله دكتر ،(نويسنده)
اصلاني محمدرضا ،(فيلمبردار) لقماني علي ،(تربيت
(آموزشي فيلمهاي كارشناس) باغچهسرا علي محمد ،(فيلمساز)
.(علوم كارشناس) تهراني اماني محمود و
فيلمهاي و آموزشي فيلمهاي اصلي گروه دو داراي جشنواره
و كوتاه آثار آموزشي ، علمي گروه دربود تربيتي
و علمي و آموزشي مسائل درباره آنها موضوع كه نيمهبلند
.درآمد بهنمايش بود ، سني مختلف گروههاي سطح در
جوانان و نوجوانان كودكان ، بخش دو شامل نيز تربيتي گروه
فيلمها گروه ، اين در همهساله كه بود خانواده همچنين و
كودكان ، سنين به مربوط آنها محتواي كه ويديوهايي و
باشند برخوردار تربيتي جنبه از و بوده جوانان و نوجوانان
بهنمايش باشد ، مربيان و خانوادهها مخاطبانش كه آثاري و
.درميآيد
رشد تربيتي و آموزشي علمي ، فيلمهاي بينالمللي جشنواره
موضوعات در خود قبلي تجربه بيستوهفت مانند نيز امسال
سنن و رسوم و هنر و فرهنگ پرورش ، و آموزش فنون ، و علوم
.شد برگزار
يكي علمي فيلمهاي زمينه در بينالمللي تجربههاي تبادل
باعث ميتواند جشنواره اين برگزاري كه است مهمي اهداف از
ميتواند جهان كشور فيلمسازان 26 حضور.شود آن به دسترسي
تربيتي و آموزشي فيلمهاي كيفيت ارتقاء بر زيادي تاثير
.باشد داشته شركتكننده كشورهاي ساير و ايراني فيلمسازان
ترغيب و تشويق باعث ميتواند جشنواره اين بهعلاوه ،
تربيتي و آموزشي و علمي موضوعهاي بهانتخاب فيلمسازان
.شود فيلمهايشان در
باشد ، داشته ميتواند جشنواره اين كه عميقتري تاثير ولي
بويژه كارشناسان و مديران معلمان ، دانشآموزان ، شدن آشنا
اين درواقع.است آموزشي تكنولوژي با دانشآموزان اولياء
از استفاده نگرش ايجاد باعث ميتواند جشنوارهها
تغيير و دانشآموزان اولياء ميان در آموزشي تكنولوژي
و آنها بين سنتي پرورش و آموزش شيوههاي بهكارگيري نگرش
در شنيداري و ديداري رسانههاي از استفاده فرهنگ ايجاد
كارشناسان و مديران معلمان ، ميان در تربيت و تعليم امر
.شود پرورش و آموزش
براي لازم انگيزههاي بتواند جشنواره ، اين برپايي شايد
در را آموزشي تكنولوژي اصول و مباني از بيشتر استفاده
.كند ايجاد كشور پرورش و آموزش دستاندركاران ميان
تخصصي مفاهيم گسترش و مختلف علوم پيشرفت به باتوجه
كه شده فراهم بهگونهاي شرايط گوناگون ، رشتههاي
تربيت و تعليم امر در آموزشي تكنولوژي مباني از ميبايست
نياز ، تبيين زمينه در نمونه بهعنوان كه رهنمودهايي و
از استفاده روش ، تعيين محتوا ، انتخاب هدف ، تدوين
استفاده است ، داده..و ارزشيابي نحوه مناسب ، رسانههاي
.كرد
حس دو طريق از يادگيري درصد حدود 87 كه اين به توجه با
از 75 بيش ميان اين در ميگيرد ، صورت شنوايي و بينايي
استفاده است ، انجامپذير بينايي حس ازطريق يادگيري درصد
و ياددهي فرايند در شنيداري و ديداري رسانههاي از
.خواهدداشت دانشآموزان فراگيري در مهمي تاثير يادگيري
فيلمسازان حضور با جشنواره اين برگزاري اينرو از
فيلمها بيشتر موضوع كه اين به باتوجه و خارجي كشورهاي
مناسبي بستر ميتواند است ، پرورش و آموزش به مربوط مسائل
و تربيت و تعليم در تصوير از استفاده فرهنگ ايجاد براي
.كند فراهم را امر اين در آموزشي تكنولوژي متخصصان مشاركت
آموزشي ، فيلمهاي بينالمللي جشنواره بيستوهشتمين درباره
ضعف و قوت نقاط پرورش ، و آموزش در آن اثر رشد ، تربيتي
اين درباره مسئولان و كارشناسان دانشجويان ، نظريات و آن
آتي روزهاي در كه آوردهايم فراهم تفصيلي گزارشي جشنواره
.گذشت خواهد روزنامه خوانندگان نظر از
كتاب عنوان گذشته 259 هفته در
گرفت انتشار مجوز
گذشته هفته در كتاب عنوان تعداد 259:فرهنگي علمي گروه
و تاليف آن مورد ميان 190 اين از كه گرفتند انتشار مجوز
.است ترجمه عنوان ، 69
از تهراني ناشران سهم ايران ، كتاب خانه آمار براساس
شهرستاني 63 ناشران سهم و عنوان منتشره ، 196 كتابهاي
.است عنوان
آن از پس و ادبيات حوزه در كتابها بيشترين موضوعي نظر از
و طبيعي علوم عملي ، علوم دين ، حوزههاي در ترتيب به
جغرافيا ، و تاريخ هنر ، زبان ، اجتماعي ، علوم رياضيات ،
.است شده منتشر كليات و فلسفه
برنامهريزي و پژوهش سازمان تهران ، ناشر پركارترين
و كتاب عنوان انتشار 10 با مدرسه انتشارات -آموزشي
شهرستان از عترت پيام انتشارات شهرستاني ، ناشر پركارترين
.بود كتاب عنوان چهار انتشار با اصفهان
پنج موءلف نوروزي مريم گذشته هفته پديدآورنده پركارترين
با عباسپور عليرضا آن از پس و خياطي زمينه در كتاب عنوان
مترجم پركارترين و پزشكي زمينه در كتاب عنوان چهار تاليف
.بود ترجمه عنوان دو با برجستهباف وحيده
و ميليون يك گذشته ، هفته در شده منتشر كتابهاي شمارگان
و 719 هزار شش متوسط طور به كه بود جلد و 280 هزار 740
.است كتاب عنوان هر براي جلد
شهادت سالروز مراسم برپايي
حضرت حرم در
ستارخان
(س) عبدالعظيم
ستارخان شهادت سالروز بزرگداشت مراسم:فرهنگي علمي گروه
دانشگاهيان و مردم مختلف اقشار حضور با پنجشنبه ، عصر
ستارخان مزار سر بر عبدالعظيم ، حضرت حرم در آذربايجاني ،
.شد برگزار
از ستارخان ، مزار كنار در حضور با شركتكنندگان
تجليل مشروطيت دوران در شهيد ، آن رشادتهاي و فداكاريها
.كردند
ساخت خواستار بيانيهاي در سپس مراسم ، اين برگزاركنندگان
تبريز شهر به ستارخان مزار انتقال يا و مناسب بارگاه
.شدند
تنديس نصب خواستار شركتكنندگان همچنين بيانيه ، اين در
ميدان در قانون ، و آزادي راه شهيد عنوان به ستارخان
.شدند تهران آزادي
كه 25 شده درخواست دولت هيات از همچنين مذكور ، بيانيه در
در ملي ، سردار ستارخان شهادت سالروز عنوان به آبان
.شود آورده شمسي سالنامههاي
|