است ، اميد ميماند ، كه آنچه
...اميد
بوشهر تئاتر جشنواره برگزيدگان
نوار معرفي
است ، اميد ميماند ، كه آنچه
...اميد
كنار" نمايش كارگردان "عليخاني حجتالله" با گو و گفت
"آتشنشاني شير
اشاره
ناظرزاده فرهاد" دكتر نوشته "آتشنشاني شير كنار" نمايش
تالار در "سيدعليخاني حجتالله" كارگرداني به "كرماني
كه پردهاي تك نمايش اين.است درآمده اجرا به مولوي
كه است شخصيت دو كشمكش ماجراي دارد طنزآلود مضموني
را شخصيت دو اين "آستانه مسافر حسين" و "هيهاوند هوشنگ"
.ميكنند بازآفريني
آتش شير كنار در شده چيره او بر بيخوابي كه نويسندهاي
كه پاسبان.ميكند برخورد گشت پاسبان با خيابان يك نشاني
با تا ميكند استفاده فرصت اين از است كار تازه جواني
بازجويي و مجرمين دستگيري نحوه در خود تجربه به تمرين
.ميكند بازرسي را ، نويسنده شيوه انواع با سپس و بيافزايد
با و ميگيرد را پاسبان كمري اسلحه فرصت يك در نويسنده
گوش او داستانهاي به تا واميدارد را مامور شدن مسلح
.بسپرد
از بعد ساعت 6 ماه آذر پايان تا "نشاني آتش شير كنار"
.است صحنه بر تهران دانشگاه مولوي تالار در روز هر ظهر
"عليخاني سيد حجتالله" با نمايش اين اجراي مناسبت به
.ميخوانيد را آن فشرده كه دادهايم انجام گويي و گفت
كرديد؟ انتخاب اجرا براي را متن اين چرا *
متفاوتي دلايل و انگيزهها ميتوان متن انتخاب براي *
جذابيتهايي داراي آتشنشاني شير كنار نمايشنامه.داشت
از.كرد جذب خود سوي به مرا برخوردها اولين در كه بود
آمدن جمع چگونگي و تفكر نوع دو با آدم دو برخورد جمله
متفاوتي "كاملا انگيزههاي اينكه عين در هم كنار در آنها
.دارند هم با
نمايش آدمهاي ميان تضاد بود مهم شما براي كه آنچه يعني *
است؟
.باشد من انتخاب انگيزههاي از يكي ميتواند اين ببينيد *
از.كرد جذب متن سوي به مرا نيز ديگري انگيزههاي اما
قدرت آيا "مثلا كه معاصر انسان دلمشغوليهاي جمله
.دهد ادامه خود حيات به انديشه كنار در ميتواند
بيشتر است ممكن چيست؟ انديشه و قدرت از شما منظور *
بدهيد؟ توضيح
يك از.ميشود اجتماعي مسائل به نگاه دو ، نمايش در *
خرد و انديشه فرهنگ ديگر سوي و قدرت و اسلحه فرهنگ طرف
انديشه نماينده و پليس قدرت و اسلحه نماينده.دارد وجود
و موضعگيري هيچگونه بدون نمايش و نوشتههايش و نويسنده
است ممكن آيا كه برميانگيزاند را سوءال اين تفسيري
دغدغه بدون و آرام جامعه يك هم كنار در قدرت و انديشه
.بياورند بوجود
...نميتوانند ميگويد "ظاهرا شما نمايش *
فانوس اگر واي اما و.اميد است ، اميد ميماند كه آنچه *
اين از بيش نخواهيد من از اينهمه با.شود خاموش كسي
.است تماشاگر عهده به مابقي كنم ، تفسير را نمايش
ميتوان و است شده ديده مختلف اجراي چند نمايش اين از *
است؟ ممكن چگونه تفاوت اينديدهايم نمايشنامه چند گفت
نمينويسد گونهاي به را نمايشنامه نويسنده يك "اولا *
اين خوب نمايشنامه ويژگيهاي از يكي و بدهد معنا يك كه
به هستند نمايشنامهنويس و نويسنده ابزار كه كلمات:است
كلمه يك حقيقت در.نيستند معنوي يكبار حامل خود خودي
.باشد داشته همراه به را متفاوت معناي چند ميتواند واحد
نمايشنامه با نمايش ابزار نكنيم فراموش ديگر طرف از
مختلف بازيگران و متفاوت كارگردانهاي كافيست.است متفاوت
استفاده گونهاي ديگر شكل به كردم اشاره كه ابزاري از
متفاوت نمايش دو نمايشنامه يك از ما كه است آنوقت كنند ،
.ديد خواهيم را
چيست؟ اشاره مورد ابزار *
چگونه است بازيگر و كارگردان دست در كه ابزار اولين *
اشياء سپس است ، تحليل آن از پس است ، نمايشنامه خواندن
كلام يك در صحنه ، روي اعمال و حركتها.است استفاده مورد
"كاملا موضعگيري دو بازيگر دو "قاعدتا.است ميزانسن
با پديده و داشت خواهند واحد پديده يك به نسبت متفاوت
.ميكند پيدا معنا موضعگيريها
و صحنه وسايل از كمتر شما چيست؟ در شما تئاتر ويژگيهاي *
كردهايد؟ استفاده دكور
دكور هيچگونه از اينكه بر علاوه خود اجراي شيوه در ما *
عمل اختصار به نيز بازي و حركت در نكرديم ، استفاده اضافي
ازنظر خود اجرايي شيوه در ما اينكه "توضيحا.كرديم
و دكور در داشتيم سعي اكسپرسيونيسم به نگاهي با مفهومي
.شويم نزديك استيليزاسيون شيوه به..و بازيگران حركت
را نمايش بار بيشتر و كرده كم تئاتري ديگر عناصر از يعني
.ساختيم استوار بازيگري و بازي عنصر بر
چيست؟ تئاتر موجود وضعيت درباره شما نظر *
مواجهه عديدهاي مشكلات با هميشه جوامع تمامي در تئاتر *
قضاوت نميتواند مقطعي هر در تئاتر براي قضاوت.است بوده
هر تئاتر فرآيند زمان گذشت با بايد بلكهباشد منطقياي
آن نتيجه تا بگيرد قرار ارزيابي مورد تاريخ از دورهاي
كشور موجود تئاتر درباره كه آنچه اينهمه با.شود مشخص
بيشتري تحرك و پويايي به تئاتر كه اينست گفت ميتوان
نتيجه در كه اميدواريم ما و است يافته دست گذشته به نسبت
را ملاحظهاي قابل هنري و فرهنگي رشد تحرك ، و پويايي اين
.باشيم شاهد
كرديد؟ انتخاب اجرا براي را مولوي تالار شد چطور *
.است كشور نمايشي تالارهاي بهترين از يكي مولوي تالار *
تحصيلكرده شيرآتشنشاني كنار نمايش گروه اعضاي تمامي
.هستيم تالار اين مديون ما كه معتقديم همگي و هستند تئاتر
به تبديل ارائه قابليت كه است سالني تنها مولوي تالار
پس دانشگاهي جهاد.دارد را صحنهاي و رويدادگاه گونه همه
ساختن فعال در سعي "مجددا مولوي ، تالار در ركود چندي از
نيز نمايشي هنرهاي مركز راه اين در و دارد تالار اين
در تئاتر تحصيلكردگان فعاليتهاي از حمايت و شده پيشقدم
فعاليتها اين اميدوارم.است كرده اعلام را مولوي تالار
اجراي شاهد آينده در و داشته ادامه شده شروع "مجددا كه
.باشيم سالن اين در خوب نمايشهاي
:آخر حرف و
متشكرم *
مهدوي -م
بوشهر تئاتر جشنواره برگزيدگان
كار به برترينها معرفي با بوشهر تئاتر جشنواره دهمين
.داد پايان خود
بهعنوان را "آژدهاك" نمايش جشنواره اين داوران هيات
آزادي بهار سكه يك و افتخار ديپلم انتخابو برگزيده كار
.كرد اهدا ايننمايشنامه كارگردان مظفري حيدر آقاي به را
شركتكننده نمايشنامههاي از يك هيچ متن جشنواره اين در
نيمسكه و افتخار ديپلم و نشد اولشناخته مقام شايسته
حنيفي عليرضا نمايشنامهنويسيبه دوم مقام آزادي بهار
هيات راي براساسيافت اختصاص "سردار مرگ" نمايش نويسنده
بهار سكه و افتخار ديپلم جشنواره اين داوران
و زاده عباس شعله به ترتيب به مرد و زن اول آزاديبازيگر
.شد اعطا آژدهاك نمايش در بازي بهخاطر ياراحمدي جهانشير
نمايشنامه شش شركت با بوشهر استان تئاتر جشنواره دهمين
روز هفت مدت به گناوه و دشتستان شهرستانهايبوشهر ، از
.شد برگزار بوشهر تبليغاتاسلامي سازمان نمايش سرسراي در
آرزوها
موسيقي بازار به "اخيرا كه است نواري عنوان "آرزوها"
است گيتار براي قطعاتي شامل كه نوار اين.است شده عرضه
حماسه.شدهاند تنظيم و ساخته خواجهنوري داريوش توسط
-رهايي -دوباره تولدي -هفته روز آخرين -بهار -خرمشهر
اين ب روي قطعات عنوان آرزوها و شب هلال -شيرين روياي
بهنام سيد (گيتار) خواجهنوري داريوش بر علاوه.است نوار
شهرام (گيتار) خواجهنوري علي محمد (درام)ابطحي
انزابيپور اردوان و (پركاشن) معرف رضا (فلوت)ركوعي
را نوار اين.كردهاند هنرنمايي آن در نيز (باس گيتار)
.است فرستاده بازار به موزيك پويا موءسسه
كتاب معرفي
|
كمدي
نشر:ناشر /مهاجر فيروزه:ترجمه /مرچنت ملوين:نويسنده
صفحه تومان ، 144 قيمت590 /پاييز 1377 اول ، چاپ مركز ،
سنت پيرو و رايج روال با متفاوت ديدگاهي از "كمدي"
كمدي كه -روانشناختي نظريههاي رد از پس كه نقد ، ارسطويي
در كميك آثار بررسي به -ميدانند مربوط خنده با را
مقوله دو به كمديها.ميپردازد سينما و تئاتر ادبيات
با كمدي رابطه و ميشوند تقسيم "شكسپيري" و "آريستوفاني"
بررسي پوچي و گروتسگ و طنز چون آن به نزديك زمينههاي
و كمدي رابطه در موشكافي به كتاب از مبسوطي بخش.ميشود
از كتاب اين.است يافته اختصاص تئاتر در ويژه به تراژدي
است هنري و ادبي اصطلاحهاي و سبكها مكتبها ، مجموعه سري
"دادا" ،"ناتوراليسم" ، "رمانتيسم" اين از پيش كه
داستانكوتاه و "سمبوليسم" ، "كلاسيسيسم" ،"سوررئاليسم"و
مباحثي آينده در و بود رسيده چاپ به ناشر همين سوي از
و پوچي ادبيات تراژدي ، درام ، تخيلي ، ادبيات استعاره چون ،
.رسيد خواهد چاپ به تدريج به نيز مدرنيسم
خندهدار عشقهاي
:ناشر /پورياوري فروغ:مترجم /كوندرا ميلان:نويسنده
قيمت550 /زنان ، 1377 مطالعات و روشنگران انتشارات
صفحه تومان ، 169
كلاه كتاب از ميرعلايي احمد ترجمه با "كوندرا ميلان"
سپس و شد معرفي فارسيزبانان به سال 1364 در كلمنتيس
پرويز را "هستي بار" بهنام نويسنده اين معروف رمان
"خندهدار عشقهاي" و.كرد ترجمه سال 1365 در همايونپور
نيز اثر دراين كه است چك نويسنده اين اثر چهارمين
قصه شخصيتهاي از روانكاوانه تحليلي آثارش ، ساير بهمانند
.ميكند ارائه خواننده به
برهوت تا دقيقه 8
اول ، چاپ زرياب ، انتشارات:ناشر /اعتمادي مهدي:نويسنده
صفحه تومان ، 383 قيمت1250 /علمي نشر:پخش پاييز 1377 ،
نخستين در "برهوت تا دقيقه 8 بلند داستان ماجراي
جاسوس يك آن در كه ميشود آغاز شهريور 57 روزهاي
وارد كرده شرق زبان و تاريخ در تحصيلاتي كه امريكايي
وي آشنايي اما كند ، دنبال را ماموريتي تا ميشود تهران
راه در كه عجيبوغريب حوادث و شيوا بهنام دختري با
...تا ميشود موجب ميدهد رخ وي ماموريت
حركت سطح در و ساده بسيار "برهوت تا دقيقه 8 داستان
جاسوسي -عشقي پاورقيهاي ياد به را خواننده و ميكند
.مياندازد و 50 دهه 40 اواخر
پيادهرو روي عشق
اول چاپ كوير ، انتشارات:ناشر /مستور مصطفي:نويسنده
صفحه تومان ، 126 قيمت400 /1377
كه است كوتاه داستان از 12 مجموعهاي رو پياده روي عشق
قاصدك ، يك مثل خيس ، چشمخانه دو از عبارتند آنها عناوين
فرو اندوه در زانو تا كه مردي يلدا ، شبهاي سبز ، بعدازظهر
ديوار ، بر كوله و كج خط چند آرزو ، پيادهرو ، روي عشق رفت ،
مهتاب زلزله ، محيص؟ ، من هل دارد ، داس مرد آن
|
|