بشري عواطف بروز اوج
سال موسيقي جايزه برندگان
شدند معرفي 1998
در ايراني كوتاه فيلم 12
مجارستان جشنواره
ترازو
بشري عواطف بروز اوج
در سمفوني تحول سير بررسي برنامه از گزارشي
نياوران فرهنگسراي
فرهنگسراي در سمفوني ، تحول سير بررسي جلسه دومين در
.گرفت قرار تحليل مورد رمانتيك دوران در سمفوني نياوران
و اول موومان نمايش ضمن برنامه اين در "فرهت شاهين"
اركستر اجراي با برامس يوهانس شماره 4 سمفوني چهارم
سمفوني و "پروين آندره" رهبري به لندن رويال فيلارمونيك
اجراي با "چايكوفسكي پيوترايليچ" (پاكتيك) شماره 6
"برنشتاين لئونارد" رهبري به نيويورك فيلارمونيك اركستر
رمانتيك دوره ابتداي از قرن 19 در سمفوني پيرامون بحث به
كشورهاي در دوره اين سمفونيهاي و آلمان موسيقي فرهنگ در
.پرداخت اروپايي
مرگ از سال حاليكه 91 در نهاده ، گام قرن 19 به اروپا
مرگ از سال و 73 موتسارت مرگ از سال ميگذرد ، 109 هايدن
نهادهاند پشتسر را كلاسيك هنر دوران اروپاييان.بتهوون
و فراوان مدولاسيونهاي با خود ، بالغ موسيقي با بتهوون و
ميان از سكوت حذف دوروگونهگون ، توناليتههاي به ناگهان
درازتر و سمفوني در همسرايان كردن دخيل موومانها ، برخي
سمفوني با گسترش قسمتهاي بسط طريق از موومانها كردن
آهنگساز نخستين عنوان به شماره 9 سمفوني و شماره 3
.است شده شناخته رومانتيك
راهگشاي شد جلوهگر بتهوون موسيقي در كه انساني عواطف
و را اشعار "شوبرت" همچون كه بود او از پس آهنگسازاني
و "برامس" همچون و را خلقت عظمت "مندلسون" همچون
قرار خود تصانيف دستمايه را بشري رنج و درد "چايكوفسكي"
سمفوني "برليوز" آثار و "سمفوني شعر" ،"ليست" آثار.دهند
كلام و موسيقي شگرف تركيب با "واگنر" و گرفتند نام نمايش
.كرد ابداع را نمايش موسيقي
بتهوون سنت برپايه سمفونيهايي شومان و مندلسون شوبرت ،
آثار كه چه اگر كلاسيك قالب در سمفونيهايي.كردند تصنيف
رمانتيك دوره در خاصي مقام موسيقايي بيان نظر از آنان
.دارد
و -لاماژور در -ايتاليايي سمفونيهاي در مندلسون
و ميزند توصيف به دست -(اسكاچ) لامينور در -اسكاتلندي
از -ماژور سيبمل در -بهار سمفوني در شومان آنكه حال
بروز عصر رومانتسيم ميكند تقليد بتهوون پاستوران سمفوني
.بود بشري عواطف
قرن شعراي و نويسندگان هنرمندان ، ":ميگويد فرهت شاهين
قرون رايج كه كردند استفاده تمهايي از خود آثار در 19
بازيهاي و غريب و عجيب عشقهاي كه زماني.بود و 13 12
".بود مرسوم قهرمانانه
رومانس را وسطي قرون حماسي اشعار كه رمانتيك آهنگسازان
.بودند كلاسيك موسيقي در تحركي ايجاد درصدد ميخواندند ،
لحن و طولانيتر ملوديها آرامتر ، دوران اين قطعات ريتم
اصوات وراي از را خود احساسات آنان شده خوشتر موسيقي
.ميكردند بيان
موسيقي از ميتوانست كس همه دوران اين در كه جهت آن از
خاص ديگر موسيقي آنكه دريافت با نيز آهنگسازان ببرد ، لذت
اركستر هنرسازبندي به را خود توجه نيست ، دربار و اشراف
.كردند معطوف پيش از بيش
برنجي و چوبي باديهاي بخصوص اركستري سازهاي تكامل
و حجيمتر پارتيتورهاي كه تشويقكرد را آهنگسازان
.بنويسند غنيتري
و اركستر رهبران استعداد شكوفايي موجب رمانتيك دوران
متبحر نوازنده خود كه آهنگسازانيشد ماهر نوازندگان
،"دبوسي" ،"اخمانينف" ،"شوپن" همچون بودند پيانو
."برامس" و "شومان" ،"ليست" ،"روبنشتاين"
مهارت لزوم با پرتحرك و تغزلي ملودي اينان آثار در
.است شده عجين اجرايي
بتهوون.يافت تنزل موسيقي بتهوون از پس":ميگويد فرهت
سمفونيستهاي او از پس و بود سمفوني قالب اوج نقطه كه
آلماني تفكر يك سمفوني.هستند دست انگشتان تعداد به بزرگ
را سمفوني تركيب بتهوون از پس توانست كه كسي تنها و است
".است برامس كند نزديك بود ، بنيانگذارش او كه آنچه به
كاربرد شيوه و حجم درازا ، فرم ، نظر از برامس سمفونيهاي
ملودي از بهرهگيري جهت از و بتهوون آثار همچون اركستر
هر و نوشت سمفوني برامس 4.ميماند شوبرت آثار به تغزلي
غالب دردارند برابر موسيقايي ارزش سمفوني چهار
در ميشود ، آغاز مينور يا ماژور مد با كه سمفونيها
كه ميخواهد آهنگساز.برميگردد مدماژور به فينال
ميخواهد او.دستيابد اميد به قطعه فينال در شنوندهاش
مينور افسرده و ماليخوليايي مد با را قطعه هم اگر كه
.برد پايان به ماژور آفرين شادي مد با را آن كرده آغاز
قاعده اين خلاف -مينور مي در -شماره 4 سمفوني در برامس
.است قطعه اين موومان غمانگيزترين فينال ، .كرد عمل
نمونهاي برامس سمفوني 4":ميگويد مورد اين در فرهت
افكار كه جهت آن از كلاسيك).است رومانتيك -كلاسيك
و شده بيان خود نوع موءثرترين و خلاصهترين در موسيقايي
و تغزليترين در آهنگساز احساسات كه جهت آن از رمانتيك
فينال ، در و قطعه پايان در (است شده بيان شيوه گوياترين
جسته بهره موسيقي در قديمي و استثنايي فرم يك از آهنگساز
در تمي روي بر كه وارياسيون سري يك) "پاساكاليا".است
بر و مينور گام در "غالبا و مينشيند سوپرانو يا باس بخش
."(است چهارم سه وزن
اصلي تم بر را وارياسيون سمفوني 34 اين فينال در برامس
را شنونده خود گسترده تكرار با وارياسيون هر.داد قرار
حاليكه در.است جديد تمي ميشنود آنچه كه آن به ميفريبد
تمهيد از استفاده با تنها و اصلي تم برروي وارياسيون هر
خطر اين ، و است شده واگذار اركستر از بخشي به پاساكاليا
.است برده بين از را وارياسيون در 34 يكنواختي
قرن 19 در":ميگويد غيرآلماني سمفونيهاي مورد در فرهت
كانتاتها ، و آوازها سرزمين -ايتاليا در سمفوني ، اوج در و
از تبعيت جهت به فرانسويها.نبود مفهوم آن به سمفونيست
رعايت را آلماني سمفوني قوانين هيچگاه موسيقي ، آزاد فرم
-"فاوست" سمفوني فرانسه ، سمفوني اوج برليوز ، .نكردند
بيان -"فانتاستيك" سمفوني و -موسيقي و آواز از آميختهاي
".كرد تصنيف را -ماليخوليا هنرمند يك زندگي
همچون كه ميداند قرن 19 سمفونيست تنها را چايكوفسكي وي
.كرد سرريز موسيقي قالب در را خود احساس بتهوون
بشري درد روسي ، مفهوم سه زندگي ، سال طول53 در چايكوفسكي
آنجا تا را او مفهوم سه اين و داشت ذهن در را سرنوشت و
چه اگر وي.نيافت فراغت آنها از هيچگاه كه ميآزرد
كلاسيك فرم ولي رساند پايان به اروپا در را خود تحصيلات
.ميداد ترجيح را
چايكوفسكي.دارند روسي و ملي صبغه هم او ابداعي تم پنج
كه خواند سپيد سرزمين بزرگ آهنگساز تنها ميبايد را
.نگرفت قرار زمين خاور آثار تاثير تحت هيچگاه
آثار هميشه و بود منتقد انساني چايكوفسكي":ميگويد فرهت
يادداشت در سمفوني 6 تصنيف از پس.ميكرد نقد را خود
ولي هستم راضي آن از كه ساختهام اثري" نوشت خود روزانه
."ماند خواهد ابهام در هميشه اثر اين پايان و آغاز
/پاتتيك) مينور سي در -سمفوني 6 پايان و آغاز "واقعا و
.ماند باقي ابهام در هميشه (حزين
در سال 1893 اكتبر در 28 بار نخستين براي سمفوني اين
سردي با و اجرا آهنگساز خود رهبري به "سنپطرزبورگ"
.شد مواجه بود قطعه پيام نكردن درك حاصل كه زايدالوصفي
گفت ، وداع زندگي با وي سال همان نوامبر در 6 بعد روز 8
باقي ابهام سايه در پاتتيك تصنيف ايده همچنان حاليكه در
پاتتيك كه يافت رواج شايعه اين مرگش از پس هفته دوبود
.ناميد خودكشي سمفوني ميبايد را
.ميشود آغاز سرنوشت موتيف با سمفوني اين":ميگويد فرهت
ديگري پرده دوم موومان و است سونات فرم در نخست موومان
و سياه دو شكسته ، والس) چهارم -پنج يك.انسان زندگي از
تاريخ در واقعي چهارم -پنج يگانه كه است(تريوله يك
تنظيم درخشانترين سوم ، مووماناست رمانتيك موسيقي
كه ميرسد نظر به و است سمفونيك تاريخ طول در اركستري
آرام بسيار آداجيوي يك كه قطعه فينال با موومان اين جاي
تم مانند و است آلود ، مرگ فينال.است شده عوض است ،
يك با كه است بيجواب سئوال يك قو درياچه بالت آغازين
بيستم قرن به اروپا ".ميكند مجسم را مرگ تامتام ضربه
.ميشود آغاز مدرن دوران...حاليكه در نهاده گام
سال موسيقي جايزه برندگان
شدند معرفي 1998
جهاني شوراي سوي از سال 1998 در موسيقي جايزه برندگان
.شدند معرفي موسيقي
يانيس ،(آفريقا سبز ، دماغه از خواننده) اورا چزاريا
براي نمايشي هنرهاي مركز و (يونان از آهنگساز) گزناكيس
امسال جايزه برندگان (جنوبي آفريقاي از) خونجيسا جوانان
.شدهاند
مانوئل آرشيوهاي بنياد به كوزا افتخاري جايزه همچنين
.است يافته اختصاص اسپانيا از دوفولا
متحد ملل فرهنگي و علمي تربيتي ، سازمان است ، گفتني
را جايزهاي سال 1975 از موسيقي جهاني شوراي و (يونسكو)
هرسال كه كردهاند تعيين "يونسكو موسيقي جايزه" باعنوان
موسيقي از استفاده با كه موءسساتي يا و موسيقيدانها به
همكاريهاي گسترش و ملتها بين تفاهم و صلح ترويج درجهت
.مييابد اختصاص ميكنند ، تلاش بينالمللي
در ايراني كوتاه فيلم 12
مجارستان جشنواره
به امسال كشور جوان فيلمسازان از كوتاه فيلم دوازده
.است شده ارسال مجارستان كشور در "ميدياويو" جشنواره
تجربي ، كوتاه ، داستاني بلند ، داستاني فيلمهاي جشنواره اين
را م.م و 35 ويدئويي ، 8 ، 16 قطعهاي در انيميشن مستند ،
.ميپذيرد
ايران ، جوانان سينماي انجمن عمومي روابط گزارش به
اروپاي جشنوارههاي معتبرترين از يكي "ميدياويو" جشنواره
در جهان كشور از 64 فيلم گذشته 1033 سال در و است شرقي
.داشتند شركت جشنواره اين
اول تا آوريل تاريخ 26 از كه جشنواره اين به ارسالي آثار
مجارستان كشور در (ارديبهشت الي 11 6) مه 1999 ماه
تارازي ، سعيد "سنگواره":است ترتيب بدين ميشود ، برگزار
مرهمي" فدائيان ، فرشاد "دام" قاسمي ، عليمحمد "پلكان"
علايي ، كيارنگ "شيشهاي ديوارهاي" شهري ، ايزدي حسن "بايد
محمدرضا "باتيك" بياد ، زهره "نردبام" نجفي ، داور "چرخ"
"خورشيد روءيا ، كودك ، " نورد ، برق شيرين "مكالمه" علينسب ،
.كاوند احمد "كلو" كوچكزاده ، محمد
ترازو
انجمن در ابراهيمي برادران آرزو از كار نخستين "ترازو"
پسربچهفقيري داستان فيلم ، اين.شد ساخته جوان سينماي
روزگار شهر شمالي نقاط در مردم كردن وزن ازطريق كه است
روز هر او.ميكند زندگي معتادي مرد با و ميگذراند
درسش و ميرود معلمش بهخانه مخفيانه روزانه ، كار درحين
و ميرود سرقت به ترازويش روزي اينكه تا ميگيرد پي را
...و ميگريزد ترس از او
رامين شاگردي ، عليرضا ابراهيمي ، برادران اميرحسين
طاهري ، محمدرضا برومند ، محمدتقي ابراهيم ، طيبه ناصرنصير ،
كريمآبادي غلام ابراهيمي ، برادران سپيده تقيپور ، رويا
.ميليمترياند فيلم 16 اين بازيگران..و
به در سعي مستندوار و رئاليستي پرداختي با "ترازو"
شرايط عليرغم كه دارد فقيري پسربچه روحي جوهر تصويركشيدن
.دارد ايمان بهتر فرداي آمدن به زندگي سخت
با سينما رشته فارغالتحصيل ابراهيمي برادران آرزو
هنر دانشگاه تئاتر-سينما دانشكده از فيلمبرداري گرايش
فيلمبرداري زمينه در وي فعاليتهاي بيشتر تاكنون و است
كرده كارگرداني خودش از طرحي براساس را "ترازو" و بوده
.است
|