و هنرمندان حضور با
جشنواره هفدهمين
نمايشگران
گشايش فجر تئاتر بينالمللي
يافت
خيابان كوچك فرشتههاي
كجاست؟ خانه
دايره
و هنرمندان حضور با
جشنواره نمايشگرانهفدهمين
گشايش فجر تئاتر بينالمللي
يافت
شد اعلام فجر فيلم جشنواره بليتهاي پيشفروش چگونگي
فجر تئاتر بينالمللي جشنواره هفدهمين:هنر و ادب گروه
و ايراني نمايشگر و هنرمند صدها حضور با پنجشنبه روز عصر
.يافت گشايش خارجي
اين در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت هنري امور معاون
هنرمنداني و است ذاتي ارزش داراي نمايش هنر:گفت مراسم
و مردم پيشگاه در هستند فعاليت مشغول رشته اين در كه
.دارند والايي جايگاه مسئولان
هر ازاي به تهران در:كرد خاطرنشان كاظمي مرتضي مهندس
قابل سطح ميزان اين كه دارد وجود نمايش صندلي يك نفر 981
.يابد افزايش بايد و نيست قبولي
گروه و 32 تهران آتشبازي گروه افتتاحيه ، مراسم در
از گوشههايي جشنواره اين در شركتكننده نمايشي
.درآوردند اجرا به را خود نمايشي برنامههاي
مراسم پايان از پس جشنواره در شركتكننده مختلف گروههاي
زمانبندي جدول طبق را خود نمايشي برنامههاي افتتاحيه ،
.كردند آغاز تهران نمايشي تالار در 13 شده
بهمنماه تا 15 كه فجر تئاتر بينالمللي جشنواره هفدهمين
جشنواره مسابقه ، ويژه ، بخشهاي شامل دارد ادامه تهران در
براي جشنواره اين.است بينالملل و جشنوارهها
گروه هفت شركت با اسلامي انقلاب پيروزي از پس نخستينبار
ارمنستان ، هند ، آلمان ، ايتاليا ، كشورهاي از نمايشي
.ميشود برگزار تركمنستان و تاجيكستان
شد اعلام فجر فيلم جشنواره بليتهاي فروش پيش نحوه
روزهاي در فجر فيلم بينالمللي جشنواره هفدهمين بليتهاي
.ميشود پيشفروش بهمن دهم تا هفتم
روزهاي در دانشجويي كارت ارائه با ميتوانند دانشجويان
سينما به فيلمها بليت پيشخريد براي بهمن هشتم و هفتم
با نيز دستاندركاران و هنرمندان.كنند مراجعه فرهنگ
و هفتم روزهاي در ميتوانند صنفي شناسايي كارت ارائه
سينما خانه از را خود نظر مورد فيلمهاي بليت بهمن هشتم
.كنند تهيه
و كاركنان براي جشنواره فيلمهاي بليت فروش پيش
معرفي ارائه با جمعي ارتباط رسانههاي دستاندركاران
روزهاي در متبوع ، سازمان و موسسه عمومي روابط كتبي نامه
همچنين ، .ميشود انجام سينما خانه در بهمن دهم و نهم
ارائه با دولتي سازمانهاي و ارگانها نهادها ، كاركنان
به نسبت ميتوانند مربوطه دستگاههاي كتبي نامه معرفي
به بهمن دهم و نهم روزهاي در فيلمها بليت پيشخريد
.كنند مراجعه سروش سينما
به بليت پيشفروش به اقدام بهمن دهم روز نيز فرهنگ سينما
موفق گذشته روزهاي در كه ميكند كساني و علاقمندان ساير
و ارگانها نهادها ، عموميهاي روابط.نشدهاند بليت اخذ به
كتبي معرفي با ميتوانند دولتي دستگاههاي و وزارتخانه
به نسبت بهمن نهم و هشتم هفتم ، روزهاي در خود نماينده
.كنند اقدام سروش سينما از مسئولان براي بليتها پيشخريد
مسابقه و ايران سينماي" بخشهاي فيلمهاي بليتهاي قيمت
خارجي فيلمهاي و "ايراني ميهمان" فيلمهاي ،"بينالمللي
"ايراني و جنبي خارجي" فيلمهاي قيمت و جديد 5000ريال
.است ريال 3000
خيابان كوچك فرشتههاي
تبريزي كمال ساخته "مادري مهر" فيلم به نگاهي
را خود دوربين فيلمسازي بازار آشفته اين در تبريزي كمال*
تلخ فيلمي و كرده زوم "خيابان كودكان" نابسامان زندگي بر
است داده ارائه تاثيرگذار و
طرف از كه معصوميتي همچنين و جذابيت سبب به كودكان
يك هميشه است شده گذاشته وديعه به آنها وجود در خداوند
و جهان ادبي برتر آثار خلق در مهم انگيزهيي و ثابت پاي
هم سر پشت نسلها.بودهاند سينمايي مهم آثار همچنين
ميشود پيدا آنها ميان در كسي كمتر و ميروند و ميآيند
سرنوشت كه "توئيست اليور" نام به كوچكي پسر قصه با كه
اثر همان نباشد آشنا است خورده رقم خانه يتيم در او تلخ
اصلي قهرمان جذابيت سبب به كه قصهيي ديكنز چارلز معروف
كارگردانهاي سوي از بارها و بارها كوچك اليور همان يعني
جكي يا و شده كشيده تصوير به گوناگون انحاء به و مختلف
چاپلين چارلي كه سرراهي بچه و شيطان كوچولوي كوگان
تا ميگيرد عهده به "بچه پسر" فيلم در را او نگاهداري
هر در را خود بينندگان طولاني سالهاي كه كند خلق را اثري
نيز ما كشور در.سازد خود شيفته و مجذوب آن ، ديدن بار
كودكانقهرمانهاي كه است فراوان دست اين از نمونههايي
مثال عنوان به.بودهاند سينمايي و ادبي آثار اصلي
نوشته "مجيد قصههاي" داشتني دوست اثر از ميتوان
برد ، نام كرماني مرادي هوشنگ كشورمان ارزشمند نويسنده
است يافته محبوبيت آنقدر آن eنويسنده گفته به كه اثري
سينما عرصه در اما.شود ساخته آن كارتون مانده تنها كه
مشكلات و زندگي كشيدن تصوير به و پرداختن در كه كسي
گرفتهاند قرار ستم تحت كه كودكاني "وخصوصا كودكان
نيست كسي دارد طولاني يدي عطوفتند ، نيازمند "وعموما
آن با "گال" فيلم تلخ خاطره هم هنوز.جليلي جزابوالفضل
. است نشدني فراموش ميگذرد آن شدن ساخته از سالها كه
يك در آنها غمبار سرنوشت و كودكان تلخ زندگي به كه فيلمي
جليلي ابوالفضل با رابطه در البته.ميپردازد ندامتگاه
به او حصر و بيحد علاقه كه شد متذكر بايد هم را اين
اين اندازهبه از بيش پرداختن اين دليل شايد نيز كودكان
فيلمهايش اكثر در كه گونهيي به باشد جامعه از قشر
مثال براي. كودكان همين جز نيستند كساني او قهرمانهاي
و "واقعي داستان يك" همچون او اخير ساخته چند از ميتوان
و گرفت پي همچنان ميتوان را مقوله اين. برد نام "دان"
اينگونه ميتوان دركل اما آورد ديگري نمونههاي هم باز
و ماه همان قضيه مخملباف قول به قضيه اين كه كرد خلاصه
تشكيل كودكان صورت هر در را اصلي موضوع يعني است انگشت
آنها به كه است كساني نگاه در فقط تفاوت و ميدهند
اين در كه است تبريزي كمال نوبت بار اين و ميپردازند
"مادري مهر" فيلم منظورم كند ، آزمايش خودرا بخت آزمون
كمال اثر آخرين در كه چرا.است كارگردان اين ساخته آخرين
.ميزند دور كودك يك زندگي حول در قضايا همه نيز تبريزي
تربيت و اصلاح كانون كارمند (معتمدآريا فاطمه) مينا
عنوان به كانون آموزشي كلاسهاي از يكي در ميشود مامور
حسين) مهدي براي كلاس در او حضور.كند فعاليت مددكار
ميبرد سر به كانون در كه سالهيي بچه 11 پسر (سليماني
همين و اوست مادر مينا كه ميآورد وجود به را تصور اين
چه... ديگر ماجراهايي آمدن بوجود براي است سرآغازي امر
را تصور اين است ممكن آن ديدن يكبار حتي چه و فيلم قصه
روبهرو انگيز اشك و ملودرام فيلمي با كه آورد بوجود
كه چرا شتابزدگي از ناشي است توهمي فقط اين اما هستيم
است فاجعه يك نگاري وقايع چيز هر از بيشتر "مادري مهر"
اين بيپناه كودكان جز نيستند كساني آن قربانيان كه
قدم ناخواسته كه معصومي كودكان.خداوند كوچك فرشتههاي
ندارد اهميت آن در كه چيزي تنها كه گذاشتهاند دنيايي در
غم و هم تمام و است آنها واحساس نياز و سرنوشت همان
از بيشتر اثر اين ساخت در نيز تبريزي كمال برانگيز ستايش
اين و است جامعه خفته وجدان كردن بيدار براي تلاش چيز هر
كه است همين براي و كودكان مظلوميت بر است فريادي اثر
تكان آنچنان نماهايي با را خود فيلم سرآغاز تبريزي كمال
و سياه وعكسهاي نماها. ميكند آغاز تاثيرگذار و دهنده
رنگ آرام -آرام تاريكي در كه زنداني ميلههاي و سفيد
حالي در كه باشيم كودكي نظارهگر آن پشت در تا ميگيرد
بار حسرت نگاه حال عين استدر داده تكيه ميلهها به كه
كه مردي و زن گفتگوي نهايت در و دوخته بيرون به را خود
از است انعكاسي واقع در كه ميشود شنيده كادر عمق از
.تبريزي خود افكار
است عاطفه بچهها اين كمبود:مرد
يه نميذارين چرا كشونده اينجا خشونت رو بچهها اين:زن
بشه؟ بهشون محبت خورده
درمان راه همچنين و است شناخته خوب را درد تبريزي كمال
نماها اين از بعد بلافاصله كه است همين خاطر به و را
كوچك مجرمان آن با مينا آشنايي و گفتگو صحنه آن شاهد
نيز خود نوجواني دوره به حتي هنوز كه كودكاني.هستيم
زندگي حوادث كوران در را خود نرسيدهاندناگهان
وجود تكاندهنده بسيار نمايي سكانس همين در مييابند ،
جرم به كه لال پسر آن به خطاب در مينا كه زماني دارد
دارد؟پسر آرزويي چه كه ميپرسد ، شده دستگير سرقت
چه "واقعا.هيچ كه ميدهد تكان سر نااميد و مستاصل
فاقد كودكي كه باشد بزرگتر اين از ميتواند فاجعهاي
گزافهگويي هيچ بدون فيلم اصلي قهرمان مهدي و باشد؟ رويا
كودكاني تمام ونماينده است معصوم كودكان اين همه نماينده
ميشود ، ياد "خيابان كودكان" عنوان به آنها از امروزه كه
فقر گاه و اجتماعي نادرست مناسبات سبب به گاه كه كودكاني
خشني مناسبات درون مهاجرت ، خاطر به يا و والدين نداري و
بايد را تاوانش ولي هستند بزرگترها آن مسبب كه افتاده
دوربين استادانه چه وتبريزي دهند پس معصوم كودكان همين
.ميكند زوم اجتماعي قربانيان همين از يكي بر را خود
خاطر به و مادرش و پدر دادن دست از خاطر به كوچك مهدي
خواستهاي كردن برآورده و ناچاري خاطر به و سرپناه نداشتن
كانون از سر (اجتماع در ديگري قرباني) خالهاش شوهر
در تبريزي كمال.است آورده در تربيت و اصلاح
خود از زيادي حد تا گفت ميتوان مهدي شخصيتپردازي
به شهري در چگونه كه كنيم توجه است ، داده نشان انعطاف
بادكنك مردي است خود منافع پي در كس هر كه شلوغي اين
زمان در هميشه نامتعادل كمي حال عين در و مهربان و فروش
"خيابان بچههاي" همه كه شانسي ميآيد مهدي كمك به نياز
سوي از يا "اكثرا كه چرا.نيستند برخوردار آن از
مورد ويا ميگيرند قرار شتم و ضرب مورد بزرگترها
در كوچولو مهدي خواست و آرزو تمامي.ديگر سوءاستفادههاي
اون مامان مينا" كه است اين بزرگي اين به درجهاني و فيلم
.است جهان در كودك هر حق كمترين يعني اين و "بشه
جهان بيپناه كودكان تمام از است نمادي مهدي كه همانگونه
است نمادي آريا معتمد فاطمه تاثيرگذار بابازي نيز ، مينا
و وظيفه كودكان اين مقابل در كه اجتماع و جامعه از
"مهدي روياي" از است زنده تجسمي مينا.دارد مسئوليتي
آرامش و آسايش از مامني او براي بايد كه مادري همان يعني
متناقض و دوگانه رفتار "اتفاقا و نيست اينگونه ولي شود ،
از نشاني كه او نادرست شخصيتپردازي از نشان نه مينا
مينا.است مقوله اين به تبريزي درست نگاه و هوشمندي
از درست و مييابد حساس كودكي درمقابل را خود ناگهان
هنوز مينا چون ميگيرد ، شكل فيلم گره كه است جا همين
بخشيدن تحقق پي در كه كودك اين مقابل كهدر نميداند
آن گاه مينا.دهد نشان بايد را رفتاري چه است خويش آرزوي
نگران واقعي مادري همچون و ناخودآگاه كه است مهربان سان
گاه و بخورد زمين به حمام در مبادا مهدي كه ميشود اين
را خانه به ورود اجازه كودك به خود متناقض افكار در نيز
از بيرون باران و سرما در و شب در بايد كودك و نميدهد
از است نمادي شد گفته كه همانگونه مينا.سربرد به خانه
انتظار آن از او همچون نفر هزاران و مهدي كه جامعه
ما جامعه كه است اين واقعيت اما دارند عطوفت و مهرباني
كاري نهايت و نميداند كودكان اين با را خود تكليف هنوز
تاسيس ميشود انجام كودكان اين با رابطه در درجامعه كه
آيا كه دارد سئوال جاي خود نيز امر اين كه است ندامتگاه
خير؟ يا ميشود حل كودكان اين نياز و مشكل اصل امر اين با
فيلم در ديگري محوري شخصيت مينا ، شخصيت مقابل در درست
همان همانند آهو.اوست خردسال دختر آهو منظورم دارد وجود
سميرا درخشان ساخته "سيب" فيلم دست به سيب كوچك پسر
كه نويني و تازه تفكر و آينده نسل از است نمادي مخملباف
شخصيت در بارز صفت) ترديدها جايگزين را عاطفه و مهرباني
نسل (ندامتگاه مسئول شخصيت در بارز صفت) خشونت و (مينا
(اقبالي گلشيد) آهو فيلم طول تمامي در.ميسازد پيشين
كودكانهاش وغش غل بي مهرباني واسطه به كه است كسي تنها
مهدي دلگرمي باعث همواره وسادگياش صداقت خاطر به و
آخر در چگونه كه بياوريم بياد.ميشود گريزپا و آشفته
مينا هم ميآيند مهدي بردن براي ماموران كه زماني ، فيلم
سر از مينا گريه اما ميگريند دو هر چگونه آهو هم
خاطر به آهو ناراحتي و گريه اما است پشيماني و استيصال
حضور كلي نگاه يك در و.است مهدي دادن دست از و نگراني
در كاراكتر اين براي كارگردان كه اهميتي و آهو شخصيت
به تبريزي كمال اميدواري از نشان است گرفته نظر در فيلم
شخصيت واقع در و.روست پيش در كه است روشنتري آينده
كه آنجا هست نيز سپهري سهراب شعر از تبلوري "آهو"
اما "ديد بايد ديگر جور/شست بايد را چشمها" ميگويد
با اثر اين فيلم ، در اميدواركننده عنصر اين وجود عليرغم
با مهدي كه زماني ميشود ، تمام گزنده و تلخ بسيار نمايي
بايد فقط را خوشبختي كه ميگردد روبهرو تلخ حقيقت اين
چهرهايآنگونه كه واقعيت در نه و كرد جستجو روياها در
عكسي و خود كودكي و معصوميت باقيمانده دارد خشن و زشت
و خوشبختي به يادآوررسيدن و تجسم او براي سالها كه را
قلب به و ميكند رها تخت بر بيقيدي با بود فاضله مدينه
مثل نفر هزار و او زندگي "عملا كه ميگريزد خشن اجتماع
.ندارد ارزشي و اهميت آنجا در او
را خود دوربين فيلمسازي بازار آشفته اين در تبريزي كمال
تلخ فيلمي و كرده زوم "خيابان كودكان" نابسامان زندگي بر
.است داده ارائه تاثيرگذار و
شاهنظريان مارگريت
كجاست؟ خانه
داريوش" توسط كه كوتاه است فيلمي عنوان "كجاست؟ خانه"
.است شده كارگرداني و نوشته "ياري
جهت جايي يافتن براي كه است كودكي درباره فيلم داستان
راست و چپ اشارات و تابلوها درميان پرندهاش آزادي
روبه فلش يك اينكه تا ميخورد گيج تبليغاتي و راهنمايي
.ميكند تمام را چيز همه بالا
و فرهنگ وزارت فيلمسازي آموزش اسلامي مركز را فيلم اين
شهبازيفيلمبرداري يدالله توسط و كرده تهيه اسلامي ارشاد
.است شده
آن متن موسيقي و است "ايرواني مهرداد" كجاست خانه بازيگر
.ساختهاند بيات بامداد و باربد را
تلويزيوني سريال و سينمايي پروژه درچند اين از پيش ياري
را كوتاه فيلم چند و داشته همكاري اول دستيار بهعنوان
.دارد كارنامه در
دايره
سينماي انجمن در شيرواني محمد كارگرداني به دايره فيلم
.است شده تهيه ايران جوان
.ميپردازد بسته دايره در زندگي به فيلم
سال 1360 از است ، تهران متولد 1352 شيرواني محمد
ازلحاظ را مختلفي فعاليتهاي و شد تئاتر به علاقهمند
.كرد آغاز تئاتر كارگرداني و نمايشنامهنويسي
سينماي انجمن براي سال 1371 در را فيلمش اولين شيرواني
.كرد كارگرداني "تلاش" عنوان با جوان
مراجعه تجربي سينماي به انجمن ، در توليد ركود بهعلت سپس
را خود فيلم دومين توانست بيوقفه تلاشهاي بعداز و كرده
زيادي تعداد وي.كند كارگرداني "آبي بادكنك" باعنوان
آنها از برخي كه است ، نوشته نيمهبلند و كوتاه فيلمنامه
.شدهاند ساخته
عقيدتي ، هنري ، مديريت سمت "دايره" فيلم ساختن از قبل
.است داشته بهعهده را سياسيصاايران
|