|
|
از اقتصادي بهرهوري انتظار
است اشتباه سينماها و بشر توجه مورد همواره نمايشي هنرهاي تاريخ ، طول در شگفتانگيز رشد با همزمان.است داشته قرار مختلف جوامع و سينما حاضر ، قرن دوم نيمه در ويژه به تكنولوژيكي پشت را تكاملي سيري خود ، خاص جاذبههاي لحاظ به تلويزيون برجوامع فوقالعادهاي اثرات كلي طور به كه گذاشته سر به تاسف ابراز از نميتوان اينجا در.است داشته درپي "تئاتر" توانمند هنر به مردم عامه گرايش نزولي سير خاطر حال هر به.كرد خودداري زيباييهايش و ارزشها تمام با كه پيداست ناگفته و نيست پوشيده كس هيچ بر "سينما"جايگاه قابل "هفتم" هنر عنوان به آن هنري مفهوم در جايگاه اين ميشود ، تصور آنچه از بيش قدرتي با كه هنري.است اهميت .است تاثيرگذار عمومي اذهان بر نگرشهاي و ديدگاه از آن ، هنري و عام مفهوم در "فيلم" به مفهوم ، و معنا اين.است بررسي و بحث قابل متفاوتي اما.است ويژهاي اهميت حائز تحسين قابل "هنر"يك عنوان است ارزش فاقد تنها نه درافتد ، ابتذال وادي به كه آنگاه نشاني هيچ كه دارد پي در نيز مخربي و منفي اثرات بلكه ، بيارزش ، سينمايي هاي"ساخته".نيست متصور برآن هنر از از گويايي نمونههاي انقلاب ، از قبل بيمحتواي و مسخره در"فيلم"كلمه اطلاق كه است هفتم هنر از انحراف و ابتذال نمايش مقدس و ارزشمند هنر به توهين نوعي آن ، حقيقي مفهوم به جامعه عمومي فرهنگ بر آن مخرب و منفي اثرات و است و حركات و رفتار مكالمات ، اثر.بود روءيت قابل عينه اين قالب در كه ديگر ذكر غيرقابل جزئيات از بسياري ارائه جوان نسل به ويژه به و مردم به سينمايي هاي"ساخته" قابل سينما سالن از تماشاچيان خروج زمان همان از ميشد ، يا عمدي يا و علل به كه نيست آن سخن اين منظور.بود روءيت انقلاب از قبل دوران در سينمايي ابتذال بودن سهوي و ساختهها اين اصلي ماهيت بيان هدف ، بلكه ، شود پرداخته است ها"سينما سالن" وسيله به آنها عرضه نحوه بازگويي نيز تا داد دست فرصتي قبل چندي.شد خواهد اشاره آن به كه كه فيلمهايي از يكي ديدن براي خانواده ، همراه به نگارنده به سينماهاي از يكي به داشت قرار بررسي و نقد مورد بسيار سينما نام و فيلم نام ذكر).برويم تهران اول طراز اصطلاح ماهيت با مزبور سينماي ظاهري وضعيت.(ندارد لزومي به ;بود گرفته قرار توجه مورد بسيار كه فيلمي ارزشمند و نامطبوع بوي انتظار سالن در نداشت ، مناسبتي هيچوجه .بود تحمل غيرقابل و آزاردهنده شدت به دستشوييها متعفن و مخروبه نيمه ،(!)دور سالهاي به مربوط دكوراسيونهاي ديواري ، تزئيني چراغهاي.بود شده رها خود حال به كثيف روشن چراغهاي معدود تعداد آن و خاموش و شكسته "اكثرا كه گوشهاي در.مينمود آلود غبار و گردگرفته نيز ، وسايل و اسباب بوده ، "كافيشاپ" زماني بود مشخص "كاملا درگوشه.بود شده تلنبار هم روي شكسته صندليهاي و اضافي ميز يك و شيشهاي يخچال يك انتظار ، سالن از ايديگر قرار بود ، مانده ثابت خود جاي بر زحمت به كه شكسته نيمه تن بر باروپوشي زبان ، آذري عزيز هموطنان از يكي و داشت مسئول عنوان به (!)بوده سفيدرنگ زماني ميرسيد نظر به كه سالن اينكه ، عليرغم.بود ايستاده مشتري منتظر بوفه ، اين و خوردن به ميلي "اما ، ظاهرا بود جمعيت از مملو انتظار ، همگي.نميشد احساس كسي در استثنايي فضاي آن در نوشيدن لحظه نمايش ، سالن دربهاي شدن باز انتظار در بيصبرانه نامطبوع بوي از گريز براي بيشتر كه شايدميكرديم شماري هجوم همگي دربها ، شدن باز محض به كه بود انتظار سالن سالن وضع همان به "تقريبا نمايش ، سالن داخل اما.برديم فراموش.بود مطبوع تهويه سيستم نوع هر فاقد نيز و انتظار آدامس ، تعدادي حد در نيز بوفه بضاعت بگويم ، كه شد !) درازشان عمر گوياي زبان جعبهها ، روي و رنگ كه بيسكويت در كه ميوه آب زيادي "نسبتا تعداد اين بر علاوه.بود ( :ميآمد چشم به زحمت به يخچال ، -گرفته غبار eشيشه پشت را تهران يك درجه سينماي اين در بوفه (!)موجوديت eهمه گپي به وادار كنجكاوي ، حس ارضاء برايميداد تشكيل به هم او كه شد دستگيرم.شدم بوفه اين بامسئول كوتاه و بود -ما از آشناتر شايد و -آشنا موجود مشكلات و مسائل وضع اصلي علت بودجه كسر و است حقوقبگير او اينكه از سخن بسيار وضعيت از سطور اين راقم فوقالعاده تاسف.است موجود قلم اين كه است آن از بيشتر خيلي سينما ، اين نامناسب اصلي سخنكند بيان را تاثر اين حساسيت عمق بتواند ناتوان از پس يكي كه ايراني فيلمهاي تكامل و رشد كه است اين فستيوالهاي در را تحسيني شايان موفقيتهاي ديگري ، فيزيكي وضعيت با متضاد ميكنند ، كسب معتبربينالمللي نزولي سير با نيز و سينماها يعني -هفتم هنر اصلي ابزار بهبود كه حالي در ديگر ، عبارت به و است بوده همراه شديدي تحسين قابل و صعودي سيري فيلمها ، كيفيت eفوقالعاده تنها نه سينماها وضع يعني -"كميت"متاسفانه اما داشته و ميدهد نشان را نزولي شديد سير بلكه نمانده ، باقي ثابت سينماها ، اداره شيوه و ساختماني وضعيت سالها ، اين طول در كه آنچه نگهداري از بلكه نداشته ، قرار توجه مورد تنها نه اين و ماندهايم غافل سخت بود ، مانده باقي هم سابق از .است بزرگ دردي بايد كشور سينمايي دستاندركاران و فرهنگي متوليان ايجاد عمومي ، اماكن در -ميدانند هم "حتما كه -بدانند كنار در ظاهري ، برق و زرق به توجه حتي و زيبايي و جذابيت جزئيات از بسياري به توجه و بهداشتي اصول كامل رعايت حائز ميانجامد كلام اطاله به اينجا در آن ذكر كه -ديگر فراخور و اندازه به شايد كه اهميتي.است ويژهاي اهميت بايد اخير eدهه دو در ايران سينماي ستايش قابل فيلمهاي .گيرد قرار نظر و توجه مورد شرايطي در نيست انصاف شرط كه است اين نگارنده اصلي سخن عرصه در را همگان تحسين ايران ، سينمايي "هنر" كه چنين از كشور ، سينماهاي محيط برانگيخته ، بينالمللي مهم اين به نگارنده.ببرد رنج ناهنجاري و نابسامان وضعيت انگيزه مهمترين "اقتصادي بهرهوري" اصل شك بدون كه واقفم "صرفا كه است اين سخن اما.است سرمايهگذاري گونه هر در سينماها ، تئاترها ، قبيل ، از فرهنگي اماكن "مالكيت دليل" توجيه نميتواند ورزشي ، اماكن حتي و فرهنگسراها اين مالكين سوي از مطلق ، صورت به "اقتصادي نگرش"كننده و "شغل يك"فرهنگي امور به پرداختن "اصولا.باشد اماكن مقولات در "مادي"سرمايهگذاري و نيست شخصي درامد منبع "قطعا و است "معنوي" عظيم سودآوري متضمن ورزشي ، و فرهنگي عبث انتظاري و بزرگ خطايي اقتصادي ، كلان بهرهوري انتظار ارائه ابزار اصليترين سينما ، سالنهاي.است بيهوده و قدرت با كه است فرهنگي سينماي و سينمايي فرهنگ زيبائيهاي به پرداختن ضمن ميتواند بالا ، تاثيرگذاري ناهنجاريهاو از بسياري تحليل و تجزيه و بررسي به هنري ، همواره "هنر زبان"پرداخت نيز اجتماعي نابسامانيهاي تحليل و تجزيه براي وسيله ، تاثيرگذارترين و ارزانترين و اقتصادي اجتماعي ، زمينههاي در منفي و مثبت مسائل و علل تفهيم براي براستي ، .است بوده فرهنگي و سياسي وسيله چه -باشد كه بعدي هر از -اجتماعي معضلات پيامدهاي ي"سينما"و سينمايي "هنر" از موءثرتر و گوياتر زباني چه و نظر به بالا ، مطالب به توجه گرفت؟با سراغ ميتوان هنري فرهنگي دستگاههاي مستقيم دخالت حتي و نظارت كه ميرسد ذيربط دستگاههاي.ضروريست سينماها ، اداره نحوه در كشور اماكن مالكان شخصي مالكيت حق حرمت حفظ ضمن ميبايد ، چنين از آنان توقعات انگيزههاو به ورزشي ، و فرهنگي گزينش شرايط و معيارهانمايند ويژه توجهي اماكني ، مدون اصول صورت به ميبايد سينماها ، گردانندگان و مديران شك بدون نظارتي ، چنين.گيرد قرار توجه و نظر مورد ومشخص اين در "هنر"مقوله بيشتر و بهتر چه هر تكامل و پويايي در .دارد پي در را ريشهداري و عميق تاثيرات كهن بوم و مزر اصول و معيارها با بايد اماكن اين شد ، اشاره كه همانطور و قوام شخصي ، مالكيت حق از مهمتر.شود اداره "معنوي" كه فرهنگي.است بزرگ ملت يك فرهنگي پشتوانههاي دوام و نگاه هر امروزه.دارد ما مذهبي و ملي اصول در ريشه شهرداري موفق بسيار عملكرد و اقدامات منصفي ، انديشه عملكرد ويژه ، به ابعاد ، تمام در را اخير دهه در تهران به توجه بدون لذا ، .ميكند ارزيابي ستايش فرهنگي ، قابل شرايط واجد كه ميرسد نظر به ورزيها ، غرض و تنگنظريها اماكن كليه آميز موفقيت اداره در صالح ، دستگاه ترين با ميتوانند هستندكه ها"شهرداري" ورزشي و هنري فرهنگي ، و موفقيت به تهران شهرداري ارزشمند تجارب از بهرهگيري است اميد.يابند دست كشور سراسر در نظر مورد اهداف دستاندركاران و مسئولين ويژه به و فرهنگي متوليان دلسوزانه نيز و بيطرفانه سخني را نوشتار اين سينماها ، موارد و مطروحه پيشنهادات به حتيالمقدور و نموده تلقي .نمايند توجه شده ، ذكر صباغي محمود |
|