به
برنامه و فيلم توليد چگونه
افتاد؟ سوداگران دام
آموزش وزير گفتوگوي حاشيه در
خبرنگاران با
پرورش و
امتحانات برنامه زمان
راهنمايي و مدارسابتدايي
شد اعلام تهران
برنامهبه و فيلم توليد چگونه
افتاد؟ سوداگران دام
نشده اعلام تاراج يك گزارش
سازمان ، در برنامه و فيلم توليد شركتهاي اندركاران دست *
ميكردند كار سيما و صدا سازمان در كه بودند كساني همان
سه تبصره موضوع و داشتند خبر هم سازمان مسائل همه از و
بود رسيده آنها گوش به هم
:اشاره
نقش فرهنگسازي و مردم كردن آگاه در امروز رسانهها
دليل به تصويري رسانههاي ميان اين در كه دارند عمدهاي
.هستند برخوردار بيشتري اهميت از تصوير زياد بسيار قدرت
برنامههاي توليد در خصوصي بخش جايگاه درباره رو اين از
مسائل كارشناس حسام فرحناز خانم با كشورمان در تلويزيوني
خانم.ميآيد پي در كه دادهايم صورت گفتوگويي فرهنگي
.است داده صورت باره اين در جامعي تحقيق حسام
برنامه پخش و توليد در اجتماعي گروههاي و مردم مشاركت*
كه ، اين يعني است؟ چگونه تلويزيوني برنامههاي محتواي يا
ساخته تلويزيون در كه برنامههايي در اندازه چه تا مردم
دارند؟ سهم ميشود ، پخش و
در خصوصي بخش حضور به تازهاي نگاه توسعه اول برنامه
برنامه نقد و تحليل و تجزيه مقام در من البته.داشت كشور
بخش به نگاه دوم ، اين برنامه در.نيستم توسعه دوم و اول
ضرورتهايي چه كه اين.شد پررنگتر و جديتر خيلي خصوصي
شود ، مشاركتي رويكرد يك ما دوم برنامه رويكرد تا شد باعث
.نيست هم من توان در "اصلا كه است جداگانهاي بحث يك
كه است آن دنبال به توسعه ، دوم برنامه سه تبصره
در كشاورزي ، و صنعت بخش بر علاوه را مردمي مشاركتهاي
بانكي تسهيلات واقع در سه تبصره.كند جذب هم خدمات بخش
خدمات مطبوعات ، شامل كه خدمات بخش اختيار در كه است
.ميشود گذاشته ، هم آموزشي و فرهنگي
طوري به.بود كم اول برنامه در فرهنگي حمايتهاي مقدار
سيما و صدا براي تسهيلات اين مقدار ميشود گفته كه
بعدها ولي.است بوده تومان ميليون دو تا يك حدود حداكثر
و شده مطرح توسعه دوم برنامه در فرهنگي تهاجم بحث كه
كه اعتباراتي يكباره داد ، اختصاص ويژهاي اعتبارات دولت
و ميليارد حدود 2 به شد ، گرفته نظر در سيما و صدا براي
.رسيد تومان ميليارد به 3 نزديك چيزي يا تومان ميليون 700
مسئول و ارشاد وزارت تبصره 3 مسئول كه است رقمي رقم ، اين
به مربوط و گفتهاند من به سيما و صدا سازمان تبصره 3
.است سال 75
تلويزيون عرصه در مشاركت بحث "دفعتا بعد ، به سال 72 از
قرار تلويزيون اختيار در هم كلاني پول و ميشود داغ خيلي
تغيير اين كه ميكند تغيير هم سازمان مديريت.ميگيرد
كه اين ضمن بود ، توسعه دوم برنامههاي اجراي با همزمان
شرايط به توجه با فرهنگي تهاجم با جدي مقابله ضرورت
از بعد لاريجاني آقاي.ميشود مطرح هم دروني و بيروني
ميشود ، منصوب سيما و صدا سازمان رياست سمت به كه اين
افزايش.ميدهد قرار خود كار برنامه در را عمده محور چند
برنامه ، پخش ساعتهاي افزايش سيما ، و صدا شبكههاي تعداد
آقاي برنامه كار محورهاي از استانها مراكز تعداد افزايش
.بود لاريجاني
دست در سازمان در كميتها افزايش اين از آماري آيا*
داريد؟
سراسري كانال دو داراي سيما و صدا سازمان سال 65 ، در *
سال 75 در كه حالي در.بود شهرستانها در مركز نوزده و
.شد شهرستان و استان مركز و 29 كانال داراي 5 سيما و صدا
صدا سازمان پوشش تحت واحدهاي به هم پيام شبكه كه اين ضمن
افزايش وجود با ولي.ميشود اضافه سال 75 در سيما و
تعداد سيما ، و صدا شهرستانهاي و استان مراكز و كانالها
آمار براساس.ميماند باقي ثابت "تقريبا سازمان كاركنان
و اطلاعات معاونت و رياست حوزه سازمان ، عملكرد گزارش
حدود سال 65 در سازمان فعال انساني نيروي تعداد ارزيابي ،
به 12 سال 74 در تعداد اين كه بود نفر و 245 هزار يازده
اگر.ميرسد نفر و 227 هزار به 12 سال 75 در و هزار
پخش توليدو ساعات ميزان به نسبت را سازمان كاركنان تعداد
ميزان.ميآيد دست به جالبي نتيجه بگيريم ، نظر در برنامه
كه بوده ساعت و 300 هزار حدود 4 سال 65 ، در برنامه توليد
هزار به 14 سال 75 در و ساعت و 568 هزار به 14 سال 74 در
.ميرسد ساعت و 726
و 930 هزار حدود 10 سال 65 در برنامه پخش ميزان طرفي از
در و ساعت و 700 هزار به 28 سال 74 در كه است بوده ساعت
ميزان كه ميشود ملاحظه.ميرسد ساعت هزار به 30 سال 75
نيروي كه حالي در است ، شده برابر سه از بيش برنامه توليد
.نميدهد نشان چنداني تحول سازمان برنامه انساني
باز برنامهها توليد در مردم مشاركت به بدهيد اجازه *
...گرديم
سازمان ، مديريت تغيير يعني شد ، ذكر كه عمدهاي عامل سه *
افزايش براي توسعه برنامهدوم در كه پيشبينيهايي
فشارهاي وجود و بود شده فرهنگي برنامههاي و توليدات
در جديد مديريت تا شد باعث (فرهنگي تهاجم) بينالمللي
نميتوانست چون و كند نظر تجديد سازمان ، فعاليتهاي روند
را سازمان تجهيزات همچنين و سازمان استخداميهاي تعداد
ميدان خصوصي بخش به تا شد گرفته تصميم دهد ، افزايش
برنامهسازي نحوه سالها اين با همزمان.شود داده بيشتري
و ساده دوربينهاي يعني.آمد بيرون خود قديمي حالت از هم
سادهتر را برنامهسازي كار آمد ، بازار به كه حملي قابل
گران بسيار تجهيزات و سنگين دوربينهاي به"قبلا چون.كرد
.برنميآمد آنها تهيه عهده از خصوصي بخش كه بود نياز
زمينه و آمد خصوصي بخش كمك به هم تكنولوژيك عامل همچنين
در برنامه و فيلم توليد در خصوصي بخش مشاركت براي را
.كرد آماده سازمان
برنامه و فيلم توليد شركتهاي اندركاران دست ديگر طرف از
سيما و صدا سازمان در كه بودند كساني همان سازمان ، در
و داشتند خبر هم سازمان مسائل همه از و ميكردند كار
قبل بنابراين.بود رسيده آنها گوش به هم سه تبصره موضوع
سريع خيلي برسد ، مردم گوش به سه تبصره موضوع كه اين از
مديران و تهيهكنندهها و سازمان كاركنان اطلاع به
ديگري از پس يكي درنتيجه و رسيد كارگردانها و گروهها
بعد و ميكردند برنامه و فيلم شركت تاسيس به اقدام
وامها كه اين ضمن.ميگرفتند را وامها اين هم ازتاسيس
.ميشد واگذار تجهيزات و برنامه توليد بخش در نيز
يا بود سيما و صدا سازمان سه ، تبصره وام پرداخت متولي *
ديگر؟ سازماني
پول يك.داشت مفصلي داستان سه تبصره وام اين خود البته *
اختيارپرداخت ابتدا.بود بلاتكليف ابتدا در كه بود كلاني
بعد.شد داده ارشاد وزارت سينمايي معاونت به وام اين
مشكل هم با "ظاهرا سيما و صدا و ارشاد وزارت ازمدتي ،
سيما تاسيس با مقارن سالها اين كه اين ضمن.كردند پيدا
ارشاد با سيما و صدا سازمان بعد ، به اينجا از.بود فيلم
اختيار در تبصره 3 وام پرداخت اختيار تا رسيد توافق به
اختيار در تومان ميليارد يعني 3.بگيرد قرار فيلم سيما
براي رابطههايي "ظاهرا البته.گرفت قرار فيلم سيما
زمينه اين در آشفتگيهايي و گرفت شكل وامها اين پرداخت
با و دادهام انجام پژوهشي مورد اين در من چون.شد ايجاد
برنامه و فيلم توليد خصوصي شركت پانزده مديران
كه ميگفتند مديران اين آوردهام ، عمل به مصاحبههايي
با وامي چون.بود بزرگي مصيبت وامها پرداخت نحوه
هم ناچيزي بهره و ميخواست كمي آورده و بود ويژه تسهيلات
هم سوداگران پاي بعد ، به اينجا از دليل ، همين به.داشت
.شد باز فعاليتها اين به
ميگفتند كردهام ، مصاحبه آنها با كه شركتهايي مديران
براي افراد كه ميگرفت صورت ترتيب بدين تجهيزات خريد
تهيه خود نياز مورد تجهيزات و ابزار از ليستي خريدهايشان
هم فيلم سيما.ميدادند تحويل فيلم سيما به و ميكردند
را وامها اين دهد ، انجام كارشناسي كار كه اين بدون
براي كارشناسي تنها نه زمان آن در چون.ميكرد تصويب
مشخصي برنامهريزي هنوز بلكه نداشت ، موارد اين به رسيدگي
قرار آنها دراختيار پولي يك ناگهانبود نگرفته صورت هم
كه اين ميكردند ، بدون پرداخت را آن بهراحتي و بود گرفته
نيست لازم يا است لازم ابزارها اين آيا كه بگيرند نظر در
.كنند دريافت را وامها اين ميخواهند كساني چه يا و
اختيار در وام اين پرداخت شد باعث كه دليلي مهمترين *
بود؟ چه بگيرد قرار فيلم سيما
ميگفتند ، من به خودشان كه طور آن سينمايي معاونت *
درگيريهاي دليل به وامها اين پرداخت از كه كردند اعلام
هم سينما بخش با كافي اندازه به چونشدهايم منصرف زياد
بخش به ديگري محل از فيلم ساختن براي و داشتند مشكل
سيما به را وام اين پرداخت بنابراين.ميدادند وام سينما
اين به وام واگذاري تجهيزات بخش در.كردند منتقل فيلم
خود نياز مورد كالاي بايد درخواستكنندگان كه بود ترتيب
را درخواستي وام سپس ميدادند ، فاكتور و ميخريدند را
كردم ، صحبت آنها با كه مديراني.ميكردند دريافت
بخش و شد باز طريق اين از استفاده سوء راه كه ميگفتند
كار كه سوداگران اين چون.شد مبادلهها وارد سوداگر
سپس ميگرفتند ، را وامها اين بودند ، نكرده هم تلويزيوني
اين كه اين بدون و ميخريدند را قيمت تجهيزاتگران
بلافاصله برنامهسازيشود ، چرخه وارد "اصلا تجهيزات
اين مديران.ميشد فروخته آزاد بازار در خريد بعداز
آنها خريد براي كه دستگاههايي حتي كه ميگفتند شركتها
وام تنها.نميآمد بيرون فروشگاهها از ميگرفتند ، وام
دوربين يك يا مونتاژ دستگاههاي سري يك خريد براي كلان
براي وسط اين هم توماني ميليون چند و ميشد داده پيشرفته
.برداشت در استفاده نفر چند يا نفر يك
آيا بود؟ چطور برنامه و فيلم توليد شركتهاي خود وضعيت *
توان كردهايد ، صحبت آنها مديران با كه شركتهايي اين
دارند؟ را تلويزيوني برنامههاي انواع ساخت براي لازم
چون داشتيم ديگري نوع از آشفتگي هم برنامه توليد بخش در
آن در كه مشخصي آدمهاي و باسابقه شركتهاي از صرفنظر
و فيلم توليد شركتهاي اين از بسياري ميكردند ، كار
.بودند متخصص افراد و كارآمد نيروهاي فاقد برنامه ،
با كه بودند كساني فاقد شركتها اين از بسياري
.باشند آشنا برنامهريزي
نويسنده نداشتند ، محقق بسازند برنامه ميخواستند وقتي
.ميكردند استفاده ميشد كه كس هر از و نداشتند
را اطلاعات اين سال 75 در وقتي كه ، اين مهمتر همه از
مشاركت از روشني تصوير سازمان ، خود ميكردم ، جمعآوري
سازمان خود يعني.نداشت برنامهسازي در خصوصي بخش
سازمان از بيرون را برنامههايش درصد چند كه نميدانست
را برنامهها اين تخصصي چه با و كساني چه و ميكنند تهيه
را سازمان گزارشهاي و آمارها از بسياري من.ميسازند
برنامه ، توليد ساعت هزار از 14 كه ببينم تا كردم زيرورو
اين به و است شده ساخته سازمان از بيرون آن ساعت چند
برنامهسازي فرايند بر نظارتي هيچ كه رسيدم نتيجه
و نميگرفت صورت سيما و صدا سازمان توسط خصوصي شركتهاي
وام شركتها اين تنها كه بود گسيختهاي و رها روند يك
.بگيرند
ميشد؟ انجام چطور برنامهسازي تفاصيل ، اين با "اصلا *
بايد ، بسازند برنامه شركتها اين چطور كه مورداين در *
اولويت در كه كرد بحث بسازند چيزي چه "اصلا كه اين از
بسازند ، چيزي چه شركتها كه اين زمينه در.دارد قرار
.داشت وجود شركتها و سازمانها بين يكسويه رابطهاي
بخش و ميساختند شركتها و ميداد سفارش سازمان يعني
است ممكن كه بسازد برنامهاي كه نميكرد ريسك هم خصوصي
محكمي فيلترهاي با سازمان چون.نشود خريداري سازمان توسط
برنامه خودشان كه خصوصي شركتهاي از بود ، گذاشته كه
مگر.نميخريد چيزي نبود ، سازمان تاييد مورد و ميساختند
كه مناسباتي درواقعميداد سفارش سازمان خود كه اين
هم خصوصي شركتهاي با داشت ، تهيهكنندهها با سازمان
.شد حاكم
توليد در تنها را خصوصي بخش مشاركت سازمان ، بنابراين
در همچنان پخش انحصار و بود برگزيده درپخش نه و برنامه
شدن سفارشي به توجه با رو اين ازبود سازمان دست
در تلويزيوني برنامهسازان براي خلاقيتي تهيهبرنامه ،
.نميماند باقي شركتها اين
كه است اين بگيريم نظر در بايد كه مسئلهاي ولي *
دارد وجود سيما و صدا كار مورد در حساسيتهايي بههرحال
ممكن نگيرد ، صورت برنامه پخش هنگام دقيقي نظارت اگر و
ممكن بهعبارتي.برانگيزد جامعه در را واكنشهايي است
درنظر برنامه يك ساخت در بايد كه چارچوبهايي آن است
رعايت دارد ، وجود آن درباره حساسيتهايي و شود گرفته
نشود؟
را مباحث اين ما ميگويم كه است دليل بههمين *
ما.نيست اين مشاركت مفهوم ولي.ميكنيم بخشنامهاي
.بگيريم درنظر سازمان مديريت براي را وضعيت سه ميتوانيم
"كاملا كه اين يا و باشد دولتي "كاملا مديريت كه اين يكي
يعني دو اين از تركيبي هم سوم حالت و باشد خصوصي دستبخش
گزينه كشورها بيشتر در.است دولتي و خصوصي بخش مشاركت
ضمن.ميشود انجام دولتي خصوصيو بخش مشاركت يعني سوم
برنامهسازيهاي نحوه در هم نظارتي نهاد يك كه اين
تنها هم نظارتي نهاد اين و دارد وجود كشورها از بسياري
پذيرفتهاند را اصولي و مباني يك بلكه.نيستند حكومتها
بحث وليدارد اعتقاد اصول و مباني اين به هم خصوصي بخش و
تلويزيوني برنامههاي ساخت بر نظارت نحوه كه است اين سر
بر نظارت و توليد انحصار "مثلا.باشد قانونمند بايد
.شد داده صبا فرهنگي توليدي شركت به انيميشن برنامههاي
قويترين از و ميكردند كار انيميشن كه شركتهايي بسياري
فيلم صبا ميگفتند هستند ، هم زمينه اين در شركتها
رد سليقهاي دلايل به را ما توليد برنامههاي از بسياري
محتواي بر نظارت مورد در قاعدهاي هيچ يعني.است كرده
از بسياري نظارت نحوه اين درنتيجه ندارد وجود برنامهها
.است زده زمين را شركتها
براي خصوصي بخش راه در موجود مشكلات و مسائل از شما *
راهكار آيا.كرديد صحبت تلويزيوني برنامه و فيلم توليد
ارائه ميتوانيد شركتها اين فعاليت بهبود براي مشخصي
كنيد؟
براي كه است صنفي هويت با صنف يك وجود مسئله مهمترين *
.دارد اهميت بسيار خصوصي شركتهاي
خط از و باشد نظامدار "كاملا آنها فعاليت كه اين ضمن
تابه باشد عاملي ميتواند صنف اين.نگذرند هم قرمزها
سازمان تا بزنند سازمان به را خودشان حرف اينطريق ،
صنف اين البته.كند رد را آنها برنامه سليقهاي نتواند
بايد هم ، سازمان مديريت در چون.ندارد كاركرد بهتنهايي
اهرمهايي بايد تشكل ، اين نهايت در و شود داده اصلاحاتي
.بنشاند كرسي به را خود حرف تا باشد داشته
.سپاسگزارم گذاشتيد ، ما اختيار در را خود وقت كه اين از *
اميرشاهي سيدافشين :از گفتوگو
آموزش وزير گفتوگوي حاشيه در
خبرنگاران با
پرورش و
و آموزش وزير مطبوعاتي جلسه طولاني مدتي از پس سرانجام
حالي در مصاحبه اين ولي.شد برگزار خبرنگاران با پرورش
و آموزش وزارت عمومي روابط دعوتنامه در كه شد برگزار
شوراهاي برگزاري مظفر آقاي مصاحبه موضوع پرورش ،
.بود شده ذكر مدارس در دانشآموزي
جلسه اين در مظفر آقاي ميرفت انتظار كه صورتي در
- طولاني "تقريبا مدتي از پس هم آن - مطبوعاتي
پرورش و آموزش مسائل زمينه در كه فراواني بهموضوعهاي
فعاليت نحوه مورد در كه ابهاماتي.بپردازد دارد ، وجود
و اعتراض باعث حتي و دارد وجود فرهنگيان ذخيره صندوق
ترمي از متوسطه نظام تغيير بحث شد ، بيرجند فرهنگيان تجمع
سياست دارد ، توضيح جاي هنوز كه واحدي سالي به واحدي
به و باقيمانده شعار يك حد در تنها كه محوري مدرسه
معلمان ، سال آخر هاي پرداخت است ، نرسيده اجرايي مراحل
پرورش و آموزش وزارت مديران ميان در مكرر جابهجاييهاي
وزير ميرود انتظار كه است موضوعهايي جمله از...و
.باشد داشته آن براي مناسبي پاسخ پرورش و آموزش
مفاهيم و مطالب انتقال وسيله ما آموزشي نظام حاضر حال در
تغيير مسئله دليل همين به و است دانشآموزان به كتاب
كارشناسان از بسياري را كشور در پرورش و آموزش ساختار
داشته جامعه در نيز مختلفي بازتابهاي و كردهاند مطرح
اين درباره پرورش و آموزش وزير اظهارات رو اين از.است
وجود زمينه اين در كه پرسشهايي به پاسخگويي و مسائل
.است مهم بسيار دارد
و آموزش محترم وزير كه ميرسد بهنظر ضروري بنابراين
تشريح مدت اين در را خود مطبوع وزارتخانه عملكرد پرورش
.دهد پاسخ خبرنگاران پرسشهاي به و كند
شركت به را مردم اظهاراتشان در مظفر آقاي كه اين البته
ترغيب شوراها انتخابات "اخيرا و مختلف انتخابات در
عملي هستند ، انتخابات اين برگزاري آماده حتي و ميكنند
مظفر آقاي پرداختن مانع نبايد موضوع اين ولي است ، ارزنده
عظيم خيل به پاسخگويي و پرورش و آموزش گسترده مسائل به
.شود وزارتخانه اين مخاطبان
اميرشاهي سيدافشين
امتحانات برنامه زمان
راهنمايي و مدارسابتدايي
شد اعلام
تهران
برگزاري در كامل هماهنگي براي :فرهنگي علمي گروه
تحصيلي ، راهنمايي و ابتدايي پايههاي دوم ثلث امتحانات
جز تهران راهنمايي و ابتدايي مدارس در هماهنگي برنامه
دونوبته امتحانات آزمايشي طرح از كه) و 15 مناطق 6 ، 10
.درميآيد اجرا به (ميكنند پيروي
مناطق 19گانه راهنمايي و ابتدايي مدارس كليه اساس اين بر
ثلث امتحانات پايه ، هر دروس تعداد با متناسب ميبايست
كنند برگزار نحوي به ماه اسفند تا 26 از 12 را خود دوم
.باشد اسفند پايه 26 هر كتبي درسي ماده آخرين امتحان كه
برگزاري طول در.بود خواهد اسفند نيز 27 مدارس كار پايان
داير ابتدايي پايههاي كليه درس كلاسهاي دوم ثلث امتحان
به امتحانات كنار در بايد مدارس معلمان و مديران و است
راهنمايي مدارس در.بپردازند نيز دانشآموزان آموزش امر
است بلامانع ساعتي تعطيلي از استفاده ضرورت ، صورت در نيز
رفع كلاس تشكيل به نسبت ميتوانند دبيران نياز صورت در و
.كنند اقدام دانشآموزان براي اشكال
تصحيح و تنظيم مدرسه هر توسط دوم ثلث امتحانات برنامه
ابتدايي دوره در نيز كلاس هر دانشآموزان امتحاني اوراق
.ميپذيرد انجام كلاس همان معلم توسط
را خود ديني درس امتحان نيز ديني اقليتهاي دانشآموزان
تعيين آنان انجمنهاي سوي از كه اقليت خاص مدارس در بايد
غيرانگليسي زبانهاي امتحان همچنين.بگذرانند است شده
براي راهنمايي سوم و دوم پايههاي (فرانسه آلماني ، )
سهشنبه هستند مستقل دبير و كلاس فاقد كه دانشآموزاني
.ميشود برگزار زير حوزههاي در ساعت 13 اسفند 25
خرمشهر ، خيابان روبروي شمالي ، سهروردي خيابان:خواهران
راهنمايي مدرسه شريف ، كوچه جمالي ، بني ورزشي سالن جنب
هاجر
شرقي 5 ، انديشه اصلي ، انديشه بهشتي ، شهيد خيابان:برادران
.فهميده حسين شهيد راهنمايي مدرسه
|