ملي همبستگي و فرهنگ
(پاياني بخش) - ما جامعه در فرهنگي دوگانگي
غرب با فرهنگي تماس در كه ميدهد نشان ما فرهنگي واقعيت
كه پذيرفتهايم را فراواني عناصر گذشته ، قرن دو طي در
و است گشته نيز جامعه سنتي -مذهبي اقشار فرهنگ وارد
كه دارد وجود غرب غيرمادي و مادي فرهنگ از فراواني عناصر
را آن از برخورداري و متفقاند بودنش ارزشمند بر همه
.هستند آن طالب و ميشمارند پسنديده
:بگوييم كه بود اين براي مطلب اين تذكر
جهات اخذ در غربگرا فرهنگ خرده حامل اجتماعي اقشار -1
.هستند پيشرو بقيه به نسبت غرب تمدن و فرهنگ مثبت
انحراف موارد از غير غرب فرهنگ و تمدن اخذ با "اصولا -2
از پس كه ميگيريم نتيجه پس موافقيم ، -آنها عقايد و
در را خود دفاعي حالت سنتي ، -مذهبي فرهنگ خرده اينكه
و (شد ذكر "قبلا) نهاد كناري به رقيب فرهنگ خرده قبال
فرهنگ خرده به منسوب يا حامل اقشار شد ، حاصل تماس افزايش
خرده بواطن و ظواهر بيشتر دامنه با و سريعتر سنتي -مذهبي
از اينكه "خصوصا كرد ، خواهد جذب را غربگرا فرهنگ
يادآور فرهنگ خرده دو اين از يك هر براي مساعد زمينههاي
محصولات توليد بر متجدد فرهنگ خرده توانايي كه شديم
تحت كانالهاي از حتي و است بيشتر آن نشر و فرهنگي
فتواي مانند) سنتي فرهنگ خرده ابزارهاي از و دولت حاكميت
ميشود پيشبيني بنابراين.ميكند استفاده (تقليد مرجع
در بزرگ شهرهاي در غالب فرهنگ كه متجدد فرهنگ خرده كه
فرهنگ كرد ، عقبنشيني انقلاب در و بود انقلاب از قبل
.بود خواهد آينده سالهاي در ما جامعه غالب
عمل قابل كارهاي از برخي
تغيير حال در سنتي جنبههاي و كرد پيشدستي بتوان اگر -1
آن در را شرعي جهات و داد تغيير برنامه با و آگاهانه را
نيست غربگرا فرهنگ خرده از پيروي ،"عمل معني" نمود رعايت
.ندارد را آن به سوءگرايش آثار و
جامعه مفاسد دانستن قبيح به جوانان دادن سوق براي -2
داده تغيير قوي بطور مفاسد به نسبت آنها نگرش بايد غربي
نگرش ، ايجاد و تغييرآيد پديد جوانان در صحيح بينش و شود
اجتماعي روانشناسي در زيادي حدود تا كه است نظمي تابع
.است شده شناخته تجربهاي
دربرنامهريزيهاي فرهنگي دوگانگي به توجه ضرورت
فرهنگي
انقلاب از پس كشور فرهنگي برنامههاي در دقت و بررسي با
"فرهنگي دوگانگي" كه ميكنيم مشاهده اغلب تاكنون اسلامي
مورد برنامهريزيها در جدي و گسترده واقعيت يك عنوان به
گويي كه است شده عمل طور آن و است نگرفته قرار توجه
از ميزاني "نهايتا و است فرهنگ يك داراي ايران جامعه
دقيقتر و بيشتر ترويج با بايد كه دارد وجود آن در كجروي
كه حالي در.كرد اصلاح و داد كاهش آنرا كل ، جامعه فرهنگ
بسياري است رسيده دوگانگي به فرهنگي لحاظ از جامعه وقتي
است ، نابهنجاري فرهنگ دارندگان از نيمي نظر از كه امور از
صحيح و بهنجار جامعه مردم از ديگر نيمي توسط "دقيقا
انتقال و جامعهپذيري عامل يك خانواده اگر.ميشود شمرده
دو به فرهنگي لحاظ از جامعه چون است تازه نسل به فرهنگ
را خود فرزندان خانوادهها از نيمي است ، شده تقسيم نيمه
و تميزي و زيبايي را بيحجابي كه ميكنند اجتماعي طور آن
اجتماعي آنطور را فرزندان ديگر نيمي و بدانند ادب
.بدانند بيعفتي و بيادبي و زشتي را بيحجابي كه ميكنند
گوش والدين توصيههاي به بايد" فرهنگي پيام اگر آنگاه
خير والدين" ،"گرفت جدي را والدين توصيههاي بايد" ،"داد
بر آن اثر شود تبليغ سراسري بطور "ميخواهند را فرزندان
و ميرود والدين راه به يكي بود خواهد دوگانه حجاب هنجار
و ميرود والدين راه به نيز ديگري و ميشود حجاب با
.ميشود بيحجاب
براي كه ميكنيم مكلف را مدارس تربيتي امور سازمان يا
آنرا راههاي و كند تلاش نوجوانان و كودكان اجتماعي رشد
سرود گروه تشكيل مدرسه ، در تئاتر بازي مجامع ، در شركت
روانشناسان كه همانطور ميكنيم ، تعيين آن مانند و مدرسه
.گفتهاند اجتماعي
ايران اسلامي جمهوري توسعه اول برنامه از جمله اين به
تداركات دولت و ميسازند مردم را فرهنگ":كه كنيد توجه
به مربوط "معمولا جهتگيري اين "ميكند فراهم آنرا
تكثر اگر يا و يكپارچهاند فرهنگي لحاظ از كه است جوامعي
بر را بخشي و پذيرفتهاند كامل بطور آنرا دارند فرهنگي
"قطعا كه برنامه اين نويسندگان اما.نميدهند ترجيح بخشي
ايران در فرهنگي دوگانگي از هستند مذهبي سنتي نيمه از
.بودهاند غافل
و كنيم توجه فرهنگي دوگانگي به جدي بطور بايد ما
گسترده واقعيت اين به توجه با را خود فرهنگي برنامهريزي
.دهيم سامان
براي بايد و است ملي همبستگي ضعف فرهنگي دوگانگي اثر يك
توجه بايد ابتدا از ولي ;كرد تلاش ملي همبستگي تقويت
ملي همبستگي محور ميتوانند امور از بسياري:كه داشت
روبرو فرهنگي دوگانگي با كه ما كشور در ولي گيرند قرار
همبستگي موجب ميتواند ديگر جوامع در كه چيزي هر هستيم
يك به وابسته "عمدتا زياد احتمال به اينجا در شود ، ملي
و نيمه يك انسجام يعني آن بر تاكيد و است فرهنگي نيمه
افرادي جذب و نيمه يك انسجام يا دوم نيمه نارضايي احساس
خودمان جامعه از رويداد دو به.خود نيمه به ديگر نيمه از
:كنيد توجه
ملي بزرگ عمل اين جلوداران و شد فتح خرمشهر سال 61 در
فرهنگي نيمه به وابستگان و امام پيرو بسيجيان و پاسداران
شدند مطلع مردم و شد نواخته مارشها.بودند مذهبي -سنتي
ماشينها.افتاد راه به خيابانها در جوش خود و ملي جشني و
ممتد بوقهاي و رقصان هم پاككن شيشه و روشن چراغهاي با
شعف اظهار خيابانها در عابران هلهله و شادي با همراه
كرده تقويت را ملي همبستگي رويدادي چنين "قطعا.ميكردند
به اسلامي جمهوري تلويزيون (1376) گذشته سال در اما.است
و افتاد ملي همبستگي تقويت براي فوتبال از استفاده فكر
بر و ورزش بر آن اثر و ورزش تماشاچيان درباره ماه چند
حساسيتها و داد آموزش و كرد تبليغ اينها مانند و پيروزي
فوتبال خدا خواست به كه وقتي نهايت در و برانگيخت را
جشني يافت راه جهاني جام به و شد پيروز آسيا در ايران
آن پخش با تلويزيون و افتاد راه به خيابانها همه در ملي
.كشاند جا همه به تهران از آنرا و زد دامن آن به
عدم و ندامت احساس و گلايه و نقد دهها روز آن از پس
و سخنرانيها و مطبوعات در فرهنگي برنامههاي در توفيق
و فوتبال جلوداران زيرا چرا؟.شد مشاهده جمعه نمازهاي
فرهنگي نيمه به "عمدتا آن از وافر وجد و فوتبال تماشاي
خيابانها به وقتي جلوداران همين و.داشتند تعلق متجددين
يا و كردند شادي مخالف جنس افراد با همراه گاهي آمدند
جريان اين تلويزيوني برنامهريزان اگر.رقصيدند لحظهاي
به و داشتند توجه جامعه در فرهنگي دوگانگي به ابتدا از
توجه فوتبال در مذهبي -غيرسنتي فرهنگي نيمه جلوداري
آن پيامد كه كنند پيشبيني ميتوانستند ميكردند ،
بر آن اثر تداوم از مانع كه است گستردهاي نارضاييهاي
.شد خواهد ملي همبستگي
كردن مطرح از چون ميگيريم هم سالگرد خرمشهر فتح براي
ميكنيم غرور احساس روز آن بزرگ شهيدان يعني آن جلوداران
هر و بگيريم سالگرد فوتبال پيروزي براي حاضريم آيا ولي
حال در و چرب موهاي با را سال آن فوتبال تيم اعضاء ساله
ما چون !كنيم؟ مطرح "مجددا ويژگيها ساير و آدامس جويدن
را كاري چنين وآمادگي هستيم مذهبي -سنتي فرهنگي نيمه از
.نداريم
همه در بايد كه است اين جدي طور به اينجانب پيشنهاد
ما جامعه كه كنيم يادآوري ابتدا فرهنگي برنامهريزيهاي
پيروزي اسلامي انقلاب و است روبرو فرهنگي دوگانگي با
و است غربگرا و متجدد فرهنگي نيمه بر مذهبي - سنتي نيمه
اهداف و است شده تشكيل مذهبي -سنتي نيمه توسط سياسي نظام
بايد و است نيمه همين فرهنگ تحكيم نيز اساسي قانون
.گردد معين كليات اين به توجه با برنامهها
فرهنگي نيمه دو اين اصلي عناصر و شوند مامور محققين بايد
مشخص نيز را آنها بين مشتركات و كنند مدون و شناسايي را
به بررسي و بحث آن عناصر همزيستي درباره بعد و نمايند
عناصري چه مذهبي -سنتي نيمه كه كنند معلوم و آورند عمل
را عناصري چه و ميپذيرد را غربگرا متجدد نيمه فرهنگ از
سوي از و ميكند رد "الزاما را عناصري چه و ميكند تحمل
و اصلي را مذهبي -سنتي فرهنگي نيمه از عناصر كدام ديگر
سرايت متجدد نيمه به كه است مصمم و ميداند گذشت غيرقابل
دهد؟ تعميم و
وجود فرهنگي برنامهريزي ابتداي در مشخصي قاعده چنين اگر
عاملين و متناسب برنامه بتوان است اميد باشد ، داشته
و گرفت كار به و كرده تعيين نيز را آن متناسب فرهنگي
عاملين وسيله به و خودشان از را متجدد نيمه فرهنگي تغيير
.نكرد درخواست آن
انديشه تازههاي
|
ايران انقلاب درون
:ناشر /شجاعي منوچهر دكتر:ترجمه /استمپل.دي.جان
:قيمت /رقعي قطع /زمستان 1377 اول ، چاپ رسا ، انتشارات
صفحه تومان ، 464 1700
نگارنده و آمريكا سفارت سياسي وابسته استمپل ، .جاندي
شش كه داشته ماموريت ايران در سال چهار از بيش فوق ، كتاب
جهت اين از است ، بوده اسلامي انقلاب پيروزي از پس آن ماه
آمريكا روابط پرده پشت وقايع از بسياري شاهد نزديك از او
دولتمردان متفاوت برخوردهاي همچنين و ايران شاه با
اين نظر اين از شايد.است بوده انقلابيون با آمريكايي
بسياري علت همين به دانست فرد به منحصر بتوان را خاطرات
روابط توجيه در ايران ، اسلامي انقلاب تحليلگران از
گزارشهاي به ايران ، انقلاب دوران سياسي و اقتصادي
و ايران از او اطلاعات انبوه.كردهاند استناد استمپل
او گروگانگيري و شاه سقوط از پس كه شد موجب ايران انقلاب
و اخبار آمريكا ، خارجه وزارت در و شده منتقل آمريكا به
جهت به استمپلكند پيگيري را ايران به مربوط حوادث
از و ايراني مسئولان از بسياري با فارسي ، زبان با آشنايي
اين از برخي گزارش.است بوده تماس در شاه مخالفين جمله
و انقلاب زمان رخدادهاي و شخصيتها از وي تحليل و تماسها
از شده آورده كتاب اين در همگي كه آن از پس سال چند حتي
.ميكند حكايت وي وقاد ذهن
متي انديشههاي
چاپ آگاه ، نشر:ناشر /حبيبي بهرام:مترجم /برشت برتولت
قيمت550 /رقعي قطع /زمستان 1377 دوم ، ويراست از اول
صفحه تومان ، 140
نامبردار انديشمند و نويسنده "برشت برتولت" تفحص و غور
پژوهشهاي شاخص نمونههاي از آسيا ، شرق فرهنگ در آلماني
برشت.ميرود شمار به منطقه اين اخلاق و عقايد در غربيان
"قفقازي گچي دايره" جمله از خود ، مهم نمايشنامه چند كه
"متي انديشههاي" در است ، نوشته منطقه اين از الهام با را
به را چيني باستاني انديشمند و فيلسوف افكار و آراء
.مينماياند باز خوبي
نيز و اخلاقيات به كتاب ، اين در شده آورده مباحث عمده
زندگي ميتوانستند گذشته آدميان آن ، بنياد بر كه قواعدي
.دارد اختصاص باشند ، داشته صفا و صلح و آرامش با توام
(ايران در آمريكا آشكار دخالتهاي تا شاه از) شاهد
:ناشر /ايمن وحيد :ترجمه /رفيعزاده منصور خاطرات
:قيمت /رقعي قطع /زمستان 1377 اول ، چاپ زرياب ، انتشارات
صفحه تومان ، 534 1850
دو يكي در كه است رايجي شيوههاي جمله از خاطرهنويسي
و مهمترين از.گرفت خود به فراواني شتاب اخير دهه
اسدالله" خاطرات به ميتوان خاطرهنويسي نوع معتبرترين
.كرد اشاره "فردوست" خاطرات نيز و شاه دربار وزير "اعلم
ساواك رئيس "رفيعزاده منصور" تحليلهاي و خاطرات "شاهد"
دروغ از ازبعضي گرچه خاطرات اين.است آمريكا در شاه رژيم
به مذهبي سياسي ، شخصيتهاي درباره خاطرهنويس پردازيهاي
اعتنايي قابل اطلاعات بار نخستين براي اما نمانده ، كنار
.ميدهد دست به شاه رژيم خارجي و داخلي سياستهاي درباره
از پس نويسنده كه است گونهاي به نيز كتاب تنظيم نحوه
آنكه از پس و جواني و نوجواني و كودكي دوران خاطرات بيان
مطرح شخصيتهاي ميشود ، پذيرفته گذشته نظام قدرت درباند
را آنها درباره خود ديدگاه و معرفي را دولتي سياسي ،
.بازميگويد
(شناختي جامعه درآمدي) مدرن دولت تكوين
نشر:ناشر /باشي بهزاد:مترجم /پوجي جانفرانكو نويسنده ،
تومان ، قيمت700 /رقعي قطع /زمستان 1377:اول چاپ آگاه ،
صفحه 230
و مهم كتاب ادامه واقع در "..مدرن دولت تكوين"
قبل سال چند كه است بلوخ مارك "فئودالي جامعه" تاثيرگذار
.بود شده ترجمه "باشي" مرحوم سوي از و
به غرب در جامعهشناسي بنام استادان از خود كه نويسنده
قرن تا را مدرن دولت تكوين عمده مراحل ميرود شمار
مختصر جمعبندي يك در سپس و ميدهد قرار بحث مورد نوزدهم
.ميكند بررسي را جامعه و دولت رابطه در بعدي تحولات
نهادهاي تحولات ترتيب برروي "منحصرا اثر اين در وي تمركز
نقش چگونگي يا و دولت سياستهاي نهروي است ، دولت داخلي
وي بنياد برهمين جداگانه ، ملي جوامع پيدايش اضطرار به آن
الهام منبع عنوان به متن دوگونه به اثر اين نوشتن در
نهادهاي تاريخ با ارتباط در متون اول ;است كرده مراجعه
.اساسي قانون كمتري ، حد تا و ديگر و غرب سياسي
بناپارت لويي برومر هيجدهم
اول چاپ مركز ، نشر:ناشر /پرهام باقر:ترجمه /ماركس كارل
رقعي قطع /صفحه تومان ، 210 قيمت860 /1377
حاكميت و سال 1848 انقلابهاي شكست از پس دهه 1850 ، در
به و شد پناهنده لندن به ماركس اروپا ، در سياسي ارتجاع
دوره همين در را خود آثار مهمترين و پرداخت نظري كار
اين در او توجه مورد مسائل نخستين از يكي.كرد تاليف
از 1848 پس فرانسه سياسي گروهبنديهاي و تحولات دوره ،
"فرانسه در طبقاتي مبارزه" برجسته اثر دو خلق به كه بود
"...برومر هيجدهم" در.انجاميد "...برومر هيجدهم" و
ارائه بناپارت لويي كودتاي 1851 از درخشان تحليلي ماركس
.ميآيد شمار به سياسي ماندگار نمونههاي از كه ميدهد
دولت از گونهاي آن قدرت سلسله به كتاب اين در او
نيست ، اجتماعي طبقه يك سلطه بيانگر "ظاهرا كه ميپردازد
مورد در بالا از و يافته سلطه مدني جامعه تمامي بر بلكه
.ميكند حكميت موجود طبقاتي مبارزه
|
|