نمايي پويا هنر اعتلاي و معرفي
جهان سينماي
نمايي پويا هنر اعتلاي و معرفي
(انيميشن) پويانمايي بينالمللي جشنواره اولين از گزارشي
ايران
به بيننده بر تاثيرگذاري و مخاطب جذب راه در سينما
يكي (انيميشن) "پويانمايي" كه ميزند دست مختلف شيوههاي
.است راهها اين از
اطلاق بيجان تصاويري متحركسازي به اصل در انيميشن
و شده تصويربرداري متفاوت وسيلههاي به كه ميشود
.ميآورد بوجود را موسيقي و حركت و رنگ از زيبا مجموعهاي
اين و دارد سينما در فراوان و وسيع كاربردهاي انيميشن
نه را "انيميشنسازي" بسياري كه ميرود پيش آنجا تا مطلب
و مستقل "كاملا واحدي بلكه سينما مجموعه زير بهعنوان
.دارد را خود خاص ويژگيهاي كه ميدانند مجزا
و برنامه ساخت متحركسازي ، استفادههاي رايجترين از يكي
حجم وخيال ، توهم كه است ونوجوانان كودكان براي فيلم
با وانيميشن ميدهد تشكيل را آنها ذهن از گستردهاي
روي پيش كه سوررئاليستي و فانتزي فضايي از استفاده
به و ميشود داخل او ذهن به ميدهد قرار بينندهاش
.ميكند كمك تخيلات اين زيباتر چه هر شكلگيري
حتي بلكه نيست سال كم قشر براي فقط دنيا در سازي انيميشن
ميشود ساخته دست اين از برنامههايي نيز بزرگسالان براي
تحقيقات وحتي هست هم تاثيرگذار بسيار خود نوبه به كه
كارتوني دقيقهاي يك برنامههاي تاثير است داده نشان
.است سينمايي بلند فيلمهاي چندبرابر
توجهي قابل پيشرفتهاي اخير سالهاي در جهان سازي متحرك
،(پاپت)خميري سيلوت ، ;مانند متفاوتي تكنيكهاي و است داشته
اوت ، كات انيميشن ، سل سليشن ، پيك فريم تك عروسك
اين در را بديعي صحنههاي كامپيوتر با همراه پيپرانيميشن
را بينندهاي هر كه آورده بوجود برنامه و فيلمها گونه
جايي تا ازكامپيوتر گسترده استفاده.ميسازد متحير
اسباب داستان نظير -كارتوني فيلمهاي گاه كه است پيشرفته
ساخته رايانه وسيله به كامل طور به -(Toy Story) بازي
.ميشود
است مراكزي جمله از ونوجوانان كودكان فكري پرورش كانون
اول از امسال و است برداشته موءثري گامهاي راه اين در كه
تجربيات تبادل منظور به تهران در روز مدت 4 به ماه اسفند
چه هر بسط و انيميشنسازي وخارجي ايراني هنرمندان ميان
جشنواره اولين برپايي به اقدام درجامعه ، هنر اين بيشتر
هنري فرهنگي آفرينشهاي مركز در پويانمايي بينالمللي
.است كرده كانون
با اثر از 114 بيش نمايش به برپايي ، طول در جشنواره اين
كانادا ، سوريه ، امريكا ، برزيل ، مانند كشور از16 بيش حضور
و ايران مسابقه بخش دو در... و فرانسه چك ، چين ،
از يادبود و آثار مرور بزرگداشت ، كه شد برگزار بينالملل
به نمايشگاه برپايي و رشته اين وخارجي داخلي بزرگان
.بودند جشنواره جنبي بخشهاي عنوان
مسابقه بخش
ميگذراند را خود برپايي سال اولين اينكه با جشنواره اين
كيفي و كمي سطح از اما ميشود ، محسوب جوان جشنوارهاي و
و مسابقه بخش در شركتكنندگان تعداد بود ، برخوردار خوبي
نويد بخش اين خارجي و ايراني نامدار كارگردانهاي
.ميداد را كيفيت با و پربار ازجشنوارهاي
دقيق برنامهريزي عدم جشنواره اين مشكلات از يكي البته
از بيشتري حجم از بتواند بيننده يك كه گونه آن بود ،
اين پخش مناسب چندان نه زمانبندي و كند ديدن فيلمها
.نبود رضايتبخش چندان متاسفانه آثار
"بينهايت از" سازنده و "آسيفا" مديره هيات عضو مقدم محمد
كه كشوري در من گمان به":ميگويد جشنواره اين مورد در
براي جشنواره اين برگزاري است جاري آن شئون همه در فرهنگ
با برگزاري بحث اما.است مفيد بسيار حرفه اين تقويت
بايد نخست وهله در ما.است متفاوت شده ارائه آثار كيفيت
آن از كه توقعي با بعد و كنيم مشخص را جشنواره اين اهداف
مجموع ، در ولي بپردازيم ، آن ارزيابي به ميكنيم پيدا
قابل دارد كه وكاستيهايي بودن جوان به توجه با جشنواره
".است قبول
:است گفته "نبود يكي بود يكي" كارگردان تارازي سعيد
يعني هستند ضعيف جشنواره در شركتكننده خارجي فيلمهاي"
كه پترزبورگ سن جشنواره با را آثار اين كيفيت بخواهم اگر
سطح از كنم ، مقايسه داشتهاند شركت آن در كشورها همين
موضوع اين دليل شايد كه است برخوردار پائيني بسيار
بالايي سطح از جشنواره ايراني آثار.باشد پخش در محدوديت
فيلمهاي كه داشت توجه نكته اين به بايد اما است برخوردار
من و است ايران انيميشن سال چندين بررسي اصل در ايراني
ساخت انيميشنهاي از ما كه ديگر سالهاي در ميدانم بعيد
.باشد خوبي اين به فيلمها كيفيت برد ، خواهيم بهره يكسال
جشنواره اولين كه را جشنواره اين برگزاري حال هر به ولي
".ميدانم مغتنم بسيار است ، انيميشن مستقل
هيات عضو و قديمي انيميشنسازهاي از يكي رازاني ابوالفضل
:ميگويد امسال جشنواره مورد در ايران مسابقه بخش داوران
است سال كه 30 من براي و بود كمي لحاظ به خوبي جشنواره"
لحاظ به اما.بود جالب بسيار دارم فعاليت رشته اين در
.بود مشكل دچار كيفي
فيلمنامه ، در را ضعف اصلي عنصر ايراني 3 آثار در
درمورد نمونه براي.كرد جستجو بايد صدا و هنري كارگردان
كه است اهميت حائز مناسب زمانبندي و ريتم كارگرداني
خارجي آثار در.ندارند آن به چنداني توجه ما كارگردانهاي
كه است اين آن دلايل از يكي كه بود كم رسيده آثار تعداد
-كانون -كننده دعوت موءسسه نام بخاطر شده دعوت شركتهاي
و كودكان فيلمهاي مخصوص جشنواره اين كردهاند تصور
رده اين در شده ارائه آثار جهت همين به كه است ، نوجوانان
(تلويزيون) تجاري رده در بيشتر آثار اين ديگر طرف از.بود
طرف از.نبود برخوردار چنداني كيفيت از كه بود شده ارائه
حساب به راه اين در ديگري عامل هنگام دير اقدام ديگر
".ميآيد
آن خارجي شده ارائه آثار بخصوص پويانمايي جشنواره اولين
و متفاوت "كاملا دنيا شاخص ساختههاي با تكنيك نظر از
آثار.بود برخوردار پايينتري بسيار سطح از آنها به نسبت
بودند كرده استفاده مشخص تكنيك چند از ايراني شده ارائه
كه آن با و بود برخوردار را تنوع كمترين تكنيكي نظر از و
ديگر كشورهاي ساخته به نسبت چشمگيري برتري مضامين جهت از
تا را آثار محكم ساختاري از برخورداري عدم اما داشتند
آثار ميان اين در البتهميكرد كمتاثير و بيرمق حدودي
عليمراد ، عبدالله ساخته "است كم يكي" نظير زيبايي بسيار
يقينلو ، هادي كارگرداني به "سياه كلاغ و قرمز مداد"
محمدعلي ساخته "باشد قويترين ميخواست كه كلاغي"
از هوشمندانه استفاده كه ميخورد چشم به نيز سليمانزاده
ساختهها ديگر بين در حتي آثار اين به خاصي جلوه تكنيك
.ميداد
نمايشگاه
غرفه از 13 متشكل نمايشگاهي جشنواره فيلمهاي پخش كنار در
آبين ، انيميشن تجهيزات پرورش كانون سينمايي امور حضور با
نماينده ايران ، آسيفاي سحر ، شركت سيما ، و صدا دانشكده
فيلمسازي شركت كشور ، عمومي كتابخانههاي امناي هيات
تكنولوژي دفتر مدرس ، تربيت دانشگاه هنر دانشكده هيلاج ،
فرهنگي موءسسه دژدايناژ ، افزاري نرم گروه آموزشي ،
برپا تئاتر سينما دانشكده و يساولي انتشارات تبليغاتي ،
و يافتهها تبادل منظور به نمايشگاه اين.بود شده
انيميشنسازي زمينه در فعال مختلف شركتهاي اندوختههاي
مختلف شيوههاي نمايش با شركتها واينكه بود آمده بوجود
بپردازند ، رشته اين بيشتر چه هر معرفي به سازي انيميشن
و بود نيفتاده مفيد چندان تمهيد اين ميرسيد نظر به اما
بجز -دار غرفه و كننده شركت شركتهاي براي حتي مطلب اين
بايد كه آنچنان غرفهها زيرا.نداشت اهميت چندان -معدودي
توليدات تبليغ و معرفي راه ودر نبوده برخوردار تحرك از
كار به زيادي تلاش هنر اين شناساندن حداقل يا خود
با 120 (ايران انيميشن هنرمندان انجمن) آسيفا.نميبردند
هدف وبا كرده آغاز را خود فعاليت سال 64 رسمياز عضو
ارتباطي وايجاد جامعه آن معرفي و پويانمايي هنر اعتلاي
.است آمده بوجود بخش اين دستاندركاران بين جانبه همه
به":است معتقد نمايشگاه درباره انجمن اين نماينده مقدم
برگزار شتابزده جشنواره اين برگزاري حدودي تا ميرسد نظر
بهره خود تواناييهاي تمام از شركتها خاطر همين به و شده
معرفي راه در خوبي بسيار اقدام حال هر به ولي نبردهاند
محسوب آنها احتمالي سئوالهاي به پاسخ و مردم به آن
".ميشود
شيبانيفر مازيار
جهان سينماي
!ببينند "حتما سازان مستند
سالوستييو بازيل ساخته" پيا سرگذشت " فيلم باره در
:فيلمبرداران.سالوستييو بازيل :كارگردان و نويسنده
:محصول.برتيو اولين:تدوين.شيفاني پولينكس ، مونتارسي ،
دقيقه ميليمتري ، 90 رنگي ، 35 بلژيك ، فيلمز 1998 جانگل
سينماي به علاقهمند فيلمسازان از سالوستييو ، بازيل
.ميكند تعقيب را ايراني مهم فيلمهاي كه است ايران
.گرفت شكل نامور جشنواره در اساس ، برهمين ما آشنايي
بيش چيزي نامور ، فرانكوفن فيلمهاي پربار و عظيم جشنواره
از گرفتن جايزه و است بلژيك كشور در محلي جشنواره يك از
سالوستييو ، بازيل حال ، اين با.دارد خاصي طعم آن ،
را همكف طبقه در ويژه مهمانان و فيلمسازان مخصوص جايگاه
اهالي كنار در خبرنگاران كه است آمده جايي به و كرده رها
جايزهاي است مطمئن كه او.هستند جوايز اعلام منتظر شهر ،
فيلمهاي به جايزهدادن سياست به برد ، نخواهد جشنواره در
اما.دارد اعتراض جشنواره در بومي كارگردانهاي و محلي
و روز آخرين در فيلمش نمايش نحوه به او ، ديگر اعتراض
زياد استقبال وجود با كه است جشنواره نمايش سانس آخرين
جشنواره ، دستاندركاران جانب از بيتوجهي نوعي آن ، از
هيجاني چه با تماشاگران اينكه او ، نظر از.ميشود محسوب
برنامهريزي ضعفهاي از كردهاند ، استقبال فيلمش از
.نميكاهد چندان جشنواره
سه بلژيكي ، الاصل ايتاليايي كارگردان سالوستييو ، بازيل
تنهاي عمه زندگي درباره كه است كرده فيلمي صرف وقت سال
داشته سن سال پنجاه از بيش بايد حالا كه ايتالياست در او
بوده خواهرش دو و برادر فروختن شاهد سالگي ، ده در و باشد
-ايتاليايي انجمن يك به مادرشان ، و پدر توسط آنها است ،
راه اين از كه اندكي پول اما شدند ، فروخته آمريكايي ،
مادر و پدر نصيب معامله اين در را سودي چندان آمد ، بدست
رفتن اصلي ، نكته بچهها ، والدين براينكرد بچهها
تا آمدهاند كه است آمريكايي خانوادههاي نزد فرزندان
حس والدين كه همين.بپذيرند خواندگي فرزند به را بچهها
دور جهاني دوم جنگ پايان ويراني و آشفتگي از بچهها كنند
.است كافي برايشان بروند ، آمريكايي رفاه آغوش به و شوند
محبوب چندان ايتالياييها نزد فيلم شده سبب نكتهايكه
ديگر ماه چند تا پزارو جشنواره در "احتمالا گرچه -نباشد
كه كليساست به نسبت فيلم ديدگاه -آمد درخواهد نمايش به
.است بوده آمريكاييها به فرزندان فروش فاجعه اصلي مسبب
پيچيده و سخت قوانين وجود دليل به آمريكا ، در كه حالي در
"عملا را كار اين بيسرپرست ، بچههاي پذيرفتن فرزندي به
پاي جلوي كليسا كه گستردهاي راه با بود ، كرده بيهوادار
ايتاليايي بچههاي مهاجرت بود ، گذاشته آمريكاييها
تحقيق يك سرگذشتپيا.ميآمد حساب به ساده "كاملا
دوش بر را مستند سينماي رسالت و است جدي "كاملا
اصلي محرك "اصلا:ميدهد جلوه سنگين بسيار فيلمسازان
تا كه است بوده سالوستييو پيا ، خواهر دو و برادر يافتن
كه است اين واقعيت است كرده همراهي را پيا نيز آمريكا
برادر خود پيا ، با خانواده اعضاي ملاقات از قبل فيلمساز ،
را خود سينمايي تصاوير بعد و بوده يافته را خواهرش دو و
كرده وزنده جذاب آنها ، با پيا دادن قرار رويارو طريق از
تصاوير كه است شاعرانهاي مستندهاي نوع از فيلم ، .است
قصه ميان در را آدمها گذشته از زيبايي شده بازسازي
و پاياني مهماني فصل گرچهميكند مطرح حال ، زمان پيچيده
يك و است فيلم فصلهاي جذابترين از خانواده ، اعضاي رقص
.ميآيد شمار به ماجرا پايان براي فوقالعاده ، اوج نقطه
بيگآقا محسن
سنتي درام از دور به
"ميآوري دست به كه است چيزي همان زندگي"فيلم به نگاهي
بكر ، ولفگانگ :فيلمنامه نويسندگان .بكر ولفگانگ :كارگردان
:تدوين.كوكولا مارتين:فيلمبرداري مدير.تيكور توم
.دقيقه توليد 11801997.آلمان محصول.پاتريشيارومل
سرشار است فيلمي ميآوري ، دست به كه است چيزي همان زندگي
به فيلم كه آنجا.اتفاقي غير و اتفاقي برخوردهاي از
(پل كريستين) ورا ،(وگل يورگن) يان مثل اصلياش شخصيتهاي
آنها پيچيده روابط و ميپردازد (تاميلسون ريگي) بادي و
برنامه فقدان و تصادف از چيز همه ميگذارد ، نمايش به را
و ميرود پيش به فيلم وقتي اما.ميشود ناشي قبلي
زندگي با ملاقاتها قرار ميشوند ، تعريف بيشتر رابطهها
قرار در اما.ميشوند عامدانهتر يان ، خانوادگي خانه در
شدهاند ، تعيين قبل از كه نيز ورا و يان ملاقاتهاي
دنبال به منفي پيامدهايي ميتواند كه اتفاق نوعي همواره
قرار به موقع به نتواند يان اگر:دارد وجود باشد ، داشته
و داد خواهد دست از را ورا ديگر بار برسد ، ملاقات
نظر بهبود خواهد ناپذير تحمل برايش ورا فقدان اينبار
فيلمنامه مشترك نگارش و كارگرداني در بكر ولفگانگ ميرسد
و پيترهاندكه مانند نويسندهاي آثار به فيلمش ، اريژينال
تا باشد ، نزديكتر او نوميدانه و اضمحلال به رو دنياي
.گونترهاس نظير نويسندهاي
روابطي ميآفريند ، بكر كه دنيايي بر ترتيب ، همين به
سنتي ، درام دنياي از بيشتر ، چه هر و است حاكم مدرن "كاملا
ارتباط طريق از تنها فيلم ، شخصيتهاي اما.است شده دور
است آدمي "اساسا يان "مثلانميشوند تعريف ديگران با
درگير خيابان در پليس دو با كه اول لحظه همان از:بدشانس
ميرود ، لو سرعت به كه ميشود پنهان خانهاي در ميشود ،
در حتي و ميدهد دست از را شغلش زندان از رهايي از بعد
همه او ، گذشته زندگي كشف از پس است نزديك ورا ، با ارتباط
پايان اما اوست با بدشانسي اين ببازد ، سرعت به را چيز
ما چه اگر..باشد شيرين ميتواند يان ، براي دردسرها ، همه
ايدز آزمايش جواب دريافت هنگام را يان پاياني ، سكانس در
او بكر ولفگانگ ميرسد نظر به ميكنيم ، رها بيمارستان در
.نميداند كننده نوميد و تلخ پاياني مستحق را
شركا آنتونيا:ترجمه
|