فرهنگ قلمرو و دانشگاه جامعه ،
عمومي
كتابفروشيها پيشخوان روي
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
مظلوم ما جامعه در زنان
بودهاند
"شهداد" درفش مرمت نخست مرحله
يافت پايان
فرهنگ قلمرو و دانشگاه جامعه ،
عمومي
دانشگاهي جهاد رئيس منتظري ، دكترعلي با گفتگو
فرهنگي انقلاب عالي شوراي عضو و
;اشاره
عالي شوراي عضو و دانشگاهي ، جهاد رئيس منتظري علي دكتر
راهبردها همايي گرد در گذشته ماه بهمن در فرهنگي انقلاب
مقوله بين پيرامونارتباط فرهنگي ساماندهي رويكردهاي و
سخنراني تهران دانشگاه در ، ها دانشگاه و عمومي فرهنگ
. كرد
در كه است شده انجام وي با گويي و گفت سخنراني حاشيه در
.ميآيد پي
و عمومي فرهنگ مقوله بين ارتباط بحث ، آغاز براي "لطفا *
بشكافيد؟ قدري را دانشگاهها
روابط و زندگي در فرهنگ حضور فيالواقع ، عمومي فرهنگ -
و داريم سروكار آن با روزمره طور به ما و است اجتماعي
.است متفاوت فولكلور يا عامه فرهنگ با مقوله اين
عمومي فرهنگ و است جامعه كل عمومي ، فرهنگ قلمرو بنابراين
.دارد حضور اجتماعي روابط عرصههاي همه در
و ميآيد حساب به جامعه در مهم نهادهاي از يكي دانشگاه
برگزيده و نخبه شهروندان عنوان به دانشگاهيان كه آنجا از
نيز و رفتارشان و گفتار بيترديد ميشوند ، تلقي جامعه
يا و هنجارها.است تاثيرگذار عمومي فرهنگ در عملكردشان
و عميقتر مراتب به دانشگاهيان رفتاري ناهنجاريهاي
.است طبقات ساير عملكرد از بنياديتر
زمينه در اقداماتي چه انجام متولي كشور ، دانشگاهي جهاد *
دانشگاههاست؟ در عمومي فرهنگ گسترش
باورهاي از بسياري خود ، پيروزي با ما اسلامي انقلاب -
را ارزشهايي گاه.كرد دگرگون را گذشته منحط نظام فرهنگي
و نميشد تلقي سعادتبخش و ميمون گذشته ، در كه كرد مطرح
بزرگ و ارجمند "سابقا كه كشيد اعتقاداتي بر بطلان خط گاه
همه موازات به "يقينا ارزشها ، در انقلاب اينبود
تجلي ميبايد نيز كشور دانشگاههاي در جامعه ، بخشهاي
از برخاسته كه دانشگاهي جهاد همچون نهادهايي.مييافت
جهت در كه دارند و داشته ماموريت بودند ، انقلاب متن
اسلامي و الهي ارزشهاي تبيين و انقلاب منويات كردن پياده
همت دانشگاهها محيط در خونبار و شكوهمند انقلاب اين
يافته نيز عمل در را توفيقي چنين كه است اميد و گمارند
.باشند
در اسلام فرهنگ ترويج جهت در تلاش همچون مقولاتي
امتزاج نفس ، تزكيه قرآني ، فرهنگ گسترش و بسط و دانشگاهها
استقلال جهت در تلاش قصد به آموزشي فعاليت تخصص ، و تعهد
و هنر براي هنر نه و متعهد هنر به پرداختن كشور ، عزت و
كه بوده اهدافي و اقدامات جمله از دست ، اين از مسائلي
.است داشته مدنظر جهاد
كشور ، فرهنگي نهادهاي سوي از فراوان تلاشهاي عليرغم *
خود از نوعي شاهد متاسفانه دانشگاهي ، جهاد جمله از
را علت.هستيم دانشگاهها دانشجويان از تعدادي در بيگانگي
ميبينيد؟ چه در
از برخي در بيگانگي خود از ميگوئيد شما آنچه -
كند نگران را ما كه نيست گسترهاي و مقياس در دانشجويان ،
امروزه.آيد حساب به توجهي قابل تعداد آماري ، نظر از و
به معتقد "غالبا دانشجو و استاد از اعم دانشگاهي ، اقشار
گرايشات با البته هستند ، ايران اسلامي جمهوري مقدس نظام
.است نظام به اعتقاد چارچوب در اينها همه باز كه گوناگوني
با ارتباط در اخير ساليان در كه است اين هم آن دليل
ما ، مقدس نظام اجتماعي تحولات به مربوط موضعگيريهاي
نيز را نكته اين.بودهاند مقدم صف در همواره دانشگاهيان
ميدهند ترجيح دانشجويان از بخشي كه داشت پنهان نبايد
از دارند سعي و بپردازند آموزشي و علمي مسائل به فقط
نهادهاي چنانچه.كنند اجتناب حزبي و گروهي درگيريهاي
برنامههاي ارائه امكان دانشگاهها در موجود سياسي و علمي
سازند فراهم دانشگاهها در منطقي طور به را سازنده و بديع
عرصههاي در انگيزهتر با نيز دانشجويان از دسته اين
.داشت خواهند حضور مختلف
خود ، دانشگاهي تحصيلات پايان در دانشجويان از بسياري *
...و گفتگو انتقادپذيري ، همچون فرهنگي مهارتهاي برخي از
عاجزند ، يابند ، دست آن به تحصيل دوران طول در ميبايست كه
چه جهاددانشگاهي نقش و چيست؟ امر اين علت ميكنيد فكر
باشد؟ ميتواند
از مدارا ، و تحمل گفتگو ، انتقادپذيري ، فرهنگ ايجاد -
بدو از جهاددانشگاهي كه است عمومي فرهنگ مقولات جمله
"مجموعا و است داشته خاص تاكيد آن بر خود تشكيل
را جهاد بالنسبه مختلف ، نهادهاي ميان در دانشجويان
مختلف فعاليتهاي.يافتهاند خود با صميميتر و مانوستر
اعتدال بستر چنين فراهمسازي بر گويايي سند جهاددانشگاهي
فرهنگ اين عمومي گسترش و شدن فراگير البته.است گفتگو و
ليكن دارد ، بستگي نظام بالاتر سطوح در متعددي عوامل به
پس ،(بعد به خرداد دوم) انقلاب از ديگري مرحله آغاز در
براي را خود اهتمام بيشتر پيشين ، دولتهاي كه آن از
صدر سعه با فرهنگي گفتمان اينك بودند ، نهاده سازندگي
و گرفته قرار فرهنگي نهادهاي و دولت كار دستور در بيشتر
.پيميگيرد كماكان را مهم اين نيز جهاد بالتبع ،
در فرهنگي فعاليتهاي زمينه در دانشگاهي جهاد آيا *
عبارت به.دارد مدنظر را نخبهگرايي نوعي دانشگاهها ،
دانشجويان كل به عمومي مفاهيمآموزش انتقال هدف ، ديگر
ميگيرد؟ قرار نظر مد دانشجو خاصي تعداد يا است
دانشجويان كل دانشگاهي ، جهاد فرهنگي فعاليتهاي مخاطب -
درارائه را خاصي مرزبندي نوعي هيچ ما و هستند
دانشجويان همه داريم تمايل و نيستيم قائل برنامههايمان
واسطه به كه عمومي صلاحيتهاي دليل به گرايشي ، هر با
جهاد فعاليتهاي از برخوردارند ، آن از تحصيل به اشتغال
.شوند بهرهمند
همكاريهاي ميدهند ترجيح دانشجويان از برخي است بديهي
نيز گروهي.باشند داشته نهاد اين با تحقيقاتي و علمي
و قرآن كانونهاي نظير مذهبي فعاليتهاي از بهرهمند
از نيز ديگر برخي و هستند..و قرآني جشنوارههاي
كانونهاي و هنري جشنوارههاي نظير ادبي و هنري فعاليتهاي
.ميكنند استفاده فيلم
با ارتباط در دانشگاهي جهاد فرهنگي فعاليتهاي حوزه *
خاص ، طور به آيا و چيست؟ اخير سياسي سوگيريهاي و جريانها
خاصي كار دانشگاهي جهاد تمدنها ، گفتگوي با ارتباط در
.است داده انجام
كه نميدهد اجازه نهاد اين به دانشگاهي جهاد اساسنامه -
سياسي فعاليت و موضع اعلام به حزبي جريانات همچون
كسب به را عزيز دانشجويان هميشه ما ليكن بپردازد ،
كردن تر نشاط با از و كردهايم توصيه سياسي آگاهيهاي
.نمودهايم استقبال شدت به دانشگاهها سياسي و فرهنگي فضاي
اصل با كه مقاطعي و مناسبتها در دانشگاهي جهاد البته
بنيادين ارزشهاي از حمايت جنبه و بوده مرتبط انقلاب
و انقلاب فقيد بنيانگذار و كبير رهبر رهنمودهاي و انقلاب
كرده موضع اعلام مقتضي نحو به و بوده نظر مطمح معظم رهبر
.است
دست در برنامههايي نيز ، تمدنها گفتگوي با ارتباط در
كليات.شد خواهد اعلام زودي به آن جزئيات كه است اقدام
رئيس تقديم زمينه ، اين در نهاد اين برنامههاي و طرحها
.است شده جمهور
و رايت كپي بحث فرهنگي ، مباحث با مرتبط مسايل از يكي *
به مسئله اين ميبايست و است مصنفان و موءلفان حقوق رعايت
دانشجويان به تحصيل دوران طول در فرهنگي رفتار يك عنوان
در اخير سالهاي در دانشگاهي جهاد اقدام.شود آموخته
داراي خارجي كتاب دهها انتشار و كردن افست با ارتباط
اقدام اين آيا ميكنيد؟ توجيه چگونه را ، معتبر و موءلف
دارد؟ ادامه همچنان
و مصنفان و موءلفان حقوق از حمايت به مربوط مباحث -
درچهارچوب است ، مربوط داخلي حوزه به كه آنجا تا هنرمندان
مصوب هنرمندان و مصنفان و موءلفان ازحقوق حمايت قانون"
.ميشود عمل "دقيقا "سال 1348
به پيوستن "خصوصا و مولف حق بينالمللي بعد مورد در
چند مساله برن ، كنوانسيون جمله از مربوطه كنوانسيونهاي
نظر كسب با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت در كه است سالي
و است بوده بررسي و مطالعه دست در كارشناسان و صاحبنظران
قراردادن نظر مطمح با بايد كه است وزارتخانه اين
قراردادهاي به ايران الحاق منفي و مثبت پيامدهاي
طبق بر حال هر به.بگيرد را نهايي تصميم بينالمللي ،
خارجي كتب كردن افست ايران ، الحاق زمان تا موجود قوانين
رعايت بدون نيز خارجيان اينكه كما ندارد ، قانوني منع
منجمله را آنها آثار ايراني ، آورندگان پديد مادي حقوق
.ميگذارند نمايش به را ايران سينمايي فيلمهاي
گذشته ، سالهاي در دانشگاهي جهاد خوب اقدامات از يكي *
كتاب انتخاب قبيل از جشنوارههايي و مسابقهها برگزاري
بوده...و كتاب نقد برتر ، پاياننامههاي دانشجويي ، سال
عمومي فرهنگ حوزه كدام در را فعاليتها اين.است
ميكنيد؟ طبقهبندي
برنامههاي برگزاري از دانشگاهي جهاد كه آنچه كلي بطور -
تعقيب هنري و فرهنگي مختلف موضوعات در دانشجويي سراسري
استعدادهاي شكوفايي و بروز براي زمينه ايجاد ميكند ،
اقبال با ابتدا همان از خوشبختانه كه است دانشجويان
.گرديد مواجه دانشگاهيان گسترده
اجراي آغاز از سال چهارده از بيش گذشت از پس امروز
ثمرات كه هستيم آن شاهد ما فرهنگي ، سراسري برنامههاي
اين در فعال دانشجويان و نشسته بار به فعاليتها نوع اين
در كارآمد و باتجربه زنان و مردان به كدام هر صحنهها ،
است طبيعي.شدهاند مبدل هنري و فرهنگي مختلف عرصههاي
فرهنگ گسترش و رشد در را فرهيختگان اين نقش نميتوان كه
.گرفت ناديده عمومي
قائمي فاطمه :از گفتگو
كتابفروشيها پيشخوان روي
من دلدار
(عاشقانه و عارفانه گفتارهاي)
هزار دو /اول ، 1377 چاپ /ليوسا انتشارات /زارعي جمال
.تومان 500/رقعي صفحه ، 150/نسخه
آن 201 در كه است زارعي جمال از كتابي عنوان من ، دلدار
دلنشين و خواندني عاشقانه و عارفانه گفتار و ادبي قطعه
و سالم وي ، ادبي قطعات و زارعي نثر.هستيم شاهد را
دور به غيرضروري پيرايههاي از و فارسي ادب به وفادار
اي:ميخوانيم چنين كتاب ، اين پاياني سرود در.است
كه تويي اين حقيقي ، جلال و شكوه صاحب اي و عالم خداوند
در و كنم فهم را زيبايي عالم ، روح از تا دميدي جانم در
تو كه آنگاه گذارم ، خاك آستان سربر تو زيارت به جا هر
صاحب اي ولي ميكني ، محشور خودت با مرا ميخواني ، مرا
فيض از پيمانهاي است قادر من وجود كوچك ظرف آيا مطلق ،
دهد؟ جاي خود در را تو بخش هستي
شهرداريها امور اداره
اول ، چاپ /قومس نشر:ناشر /طاهري ابوالقاسم دكتر :تاليف
.تومان 1050/وزيري صفحه ، 314/1377
جمله از شهري مديريت نحوه و "شهرداريها امور اداره"
مدير يكاست توسعه روبه كشورهاي در دامنهدار مباحث
با كلان سطح در شهري مسايل با آشنايي بر علاوه بايد شهري
آشنا...و شهرداريها ، وظايف با آن ارتباط و شهري نيازهاي
و است گرهها اين گشودن باز متولي حاضر كتاب.باشد
شهري ، مسايل انواع چون مباحثي با ميتواند خواننده
سابقه شهرنشين ، انسان و شهر تعريف -شهري پيچيده سازمان
و برنامهريزي و طرح آن ، تحولي رشد و ايران در شهرداري
عنوان به همچنين اثر اين از.شود آشنا...و شهري توسعه
دولتي مديريت رشته در "شهرداريها امور اداره" درسي ، واحد
.كرد استفاده ميتوان
(جهان پيدايش تاريخ) پنهان آهنگ
:ناشر /سمسار مهدي دكتر:مترجم /ذوان خوان ترين :نويسنده
وزيري ، قطع /اسفند 1377:اول چاپ /روزبهان انتشارات
.تومان 2750/وزيري صفحه ، 360/باروكش گالينگور
نجوم نامدار پژوهشگر "ذوان" اثر مهمترين "پنهان آهنگ"
هوبرريوز و انگليسي هاوكينگ استفن همراه به كه است
در را خود وقت تمام ديگر ، معدودي و فرانسوي -كانادايي
ميكوشند هم و گذاشتهاند امروز پيشرفته دانش و علم خدمت
خود كاوشهاي و مطالعات نتيجه عموم ، فهم قابل زباني به تا
اسراري و بگذارند علاقهمندان اختيار در كتاب صورت به را
طبيعت شيفتگان بر ميكنند كشف ما بزرگ كائنات از كه را
گذشته ، عالمهاي چون مطالبي ;فصل در 9 كتاب.سازند آشكار
زوج و كهكشانها ;نمايش بازيگران كائنات ، تا شيري راه از
عالم ، تاريخ كتاب حاضر ، زمان در بيگبنگ زمان ، -فضا
.است آورده را...و آيندهكائنات و نامرئي
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
مظلوم ما جامعه در زنان
بودهاند
و موانع رفع جهت در دولت و نظام عزم :فرهنگي علمي گروه
مديريتي و علمي توانمنديهاي ارتقاي مقتضيات فراهمآوردن
.است جامعه در زنان
سخناني طي ديروز صبح عالي آموزش و فرهنگ وزير معين دكتر
"بهتر آينده و دانشگاه زن ، " سمينار كار به آغاز مراسم در
تضمين و مساوي فرصتهاي ايجاد:افزود مطلب اين بيان با
از ملت آحاد متناسب برخورداري و برابر امكانات به دسترسي
و استعدادها شكوفايي زمينه فراهمكردن و جامعه موهبتهاي
وظايف از عرصهها همه در زنان و مردان آفرينندگيهاي
.است شده برشمرده اسلامي جمهوري دولت نخستين و قطعي
علمي ، اجتماعي ، سياسي ، فرهنگي ، متوازن برنامه يك:گفت وي
باشد داشته برابر نگاه زن و مرد به بايد اقتصادي و هنري
.نداند برتر ديگري بر را يكي يعني
كه آنجا از:داشت اظهار همچنين عالي آموزش و فرهنگ وزير
ما علمي نهادهاي حتي و اجرايي نظام و ما جامعه در زنان
آنان براي اسلام كه را حقوقي از بسياري و بودهاند مظلوم
به رشد اجتماعي زمينههاي و نشده محقق گرفته نظر در
كاري بايد ما لذا است ، نبوده برابرشان در مردان اندازه
با معين دكتر.شود جبران تاريخي نقيصه و ستم آن تا كنيم
مختلف سطوح در زنان حضور رشد به رو روند به اشاره
نظام رهبران و دين بزرگان تلاشهاي رغم به:گفت دانشگاهي
نقش و واقعيت كه دارد وجود تفكراتي و انديشهها هم هنوز
.ندارند باور را جامعه در زن حضور
"شهداد" درفش مرمت نخست مرحله
يافت پايان
درفش قديميترين مرمت مرحله نخستين :فرهنگي علمي گروه
آثار مرمت و حفاظت پژوهشكده در "شهداد درفش" نام به جهان
به كشور فرهنگي ميراث سازمان به وابسته فرهنگي -تاريخي
.رسيد پايان
ميلهاي و (پلاك)شكل مربعي صفحهاي از كه فلزي درفش اين
در محيطي عوامل تاثير دليل به شده تشكيل عقاب مجسمه با
كشف ، از پس نگهداري محيط و خاك زير در بودن مدفون هنگام
مرمت مورد جاري سال آذرماه از كه بود شده فرسودگي دچار
.گرفت قرار
آثار مرمت و حفاظت پژوهشكده كارشناس قاضيان مجيد گفته به
انجام با مرمت مرحله نخستين در فرهنگي -تاريخي
قطعات محل كافي ، وقت و دقت صرف و تصويري مستندنگاري
خود جاي در و شده شناسايي درفش اين پلاك سطح در پراكنده
.گرفتهاند قرار
نمونهاي كاملترين شهداد درفش فعلي الگوي ترتيب اين به
.است داشته وجود حال به تا كه است
قطعات از يك هر درفش ، گرافيكي طرح به دستيابي با همچنين
حفظ ماندگار سند يك عنوان به و شمارهگذاري فلزي ، پلاك
.ميشوند
حدود به متعلق شهداد درفش فرهنگي ميراث سازمان گزارش به
از يكي از سال 1350 در كه ميباشد پيش سال 5000
و آمد دست به لوت كوير حاشيه در شهداد شهر گورستانهاي
و باستانشناسي ذخاير مركزي گنجينه محل به نگهداري جهت
.شد سپرده تاريخي
|