فوقالعاده پرداخت وزيران هيات سوي از
شد تصويب محروم مناطق در فرهنگيان جذب
مهاجرت پديده و مغزها فرار البرز ،
به اسلامي دوران موزه در " نادعلي " پيراهن
درآمد نمايش
بينالمللي مسابقههاي در جهان كشور 37
كردند شركت تهران كريم قرآن
فوقالعاده پرداخت وزيران هيات سوي از
شد تصويب محروم مناطق در فرهنگيان جذب
جذب فوقالعاده پرداخت وزيران هيات :فرهنگي علمي گروه
.كرد تصويب را جاري سال در محروم مناطق در فرهنگيان
به توجه با پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
محروم مناطق در فرهنگيان جذب فوقالعاده پرداخت كه اين
براساس است ، داشته مجوز توسعه دوم برنامه پايان تا تنها
جذب فوقالعاده نيز امسال مجددا وزيران هيات اخير مصوبه
.ميشود پرداخت فرهنگيان به محروم مناطق در
براي ريال ميليارد مبلغ 54 پرورش و آموزش سوي از همچنين
قرار كه يافت اختصاص كشور محروم استانهاي محروميتزدايي
استانداران توسط استان هر به تخصيصي اعتبار سوم يك است
آن آموزشي محروميتهاي رفع به استان داخلي منابع از
.يابد اختصاص استان
از بهينه استفاده و وحدت ايجاد براي گزارش اين براساس
قانون بند 2 براساس نيز موجود انساني نيروي و امكانات
به استانها پرورش و آموزش كل ادارات توسعه سوم برنامه
و آموزش مديريت سطح كه آن شرط به ميشوند ، تبديل سازمان
.يابد ارتقاء پرورش
سازمانهاي به وابسته پرورش و آموزش ادارات كليه همچنين
نوسازي ، درخشان ، استعدادهاي استثنائي ، پرورش و آموزش
و آموزش سازمان نظر زير نيز استانها در سوادآموزي نهضت
.كرد خواهند وظيفه انجام استانها پرورش
مهاجرت پديده و مغزها فرار البرز ،
پاياني بخش -است البرز دولتي عادي دبيرستان اينجا
كه بود مدير با دانشآموز جذب مجتهدي دكتر دوره در *
مدير همبرعهده معلم جذب ميكرده ، انتخاب را بهترينها
و ميكرد جذب نيرو دانشگاه استادان سطح در حتي و بود
ارتقايي يا نقص هر بنابراين.داشت حكومت از كامل اختيار
امروزه متاسفانه اما بود ، مدرسه مديريت خود برعهده
كند عمل واحد آن در مختلف نظريات به بايد مدرسه ، مديريت
!كند جلب را همه رضايت و
و دولتي دبيرستان وضعيت از همشهري گزارش نخست بخش :اشاره
مدير با گو و گفت در و صفحه همين در ديروز البرز ، معروف
اين پاياني بخش در امروز. شد منتشر دبيرستان اين فعلي
البرز ، مشابه مدارس توسعه جمله از ديگري مباحث ، گو و گفت
مورد... و پذيري جامعه مغزها ، فرار
.گيرد مي قرار بحث
براي و نگريست ديگري نگاه با بايد "البرز" به كه گفتيد *
تاكنون آنچه نميكنيد فكر.داد انجام خاص برنامهريزي آن
حتي و دبيرستان اين مورد در آموزشوپرورش مسئولان سوي از
بوده؟ اين خلاف عمل در شده ، انجام مشابه هاي دبيرستان
آن علت و شده تعلل مقداري قضيه اين در متاسفانه البته -
ميشود ، گرفته كلان سطح در تصميمي وقتي كه است اين هم
جاي.نميشود مستثني هم "البرز" مثل دبيرستاني حتي
به فقط ما پرورش و آموزش نظام و جامعه كه است خوشحالي
دبيرستانهاي و نكردهاند اتكاء امثالهم و البرز دبيرستان
حرف جاي اما.كردهاند رشد كه شده تاسيس هم ديگري مختلف
تربيتي و علمي سطح ارتقاي در سعي چقدر ما كه اينجاست
روز به روز البرز كه كرديم كاري آيا.داشتيم "البرز"
.خير ;بگويم بايد متاسفانه باشد؟ داشته بيشتري پيشرفت
از بعد سال چند هر كه اين به توجه با زمينه اين در
پيدا تحول و تغيير "البرز" دبيرستان اداره روش انقلاب ،
اخير ، سال چند در و نشده ايجاد روش ثبات هنوز اما كرده ،
و شده داده "البرز" اداره شيوه با رابطه در مختلفي نظرات
هنوز كه گرفته قرار بحث مورد وزارتخانه و كل اداره در
.نشده تصويب
از بعضي و البرز قديمي فارغالتحصيلان از عدهاي *
شيوهاي را امنايي هيات و مشاركتي مديريت صاحبنظران ،
.چيست شما نظر.ميدانند دبيرستان اين هدايت براي مناسب
را برنامهاي چه فعلي وضعيت از دبيرستان اين رهايي براي
ميكنيد؟ پيشنهاد
در "البرز" با ارتباط در برنامهاي پيش مدتها از البته -
تبديل پيشنهاد آن طبق كه است بررسي حال در پرورش و آموزش
و پس اين از تا شده ، داده دولتي نمونه دبيرستان به مدرسه
و امتحان با "البرز" در دانشآموز جذب تصويب ، صورت در
هزينهاي دانشآموزان از درصدي از بگيرد ، صورت آزمون
مدرسه و باشد بهتري ضوابط براساس معلم جذب و شود دريافت
كه باشد داشته كارآزموده و مجرب معلمان جذب در اختياراتي
قرار موافقت مورد دلايلي بنابه هنوز متاسفانه طرح اين
.است نگرفته
چيست؟ آن تاييد موانع *
از "البرز" دبيرستان اگر كه است اين ما مشكلات از يكي -
داراي كه دولتي دبيرستانهاي از بسياري شود ، مستثني قاعده
.ميشوند متوقع هستند ، آموزشي خوب سابقه و جايگاه
ارتقاي براي كهما كرديد مطرح سوالي صحبتهايتان در *
حالا.كردهايم چه تاكنون "البرز" آموزشي و علمي سطح
اين علمي سطح افول از جلوگيري براي كه است اين من سوال
كردهايم؟ چه آموزشي موسسه
مردمي ، نمونه مدارس حذف و دانشآموز جذب شيوه اين -
آن در چون.كرده دولتي مدارس رشد به شاياني كمك البته
اين جذب (آموزشي) قوي و بالا معدل دانشآموزان اكثر زمان
سطح در آموزشي جهت از دولتي دبيرستانهاي و ميشدند مدارس
رفع زيادي حد تا حالا خوشبختانه كه داشتند قرار پايين
.كردند رشد دولتي مدارس و شده
داريد؟ حرفتان اثبات جهت آماري آيا *
حد 20 در آنها در قبولي درصد كه دبيرستانهايي.بله -
.دارند قبولي درصد تا 70 فعلي ، 56 شرايط در بود ، درصد
.شدند ضعيف اندكي مردمي نمونه دبيرستانهاي طبيعتا اما
برنامهريزي عدم و مردمي نمونه حذف قانون اجراي يعني *
عملا كه البرز مثل مستعدي و سابقه با مدارس براي صحيح
ميشود ، آنها كيفي و آموزشي سطح روزافزون تنزل موجب
است؟ ما دستاورد مهمترين
.باشيم داشته بحثي بايد البرز مورد در علمي سطح جهت از -
را بيشتري سعي جديد شرايط بلكه ، نشده ، كم فعاليت و كوشش
در مختلف سطوح با كه را دانشآموزاني بتوانيم تا ميطلبد
ارقام و آمار به اگر.كنيم حفظ ميخوانند درس مدرسه
دبيرستان وروديهاي معدل متوسط ميبينيم كنيم ، توجهي
رسيده به 17 خروجيها ، معدل متوسط ولي بوده ، بالاي 5/18
...كنيم ، حساب افت را اين اگر و
دوره دو سطح تفاوت به مربوط اختلاف اين شايد ولي... *
.باشد دبيرستان و راهنمايي
را پايينتر سطوح دانشآموزان كه ميكنيم سعي ما الان -
دوره معدل سطح در دارند ، كار براي انگيزه حدي تا كه
.دهيم ارتقاء كمي يا و كنيم حفظ راهنمايي
وضعيت و شرايطميكنم مطرح ديگري شكل به را سوالم *
كرده ، تفاوتي چه قبل سال با 18 ، 19 "البرز" امروز آموزشي
كنيم؟ حفظ را پيش سال آموزشي 20 سطح توانستهايم آيا
دبيرستانها بهترين و مهمترين از يكي البرز زمان آن در -
لذا.داشته هم محدودتري دانشآموزان كه بوده كشور سطح در
جذب را كشور نخبه و خوب دانشآموزان ، درصد بر 70 بالغ
و برنامهها از كشور دبيرستانهاي ساير حتي و ميكرده
الگو و ميكردند استفاده مختلف انحاء به البرز دبيران
.است گسترده دانشآموزي جمعيت امروزه ولي ميگرفتند ،
بهترينها كه بود مدير با دانشآموز جذب كار دوران آن در
حتي و بود مدير برعهده هم معلم جذب ميكرده ، انتخاب را
كامل اختيار و ميكرد جذب نيرو دانشگاه استادان سطح در
خود برعهده ارتقايي يا نقص هر بنابراين.داشت حكومت از
مدرسه ، مديريت امروزه متاسفانه اما بود ، مدرسه مديريت
را همه رضايت و كند عمل واحد آن در مختلف نظريات به بايد
!كند جلب
چيست؟ از ناشي اين *
.نداده را اختيار اين قانون.نيست اختيار چون -
بود؟ چطور قبلا پس *
خوب استعدادهاي پرورش البرز دبيرستان مهم اهداف از يكي -
جامعه در استعدادها اين پذيرش ظرفيت چون متاسفانه و بود
.داشتيم را مغزها فرار نداشت ، وجود
نظام حفظ:داشت هدف دو مغزها پرورش از وقت دولت واقع در
امروز چنانكه.ديگر كشورهاي به رفتن براي يا خودش
در "البرز" فارغالتحصيل هزار از 30 بيش ميبينيم
.هستند كار به مشغول مختلف كشورهاي
عديده دلايل كشور از آنها مهاجرت كه نميكنيد فكر *
داشته؟ ديگري
يكي هم آنها جذب زمينه و جامعه پذيرش ظرفيت عدم البته ، -
.بوده دلايل اين از
!شده؟ رها خاطر همين به "البرز" الان پس *
خوب دبيرستانهاي البرز ، كنار در اينكه ضمن.نشده رها -
.شده ايجاد هم ديگري
سطح هم آن دبيرستانهاي همه كه داريم جامعهاي يعني *
است؟ زمان آن "البرز"
هم زمان آن.نيست زمان آن از كمتر هم الان البرز يعني -
ميكردند ، مدرسه اين وارد را نخبگان كه اين عليرغم
اعتقاد.نكردند پيدا خاصي علمي ارتقاء كه بودند عدهاي
رقابتي يك كه است اين بر امروز پرورش و آموزش مسئولان
.نكنيم علم را خاصي دبيرستان فقط و كنيم ايجاد مدارس بين
شما فرمايش اين از غيرانتفاعي دبيرستانهاي البته *
اعمال دولتي مدارس مورد در فقط قاعده اين و هستند مستثني
.ميشود
البرز ، است دولتي دبيرستانهاي هم من منظور اينجا در -
.نيست اشخاص ملكيت در و است دولتي امكاناتش
.موافقيد دولتي نمونه به دبيرستان شدن تبديل با چرا پس *
.ميدانيد چه را مدرسه اداره شيوه بهترين بالاخره
هم كنار در مختلف سطوح يا شوند گزينش بايد دانشآموزان
بگيرند؟ قرار يكجا
من نظر به دانشآموزان كيفي سطح ارتقاي شكلهاي از يكي -
دانشآموزان ، در انگيزه ايجاد براي كه بوده اين
و دهيم انجام خاص معدلي براساس را كلاسبنديها
معدل ميزان و تحصيلي سطح نظر از را دانشآموزان
اين به.دهيم قرار جداگانه كلاسهاي در و كنيم دستهبندي
و شان خور در و بيشتر و بهتر كار ميتواند هم معلم ترتيب
.دهد ارائه دانشآموز توان
در داشتيد ، پيش لحظه چند كه ايدهاي آن با شما طرح اين *
دانشآموز جامعهپذيري كار اين با يعني نيست؟ تناقض
نميگيرد؟ قرار تحتالشعاع
ساعات دانشآموزان چون.ندارد آن با تناقضي هيچ.خير -
اين و ميگذرانند هم كنار در مدرسه حياط در را بسياري
.ميگيرند ياد هم را اصل
سطح و طبقاتي اختلاف جامعهپذيري اصلي معيارهاي از يكي *
آموزشي سطح تفاوت و درس كلاس به دخلي كه است ، مادي زندگي
.ندارد دانشآموزان علمي و
امكانات بهترين و بودند نخبگان جزو همه چون زمان آن در -
جامعه از توقعشان لذا.مييافت اختصاص آنها به بايد
چنين.نميكردند پيدا جامعهپذيري و ميرفت بالا آينده
مملكت از فرار صدد در و نميكند تحمل را اينجا ديگر فردي
.برميآيد
در مستعد دانشآموزان گرفتن قرار بگوييد ميخواهيد *
جامعهپذيري عدم با است برابر خاص ، مدرسهاي در هم كنار
مغزها؟ فرار و جامعه تحمل عدم نهايت در و دانشآموزان اين
از بخشي در حاضر حال در ما پرورش و آموزش نظام يعني !
كاري چنين به دست عملا (غيرانتفاعي مدارس) خود مدارس
فكر ميكند؟ تسريع كشور از را مغزها فرار روند و ميزند
به.ندارند هم با ارتباطي هيچ مقوله دو اين نميكنيد
پديده تاريخ طي در زماني مختلف ادوار در ما كشور هرحال
هم فعلي شرايط در و داشته مختلف دلايل به را مغزها فرار
.هست آن درگير بهشدت
.است اندك بسيار الان -
داريد؟ آن ميزان از رقمي *
.است معضل يك البته مغزها فرار -
و بپذيرد را خود مغزهاي نتواند كه جامعهاي هر من نظر به
ميدهد ازدست را آنها عمل در كند ، برآورده را او نيازهاي
فراهم او براي را امكان اين ما كه است اين من بحث و
حال در.شويم قايل استثناء نبايد مدارس در يعني.نكنيم
اين) و شده يكي (ما)دبيرستان در روشها و امكانات حاضر
.بكشاند بالا بايد مجموعه كل با (مديريت
امكانات دبيرستانهايمان در ما اگر كه ميفرماييد شما *
سطح هم را آنها و بگذاريم مستعدين و نخبگان اختيار در را
ميگوييد طرفي از و ميشود كم آنها در جامعهپذيري كنيم ،
را آنها نياز و بپذيرد را مغزهايش نتواند كه جامعهاي هر
به.ميكند فراهم را آنها مهاجرت زمينه عملا كند ، تامين
يكجا و نميپذيرند را جامعه اينها ميگوييد يكجا عبارتي
!نميپذيرد را اينها جامعه ميگوييد
يعني.شوند رفع بايد دو هر كه هستند جدا مشكل دو اينها -
داشته وجود دانشآموزي نوع هر از بايد مدرسه محيط در
در ديگر طرف از.كنيم انگيزه ايجاد او در بايد ما و باشد
از بسياري تا ببريم بالا را پتانسيلها بايد جامعه سطح
بتوانند هستند ، كشور در فعاليت به علاقهمند كه نخبگان
براي امكانات متاسفانه اما.كنند كار و بمانند همينجا
.نيست آنها رشد و معلومات از استفاده
نقش و دانشآموزان كردن جامعهپذير تئوري قبول فرض به *
فقط تئوري اين آيا آن ، در نخبگان پرورش و خاص مدارس مخرب
است؟ البرز مثل آموزشگاههايي بويژه و دولتي مدارس خاص
مستثني آن از غيرانتفاعي و غيردولتي دبيرستانهاي ساير
ميشوند؟
من با غيرانتفاعي مدارس و است دولتي مدارس روي من بحث -
.نيست
.بدانم را شما شخصي نظر ميخواهم *
بود تصميمي ديدم ، مظفر آقاي وزارت ابتداي از بنده آنچه -
عدالت ايجاد و غيرانتفاعي مدارس كردن محدود بر ايشان كه
.داشت اجتماعي و آموزشي
و مدارس مورد در فقط متاسفانه تصميم و طرح اين اما
رشد به عكس ، به و شد اجرا و اعمال دولتي دبيرستانهاي
از بسياري كمااينكه ، .كرد بسزايي كمك غيرانتفاعي مدارس
دانشآموزاني جذب دنبال زمان آن تا كه غيرانتفاعي مدارس
ميليون يك هنگفت مبالغ با الان بودند ، و 17 معدل 16 با
آموزشوپرورش ، مصوب قيمتهاي به توجه بدون بالا ، به تومان
.هستند بالا به معدلهاي 19 دنبال
جامعه تلاش بفرماييد آخر سوال عنوان به *
فعاليتهايي است سالي دو يكي ، كه "البرز" فارغالتحصيلان
مختلف مراسم و جلسات برگزاري طي و كردهاند آغاز را
ميكنند ، پرورش و آموزش و مدرسه مسئولان با تبادلنظرهايي
بوده؟ چه عمدتا بحث مورد موضوعات و موارد.رسيده كجا به
تقاضاي و آمدند فارغالتحصيلان جامعه گذشته ، سال دو طي -
كيفي رشد جهت در را فعاليتهايي اينكه.كردند جلسات تشكيل
موضوعات از يكي.دهند ارائه البرز دبيرستان آموزش كمي و
هم و فكري و انساني نيروي لحاظ از هم كه بوده اين هم
ديگر بحث.كنند دبيرستان به كمكهايي آموزشي هم و مادي
نام به بنيادي البرز ، فارغالتحصيلان كه بود اين هم
را البرز مديريت سال از 35 بيش كه مجتهدي دكتر مرحوم
تاسيس (لاهيجان شهر) ايشان زادگاه در داشتند ، برعهده
و داشتند متعددي جلسات و شده انجام آن مقدمات كه.كنند
محترم امامجمعه موافقت و شهرداري همكاري با شده قرار
و بگيرد قرار فارغالتحصيلان اختيار در زميني لاهيجان ،
براي كتابخانهاي قدم اولين در و شود ايجاد بنياد اين
.شود راهاندازي آن در عموم استفاده
صحرايي فريبا:از گو و گفت
برگرفته گفتوگو اين مقدمه بخش به مربوط اطلاعات كليه*
نوشته) "آن شبانهروزي و البرز دبيرستان" كتاب از
.است (ماكويي موسوي ميراسدالله
به اسلامي دوران موزه در " نادعلي " پيراهن
درآمد نمايش
قرن به متعلق كه "نادعلي" نفيس پيراهن :علميفرهنگي گروه
مرمتي و حفاظتي مراحل اتمام با است قمري هجري يازدهم
.درآمد نمايش به اسلامي دوران درموزه
و نادعلي دعاي مجيد ، قرآن از آياتي پيراهن اين روي بر
غبار و كوفي ثلث ، نسخ ، خوش خطوط با..و كبير جوشن دعاي
دقت و ظرافت درنهايت..و طلايي شنگرف ، لاجورد ، قلم با و
.است شده مكتوب
بينالمللي مسابقههاي در جهان كشور 37
كردند شركت تهران كريم قرآن
جهان كشور مفسران 37 و حافظان قاريان ، :علميفرهنگي گروه
تهران كريم قرآن بينالمللي مسابقات دوره هفدهمين در
.كردند شركت
و اوقاف سازمان معاون گفته به خبر ، مركزي واحد گزارش به
مبعث عيد با همزمان هرساله كه مزبور مسابقات خيريه ، امور
ميان قرآني فرهنگ ترويج در بسزايي تاثير ميشود ، برپا
.است داشته كشور در جوان نسل
|