ايران كوهستاني معماري تاريخ از تازه اطلاعات
!بيتوجهيم واقعيتها به نسبت
يادداشت يك بازتاب
و آموزشي كتابهاي تخصصي نمايشگاه
كمكآموزشي
خبر يك به پرورش و آموزش وزارت پاسخ
كتاب معرفي
ايران كوهستاني معماري تاريخ از تازه اطلاعات
فصل دومين انجام با باستانشناسان :فرهنگي علمي گروه
در جونقان "اوي خان" منطقه در باستانشناسي پژوهشهاي
بينظيرترين كشف به موفق بختياري و چهارمحال استان
ساختارهاي اينشدند ايران در سنگي معماري ساختارهاي
تشكيل تو در تو فضاي دو و مستقل فضاي سه از كه معماري
كه ميدهند تشكيل را سنگي مسقف فضاي مجموع 5 در شدهاند ،
.است متر حدود 18 آنها از يك هر وسعت
!بيتوجهيم واقعيتها به نسبت
جهاد فرهنگي معاون احمدي عبدالحميد دكتر با گو و گفت
كشور دانشگاههاي هاي كتابخانه وضعيت دانشگاهيدرباره
و كمي لحاظ به را دانشگاهي كتابخانههاي فعلي وضعيت *
ميكنيد؟ ارزيابي چطور كيفي
موضع از.ميكنم مطرح موضع دو از را سوال اين به پاسخ -
اداره در نقشي هيچ عملا جهاد بگويم بايد دانشگاهي جهاد
آنها اداره چون.ندارد دانشگاهها كتابخانه مديريت و
جهاد و ميگيرد صورت دانشگاهها مديريت نظر زير مستقيما
كلي بحث زمينه در و باشد داشته حمايت نقش ميتواند تنها
كتابهاي توليد و تامين قالب در دانشگاهي و علمي كتابهاي
با مناسب قيمت به دانشگاهها نياز مورد و علمي
.باشد داشته همكاري دانشگاهي كتابخانههاي
اعلام بارها زمينه اين در را خود آمادگي دانشگاهي جهاد
شرايط گرفتن نظر در و ويژه باتخفيف است حاضر و كرده
را خود انتشارات واحد در منتشره آثار ساده ، بسيار
.دهد قرار كتابخانهها دراختيار
كتابخانههاي امور اداره در نقشي جهاد كه گفتيد *
گرفتن نظر در بدون كه بفرمائيد.ندارد دانشگاهي
توجه با خصوص ، اين در آييننامهاي و قانوني محدوديتهاي
كارهاي و كتاب انتشار و چاپ كار در جهاد فعاليت سابقه به
اساسا آيا.ندارد مشاركتي امر اين در جهاد چرا فرهنگي ،
در دانشگاهي جهاد با علوم وزارت ميان مشاركت و همكاري
دارد؟ وجود دانشگاهها فرهنگي كارهاي زمينه
كاملا جهاد وظايف موجود ، آييننامههاي و قانون طبق -
فرهنگ و آموزش پژوهش ، اصلي حوزه سه در جهاد.است مشخص
بيشتر فرهنگ حوزه در كه ميكند دنبال را خود فعاليت
كتابخواني و مطالعه فرهنگ توسعه بحث در آن برنامههاي
.است
ايجاد با را دانشجويان ميكنيم سعي ما مثال طور به
برگزاري كتاب ، بررسي و نقد جلسات برگزاري كتاب ، كانونهاي
.و كتاب خانه تشكيل اطلاعرساني ، و كتاب تخصصي دانشگاههاي
.كنيم تشويق كتابخواني و كتاب به.
وزارتخانه ، با فرهنگي امور در مشاركت و همكاري البته
تلاش خصوص اين در ما.نبوده ملموس و جدي طور به تاكنون
و تحقيقات علوم ، وزارت با بيشتري ارتباط تا كردهايم
فرهنگي طرحهاي و برنامهها تا كنيم برقرار فناوري
و بگذاريم اجرا به آنها حمايت و مشاركت با را دانشگاهي
.دهيم انجام بيشتري گستردگي و قوت با را كار
چگونه و حد چه تا علوم وزارت مثال طور به كه بفرماييد *
برنامه همين در آيا و ميكند حمايت دانشجويي تاليفات از
برگزار تاكنون آن دوره چند كه دانشجويي سال كتاب انتخاب
است؟ داشته همكاري جهاد با شده ،
سال كتاب انتخاب برنامه خود و دانشجويي تاليفات البته -
از حمايت و تشويق منظور به و جهاد توسط كه دانشجويي
قطعا ميشود ، برگزار دانشجو جوان مترجمان و نويسندگان
شخص بويژه و علوم وزارت محترم مسئولان معنوي حمايت مورد
در مشاركت و همكاري و مادي حمايت متاسفانه اما.است وزير
.نشده محقق وزارتخانه سوي از تاكنون زمينه اين
بيشتري ارتباط دوره اين در لااقل كه كرديم زيادي سعي ما
به بنا متاسفانه ولي كنيم ، برقرار علوم وزارت با را
حاكم بوروكراسي و اداري موانع و مشكلات جمله از دلايلي
علمي مشاركت جلب و كار اين به موفق مناسبات ، بر
فراهم مقدمات به توجه با داريم اميد كه نشديم وزارتخانه
زمينه اين در وزارتخانه مشاركت شاهد آتي ، دردورههاي شده
.باشيم برنامه بهتر چه هر اجراي و
دانشگاهها ، در فرهنگي كارهاي حوزه كل ، در طور به البته
عليرغم مسئولان ، برخي كه است اين است آزاردهنده آنچه
فعاليتهاي پيشينه به نسبت موجود ، واقعيتهاي از اطلاع
به و ميزنند ندانستن به را خود دانشگاهها در فرهنگي
بار به مثبتي نتيجه تنها نه كه ميزنند دست اقداماتي
.ميشود هم قبلي مثبت كارهاي تخريب موجب بلكه نميآورد ،
لزوم به نسبت مثبت نگرش كردم اشاره كه همانطور البته
موجود علوم وزارت مسئولان نزد دانشجويي تاليفات از حمايت
مشكل ما علوم ، وزارت مثل طويلي و عريض دستگاه در اما است
بسياري از مانع حاكم بروكراسي سيستم.داريم ساختاري
.ميشود مثبت كارهاي
دليل به دانشگاهها در فرهنگي امور با برخورد در طرفي از
مديريت دستخوش منسجم ، و مشخص و مدون برنامهاي وجود عدم
.ميشويم سليقهاي
چيز هر از بيشتر دانشگاه در را فرهنگي كار آنچه واقع در
توجه كم واقعيتها به ما كه است اين ميكند ، آسيبپذير
ملموس خيلي واقعيتها كه حالي در بيتوجهيم ، اساسا يا
.هستند
در واقعيتها اين شناخت با كه ميرود توقع مدير يك از
دوره در متاسفانه كه دهد انجام را كار اين خود حيطهكاري
برخي به نسبت وفناوري ، تحقيقات علوم ، وزارت جديد
.است شده بيتوجهي موجود واقعيتهاي
تجارب از را خود علوم وزارت كه دارد وجود مواردي يعني *
بينياز خود به وابسته فرهنگي ارگانهاي و نهادها توان و
مورد در مثلا بگيرد؟ ناديده را آنها يا و ببيند
ميافتد؟ اتفاق اين جهاددانشگاهي
فرهنگي كارهاي به جهاددانشگاهي مثل ارگاني اينكه -
دانشجويي ، سال كتاب قرآني ، جشنواره مثلا ميپردازد ،
كه است جهت اين به فقط ميكند ، برگزار...و تاتر جشنواره
كارها اين متولي كه نداريم ادعا ما و ميكند وظيفه احساس
و مشاركت نيازمند كه دارد مساله آنقدر فرهنگ حوزه.هستيم
.است گروهي كار
و لوازم و ابزار اينكه بدون مجموعهاي كه اين اما
امورات تمام متولي خودرا باشد داشته وتجربهاي امكانات
جايگاه است ، ساز مشكل كه است مسالهاي بداند ، دانشگاه
مشخص قانوني نهادهاي ساير و دانشگاه مديريت علوم ، وزارت
.شود گرفته ناديده نبايد و است معلوم يك هر پيشينه و است
موجود وضعيت خودتان شخصي موضع از ميخواستيد *
.كنيد ارزيابي را دانشگاهي كتابخانههاي
است اين ما كتابخانههاي اساسي و بزرگ اشكال متاسفانه -
موجود محدوديتهاي هم آن عمده دليل يك و نيستند روز به كه
در.ميرود شمار به مانع بزرگترين كه است ارزي و ريالي
وسعت به توجه بدون امروز دنياي در كتابخانهها كه حالي
سيديهاو قالب در بهروز اطلاعات از مملو آنها ، فيزيكي
كتابهاي تامين در هنوز ما هستند ، رايانهاي نرمافزارهاي
اندرخميك دانشگاهيان كتابخانههاي براي داخل چاپ جديد
.كوچهايم
خيلي باشد ، نداشته روز به كتاب كتابخانهاي وقتي
.باشد پرمرجع كه داشت انتظار نميتوان
دور نظر از نبايد مشكلات اين همه كنار در حال عين در
و دانشآموز اساسا كه ما سيستمآموزشي مشكلات كه داشت
و ما مدرسان مشكلات يا نميآورد بار كتابخوان را دانشجو
.است برعلت مزيد نيز آنان مشغلههاي
ميشود؟ چه وسط اين دانشگاهها در مديريت نقش *
مديريتي معضل با خيلي خصوص اين در دردانشگاههايمان ما -
جدي طور به شعاري كارهاي جاي بايدبه ما.نيستيم مواجه
و تازه كتاب خريد براي اعتبار و بودجه تامين به نسبت
.كنيم اقدام دانشگاهي كتابخانههاي براي جديد
كلا و دانشگاهي كتابخانههاي براي كتاب تامين كار آيا *
وجامع مدون طرح يك نيازمند ما دانشگاههاي در فرهنگي امور
نيست؟
خالي ما كشور كل براي فرهنگي جامع طرح يك جاي اساسا -
.هستند آن از بخشي هم دانشگاهها كه است
طبعا و نداريم كشور در فرهنگي جامع طرح مامتاسفانه
عمل سليقهاي و خودمختار طور به ما فرهنگي دستگاههاي
با تعارض در وظايف و نقشها اين هم گاهي و ميكنند
.ميگيرند قرار يكديگر
متوقف كليات در فرهنگي امور در ما:گفت ميتوان لذا
.نداريم خود اهداف براي مشخصي مسير و شدهايم
يادداشت يك بازتاب
است نامعلوم همچنان آموزشي كمك كتابهاي آمار
دهم تاريخ در همشهري روزنامه در يادداشتي چاپ دنبال به
سوي از "بخشيم اعتبار را تاييد مهر" عنوان با مهرماه 79 ،
رسيده دستمان به مطلبي رشد آموزشي كتابهاي جشنواره ستاد
چند و "كتاب خانه" به نمابر دو ارسال:ميآيد پي در كه
كمكآموزشي كتابهاي آمار است نتوانسته تلفني ، تماس نوبت
.كند مشخص را
كتابهاي جشنواره اولين اجرايي مدير "دوست فرزانه يعقوب"
مطلب ، اين اعلام با (ابتدايي آموزش دوره)رشد آموزشي
مطبوعاتي نشست در خبرنگاران پرسشهاي به توجه با:افزود
مهر" عنوان با همشهري روزنامه در يادداشتي درج و جشنواره
به دستيابي براي اوليه اقدامات ،"بخشيم اعتبار را تاييد
:افزود ويشد انجام آموزشي كمك كتابهاي از ارقامي و آمار
و شد انجام "كتاب خانه" با تلفني تماسي ابتدا در
صورت به ما درخواست كه داد اينگونهپاسخ جوابدهنده
مورخه 23مهرماه در خاطر ، همين بهشود ارسال مكتوب
و كرده ارسال مركز اين به نمابر طريق از را نامهاي
.شديم اخير سال ده در كتابهايكمكآموزشي آمار خواستار
اين ارسال از پس:گفت ادامه در جشنواره اجرايي مدير
هيچ متاسفانه اما شد ، گرفته تلفني تماس بار چندين نمابر ،
وعدههاي و نرسيد نتيجهاي به پيگيريها اين از كدام
اشاره در "دوست فرزانه".بود بيسرانجام "كتاب خانه" مكرر
نشد ، كارساز تلفني تماسهاي وقتي:گفت پيگيري اين روند به
خانه" براي را نمابري آبانماه اول تاريخ در مجددا
(ماه آبان هشتم) تاريخ اين به تا ولي كرديم ، ارسال "كتاب
ضمن وي.است نرسيده ما دست به مركز اين سوي از پاسخي هيچ
در ،"همشهري" روزنامه خبرنگار پيگيري و حساسيت از تشكر
مسالهاي پاسخگويي به ملزم ما كه اين از جداي:گفت پايان
يكي است ، شده درج كثيرالانتشار روزنامه يك در كه هستيم
كتابهاي موجود وضعيت تبيين نيز جشنواره اصلي اهداف از
هر شفافسازي و تشريح براي.است جامعه در آموزشي كمك
حال ، اين با.است نياز حوزه آن ارقام و آمار به وضعيتي ،
باشد ، سوالات پاسخگوياين است قرار كه "كتاب خانه" موسسه
.است نداده ارائه ما به را آماري هنوز متاسفانه
و آموزشي كتابهاي تخصصي نمايشگاه
كمكآموزشي
كمكآموزشي و آموزشي كتابهاي تخصصي نمايشگاه نخستين
تهران لاله پارك اصلي ميدان در آبان بيستم جمعه عصر
.شد افتتاح
ميليون از 17 بيش":گفت مراسم اين در مسجدجامعي احمد
كتابهاي تقاضاي بازار كه دارد وجود ايران در دانشآموز
".ميكنند فراهم را كمكآموزشي
شده مشخص شده انجام تحقيقات در":داد ادامه جامعي مسجد
كه ميكند مطالعه كتاب ماه 3 طول در دانشآموز هر كه است
اين".است بوده كمكدرسي كتابهاي كتابها ، اين يكچهارم
ساعت.بود خواهد برپا لاله پارك در آبان تا 30 نمايشگاه
.است تا 19 ساعت 9 از نيز بازديد
خبر يك به پرورش و آموزش وزارت پاسخ
مندرج مطلب به پاسخ در پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط
مشكل" عنوان با تاريخ 13/6/79 در همشهري شماره 2208 در
:است داده پاسخ چنين ،"پيشدانشگاهي دانشآموزان
براي كافي فرصتهاي دانشگاهي پيش يكساله دوره در -1
براي كه طوري به است ، شده منظور مربوطه درسهاي گذراندن
نوبت دو دوم ، نيمسال دروس و نوبت سه اول سال نيم دروس
.ميگردد برگزار امتحان
دانشآموزان درصد به 90 قريب موجود آمارهاي برابر -2
در تحصيلي سال اولين در)تيرماه پايان تا روزانه دوره
مربوطه درسهاي تمامي گذراندن به موفق (پيشدانشگاهي دوره
.ميشوند
ميتوانند كساني كشور ، آموزش سنجش سازمان مقررات طبق -3
سال ، هر تيرماه تا حداكثر كه كنند شركت سراسري كنكور در
امكان لذاشوند التحصيل فارغ پيشدانشگاهي دوره از
بايد عزيزان ، اين و نميباشد فراهم مجدد امتحان برگزاري
سال خردادماه يا ماه دي در را مربوط درسهاي باقيمانده
.دهند امتحان بعد تحصيلي
كتاب معرفي
( پرهيزكاران از جاويدان فرازهايي ) المتقين تذكره
/صبح سفير انتشارات:ناشر /همداني محمدبهاري :نويسنده
تومان 750/رقعي صفحه 186/پاييز 1379 اول چاپ
را مزيت اين عرفاني و مذهبي و علمي بزرگان سيره و سخنان
اصولا و مطالعه به دلبسته و علاقهمند خواننده كه دارد
كتاب.ميسازد خويش رامجذوب اخلاقي سخنان نسبت كنجكاو
پيوسته حق به و كامل عارف تامل محصول نيز "تذكرهالمتقين"
شيخ"تعليقات همراه به كه است همداني محمدبهاري شيخ
عارف به متعلق مكتوباتي نيز و "اصفهاني نخودكي حسنعلي
"بيدآبادي موليمحمد" و همداني ملاحسينقلي آخوند بنام
تبريز ، تاسب اسماعيل معاصر ، پژوه ادب همت به كه است
.شد تدوين كتاب همين در و جمعآوري
( ايرانشهر دل ) ايران فرهنگ و تاريخ
سوم جلد) اسلامي عصر به ساساني عصر از انتقال دوران در
(پيوستها و
توس ، انتشارات:ناشر/ملايري محمدمحمدي دكتر:نويسنده
ايرانشهر دل:قيمت /گالينگور وزيري ، قطع /اول 1379 چاپ
صفحه (400486) /تومان پيوستها 3000 تومان ، 2500
قرار از كه "..ايران فرهنگ و تاريخ" كتاب انتشار با
مدعي ميتوان است ، راه در بحث تتميم تا هم ديگر مجلد چند
با همدوش و همسان ميتواند كه است آمده پديد اثري شد ،
بلكه و شرقي و غربي مستشرقين نوشتههاي بهترين از برخي
.باشد داشته سروري نوشتهها آن به نسبت جهات برخي از
متناوب تدريس سال چهل حاصل ملايري ، محمدمحمدي دكتر
كه را بيروت آمريكايي و لبنان ودولتي تهران دردانشگاههاي
زبان دو مشترك مسايل در پيگير مطالعه قرن نيم محصول
و ايران پيوسته هم به فرهنگ و تاريخ ودر عربي و فارسي
خواهد چاپ به مجموعه اين در را است آمده فراهم اسلام
نويسنده كه فرضيهاي اصولا و اثر اين عمده ويژگي.رساند
مراد و منظور كه است امر اين اثبات ، است آن اثبات پي در
دولت نظامي و سياسي قدرت انتقال كتاب ، اين در انتقال از
ملت فرهنگ و تمدن انتقال نيستبلكه خلفا دولت به ساساني
ديگري عصر به خود خاص ويژگيهاي با عصري از است ، ايران
تحول مسير ودر ديگر عوامل با برخورد اثر در آن در كه
به و يافته هم ديگري ويژگيهاي خود ، تاريخي و تدريجي
به يا ديگر شكلي به گذشته آن بر كه واحوالي اوضاع مقتضاي
ازبخشهاي بسياري سبب همين به و آمده ، در هم ديگر زباني
پوشانده تعريب از ناشي ابهام پردههاي را آن اساسي و مهم
باقي تاريخ تاريكيهاي در هم آن از ديگري بخشهاي و
نيز پيوستها نام به جلدي كتاب اين علاوهبر. است مانده
در كه است ايرانشهر دل دوم جلد واقع در كه رسيده چاپ به
.ميآيد حساب به مجموعه اين جلد چهارمين مجموع
|