بچهها به را اضطراب كنند توجه والدين
نكنيد منتقل
خواستار ملل سازمان در ايران نماينده
شد فلسطيني كودكان از حمايت
عليه شده مطرح شكايات :خاتمي محمدرضا
ندارد حقوقي پايه مشاركت روزنامه
اتهامات به رسيدگي دادگاه جلسه نخستين
برگزار آبان فتح 30 روزنامه مديرمسئول
ميشود
نشد برگزار گنجي مطبوعاتي دادگاه جلسه
بچهها به را اضطراب كنند توجه والدين
نكنيد منتقل
پيشرفتهاي به عنايت با و مختلف جوامع در امروزه *
گوناگون حوادث معرض در دائما انسانها تكنولوژي ، چشمگير
زباني به و هستند خود آينده و حال نگران دارندو قرار
را بشر زيست شرايط امروز زندگي خاص پيچيدگيهاي ديگر
را گذشته زندگي شيوه آدمي تا است شده موجب و داده تغيير
آستانه در.نمايد تلاش جديد شرايط براي كندو رها
اقتصادي ، اجتماعي ، معضلات با انسان ميلادي هزارهسوم
روبهرو جمعيت افزايش و محيطي زيست آلودگي فقر ، بيكاري ،
است مشكلآفرين پديدهاي هر از بيش آنچه اما.است
استحكام پايههاي شدن سست به كه است خانوادگي اختلافات
بيش نوجوانان و كودكان ميان اين درميشود منجر خانواده
اين از ناشي روزافزون خطرات معرض در ديگر گروه هر از
در اضطراب بروز به منجر گاه كه دارند قرار معضلات
.آنهاميشود
چيست؟ اضطراب *
پريشان آشفته ، را "مضطرب" معين محمد دكتر لغت فرهنگ كتاب
و پزشكان.است كرده معرفي شده ، اضطراب دچار آنكه و
را نامطبوع تجربهاي و نامطلوب احساسي روانشناسان
كه افرادي تعداد امروزي جامعه در.ميدانند "اضطراب"
آرامبخش داروهاي از و شده اضطرابآور انديشههاي اسير
معمولا اينكه.دارد رشد روبه روندي كنند مي استفاده
شدت به كه اتفاقي و هستند مضطرب چرا كه نميدانند افراد
خواهد پيش زماني چه و است نوع چه از هستند نگران آن از
.است اضطراب به مبتلا سني گروههاي كليه مشترك وجه آمد
اضطراب و كودكان *
است امن و شاد دورهاي كودكي دنياي اينكه عليرغم
افكار از لبريز درمحيطي كودكان از بسياري متاسفانه
به را اضطراب خانوادهها.مييابند پرورش ياسآلود
بيقراري و تنش راگرفتار آنان و داده انتقال خود كودكان
غالبا كودكان اينگونه.ميكنند مشغول را آنان وذهن كرده
منفي افكار سلسله يك دچار اجتماعي موانع با برخورد در
بسا چه كه ميانديشند فاجعهآميزي وقايع به همواره و شده
چنگ از ميتوانند ندرت به اينان نميافتد ، اتفاق هرگز
.يابند رهايي اضطراب
اضطراب وعلائم آثار شناسايي *
رابه خود اضطرابي حالات نيستند قادر كودكان كه آنجا از
كه همانهايي ،(والدين) بزرگترها كنند ، بازگو راحتي
كردهاند ايجاد خود كودكان در ناخودآگاه را اضطراب
رفتار.دهند تشخيص آنها در را اضطراب علائم ميبايستي
و ظاهري وضعيت همچنين و مدرسه اجتماع ، خانواده ، در كودك
وضعيت.است موثر كودك اضطراب شناسايي در كودك كلي عملكرد
و فردي اجتماعي ، خانوادگي ، جهات از را كودكان اين عمومي
مناسبي شكل به متعدد سوالات به پاسخ با ميتوان تحصيلي
.كرد ارزيابي
مختلف زمينههاي در خود قوت و ضعف نقاط از كودك آيا -
ميكند؟ رضايت احساس جهت اين واز دارد آگاهي تحصيل بويژه
است؟ راضي خود بدني قدرت از كودك -
دارد؟ رضايت خود ظاهري وضعيت از كودك -
است؟ والدين توجه مورد كودك مثبت ويژگيهاي -
ميشناسد؟ ارزشمند خانواده در را خود كودك -
است؟ خرسند خانواده ميان در كودك -
اضطراب عمومي علائم *
زير علائم از تركيبي قالب در معمولا كودك اضطراب حالات
:ميكند تظاهر
والدين دادن دست از مورد در بيدليل و غيرواقعي نگراني -
هرگز و كنند ترك را او والدين مبادا اينكه از ترس يا و
.بازنگردند
جدائي از ترس علت به رفتن مدرسه از امتناع -
خوابيدن تنها از خودداري -
شبانه مكرر كابوسهاي با شدن درگير -
و درد احساس نفس ، تنگي)جسمي ناراحتيهاي بعضي از شكايت -
(سردرد و اسهال -سينه قفسه در فشار
غريبه افراد با تماس از دوري بويژه گوشهگيري-
آينده نامعلوم حوادث به نسبت بيدليل تشويش -
كارآئي عدم و شكست از نگراني -
توجه و همدردي دلداري ، به مفرط احتياج -
بيمورد خجالتزدگي و كمروئي -
بيقراري و ناآرامي احساس-
خواب اشتهاو كاهش زبان ، لكنت وسواس ، -
ادراري ، شب غيرعادي ، جوش و جنب و زياد تحرك بعضا -
آزاردهنده و مخرب رفتار
و حواس تمركز كاهش ناخن ، جويدن انگشت ، مكيدن پرخاشگري ، -
حافظه
وزاري گريه و ناسازگاري لجبازي ، -
خود سلامتي به نسبت حد از بيش نگراني -
پيشرفت به ميل فقدان دهان ، زودرس ، خشكي خستگي -
و غمگيني بالاخره انگيزو نشاط امور به علاقه عدم -
بروز را علامت چند يا يك است ممكن كودك هر كه افسردگي
.دهد
اضطراب عوامل *
كه هستند عواملي از عصبي فشار و تشويش گناه ، احساس
منجر نهايت در كه ميكند توليد كودك در را نگراني بذرهاي
.ميگردد كودكان در اضطراب به
را كودك خطاي يا و اشتباه مرتبا والدين كه شرايطي در
از را كودك يادآوري اين منفي اثرات ميشوند يادآور او به
ودرون گناه احساس وحشت ، بيخوابي ، .ميدارد باز فعاليت
او در نفس به واعتماد نفس حرمت حس دادن دست از گرايي ،
.ميشود متبلور و ظاهر
گرفتن پند و بد رفتار تعديل براي كودك در گناه احساس اگر
قابل و مفيد احساس يك كند ، انگيزه ايجاد گذشته تجارب از
شود چماقي همانند گناه احساس اگر ولي است سازنده و ستايش
بتوانند آن طريق از تا ميزنند فرزندان سر بر والدين كه
را او خطاي يا اشتباه مرتبا و كنند مهار را آنان رفتار
اثرات شوند يادآور او به است شده وخيم عاقبتي به منجر كه
هر به كه رفتاري براي وقتي.ميآورد بار به منفي نتايج و
نيست والدين سليقه و ميل مطابق كه سرميزند كودك از علت
وادار را او شرط شدن وقائل تهديد با و ميشود گرفته جبهه
اين در ميكنند خود ميل و سليقه برابر كاري انجام به
بزرگي قدم و بيدارميشود كودك درون در گناه احساس حالت
برداشته مضطرب و نگران شخصيت يك به كودك دادن سوق راه در
ظاهر كودك آينده حركات و رفتار در سوءآن آثار كه ميشود
دروني است ، دروني حس يك گناه احساس كه آنجا از.ميگردد
تبديل كودك شد ايجاد كودك در وقتي كه ميشود سبب آن بودن
.شود مضطرب و نگران هميشه موجود يك به
مضطرب والدين *
مشوش اندازه از بيش مادر يا و پدر خانوادهها از بعضي در
را خود احساس است نگران و مشوش كه كسي معمولا و هستند
مضطرب كه مادراني.ميكند منتقل خانواده اعضاي ديگر به
مورد در بهخصوص دارند ، هم وسواسي گرايشهاي هستند
نوع اين جانب از زيادي فشار خانه در نظم رعايت و بهداشت
آنان براي متعددي عارضههاي و ميشود وارد بچه به مادران
.ميآورد بوجود
و روحي و اقتصادي مادي ، مشكلات نيز پدران از بسياري
كانون و مطرح كودك حضور در و خانواده در را بدبيني
در كودك و ميكنند تعارض كانون يك به تبديل را خانواده
تا بنابراين است ، مضطرب و نگران پيوسته خانوادهاي چنين
كننده تهديد بگومگوهاي و اختلافات بايد است ممكن كه آنجا
.برسانند حداقل به كودكان حضور در را تخريبگرا و
ميكنند ترسيم بيرون محيط از زشتي چهره مدام كه والديني
را خود و ميكنند بيان كار محيط از را خود ناكاميهاي و
مناقشات در يا و ميكنند معرفي بداقبال و بدشانس
ميكنند تهديد را يكديگر كودك حضور رعايت بدون خانوادگي
پايههاي و ترسيم اجتماع از مخوف و زشت دنياي كودك براي
.ميدهند نشان سست و لرزان را خانواده
سرگرمي و تفريح براي كودك اطرافيان يا والدين از بعضي
بياطلاع آن وخيم عواقب از كه ميزنند حركاتي به دست
را ساله يا 3 كودك 2 قهر و گريه به تظاهر با.هستند
محبت جلب براي نيز بعضا ببوسند ، را آنها كه واميدارند
در.ميزنند كتك را ديگري فرد او به علاقه ابراز و كودك
شديد احساس ندارد را تنبيه و اندوه تحمل كه معصوم كودك
كودك به برخوردها اينگونه.ميشود بيدار نگراني و تشويش
اختيار خود از ديگران به علاقه ابراز در كه ميآموزد
در كودكاني چنين كه شد تنبيه ميشود راحتي به و ندارد
با تصميمگيري در و مقدم برخود را ديگران عقايد آينده
شكل به كه عمل مكافات ترس از و ميشوند مواجه ترديد
خود اصيل و واقعي شخصيت ميشود ظاهر آنان در گناه احساس
كه والديني فرزندان بهخصوص.ميدهند دست از بهتدريج را
نسبت كودك قدم به را ناگوار حوادث و سوء آمد پيش هرگونه
.ميدهند
پيشنهاد *
ندهيد ، اضطراب و تنش براي بهانهاي بچهها به -
نكنيد ، منتقل بچهها رابه منفي بينشهاي و نگرشها -
كنيد ، اتخاذ صلحجويانه نگرشهاي -
نكنيد ، تاكيد اندازه و حد از بيش وقتشناسي بر -
سازنده اقدامي خوري خود و پرتشويش لحظاتي داشتن بجاي -
بنمائيد ، مشكلات و مسائل حل براي
رشد دوره و نداده قرار غيراصولي فشار تحت را كودكان -
نيندازيد ، جلو به را آنان
نكنيد ، مقايسه سايرين با را خود فرزندان -
نگذاريد ، انگشت كودك حقارت حس روي -
نكشيد ، او رخ به را خود فداكاريهاي -
نياموزيد ، او به را بودن نگران -
ندهيد ، نشان بيصبري كارها سرعت مورد در -
كنيد آشنا روزنامه و مجله كتاب ، با را آنها كودكي از -
.باشند داشته فراغت اوقات براي مونسي تا
بچهها كردن رها براي تدابيري
اضطراب دام از
و دروني آرامش و امنيت از كه است بشر افراد همه حق اين
بچهها دادن قرار فشار تحتباشند برخوردار باطني نشاطي
بردارند گام خود سن از جلوتر كودكي اوان از اينكه براي
ندارد لزومي هيچ.ميكند تبديل مشوش موجودي به را آنان
آموزش صرف را بيپاياني ساعات دبستان شروع از پيش كه
يا و كنيد بچهها به خارجي زبان و رياضيات خواندن
موعد از زودتر يا و كنند حفظ را فهم قابل غير واژههاي
و كنيد حفظ را خود آرامش.بياموزند را رفتن توالت مقرر
به افتاد خواهد اتفاق خود موقع به چيز هر باشيد مطمئن
هيچ ببرند لذت خود خردسالي از بگذاريد نياوريد فشار آنها
.نميكند پيشرفت والدين فشارهاي و نادرست برخورد با كودكي
خواستههاي تحميل و آنها بر سوار نه باشيد كودكان همراه
آرامش با را خود عمر كه آوريد فراهم فرصتي.آنها بر خود
در بزرگ متفكرين انديشههاي.سازند سپري سكون و دروني
خود كودكان اختيار در را زيستن آرامش در چگونه زمينه
آنها به داشتن اضطراب و تنش براي بهانهاي و دهيد قرار
وضع يا و " "است سختگير خيلي تو معلم" گفتن با و ندهيد
و تشويش دچار را بچهها "ميشود بدتر روز به روز مالي
خود فرزندان دوش روي از را كمالطلبي فشار.نكنيد دلهره
شبح.ندارد وجود نقص و بيعيب انسان چون برداريد
دست از تشويش از فارغ و شاد انساني نفع به را كمالپرستي
بازي از حاصل لذت برروي تا كنيد كمك كودكان به.بدهيد
وقتي.نكنيد سرمايهگذاري نمره و جايزه روي.كنند تكيه
كودك آن آوردن بهدست از بعد باشد نمره و جايزه هدف
باشيد مطمئن.ندارد كار كردن دنبال براي اشتياقي و رغبتي
وادار مثل به مقابله به را حد ، كودكان از بيش سرزنش كه
"باشيد داشته نفرت گناه از":ميگويد گاندي مهاتما ميكند
هر تقسيمبندي بجاي بياوريدتا بار آزادانديش را بچهها
براي بهانهاي آنگاه كنند لذت احساس بودنش از پديدهاي
.داشت نخواهند شكايت
؟ كرد بايد چه *
فارغ و نشده تشويش و نگراني دچار هرگز بچهها اينكه براي
آن در كه هستند محيطي نيازمند باشند اضطراب و دلهره از
بالاترين به ميبايستي والدين.نكند بروز عصبيت و تشويش
درون صفاي زيرا برسند ، (درون صفاي) انساني مقام در مرحله
و شادي از مملو را شخصي هر زندگي محيط كه است
كه كساني مطمئنا ميكند زندگي به اميد از سرشار و نشاط
را دنيا برسند ذهني رشد و تكامل از درجه اين به
كمال و دوستي و صلح عشق ، هماهنگ ، پديدههاي از مجموعهاي
از و رسيدن صلح به خود با يعني "درون صفاي".ميبينند
نيروهاي با آن جاي به و ورزيدن اجتناب بازندگي ستيز
.جستن دوري خود با دشمني از و درآميختن هستي عالم طبيعي
با و بوده آرمانگرايانه انديشههايي چنين اين گرچه
به رسيدن صورت در ولي است تضاد در كنوني جهان واقعيتهاي
فراميگيرد نشاط و شادماني سراسر را زندگي مرحلهاي چنين
و نميشوند افسرده و مضطرب هرگز محيطي چنين در كودكان و
تشويش از پر زندگي يك از حاصل زيانهاي از فارغ انسانهايي
.ميشوند داده تحويل جامعه به
"صبحي نازخند"
:منابع
كنيم؟ رفتار چگونه خود فرزند با:شرفي محمدرضا
باشيم؟ داشته خوشبختي فرزندان تا كنيم چه:دير واين دكتر
روانكاوي بحران:فروم اريك
خواستار ملل سازمان در ايران نماينده
شد فلسطيني كودكان از حمايت
در ايران اسلامي جمهوري دايم نماينده :اجتماعي گروه
درباره بحث به كه عمومي مجمع در شب چهارشنبه ملل سازمان
.، سخنرانيكرد داشت اختصاص كودكان حقوق
اجلاس عمومي مجمع ملل ، سازمان مصوب قطعنامه اساس بر
كه كرد خواهد برگزار آتي سال سپتامبر درماه را ويژهاي
جهاني كنفرانس نتايج دراجراي شده انجام پيشرفتهاي آن در
در موجود همچنينموانع و شد برگزار سال 1990 در كه كودك
.نمود خواهد ارزيابي و بررسي را راه اين
در شدن جهاني موضوع به ملل درسازمان ايران دايم نماينده
تمام بايد جهاني جامعه گفت و پرداخت حقوقكودك زمينه
از جلوگيري ضمن شدن روندجهاني تا برد بكار را خود تلاش
درزمينه جمله از كودك از واقعي حمايت به منفي ، اثرات
با نژادحسينيان.بيانجامد كودكان جنسي استعمار و قاچاق
نگرانكنندهكودكان ، وضعيت فلسطين مردم مبارزه به اشاره
نماينده.كرد تشريح را اشغالي سرزمينهاي در فلسطيني
ويژه اجلاس:گفت ملل سازمان در ايران اسلامي جمهوري دايم
جنايات ادامه به توجه با كودكان خصوص در مجمععمومي
كودكان از حمايت موضوع فلسطينيهابايد عليه اشغالگران
مطرح بطورموثر خود كار دستور چارچوب در را اشغال تحت
.نمايد كامل توجه آن به و نموده
عليه شده مطرح شكايات :خاتمي محمدرضا
ندارد حقوقي پايه مشاركت روزنامه
پايه مشاركت روزنامه شكايات از يك هيچ :اجتماعي گروه
نقش به دادگاه ، سوي از شده مطرح ايرادات و ندارد حقوقي
.بازميگردد مطبوعات طبيعي و عادي
شده توقيف روزنامه مديرمسئول خاتمي ، سيدمحمدرضا دكتر
روزنامه اين اتهام تفهيم دادگاه جلسه پايان در مشاركت ،
مطلب اين بيان ضمن ايسنا سياسي خبرنگار با گفتوگو در
جديد شكايات يكسري دادگاه ، اخير جلسه در:داشت اظهار
به نيز بنده.بود اتهام تفهيم مرحله در همگي كه شد مطرح
باقي - ظاهرا - ديگري اتهام و دادم پاسخ شكايتها همه
دادگاه فرصت ، نخستين در كه منتظرم بنابراين.است نمانده
را عادلانه حكم و شده تشكيل منصفه هيات حضور با و علني
.نمايد صادر
روزنامه به وارده اتهامات و ايرادات به اشاره با وي
سياسي ، تحليل كه است مطبوعات طبيعي حق:گفت مشاركت ،
و نقد قطعا و باشند داشته اوضاع نقد و ارزيابي انتقاد ،
حالي در اين و است حكومتي مختلف دستگاههاي شامل ارزيابي
اهانت و توهين تضعيف ، نشانه را موارد اين دادگاه كه است
اين از هيچيك نيز بنده صورت هر در است گرفته نظر در
.ندارم قبول را اتهامات
دادگاه كه صورتي در:كرد اميدواري اظهار خاتمي محمدرضا
دادگاه رياست شود ، تشكيل منصفه هيات حضور با و علني
روزنامه تبرئه حكم كه آن مگر داشت نخواهند چارهاي
.كند صادر را مشاركت
متبوعش حزب بودن فراگير بر تاكيد با مشاركت جبهه دبيركل
بيشتر و است ششم مجلس اكثريت حائز مشاركت جبهه:گفت
و اعتماد شدهاند ، معرفي حزب اين سوي از كه كانديداهايي
بيانصافي اين و كردهاند جلب خود به را مردم اطمينان
عقايد و نظرات بيان براي تريبوني هيچ كه است بزرگي
.باشند نداشته خودشان
مشاركت روزنامه:كرد تاكيد پايان در خاتمي محمدرضا دكتر
اين در را قانوني روشهاي تمام ما و شود توقيف رفع بايد
خودمان براي را حق اين طبعا و گرفت خواهيم كار به رابطه
ديگري قانوني امكان و روش هر از كه نگهميداريم محفوظ
.كنيم استفاده مردم به خود پيام رساندن براي
اتهامات به رسيدگي دادگاه جلسه نخستين
برگزار آبان فتح 30 روزنامه مديرمسئول
ميشود
اتهامات به رسيدگي دادگاه جلسه نخستين :اجتماعي گروه
روز فتح توقيفشده روزنامه مسئول مدير اسلامي يدالله
.ميشود برگزار آبان دوشنبه 30
مطبوعات دادگاه شعبه 1408 در دادگاه اين ايسنا ، گزارش به
شاكيان است گفتني.شد خواهد برگزار صارمي قاضي رياست به و
ستاد بسيج ، مقاومت نيروي انتظامي ، نيروي را روزنامهفتح
حفاظت حقوقي اداره اسلامي ، انقلاب پاسداران سپاه مشترك
رامهرمز ، دادگستري روحانيت ، ويژه دادگاه ناجا ، اطلاعات
.ميدهند تشكيل خصوصي ، شاكي دو و مدعيالعموم
نشد برگزار گنجي مطبوعاتي دادگاه جلسه
بسرميبرد غذا اعتصاب در كه گنجي اكبر :اجتماعي گروه
بازجويي ادامه براي آبانماه پنجشنبه 26 روز بود قرار
حضور بهرغم شود ، اما حاضر مطبوعات دادگاه شعبه 1410 در
.نشد منتقل دادگاه به وي ، وكيل رياحي
او غذاي اعتصاب از ناشي بدني ضعف به باتوجه گنجي خانواده
وي سلامتي به نسبت است شده شروع تاريخ 19/8/79 از كه
اسلامي شوراي مجلس نمايندگان از و كرده نگراني اظهار
.شدهاند موضوع سريع بررسي خواستار
|