آب از پردهاي روي فيلمها
مديريت پيام
آب از پردهاي روي فيلمها
جشنواره دبير و فيلمساز درمبخش ، كيومرث با گفتوگو
دريايي فيلمهاي بينالمللي
و سينما به چگونه و كي از اينكه و بگوييد خودتان از *
شديد؟ علاقهمند فيلمسازي
نانوك" فيلم بار نخستين براي سالگي در 6 كه هنگامي -
كه ميليمتري آپارات 16 با را (فلاهري رابرت) "شمال
شديدي علاقه كردم احساس ناخودآگاه ;ديدم داشتيم ، درخانه
ميخواهم من گفتم پدرم به موقع همان و دارم فيلمسازي به
.كنم تهيه فيلم مردم از و شوم فيلمساز آينده در
چيست؟ دوربين ميدانستيد شما اصلا سن آن در يعني *
غريبه چندان وسيله اين با بود ، فيلمساز پدرم چون بله ، -
آغاز عكاسي با را كارم بعد ، سالهاي در حال هر به.نبودم
مدرسه به تحصيل ادامه براي ديپلم از پس نهايتا تا كردم
درجه اخذ تا را تحصيلاتم و رفتم فرانسه در "وژيرار اكول"
فاصله اين در البته.دادم ادامه آنجا در سينما دكتراي
.آمدم نيز ايران به فيلمهايي ساخت براي بار چندين
و كرديد آغاز مستند كارهاي با را فيلمسازي شما *
از بيش بازگشتهايد ، ايران به كه سالي اين 3 در بهعلاوه
شما زياد بسيار علاقه اين دليل.ساختهايد مستند فيلم 40
چيست؟ مستندسازي به
دوربين داستاني سينمايي فيلمهاي برخلاف مستند در چون -
باشد اين آن ، مهمتر دليل شايد امااست موضوع خدمت در
اينرو از كنم ، حمايت مظلوم از دارم دوست ذاتا من كه
شرايط فقيرانهترين در جمبوجتها عصر در كه ساربانهايي
در زندگي به محكوم معدن كارگران ميكنند ، زندگي
آز و حرص طعمه كه طبيعت پرورشگاه ، بچههاي سياهچالها ،
صادق و نيما حتي ماو فرهنگي ميراث ميشود ، انسانها
.هستند من كارهاي اصلي موضوعهاي... و هدايت
از استفاده شما كارهاي مشترك مولفههاي مهمترين از يكي *
توضيح باره اين دراست زنده و گوناگون بسيار رنگهاي
دارد؟ زيادي اهميت شما براي رنگ قدر اين چرا كه دهيد
قالي گل روي را ايرانيها ما ناف بند قديم زمانهاي از -
پا و دست چهار بچه كه اين محض به نتيجه در.ميبريدند
تصاويري از ميشد پر ذهنش صفحه ميكرد ، آغاز را رفتن راه
ونقوش بته و گل روي تراولينگ با او چشم دوربين كه
آينده زندگي در بيترديد اين و ميكرد ضبط قالي گوناگون
آفريدگار كه نكنيد فراموش بهعلاوه.داشت زيادي تاثير ما
سياه نه آفريد ، گوناگون و زياد رنگهاي با را دنيا هستي ،
شور رنگ ، جذابيتهاي طريق از دارم دوست رو اين از.سفيد و
سفيد و سياه دنياي چون.كنم منتقل تماشاگر به را شادي و
خوابهاي كه اوقات گاهي حتي و است مرده دنيايي من نظر از
.هستم غمگين بسيار شدن بيدار از پس ميبينم ، سفيد و سياه
در هم زندگي شرايط و خانوادگي تربيت ميكنم فكر البته
از ما چون.باشد نبوده بيتاثير رنگ به من علاقه اين
وجود دليل به و ميرفتيم ييلاق به تابستانها هميشه بچگي
در كه كساني شناسي زيبايي حس طبيعت در زياد بسيار رنگهاي
ميشود ، شهرنشينان از بيشتر خيلي ميكنند ، زندگي طبيعت
قشقايي عشاير لباس در كه را رنگي تنوع هرگز شما مثلا
كل در رو اين از.نميبينيد شهريها لباس در ميبينيد ،
رنگيتر را دنيا كند ، زندگي طبيعيتر چه هر انسان معتقدم
همه و دنيا بينديشد ، پلاستيكي و مصنوعي چه هر و ميبيند
.ميبيند سفيد و سياه را چيز
رنگي را دنيا كه هم كساني زندگي حتي حال اين با *
آن در هم سفيد و سياه لحظات و نيست رنگي هميشه ميبينند
.دارد وجود
نشان زيبا ميشود هم را زشتيها من نظر به اما بله ، -
حتما منفي ، و خبيث انساني دادن نشان براي مثلا.داد
پس در چون.كرد استفاده كريهالمنظر فردي از نبايد
.داشت غيرانساني و زشت باطني ميتوان هم زيبا چهرهاي
برخلاف زيبايي نمايش كه بگويم را اين ميخواهم نهايتا
ساعتها گاهي رو اين از.است دشواري بسيار كار زشتي ،
غروب يا طلوع لحظه زيباترين بتوانم تا ميمانم منتظر
.كنم ضبط را خورشيد
هم كريهالمنظر آدم واقعي ، زندگي در حال هر به اما *
!وجوددارد
من كه است شدن فرماليزم اسير اين ميكنم فكر اما بله ، -
.است مهمتر برايم پيام و محتوا چون.ندارم قبول را آن
كه كلاغ مقابل در كنيد دقت شما اگر هم طبيعت در البته
رنگهاي با پرندگان از انبوهي است ، سياه كاملا پرندهاي
من نظر از وتصوير سينما كل در.دارند وجود گوناگون بسيار
در هم قتلي زماني اگر حتي خاطر بههمين و زيبايي يعني
.دهم نشان زيبا را آن ميكنم سعي باشد داشته وجود داستانم
زندگي درباره) كسوف نام به داريد فيلمي هم شما خود اما *
طبعا و رنگ از نشاني نميكنم فكر كه (معدن كارگران
.باشد داشته وجود آن در زيبايي
كارگر خانه سياهي ، اوج در شما هم فيلم اين در البته -
در يا ميبينيد زيبا گلهاي از دشتي ميان در را معدن
فرسوده و پير پدر جانشين كه را معدنچي پسر فيلم پايان
ميگذرد آفتابگردان گلهاي مزرعه از كه ميبينيم شده ، خود
هدف كلا.(است انتظارش در سرنوشتي چه كه نميداند گرچه)
تمام با زندگي وستايش سياهي تقبيح فيلم اين در من
.هستند محروم آن از عدهاي كه است زيباييهايش
، هدايت نيما ، درباره تاكنون كه فيلمهايي به توجه با *
ظاهرا ساختهايد ، ... و تختجمشيد حسين ، امينالله
مشاهير و فرهنگي ميراث زمينه در كار به زيادي دلبستگي
درچيست؟ علاقه اين دليل.داريد مليكشورمان
انقلاب از پس (معاصر ازطنزنويسان) خسروشاهاني مرحوم -
يك زمان درهمينبود شده پول به نيازمند شديدا و بيكار
شاهنامه از نسخه يك او كه بود شده خبردار كلكسيونر
.دارد را (بود شده چاپ نسخه در 1000 تنها كه) بايسنقري
قيمت شاهاني از و ميخواهد را كتاب اين كه فرستاد پيغام
را شناسنامهاش آدم مگر":گفت پاسخ در او اما.خواست
"!ميفروشد؟
تمام شناسنامه ملي مشاهير و ادبيات فرهنگي ، ميراث
فردوسي ، سعدي ، حافظ ، بدون ايران اصلااست ايرانيان
معنياي چه غيره و مسجدشيخلطفالله تختجمشيد ،
از يكي هنرمندان من نظر به !باشد؟ داشته ميتوانست
و هويت اين درست و كامل انتقال وظيفه كه هستند گروههايي
غرور احساس آنها تا دارند آينده نسل به را ملي شناسنامه
.نيفتند بيگانه فرهنگهاي دامن به و افتخاركنند و
چرا فيلمسازي عرصه در فعاليت سال حدود 30 بهرغم *
ساخت به دست -شد توقيف البته كه يكبار از غير -تاكنون
نزدهايد؟ سينمايي فيلم
احساس هم الان.بودهام فراري شهرت از هميشه چون -
كه است رسيده وقتش سنم رفتن بالا با ديگر ميكنم
سينمايي بلند فيلم يك قالب در را حرفهايم و انديشهها
روزهاي حاضر حال در مستند سينماي متاسفانه چون.كنم مطرح
تهيهكنندهاي صورت آن به نهميگذراند را دشواري بسيار
يك تنها چون.دارد فروشي بازار نه و ميشود پيدا برايش
ميخورد خاك آرشيوها در آن از پس و شده داده نمايش بار
.ساخت نميشود اصلا هم را موضوعها از خيلي كه اين ضمن
را شما كه بود "تشنه و دشنه" فيلمنامه در ويژگي چه *
كرد؟ آن ساخت به راغب
بيرحمانه كشتار از كه است شكار ضد داستاني تشنه و دشنه -
چندين الانميكند حكايت ايران در شكار هزار حدود 50
گردشگران از اينترنت روي قانوني صورت به ايراني شركت
نتيجه در.ميكنند دعوت شكار و ايران به سفر براي شكارچي
بويژه و هوبره ميش ، كل ، قوچ ، مثل حيوانات از بسياري نسل
.است انقراض روبه ايران در زاگرس خرس
چيست؟ داريد آينده براي كه برنامههايي *
"ايران به سفر" كتاب مبناي بر آينده سال است قرار -
و فرانسه با مشترك توليد صورت به فيلمي (فلاندن اوژن)
كه شود ساخته اصلي نقشهاي در فرانسوي بازيگران باحضور
برنامه مهمترين اما.است فيلمنامه نگارش مرحله در فعلا
"تشنه و دشنه" فيلم ساخت از غير نزديك آينده در من
در دريايي فيلمهاي بينالمللي جشنواره نخستين برگزاري
:از عبارتند جشنواره اين اهداف مهمترين.است كيش جزيره
پديدههاي آخرين با آشنايي ايران ، در دريايي فرهنگ گسترش
از بهرهبرداري نوين شيوههاي و دريانوردي فن
در كه بلندي و كوتاه فيلمهاي تماميدريايي منابعغذايي
را جشنواره اين در شركت امكان شدهاند ساخته اخير سال 30
داوري مورد قاره اقيانوسشناسان 5 توسط فيلمها و دارند
از پردهاي روي آثار كليه اينكه ضمن.گرفت خواهند قرار
اين.ميشوند داده نمايش (ميشود آورده فرانسه از كه) آب
گونهاي به هم و دارد زيباييشناسي و تبليغي جنبه هم كار
.است آب به گذاشتن احترام
فهميزي محمدرضا:از گفتوگو
مديريت پيام
تغيير درباره نكته 6
نظر در تهديد عامل عنوان به را تغيير افرادمعمولا اول ،
در هزينهاي هر با يا كرد اجتناب آن بايداز كه ميگيرند
.كرد مقاومت آن مقابل
ابهام ، مقابل در كاركنان و مديران بعضي كه حالي دوم ، در
به متحول شرايط در قادرند و ميدهند نشان زيادي تحمل
و ثبات شرايط در افراد ساير كنند ، اقدام كارآمد صورت
.ميكنند بيشتري راحتي احساس تغيير ، بدون
برابر در افراد همه":كه را جمله اين نبايد مديران سوم ،
كه است كليگويي يك اين.بپذيرند ،"ميكنند تغييرمقاومت
كه مقاومتي.ميماند نهان موضوع واقعيت آن ، باور صورت در
ميدهند ، نشان تغيير ، روش معرفي نحوه برابر در افراد
.است تغيير ، مراحل خود مقابل در مقاومت از بيشتر
توسعه يك.ميپسندند را تعادل عدم كمي افراد چهارم ،
در و ميشود كار محيط در تعادل عدم موجب ناگهاني
ديگر ، بهعبارت.است درك قابل كاركنان مقاومت اينحالت ،
تا دهد فرصتي افراد به ميتواند اوليه آگاهيهاي ارائه
تطبيق خود آينده انتظارات با را آن و شده پذيرا را تغيير
.دهند
محيط در ديگري فرد كه ندارد دوست كس هيچ طبيعتا پنجم ،
به توجه با.آورد وجود به تغيير و شود وارد كارش
براي آنها به دادن فرصت افراد ، ومسئوليتهاي قابليتها
پشتيباني و تاييد افزايش موجب خودشان ، توسط تغيير ايجاد
.شد خواهد آنها
مقابل در كاركنان كه اعتقاددارند مديران اغلب بالاخره ، و
نظر در هوشمندي افراد را خودشان و ميكنند مقاومت تغيير
در كه هستند كساني دنبال به مرتب طور به كه ميگيرند
در مطلب اين چه اگر.ميكنند مشاركت سازمان عمليات بهبود
حالت بيشتر اجرايي عمليات در است ، ولي صحيح موارد بعضي
از تعدادي كه داشت خاطر به بايد.واقعيت تا دارد شوخي
پذيرش عدم حالت تحول ، ايجاد و تغيير تفكر درمورد مديران ،
را مانع بيشترين هستندكه كساني آنها ، خود و دارند
به روشها و خطمشيها سازماني ، ساختار تغيير درموفقيت
بالاتر سطوح در مديري قدر هر همچنين.وجودميآورند
در مانع ايجاد براي بيشتري قدرت باشد ، داشته قرار سازمان
در ميتوانند كاركنان از كمي مقدار.دارد تغيير مسير
كنند ، مقاومت كند ، ايجاد بخواهد مدير كه تغييري برابر
بتوانند كه دارند قرار درموقعيتهايي اجرايي افراد اما
درمورد ياحداقل كنند ، خنثي را تحول يا تغيير نتيجه
حداقل به آنهارا اثرهاي و بتراشند مانع آنها ، كاربرد
.دهند كاهش
چيست؟ تغيير مرحلهاي سه الگوي
برپايه و اجتماعي روانشناس لوين كرت سوي از الگو اين
گروهها و افراد در تغيير مورد در كه گسترده پژوهشهاي
فرايند يك در را رفتار تغيير و شده ارائه بود شده انجام
.ميكند نقشبندي مرحلهاي سه
است مرحلهاي:زدايي انجماد يا گشودگي مرحله - اول مرحله
وضع در تحولي و تغيير بايد كه ميكنند احساس افراد كه
مديريت مسئوليت معمولا مرحله اين در.آيد عمل به موجود
كردن فراهم و لازم انگيزش ايجاد با كه است اين سازمان
نيز و تحول به نياز درك به را كاركنان مناسب ، زمينههاي
تنگناهاي و مشكلات با رويارويي براي نو راهحلهاي يافتن
.سازد فراهم را لازم پيشينههاي و كند تشويق موجود
با آن طي كه است مرحلهاي:"تغيير" مرحله - دوم مرحله
مورد تحول و تغيير مناسب ، فنون و روشها از بهرهگيري
در كاركنان و ميآيد بهوجود مربوط زمينههاي در نياز
.ميگيرند ياد را نوين رفتار و ميشوند درگير تغييرها اين
رفتار آن در كه است مرحلهاي:"تثبيت" مرحله - سوم مرحله
اين در.ميشود تثبيت كاركنان وسيله به شده آموخته نوين
به مناسب تشويقهاي با كه است اين مديران وظيفه مرحله
.كنند كمك مذكور رفتار تثبيت
|