اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت توسط
از حمايت محور با فرهنگي برنامههاي
ميشود برگزار انتفاضه
و پرورش و آموزش وزير غيرمترقبه حضور
منطقه 13 در مدرسه يك از بازديد
دوم زبان يادگيري در دانشجويان چرا
بيانگيزهاند؟
پذيرفت انجام مدرس تربيت دانشگاه در
انگليسي زبان آموزش روز موضوعهاي بررسي
جهان در
نبايد قرآني ، فرهنگ گسترش براي تلاش
تبليغاتي و فرهنگي نهادهاي اختيار در صرفا
باشد
و دانشگاهها اطلاعرساني اختصاصي شبكه
بهرهبرداري به چهارشنبه تحقيقاتي ، مراكز
ميرسد
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت توسط
از حمايت محور با فرهنگي برنامههاي
ميشود برگزار انتفاضه
همه در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت :علميفرهنگي گروه
موضوع با را ويژهاي بخش هنري ، و فرهنگي برنامههاي
.است كرده پيشبيني فلسطين مردم از حمايت
ارشاد و فرهنگ وزارت معاونان شوراي دبير تابش ، عليرضا
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني ، دكتر: گفت اسلامي
همه در است خودخواسته همكاران از شورا اين جلسه در
ويژهاي بخش جشنوارهها ، و هنري و فرهنگي برنامههاي
.دهند اختصاص مسجدالاقصي بهانتفاضه
و فرهنگ وزارت معاونان شوراي جلسه در مهاجراني دكتر
اين مردم همچون را فلسطين ادبيات هنرو اسلامي ارشاد
نام به كه درسالي كه كرد تصريح و خواند مظلوم سرزمين
گفتوگو زمينه است شده نامگذاري تمدنها گفتوگوي
و پژوهشگران نويسندگان ، شاعران ، فرهنگ ، بيناصحاب
ارشاد و فرهنگ وزير.شود فراهم وايراني فلسطيني هنرمندان
وارشاد فرهنگ كل مديران از همچنين جلسه اين در اسلامي
جهاني روز بزرگداشت به نسبت تا خواست استانها در اسلامي
روز اين راهپيمايي در شركت براي مردم دعوتاز و قدس
.ورزند اهتمام
:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط مديركل
هشتمين براي است قرآن پناه در فلسطين عنوان انتخاب
موضوع با پژوهش بهترين قرآن ، انتخاب بينالمللي نمايشگاه
مراسم ويژهاياز بخش اختصاص و پژوهش هفته در فلسطين
كتاب بهترين انتخاب و فلسطين به سال كتاب جهاني جايزه
وزارت برنامههاي جمله از فلسطين ، شدهدرباره منتشر
وي.است انتفاضه حمايتاز براي اسلامي ارشاد و فرهنگ
بخش تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه هشتمين در:افزود
تجليل كه است يافته انتفاضهاختصاص و بهفلسطين ويژهاي
برنامههاي جمله از شهيدفلسطيني نوجوان و كودك يكصد از
.است بخش اين
برپايي اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط مديركل
از گروهي آثار نمايشگاه برپايي و ناجيعلي نمايشگاه
آثار از تداركنمايشگاهي و تهران در فلسطين نقاشان
نفع به نمايشگاه اين آثار فروش و داخلي نقاشان
ارشاد و فرهنگ وزارت برنامههاي ديگر از انتفاضهرا
فجر تئاتر سراسري جشنواره در وي ، بهگفته.برشمرد اسلامي
گروه يك و نمايشي گروه فجريك موسيقي سراسري جشنواره و
.ميكنند شركت فلسطين از موسيقي
و پرورش و آموزش وزير غيرمترقبه حضور
منطقه 13 در مدرسه يك از بازديد
طور به پرورش و آموزش وزير مظفر ، حسين :فرهنگي علمي گروه
بازديد منطقه 13 در واقع طباطبايي علامه دبستان از سرزده
با نزديك از مدرسه معلمان و مدير جمع در حضور با ويكرد
.داد پاسخ آنان پرسشهاي به و شد آشنا آنها مشكلات و مسائل
به دانشآموزان جمع در و كرد بازديد كلاسها از سپس مظفر
جلوه پيش از بيش ديدار اين در آنچه.نشست آنها با گفتگو
از خوشحالي ابراز و دانشآموزان اشتياق و شور ميكرد
سوي از مساعدتهايي خاتمه دربود وزير با دل درد و حضور
اين آزمايشگاه و كتابخانه تجهيز براي پرورش و آموزش وزير
.آمد عمل به مدرسه
دوم زبان يادگيري در دانشجويان چرا
بيانگيزهاند؟
فقدان دليل به دانشجويان دانشگاهها ، از بسياري در
از نميتوانند (انگليسي)دوم زبان يادگيري در كافي انگيزه
بر موثر عوامل كلي طور به.برند بهره خود توانايي حداكثر
زبان به بيرغبتي يا و فراگيري در دانشجويان انگيزش
مقاله اينميشود مربوط كشور هر آموزشي نظام به انگليسي
اجتماعي بافت در موجود مشكلات راهحل ارائه و شرح به
.ميپردازد دوم زبان فراگيري براي جوامع برخي
دانشجويان در بيانگيزگي علت
سهولت دانشجويان ميان كافي انگيزه فقدان علل از يكي
كسب ما دانشگاههاي در.است ازدانشگاه فارغالتحصيلي
كه است عواملي اساس بر واغلب نبوده دشوار علمي ، رتبه
نمرات تناسب عدم ديگر علتنيست مرتبط آكادميك باموفقيت
علاقه مورد تحصيلي رشته و ورودي امتحان در حاصله
آموزي زبان تجربه اولين اين بر علاوه.است دانشجويان
تا.باشد داشته دانشجو انگيزه بر منفي تاثيري است ممكن
طور به مدارس در دانشآموزان دانشگاه ، به ورود از قبل
هفت تا شش مدت هم آن ساعت تا 3 هفتهاي 2 حداكثر معمول
اما ميگيرند ، قرار (انگليسي)دوم زبان آموزش تحت سال
زبان انگليسي يك با ساده مكالمهاي عهده از آنها اكثر
بدون را سادهاي جملات نميتوانند حتي و برنميآيند
.بنويسند دستوري اشتباهات
دستور روش از هنوز مدارس در معلمان بيشتر اينكه وجود با
معلم بانظام زبان كلاسهاي و ميكنند استفاده ترجمه و
ميشود ، برگزار انگليسي زبان كاربرد حداقل با مداري
توانايي فقدان دليل به را خود دانشگاه اول سال دانشجويان
.ميكنند سرزنش دانشجويان با ارتباطي
زبانآموزي در ديگري مانع دانشگاه در رايج گروهي تمرينات
نفس به اتكا براي وجهه حفظ آن در كه اجتماعي در.است
موفقيت و بيشتر منفي تجربيات گروهي ، تمرين است ، حياتي
زباني مهارت پايين معدل با كه دانشجوياني براي را كمتري
احساس خود همكلاسيهاي به رسيدن در شدهاندو دانشگاه وارد
ميزان از حتي متاسفانهدارد پي در ميكنند ناتواني
ميشوند دانشگاه بالاوارد معدل با كه دانشجوياني انگيزه
آرام روند با كافي قدر به چون ميشود ، كاسته زود خيلي
مختلف سطوح در افرادي حضور با زبان كلاسهاي در تدريس
.نميشوند همراه
باعث كلاسي طبقهبندي طبق آموزان زبان گروهي تمرين
بامحروم مهارت ، طيف انتهاي دو هر در دانشجويان ميشود
.شوند نااميد آكادميك حقيقي موفقيت كسب فرصتهاي از شدن
در موفقيت عدم عامل را خودشان دانشجويان ، از بسياري چون
در زود خيلي ميدانند ، گذشته در انگليسي زبان يادگيري
.ميشوند دلسرد كاملا دانشگاه سال اولين
به كه هنگامي مستعد آموزان زبان كه ميدهد نشان بررسيها
اطمينان آينده در كنش بالاي سطح به رسيدن در خود توانايي
.هستند موفقتر دارند ، كامل
و زبانها به افراد ونگرش كافي آشنايي عدم ديگر مهم عامل
دبيرستانها ، در اكثردانشآموزان.است بيگانه فرهنگهاي
رويدادهاي و تاريخ درباره اطلاعات محدودي ميزان تنها
نيز دانشگاه مقطع در.ميكنند دريافت كشورها ديگر جاري
باشد كشورها ديگر فرهنگ با آشنايي براي منحصرا كه دروسي
طريق از تنها دانشجويان بنابراين.هستند نادر تقريبا
.آورند دست به محدودي اطلاعات ميتوانند رسانهها
دانشجويان انگيزه افزايش براي راهكارهايي
عملي واحد هر انتخاب از قبل ميتوانند دانشگاه مدرسين
هر شروع در دانشجويانشان شناختن براي را زماني تخصصي ،
ايجاد براي آنها به كمك علاوه به.گيرند نظر در ترم
براي مناسب روشي شخصي اهداف و زبانآموزي ميان ارتباط
كندال كوي كريستال زمينه اين در.ميباشد انگيزه افزايش
بهكارگيري با.ميكند توصيه را موفقيتفردي فرم (1992)
تا كرده كمك دانشجويان به ميتوانند مدرسين فرمها اين
و گرفته نظر در فردي اهداف بافت در را زبانآموزي
طرح زباني مشكلات بر غلبه براي استفاده قابل راهكارهايي
به" كلي هدف با مصاف در خاص اهداف برقراري اهميتكنند
ديگر و گاردنر و ترمبلي توسط "تلاش حداكثر كارگيري
به محققان از برخي و آكسفورد.است شده تاكيد پژوهشگران
بر مبني را كلاسي فعاليتهاي انتخاب اهميت مثال عنوان
يادآور "شخصي يادگيري اهداف سوي به دانشجويان هدايت"
.ميشوند
روش شرح به را اوقاتي بايد مدرسين ترم هر شروع در
ميتوانند آنها.دهند اختصاص دانشجويان براي خود آموزشي
زبان ساده جملات از استفاده با سطحي هر در را كار اين
دهند انجام كلاسي فعاليتهاي نمونه مختصر ارائه با و دوم
به گروهي و نفره دو تمرينهاي و فعاليتها كارگيري به با و
عنوان به زبان مدرسين به آموختهاند كه دانشجوياني
عادت مداري معلم به و بنگرند صحيح فعاليتهاي ناظرين
كاهش موجب بياموزندو را همكلاسيها با كار ارزش كردهاند ،
.شوند زبانآموزان نفس به اعتماد افزايش و اضطراب
مدرسين به ميتواند گروهي فعاليتهاي مختلف انواع آزمودن
عنوان به.بيابند خاص كلاسي براي صحيح تركيبي تا كند كمك
دانشجويان بيشتر راهنمايي براي هادلي -اوماگيو مثال
روش اين در.كرد پيشنهاد را نفره دو نظارت روش كرهاي
دو مكالمات صحيح فرم و شد انتخاب ناظر عنوان به دانشجويي
بر ويميشود داده او به زبان راهنماي براساس نفره
آنها كار براي بازخوردي و داشته نظارت نفره دو گروههاي
گروهي به گروهي از ناظر دانشجوي كه همچنان.ميكند مهيا
به مكالمات به كردن گوش با ميتواند مدرس ميرود ديگر
برايشان گذشته از كه اشتباهاتي بر تا كرده كمك دانشجويان
ارتباط برقراري براي آنها به پاداش دادن با مانده باقي
.كند غلبه صحيح
دقت به را جديد فعاليتهاي كليه بايد همچنين مدرسين
توسعه در دانشجويان به را خود كمك نحوه و كرده معرفي
چگونگي از دانشجويان كه هنگامي.دهند شرح زباني مهارتهاي
انگيزه ندارند ، اطلاعاتي معين زباني تمرينات انجام علت و
بيان.ميشود افزوده اضطرابشان به و يافته كاهش آنها
بسيار روشي موجود فعاليتهاي درباره نيز مثبت اظهارات
و شور دانشجويان ميان در و است انگيزه افزايش خوببراي
اتلاف بدون جديد فعاليتهاي معرفي با.ميكند ايجاد شوق
از برخي يادگيري براي ترم آغاز در دانشجويان كلاس ، وقت
نوشتن.شد خواهند آماده زبان كلاس در معمول گفتوگوهاي
شامل فهرستهايي تهيه يا تخته بر دستورالعملها
در (1987)ريد جوي.است مثمرثمر رايج بسيار گفتوگوهاي
آموزان زبان حسي برتري بررسي زمينه در خود مطالعات
تحصيل امريكا دانشگاههاي در كه كرهايهايي دريافت ،
باصره حس حداكثر از ملتها ديگر به نسبت ميكنند
دستورالعملهاي براي بصري استفاده بنابراين.برخوردارند
مثبتتري يادگيري تجربيات كلاسي فعاليتهاي ديگر و شفاهي
.ميكند فراهم دانشجويان اينگونه براي را
شمار به ديگري موثر روش نيز غيركلامي ارتباط آموزش
تماس و ارتباط خارجيها ، با هرگز كه دانشجوياني.ميرود
زبان غيركلامي راهنماهاي و ژستها است ممكن نداشتهاند
فيلمهاو تماشاي هنگام خارجيها ، با مواجهه در را دوم
.كنند درك اشتباه به خارجي تصاوير
را يادگيري راهكارهاي زبانآموز كه است اين ديگر روش
كاهش يا امتحانات براي شدن آماده واژگان ، يادگيري مانند
جهت گسترده روشهاي آموزشي متناوب روش يك.بياموزد اضطراب
عنوان به.است دوم زبان آموزان زبان به موفقيت افزايش
تمرين مانند نگارش تمرينات در دانشجويان از بسياري مثال
كرده ، فكر اول زبان به ابتدا آنهاميكنند عمل ترجمه
دوم زبان به سپس و آورده كاغذ بر را خود افكار
كنند تشويق را دانشجويان ميتوانند مدرسين.برميگردانند
فايده شرح با و كرده فكر دوم زبان به نگارش هنگام به تا
زبانآموزي ضعيف عادت بر تا كنند كمك خودشان به كار اين
راه آشكار آموزش" كه داده نشان پژوهشها.شوند چيره خود
درس كلاس تجربيات شامل كه منظمي بخش عنوان به "كارها
.ميرود شمار به روش موثرترين ميشود ،
نحوه آموختن و زبانآموزي مورد در مثبت پيامهاي فرستادن
انگيزه افزايش در كه است ديگري روش زبانها رشد و تغيير
هدف ، اين به دستيابي براي.دارد تاثير دانشجويان
واژگان از فهرستي تا كرد تشويق را دانشجويان ميتوان
كار.كنند تهيه شده گرفته آنها اول زبان از كه دوم زبان
كه ميدهد آگاهي دانشجويان به كوچك لغات فرهنگ اين با
زبان به شكلدادن در حد چه تا همسايه كشورهاي ديگر و خود
شوند ، آن مغلوب كه آنچه از بيش و داشته نقش (انگليسي) دوم
.ساختهاند خود مغلوب را آن
مهارتهاي آموزش اهميت خود مقاله در (1996) بلاك برين
مقابل در را بينالمللي تجارت بافت در زباني و فرهنگي
توسعه بر عمدتا كه تدريس محدود روشهاي از محض استفاده
.ميدهد قرار تاكيد مورد دارند تمركز زباني توانايي
ذكر آمده عمل به تحقيقات از حاصل تجربيات و نتايج براساس
افزايش روشهاي بهترين از يكي زبان كلاس در فرهنگي محتواي
ميان كشمكش آن در كه جوامعي در.ميرود شمار به انگيزه
از بسياري مانده ، باقي لاينحل مليگرايي و شدن جهاني
در زندگي مورد در اطلاعات كسب براي فراواني ارزش جوانان
فرهنگ دو هر كه مدرسيني با عقايد مبادله و كشورها ديگر
.هستند قائل ميشمارند ، مهم را
تدريس براي زبانها بومي از هنوز كشورها اكثر در چه اگر
را فرهنگي محتواي ميتوان اما ميشود استفاده دوم زبان
.كرد ارائه مناسب فعاليتهاي و متون انتخاب با درسي هر در
دانشجويان به دقيقه ده درس هر پايان در ميتوان علاوه به
مدرس با و كنند سوال دوم زبان فرهنگ درباره تا داد فرصت
.بپردازند بحث به زمينه اين در خود همكلاسهاي و
كه است آن از حاكي دوم زبان يادگيري پيرامون تحقيقات
اما.است گوناگون متغيرهاي مستلزم انگيزه افزايش و ايجاد
مدرسين به مقاله اين در پيشنهادي روشهاي بهكارگيري شايد
مهارتهاي يادگيري و آموزش در تا كند كمك دانشجويان و
.يابند دست موفقيت به زباني و فرهنگي
وليپور واله
پذيرفت انجام مدرس تربيت دانشگاه در
انگليسي زبان آموزش روز موضوعهاي بررسي
جهان در
انگليسي زبان آموزش زمينه در جهان روز موضوعهاي بررسي
مدرس تربيت دانشگاه در ريچاردز جك پروفسور سخنراني محور
استادان حضور.شد ايراد آذرماه ششم يكشنبه روز كه بود
سخنراني دنبال به جلسه اين كه شد سبب محفل اين در ديگر
كه يابد ادامه پاسخ و پرسش صورت به ريچاردز ، پروفسور
نام صاحب كارشناس اين پرسشها بيشتر خطاب البته
.بود انگليسي زبان آموزش بينالمللي
نظريات در آموزگار نقش خودبه درسخنراني ريچاردز پروفسور
ابتكارات كلاس در ميتوانند معلمان گفت و كرد اشاره جديد
قالب چارچوب در راصرفا خود و دهند نشان خود مناسباز
متناسب نقشي چنين واقع در.نبينند مقيد بالا از شده مشخص
است يادگيري فرايند كننده تسهيل عنوان به آموزگار نقش با
وظيفه بر مبتني كه آموزش سنتي نظريات در وي نقش با كه
متفاوت است ، گيرنده ياد به دانش انتقال در آموزگار معين
بايد آموزگار گفت ريچاردز موضوع ، اين تبيين در.است
به راه اين در و كند فراهم كلاس در را يادگيري شرايط
برخي در كه شد خواهد محسوب نيز نوآور و پژوهشگر نوعي
.است شده مطرح متاخر آموزشي نظريات
و درسي برنامه كلاس ، محيط آموزگار ، انعطافپذيري بر وي
كرد خاطرنشان و تاكيد دانشآموز مختاري خود نتيجه در
به زبان آموزش خصوص به آموزش درصد آموزشگاهها 75 دربرخي
ديگر ، عبارت به.است شده برنامهريزي و رسمي صورت
بايد بلكه باشد ، متكي كلاس و آموزگار به نبايد زبانآموز
برخوردار خود آموزش فرايند هدايت جهت كافي اختيار از
.باشد
برخي با گفتوگو خلال در كه تجاربي برخي به ريچاردز
مورد دركرد اشاره است ، داشته مختلف كشورهاي در معلمان
را برزيلي آموزگار يك تجربه وي شلوغ ، كلاسهاي اداره شكل
گروههاي به را خود نفره كلاس 80 آموزگار اين.داد توضيح
يك به را گروه هر اداره و كرده تقسيم نفره پنج چهار ،
موردوظايف در پيش از گروه رهبران.بود كرده محول رهبر
نتيجه ، دربودند شده توجيه خود تكليف انجام چگونگي و خود
پرجمعيت كلاس يك با باشد مجبور كه آن جاي به آموزگار
گروه چندين فعاليت شاهد ميتواند همزمان بزند ، سروكله
.ميشود هدايت آن رهبر و اعضا ابتكار با كه باشد كوچك
انگليسي ، زبان آموزش در اينترنت و رايانه نقش مورد در
نميتواند رايانه كه كرد عقيده اظهار اينگونه ريچاردز
زبان چون شود ، آموزگار جانشين نزديك درآينده دستكم
پيشرفت كه هرچند است ، اصيل و واقعي ارتباط فرعي محصول
آن با ارتباط نوع كه است گونهاي به رايانهاي فنآوري
سوي به و ميشود خارج فعلي تاخيردار حالت از تدريجا
.ميرود همزمان ارتباط
بازده بهبود چگونگي مورد در پرسشي به پاسخ در ريچاردز
وضعيت بهبود گفت كشورمان در انگليسي زبان آموزش كلاس
تمام مشترك هدف تحصيلي پيشرفت نيز و كلاس وبازده آموزش
اين بررسي.است جهان كشورهاي در آموزش وزارتخانههاي
بازده مورد معتبردر آمارهاي وجود نيازمند البته موضوع
پيشرفت سطح دانست بايد.است انگليسي زبان مثلا آموزش
زبان مختلف مهارتهاي در آموزش سال چند از پس دانشآموزان
واژگان ، نيزيادگيري و فهم و نگارش مكالمه ، خواندن ، همچون
.است چقدر تلفظ و زبان دستور
گريزي هنجار مورد در علمي محفل اين در حاضران از يكي
و اينترنت ظهور با خصوص به كه امروزي انگليسي زبان
از است ، يافته گسترش الكترونيك پست مانند آن كاربردهاي
كرد خاطرنشان نگراني اين به پاسخ در وي.پرسيد ريچاردز
معناست ، يعني زبان محتواي انتقال كار مبناي اينترنت در
سبب سرعت به نياز كه است ترتيب اين به.زبان قالب نه
نقض الكترونيك نامههاي در نگارش قواعد از بسياري ميشود
داراي انگليسي زبان هرحال به داد ادامه ريچاردز.شود
موفق آموزان زبان حتي و اصيل گويشوران از غني ذخيره چنان
كه انگليسي خاص گونههاي ميرسد نظر به بعيد كه است
قانونمند انگليسي گسترش روند بر نيازهاست ، و محيط زاييده
.بگذارد منفي تاثير
نعيمي وحيدرضا:از گزارش
نبايد قرآني ، فرهنگ گسترش براي تلاش
تبليغاتي و فرهنگي نهادهاي اختيار در صرفا
باشد
و سازمانها قرآني موفق فعاليتهاي :علميفرهنگي گروه
گسترش براي تلاش كه است آن نشاندهنده مختلف ارگانهاي
و فرهنگي نهادهاي اختيار در صرفا نبايد قرآني فرهنگ
.باشد تبليغاتي
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني سيدعطاءالله دكتر
بينالمللي نمايشگاه هشتمين از بازديد از پس شب شنبه
خلاقيت تاثير تحت همه از بيش اينكه بيان با كريم قرآن
از نبايد:گفت است گرفته قرار قرآني كارهاي در جوانان
انتقال جوان نسل به را پيام همه كه داشت انتظار نمايشگاه
.كند جذب قرآني فرهنگ به را توجه كه است آن هدف بلكه دهد
وسيعي بخش اينكه به اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
جوانان و نوجوانان كريم قرآن بزرگ نمايشگاه مخاطبان از
قرآن كه هستند شاهد نمايشگاه اين در آنها:گفت هستند
به تبديل بلكه است نمانده باقي مساجد گوشه در فقط مجيد
قرآني كارهاي و تابلوها زيباترين در و است شده فرهنگ يك
.است جلوهگر
و دانشگاهها اطلاعرساني اختصاصي شبكه
بهرهبرداري به چهارشنبه تحقيقاتي ، مراكز
ميرسد
اختصاصي شبكه يا ،"كشور علمي شبكه" :فرهنگي علمي گروه
چهارشنبه صبح تحقيقاتي ، مراكز و دانشگاهها اطلاعرساني
و علمي شخصيتهاي حضور با مراسمي طي جاري آذرماه 25
به ايران صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان محل در فرهنگي
سازمان عمومي روابط گزارش بهميرسد بهرهبرداري
ملي ، طرح اين افتتاح با ايران ، صنعتي و علمي پژوهشهاي
گسترده و مستقل زيرساخت يك از كشور دانشگاههاي شبكه
مركز و دانشگاه و 160 شد خواهد برخوردار مخابراتي
متصل اينترنت جهاني شبكه به كشور شهر در 36 تحقيقاتي
.گرديد خواهند
|