تصوير قاب در ايراني بزرگ خانواده
فرانسه در ايراني فيلمساز موفقيت 4
اوكراين در كمان رنگين فيلم
خراسان در فيلم جشنواره
شيكاگو در ايران سينماي ماه يك
مديريت پيام
تصوير قاب در ايراني بزرگ خانواده
درنگارخانه"راستاني محسن" عكسهاي نگاهيبهنمايشگاه
سيحون
محسن" تكچهرههاي نمايشگاه عنوان "ايراني خانواده"
حيطهها اكثر در كه است اخير سالهاي مطرح عكاس "راستاني
پشت را متعددي آزمونهاي و دارد دستي عكاسي ، گونههاي و
.است يافته نيز توفيق و گذاشته سر
در را آن بخش نخستين كه "ايراني خانواده" مجموعه
پروژههاي از يكي واقع در ميبينيم ، حاضر نمايشگاه
با اين از پيش او.دارد سر در راستاني كه است متعددي
كرده اجرا وسيعي سطح در را زيادي موضوعات بسيار ، جديتي
و حمايت بدون خلاق عكاسي بزرگ فعاليتهاي ليكن است ،
و ميمانند راه نيمه در قدرتمند تهيهكنندههاي پشتيباني
شايد نمييابند ، بروز و ظهور فرصت اجتماعي عرصه در هرگز
از بسياري ايران معاصر عكاسي عرصه در نقصان و ركود اين
عكاسي فضاي و داشته نگه پنهان نظرها از را آن قابليتهاي
خلاقيت حال ، اين بادارد نگه راكد هميشه مثل را هنري
در كه چنان است مشكلات اين از وي فرار در راستاني
نگاه و ديد آشكار ، و پنهان كمبودهاي همه با رويارويي
مشكلات و موانع كه ميكند گل چنان راستاني خلاق و ويژه
نهايت در و ميگذارد سر پشت را كردن عكاسي و ديدن
.مينشاند ديوار سينه بر را عكسهايش
تك ياد به را بيننده ذهن كه روشي و راه از روي دنباله
سوق آمريكايي سرشناس عكاس "آودون ريچارد" چهرههاي
محسن اما آيد حساب به راستاني كار ضعف شايد ميدهد
ديد و روش و راه و نميگزيند دوري تداعي اين از راستاني
و ميبندد كار به را پيشگامي و استاد هر يا و "آودون"
و آزموده راههاي كارگيري به و روي دنباله اين اگر
عكاسي خاطره و ياد سوي به را بيننده شده ، شناخته
.است شده عايد عكاس مطلوب خود دهد ، سوق تاثيرگذار
دوربين داشتن اختيار در با راستاني موقعيتي و حال هر در
را خود نظر مورد عكس زمينه ، پس سفيد پارچه و متوسط قطع
عكسهاي متساويالاضلاع چارچوبههاي در.گرفت خواهد
آودون ريچارد تاثيربخشي از بيش آنچه "ايراني خانواده"
دوربين برابر در كه است آدمهايي حضور ميكند ، خودنمايي
.ميكنند نگاه عكسها بيننده به و ايستادهاند راستاني
جهت در و غيرمستقيماند گاهي و مستقيم گاهي نگاهها اين
.پذيرفتهاند صورت مخاطب و عكاس و موضوع رابطه تشديد
تمامي برداشتن ميان از است راستاني محسن مدنظر آنچه
مخدوش را مخاطب و موضوع صريح ارتباط كه است زوايدي
عنوان به سفيد پارچه يك از منظور همين به و ميكنند
صرفا واسطهاي بيهيچ تا ميكند استفاده پسزمينه
ارتباط گويي.بگذارد نمايش به را آدمهايش طبيعي موقعيت
را آدمها حقيقي شناسنامه ديگر ، نشانههاي و موضوع ميان
را بيننده واقعيت ، بياغراق و صريح طرح اما ميكند ، مخفي
ساده چهره پشت پس در كه آدمها دروني زندگي جريان در
و عكاس ارتباط اين بر علاوه.ميدهد قرار آنهاست
صميمي ، گونهاي به ايراني خانواده مجموعه در موضوعاتش
وراي از البته صد و است شناسانه انسان ديدگاهي به ناظر
.ميگردد رويت قابل نيز اجتماعي اوضاع و نقش آدمها چهره
انسانها ، مختلف گونههاي روابط بر حاكم تناقضات و تضاد
انعكاس از كه ميسازد رودررو مجموعهاي با را بيننده
را عكاس تفسير و تحليل و رفته فراتر مرسوم واقعيت
مدلهاي گزينش و انتخاب در راستاني واقع در.است پذيرفته
.دارد عنايت آنها ظاهري صورت از فراتر چيزي به خود
خود شهيد فرزند عكس پدر ، كه درحالي شهيد رزمنده خانواده
و جنگ لباس با نيز شهيد برادران و گرفته آغوش در را
تمامي عكس اين در گرفتهاند ، فرا را پدر پيرامون اسلحه
عكس در چيز هيچ و برخوردارند خود ويژه حالت از چهرهها
.باشد مانده دور عكاس ريزبين نگاه از كه نميشود مشاهده
ديگر خانوادههاي از ديگري عكسهاي با را عكس همين اگر
فقير خانواده و مرفه خانواده روحاني ، مرد خانواده همچون
راستاني هنرمندانه نگرش و تحليل متوجه كنيم ، مقايسه
حضور كه ميكنيم مشاهده عكسهايي ميان اين در.شد خواهيم
دنبال ايراني خانواده جمع دركنار و ميان در را عكس عنصر
در كه را خود خانوادگي عكس مقدس مشهد زائر ميكند ،
ميدهد ، نشان بيننده به است گرفته يادگار به مقدس بارگاه
خانواده موضوع دل از راستاني عكسها ، از دسته اين در
رسانهاي همچون عكاسي ماهيت پرداخت و طرح به ايراني
.ميزند نقب فراگير
را ما كمنظير پروژه اين اجراي و طرح در راستاني توفيق
ميگرداند ، مانوستر اجتماعي عكاسي وسيعتر كاربردهاي با
مقصودي منزل سر به را موضوع اين بتواند راستاني اگر
كه شد خواهيم مواجه شاخص مجموعهاي با بيترديد برساند
و شد خواهد واقع مثمرثمر نيز جامعهشناختي بررسيهاي در
.يافت خواهد خاص جايگاهي ايراني معاصر عكاسي فرهنگ در
است ، نگاري -تيپ بر مبتني بيشتر كه عكاسي نوع اين در
اجتماعي شناخت به اجتماعي تيپهاي دقيق مطالعه با عكاس
جادويي رسانه از را او وسيع دانش كه دستمييابد وسيعي
.ميگذارد نمايش به همزمان طور به جامعه و انسان و عكاسي
گونههاي و تيپها تركيب از مجموعهاي "ايراني خانواده"
اجتماعي شرايط و فرهنگ سايه در كه است متفاوتي انساني
بيترديد و ميدهند ادامه خود پرتنوع زندگي به مشترك
خانواده اين از راستاني كه عكسهايي دقيق تفسير و تحليل
اين از بيش بسيار زماني و فرصت به است نموده فراهم بزرگ
قالب در ايراني انسان مختلف گونههاي حضور.است محتاج
عكاس است لازم كه است فراگير و گسترده چنان مجموعه اين
نمايد ، مجموعه اين تكميل صرف را طولاني بسيار زماني
پيرزن و پيرمرد كشاورز ، كارگر ، قبيل از مختلف تيپهاي
محلي ، نوازنده سلاخ ، فروش ، كلهپاچه دست ، به زنبيل
مرد جوان ، پسر و دختر بازار ، تيپهاي و كوچه مردم بازاري ،
چوپان ، مرد متجدد ، و سنتي تيپهاي شهري ، و روستايي زن و
اين در كودك و جوان و پير و مرد و زن خلاصه و گاويار پسر
و شناخت دارند ، وانكارناشدني قاطع نقشي فراگير مجموعه
تك قالب در انساني گونههاي همه واقعيت ثبت و ترسيم
و واقعي اسنادي همچنين و هنري آثار همچون كه چهرههايي
حيطه در را راستاني محسن كار يافتهاند ، نمود اجتماعي
آن آميخته نيز عكس اجتماعي كاربردهاي كه خلاقه عكاسي
جديد آثار انتظار به را بيننده و گذارده نمايش به گرديده
.مينشاند راستاني
اصل شهرتي مجيد
فرانسه در ايراني فيلمساز موفقيت 4
و جشنواره تنديس افتخار ، ديپلم فرانسه اوبان جشنواره
محسن ساخته "سنگي دستهاي" فيلم به را خود نقدي جايزه
اهدا جشنواره فيلم بهترين عنوان به ايران از اميريوسفي
"سينماسگ" فيلم به ديگري نقدي جايزه و افتخار ديپلم و كرد
داستاني فيلم بهترين عنوان به احمدلو شاهد ساخته
.داد اختصاص جشنواره
افتخار ، ديپلم دريافت به موفق سالجاري در فيلم اين
بهترين عنوان به ريال ميليون مبلغ 6 و جشنواره تنديس
و ملي جشنواره هفدهمين از مطلق مفهوم به جشنواره فيلم
.گرديد جوان سينماي كوتاه فيلم بينالمللي جشنواره پنجمين
حضور با فرانسه اوبان شهر در جشنواره اين اختتاميه مراسم
.شد برگزار كوتاه فيلم فيلمسازان از كثيري جمع
نخست جايزه مشترك بطور نيز ديگر ايراني فيلم دو
خود به را پاريس "اوبرويليه" سال 2000 سينمايي جشنواره
.دادند اختصاص
يك" از عبارتند فيلم دو اين فرانسه راديو گزارش به
ابوالفضل ساخته "گال" و ثالث شهيد سهراب اثر "اتفاقساده
بمناسبت هفته اين چهارشنبه روز از حال همين درجليلي
از 18 فيلم از 55 بيش درپاريس ، پاييزي 2000 جشنواره
از تعدادي حضور با روز مدت 21 به ايراني كارگردان
.ميآيد در نمايش به فيلمها اين كارگردانان
در حضور با است توانسته ايران سينماي اخير سالهاي در
.كند جلب خود به را قاره اين افكارعمومي توجه اروپا
اوكراين در كمان رنگين فيلم
ايراني جوان فيلمساز اميني عليرضا ساخته كمان رنگين فيلم
مولوديست جشنواره داستاني فيلم بهترين افتخار ديپلم
.كرد خود آن از را اوكراين
جايزه نيز فيلمساز همين ساخته "شرح بدون" مستند فيلم
در را مستندسازان انجمن فيلم بهترين افتخار ديپلم
.است داده اختصاص خود به جوان سينماي جشنواره
خراسان در فيلم جشنواره
اقشار و هنرمندان و گناباد شهرستان محلي مسئولين حضور با
موسسه كمكهاي با شهر اين سينماي تنها گناباد شهر مردم
ارشاد و فرهنگ وزارت سينماي معاونت به وابسته شهر سينما
آغاز را خود فعاليت خدا رنگ فيلم نمايش با و بازگشايي
.كرد
ماه دي تا 16 خراسان 14 استان عكس و فيلم جشنواره سومين
هر كه جشنواره اين.شد خواهد برگزار بجنورد شهرستان در
چون اهدافي ميشود ، برگزار استان شهرهاي از يكي در سال
هنر زمينه در ناشناخته و جوان استعدادهاي پرورش و كشف
تعالي و پويايي سوي به هنرمند جوانان هدايت و تصويرگري
.ميكند دنبال را
استفاده (ع)علي حضرت مكتب فضايل و ارزشها به خاص نگرش
نيز و اجتماعي مستند عكسهاي و فارسي ادبيات متون از
.است خراسان عكس از دوره اين ويژگيهاي از صنعتي عكسهاي
شيكاگو در ايران سينماي ماه يك
در ايراني فيلمهاي نمايش دوره يازدهمين برنامه در
ميكس و شهبازي پرويز ساخته نجوا ايراني فيلم دو شيكاگو
.درميآيند نمايش به مهرجويي داريوش ساخته
فيلم مركز ساله همه آران ، اطلاعرساني واحد گزارش به
پاييز فصل در ايراني فيلمهاي نمايش به اقدام شيكاگو
برنامه اين ايراني فيلمهاي ميان در امسال كه ميكند
كارگرداني به نجوا فيلمهاي آمريكا شيكاگو در پرطرفدار
با مهرجويي داريوش كارگرداني به ميكس و شهبازي پرويز
نمايش به آران هنر رسانه موسسه بازاريابي و عرضه
.درميآيند
باد و بيد ،(فرمانآرا بهمن) ياس عطر كافور ، بوي
كفشهاي با دختري ،(پيتز رفيع)پنجم فصل ،(طالبي محمدعلي)
،(ميركريمي رضا)سرباز و كودك ،(صدرعاملي رسول)كتاني
برد خواهد را ما باد ،(درويش رضا احمد)مهر ماه متولد
فيلم همراه به (كيميايي مسعود)اعتراض و (كيارستمي عباس)
، ديگر(سري رامين)آمريكا مقيم ايراني كارگردان ساخته مريم
از.هستند شيكاگو فيلم مركز در ايراني فيلمهاي
، شهبازي پرويز ميكس و نجوا فيلمهاي دستاندركاران
و نقد جلسات در حضور براي خسروشكيبايي و فرازمند فرامرز
.شدهاند دعوت آمريكا به تماشاگران با گفتوگو بررسي
جين آمريكايي فقيد منتقد احترام به شيكاگو فيلم مركز
.ميشود ناميده منتقد اين نام با سال 2000 از سيسكل
مديريت پيام
چيست؟ بيستويكم قرن مديران اصلي ويژگيهاي
به ميتوان مديريتي ويژگيهاي نظر از را ويكم بيست قرن
:كرد تقسيم زير عصر چهار
ششگانه ، رضايتهاي مديريت عصر (1
خلاقيت ، و هوشمندي عصر (2
شبكهاي ، ارتباطات عصر (3
.سازماني درون زنجيرههاي عصر (4
را اعصار اين از هريك ويژگي مورد در مختصري توضيح
:ميخوانيد
ششگانه رضايتهاي مديريت عصر
:از عبارتند گانه شش رضايت
مشتريان رضايت -1
كاركنان رضايت -2
مديريت رضايت -3
جامعه رضايت -4
بينالمللي رضايت -5
زيست محيط رضايت -6
خلاقيت و هوشمندي عصر
مديريت روشهاي بهكارگيري با آن در بايد كه است عصري
آن در كه مديريت از عصري.بپردازيم ابداع و خلق به
بر قبلي تاكيد كه عصرياست بارز مشخصات از نوآوري
كاركنان قبال در مسئوليت به را خود جاي كاركنان مسئوليت
خلاقيت و هوشمندي ايجاد به كه مديريتي.است داده
:باشد داشته قابليت زير زمينه سه در بايد ميپردازد ،
خلق يا و ايجاد كسب ، در سازماني مهارت) سازماني دانش *
(دانش
معنيدار سيستمهاي ايجاد براي مهارت) سيستمي دانش *
(اطلاعات و دانش كسب براي
جمعي دانش يك از جديد دانش ايجاد در مهارت) گروهي دانش *
.(شود ايجاد نميتواند خاصي فرد توسط لزوما كه
شبكهاي ارتباطات عصر
اطلاعاتي ، مشاركت افزايش اطلاعات ، عصر رسيدن فرا
با را اطلاعات دريافت سرعت و سهولت و سريعتر ارتباطات
و كار و كسب زمينه در موضوع اين و آورده ارمغان به خود
را تاثير اين.است داشته بيشتري تاثير شركتها سطح در
رواج.كرد مشاهده كار فرآيندهاي و سازماندهي در ميتوان
اختيار تفويض روشهاي در تغيير و (FLAT) مسطح سازمانهاي
زمينه در گروهي و تيمي كار تشويق و سازماندهي زمينه در
توسعه كه ميرود انتظار.است تحولات اين جمله از عملياتي
مديريت طبيعت در بيشتري تحولات (Networking) شبكهاي كار
.كند ايجاد شركتها
سازماني درون زنجيرههاي ايجاد عصر
موجب اقتصادي بينالمللي وابستگيهاي در روزافزون روند
به ملي مرزهاي فراسوي در موسسات و شركتها تا است شده
زنجيرهها اين در.شوند متصل شركتي درون افقي زنجيرههاي
كار به مشغول مختلف فرهنگي زمينههاي با مردماني غالبا
يك جز چيزي امروزي ، بزرگ شركتهاي زاويه اين از.هستند
در اصلي هدف.نيستند كامل زنجيره يك به اتصال حلقه
اين است ممكن كه جايي تا كه است اين محوري قابليت مديريت
افزايش آن ، طريق از و تقويت زنجيره درون در اتصالها
اين بارز نشانههاي از يكي.شود محقق هزينه كاهش و منافع
آن در كه است صنعتي ساختار در تحول ايجاد روند ،
.ميگيرد قرار اهميت مركز در مصرفكننده
مديريت مشاوره صنعت در موجود چالشهاي :مقاله گزيده
ژاپن مديريت انجمن رئيس -ميكاهي تاتسوكي :نوشته
جعفرينهر عبدالرضا :تهيهكننده
|