موسيقي جشنواره برگزاري ايام با همزمان
موسيقي اندوه تا شعر سروري از ;فجر
فجر دهه با همزمان دختران هنري اثر 800
درميآيد نمايش به
شيشهاي عطردانهاي نفيس مجموعه نمايش
موسيقي جشنواره برگزاري ايام با همزمان
موسيقي اندوه تا شعر سروري از ;فجر
شبيه خوزستان ، زبانان عرب ميان در "علوانيه" سبكآوازي *
است مازندران مردم "اميري آواز"
است شكوفا هنري خوزستان ميانعربزبانان در سخنسرايي
شده نقل سينه سينهبه اجتماعي شرايط بدترين در حتي كه
و ها ، قصهنويسي(تمثيليه) نمايش هنر شعر ، كنار در.است
اما ميكند ، طي را خود نمو و رشد دوران نيز موسيقي هنر
.است داشته سروري اينها همه بر همواره شعر
رواج و اسلامي امپراتوري گسستگي از پس خوزستان ، در
تجمع محل مشعشع ، آل فرمانروايان دربار ملوكالطوايف ،
شاعران ، اين سرآمد.بود شاعران و دانشمندان شيعه ، فقيهان
كه است حويزي معتوق ابن به معروف موسوي شهابالدين
براي را او ديوان بيروت "دارصادر" انتشارات اخيرا
سليماني ، سلمان ملا.است كرده چاپ تجديد بار چندمين
شاعراني از قيم اسحاق طاهربن دسبولو فالح قيم ، اسحاق
.برخوردارند خاصي شهرت از معاصر دوران كهدر هستند
لهجه به هم فصيحو زبان به هم خوزستان ، زبان عرب شاعران
يا"الشعرالشعبي" دوم نوع به ميسرايندكه شعر محلي
.ميشود گفته"العامي الشعر"
ايران ، معاصر وشعر عرب جهان معاصر شعر همانند فصيح شعر
دوميدر اين كه است نو شعر و كلاسيك شعر جريان دو گواه
.است معروف شعرآزاد يا"الحر الشعر" به ميانعربها
از ايران عربزبانان ميان در كنوني كلاسيك يا مقفي شعر
گاهيبا حتي و ميپذيرد تاثير-الشعبي الشعر -محلي شعر
در كه ريشههايي بر شعر ، افزون اين.ميشود يكي آن
انواع داراي دارد ، - جاهليت شعر بويژه -عرب كهن ادبيات
شمار اكنون هم كه شعرآزاد سويي از.هست نيز خود خاص
شعر سبك اين به خوزستان زبان عرب شاعران از فراواني
نوپردازان شعر از هم و عرب جهان آزاد شعر از هم ميگويند
عربي ، كلاسيك شعر گذشته ، در.ميپذيرد تاثير ايراني
به ميتوانستند كه بود روحانيان همانند خاصي قشر ويژه
.بياموزند را عربي زبان اصول و قواعد و بروند قم يا نجف
جبار و نزاري شعاع سيد طرفي ، صالح شيخ كرمي ، محمد شيخ
.كردهاند چاپ كتابهايي شعري ، زمينه اين عباسيدر
:خوزستان عربزبانان (الشعبي الشعر) محلي شعر انواع
-5(المجمر)الميمر -4(يزله) هوسه -موال 3 -ابوذيه 2 -1
-الحدو10 -دارمي 9 -مباراه 8 -7(كوبيه) چوبيه -عتاب 6
گلايد -الريحاني 14 -درسع 13 -نايل 12 -الركبان 11
الفصحي و الشعبيه القصائد -15(قلائد)شعر
خوزستان زبان عرب مردم موسيقي
"عتاب" ،"ابوذيه" همانند شعر وامدارانواع عرب موسيقي
خوان آوازه گروههاي.است آن نظاير و "بسته" يا "دارمي"
و ادوات با ميگويند"الخشابه" آنان به محل در كه
گروههاي اكنون.ميكنند كار موسيقيعربي سازهاي
به كه گرفتهاند خود به منظمتري و علميتر شكل موسيقي ،
از استفاده اخيراميشود گفته "الموسيقيه الفرق" آنها
.است شده متداول نيز غربي سازهاي
دارد محليوجود بسيارغمناكعربي آواز و موسيقي نوع
ناميده "علوانيه" ابوشهلا ، علوان مبدعآن نام به كه
در.است مازندران مردم "اميري" آواز نظير ميشودو
يا"بسته" اما ميشود احساس واندوه غم نوعي نيز "عتاب"
خوانده جمعي شكل اغلببه و فردي شكل به هم كه "ابوطگه"
.همراهند پايكوبي با شاديوگاه با ميشود
پايكوبي با همواره نيز"چوبيه" و "هوسه" شعر نوع دو
.همراهند
درونمايه بيشتر كه است شعررباعي نوعي - اصولا - هوسه
در.ميشود خوانده - دو هر -عزا و عروسي در و دارد حماسي
كردن ، يزله هنگام.ميگويند "يزله" هوسه به فارسي زبان
شاعر كه آن از پس ميآيندو گرد كننده يزله دور جمعيتي
جمعيت ، همراه خواند ، را اش"هوسه" يزلهكننده ، يا
.ميكنند همسرايي يزلهكننده با را چهارم مصرع ، پايكوبي
سه رديف واژه كه است مصراع چهار داراي نيز "چوبيه"
مختلف واژه سه بلكه متشابهنيست نخست ، لزوما مصراع
اين به ;متشابهاست يزله با "چوبيه" عملي حركات.است
شمشير با فردي و جاييمينشينند در جمعي كه ترتيب
.ميدهد پاسخ همسرايي فقطبا جمع و ميدهد حركاتيانجام
است ، باقي شادگان فلاحيه در فقط پايكوبي نوع اين آثار
كلا عباسو دشت بنيطرفو ميان چوبيهدر نوعي اما
ميدهندو هم دست به دست گروهي كه است رايج خوزستان غرب
.ميدهند انجام رقصكردي يا لبناني"دبكه" همانند رقصي
محلي موسيقي سازهاي
بالا در سوراخ سه كه چسبيدهاست هم به ني عدد دو:مطبگ
كه است طرفباز يك از مطبگ.دارد پايين در سوراخ سه و
گروهي موسيقي مطبگ ، ساز.ميدمند آن در قسمت همين از
.است
در سوراخهايي و دارد ني يك فقط كه است سازي: ماصول
.است كوتاهتر ني از "ماصول".هست پايينآن و بالا
نيز ايران مناطق ساير در كه است "ني" همان:الناي
.دارد كاربرد
بالا سوراخدر هفت تشكيلميشودكه ني يك از:العذبه
فقط كه است حزيني ساز العذبه.دارد پايين در سوراخ يك و
چوپانان اكنون.خواند آواز نميتوان آن همراه و دارد صوت
كاربرد فقط العذبه.ميكنند استفاده موسيقي ساز اين از
بخش آرام حالتي اندوهناكش لحن علت به و دارد نوازي تك
.دارد
ناميده "دمبك" فارسي به و تمپو آن به بندريها:الطبله
.ميسازند چوب از را الطبله.دارد تفاوت طبل با و ميشود
ماهي نوعي پوست با را آن ديگر دهانه و باز آن دهانه يك
گوسفند يا گاو يا كوسه پوست با يا "جريه" نام به محلي
تمپو يا طبله با خوزستاني عربي موسيقي در.ميپوشانند
عربي آوازهاي و ترانهها ويژه كه ميشود زده تندي ريتم
هم دنبك ساز اين به گاهي محليها.است استان اين محلي
.ميگويند
آن به فارسي زبان در كه است دمبك نوعي نيز دف:الدف
.ميشود گفته دف همان يا "دايره"
و ميكنند سوراخ را آن دورادور كه دف نوعي:الزنجاري
به دف دادن تكان هنگام كه ميبندند آن به كوچكي تشكهاي
با را آن ميتوان.ميكند صدا ايجاد و خورده آن حاشيه
صفحه نوعي "اسنوچ" يا سچابيقدانست همانند زنگي دايره
كش تكهاي با را آن رقص هنگام كه است مدور و كوچك فلزي
كولي زنان توسط بيشتر ابزار اين.ميبندند انگشتان سر به
.ميشد استفاده
طرف يك از را روغن يا نفت خالي گالن:ربابه يا رباب
و ميگذرانند آن وسط از را اسب دم موي چند و بازميكنند
با.است جديد ويالن همان رباب ، .مينوازند برآن آرشه با
با ميتوان.ميآورند پايين و بالا را تار "چعبالربابه"
.نواخت را دستگاهها انواع ربابه ،
ميان در كه است ايراني موسيقي ساز يك اساسا كه:سنتور
.دارد رواج نيز خوزستان عربزبانان
عزاداري مراسم در فقط اكنون كه است بزرگ طبل همان:دمام
.ميرود كار به رزمي موسيقي ابزار يك عنوان به و محرم ماه
طبق و تبارند هندي بلكه نيستند عرب كوليها:كوليها
جا آن زبان گزيدهاند سكونت كه هرجا آمده دست به اطلاعات
سكونت خوزستان جاي جاي در كوليها.گرفتهاند ياد را
ملاثاني و دستگاه چهارصد محلههاي در اهواز ، در و دارند
كوليها البته.ميكنند زندگي آبادان شهر حاشيه در نيز و
.نبودهاند بيتاثير عربي موسيقي حفظ در
رايج خوزستان عربزبانان ميان در نمايش نوع دو:هنرنمايش
شبنشينيها يا عروسيها در كه است نمايشهايي يكي.است
آن به كه ميشود اجرا ديگر مناسبتهاي و جشنها يا
نمايش شكل به ميتواند تمثيليه.ميگويند تمثيليه
اغلب و حرفهاي ندرت به بازيگرانشود اجرا هم راديويي
هستند نقدي و هجوآلود اكثرا ها"تمثيليه"هستند آماتور
وارد مردم به كه ستمي از يا زندگي نابهنجار شرايط از
و كننده سرگرم تم داراي اغلب نمايشها گونه اينميشود
.هستند كميك
نقاط ساير در كه است تعزيه تئاتر يا نمايش دوم ، نوع
ماه روزهاي در تعزيه نمايشهاي.ميشود اجرا نيز ايران
انجام شهرها و روستاها در عاشورا ، روز در بهويژه و محرم
يا"دايره" آن به خوزستان در كه تعزيه نمايش در.ميگيرد
دقيق و اصيل شكلي به كربلا واقعه ميگويند "شبيه"
لباس ، زبان ، ميشود اجرا هنرمندانه شيوهاي به و بازسازي
و پرچمها و رنگها حتي و جنگي ابزارهاي ديگر و شمشير
سال چهارصد و هزار در قوم اين نياكان كه است همان شعارها
.جنگيدهاند آنها با پيش
با بتواند كه ميگيرد عهده به كسي را (ع)حسين امام نقش
(ع)حسين امام كه كند تكرار را خطبهاي همان عربي فصاحت
.بود گفته دشمنانش به خطاب
طرف بني عزيزي يوسف
فجر دهه با همزمان دختران هنري اثر 800
نمايشدرميآيد به
هنري اثر تهران 800 دختران تجسمي هنرستان هنرجوي 170
قرار عموم ديد معرض در فجر مبارك دهه مناسبت به را خود
.ميدهند
اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره عمومي روابط گزارش به
ميخورد چشم به نمايشگاه اين در كه آثاري تهران ، استان
هنرستان اين پيشدانشگاهي و سوم دوم ، سالهاي هنرجويان از
.است مجسمهسازي و عكاسي گرافيك ، نقاشي ، رشتههاي در
در واقع هنرستان رمحل د بهمنماه تا 20 يادشده نمايشگاه
پذيراي نورمحمدي شهيد خيابان پيچشميران ، خيابان
.بود خواهد بازديدكنندگان
تا 18 ساعتهاي 14 بين ميتوانند تجسمي هنرهاي دوستداران
هنرهاي هنرستان.كنند مراجعه مزبور نشاني به بازديد براي
اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره به وابسته دختران تجسمي
.است تهران استان
شيشهاي عطردانهاي نفيس مجموعه نمايش
شيشهاي عطردانهاي از نفيس مجموعهاي بار نخستين براي
ميگيرد بر در را شيشهاي شيء يكصد كه مختلف ادوار
سفالينههاي و آبگينه موزه در فجر دهه ايام با همزمان
.ميآيد در نمايش به ايران
تزئينات و ساخت تكنيك نوع بر بنا شيشهاي كوچك ظروف اين
گروه در 5 و برخوردارند مختلفي اشكال از دوره هر در رايج
.شدهاند دستهبندي
رايجترين زمره در ظروف نوع اين كارشناسان اعتقاد به
كه ميباشند قالب در دميده و گلي قالب شيشهاي ساختههاي
ميلاد از پيش تا 50 از 550 مديترانهاي كارگاههاي در
خوشبو ، گياهي روغنهاي نگهداري منظور به و ميشده توليد
.شدهاند طراحي آرايشي مواد و عطرها
و آبگينه موزه شيشهايدر عطردانهاي نمايشگاه
سي خيابان خميني ، امام خيابان در واقع ايران سفالينههاي
براي بعدازظهر تا 5 صبح ساعت 9 از بازديد و شده داير تير
.است آزاد عموم
|