سبز فيلم جشنواره برگزيدگان
!خانگي وسيله يك تلويزيون
شبكه يك و راديويي ايستگاه سه تعطيلي
تركيه در تلويزيوني
رااز تلويزيون ماليات صربستان پارلمان
كرد لغو برق قبض
مدني جامعه و جمعي رسانههاي
دوره سومين هفتادو نامزدهاي معرفي با
را هاليوود آسيا ، سينماي اسكار جوايز
كرد مغلوب
سوم هزاره در آفريقا سينماي
نداشتم قصد :ميگويد "دايره" پناهياز جعفر
بسازم سياسي فيلم
مستمر و تازه آزموني
تئاتر صحنه بر
در فرانسه كشور معماري آثار نمايشگاه
يافت گشايش يزد دانشگاه هنري فرهنگي مركز
سبز فيلم جشنواره برگزيدگان
سبزديروز فيلم بينالمللي جشنواره دومين:هنري گروه
به را بهترينها جشنواره داوران و داد پايان خود بهكار
كوچك موجودات به فيلم بهترين جايزه:كردند اعلام شرح اين
به دوم جايزه فرانسه ، از "كلود نوريدساني" ساخته عالم
جايزه و ايران از رضايي ناهيد ساخته "عاطفه و آب" فيلم
دو.يافت اختصاص رمضاني جواد ساخته "گل راز" به سوم فيلم
و "رازاني ابوالفضل" بهكارگرداني ساده ماجراهاي فيلم
ايران از يغمائيان بهروز كارگرداني به "ابري سفينه"
را محيطزيست سازمان ريالي ميليون ده جايزه مشتركا ،
"آناناسيف جين" به نيز داوران ويژه لوح.كردند دريافت
.شد اهدا "آرال خشك درياي" فيلم كارگردان
!خانگي وسيله يك تلويزيون
گسترده تبليغات مورد در اسلامي جمهوري خبرگزاري:اشاره
اين نقش و داخلي شبكههاي در آگهي جذب براي تلويزيون
منظر از كه است كرده تهيه را گزارشي فراگير ، رسانه
را آن هم با است ، تعمق قابل رسانهاي ، كارشناسي
:ميخوانيم
كه است تبليغي عنوان "رسانهجمعي گستردهترين تلويزيون"
نقش تلويزيون برصفحهسياه زنگ يك طنين با اخيرا
.ميبندد
دارد ، وجود ايران در تلويزيون درباره مختلفي ديدگاههاي
ميدانند ، ناكارآمد مخاطبان جلب در را رسانه اين عدهاي
فكري طيف و كردهاند عادت تلويزيون ديدن به ديگري عده
از بيشتر مخاطبان جلب براي تلويزيون است معتقد ديگري
را فكري طيف اين و گرفته فاصله آنها اعتقادات و ارزشها
.است كرده خوددور از
چگونه بصري و سمعي رسانه يك فعاليت حوزه در گستردگي
گيرندههايي تعداد شامل گستردگي اين آيا ميشود؟ ارزيابي
آيا ميشود؟ وارد يا ساخته كشور يك در سالانه كه است
ارزيابي براي مناسبي شاخص تلويزيون ، آنتنهاي تعداد
است؟ آن گستردگي ميزان
توزيع گستردگي پرسش ، اين به پاسخ در دانشگاه ، استاد يك
اين "فراگيريفيزيكي" از نمودي را تلويزيون آنتنهاي
.دانست رسانه
به توجه با تلويزيون ، بودن "گسترده" وي ، گفته به
اين اما نيست ، غلطي شعار دارد رسانه اين كه قابليتهايي
پوشانده ، عمل جامه شعار اين به حد چه تا ما تلويزيون كه
.است مطالعه قابل
واجاق كمد يخچال ، مثل را تلويزيون خانهدار ، خانم يك
واز ميكند توصيف خانه هر ضروري وسايل از يكي گاز ،
"وكور سوت" روز چند باعنوان تلويزيون شدن خراب روزهاي
.ميكند ياد
را ترم پايان امتحانات تمام":ميگويد نيز جواني دختر
عادت وضع اين به ديگر و خواندهام درس تلويزيون ، باصداي
".كردهام
را تلويزيون"شبانهروزي" دبيرستان آخر سال دانشآموز اين
.دانست خود همكلاسيهاي از بسياري مشكل
رسانه هر از بيش كه تلويزيون بودن روشن آيا وصف ، اين با
روزهاي و ميكند پر را ايراني خانوادههاي وقت ديگري ،
معيار است ، ميدان يكهتاز روزنامهها نبود در تعطيل ،
هماهنگي نيز و رسانه اين به مردم علاقه سنجش براي مناسبي
ميرود؟ شمار به مخاطبان واقعي نيازهاي با آن برنامههاي
ندارد ، توجهي تلويزيون به كسي وقتي كه ديدهايم بارها"
".ميماند روشن خالي ، اتاق در حتي گاه و است روشن
فشار" نكته ، اين يادآوري با دانشگاه فارغالتحصيل يك
كه ميداند "فرهنگي عادت" نوعي را "تلويزيون دكمه دادن
مناسب برنامهريزي فقدان" علت به و زمان مرور به ما مردم
.گرفتهاند خو آن به "خود فراغت اوقات و كار زندگي ، براي
را تلويزيون دانشگاه ، استاد و فيلمساز ،"رفيعا بزرگمهر"
"ما زندگي متن موزيك" اتاق ، گوشه در خود دايمي حضور با
ميدهيم ، اجازه خودمان به ما:ميگويد و كرده توصيف
در و بدهيم جواب تلفن به كنيم ، صحبت هم با غذابخوريم ،
.بيندازيم تلويزيون صفحه به نگاهي گاهي هراز ضمن ،
يعني سال ، تا 12 سني رده جلب در تلويزيون:ميافزايد وي
،"دارند سروكار كمتر تفكر با اصولا" كه افرادي جمع در
.است موفق بسيار
برنامههاي كه پرسش اين به پاسخ در دانشگاه استاد اين
بيشتري طرفداران اجتماعي طبقه و قشر ميانكدام در سيما
بار صدها كه را داستاني ميخواهيد اگر":گفت دارد ،
شكل به هم باز شنيدهايد ، بدي مضرات و خوبي محاسن درباره
انتخاب را سيما شبكههاي از يكي كافيست بشنويد ، ديگري
".كنيد
را ثابتي باورهاي كه كساني براي تلويزيون:ميگويد رفيعا
مطرح برايشان نو مسايل ندارندكه نيازي وديگر پذيرفتهاند
پيدا طبقات و سطوح همه در افراد قبيل اين و است خوب شود ،
.ميشوند
دانشگاهي تحقيق يك به استناد با دانشجو ، ،"صرفي طاهره"
را تلويزيون مخاطبان بيشترين خانهدار خانمهاي":گفت
ميبرند سر به خانه در را زيادي اوقات چون ميدهند تشكيل
در كه دارد را ويژگي اين روزنامه ، خلاف بر تلويزيون ، و
".كرد استفاده آن از ميتوان روزانه ، كارهاي انجام حين
بودن ، تصويري صوتي ، دليل به تلويزيون وي ، عقيده به
ويژگي همين و است برخوردار بالايي تاثيرگذاري ازقدرت
.ميبرد بالا جامعه قبال در را آن مسئوليت
كه حالي در است ، جمعي رسانه يك تلويزيون":ميافزايد وي
".ميكند عمل گروهي رسانههاي مثل
رسانه اين "گزينشي" عملكرد معناي به سيما بودن "گروهي"
استكه انتقادي اجتماعي ، حتي و فرهنگي سياسي ، ابعاد در
به مختلف اشكال به گزارش ، اين در مصاحبهشوندگان
.كردهاند وارد تلويزيون
از خودش گفته به كه دولتي اداره يك خدمات بخش كارمند
را طنز نمايش چند و فوتبال تنها برنامههايسيما
برق ، نه و دارد آب نه محلهشان كه كساني ميگويد ميبيند
.ندارند تلويزيون در جايي
ندارد ، نوشتن و خواندن سواد كه مسن آبدارچي اين عقيده به
مرفه نيمه و مرفه قشر زندگي از الگويي دائما تلويزيون
.جامعهميكشد بيبضاعت قشر رخ به را
"گزينششخصيتها"بردن زيرسوال با نيز دانشگاه استاد يك
موثر مخاطبان در دافعه ايجاد در را امر اين تلويزيون در
.دانست
در مردمي ، محبوبيت وجود با كه برد نام مشهوري شاعر از وي
حالي در نشد ، مطرح تلويزيون در بار يك حياتشحتي زمان
در نويسنده و منتقد و شاعر نام به افراد برخي كه
.دارند دائمي حضوري تلويزيون
تلويزيون ، كه اين براي":ميافزايد دانشگاه استاد اين
افراد ، همه نداردكه ضرورتي باشد جمعي رسانه گستردهترين
مردم از زيادي عده اگر اما ببينند ، را برنامهها همه
نميبينند ، را سيما برنامههاي از كدام هيچ بگويند
".ميرود سوال زير تلويزيون فراگيري
و ميدهند تشكيل را كشور كل جمعيت از بالايي درصد جوانان
فراگيري ادعاي كه رسانهاي هر براي جوانان نظر جلب
اگرچه.ميرسد نظر به ضروري باشد ، داشته بودن ياگسترده
تحقيقات به تلويزيون ، و جوانان رابطه درباره نظر اظهار
غالب اجمالي بررسي يك در اما دارد ، نياز گستردهتري علمي
.ميكنند نارضايتي ابراز تلويزيون از جوان شوندگان مصاحبه
:ميگويد اينباره در فرانسه زبان رشته آموخته دانش يك
كه ميخورند افسوس ما بزرگهاي مادر و پدربزرگها هنوز
وضع اگر اما گرفته ، را سنتي شبنشينيهاي جاي تلويزيون
باشند اميدوار ميتوانند كند ، پيدا ادامه منوال همين به
.شود احيا دوباره شبنشينيها كه
زاويه از نمايش كارگردان و دانشگاه استاد "آريا داود"
گرفتار ما تلويزيون.ميكند نگاه سيما عملكرد به ديگري
واحدي رويه از حتي سليقهها اين كه است خاصي سليقههاي
.نميكند پيروي
چيزي است مجبور ما كشور در تلويزيون ساز برنامه يك"
اين به نهايت در و برنخورد جا هيچ و هيچكس به كه بسازد
"بگويم؟ چه اصلا كه ميرسد نقطه
در تلويزيون تاثيرگذاري ميزان از مثالهايي ذكر با وي
حفظ براي تلويزيون تلاش":ميگويد دنيا كشورهاي ساير
درك قابل ميكند ، ايجاب مصلحت كه مواقعي در مردم آرامش
اساسي مسائل كتمان با كند ، عمل اينطور هميشه اگر اما است
".ميكند بياعتماد خود به نسبت را تماشاگران مردم ، زندگي
در اطلاعرساني ضعف از صداوسيما دانشكده فني دانشجوي يك
از روزنامهها حاضر حال در:ميگويد و كرده انتقاد سيما
.ميكنند عمل تلويزيون از بهتر اطلاعرساني نظر
از نيز آگهيها و تبليغات زمينه در سيما "گزينشي" روش
.است فراگير رسانه اين مخاطبان انتقادهاي ديگر
را رسانه اين گستردگي درباره تلويزيون تبليغ فيلمساز يك
از برخي تبليغاتي (نمونه) تيزر پخش از سيما امتناع با
شعار با مغاير را امر اين و كرد مقايسه سينمايي فيلمهاي
.ميداند سيما فراگيري
كارشناسي آخر سال دانشجوي ،"نوروزي محمد" عقيده به
سفارش به را كالا كنندگان توليد تلويزيون شعار خبرنگاري ،
اصلي هدف اما ميكند ، تشويق تلويزيون به آگهي بيشتر هرچه
.است مخاطبان ذهن در رسانه اين موقعيت تثبيت آن ،
با مبحثي به دانشگاهي ، درسي كتابهاي به استناد با نوروزي
سياستگذاران با مخاطب سازگاري و همراهسازي" عنوان
صورتي در تلويزيون:ميافزايد و كرده اشاره "رسانهاي
سازد همراه خود با را مخاطبان بتواند كه بود خواهد موفق
.است "شناسي مخاطب" تحقق گرو در همراهي اين و
سيما و صدا دانشكده كارگرداني رشته كارشناسي دانشجوي يك
اعتماد مخاطبان در بتواند كه صورتي در تلويزيون:ميگويد
.است رسانه تاثيرگذارترين كند ، ايجاد
كار مشغول تلويزيون در است قرار اينكه با حاضر حال در
.نيستم آن بينندگان از شوم ،
ناخواه خواه تلويزيون ، فراگيري با "گستردگي" درباره بحث
كه چرا ميكند ، مطرح را سيما برنامههاي كيفيت موضوع
منطقي توجيه برنامهها كيفي ارتقاي بدون كميت به توجه
.ندارد
شعار جاي به اگر تلويزيون ، بسياري ، اعتقاد به
"جمعي رسانه پربارترين" شعار "جمعي رسانه گستردهترين"
.مييافت دست نيز كمي گستردگي به ميكرد دنبال را
شبكه ايجاد كرده زندگي لندن در مدتها كه ايرانيان از يكي
توسعه براي سيما مسئولان تلاش از عيني مثالي را "جم جام"
يك:ميگويد خواندهو رسانه اين فعاليت دامنه كمي
بسيار انتخابهاي غربي كشورهاي در تلويزيون ايراني بيننده
در خود علاقه مورد برنامههاي تماشاي براي زيادي
اين در ايران تلويزيون شدن وارد و دارد مختلف شبكههاي
در.آبهاست سوي آن در مخاطبان نيازهاي درك نيازمند رقابت
آبها ، سوي آن در جامجم شبكه ايراني بيننده كه حالي
روشن كشورش رويدادهاي از آگاهي اميد به را تلويزيون
درباره كه ميشود روبهرو برنامه مجري با اغلب ميكندو
مادر و پدر به احترام ضرورت همچون بديهي موضوعات
.ميكند سرايي سخن
هماكنون سيما برنامههاي است معتقد ديگري فكري طيف
جلب اميد به تلويزيون و است مخاطبان نياز پاسخگوي
.دهد تن مختلف برنامههاي پخش به نبايد بيشتر مخاطبان
شبكه يك و راديويي ايستگاه سه تعطيلي
تركيه در تلويزيوني
چهارشنبه روز تركيه تلويزيون راديو بر نظارت عالي شوراي
مناطق در تلويزيوني شبكه يك و راديويي ايستگاه سه فعاليت
و سال يك مدت به مجموع در را كشور اين شرق جنوب كردنشين
.كرد تعطيل نيم
زبان به آهنگ پخش امر اين علت ،"مليت" روزنامه نوشته به
و 336 هزار يك اكنون هم تركيه در.است شده اعلام كردي
اين از كه دارند فعاليت خصوصي تلويزيوني و راديو شبكه
تلويزيوني كانال و 280 راديويي كانال و 56 هزار يك تعداد
.است
سطح در تلويزيوني و راديو برنامههاي پخش و تاسيس اجازه
.است تلويزيون راديو بر نظارت عالي شوراي انحصار در تركيه
تخصيص با است مستقل و غيردولتي سازمان يك كه سازمان اين
تلويزيونهاي و راديو برنامههاي و فعاليت بر فركانس ،
.ميكند نظارت محلي
رااز تلويزيون ماليات صربستان پارلمان
كرد لغو برق قبض
طريق از كه را مالياتي صربستان پارلمان نمايندگان
از دولتي تلويزيون هزينههاي تامين براي و برق قبضهاي
.نمودند لغو ميشد ، اخذ شهروندان
عادلانه اين:گفتند قانون اين لغو با موافق نمايندگان
مجبور ندارند تلويزيون كه افرادي از عده آن حتي كه نيست
.شوند آن هزينههاي پرداخت به
پارلمان در صربستان جمهوري دارايي وزير "دليچ بوژيدار"
انجام براي مهمي گام تلويزيون ، ماليات لغو:گفت كشور اين
جديدي تشكيلات ايجاد و دولتي تلويزيون در ضروري اصلاحات
.ميآيد بشمار
تلويزيون هزينههاي تامين براي جديدي منابع زمانيكه تا
.شد خواهد تغذيه دولت بودجه از نشود پيدا دولتي
مدني جامعه و جمعي رسانههاي
مهر دبيري امير *
در كار بدوشروع در روزنامهنگار و خبرنگار يك
تذكرات با تلويزيون راديو و روزنامهها تحريريههاي
استفاده مواردضرورت اين از يكي ميشود ، مواجه فراواني
به خبري پوشش ندادن و خصوصي بخش به مربوط اخبار از نكردن
در كه هم دليلي اولين.نهادهاست گونه اين برنامههاي
و مذكور نهاد اقتصادي منافع ميشود ، ذكر اقدام اين توجيه
است درحالي اين.است آن براي تبليغي جنبههاي از پرهيز
و دارند غيراقتصادي ماهيت كشور ازنهادهاي بسياري كه
زيست ورزشي ، ادبي ، هنري ، سياسي ، فرهنگي ، كاركردهايشان
.است...و مددكاري اجتماعي ، محيطي ،
و قهر همانا كه دارد ديگر واقعيتي از حكايت مساله اين
رسمي رسانههاي و دولتي نهادهاي تاريخي ناسازگاري
از نگارنده منظوراست ملت متن از برخاسته بانهادهاي
اجتماعي علوم صاحبنظران اجماع و اشتراك همان مدني جامعه
مدني جامعه.است اجتماعي حيات عرصه نودر مفهوم اين از
آستانه تا فردي حيات از بعد اجتماعي فضاي دربرگيرنده
در فعال مدني نهادهاي ديگر عبارت به.است دولتي حيات
فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي ، گوناگون زمينههاي
و نميكنند ارتزاق عمومي بودجه از كه..و وادبي هنري
نميشوند محسوب حاكميت برنامههاي و سياستها رسمي حامي
.ميدهند تشكيل را مدني جامعه اصلي شاكله و
.است نوشتار اين نگارش از ما منظور كه مطلب اصل اما و
رسانههاي متاسفانه است مدني نهادهاي به رسانهها نگاه
و فرهنگ از پيروي به مطبوعات و سيما و صدا از اعم كشور
نگرش و نگاه در اساسي تغييري هنوز حاكميتگرا سنتي نگرش
اعتباري و رسميت و ندادهاند نهادها قبيل اين به خود
نهادهايي تنهافعاليت گويي.نميشوند قائل آنها براي
كنند مي ارتزاق عمومي بودجه از كه دارد رسميت و مشروعيت
اعتبار تنها نه زد ، فعاليتي به دست مردمي تشكلي اگر و
.كرد گرم را بازارشان آن انعكاس با نبايد بلكه ندارد ،
دوره سومين هفتادو نامزدهاي معرفي با
را هاليوود آسيا ، سينماي اسكار جوايز
كرد مغلوب
رقيبان فارابي سينمايي بنياد عمومي روابط گزارش به
.شدند معرفي جهان سينماي جشن بزرگترين
هنرهاي و علوم فرهنگستان رئيس -رمي رابرت سهشنبه ، صبح
اسكار جايزه صاحب -كتيبيتس همراه به -آمريكا سينمايي
و هفتاد نامزدهاي "ميزري" فيلم براي زن بازيگر بهترين
تا كردند معرفي را فرهنگستان سالانه جوايز دوره سومين
برندگان اعلام انتظار چشم جهان سراسر در دوستان سينما
فروردين دوشنبه 6)مارس 2001 يكشنبه 25 روز در سال 2000
-استيومارتين اجراي با را اسكار مراسم و بمانند (1380
.باشد نظارهگر -آمريكا برجسته كمدين
آمريكايي فيلم سه قبلي ، هاي پيشبيني مطابق اگر
و بريتانيايي اسكات رايدلي كارگرداني به "گلادياتور"
سادربرگ استيون كارگرداني به "بروكوويچ ارين" و "قاچاق"
نامزد مهم رشتههاي از بسياري در طلايي ، نخل صاحب
پيشتاز نامزدي مورد دوازده با "گلادياتور" و شدهاند
ببرخيزان ، "بايد را اصلي شگفتيآفرين است ، رقابت عرصه
از زبان خارجي فيلمي مقام در كه كرد تلقي "پنهان اژدهاي
.است گرفته قرار دوم رده در نامزدي ده با تايوان كشور
ماندارين زبان به درامي خويش ، زادگاه به بازگشت در انگلي
و كاران رزمي نبردهاي موازي گسترش با كه كرده كارگرداني
داشته ، وا تحسين رابه منتقدان و بينندگان ;عشق پرشور قصه
به بريتانيا و آمريكا در دلار ميليون از 60 بيش فروشي با
انگليسي دنياي گيشههاي در بازيرنويس فيلم موفقترين
.است شده مبدل زبان
كه است زبان خارجي فيلم سومين "پنهان اژدهاي خيزان ، ببر"
خارجي فيلم بهترين و فيلم بهترين جايزه دو دريافت نامزد
"زيباست زندگي" و سوئدي تروئل يان "مهاجران" ;است شده
اين به و 1999 سالهاي 1972 در ايتاليايي بنيني روبرتو
خارجي فيلم بهترين جايزه دو هر و يافتهاند دست توفيق
چنين با يك هيچ اما دادهاند ، اختصاص خود به را زبان
سالن در 1200 كه نشدهاند مواجه شگفتانگيزي استقبال
پيش مدتها و درآيند نمايش به كانادا و آمريكا در سينما
دلاري ميليون صد جهاني فروش مرز از نامزدها اعلام از
.كنند عبور
و حس" با سال 1996 در زبان ، انگليسي سينماي در كه انگلي
دست به اسكار نامزدي هفت -اوتسن جين رمان براساس - "درك
دور فرهنگستان چشم از "يخ توفان" با بعد سال دو و آورد
فيلم موزون حركات طراح -وپينگ و يئون همكاري با ماند ،
چويون اعجابانگيز هنرنماييهاي براي را راه "ماتريس"
-"نميميرد هرگز تومارو" فيلم بازيگر -يئوه ميشله و فات
چين در را كينگ سلسله جنگجويان داستان تا است كرده باز
.كنند بازگو فمينيستي گرايشهايي با نوزدهم قرن
جشنواره در بار نخستين كه "پنهان اژدهاي خيزان ، ببر"
شد ، روبهرو بياعتنايي با و شد گذاشته نمايش به كن فيلم
;ندارد سرسختي رقباي زبان خارجي فيلم جايزه تصاحب راه در
از ايناريتو گونزالس الخاندرو ساخته "لعنتي عشق"
جدا" بلژيك ، از درودر دومينيك ساخته "مشهور همه ، " مكزيك ،
و چك ، جمهوري از هربيك يان ساخته "ميافتيم فرو هم ، از
. فرانسه از ژائوئي انيس ساخته"ديگران ذائقه"
در كه كلاسيكز پيكچرز سوني شركت سينمايي پديده اين اما
نمايش نيويورك در سينما سالن در 6 تنها دسامبر ماه
بهترين عنوان زماني اندك در و كرد آغاز را خود افتتاحيه
چهارده نامزد و كرد دريافت "تايم" مجله از را سال فيلم
شد ، بريتانيا سينمايي هنرهاي و علوم فرهنگستان جايزه
در فيلم بهترين جايزه تصاحب براي را دشواري بسيار مبارزه
لاسه جديد ساخته "شكلات" چند هر;داشت خواهد پيش
خانه قوانين" و "من سگي زندگي" كارگردان -سوئدي هالستروم
از ، است شده اضافه مدعيان جمع به لحظه آخرين در -"سيدر
تقسيم تحليلگران از بسياري و نيست برخوردار چنداني بخت
را "قاچاق" و "بروكوويچ ارين"فيلم بين در سادربرگ آراء
گلدن جوايز در كه "گلادياتور" ميدانند ، او بخت كاهش سبب
فيلم اين رقيب مهمترين است ، شده ظاهر صلابت با نيز گلدب
.ميشود محسوب آسيايي
ببرخيزان ، " براي انگلي اسامي كارگرداني ، بهترين رشته در
استيون ،"گلادياتور" براي اسكات ، رايدلي"پنهان اژدهاي
واستفندالدري "بروكوويچ ارين" و "قاچاق" براي سادربرگ
ونكته ميخورد چشم به "اليوت بيلي"بريتانيايي فيلم براي
كارگرداني هيچ تاكنون سال 1938 از كه است آن توجه قابل
در )است بوده نشده جايزه نامزد سال يك در فيلم دو براي
(.بود يافته دست مهم اين به كورتيز مايكل سال 1938
در تايوان سينماي نماينده فرهنگستان ، مهم جوايز ميان از
جوايز اين اما ;ندارد نامزدي هيچ بازيگري چهاررشته
.بود خواهد همراه بسيار حديثهايي و باحرف نيز پرهياهو
اول نقش مرد بازيگر بهترين اسكار جايزه دريافت نامزدهاي
و شاعر نقش ايفاي براي خاويرباردوم:از عبارتند
،"فروبيفتد شب آنكه از پيش"فيلم در كوبايي رماننويسي
در امروزي كروزئهاي رابينسون نقش براي هنكس تام
"فيلادلفيا" جايزهبراي تصاحب دوبار از پس"دورافتاده"
نقش در كرو راسل ،(1994) "فارستگامپ" و (1993)
تحسينهاي از پس محبوبيت اوج در انتقامجو "گلادياتور"
براي ادهريس مان ، مايكل "خودي" در بازي براي گذشته سال
كارگرداني به "پولاك" در نقاش پولاك جكسون نقش در بازي
در بدنام دوساد ماركي نقش ايفاي براي راش جفري و خودش
."درخشش"براي اول نقش اسكار يك تصاحب سابقه با "شاپركها"
را بخت بيشترين همگان زن اول نقش بازيگر بهترين رشته در
و حقيقي شخصيتي نقش ايفاي براي رابرتز جوليا آن از
بهنام اجتماعي اصلاحطلبانه حركات در فعال چهرهاي
بازيگراني همه او رقيبان ولي ميدانند ، "بروكوويچ ارين"
در" شكلات"در بينوشفرانسوي ژوليت:هستند مطرح و قابل
ميريزد ، هم به را شهري كه فروشي شكلات مغازه صاحب نقش
در آمريكا جمهور رئيس معاون نقش در "رقيب" در آلن جوان
"رويا يك براي مرثيهاي" در برستاين آلن رسوايي ، آستانه
لوراليني و تلويزيوني ، برنامههاي به معتاد مادري نقش در
كه تنها مادري درنقش "كني حساب من روي ميتواني" در
.ميگردد باز خانه به بيگانهاش خود از برادر
ماند مكدور فرانسز و هادسن كيت "شكلات" براي دنچ جودي
و "اليون بيل"براي والترز جولي ،"مشهور تقريبا" براي
زن بازيگر بهترين نامزدهاي "پولاك" براي هاردن مارسياگي
سايه" براي دافو ويلم ،"رقيب" براي بريجز جف و دوم ، نقش
فيني آلبرت ،"قاچاق" براي تورو دل بنيسيو ،"خونآشام
"گلادياتور" براي فنيكس وجواكين "بروكوويچ ارين" براي
.هستند دوم نقش بازيگر بهترين نامزدهاي
سوم هزاره در آفريقا سينماي
اواگادوگو در آفريقا پان سينمايي جشنواره هفدهمين
.كرد كار به آغاز بوركينافاسو پايتخت
جنبههاي جشن ، اين در" جشنواره ، برپاكنندگان گفته به
كم و مترقي متحول ، پيش از بيش سينمايي
.شد خواهد ، ارزيابي"هزينه
تحت جشنواره اين داد گزارش اواگادوگو از فرانسه خبرگزاري
ادامه اسفندماه سيزدهم تا ،"جديد فناوري و سينما" عنوان
.مييابد
:داشت اظهار جشنواره ملي رئيسكميته "كاهون ژوزف"
به آفريقا داردورود نظر در عنوان اين انتخاب با كميته"
و جديد سينماي نوگرايي و كارآيي نشانه با را سوم هزاره
".كند مطرح هزينه كم
اختيار در بهانه به نميتواند آفريقا:افزود كاهون
.بگيرد قرار سينمايي پيشرفتهاي حاشيه در امكانات نداشتن
در نيز صدا و تصويربرداري جديد فناوريهاي از نمايشگاهي
.شد خواهد برپا جشنواره اين حاشيه
تشكيل يكبار سال دو هر سال 1969 از كه جشنواره اين در
از.ميكنند شركت آفريقايي كوتاه و بلند فيلم ميشود 108
"يننگا" بزرگ جايزه دريافت براي فيلم حدود 20 تعداد اين
.ميپردازند رقابت به
و منتقد فيلمساز ، "بوقدير فريد" برعهده داوري هيات رياست
.است تونس در سينما تاريخ استاد
برابر آفريقا منطقه فرانك ميليون يك يننگا جايزه ارزش
.است يورو و 620 هزار هفت
نداشتم قصد :ميگويد "دايره" پناهياز جعفر
بسازم سياسي فيلم
در بار نخستين براي پناهي جعفر ساخته آخرين "دايره" فيلم
.شد گذاشته نمايش به تهران در خصوصي نمايش يك
است ، نكرده دريافت عمومي نمايش مجوز تاكنون كه "دايره"
جشنواره نوزدهمين جشنوارههاي جشنواره بخش در بود قرار
به شد برگزار تهران در جاري سال ماه بهمن در كه فجر فيلم
از فيلم اين مخالفتكارگردان ، با كه شود گذاشته نمايش
است ايراني زن داستان 8 كه "دايره" فيلم.شد حذف بخش اين
بينالمللي جشنواره نخست جايزه ،"شيرطلايي"جاري سال ، در
تعدادي در تاكنون فيلم اينكرد دريافت را ونيز 2000 فيلم
اين اما است درآمده نمايش به خارجي جشنوارههاي از
گذاشته نمايش به تهران در "دايره" كه است بار نخستين
.ميشود
كارگردان "پناهي جعفر"فيلم اين نمايش از پس
از ديگر يكي "پرتوي كامبوزيا" ،"دايره"ونويسنده
در آن ، فيلمبردار "بدخشاني بهرام" و فيلمنامه نويسندگان
سينماي علاقهمندان از نفر از 300 بيش حضور نشستيبا
.دادند پاسخ "دايره" درباره شده مطرح پرسشهاي به ايران
در"دايره" فيلم ميخواست دلم:گفت نشست اين در پناهي
را آن ضعف نقاط تا درآيد نمايش به عمومي تماشاگران ميان
.دريابم
من بلكه نيست فمينيستي "دايره" فيلم:افزود كارگردان اين
روش اين به و ساختم فيلم جامعه آدمهاي از تعدادي درباره
يا كسي از اينكه نه كنم مطرح را انساني مسايل ميخواستم
.نيست كردنوظيفهمن دفاع چون كنم ، دفاع چيزي
فيلم نداشتم قصد من:كرد تصريح "دايره"فيلم كارگردان
سياسي فيلمساز و سياسي فيلم از بهشدت چون سياسيبسازم
.ميآيد بدم
:گفت ايران در فيلم اين نمايشعمومي عدم درباره پناهي
نمايش براي و انجاميد طول به ماه دايره 9 فيلم ساخت
جلسه ساعت هشت معاونتسينمايي بامسئولان آن عمومي
دلايلي به كشور سينمايي مسئولين داد ادامه وي.داشتيم
پس و نپذيرفتم من كه شود كم فيلم از دقيقه ميخواهند 18
براي روز سه مدت به فيلم كه دادند اجازه من به آن از
.شود منتقل كشور از خارج به ونيز فيلم جشنواره در شركت
در "دايره" كردن مطرح براي مطبوعات از كارگردان اين
در فيلم حضور براي كارگردانان كانون تلاش و عمومي افكار
.كرد قدرداني خارجي جشنوارههاي
و دارد وجود هم هنرمندان براي "بسته دايره":گفت پناهي
.برسانند اثبات به را خود كار آنها تا است لازم زمان
نوشتن در كه "پرتوي كامبوزيا" همچنين نشست اين در
اين:گفت است ، كرده همكاري پناهي با دايره فيلمنامه
اجتماعي شرايط به بلكه نيست زنان از دفاع در فيلمنامه
از جديدي سبك دايره فيلم دستاندركاران.است پرداخته
در و كردهاند فيلمانتخاب اين براي را فيلمبرداري
براي دايرهوار فرم از آن ، صحنههاي از بسياري
.است شده استفاده فيلمبرداري
:گفت جلسه اين در دايره فيلمبردار بدخشاني ، بهرام
به.است شده انجام ماه دو مدت در فيلم اين فيلمبرداري
وار دايره فيلمبرداري فرم بود قرار كه آنجا از وي گفته
از يكي (فيلمبرداري مكانهاي)لوكيشن انتخاب بنابراين باشد
.بود فيلم اين مشكلات
را "سفيد بادكنك"سينمايي فيلم دايره از پيش پناهي جعفر
جشنوارههاي از بسياري در فيلم اين كارگردانيكرد ،
.كسبكرد موفقيتهايي خارجي و داخلي
"دوست" ،"كيش"همچون مستند كوتاه فيلمهاي ساخت همچنين وي
.دارد خود هنري كارنامه در را "دوم نگاه" و
مستمر و تازه آزموني
و ملي تئاتر پژوهشي نشستهاي برگزاري مناسبت به
هنري حوزه در ايراني نمايشهاي امكانات ويژگيهاو
پيدا اثري نتوانستهاند هنوز ايران تئاتر دانشجويان *
آغاز در اروپايي تئاتر اجرايي شيوههاي درباره كه كنند
حضور تئاتري ، گروههاي پيدايش چگونگي ايران ، در حضور
تئاتر سالن صحنه ، در اجرايي تحولات ايران ، تئاتر در زنان
بدهد آنها به قانعكننده و كافي پاسخهاي..و ايران
قطبالدين كار تازهترين "گمشده قبيله هفت" از تصويري
تاجيك اختر :از عكس صادقي
جدي اساسا هيچگاه ما كشور در نمايش هنر قلمرو در پژوهش
و گريخته و جسته كه پژوهشي فعاليتهاي عموم و نشده فرض
و مستمر روندي ميگيرد ، صورت علاقهمند افرادي به متكي
.است نداشته تاثيرگذار
چند تنها ايران در تئاتر طولاني نهچندان تاريخ طول در
درباره نرسد ، هم دست دو انگشتان تعداد به شايد كه كتاب
كه است شده نگاشته ايران در تئاتر تكامل و تحول تاريخ
و نبوده مانع و جامع مولف نگاه آثار اين عمده در البته
.است مشهود آنها در موشكافانه و تحليلي نگرشي فقدان
حدودا -كوتاه نسبتا تاريخ همين در كه است تاسف جاي
و ابهامات اروپايي ، تئاتر حضور بدو از -ساله دويست
در تنها كه دارد وجود ايران تئاتر درباره بسياري سوالهاي
مقطع اين به اشاراتي تئاتري غير و تئاتري كتاب چند
از پس و پيش تئاتر فصلنامههاي نيز و است شده تاريخي
دليل به اما.كردهاند پر را خلا اين تاحدودي كه انقلاب
سبب آنها نشر و چاپ در منظم استمرار و كافي حمايت عدم
را كافي تاثيرگذاري نيز نشر در پژوهشي جريان اين تا شده
ايران تئاتر تاريخ بم و زير دانستن تشنگان و باشد نداشته
.نكند سيراب را
كنند پيدا اثري نتوانستهاند هنوز ايران تئاتر دانشجويان
حضور آغاز در اروپايي تئاتر اجرايي شيوههاي درباره كه
در زنان حضور تئاتري ، گروههاي پيدايش چگونگي ايران ، در
.و ايران تئاتر سالن صحنه ، در اجرايي تحولات ايران ، تئاتر
همين گويي.بدهد آنها به قانعكننده و كافي پاسخهاي..
و تاريكي در ميباشد نيز ما به نزديك كه تاريخي مدت
مصداق به نيز زمينه اين در واقعا و است رفته فرو ابهام
.است مانده نافرجام همگي كوششها تئاتري ، كتابهاي از يكي
آغاز تئاتر خود از اساسا كاستي و بيتوجهي چنين البته
با ما كشور در مستقل هنر يك بهعنوان تئاتر و است شده
آنها ايجاد دلايل نيز آنهاو ذكر كه روبهرواست كمبودهايي
.است گسترده پژوهشي نيازمند خود
موضوعات درباره سخنراني جلسات و ميزگردها سمينارها ،
بهويژه كه بوده برنامههايي از تئاتري ، گوناگون و مختلف
برگزار تئاتر متعدد جشنوارههاي حاشيه در انقلاب از پس
جشنواره تب از نيز برنامههايي چنين متاسفانه و ميشده
.كردهاند فراموش را خود اصلي كاركرد و نمانده مصون زدگي
نيز ميزگرد و سخنراني قالب در پژوهش حتي:بگوييم واضحتر
جدول سطح افزايش ياري به كه شده برنامهاي به تبديل
دادن نشان براي نموداري تا آمده جشنواره برنامههاي
و آماري نگاه يعني.باشد مسئولان بيشتر فعاليتهاي
پيكره به شديدي ضربه متاسفانه نيز بخش اين در.كميتگرا
برگزاري و پژوهش مقوله كه حالي در.است زده تئاتر پژوهش
فرصتي به نياز تئاتر درباره كارگشا سمينارهاي و ميزگردها
يك تكليف نميتوان قطعا و دارد زمان طول در و كافي
جشنواره يك كنار در روز چند در را تئاتري گسترده موضوع
باشد آييني و سنتي نمايش درباره موضوع آن چه.كرد روشن
كنار در جلسات برگزاري..و ملي تئاتر و عروسكي نمايش يا
اين كه شرطي به اما است ، پسنديده و نيكو امري جشنواره
همه از و سال طول در جلساتي برگزاري براي مدخلي جلسات
استخراج مهمتر اين از نيز و آنها نتايج گردآوري مهمتر
.باشد نتايج آن به دستيابي براي عملي راهكارهاي
...و حركت يك آغاز
قرار آن در كه سالي آغاز از هنري حوزه نمايشي امور مركز
يكي پركننده اول نگاه در كه است كرده آغاز را كاري داريم
.ماست كشور تئاتر در پژوهشي كاستيهاي از
نشستهايپژوهشي برگزاري افتاده اتفاق مدت اين در آنچه
امكانات و ويژگيها و ملي تئاتر" عنوان با ماهانه
حضور شاهد آن بر مرور با كه است "ايراني نمايشهاي
هستيم ايران تئاتر رسمدار و اسم پژوهشگران و هنرمندان
ارتباط در نشست كلي عنوان با كه موضوعي باب در بار دو كه
.كردهاند پژوهشي بحث ويا صحبت است
در كه بروشوري استناد به ميتوان موضوعات اين جمله از
در پژوهش براي الگوهايي" موضوع شد ، پخش آن نشست نهمين
ملي تئاتر" ،(كرماني ناظرزاده فرهاد دكتر)"ايران تئاتر
"،(كشاورزي اردشير و ذوالفقاري جواد) "عروسكي نمايش و
دكتر) "معاصر اجراهاي در شبيهخواني عناصر از بهرهگيري
شب كمدي نمايش تحليل و بررسي" ،(صابري پري و خاكي رضا
محمد و امجد حميد صادقي ، قطبالدين دكتر) "سيزدهم
رضا توسط ملي تئاتر باب در سخنراني نيز و (رحمانيان
فتحعلي داود طهمورث ، سياوش عزيزي ، محمود دكتر كرمرضايي ،
.كرد اشاره پسياني آتيلا و چرمشير محمد بيگي ،
برگزاري شاهد ما اول نگاه در شد اشاره كه همانگونه
و ميشود ديده استمرار نوعي آن در كه هستيم برنامههايي
.. و تئاتري همايشهاي جشنوارهويا وجود خاطر به صرفا
پژوهشبه نقش برنامهها اين در.است نشده برگزار.
جا همين تا كه بوده مطرح تئاتر در مستقل پديدهاي عنوان
.ميرود شمار به ارزشمند اقدامي نيز
بايد نشستهايي چنين برگزاري حاصل كه اينجاست سخن اما
ميسر اين بگشايدو ملي تئاتر فراروي عملي راهكاري
براساس نتيجهگيري و مكتوبكردن با مگر شد نخواهد
.علاقهمندان به آنها وارائه شده انجام ونظرهاي بحثها
نهم نشست از گزارشي
وامكانات ويژگيها و ملي پژوهشيتئاتر نشست نهمين
هفت" نمايش بررسي و تحليل به اختصاص ايراني نمايشهاي
.داشت "صادقي قطبالدين" كار و نوشته"گمشده قبيله
سوره نمايشي هنرهاي پژوهش دفتر مسئول "اميني رحمت"
و صادقي قطبالدين ودكتر عهدهداشت به جلسهرا اداره
پيرامون پژوهشگرتئاتر و منتقد"عليآبادي همايون"
گفتوگو و بحث به گمشده قبيله هفت نمايش و ملي تئاتر
.نشستند
اختصاص پاسخحضار و پرسش به نيز پايانجلسه ساعت نيم
.داشت
برشمردنويژگي عليآباديبا همايون جلسه ، آغاز در
كرده ارائه ملي تئاتر زمينه بيضاييدر بهرام آثاريكه
تئاتر آن در كه دانست دورههايي از يكي را چهل دهه است ،
دراين وي.داشت واستمرار شد ايجاد واقعي معناي به ملي
برخي و ساعدي غلامحسين اكبررادي ، نصيريان ، علي بررسياز
خوي خلقو براساس كه كرد ياد ديگر نمايشنامهنويسان
نمايشنامه ايراني جامعه خاص موضوعات ايرانيو شخصيتهاي
بيضايي بهرام از نمايشنامه آباديچهار علي.مينوشتند
جاي ملي نمايشنامه تعريف در كه بارزيدانست آثار از را
نيز و غريب دياري در غروب مثل آثاري.ميگيرند
".ميميرد اكبر پهلوان" چون نمايشنامهاي
وي آمد ، عليآبادي صحبتهاي مقدمه در كه بررسي اين از پس
نمايشنامهنويسان راه دهنده ادامه را صادقي قطبالدين
كارگردان و نويسنده اين گذشته آثار به و كرد ذكر پيشين
"جم مويه" و "ديوانه ببر فرزانه ، مرد" نمايش جمله از
و اثر بهترين را "گمشده قبيله هفت" نمايش و كرد اشاره
نمايش:گفت و دانست صادقي دكتر پيشين تجربههاي حاصل
را فجر تئاتر نوزدهم جشنواره آبروي "گمشده قبيله هفت"
"آرتيستيك" را صادقي اجراي آخرين ويژگيهاي او.كرد حفظ
در را نمايشنامه و كرد ذكر اثر تمام و تام بودن (هنري)
.داد قرار است نمايشي كاملا حال عين در كه ادبي آثار رده
تاثيرگذارترين از يكي را اثر در مغول چهره ترسيم وي
به هم آن -كه ايرادي تنها و دانست نمايشنامه بخشهاي
بازيگري سطح اختلاف دانست ، وارد نمايش به -اميني اصرار
صحبتهاي از پس.ناميد است ، زده ضربه آن يكدستي به كه
خود گذشته تجربههاي بر مروري با صادقي دكتر عليآبادي ،
صادقي.باشد ملي روح داراي بايد ملي تئاتر كه كرد تاكيد
بسيار اروپا تئاتر از او دانش و دانستهها كه داشت اذعان
همين به و است ايران تئاتر درباره دانستههايش از بيشتر
اين به بعد و كرد شروع اروپايي تئاتر از ابتدا وي دليل
تئاتر از برگرفته دانش با ميتوان كه رسيده نتيجه
و شد نزديك ايران سرزمين وتاريخ كلاسيك متون به اروپايي
جامعه مبتلابه نيز حاضر حال در كه كرد مطرح را مسائلي
و كرد اشاره خشونت به جمله از وي.است ايراني
است زمان آن گيرد ، قرار آن در انسان اگر كه موقعيتهايي
را خود تئاتر وي.ميدهد بروز را خود واقعي شخصيت كه
نمايش اصلي مضامين از يكي را "ترس" و ناميد موقعيت تئاتر
در تماشاگران كه نمايش صحنه طراحي درباره وي.كرد ذكر
ميشود اجرا گذري در نمايشگويي و مينشينند صحنه دوسوي
و بنشينند هم روبهروي تماشاگران كه داشتم تاكيد":گفت
از گرفتم نظر در من كه گذري.شوند انديشهواداشته به
كه گذر اين در و ميآيد نفر پنج و دارد ادامه دوسوي
".ميرسند "سكون" به است پويايي نشاندهنده اساسا
امكانات و ويژگيها و ملي تئاتر پژوهشي نشست نهمين
اميني و رسيد پايان به ساعت30/17 ايرانيدر نمايشهاي
يكشنبه 14 روز سال 79 در پاياني نشست كه اعلامكرد
"سووشون" نمايش نشست اين در و شد خواهد برگزار ماه اسفند
قرار بررسي و تحليل مورد محامدي منيژه كارگرداني به
.ميگيرد
بهرامي الهام
تئاتر صحنه بر
مهندسپور فرهاد كار "مكبت" از تصويري
انتقادات عليرغم و فجر تئاتر جشنواره پايان از پس
و جرايد در آن برگزاري كميت و كيفيت بر كه فراواني
شد ، مطرح كشور هنري مديريتي محافل حتي و گروهي رسانههاي
وحدت تالار و شهر تئاتر همين در قرار از كه كشور تئاتر
.است پيگرفته را خويش راه است شده خلاصه
پسياني آتيلا حضور شهر تئاتر اجراهاي در جالبتوجه نكته
ميرسد ، بهنظر كه است تازه نمايشي با كارگردان بهعنوان
كه كارگرداناني ركوددارترين از يكي به ميرود اندكاندك
در را نامش ميبرند ، صحنه به اجرا چندين سال طول در
.كند ثبت (گينس كتاب نه) ايران كارگردانان فهرست
تعداد بر مدعوين تعداد گرفتن فزوني ديگر جالبتوجه نكته
نمايشهايي تمامي در تقريبا است ، شده فروخته بليتهاي
كارتهاي از بيش مهماني كارتهاي تعداد است ، صحنه بر كه
با دژاكام امير اثر "دريايي دزد" نمايش.است شده خريداري
.دارد قرار صدر در فروشي بليت برابر 482 در دعوت كارت 805
قطبالدين دكتر كار "گمشده قبيله هفت" نمايش اگرچه
شده فروخته بليت درمقابل 730 مهمان كارت با 857 صادقي
.است بوده شاهد را بيشتري استقبال
پايان تا "سنگ انقلاب حماسه "نمايش نيز وحدت تالار در
سالنهاي نمايشهاي ساعت و نام زير در.است صحنه بر اسفند
.است شده آورده شهر تئاتر مختلف
-ساعت19 - محامدي منيژه:كارگردان - اصلي سالن:سووشون
ريال بليت20000 قيمت - دقيقه 150
قطبالدين:كارگردان - چهارسو سالن:گمشده قبيله هفت
ريال بليت15000 قيمت - دقيقه 100- ساعت30/19 -صادقي
ساعت18 - مهندسپور فرهاد:كارگردان - سايه سالن:مكبت
ريال بليت15000 قيمت - دقيقه 110-
:ساعت - دژاكام امير:كارگردان - قشقايي سالن:دريايي دزد
ريال بليت15000 قيمت - دقيقه 150- 19
- خورشيد خانه سالن: (همراه نمايش دو) زن نقش -مرد نقش
- ساعت45/18 - هاشمي علي و حسيني كامبيز -كارگردانان
ريال بليت6000 قيمت - دقيقه 75
و 30/15 تا 30/12 ساعت 30/10 از روز هر شهر تئاتر گيشه *
.نمايشهاست بليت پيشفروش آماده تا 30/19
.است تعطيل شنبهها شهر تئاتر *
پورمهدي سام
در فرانسه كشور معماري آثار نمايشگاه
يافت گشايش يزد هنريدانشگاه فرهنگي مركز
همكاري با فرانسه كشور معماري آثار نمايشگاه:هنري گروه
در فرانسه سفارت فرهنگي بخش و يزد دانشگاه پيوند گروه
.يافت گشايش يزد دانشگاه هنري فرهنگي مركز محل
فرهنگي وابسته پرن خانم يزد ، در همشهري خبرنگار گزارش به
آشنايي همايش اين برپايي از هدف:گفت فرانسه سفارت
برقراري دنيا ، كشورهاي معماري دستاوردهاي با دانشجويان
گفتگوي طرح تحقق و جهان دانشگاههاي با مستمر ارتباط
و تابلو نمايشگاه 80 اين در:داشت اظهار وي.است تمدنها
عامران شناسايي و تاريخ معماري ، زمينههاي در پوستر 40
توسط شده اجرا معماري پروژههاي تصوير فرانسه ، كشور
كتاب تعدادي نمايش و جهان مختلف كشورهاي در فرانسه كشور
.است معماري هنر زمينه در بروشور و
|