مصري انديشمند - زكريا فواد با گفتوگو
است دموكراسي اساس تصميمگيري
در تعدد
كتاب معرفي
انديشه تازههاي
مصري انديشمند - زكريا فواد با گفتوگو
است دموكراسي اساس درتصميمگيري تعدد
استقلال به كه است مصري انديشمندان از زكريا فواد :اشاره
بشر حقوق و آزادي سالاز سالهاي وي.دارد شهرت راي
و فكري گردهماييهاي در حضور از همواره و كرده دفاع
شده ، برگزار عربي تماميتخواه نظامهاي توسط كه فرهنگي
.است كرده خودداري
آن انتقادي ابزارهاي و فلسفي پژوهشهاي از زكريا فواد
عرب ، جهان فكري و اجتماعي سياسي ، تشريحمتغيرهاي براي
پيش از مسلمات هيچگونه به فرآيند اين در و كرده استفاده
.است نداده تن ساخته
طيفي كه مانده برجاي فراواني ترجمههاي و آثار وي از
را موسيقي و سياسي اجتماعي ، فلسفي ، انديشه شامل
هفته كه ميخوانيم را گفتوگويي اينجا در.است دربرگرفته
.است داده انجام عرب انديشمند اين با الطليعه كويتي نامه
انديشه گروه
و ارتباطات انقلاب ثمره عنوان به را "جهانگرايي"*
در عرب روشنفكران چرا اصولا و ميبينيد چگونه اطلاعات
دست خود گرايانه مانوي ديدگاه از پديده اين با برخورد
يا مطلق شر يا را پديدهها همه كه ديدگاهي برنميدارند؟
شده آغاز پيشتر خيلي جهانگرايي گرچه.ميبيند مطلق خير
.بود
پژواك جهانگرايي ، كه است درست شما صحبت اين من نظر به -
اغلب متاسفانه ، زيرااست اطلاعات و ارتباطات انقلاب
آنان.مينگرند جهانگرايي به اقتصادي ديدگاه از فقط مردم
چند شركتهاي سلطه معناي به تنها جهانگرايي ميكنند فكر
شركتها اين كه معنا اين به.است جهان بازارهاي بر مليتي
همه كنند ، برخورد تنهايي به بازار هر با كه آن جاي به
شكل به آنها با و ميدهند قرار سبد يك در را بازارها
جهانگرايي از رايج درك همان اين.ميكنند برخورد گروهي
و است صحيح شديد ، يادآور كه را چه آن واقع در اما است ،
هنگام آن از ;است شده آغاز اين از پيشتر خيلي جهانگرايي
كوچك دهكده به جهان تشبيه با روزنامهنگاران از برخي كه
.آوردند ميان به صحبت قضيه اين از
با جهانگرايي كه ميگويند و ميكنند اعتراض برخي اما *
جهان همه از هماهنگ و يگانه رسانهاي سيماي تركيب تجديد
ميشود؟ منجر كيفي هويتهاي محو به بصري فرهنگ سطح در و
سايه در زيرا.دارم اين عكس بر اعتقادي كاملا من -
هويتهاي براي بيشتري و بهتر رسانهها ، فرصت جهانگرايي
جهان همه سطح در را خود تا هست كيفي هويتهاي و ويژه
ميتواند كه را چه آن فرهنگها ساير به و سازند مطرح
.نمايد عرضه بود ، كرده اضافه گذشته در پيشتر يا كند اضافه
اين تحقق براي فرصت جهانگرايي ، پرتو در كه معنا اين به
.است فراهم بهتر بسيار سطحي در امر
جهاني آگاهي پيدايش شاهد مدرنيسم ، پست دوران در آيا *
بود؟ خواهيم نويني
آن.ميناميد مدرنيسم پست دوران را آن چرا نميدانم-
در مدرنيسم عناصر زيرا.است مدرنيسم خود بطن از گفتيد چه
تكميل براي كوششي اين.است نشده تكميل كشورها از بسياري
برخي در استبدادي حاكميت از رهايي و است مدرنيسم عناصر
.ميگردد باز مدرنيسم خود ماهيت به كشورها ، از
كه است نويني گرايش مدرنيسم ، پست دوران از من قصد *
در را فكري فرآوردهاي كه -فكري ساختارهاي از ميخواهد
ساختارها اين حال.رود فراتر -ميكرد محدود تنگ چهارچوبي
و پرورش و آموزش با يا استبدادياند و خواه تماميت يا
.ميكنند كوشش گروهي خرد شكلدهي براي گروهي رسانههاي
در آن از پيروي و انساني اصول سروري گرايش با شما آيا
موافقيد؟ جهاني سطح در رفتارها ساماندهي
و بودهام انساني گرايش داراي زندگيام طول در من -
باشد داشته وجود فراگيري انساني ديدگاه تا ميدهم ترجيح
مايلم و رود فراتر كشورها ميان موجود سياسي مرزهاي از كه
و انسان يك عنوان به جهان از نقطهاي هر در انسان با تا
براي من.شود رفتار كشورش ، و مليت گرفتن نظر در بدون
-باشد داشته كه گرايشي هر - انسان اين فرآوردههاي
.مينهم ارج را آن و قايلم احترام
آيا.كنيم صحبت سالاري مردم درباره اندكي دهيد اجازه *
معرفت نه و ايدئولوژيك نگاهي عرب روشنفكران نميكنيد فكر
برخورد در آنان ديگر عبارت به.دارند دموكراسي به شناختي
كه ميآورند شمار به جادويي كليدي را آن دموكراسي ، با
مطلوب هزينههاي به توجه بدون - را عرب جهان ميتواند
دهد؟ نجات عقبماندگي و تباهي هر از -فرهنگياش و اجتماعي
.نيست مشخصي ايدئولوژي دموكراسي ، كه بگويم مايلم-
ملي فعاليتهاي پيشبرد براي است راهي يا روش دموكراسي ،
.نيست هدف يك خود خودي به اما ميهني يا
راه در جدي گامهاي عربي ، كشورهاي از برخي گرچه*
نبود در نميكنيد فكر آيا اما برداشتهاند دموكراسي
عرب ، جوامع عموم در انباشتهشده و واقعي دموكراسي فرهنگ
بيمار پيكر احتمالا كه نهد برجاي معكوسي آثار موضوع اين
باشد؟ نداشته را تحملش قدرت عرب جامعه
در بايد عناصرش تكميل براي دموكراسي كه است آن مساله -
ميان روابط و تربيت در بايد يعني.شود پياده عرصهها همه
پرورش ، و آموزش نظام در حتي و مدرسه در و خانواده افراد
هماكنون كه شنيدهام من.باشد داشته وجود دموكراسي بايد
كويت در دموكراسي و تربيت پيرامون تربيتي گردهمايي يك
ميدانم ، مهم بسيار را انديشهاي چنين من.است شده برگزار
مرحله آخرين تا مرحله نخستين از ما آموزشي نظام زيرا
.شود بدل دموكراتيك بهآموزش بايد كه است سلطهجو همچنان
تا بدهد گفتوگو و بحث فرصت نونهالان به كه معنا اين به
ميخواهند كه آنگونه و نمايند انتقاد كنند ، بيان را خود
مرجع تنها را مدرسه كتاب وقتي شما.بپردازند ابداع به
ابداع و ابتكار و است گرانه سلطه شما نگاه اين بشماري ،
حاكميت شبيه بلكه نيست ، دموكراسي اين نميكند ، تشويق را
.است ديكتاتوري
مدني جامعه نهادهاي موثر و واقعي سازمانهاي نبود در *
به دموكراسي.ميشود پديدار ديگر مشكل يك عرب ، جهان در
حاكميت براي فقط را راه عرب جهان در اكثريت حاكميت عنوان
-بودن اكثريت سبب به - مشخصي لايه يا طبقه يا طايفه
به را تكاملش و جامعه پيشرفت حركت امر اين.ميكند آماده
مياندازد؟ عقب
به.ميگردد باز تصميمگيري عرصههاي تعدد به مساله كل -
تصميمگيري عرصههاي تعدد در دموكراسي محتواي من ، نظر
وجود ديگري عرصههاي بايد حاكميت از پس يعني.است نهفته
طي را خود ديدگاه بتوانند عادي مردم تا باشند داشته
.نمايند ابراز تصميمگيري كيفيت درباره انتخابات فرآيند
جمعي رسانههاي در را خود ديدگاههاي بايد نيز روشنفكران
من نظر به.كنند ابراز آن همانند و فرهنگي نهادهاي در و
كاملا سالاري محتوايمردم و تصميمگيري در تعدد اين
.است موثر
كتاب معرفي
ادبي نقد تاريخچه
/روزنه انتشارات /همتي احمد ترجمه /ورنونهال نويسنده
.تومان صفحه/1150 230/نسخه 2000/اول 79 چاپ
است شده ابراز ادبيات باب در كه گوناگوني عقايد بر معرفت
مردم همه كه است طبيعي كنجكاوي آن به پاسخ ميشود ، و
آورده پديد تمدنشانرا كه آرايي تاريخ به نسبت انديشمند
به معرفتي چنين كه است اين مهمتر اما ميدهند نشان است
درك با را ادبي خوب آثار تا ميدهد امكان خوانندگان
.بنگرند ژرفتري
نشيب و پرفراز جريان از طرحي ارائه به مختصر ، كتاب اين
وضوح و ايجاز حفظ منظور به و ميكند اكتفا ادبي نظرات
محدود وي مهم بسيار مقاله دو يا يك به منتقد هر از بحث
هوراس ، ارسطو ، افلاطون ، آراي كتاب اين در.ميگردد
ميلتون ، و نوزايي ، دوره منتقدين بوكاچو ، دانته ، لانگينوس ،
.است شده بررسي كافي نظر دقت با اما مختصرا سايرين
رئاليسم
/سوم 79 چاپ /نشرمركز /افشار حسن ترجمه /گرانت ديميان
.تومان 650/ صفحه 103/نسخه 3000
اين كه هنري و ادبي اصطلاحهاي و سبكها مكتبها ، مجموعه
مستقل كتاب سي به نزديك دربرگيرنده دارد تعلق بدان كتاب
نويسندهاي را مجموعه اين كتابهاي از يك هر.است هم از
نوشته دارد كافي احاطه و صلاحيت بحث مورد زمينه در كه
اصطلاح به مربوط اصلي نكتههاي از است كوشيده و است
اين دليل همين به و نگذارد ناگفته را چيزي كتاب موضوع
هنر و ادب دوستداران ميان شهرتي و اعتبار از كتابها
.بودهاند برخوردار
انديشه تازههاي
دروغين علم و علم شبه علم ،
:ناشر /باقري عباس دكتر:مترجم /ارس ژري -هانري:نويسنده
تومان ، 120 قيمت750 /رقعي قطع /اول 1379 چاپ ني ، نشر
صفحه
پيش پيوسته كه فن و علم آيا" كه پرسش اين به پاسخ در
به ما ، مذهبي يا فلسفي تفكر به ميتوانند ميروند ،
"دهند؟ ياري ما هنري آفرينشهاي به و ما اخلاقي گزينشهاي
شناخته را يك هر قواعد ابتدا بايد كه است معتقد نويسنده
.كنيم جستوجو را آنها تلاقي ممتاز جايگاههاي سپس و
.است جايگاهها و قواعد همين درباره بحث هم كتاب موضوع
چرا شد قائل تمايز فن و علم بين بايد است معتقد نويسنده
بر كدام هر كه تاثيري بهويژه و يك هر هدف و اصول كه
گاه و متفاوت بسيار داشتهاند شناخت شاخههاي ساير
.متعارضاند
نو عصر در اروپايي فلسفه
وايت گراهام / تايشمن جني:ويراسته
/اول 1379 چاپ /مركز نشر /كاشاني سيدرضايي محمد:ترجمه
صفحه تومان ، 382 قيمت2300 /رقعي قطع
طي 200 در كه است كثرت و پويايي منعكسكننده كتاب اين
در عمده تاثيراتي و شد ظاهر اروپايي فلسفه در گذشته سال
جهان ملتهاي ديگر و اروپاييان سياسي و اجتماعي حيات
هم و خوانندگاناند عموم هم كتاب اين مخاطبگذاشت
و محققانه مقالاتي بر است مشتمل و دانشگاهها دانشجويان
و ماركس و كييركگور و شوپنهاور و هگل درباره فهم آسان
و آرنت هانا و دوبوار سيمون و سارتر و هوسرل و نيچه
مقدماتي فصولي با همراه سال 1968 وقايع و فوكو و هابرماس
ميان تفاوتها نيز و شباهتها به را توجه كه روشنگر و
.ميكند جلب "اروپايي" و (بريتانيايي) "آنگلو" فلسفه
ترجمه حوزه در شده شناخته چهرههاي از نيز اثر اين مترجم
.است فلسفي كتب
كار روي و قاجار زوال) ايران در سلطنت و جمهوري چالش
(رضاشاه آمدن
قطع اول 1379 چاپ /مركز نشر / رحمانيان داريوش:نوشته
صفحه تومان ، 230 قيمت1450 /رقعي
در آنها حقوق و مردم حكومت و آزادي فكر كه زمان همان از
فكر شد ، مطرح ايرانيان ميان در قاجار دوران اواخر
.يافت راه آنان انديشه به آشكار و پنهان نيز جمهوريخواهي
فراهم گرايش اين براي مساعد زمينهاي جامعه سياسي شرايط
نيز معدود و محدود چند هر عملي حركتهاي حتي و ميكرد
يك مساعد ، زمينه همين اما.گرفت انجام خواسته اين براي
رضاخان قدرتجويي زمان در نيز كاذب "جمهوريخواهي" جنبش
همه كه بود آشكار چنان آن ، بودن ساختگي كه آفريد
.برخاستند سلطنت از دفاع به واقعي جمهوريخواهان
و جمهوريخواهي انديشه گسترش و طرح چگونگي به حاضر كتاب
قاجار دوران اواخر در جمهوريخواهانه جنبشهاي پيدايش
قدرت تصرف طرف به رضاخان حركت آن دنبال به و ميپردازد
بود ، همراه كاذب جنبشجمهوريخواهي يك با را ، كه مطلق
.ميكند تشريح
پوپر كارل فلسفه در انتقادي سيري
فرهنگي موسسه:ناشر /اردكاني داوري رضا دكتر:نويسنده
قيمت980 /رقعي قطع /اول 1379 چاپ معاصر ، انديشه و دانش
صفحه تومان ، 215
نقادانه رويكردي استكه چهرههايي جمله از كتاب نويسنده
شاخص فلسفه اهل جمله از و دارد ايران در تفكر وضعيت به
كنار به علت نيز خود كتاب مقدمه در وي.است زمينه اين در
آن نوشتههاي دست جواني در كه) افلاطون چون آثاري نهادن
بزرگ فيلسوفان به نپرداختن نيز و (بود كرده آماده را
و حضور همين را گادامر و ويتگنشتاين همانند معاصر كلاسيك
در شدنشان شهره و غرب فلسفه فكري نحلههاي برخي بروز
از نيز را پوپر درباره نوشتن و ميكند ذكر كشور داخل
رساله اين داوري دكتر اعتقاد به.مينگرد زاويه همين
كه است خاطري اشتغال آن نتايج و آثار از يكي باشد هرچه
گرفته قرار سوءتفاهم معرض در آن بيروني انعكاسهاي بعضي
كند رفع را سوءتفاهمها از بعضي رساله اين وانتشار است
(.بشود نيز تازهاي سوءتفاهمهاي موجب شايد گرچه)
به پاسخگويي درصدد كتاب مطول بسيار درآمد در داوري دكتر
ايران در چرا و كيست پوپر" اينكه آن و است اساسي پرسش يك
اين به نيز كتاب ذيل در و "است كرده پيدا شهرت همه اين
بودهاند ، آن پاسخ پي در فكر اهل از بسياري كه اساسي پرسش
"كردهام؟ مخالفت پوپر با من چرا" كه ميدهد جواب
|