وزارت پرورشي عباديمعاون رحيم با گفتوگو
قهرمان آموزشي تحول :پرورش و آموزش
!نميخواهد
بلندآوازه رئيس خاطرات كتاب مرور
البرز دبيرستان
عمومي كتابخانههاي امناي هيات كل دبير
فعال كشور در عمومي كتابخانه كشور 1400
است
در قرآن رسالت" تخصصي نشست برگزاري
"حاضر عصر
ميراث در سينما" جشنواره برگزارينخستين
"فرهنگي
و معدني آبهاي جهانگردي ، " جشنواره
ميشود برگزار اردبيل در امروز "طبيعت
وزارت پرورشي عباديمعاون رحيم با گفتوگو
قهرمان آموزشي تحول :پرورش و آموزش
!نميخواهد
ظرفيت يك ايجاد پرورش و آموزش در تحول مهمترينراه *
آرامش و تحول مديريت و هدايت نهاديبراي تشكيل و قانوني
است پرورش و آموزش در
وضعيت اينكه توجهبه با و كشور عمومي شرايط به توجه با *
انتخاب و انتصاب پرورشبا و آموزش آيندهنظام سال 4
نيازما مهمترين كه بفرماييد ميخورد رقم مربوطه وزير
چيست؟ فعلي شرايط در كننده تعيين و حساس بخش اين در
نيازمند طرفي از كنوني شرايط در ما پرورش و آموزش نظام -
.آرامش و ثبات نيازمند ديگر طرف از و است توسعه و تحول
و واطلاعات علوم درعرصه كه تحولاتي عبارتي ، مجموعه به
و سطحملي در عمومي پرورش و آموزش بخشهاي در و فناوري
آموزش كه اقتضاءميكند است ، داده بينالملليرخ
تحولات با را خود ملاحظهاي قابل وسرعت شتاب با وپرورش
خواست اين به و كند مزبورهمگام اجتماعي و فرهنگي علمي ،
.بگويد پاسخ است توسعه و پيشرفت همان كه مردم تاريخي
و ثبات نيازمند ايران ، آموزشيدر حالنظام عين در
تصميمات از جد بهطور بايد و تصميمسازيهاست آرامشدر
تصميمات زيرا.كند مبري را خود سليقهاي و بخشي و موردي
عملكردنظام تجربه و دارد خطا و آزمون بيشترجنبه بخشي
آموزش كه ميدهد انقلابنشان از بعد دهه دو در آموزشي
نياز استراتژيبلندمدت يك اول درجه در ايران پرورش و
.دارد
افرادو متوجه ميتواند هم استراتژي اين تدوين
اصليمسائل تئوريسينهاي عنوان به صاحبنظر ، شخصيتهاي
برخوردار ميتواند هم و باشد ايران تربيتدر و تعليم
انديشههاي و تئوريها مجموعه و خردجمعي يك از
.باشد تصميمساز نهادهاي صاحبنظرانو
يك نداشتن و زمينه اين در موجود خلا است مسلم آنچه *
پرورشما و آموزش نظام مدتسالها ودراز استراتژيجامع
هدف اين به رسيدن فكرنميكنيد اما كرده ، خسران دچار را
شدت به بخش آسيبپذيرياين كه فعلي شرايط بويژهدر
وايجاد قانوني و محكم پشتوانههاي نيازمند رفته ، بالا
است؟ كار اين براي قدرتمند نهادي
بود ، قهرمان دنبال نبايد پرورش و آموزش در تحول براي -
و مسائل تنوع و گستردگي به توجه با تحول بلكهبراي
همه از وتربيتبايد تعليم پيچيدگيامر همچنين
.جست بهره وخارجازكشور داخل در انديشمندان و قهرمانان
يك ايجاد پرورش و آموزش در تحول مهمترينراه لذا
و تحول مديريت و هدايت نهاديبراي تشكيل و قانوني ظرفيت
.است پرورش و آموزش آرامشدر
عالي شوراي قانون اصلاح طرح تصويب صورت در ميكنيد فكر *
نقشي ايفاگرچنين شوراميتواند اين پرورش ، و آموزش
باشد؟
نشان ايران پرورشدر و آموزش روي تاريخيبر مطالعه -
داراي پرورش و عاليآموزش شوراي نهاد كه ميدهد
عنوان به ميتواند كه است بالفعلي و بالقوه ظرفيتهاي
پرورشمسائل و آموزش انديشهسازدر و متفكر مغز
ظرفيتهاي تبيينو را پرورش و آموزش استراتژيكواساسي
شده انجام بررسيهاي.آورد فراهم را آن اجراي براي قانوني
و آموزش عالي وظايفشوراي در بازنگري كه داده نشان
ميتواند آن وتركيب اعضاء ارتقايسطح همچنين و پرورش
در اصلاحات برنامه كردن نهادينه و تحولات براي عطفي نقطه
.باشد پرورش و آموزش
همين به مطالعاتفراوان از پس ششمهم مجلس خوشبختانه
آموزش برنامه در تحول نقطه اولين عنوان به و رسيده نتيجه
پرورش و آموزش عالي شوراي قانون اصلاح به اقدام پرورش و
.است كرده
ميگردد؟ باز زماني چه به شورا اين سابقه *
و سال 65است به شورامربوط قانون اصلاحيه آخرين -
و آموزش در تصميمگيرنده نهاد عاليقديميترين شوراي
.است بوده دور گذشتههاي پرورشاز
چه پرورش آموزشو عالي شوراي قانون اصلاح طرح *
دارد؟ ويژگيهايي
شوراي رئيس عنوان به جمهوري رئيس قانونجديد ، در -
سطح به شورا اعضاي شده ، تركيب مطرح پرورش و آموزش عالي
سياستگذاري امور سطح به آن وظايف سطح و وزراواختيارات
ارتقاءپيدا پرورش آموزشو نظام مشياصلي تعيينخط و
.است كرده
دقيقاچيست؟ سطحاختيارات ، ارتقاي از منظور *
پرورش و آموزش عالي شوراي اختيارات جديد قانون براساس -
اصلاحنظام و تغيير اساسي ، مشيهاي تعيينخط سطح تا
نظامتامين تصويب پرورش ، و آموزش برنامهتوسعه آموزشي ،
تصميماتاساسي بسيارياز و انساني نيروي تربيت و
شوراي آينده در كار اين با بالطبع و ارتقاءمييابد
تصميمگير و سياستگذار قانوني ومرجع نهاد تنها عاليبه
.شد خواهد تبديل
نظارت ميزان كار اين با كه كرد استنباط چنين ميتوان *
اصلاحات و يافته افزايش پرورش آموزشو نظام عملكرد بر
ميگيرد؟ صورت بيشتر
و ستادي حوزههاي و بخشها تمام حاضر حال در.بله -
اين و مجري هم و هستند سياستگذار هم مختلف ، معاونتهاي
دهه دو طي جدياي خسارتهاي لذا و شده خلط كاملا امر دو
اصلاح با كه آمده وارد پرورش و آموزش نظام به گذشته
ميشود مرتفع جدي بهطور هم بزرگ نقيصه اين شورا ، قانون
اين و ميگيرد صورت تفكيك اجرا و سياستگذاري امر بين و
چون.است پرورش و آموزش در اصلاحات لازمه درواقع تفكيك
.نيست پاسخگو كسي شدند ، يكي مجري و سياستگذار وقتي
موفق آنها ، موفقيت عدم وجود با حتي برنامهها ، و طرحها
...و ميشوند داده جلوه
خواهد محاسني چه شورا ، راس در رئيسجمهور شخص حضور *
داشت؟
;ميبرده رنج اساسي مشكل دو از گذشته در پرورش و آموزش -
در و است ملي توسعه نظام در موثر حضور عدم اول مشكل
ارتباط عدم دوم ، مشكل و كشور در آموزشي نظام بودن حاشيه
در مقام و مسئول عاليترين و پرورش و آموزش بين منطقي
آموزش توسعه ، برنامههاي همه در ميبينيم كه لذاست.دولت
آموزش آموزشضميمه بخش در مثلا.است ضميمه پرورش و
ارشاد ، وزارت فرهنگي سياستهاي ضميمه فرهنگ بخش در عالي ،
باعث ايناست...و بدني تربيت سازمان ضميمه ورزش بخش در
شان و جايگاه از ملي توسعه نظام در پرورش و آموزش كه شده
پرورش و آموزش كه درحالي نباشد ، برخوردار باخود متناسب
برخوردار ملي ظرفيتهاي از كيفي ، چه و كمي لحاظ از چه
توسعهاي جايگاه ملي نظام در هم نسبت همين به بايد و است
رئيسجمهور شخص سازماني ارتباط حال ، عين درباشد داشته
ايشان حضور با و بوده مفقود حال ، به تا پرورش و آموزش با
مسايل و چالشها اولا ، رئيسشورا ، شورابهعنوان در
رئيسجمهور مسايل و دغدغهها بهعنوان پرورش و آموزش
تحولات مجموعه از اطلاع حداقل ثانيا و شد خواهد مطرح
دولت مجموعه در را منفي مقاومت ميتواند پرورش و آموزش
.كند كم بخش اين با همراهي براي
جايگاه صاحبنظران و دانشگاهيان جديد طرح در آيا *
دارند؟ تعريفشدهاي
.ست شورا اعضاي تركيب طرح اين بزرگ ويژگي يك اتفاقا -
كارآمدي به كه شورا تركيب در جديد مجموعه دو حضور يعني
مديران عاليترين تركيب اول مجموعه.خواهدشد منجر آن
اجرايي لازم ضمانت يك ايجاد براي شورا ، در كشور اجرايي
و دانشگاهي عناصر همين دوم ، مجموعه و است مصوبات
كه است علوم مختلف رشتههاي در تربيت و تعليم صاحبنظران
.كند برخوردار علمي پشتوانه از را شورا تصميمات ميتواند
وزير برنامهريزي ، و مديريت سازمان رئيس حضور قطعا
هم...و صنايع كشاورزي ، جهاد علوم ، وزير اسلامي ، ارشاد
.ميانجامد پرورش و آموزش در ماموريتها جامعيت و تنوع به
چه عالي ، شوراي در تحول ايجاد و طرح اين تصويب با *
خواهد اتفاق پرورشي و تربيتي اهداف بخش در مفيدي تحولات
آموزش امر دو بين انفكاك و جدايي اينكه بهويژه.افتاد
حل ترتيب اين به آيا كرده مشكلآفريني سالها كه پرورش و
خواهدشد؟
در اساسي تحول شورا مهم كاركردهاي از يكي حقيقت در -
تحقق جهت در بخش اين در سياستگذاري و پرورشي برنامههاي
و تصميمگيري مرجع يك فقدان.است تربيتي اهداف
بخش اساسي سياستهاي تصويب و تبيين براي واحد سياستگذاري
در تربيت امر نشدن نهادينه و نشدن ساختاري نيز و پرورشي
عديده معضلات با را پرورشي بخش همواره گذشته دهه دو
بسياري به ميتواند عالي شوراي اين تشكيل و كرده مواجه
بود اميدوار ميتوان ترتيب اين به.بدهد پايان آنها از
يك از پرورشي جهتگيريهاي و برنامهها و سياستها كليه كه
.باشد برخوردار هماهنگ برنامهريزي و قانوني پشتوانه
و تفكيكي صورت به پرورش و آموزش امر دو حاضر حال در
خود دل در آموزش نه زيرا ميكنند وظيفه انجام موازي
بخش نه و كرده ايجاد تربيتي اهداف براي ظرفيتهايي
همه با هماهنگ و جامع طرح يك در توانسته پرورشي
.كند دنبال را خود راه پرورشي و آموزشي مولفههاي
اساسيدر تغيير يك شورايي ، چنين ايجاد با ميكنم فكر
بر تاكيد با پرورش ، و آموزش مولفههاي و ماموريتها
صورت پرورش و آموزش امر دو تلفيق با و تربيتي اهداف
و پرورشي و آموزشي ماموريتهاي يكپارچهسازي با و بگيرد
مهمي گام پرورش ، و آموزش ساختار در تغيير آن ، تبع به
كشور تربيت و تعليم نظام اهداف ساختن كارآمد براي
.شود برداشته
بلندآوازه رئيس خاطرات كتاب مرور
البرز دبيرستان
لاجوردي حبيب دكتر كوشش به مجتهدي ، محمدعلي دكتر خاطرات
ص ، 1600 نادر ، 1380 ، 232 كتاب نشر ،(ايران شفاهي تاريخ)
.تومان
به چشم لاهيجان شهر در سال 1287 در مجتهدي محمدعلي دكتر
به خود زادگاه در را ابتدايياش تحصيلات.گشود جهان
به تحصيل ادامه براي وقفه مدتي از پس و رسانيد پايان
.كرد دريافت علمي رشته در را متوسطه ديپلم و آمد پايتخت
فرانسه به سال 1310 در دانشجو اعزام امتحان در قبولي با
در سپس و پرداخت فرانسوي زبان آموختن به ابتدا.رفت
در اوپرداخت تحصيل به سوربن و ليل دانشگاههاي
دكتري رساله و خواند درس رياضيات و فيزيك رشتههاي
قيد با "مايعات مكانيت مسايل برخي حل" موضوع با دولتياش
.شد پذيرفته پاريس علوم دانشكده در "افتخار شايان"
با بلافاصله خود ، ميهن به وافر علاقه و عشق سبب به او
دانشكده دوره گذراندن از پس.بازگشت ايران به خود همسر
و تهران دانشگاه علوم دانشكده در تدريس به افسري
دانشكده به بعد اندكي و شد مشغول تهران عالي دانشسراي
رياست به او بعدها.يافت انتقال تهران دانشگاه فني
شهيد) ملي ،(اميركبير) پليتكنيك شيراز ، دانشگاههاي
فعاليتهاي مهمترين از يكي.رسيد نيز (بهشتي
با.است شريف صنعتي دانشگاه نهادن بنيان دانشگاهياش ،
دكتر خدمت برجستهترين كه گفت بتوان شايد همه ، اين
شاگرد هزارها و صدها تربيت ايران ، معاصر فرهنگ به مجتهدي
مهر 1320 از او.است البرز دبيرستان در كارآمد و برجسته
تا ازسال 1324 و بود دبيرستان اين شبانهروزي مسئول
.داشت عهده بر را البرز دبيرستان رياست انقلاب ، آستانه
اهل وجه ، هيچ به خود ، فرهنگي وظايف انجام در مجتهدي دكتر
اخلاقي ، اصول به پايبندياش و نبود كوتاهي و مسامحه
و داشتند دوست را او شخصيت كه آنان چه است ، همه زبانزد
قلمداد انعطاف غيرقابل و خشن انساني را او كه كساني چه
مجتهدي ، دكتر قوي اراده و نفس به اعتماد.ميكردند
كه كرد فراموش نبايد اما ماند ، پنهان كه نيست نكتهاي
در جوانان نقش بر همواره و بود ايران عاشق مرد ، اين
كه داشت اعتقاد او.ميورزيد تاكيد ميهنشان سرنوشت تعيين
و لايق كارشناسان و متخصصان بايد ايران ، ساختن براي
هيچ بذل از راه اين در مجتهدي دكتركرد تربيت وطنپرست
رياست صندلي كه بود آماده همواره و نميورزيد دريغ كوششي
از را خرد و كوشش و انضباط و نظم او.كند رها را
.ميدانست خويش وظايف انجام در اساسي سرمشقهاي
شيوه ميكند ، متمايز را مجتهدي دكتر كه ديگري جنبه
و مشخص هدفهاي با بود مديري مجتهدي.بود او مديريتي
دانشآموزان اولياي و دانشآموزان و معلمان.هماهنگ
پرورش و آموزش او اصلي هدف كه داشتند اطمينان
در او روش.است شيوه سريعترين و بهترين به دانشآموزان
به ازپرداختن و بود مستقيم و سرراست هدف ، به رسيدن
طريق از را هدفهايش و داشت پرهيز فرعي امور و ظاهرسازي
اجرا مرحله به تجربه با افراد انتخاب و متناسب سازماندهي
كمتر و داشت نظارتي جنبه بيشتر مديريتي ، چنين.ميگذاشت
مجتهدي حال ، عين در.ميداشت روا دخالت اجرايي امور در
شخصا داشت ، ويژه اهميت او نظر از كه جزيياتي از بعضي به
و رفتار و تحصيل وضع مثلا.ميكرد رسيدگي مستقيما و
جداگانه دردفتري خود ، را دانشآموزان از هريك روحيات
.ميداشت نگاه خود نزد را آن و ميكرد يادداشت
تبعيض البرز دبيرستان در نامنويسي داوطلبان ميان او
ظرافتهاي.استعداد برمبناي مگر نميشد ، قائل
حفظ به نسبت و ميكرد درك را دانشآموزان روانشناختي
تهيه در مثلا.ميداد نشان حساسيت آنان مناعت و غرور
داده ترتيبي بيبضاعت ، دانشآموزان براي نوروز عيد لباس
شاگردان از پشتيباني عين در.شود حفظ آنان آبروي تا بود
و معلمان منافع از (شاه امنيت سازمان مقابل در حتي) خود
اين مجتهدي ، دكتر همه اين باميكرد حمايت نيز استادان
معاصر دلسوز استاد و كارآمد كارشناس و پرآوازه مدير
به كارش در هم اشتباهاتي كه ميگويد فروتني با ايران ،
از خارج در ايراني جوانان اقامت مورد در او.ميخورد چشم
لايق من امثال و بنده":ميگويد و ميخورد كشور ، افسوس
همه اين ميسوزد اين از دلم.نبوديم جوانها اين نگهداري
و من تقصير اين.باشد من ازمملكت خارج در بايست ثروت
.ميسوزد دلم و ميگويم دل ته از را اين.است من امثال
از كرديم متمول را كانادا كه شده طوري وضعمان متاسفانه
جوانان ازلحاظ كرديم متمول را آمريكا.فاضل جوانان لحاظ
...فاضل جوانان لحاظ از كرديم متمول را اروپا.فاضل
(ص 221 مجتهدي ، دكتر خاطرات) ".است من امثال و من تقصير
و دانشآموزان براي فقط نه مجتهدي دكتر خاطرات مرور
به كه كساني همه براي بلكه علاقهمندانش ، و دانشجويان
دارند ، سروكار ايران در آموزشي و فرهنگي مسايل با نوعي
و تلخيها نيز معاصر تاريخ لحاظ به و مغتنم است فرصتي
او.ميكند آشكار را چند فرودهايي و فراز و شيرينيها
كلام به غرور با ميگويد ، سخن شاگردانش از كه هنگامي
به لب سربلنديميهنش ياد به كه زماني و ميكند آغاز
مهار را خود دروني هيجانهاي نميتواند ميگشايد ، گفتار
.كند
عمومي كتابخانههاي امناي هيات كل دبير
فعال كشور در عمومي كشور 1400كتابخانه
است
كتابخانه باب هزارو400 يك حاضر حال در:فرهنگي علمي گروه
توسعه سوم برنامه پايان تا كه است فعال كشور در عمومي
معينفر مهدي.مييابد افزايش باب هزار به 2 تعداد اين
اعلام با كشور عمومي كتابخانههاي امناي هيات كل دبير
كشور 10 عمومي كتابخانههاي در:گفت ياسوج در مطلب اين
.دارد وجود كتاب جلد ميليون
را كشور عمومي كتابخانههاي به مراجعين تعداد معينفر
:داشت اظهار و كرد ذكر نفر ميليون از 30 بيش سالانه
نفر هزار ميليونو 200 يك كتابخانهها اين فعال اعضاي
هزار چهار توسط كشور عمومي كتابخانههاي:گفت وي.هستند
.ميشود اداره كتابدار
كتابخانههاي اين توسط امانتدادهشده كتب:گفت معينفر
وي.است سال در كتاب جلد ميليون متوسط 15 طور به عمومي
نيروي كمبود را كشور عمومي كتابخانههاي معضل اساسيترين
كتابخانهها مطلوب توسعه:داشت اظهار و كرد ذكر انساني
.است پذير امكان نياز اين رفع گرو در
در قرآن رسالت" تخصصي نشست برگزاري
"حاضر عصر
،"حاضر عصر در قرآن رسالت نشست":فرهنگي علمي گروه
كريم قرآن بزرگ نمايشگاه برپايي از روز ششمين با همزمان
و حوزه اساتيد از جمعي حضور با بختياري ، و چهارمحال
برگزار شهركرد غدير هنري -فرهنگي تالار محل در دانشگاه
.شد
ايران ، فرهنگي نمايشگاههاي موسسه عمومي روابط گزارش به
در قرآني آيات فراگير گستره خصوص در مباحثي نشست اين در
از ديني مردمسالاري ويژگيهاي ادبي ، و علمي زمينههاي
تمامي در جديد علوم با قرآني مسائل انطباق و قرآن نگاه
.شد طرح سخنران سوي از آن كاركردهاي حفظ و اعصار
ميراث در سينما" جشنواره برگزارينخستين
"فرهنگي
مردادماه تا 15 از 12 زنجان شهر: فرهنگي علمي گروه
ميراث در سينما عنوان با سينمايي جشنواره نخستين ميزبان
.است فرهنگي
اعلام با زنجان استان فرهنگي ميراث مدير بهرامزاده محمد
فضاي ايجاد را جشنواره اين برگزاري از خبر ، هدف اين
فرهنگي گرانقيمت آثار ارائه و شكوفايي و رشد براي مناسب
حركتي مثابه به جشنواره اين برپايي:افزود ويكرد عنوان
به را هنرمندان و انديشمندان نگاههاي ميتواند كه است
.سازد رهنمون خلاقيت و فعاليت از جديدي كاري زمينه و نوع
و معدني آبهاي جهانگردي ، " جشنواره
ميشود برگزار اردبيل
در امروز "طبيعت
طبيعت و معدني آبهاي جهانگردي ، جشنواره:فرهنگي علمي گروه
در امروز اردبيل گردشگري شاخص جاذبههاي معرفي هدف با
گشايش اردبيل "نئور" درياچه و "فندقلو" جنگلي منطقه
مقالاتي طي جشنواره اين از روز نخستين در.مييابد
خاصيتهاي و معدني آبهاي ازجمله مختلف موضوعات پيرامون
كنار در آن در نهفته ارزشهاي و تغذيهاي درماني ، مختلف
و بحث به استان اين جاذبههاي و جهانگردي ارزشهاي بررسي
.ميشود گذاشته تبادلنظر
از ديدار سنتي ، موسيقي و "گرداني تكم" سنتي مراسم اجراي
اردبيلي ، صفيالدين شيخ بقعه) باستاني و تاريخي آثار
بازار جبرئيل ، شيخ بقعه مردمشناسي ، موزه جامع ، مسجد
جشنواره اين جنبي برنامههاي ديگر از (...و اردبيل
.ميباشد
طرح راستاي در "طبيعت و معدني آبهاي جهانگردي ، " جشنواره
"تمدنها گفتوگوي سال" در جشنوارههاي 28گانه برگزاري
صورت رسيده ، جهانگردي جهاني سازمان تصويب به پيشتر كه
.ميشود برگزار ماه تير تا 31 از 26 جشنواره اين.ميگيرد
|