را نخبه مغزهاي آلمان خصوصي دانشگاههاي
ميكنند جذب
نقش و پژوهشي دادههاي جمعآوري
ديدگاه
پرسشگران
فرهنگي -علمي نشريات با آشنايي
انساني نيروي پرورش تنهابا آموزشي كيفيت
ميشود
ممكن ماهر
دانشگاه پيوسته كارداني آزمون نتايج
ميشود اعلام امروز اسلامي آزاد
شهرستانهاي پرورش و آموزش كل اداره
زندگي مهارتهاي درس:كرد اعلام تهران استان
ميشود تدريس مدارس در
متناسب بايد اصفهان هنر دانشگاه جايگاه
باشد شهر اين غني فرهنگ با
نمونه:ايران صنعت و علم دانشگاه همت به
شد ساخته كشور در برقي خودروي اصلاحشده

را نخبه مغزهاي آلمان خصوصي دانشگاههاي
ميكنند جذب
در برمن شهر در خصوصي دانشگاه يك امسال مهرماه اوايل در
اوليه 5/112 سرمايه شدكه خواهد افتتاح آلمان شمال
.كردهاند تامين شهر اين مقامات را آن دلاري ميليون
نظامي پادگان يك سابق محل در كه برمن بينالمللي دانشگاه
.است شده تاسيس جهان نخبه مغزهاي آموزش هدف با دارد ، قرار
كمبود مشكل با كه آلمان از منطقهاي در آن تاسيس اما
باعث است ، روبرو بالا نسبتا بيكاري و آموزشي مالي منابع
.است شده انتقادهايي بروز
بنيانگذار و رئيس شومان فريتز آلمان ، خبرگزاري گزارش به
جهان سراسر از بتواند دانشگاه اين است اميدوار دانشگاه
و انساني علوم دانشكدههاي در دانشجويانكند جذب دانشجو
سال سه پايان در و ميپردازند تحصيل به اجتماعي علوم
رشتههايي در ميتوانند آنان.ميگيرند كارشناسي مدرك
علوم يا شناختي روانشناسي ادبيات ، و هنر تاريخ ، مانند
نام به دانشگاه محوطه.بگيرند تخصص يكپارچه اجتماعي
بيشتر.است شده ناميده آلماني بزرگ صنعت صاحب كروپ آلفرد
.كرد تامين كروپ آلفرد بنياد را دانشگاه ساخت هزينه
براي دانشگاهي تاسيس جاي به بايد برمن ميگويند منتقدان
كند تامين را خود عمومي آموزش نظام هزينه متمول ، افراد
از 16 ايالت كوچكترين برمن.است روبرو مالي مشكل با كه
و ميكند رد را اينانتقاد شومان.است آلمان ايالت
آموزش نظام در تغييري موجد جديد خصوصي دانشگاه است معتقد
خلال در.ميشد انجام پيش مدتها بايد كه است آلمان عالي
آلمان در خصوصي تجاري مدرسه و دانشكده چند اخير سالهاي
ايالت در خصوصي دانشگاه اولين اما.است شده ايجاد
اين.شد تاسيس سال 1983 در شمالي راين وستفالياي
تكيه با و است بوده مالي مشكل دچار زمان آن دانشگاهاز
.است داده ادامه فعاليت به ايالتي دولت مالي منابع بر
دانشگاه اين معتقدند برمن بينالمللي دانشگاه مسئولان
صنايع كمك با البته آورد ، دوام اقتصادي نظر از ميتواند
تاسيس را قسمتي دانشگاه اين پيش ماه چند.خير افراد و
اين كار اين.است شده نامگذاري آمريكا بنياد كه كرد
مالي كمكهاي از تا ميدهد دانشگاه به را امكان
معافيتهاي از حال عين در و شود بهرهمند آمريكاييها
راه اين در.شود برخوردار آمريكا قانون طبق مالياتي
با آمريكا تگزاس ايالت در هوستون شهر در رايس دانشگاه
.است شده همراه برمن بينالمللي دانشگاه
و دانشجو نظر از برمن بينالمللي دانشگاه:ميگويد شومن
آموزش.است بودن بينالمللي و برتري پي در دانشگاه محيط
پژوهشي طرحهاي و بينالمللي مدارك انگليسي ، زبان به
به تا.است دانشگاه اين ويژگيهاي از بينالمللي مشترك
ساليانه 500/14 شهريه پرداخت با دانشجو فقط 130 حال ،
از متشكل دانشگاه علمي هيئت.كردهاند ثبتنام آن دلاري
انتخاب جهان سراسر از متقاضي بين 1600 از كه است نفر 30
.شدهاند
سرمايه شدن برابر دو با و آينده سال ظرف 5 ميرود انتظار
مقاطع در دروس عرضه.شود برابر دو نيز شمار اين دانشگاه ،
پيشبيني آينده تحصيلي سال براي دكترا و ارشد كارشناسي
.است شده
دختران و پسران براي دانشگاه تاسيس اتهام حساسيت با شومن
شايستگي ، براساس ميكند خاطرنشان و رد را ثروتمندان
ديگر به ميشوند ، برخوردار بورسيه از دانشجويان
دانشگاه اينميشود داده بلاعوض كمك و وام هم دانشجويان
فقط 1200 زمان آن در تازه و ميشود تكميل سال 2005 تا
دانشگاههاي ساير از كمتر بسيار كه داشت خواهد دانشجو نفر
دارند700 دانشجو از 000/30 بيش اغلب كه است آلمان دولتي
و خارجي برمن بينالمللي دانشگاه دانشجويان نخستين درصد
كانادا ، ايتاليا ، آمريكا ، نپال ، همچون كشورهايي از
.هستند بلغارستان و فرانسه
از كه آلمانيها از فزايندهاي شمار اخير سالهاي در
براي بازماندهاند ، كشور اين شلوغ دانشگاههاي به راهيابي
هنينگ.شدهاند آمريكا و فرانسه انگليس ، عازم تحصيلات
ميگويد است ، دموكرات سوسيال حزب عضو كه برمن شهردار شرف
حال ، اين با.دارد را اوليه حمايت شايستگي دانشگاه طرح
اوليه سرمايه.كرد رد را دانشگاهها خصوصيسازي وي
.است شده تامين برمن شهرداري عمراني بودجه از دانشگاه
ساختمانهاي از دانشگاه افتتاح از مرحله اولين در
و 28 گردهمايي تالار يك ورزشي ، سالن دو گردهمايي ،
.شد خواهد بهرهبرداري دانشكدهها آپارتمان
نعيمي وحيدرضا:مترجم
نقش و پژوهشي دادههاي جمعآوري
ديدگاه
پرسشگران
مورد جوامع اقتصادي توسعه پژوهشدر پراهميت نقش امروزه
بهويژه پژوهشي طرحهاي اجراي با زيرا است ، همگان تاييد
برخي به منطقي و علمي پاسخگويي به قادر كاربردي طرحهاي
نتايج كاربست و هستيم انساني جامعه مسائل و مشكلات از
كارگزاران دقيق تصميمگيري كه برآن علاوه پژوهشها اين
صرف از ميكند ، تسريع و تسهيل را سازمانها اجرايي
كه كاريهايي دوباره و كاريها اشتباه به مربوط هزينههاي
شايد و ميكند پيشگيري است ، هنگفت بودجههاي صرف مستلزم
كاربردي پژوهشهاي ترويج كه كرد استنباط تلويحا بتوان
براي بودجه درتخصيص دولتها صرفهجويي اصول از يكي
آن شرط به اما بود ، خواهد اجتماعي كلان برنامهريزيهاي
خاص مراحل و كارپژوهشي متدلوژي براساس پژوهشها اجراي كه
در كه آنچه و باشند پذيرفته صورت علمي شيوهاي به و آن
و دقيق مراحل اجراي است ، تعمق و تامل قابل و مهم امر اين
كه آنچه مهم اين اجراي در و است امر اين مراتبي سلسله
و شد روشن محقق براي مساله كه آن از پس ميرسد ، نظر به
كه جامعهاي برون و درون تحقيقات و علمي متون مطالعه با
علمي سازي فرضيه به است بوده موجود مساله با ارتباط در
به را مساله ميخواهد كه ميرسد مرحلهاي به گماشت ، همت
.دهد قرار آزمون مورد محيط در و علمي صورت
انتخاب نحوه و آزمودنيها اهميت بر علاوه راستا اين در
وسيله به سنجش مرحله سپس و اندازهگيري ، ابزار آنها ،
طي در تاكنون كه دادههاست ، جمعآوري و ابزارها
طرحهاي در بهويژه است ، پذيرفته صورت كه پژوهشهايي
گردآوري و آزمودنيها سنجش مساله انساني ، علوم پژوهشي
آن از پس و است نبوده برخوردار خود خاص اهميت از اطلاعات
به رسانيدهاند بدينجا را خود طرح محققان از بسياري كه
به آزمونگر يا پرسشگر عنوان به را افراد از تعدادي سرعت
بخت اگر كه ميكنند هدايت دادهها جمعآوري مخصوص مراكز
آنجا به آنان كه مراكزي مسئولين و باشد همراه آنان با
باشند داشته پژوهش مساله به نگاهي نيم ميكنند ، مراجعه
جالب و ميدهند انجام را دادهها جمعآوري كار سرعت به
اقدام كار اين به قيمت نازلترين با آزمونگران اين كه است
يا پرسشگران اين آيا مساله اين از نظر صرف ميكنند ،
دورههايي آنان آيا هستند؟ پژوهشگر تاييد مورد آزمونگران
مهمترين از يكي مرحله اين كه كند القا آنان به كه را
اخلاقي اصول از آنان آيا گذرانيدهاند؟ است ، تحقيق مراحل
دادهها جمعآوري در كه ميدانند و دارند؟ آگاهي پژوهش
به آنان آيا هستند؟ اخلاقي اصول كدام رعايت به موظف آنان
افراد داوطلبانه مشاركت و اطلاعات بودن محرمانه اصل
ميدانيم اينكه به توجه با آيا سرانجام و اعتقاددارند؟
كار در اجرا از پس ميشوند هزينه كه پژوهشهايي از بسياري
هستيم ، روبهرو مشكلاتي با آنها پژوهشي نتايج بست
عامل به حدودي تا آيا است؟ اينگونه چرا كه انديشيدهايم
به پرسشگران ناآگاهي علت به دادهها درست جمعآوري عدم
پژوهشي نتايج بست كار عدم دلايل از يكي عنوان
كه انديشيدهايم اين به تاكنون آيا و انديشيدهايم؟
حرفهاي پرسشگران عنوان تحت را افراد از وسيعي گروههاي
مشكلاتي با كار اين ادارات ساير در اگر دهيم؟ آموزش
از عظيمي خيل با كه پرورش و آموزش در حداقل است ، همراه
و نيست ما فراروي مشكلي روبهروست مازاد نيروهاي
بر دادهها جمعآوري به بخشي كيفيت جهت در ميتوانيم
نيروها اين از زيادي تعداد علمي و صحيح اصول اساس
اجراي در و دهيم آموزش را علاقهمند نيروهاي بهويژه
و اعتماد براساس و دهيم قرار استفاده مورد پژوهشها
كه پژوهشهايي رفتن هرز از آنان كار صحيح اجراي به اعتقاد
در حداقل ميپذيرند ، صورت وقت سالها گاه و ماهها صرف با
.كنيم مهمپيشگيري عامل اين
روانشناسي ارشد كارشناس و پژوهشگر- زاهديفر شهين
فرهنگي -علمي نشريات با آشنايي
و رساني اطلاع تخصصي ماهنامه) فلسفه و ادبيات ماه كتاب*
/تومان خرداد 1380 ، 400 شماره 44 ، / (كتاب بررسي و نقد
اصغر علي:سردبير /ايران كتاب خانه:امتياز صاحب
.تلفن6415255 /پستي31313145 صندوق /محمدخاني
مرداد شماره 48 ، (بازنشستگيكشور سازمان خبرنامه)ثمر *
.تلفن8964094 /ثابت سيدعبدالحسين:مسئول مدير/ماه 1380
امر احياي ستاد خبري آموزشي نامه هفته دو)رشد راه *
مدير/مردادماه 1380 -شماره 28 - (منكر از ونهي معروف به
/پستي 666619395 صندوق -تهران /زرگر سيداحمد:مسئول
.تلفن2561224
رساني اطلاع و آموزشي علمي ماهانه نشريه) چشمخانه*
ومرداد تير دوم ، سال شماره 4 ، (پزشكي چشم و چشم درباره
/هاشمي سيدمسيح دكتر:مسئول مدير و امتياز صاحب /1380
.دورنگار8775399 و تلفن
متخصص پزشكان جامعه فصلنامه)داخلي طب تازههاي *
مسئول مدير /شماره 11 سوم ، سال /(ايران داخلي بيماريهاي
:نمابر/تلفن2252774 /ملكزاده رضا دكتر:سردبير و
.2253635
دوم ، سال - (تربيتي فرهنگي ، دانشجويي ، ماهنامه) همراز *
نهاد:امتياز صاحب /تومان پياپي 12 ، 50 شماره شماره 5 ،
:تلفن /شيراز دانشگاه از رهبري معظم مقام نمايندگي
.(شيراز در)2333622
و شماره 25 /صنعت و علم دانشگاه عمومي روابط خبرنامه *
:تلفن /طوسي نصيري علي دكتر:سردبير و مسئول مدير /26
.نمابر7451517 /7451180
انساني نيروي پرورش تنهابا آموزشي كيفيت
ممكنميشود ماهر
كره و سنگاپور ژاپن ، ميدهد نشان جديد تحقيقي نتايج
كه هستند برخوردار آسيا در آموزشي نظام بهترين از جنوبي
.است كيفيت بالاترين با انساني نيروي تربيت آن نتيجه
در بالايي جايگاه هند و چين فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
و اقتصادي خط مشاوره گروه گفته به اما ندارند ، فهرست اين
از كشورها اين است ، داده انجام را تحقيق اين كه سياسي
ماهري كار نيروي انبوه از دارند ، كه كثيري جمعيت رهگذر
رقباي به را آنها ميتواند آينده در كه هستند برخوردار
معيارهاي تحقيق ، همين اساس بر.كند بدل توانمندي بسيار
كيفيت و دارد قرار پاييني سطح در آسيا شرقي درجنوب آموزش
به توجه با تحقيق اين.است نزول روبه فيليپين در آموزش
هزينه و آموزشي نظام كيفيت تاثيركلي جمله از معيار چند
معيارهاي ديگر از.است شده تهيه مولد انساني نيروي تربيت
كيفيت با توليدي كار نيروي وجود از ميتوان گرفته نظر در
تسلط كيفيت ، با اداري وجودكارمندان و هزينه بالا ،
صفر مقياس در.برد نام كار نيروي كلي ومهارت برانگليسي
متوسط با كره است ، نمره بالاترين صفر آن در كه ده تا
اندكي اختلاف با آن از پس و گرفت قرار درصد امتياز 09/3
با ژاپن سوم مكان در.گرفت جا امتياز با 19/3 سنگاپور
با تايوان نصيب چهارم جايگاه و گرفت قرار امتياز 5/3
چين 27/4 ، امتياز 24/4 ، با هندشد امتياز 96/3
.گرفتند جا بعدي مكانهاي در هنگكنگ 72/4 و مالزي 41/4
به و گرفت قرار نهم مكان در امتياز 47/5 با فيليپين
آموزش ، بخش در كشور اين سرمايهگذاري شديد كاهش علت
بعدي مكانهاي.است كاهش حال در فيليپين كار نيروي كيفيت
واندونزي شد با 21/6 ويتنام امتياز 96/5 ، با تايلند نصيب
.داد اختصاص خود به امتياز 56/6 با را دوازدهم مكان
راه در گام نخستين ميكند نشان خاطر تحقيقي گزارش
با آموزشي نظام داشتن ماهر ، كار نيروي از برخورداري
برخي.است پول صرف و زمان مستلزم امر اين كه است كيفيت
سايرين به نسبت بيشتري توفيق كار اين در آسيايي كشورهاي
كشورهاي از دسته آن ميافزايد گزارش اين.داشتهاند
سرمايهگذاري يافتهاند ، توسعه اقتصادي نظر از كه آسيايي
موفقيت علل از يكي اين و كردهاند آموزش در هنگفتي
و تايوان جمله از آسيايي كشورهاي از دسته اين.آنهاست
متوجه هستند ، فقير طبيعي منابع نظر از كه سنگاپور
آن با كه آنهاست سرمايه تنها كار نيروي شدهاند
پديد را اقتصادي توسعه و جذب سرمايهخارجي ميتوانند
هند و چين مانند بالا اقتصادي رشد داراي مناطق وبا آورند
.كنند رقابت
كم كار نيروي نامحدود تقريبا منابع داراي كشور دو اين
برنامهنويس دانشمند ، مهندس ، كثيري شمار نيز و هزينه
.هستند تحصيلكرده و ماهر كار نيروي اقسام ديگر و رايانه
خود ماهر كار نيروي از بهرهگيري با است توانسته هند
اين نوشته به.كند ايجاد جهاني سطح در نرمافزار صنعت
صنايعي و كند پيروي كار اين از ميتواند هم چين گزارش
.دهد گسترش را رايانه برنامهنويسي همچون
دانشگاه پيوسته كارداني آزمون نتايج
ميشود اعلام امروز
اسلامي آزاد
اسلامي آزاد دانشگاه مركزآزمون:فرهنگي علمي گروه
سال 80 پيوسته كارداني آزمون نتايج كه كرد اعلام
پذيرفتهشدگان اسامي.ميشود منتشر امروز دانشگاه ، اين
نامه ويژه طريق از امروز اسلامي آزاد دانشگاه
.گرفت خواهد قرار عموم اختيار در فرهيختگان
شهرستانهاي پرورش و آموزش كل اداره
زندگي مهارتهاي درس:كرد
اعلام تهران استان
ميشود تدريس مدارس در
و فرهنگي عميق تغييرات به توجه با:فرهنگي علمي گروه
در افراد توانايي عدم و زندگي شيوههاي در تغيير
مواجهه در جامعه آسيبپذيري و زندگي مسائل با رويارويي
مهم نقش به توجه با و روزمره زندگي مشكلات و مسائل با
سلامت و بهداشت سطح ارتقاي در روانياجتماعي تواناييهاي
مهارتهاي درس جديد ، تحصيلي سال آغاز با همزمان جامعه
عنوان به تهران استان شهرستانهاي ابتدايي مدارس در زندگي
.ميشود تدريس اختياري درس يك
پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
حل تصميمگيري ، تواناييهاي تهران ، استان شهرستانهاي
فردي بين روابط برقراري نقادانه ، تفكر خلاق ، تفكر مساله ،
با مقابله ديگران ، با همدلي ، خود از آگاهي سازگارانه ،
و اصلي سرفصلهاي جمله از استرس با مقابله و هيجانها
.است درس اين اساسي
اول كلاس آموزگار از 3100 بيش گزارش ، همين براساس
ضمن آموزش دوره يك طي تهران استان شهرستانهاي ابتدايي
.ميشوند آشنا درس اين اجرايي شيوههاي و محتوا با خدمت
متناسب بايد اصفهان هنر دانشگاه جايگاه
باشد شهر
اين غني فرهنگ با
بايد اصفهان هنر دانشگاه جايگاه:فرهنگي علمي گروه
.باشد شهر اين غني هنر و فرهنگ با متناسب
وزير معين دكتر اصفهان ، استانداري عمومي روابط گزارش به
استان اين استاندار با ديدار در فناوري و تحقيقات علوم ،
باعث دانشگاه اين شدن مستقل:افزود مطلب اين بابيان
و فراوان تلاشهاي با:گفت ويشد خواهد آن ترقي و رشد
رشد شاهد آينده در است ، انجام حال در كه پيگيريهايي
.بود خواهيم دانشگاه اين چشمگير
در هنر دانشگاه گسترش اصفهان استاندار ديدار اين در
اين در هنر پويايي موجب را آن و خواند ضروري را اصفهان
عنوان با سال 1335 در اصفهان هنر دانشگاه.كرد ذكر سرزمين
و متخصص نيروهاي تربيت هدف با و اصفهان پرديس دانشكده
و تاريخي ابنيه و آثار نگهداري و حفظ زمينه در كارآمد
.شد تاسيس اصفهان شهر در فرهنگي
نمونه:ايران صنعت و علم دانشگاه همت به
شد ساخته كشور در برقي
خودروي اصلاحشده
و علم دانشگاه علمي هيات اعضاي از يكي:فرهنگي علمي گروه
و طراحي را برقي خودرو كنترل سيستم شد موفق ايران صنعت
اين از را شدهاي نمونهاصلاح
.كند ارائه خودرو
ايران ، دكتر صنعت و علم دانشگاه عمومي روابط گزارش به
پژوهشكده علمي هيات عضو و طرح مجري خابوري عرب داود
خودروي شده اصلاح نمونه درباره دانشگاه اين الكترونيك
دانشگاه در تا 78 سالها 76 طول در برقي خودروي:گفت برقي
پيشرفتهاي به توجه با كه شد ساخته اصفهان صنعتي
.بود اصلاحاتي و بررسي نيازمند الكترونيك صنعت روزافزون
صنعت و علم دانشگاه الكترونيك پژوهشكده اساس همين بر
اين كنترل سيستم اصلاح درصدد گذشته سال يك از ايران
فرمان سيستم نيز گذشته ماه هفت طي در و برآمد خودرو
گذاشته سر پشت را آزمايشگاهي تست مراحل و ساخته جديدي
.است شده نصب خودرو روي بر اينك كه است
به خودرو اين در:گفت برقي خودروي كاركرد مورد در وي
و است شده استفاده الكتريكي موتور از بنزيني موتور جاي
براي AC ولتاژ به راDC ولتاژ كه كنتترل سيستم يك
.است رفته كار به ميكند ، تبديل AC موتورهاي
طريق از خودرو اين انرژي
طريق از و ميشود تامين شهر برق با شارژ قابل 72باطري
و كم آن سرعت و درآمده حركت به خودرو گاز پدال روي فشار
.ميشود زياد
ايران صنعت و علم دانشگاه علمي هيات عضو خابوري عرب دكتر
اين:گفت برقي خودروي معايب و مزايا مورد در همچنين
و سر و نداشته زيست محيط براي آلودگي هيچگونه خودروها
سوخت به توجه با ندارند ، اما هم را بنزيني خودروهاي صداي
تعويض لزوم ديگر سوي از و دارد وجود دنيا در كه ارزاني
هزينه كه سال چهار از پس كارايي عدم دليل به باتريها
در خودروها اين از استفاده ميكند ، تحميل را سنگيني
صنعت در تحولي با است اميد ولي نيست ، صرفه به مقرون حاضر
.گردد رفع نيز مشكلات اين باتريسازي
|