نياز يك اصالت ;نتنويسي
شهريور 22) ناظري شهرام كنسرت به نگاهي
...اما تازه ، تجربهاي
(سعدآباد كاخ -
جشنواره سومين وحدت تالار در گذشته شب
داد پايان خود كار به ياس گل موسيقي
نياز يك اصالت ;نتنويسي
ترابي مهرداد با گفتوگو
سهتار رديف نتنويسي كتاب مولف و سهتار مدرس
از برخي ساختن مكتوب و نتنگاري گذشته سال چند در ;درآمد
است ، داشته چشمگيري رشد ايراني موسيقي نغمههاي و آواها
ميرزاعبدالله روايت به ايراني موسيقي رديف از كه بهنحوي
آنها مهمترين از كه شده عرضه بازار به نتنگاري چندين
.كرد اشاره "طلايي داريوش" و"دورينگ ژان" آثار به ميتوان
مولف و سهتار مدرس ترابي مهرداد با زير گفتوگوي
را آن كه است عبدالله ميرزا رديف از نتنويسي تازهترين
آن "تصنيف" انتشارات و نوشته سهتار ساز ظرافتهاي براساس
.بخوانيد را گفتوگو اين.كردهاست منتشر را
بگوييد؟ خود كاري و هنري فعاليتهاي از پيشينهاي ابتدا *
سال هفت و كردهام آغاز را موسيقي فراگيري سال 1360 از -
رضا و ظريف هوشنگ ذوالفنون ، جلال چون استاداني محضر از
"سهتار آموزش" اول كتاب سال 1366 دربردم بهره قاسمي
كه امري.كردم آماده چاپ براي و تحرير را ذوالفنون استاد
پيدا ادامه مجموعه اين از ديگر كتاب دو انتشار با بعدها
به قديمي تصانيف از سهجلدي مجموعه يك همچنين.كرد
تار براي را "نرگس چشم" و "عشق خزان" ،"صبا باد" نامهاي
براي عبدالله ميرزا رديف" كتاب و دادهام نشر سهتار و
منتشر بنده از كه است كتابي هفتمين حقيقت در "سهتار
.ميشود
چه سهتار ، متعدد كنسرتهاي و اجرايي فعاليتهاي همچنين
.كردهام اجرا گروهنوازي بهصورت چه و تكنوازي بهصورت
و ;"شهناز شور" و "پاره چهار" نوار دو تكنوازي زمينه در
"جانان كوي" و "شوريده بلبل" نوار دو نوازي گروه زمينه در
سهتار تدريس به كه هست هم سال كردهام150 منتشر را
.است من اصلي حرفه كه دارم اشتغال
سهتار رديف كتاب نتنويسي و تاليف باعث انگيزهاي چه *
است؟ شده
اين و باشيد كرده شروع سهتار با را نوازندگي شما اگر -
كه ميپذيريد بهسادگي باشد ، شما اول و اصلي ساز ساز ،
تار در اجرايي ظرافتهاي يكسري و مضرابها و زخمهها هويت
اجراي در اينتفاوتها.دارد تفاوت يكديگر با تار سه و
به دادن گوش با فيالمثل و است مشخص كاملا هم رديف
"درگاهي" و "هرمزي" ،"صبا" مرحوم چون استاداني سهتار
تار با رديف اجراي با را آنها رديفي اجراي تفاوت ميتوان
تدريس براي كه بود شده باعث امر همين.دريافت كاملا
.بنويسم موجود كتابهاي حاشيه در را نكاتي و تغييرات رديف
نوشتن در خوبي تجربيات كه شاگردانم از يكي اينكه تا
به حواشي و تغييرات اين ملاحظه با دارد موسيقي كتابهاي
.داد را كتاب اين مجدد تحرير پيشنهاد من
تغييرات بر علاوه شدم متوجه كردم شروع را كار كه هنگامي
كارهاي در ريشه كه) را ديگري سليقه ميتوان سهتار خاص
كرد اعمال رديف اين تحرير در (دارد صبا و معروفي وزيري ،
ضمن كه است شده متفاوتي بسيار چيز من بهنظر نتيجه و
و سادهتر خيلي است عبدالله ميرزا رديف همان آنكه
.ميشود اجرا سليستر
كردهايد كار شاگردانتان با را كتاب اين كه مدتي طي در *
و كردهاند برقرار ارتباط كتاب اين با آنها اندازه چه تا
شدهاند؟ روبهرو مشكلاتي چه با
آنها خاص شيوه به كردن عادت كه ديگر كتابهاي برخلاف -
به نتيجه كه بگويم ميتوانم بكشد طول ماه دو يكي شايد
هنرجويانارتباط و بوده رضايتبخش فوقالعاده من نظر
در ميخورد چشم به كه مشكلي.كردهاند برقرار خوبي خيلي
و رديف عصاره بهنحوي كردهام سعي من كه است مقدماتي بخش
.كنم عرضه تمرين صورت 50 به را پردردسر و مشكل مضرابهاي
دقت و حوصله با بايد رديفي مشكل مضرابهاي ميرسد بهنظر
مقدماتي دوره از كه شاگردي براي اين و شوند تدريس بسيار
و است وقتگير قدري ميشود ، رديف فراگيري مرحله وارد
بسيار پيشرفت مرحله ، اين از باعبور ولي ميخواهد حوصله
كه) اندازه از بيش سرعت از جلوگيري براي و ميشود سريع
شديدي تاكيد (ميشود سبب را معلومات شدن فرار و سطحي
حفظ كاملا را درسها مرحله ازاين شاگردانم حتما كه دارم
.كنند ارائه كتاب از استفاده بدون و كنند
و دورنيگ ژان از موجود و شده ارائه رديفنويسيهاي *
هستند؟ قوتي و ضعف نقاط چه داراي شما بهنظر طلايي داريوش
به بشوم ، آن وارد نميخواهم زياد كه است مقولهاي اين -
اين هردوي براي فوقالعادهاي احترام اولا اينكه خاطر
زبان حتي كه ميدانم آن از كوچكتر را خود و قائلم بزرگان
واقعا كتاب دو هر ثانيا.بگشايم كارهايشان نقد به
چاپ ، از قبل سالها حتي دورينگ كتاب.هستند خوبي كتابهاي
و سهتار و تار شاگردان بين دست به دست فتوكپي صورت به
با و دقيق بسيار هم طلايي آقاي كتاب و ميگشت سنتور
ابداعي و خاص علامات با و تحليلي بهصورت جملهها تفكيك
يكي ميكنم بسنده نكته دو ذكر به فقطاست شده تحرير
و كردهام خودكار شاگردان با را كتاب دو هر سالها اينكه
ديدهام آنها در ايراداتي حال بههر عملي تجربه اين در
من نظر به آنكه دومنباشد خودم كار در كردهام سعي كه
و) است "تاري" فوقالعاده اجرا فضاي كتابها اين دوي درهر
را رديف است ضروري كه همانطور و (باشد همينطور هم بايد
كار اين هم من كرد ، "آداپته"كمانچه و ني و سنتور براي
عرض در خودم كار به و دادهام انجام سهتار براي را
.آنها تكرار و تقابل در نه ميكنم نگاه نامبرده كتابهاي
شرق موسيقي اصولا و ايراني موسيقي اينكه به توجه با *
استادان برخي اعتقاد به و ندارد ميانهاي نت با چندان
دقايق و ظرايف تمامي نميتواند نتنويسي شده ، شناخته
اين همچنان چرا شما بهنظر كند ، ارائه را رديفي موسيقي
ميشود؟ نتنويسي رديفها
از غلطي نتيجه ولي است ، درستي سخن عليالاصول سخن اين -
(آموزشي مخصوصا) نتنويسي نهتنها.ميشود گرفته آن
(غربي چه و شرقي چه) موسيقي هيچ دقايق و ظرايف نميتواند
يك با نميتواند هم الفبايي ، خط بلكه كند ، ارائه را
پديده اين خود ولي.كند برابري احساس با و روح با خطابه
شاگردان توسط و) ميشود نوشته رديفها اين همچنان كه
(ميشود نوشته هم شما نظر مورد استادان خوب و بلافصل
و اقناع به احتياج طبعا كه است نياز يك اصالت نمايانگر
تفاوت موسيقي آموزش شرايط:است ساده جواب.دارد پاسخ
داريم ، كم صالح استاد.كند تفاوت بايد هم روشها و كرده
براي هم و استاد براي هم فراغت و فرصت و زياد شاگرد
يك به نياز آموزش وبراي است گذشته از كمتر شاگرد
همان كه داريم استاد و شاگرد بين مشترك فصل و راهنما
اسكلت فقط كتاب اين كه كنيد توجه امااست آموزشي كتاب
بين فرقي اينجا كه ميكنم تاكيد و) ميكند مشخص را اجرا
اين اينكه براي و (نيست هم ايراني غير و ايراني موسيقي
صاحب استاد از بايد باشد ، داشته خون و پوست گوشت ، اجرا
نفس بايد قديميها قول به و كرد استفاده زنده و صلاحيت
امروز كه ميشود همان نتيجه وگرنه بخورد شاگرد به استاد
.ميبينيم
چه با ما كشور در موسيقايي مكتوب ادبيات شما نظر به *
است؟ روبهرو مشكلاتي
كميت و كيفيت نتنويسيدر نرمافزار وجود لطف به -
و است شده حاصل مطلوبي بسيار تغييرات موسيقي كتب تحرير
خوبي رشد مختلف سازهاي براي كمكآموزشي و آموزشي كتابهاي
نشانههاي حاوي كه نرمافزار يك فقدان هرچند.داشتهاند
نوعي.ميشود احساس بهشدت باشد ، ايراني موسيقي خاص
در مثلا ميشود ، ديده نشر كار در هم تشتت و پراكندگي
دارد وجود نتنويسي مكتب چهار سه سهتار و تار عرصه همين
از و ميرود خود راه به ديگري به بياعتنا كدام هر كه
استفاده واحد امر براي متفاوت بسيار اجرايي علايم
ديدهايم بسا.ميكند مشكل را ارتباط طبعا كه ميكنند
تحرير مختلف كتب در چندينبار واحد مطلب يا و آهنگ يك كه
است شده معضلي خود دوبارهكاري و بيگانگي اين و ميشود
كه دارد گذشت و هماهنگي و توافق وگو ، گفت به نياز كه
خودش ساز هركسي و است نادر امري ما موسيقي در متاسفانه
.ميزند را
آموزش كتاب تاليف از دهه به6 نزديك گذشت از پس چرا *
تحريري با كتاب اين همچنان خالقي مرحوم سهتار و تار
ميشود؟ عرضه امروزي نهچندان
كتاب اين از مناسبي و جديد تحرير اخيرا كه وجودي با -
كه بگويم بدهيد اجازه كلا ولي كردهام ، ملاحظه را مفيد
متدهاي بهتدريج و نيست امروزي زياد هم كتاب اين خود
باز دارند را خود جاي شدهاند نوشته كه جديدتري آموزشي
بايد كه آنجا از هم آموزشي كتاب يك جاافتادن.ميكنند
بسيار امري هنرجويان ، نه و شود پذيرفته هنرآموزان توسط
.است محافظهكارانه و بطئي
است؟ مواجه مشكلاتي چه با ساز و موسيقي آموزش *
فوقالعاده افزايش انقلاب مابعداز خاص اجتماعي شرايط -
بهدنبال را نوع هر از موسيقي هنرجويان و علاقهمندان
آموزش براي نظارت و برنامهريزي وجود عدم.است داشته
و است شده آموزش امر در خاصي آشفتگي باعث خبره ، مدرسين
شروع نرمنرمك سال ، سه دو بعداز كه شاگرداني هستند بسا
و باشند داشته را لازمه صلاحيت بيآنكه ميكنند تدريس به
ميخورد ، چشم به بيشتر شهرستانها در مخصوصا مشكل اين
راه حال هر در استعداد با هنرجوي يك من عقيده به ولي
خشت و بياورد شانس قدري اگر فقط ميكند ، پيدا را خودش
.نخورد ذوقش توي كار آغاز در و نگذارند كج را اول
چيست؟ شما آينده كارهاي *
دوم و اول جلد نوين تحرير و ويرايش بهكار دست فعلا -
تمرين جزوه 50 مايلم و هستم ذوالفنون استاد سهتار آموزش
ميكنم فكر.كنم آماده هم تار ساز براي را رديفنوازي
باشد ، ايراني موسيقي به راجع اينكه عين در بعدي كتاب
تحرير بعداز زيرا باشد ، نداشته نت هم خط يك حتي ديگر
گرفت ، مرا نيروي و وقت تمام سال دو كه سهتار رديف كتاب
كه ، نميرسد فكرم به زمينه اين در ديگري بخور بهدرد كار
كتب بين در هم آن جاي و باشد نپرداخته آن به قبلا كسي
.باشد خالي موسيقي
شهريور 22) ناظري شهرام كنسرت به نگاهي
...اما تازه ، تجربهاي
(سعدآباد كاخ -
نجوا -الف
پشت را مختلفي كاري دوران كه است خوانندهاي ناظري شهرام
باربد مسابقه برگزيده خواننده عنوان به وياست سرگذاشته
ايران آوازي رديف ظرايف و دقايق با (دهه 50 سالهاي در)
شاخص چهرههاي از برخي محضر از توانسته و آشناست خوبي به
در ناظري.كند كسب را فراواني آموزههاي آوازي ، موسيقي
(لطفي محمدرضا سرپرستي به) چاووش گروه كار آغازين دوران
و شور دستگاه در) چهار چاووش همانند اعتنا ، درخور آثاري
بهار لاله عنوان با بعدها كه مشكاتيان پرويز آهنگسازي با
معروف تصنيف با شوشتري در) چاووش 8 و (شد عرضه بازار به
.كرد عرضه سنتي موسيقي علاقهمندان به را (كاروان ميگذرد
با آشنايي ضمن كه خبرداد آوازخواني ظهور از كار دو اين
خاص رنگي و طعم و جنس با صدايي ايراني ، سنتي موسيقي جوهر
خود از بعد حتي و خود از قبل مشابهتي تقريبا كه دارد
هنگام در كه لرزههايي پس با ناظري صداي زنگ) نكرد پيدا
.(است وي مخصوص ميكند ، ايجاد خويش صوتي تارهاي در خواندن
شنيدن به علاقهمند كه ايرانياني براي ناظري صداي
وي.بود توجه جالب نيز هستند دراوج و طولاني تحريرهاي
اوج ، در كه است ايراني خوانندگان نفسترين پر از
چاووش كاست دو همين در.ميزند متوالي و ريز تحريرهاي
به رضوي يا شهناز گوشههاي در وي كه آنجا و چهار
و ديد را شگرفش تواناييهاي ميتوان ميپردازد ، تحريرزني
.برد لذت
سر پشت را متفاوتي تجربههاي خود كاري دوران در ناظري
كنيم ، دستهبندي را آنها بخواهيم اگر كه است گذاشته
اخير دوران و مياني آغازين ، دوره سه از ميتوانيم
.ببريم نام كارياش
آن به بالا در كه ، بود همان ناظري كاري آغازين دوره
كاست با ناظري كار مياني يا دوم دوره.كرديم اشاره
تا البته و خاص جنس با آن در كه ميشود آغاز "رخ بنماي"
اداي خصوصدر به) وي صداي از يافته تغيير حدودي
انتخاب در كاري دوره اين در ناظري.هستيم مواجه (تحريرها
جلالالدين مولانا اشعار از و كرد سنتشكني نيز اشعار
كارهاي در خود بعدها كه شكنياي سنت.كرد استفاده بلخي
شعر معرف را وي بسياري و شد بدل ثابت سنتي به ناظري
ناظري كاري دوم دوره.ميشناسند ايراني آواز در مولانا
اين از برخي در وي و بود روبهرو فراواني فرود و فراز با
اهل انتقاد مورد فراوان كاروآثار كثرت دليل به سالها
.گرفت قرار نيز موسيقي
آن در كه شد آغاز كارهايي مجموعه با ناظري كاري سوم دوره
تجربههاي متبسم حميد خصوص به آهنگسازياش ، گروه و وي
اين اصلي محوريتآغازيدند آوازي موسيقي در را تازهاي
بداههخواني و بداههنوازي و آواز از استفاده تجربهها
مجموعه اين در كه تفاوت اين با بود ، خاص دستگاهي در
گروه كند ، همراهي ساز يك را خواننده اينكه جاي به كارها
البته.ميداد را آوازش جواب و ميكرد همراهي را خواننده
شاخص چهرههاي از يكي عنوان به وي از كه متبسم كار ويژگي
نيز را ميشود ، ياد ايراني نوازندگان سوم نسل آهنگسازي
برخي از بهرهگيري با توانسته كه كنيم فراموش نبايد
سنتي موسيقي در را سرعتي و طراوت پر ، فضاي لنگ ريتمهاي
.كند ايجاد
جاري تابستان در كه كنسرتهايي مجموعه در ناظري شهرام كار
و است كارها همان تداوم كرد ، اجرا فرزندش آهنگسازي به و
بود ، متبسم حميد گروه اعضاي از يكي خود كه ناظري حافظ
اما نكرد ، اضافه چيزي كارها مجموعه بر نوآوري در اگرچه
كار از سنجانه نكته و دقيق تقليدي وي كار گفت ميتوان
بايد ناظري صداي درباره هم نكتهاي اما.است متبسم حميد
اخير ، سال چند كارهاي مجموعه در ناظري اينكه آن و گفت
خود درآواز خاص برنامهاي و طرح از آنكه از بيش
در تازه تجربههاي برخي نهادن آزمون به درصدد بهرهببرد ،
.است موسيقي با آن تلفيق و شعر از استفاده تحريرزني ، نوع
بهنظر اما متفاوتند ، خود نوع در چه اگر تجربهها اين
هنري شناسانه زيبايي معيارهاي با نقاط از برخي در ميرسد
.باشند نداشته تلائم و همخواني چندان موسيقي خصوص به و
عمل دقيق چندان موسيقي ، با شعر تلفيق در وي نمونه براي
تكرار بار چند را جمله يك كه نيست آن بند در و نميكند
آتش آمدي" در ،"آمدي" كلمه چندباره تكرار آن نمونه.كند
برخي دقيق اداي به بيتوجهي يا و"زني عالم اين در
را دو هر /عاقبت كردي خانه جان و دل در" بيت در كه كلمات
استفاده ديوانه لغت از ويرانه جاي به "عاقبت كردي ويرانه
.نميرساند را معنايي هيچ كه كرده
و تحريرها تا كرده بليغي سعي اجرايتحريرها در ناظري
اما كند ، اجرا لحن همان با را آوازي شده فراموش آواهاي
بسي كارش تازگي تفاوت و بودن بكر به چه اگر كار اين
است ، كاسته كارش امروزي شناسي زيبايي از عوض در افزوده ،
قرار مدنظر آينده تجربههاي و اجراها در اگر كه امري
.شود زيبا و بكر تغييرات برخي ساز سبب ميتواند گيرد ،
هايش آموخته غني پشتوانه به توجه با ناظري كه بهخصوص
.شود چنين كه اميد.دارد را كاري چنين توانايي
جشنواره سومين وحدت تالار در گذشته شب
داد پايان خود كار
به ياس گل موسيقي
ياس گل موسيقي جشنواره سومين اختتاميه مراسم:هنري گروه
وحدت تالار در ماه شهريور دوشنبه 26 روز بانوان ويژه
اين در موسيقي مركز عمومي روابط گزارش به.شد برگزار
تقدير ، لوح و تنديس اهداي با شركتكننده گروههاي از مراسم
از داوران هيات بيانيه مراسم اين در.آمد عمل به تجليل
گروه سپس و شد خوانده جشنواره دبير داودي فريبا سوي
اجراي به دقايقي براي ذاكري بهناز سرپرستي به گلبانگ
.پرداخت برنامه
موسيقي عرصه پيشكسوتان از چند تني حضور با برنامه اين
.شد برگزار مربوطه مسئولان از تن چند و كشور بانوان
نغمه ، گروههاي نيز و پرتو افليا همراه به پروانه خاطره
.كردند اجرا حاضران براي را قطعاتي تبريز شاطريان و فارس
|