كنكور كنكوريها ، مردودشدگان پشت با سخني
كنكور به راهها همه:وخانوادههايآنان
!نميشود ختم
محلي نشريات با آشنايي
سال معلمآغاز و دانشآموز ميليون 20
گيرند
مي جشن را تحصيلي
كنكور كنكوريها ، مردودشدگان پشت با سخني
كنكور به راهها همه:خانوادههايآنان و
!نميشود ختم
و دولتي دانشگاههاي كنكور نتايج گذشته روز چند در;اشاره
قبول كنار در و شد اعلام آينده تحصيلي سال براي آزاد ،
شدگاني مردود.شدند مشخص نيز شدگان مردود خوشبخت ، شدگان
.نبودند عنواني چنين لايق آنها از بسياري راستي ، به كه
سرنوشت سوالي ، چند آزمون يك و نابرابر مسابقه يك تنها
كه كساني شدگان ، قبول كنار در و ميزند رقم را داوطلبان
با توام را جديدي دوره شوند ، دانشگاه وارد نتوانستهاند
آغاز فراوان رواني و روحي ناراحتيهاي و ياس و نااميدي
كه كارشناسي است ديدگاهي ميآيد پي در آنچه.ميكنند
آزمون اين قبولنشدگان سرنوشت و كنكور غول مختلف ابعاد
.است داده قرار بررسي مورد را
بسياري براي ماه شهريور و مرداد سال ، هر مثل نيز ، امسال
چندان ماههاي داشتند كنكوري فرزند كه خانوادههايي از
سال ، هر مثل كنكور ، نتايج اعلام كه چرا.نبود خوشي
مضطرب و مايوس را آنان فرزندان و خانوادهها از بسياري
رواني حالات جمله از اضطرابها و ياسها اين.ساخت
مقصر چندان آن ايجاد در خود كه است خانوادههايي
عملكرد نتيجه در كه است عارضهاي بيشتر بلكه نبودهاند ،
رواني وضعيت.است آمده آنانپيش براي آموزشيما نظام
كنكوري فرزند كه خانوادههايي از بسياري رفتاري و
طبيعي زيادي حد تا شدند ، ياس و هيجانات دچار و داشتهاند
اكثر در فرزندانشان و آنان كه نظر اين از طبيعي.است
اما ميشوند ، متحمل را زيادي هزينههاي و زحمتها موارد
كشور پرورش و آموزش ارزشيابي نظام بودن نامناسب دليل به
حتي نظام ، اين بيروني و دروني عملكرد كل ازآن ، مهمتر و
دارند ، درسخوان و باهوش فرزندان كه خانوادههايي
.برنميآيند "كنكور غول"بر شدن پيروز عهده از متاسفانه
ما كشور آموزشي نظام در است سالي چند كه اصطلاح اين
هر كه چرا.نيست هم نامناسبي چندان تركيب است ، شده مصطلح
كه هستيم باهوش و پرتلاش شاگردان از نمونههايي شاهد سال
قبول بالايي معدلهاي با دبيرستانشان تحصيل دوره طول در
"غول" اين سد از گذشتن عهده از اما شدهاند ،
ميشود مواجه جواناني با سال هر نگارنده.برنيامدهاند
حاصل كنكور در توفيقي اما دارند ، يا 19 معدلهاي 18 كه
اين خانوادههايي و افراد چنين با شدن روبهرو !نميكنند
چه فرزندانشان و خانوادهها اين كه ميآورد پيش را پرسش
كافي يا 19 معدلهاي 18 آيا نكردهاند؟ كه ميكردند بايد
"خواندن و خواندن" شبانهروز سال دو يا يك آيا نيست؟
كردن شركت غيره و كنكور كلاسهاي انواع در آيا نيست؟ كافي
نميكند؟ كفايت
نكردهاند كه ميكردند چه كنكوري دانشآموز يك عنوان به
شاهد و شده غرق نااميدي و ياس درياي در بايد اكنون و
شوند؟ خانواده اعضاي نابهجاي و بيفرجام تشنجات
ملامت را همديگر ناآگاهي روي از گاهي كه خانوادههايي
غول"بر است نتوانسته خانوادهشان از عضوي كه ميكنند
موارد برخي در كه خانوادههايي !آيد فائق "كنكور
جمله از ديگران ولي شدهاند ، متقبل نيز بالايي هزينههاي
آموزشي ، مشاوران خصوصي ، معلمان كنكور ، كلاسهاي صاحبان
به كدام هر درشت و ريز كننده راهنمايي فرهنگي موسسات
گسترده سفره اين از خود كياست و فراخورفراست
بهره كنكور ، در فرزندانشان قبولي تشنه خانوادههاي
(!است معركه اين متولي كه سنجش سازمان حتي) بردهاند ،
ميمانند ، بيپناه خودشان و بيكلاه سرشان كه كساني ولي
برخي گاهي كه هستند ، كنكور پشت كنندگان شركت از بسياري
!نداشتهاند از 18 كمتر معدل تحصيل سال طول 12 در آنان از
و ميسوزند هم با خشك و تر كه است آن همه از دردآورتر
، نميشوند قائل تفاوتي دان كم و دانا و دوشاب و دوغ ميان
.نميشوند داده تميز فرزانگان ، و برجستگان با لشكر سياهي
اميدي آيا بكنند؟ بايد چه خانوادهها است اين پرسش حال
صورت تحولي و تغيير زودي به كنكور فعلي وضعيت در كه هست
به كه باشند اميدوار ميتوانند خانوادهها آيا گيرد؟
نجات بدفرجام آموزشي نظام اين تاسفبار عوارض از زودي
اين به كه است بعيد ميدهد نشان موجود شواهد يابند؟
ارزشيابي ، نظام و كشور پرورش و آموزش وضعيت در زوديها
و تغيير كشور عالي آموزش مراكز و كنكور وضعيت در ويژه به
.دهد رخ بنيادين تحولي
و شد خواهد افزوده شركتكنندگان تعداد بر ساله هر كه چرا
انتخاب براي امكاني كه اين بدون مدارس دانشآموزان اكثر
براي ميلشان همواره باشند ، داشته كنكور از غير به راهي
در شركت از پيش اگر حتي.شد خواهد بيشتر كنكور در شركت
چشمشان يك گوناگون دلايل به شوند ، مشغول كاري به كنكور
ديگر ، سوي از.شد خواهد دوخته دانشگاه درهاي سوي به
كه باشيم اميدوار تا نيست دست در نشانههايي متاسفانه
جذب براي يا كرد خواهد بيشتر را عالي آموزش امكانات دولت
خواهد كنكورها فشار از آموزش و كار مراكز به دانشآموزان
عواقب و فشارها كاهش براي گاهي كه هم اقدامهاييكاست
بنيادي چندان ميشود ، پيشنهاد و انديشيده كنكورها ناگوار
و خانوادهها ميماند پس نميرسد ، نظر به سازگار و
وضعيتي چنين در است علاقهمند نگارنده !فرزندانشان
باشد داشته فرزندانشان و خانوادهها براي توصيههايي
و دهد تسكين را آنان دردهاي از برخي توصيهها اين شايد
و ملامت را خود فرزندان بيجهت و ناآگاهانه خانوادهها
به واهي دلايل به را خانوادهها گرم كانون و نكنند سرزنش
:پيشنهاد چند آن اما و نكشانند تشنج
احساسات روي از و دليل بدون آنها فرزندان و خانوادهها *
را خود خانواده از عضوي ظاهري شكست علت روحي ، هيجانات و
را ديگري تا نكند تلاش كسي هر و نياندازند هم گردن به
خود حد در همه كه خانوادههايي در ويژه به كند محكوم
كشور آموزشي امكانات كمبود سبب به ولي باشند ، كشيده زحمت
شدگان پذيرفته جزو كلا يا بالا سطح شدگان پذيرفته جزو
.باشند نبوده
تحصيلات و دانشگاه دريچه از را چيز همه خانوادهها *
همه و نيستند تحصيلكرده موفق ، افراد همه.نبينند عالي
است لازم اينرو از !نميشوند محسوب موفق تحصيلكردهها
و موفقيتها به نسبت خانوادهها نگرش در تغييري و تحول
.آيد وجود به تحصيلي مدارك
كه بپذيرند را واقعيت اين آنها فرزندان و خانوادهها *
عالي تحصيلات از نيست هم لازم و نميتوانند همگان
.نيست چيز همه معيار عالي تحصيلات و گردند برخوردار
هميشه تحصيل ادامه در كه بپذيرند را اصل اين خانوادهها
گوناگون راههاي به ميتوان و بود خواهد باز افراد روي به
دور ، راه از دانشگاههاي در شركت طريق از:داد تحصيل ادامه
و نهادها از برخي آموزشي رسمي غير دورههاي در شركت
دورههاي در شركت دولتي ، غير و دولتي سازمانهاي
خودآموزي آموزشي ، موسسات از برخي حرفهآموزي و كارآموزي
بدون آگاهي و دانش و مهارت كسب و فردي دانش افزايش و
فن در فرض به كسي اگر نمونه برايتحصيلي مدرك داشتن
اثر ملاحظه هنگام به ناشر آيا كند پيدا مهارت ترجمه
است گفتني ميخواهد؟ تحصيلي مدرك وي از ايشان شده ترجمه
و خود پيش را ترجمه ما كشور جسته بر مترجمان از بسياري
بند در چندان آنان اكثر و آموختهاند ديگر افراد يا
و رشتهها است همچنين.نبودهاند دانشگاهي مدارج
داشتن مستلزم درآنها توفيق هميشه كه ديگر مهارتهاي
.رايانه است نمونه اين از.نيست دانشگاهي تحصيلي مدرك
مثلا كند ، پيدا مهارت رايانه گوناگون فنون در كسي اگر
به آيا غيره ، و نقشهكشي و ويرايش يا برنامهنويسي ، در
طلب هم تحصيلي مدرك شخص اين از حتما استخدام هنگام
دهها و ادبيات موسيقي ، است همچنين !وجه هيچ به ميكنند؟
چشم جاي به ميشود توصيه خانوادهها به پسديگر رشته
كشور رسمي و عالي آموزش مراكز و دانشگاهها به دوختن
مهارتي خود كودكان در كودكي از و اول درجه در كنند تلاش
بايد.دارد را كاري استعداد و توان كس هركنند تقويت را
اين دومگردد تقويت و شده كشف استعدادها و توانها اين
را خود تا كنند راهنمايي خودرا كنكور پشت فرزندان كه
:كنند مجهز دانشي و مهارت آموختن يا و كاري به
خيزد خار از گل كه داري نشان
خيزد ازكار كار كه كاري بكن
ما ديرينه تاريخ در ريشه كه فرهنگي دلايل به متاسفانه *
.ميشود شمرده پست فكري كار به نسبت يدي كار هنوز دارد ،
از رفتهرفته كنند تلاش بايد فرزندانشان و خانوادهها
افراد گذشته مطالعه.سازند رها را خود غلط ، ذهنيت اين
دوران از حتي افراد اين از بسياري كه ميدهد نشان موفق
نيز بدني و دستي كارهاي به تحصيل ، ضمن نوجواني و كودكي
هميشه.است ساز انسان كار گفتهاند.بودهاند مشغول
ما خود است لازم گاهي نميآفرينند ، كار ما براي ديگران
مهم رويكردهاي از يكي كارآفريني امروز.باشيم آفرين كار
نوشته كتابها كار اين براي.است جوانان تربيت در كشورها
.است گشته مدون نظري و علمي صورت به بحثهايي و شده
درصد بهويژه اجتماعي و اقتصادي دلايل به باز متاسفانه *
از بسياري نفتي ، بادآورده درآمدهاي دليل به و اخير سال
بيمار شرايط از و پيمودهاند ساله صد ره شبه يك افراد
و ميليونها صاحب و برده بهره زيركانه اجتماعي و اقتصادي
تاسفبارتر.شدهاند منقول غير و منقول ثروت ميلياردها
و شده تبديل شدن پولدار الگوي يك به وضعيت اين كه اين
اميد و دل الگو همان به خانوادهها و جوانان از بسياري
پيشرفتهاي و گام به گام كارهاي از نتيجه ، در بستهاند
در شدن چيزدار همه آرزوي در و گردانده روي قدم به قدم
پشت مرسوم و طبيعي راههاي همه به مدت كوتاهترين
بادآورده ثروت آن به نه موارد اكثر در لذا ، .كردهاند
كوشش و تلاش روان و زلال چشمه از نه و يافتهاند دست
اينجا از و رانده آنجا از.بردهاند بهرهاي مداوم
.ماندهاند
و خانوادهها تا است رسيده آن وقت ميرسد نظر به
شدن ، پولدار تحصيل ، به نسبت نگرششان در فرزندانشان
از بهرهگيري با بكوشند و كنند تجديدنظر...و ازدواج
را آن اساسي محور هميشه كار و تلاش كه خود ديرين فرهنگ
بگذارند پيش قدم استوار و اميدوارانه است ميداده تشكيل
تلاشگران نهايي برنده كه بپذيرند را واقعيت اين و
موفقيت و هستند خستگيناپذير نستوه كوشندگان و اميدوار
راهها مهمترين جمله از داشتن مدرك و ندارد راه يك فقط
.نيست
آن از نشان است شده آغاز يكم و بيست قرن در كه تحولاتي
بينش و مهارت و دانش دور ، چندان نه آينده در كه دارد
رهنمون توفيقها و پيروزيها به را آنان كه انسانهاست
امروزه متاسفانه كه بيمحتوا مدارج و مدارك نه شد خواهد
بدون "مدرك صدور عالي مراكز" و شده رايج ما جامعه در سخت
در تحصيلي مدارك نوع اين صاحبان تواناييهاي به توجه
.ميدهند قرار آنان اختيار
و رسانهها توسط شگفتانگيز اطلاعرساني امروز جهان در
جهان 6 وسعت به بزرگي دانشگاه به خود گوناگون ، منابع
انديشيدن جاي به بكوشيم پساست شده تبديل نفري ميليارد
آموزي مهارت و خودسازي فكر در دانشگاهي ، مدرك "سراب" به
بينش و دانش بر گوناگون راههاي با كنيم تلاش و باشيم
هميشه دانايان و است دانايان آن از آينده.بيفزاييم خود
!نبودهاند عالي تحصيلي مدارك داراي
پويا قاسمي اقبال دكتر
محلي نشريات با آشنايي
به گلستان و صحرا تركمن رسمي نشريه اولين) صحرا *
:مسئول مدير و امتياز صاحب / (تركمني و فارسي زبانهاي
:مديرداخلي /گزلي عطا محمود:سردبير /ديهجي عبدالرحمان
چهارم ، سال /نسخه هزار پانزده:شمارگان /بيات محمد آنه
:نشاني /تومان صد صفحه ، ماه ، 10 شهريور پانزدهم شماره 38 ،
غربي ، جامي خيابان شمالي ، خميني امام خيابان -كاووس گنبد
.پلاك 7 قاري ، شهيد كوچه
اردبيلي محقق دانشگاه دانشجويان نشريه)اولدوزو دان *
:مسئول مدير /(آذربايجاني تركي و فارسي زبانهاي به اردبيل
صفحه ، شماره 11 ، 32 /دانشور شيدا:سردبير /فيضي حكملي
.تومان 250-بزرگ قطع
سياسي ، هفتهنامه دو) سلماس ويژهنامه -ما فرداي *
تركي و فارسي زبانهاي به فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ،
/بوداقي پير يوسف:امتياز صاحب و سرپرستي /(آذربايجاني
/پستي 968 صندوق دلگشا ، كوچه عطايي ، بلوار اروميه ، :نشاني
.تومان صفحه ، 80 شماره 41 ، 8 شهريور 1380 ، اول نيمه
دانشجويي معاونت ادبي فرهنگي مجله) آرزو -ئاوات *
/(كردي و فارسي زبانهاي به اهواز چمران شهيد دانشگاه
نشاني /پشابادي يدالله:مسئول مدير /اول سال يك ، شماره
كدپستي 43811061936 -چمران شهيد دانشگاه -اهواز
به اجتماعي ادبي ، فرهنگي ، بينالمللي فصلنامه) ياپراق *
/ (بينالمللي توزيع گستره با تركمني و فارسي زبانهاي
/تومان صفحه ، 300 ، 52 بهار 1380 شماره 13 ، چهارم ، سال
گلستان ، :نشاني /قوجق يوسف:مسئول مدير و امتياز صاحب
.پستي 47849715 صندوق گنبدكاووس ،
سال معلمآغاز و دانشآموز ميليون 20
ميگيرند جشن را تحصيلي
اول در مدارس بازگشايي با همزمان:فرهنگي علمي گروه
حضور با سراسري جشن ، تحصيلي 8180 سال آغاز و مهرماه
و 210 هزار در 133 فرهنگي و دانشآموز ميليون حدود 20
.ميشود برگزار مدرسه
جديد ، تحصيلي سال در پرورش ، و آموزش وزارت برآورد براساس
نفر و 300 هزار و 702 ميليون 18
و درخشان استعدادهاي استثنايي ، روزانه ، دانشآموز
.شد خواهند تحصيل به مشغول بزرگسالان
وزارت پيشبيني براساس اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
سال چند همچون نيز جديد تحصيلي سال در پرورش ، و آموزش
كاهش به رو دانشآموزان آمار جمعيت ، كاهش دليل به گذشته
.گذاشت
گذشته ، 212 تحصيلي سال به نسبت روزانه ، دانشآموزان آمار
.ميدهد نشان را كاهش نفر و 987 هزار
، تحصيلي8180 سال در دانشآموزان
اداري آموزشي ، كادر و 536 هزار و 232 ميليون يك وجود با
كل ، ادارات پرورش ، و آموزش وزارت مركزي ستاد در خدماتي و
و علم فراگيري مشغول مدارس ، و شهرستانها و مناطق ادارات
.ميشوند تربيتپذيري
اوليها كلاس
شهريور اولي ، 31 كلاس كودك هزار و 400 ميليون يك از بيش
.ميگيرند جشن را جديد تحصيلي سال آغاز جاري ، ماه
جشن با همزمان اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
و درس كلاسهاي نوآموز ، كودكان از استقبال در شكوفههاو
و گل دروازههاي مدارس برخي در و شده بندي آذين مدارس
.است شده ايجاد قرآن
تحصيلي روز نخستين بخصوص و مدارس بازگشايي هنگام ساله هر
ماموران و انتظامي نيروهاي ابتدايي ، اول سال دانشآموزان
براي را كلاساوليها خوش روي با رانندگي و راهنمايي
.ميكنند ياري شلوغ محلهاي و خيابانها از عبور
|