دانشآموزان اصلي نياز همدلي و گفتوگو
است دبيرستاني
است؟ چگونه مدرن جوامع در درسي برنامه
"اومبرتواكو" اثر جديدترين به نگاهي
"بادولينو""سرخ گل راز" كتاب نويسنده
شكست را كتاب فروش ركورد
شد اعلام امسال شهريور در كتاب نشر وضعيت
تالش قومي تنوع و تاريخي تحولات سير
شد آشكار
ارسال شدشرايط اعلام علوم وزارت سوي از
كارنامه فاقد دانشجويان تحصيلي هزينههاي
ارزي
دانشجويان جشنوارهسراسريآثارهنري
سورهبرگزارميشود
كنكور بدون كاربردي - علمي جامع دانشگاه
ميپذيرد دانشجو
دانشآموزان اصلي نياز همدلي و گفتوگو
است دبيرستاني
در "مشاوره و ارتباط زنگ" اختصاص با ارتباط در پيشنهادي
متوسطه دوره
از يافتن آگاهي و دانشآموزان بيشتراز درك و شناخت
امري مشكلات ، و مسائل برابر در آنان واكنشهاي و رفتارها
در را آنان ميتواند متقابل درك اين.است واجب و ضروري
هماهنگي عدم از ناشي مشكلات و دادهها عظيم سيل برابر
.دهد ياري علمي ، و تكنولوژيكي پيشرفتهاي با بومي فرهنگ
برنامهريزي در لازم پيشبينيهاي چون متاسفانه اما
است ، نگرفته انجام مهم امر اين براي درسي و آموزشي
گفتوگوي و صحيح ارتباط فاقد كه دانشآموزان بنابراين
هستند ، خود مديران و دبيران با فكري تبادلنظر و متقابل
و سردرگم اطلاعات و دادهها عظيم حجم برابر در شدت به
ارشاد با و لازم زمينههاي آوردن فراهم باآسيبپذيرند
و تعليم امر دستاندركاران و عوامل ازسوي راهنمايي و
ذهن و داد كاهش را آنان آسيبپذيري ضريب ميتوان تربيت ،
آن تبديل و دادهها اين پذيراي باز ، ديدگاه با را آنان
زندگي براي بيشتر تلاش انگيزه و كرد مفيد اطلاعات به
.نمود تحريك وجودشان در را بهتر
هم آن درس كلاسهاي در دانشآموزان حضور كنوني وضعيت در
يعني است ، فيزيكي حضور نوعي صرفا متراكم ، جمعيت آن با
عوامل با مقايسه خود ، در اهداف با مطابق را آموزش چون
و ارتباط چون طرفي از و نمييابند اجتماعي و بيروني
در خود همكلاسيهاي حتي و دبيران با آنان همكاري روحيه
محدوديت ، و نگرش اين لذا است ، پايين و محدود بسيار سطح
كه تابدانجا دارد ، آنان آگاهي سطح و رفتار در سوء آثار
سال پايان در دانشآموزان برخي آگاهي ، و ارتباط نظر از
برگه پاي در خود دبير صحيح نام نوشتن از حتي تحصيلي
.عاجزند نيز امتحاني
نسلها عظيم بسيار فاصله جوان ، نسل مطالبات با ناآشنايي
عدم و محدوديتها علت به شكاف اين و است آورده پديد را
و همفكري زمينههاي و قلبي ارتباط نبود و برنامهريزي
بحران نوعي صورت به كه يافته شدت بدانجا تا گفتوگو ،
به را اخلاقي غير رفتاري واكنشهاي بحران اين و درآمده
.است داشته دنبال
در بايد لازم علمي تواناييهاي بر علاوه تربيت و تعليم
و مادرانه مهرباني و لطف پدرانه ، دلسوزي با توام فضايي
جز نمييابد تحقق اين و ;گيرد انجام دوستانه همجواري حسن
گفتوگو درهاي كردن باز و اعتماد از مملو فضاي ايجاد با
.هم با ارتباط و مشورت و
الفاظ قالب در تنها همفكري و همكاري بالاي روحيه ايجاد
مراسم صف در مديران و درس كلاسهاي در دبيران وحده متكلم
اين بستر بايد بلكه نيست ، امكانپذير و كافي صبحگاهي
لمس قابل و متقابل رفتارهاي و عمل در را همياري و ارتباط
.كرد ايجاد دانشآموزان فكري سطوح با متناسب و
و تنفر پايين ، بسيار آگاهي و دانش سطح انگيزه ، عدم
انتخاب واهي ، باورهاي كمتوجهي ، پرخاشگري ، بيزاري ،
با صحيح ارتباط عدم در ريشه همه و همه نامتناسب الگوهاي
و بياطميناني عظيم سد اين.دارد آموزشي و زندگي محيط
ايجاد رشدي به رو نفوذ چنان دانشآموزان دربين نااميدي
دبيران رفتار روي حتي را آن بازتاب و اثرات كه است كرده
كه صورت بدين كرد مشاهده ميتوان وضوح به مربيان و
هم كنار در كه زنگها بين كوتاه زماني فاصله در دبيران
اگر دارند ، يكديگر با مشترك مباحثه بهندرت نشستهاند ،
در هم گذراآن و لحظهاي طور به باشد ، داشته وجود هم
ميان در كه است دانشآموزان بروزيافته ناهنجاريهاي مورد
درگريبان سر اكثرا و ميشود نهاده سرپوش انزجار ، و نفرت
وقت همكاران جمع ميان در تنها و معيشتي مشكلات جمع در و
.ميكنند سپري را
مراكز در منسجم صورت به بهندرت كه ماهانه جلسات در
همه بررسي و نقد براي فضايي كمتر ميگردد ، اجرا آموزشي
اغلب جلسات اين در شده مطرح بحثهاي.ميشود ايجاد جانبه
محفل يك نظرات به بيشتر و طرفه يك كليشهاي ، صورت به
.مشكلات از علمي و درست تحليل و تجزيه تا ميماند خصوصي
در هماهنگ و ثابت زنگ يك تعيين بحران اين از گذر براي
مفيد و لازم بسيار (مشاوره و ارتباط زنگ) عنوان به هفته
.بود خواهد
:قطب چهار همزمان هماهنگي و ارتباط و تبادلنظر
اولياء و آموزشي واحد اجرايي كادر دبيران ، دانشآموزان ،
بيشتر و برتر كيفيت با آموزش كارآيي و اجرا متضمن هم ، با
.بود خواهد
لحاظ و متوسطه دوره هفتگي برنامهريزي در زنگ اين اختصاص
و شناسايي در دبيران ، براي موظف ، ساعات عنوان به آن
و گفتوگو و است اهميت داراي مشكلات و مسائل بررسي
راهكارهاي ارائه براي را لازم تواناييهاي تبادلنظر ،
.شده ، مهياخواهدكرد ذكر چهارقطب باهماهنگي وعملي علمي
زير اهداف و فعاليتها ميتوان "مشاوره و ارتباط" زنگ در
:داد انجام درسي و آموزشي برنامهريزيهاي قالب در را
نقد و خواستهها و اظهارنظر براي فضايي ايجاد -1
كارهاي صورت به دانشآموزان توسط آموزشي عملكردهاي
.بررسي و نقد جلسات و سخنراني گروهي ، و تحقيقي
.اولياء و مديران دبيران ، توسط سخنراني مراسم برگزاري -2
طرح و جلسات در شركت براي متخصصان و استادان از دعوت -3
.روزوبهرهگيريازنظرياتوديدگاههايآنها مسائلومشكلات
دانشآموزان ، حضور با پاسخ و پرسش جلسات برگزاري -4
.اولياء و آموزشگاه اجرايي كادر دبيران ،
و آموزشي نوين تكنولوژيهاي از بهرهگيري و شناسايي -5
.آن از اصولي و متناسب استفاده نحوه
صنعتي ، علمي ، مختلف درزمينههاي آموزشي فيلمهاي ارائه -6
.سايرمللجهان كاربردي ، فناوري ، تكنولوژيوآموزشوپرورش
قالب در دبيران ، و دانشآموزان فعاليتهاي ارائه -7
برنامههاي طنز ، مقاله ، تئاتر ، فيلم ، ) آموزشي طرحهاي
.(...و شاديبخش
.تقديروتشكرواهداءجوائز ويژهدرراستاي مراسم اجراي -8
آموزشي كمك و آموزشي برنامههاي و فعاليتها اعلام -9
. بلندمدت و هفتگي
با هماهنگ و سن با متناسب نشريات و كتاب معرفي -10
. آموزشي برنامههاي
رسيدن و هماهنگي در "مشاوره و ارتباط زنگ" تعيين اهميت
:است ضروري و مفيد زير اهداف به
شناوري و پراكندگي به توجه با متوسطه دوره دبيران *
بازتاب از آگاهي و مشاركت براي مناسبي فرصت تدريس ، ساعات
.داشت خواهند همكاران ساير و خود عملكرد
و مسائل جريان در شفاف و مستقيم طور به دانشآموزان *
و مسئوليت حس آگاهي اين و ميگيرند قرار آموزشي مشكلات
.كرد خواهد تقويت درآنان را همكاري
هفته ، طول در "مشاوره و ارتباط زنگ" زمان بودن مشخص *
و دانشآموزان اولياء مراجعه براي را لازم هماهنگي
.ميآورد فراهم معلمان با ارتباط
فقط هم آن كه ماهانه جلسات در كه ناهماهنگي و آشفتگي *
.خواهدرفت ميگيرد ، ازبين دبيرانومديرانانجام شركت با
و دبيران با مستقيم ارتباط و مشكلات با مستقيم برخورد *
دانشآموزان در را همكاري و نفس به اعتماد روحيه مديران ،
.كرد خواهد تقويت
لازم فرصت آموزشگاه مشاور و پرورشي مربي پرورشي ، معاون *
در رفتاري هماهنگي ايجاد و خود برنامههاي اجراي براي را
.راخواهندداشت دبيرانواولياءدربرخوردبادانشآموزان بين
انگيزه دبيران ، علمي سطح ارتقاي طرح ، اين اجراي *
و مديران مديريتي بنيه تقويت دانشآموزان ، در را فراگيري
.داشت خواهد همراه به اولياء بين در را آرامش و اعتماد
به ملزم را دبيران "مشاوره و ارتباط زنگ" بودن موظفي *
مسائل طرح در را آنان طرفي از و كرد خواهد جلسات در شركت
.داد خواهد ياري مشكلات و
بعد دو از كشور پرورش و آموزش نظام اينكه به توجه با *
تخصصي علت به معلمان اكثر يافته ، تشكيل پرورشي و آموزشي
;ندارند پرورش براي فرصتي هيچ زماني نظر از دروس بودن
.كرد خواهد پر را خلا اين مربوطه ، زنگ اختصاص
مهاباد دبيرستانهاي فيزيك دبير - پوري اسمعيل انور
است؟ چگونه مدرن جوامع در درسي برنامه
دروسي ميبايد مدارس درسي برنامه در محققان ، اعتقاد به
پيچيده شرايط با رويارويي براي را آنان كه شود گنجانده
.سازد آماده مدرن جوامع
تحولات شتاب ازدياد لندن ، چاپ "نيچر" نامه هفته نوشته به
انداخته صرافت به را آموزشي امور مسوولان جديد جوامع در
يافتههاي بر مبتني درسي برنامههاي تدوين با تا است
محيطزيست كه خطراتي نظير مسائلي با را دانشآموزان علمي
حاشيهنشيني گسترش خشونت ، جمعيت ، رشد ميكند ، تهديد را
آشنا آن نظاير و طبيعي منابع حفظ اهميت بزرگ ، شهرهاي در
عنوان تحت كه آموزشي برنامههاي قبيل ازاين يكي.سازند
ايالت در 47 مدرسه در 1700 "درسي برنامه يك:انسان" كلي
خود در را كلي هدف پنج است ، درآمده اجرا مورد به آمريكا
.است داده جاي
و اعتماد حس اعطاي:از عبارتند پنجگانه اهداف اين
تكتك به خويش ذهني قابليتهاي به نسبت توانايي
مسائل درباره انديشيدن براي توانايي اعطاي دانشآموزان ،
مختلف ، جوامع در آدميان حال و وضع و شرايط به مربوط
و جامعه ماهيت تحليل براي كاربردي مدلهاي آوردن فراهم
توانائيهاي به احترام حس القاي انسان ، به مربوط امور
توجه بالاخره و آدمي اندوه برابر در انسانيت حس و آدمي
هنوز آدمي تطور فرايند كه نكته اين به دانشآموزان دادن
سر فردي رفتارهاي از كه الگوهايي و نرسيده پايان به
نقش فرايند اين تداوم چگونگي زدن رقم در ميتواند ميزند
.كند بازي
"اومبرتواكو" اثر جديدترين به نگاهي
"بادولينو""سرخ رازگل" كتاب نويسنده
شكست را كتاب فروش ركورد
با ديگر بار"سرخ گل راز" كتاب نويسنده"اومبرتواكو"
فروش پيشين ركوردهاي تمام"بادولينو" خود تازه كتاب
.شكست را كتاب
ميلادي دوازدهم قرن در كه است پسري سرگذشت"بادولينو"
"بارباروزا" به فريدريشملقب امپراتور دوران با همزمان
جنبشهايبسياري كه زماني درميآيد دنيا به ميلان در
"بادولينو" ميگيرد ، شكل امپراتور برضد شمالايتاليا در
نزديك امپراتور به زودي به دارد ، كه سرشاري نبوغ دليل به
.ميكند قبول فرزندي به را او بارباروزا و ميشود
در دانشگاه تاريخ رشته استاد ايتاليايي"اكو اومبرتو"
داستانهاي همانند نيز داستان دراين ايتاليااست ، بولون
در و ميدهد همپيوند به وسطيرا قرون خودحوادث قبلي
را حقيقت و دروغ خيال ، صفحهايآنچنان پانصد اينكتاب
.نيستند تفكيكپذير هيچكدام پايان در كه ميتند هم در
دراينداستانخيالي ديگر نفر ده با داستان قهرمان
گويا كه پيري كشيش جستجوي در را شرق راه "اومبرتواكو"
.ميگيرند پيش در ميكند ، فرمانفرمايي را سرزمينيبزرگ
بيانتها بيابانهاي وحشتناكو جنگلهاي ميان از سفر
حيوانهاي جادوگران ، با راه اين مسافراندر و ميگذرد
اين تمام.ميكنند برخورد خارقالعاده موجودات عجيبو
نوعي به خود قبلي دركتابهاي نويسنده را تخيلات و حوادث
را سرگذشتزندگياش كه"بادولينو".بود آورده ديگر
اين همه از او كه ميفهماند خواننده به ميكند ، بازگو
اين در "اكو اومبرتو".ميبرد در به سالم جان حوادث
ميگيردو خدمت به را تاريخياش معلومات ديگر بار كتاب
.ميبافد هم به را ريسمان آسمانو
ولي او.است استاد مورد اين در نيز او داستان قهرمان
كه پيوندميدهد هم به را دروغ و استادانهحقيقت چنان
"اكو اومبرتو" اگر.نيست امكانپذير ديگري از تفكيكيكي
وسطيدروغهاي قرون دانستنيهايشاز از استفاده با
به كه آناني براي شايد بافتهبود ، هم زيباتريبه
قابل"بادولينو" نميدانند ، وسطي قرون اواز اندازه
معروفيت از "اكو اومبرتو" بار اين ولي بود قبولتر
كتاب.است كرده هزينه آخريناثرش فروش براي خود پيشين
آينده در فروشميرود ، به كه سرعتي همان به كه پرفروشي
پي در بحثي كه آن بدون خورد ، خواهد خاك كتابخانه گوشه در
.است نشده ترجمه فارسي به هنوز كتاب اين.باشد داشته
لقماني عباس
شد اعلام امسال شهريور در كتاب نشر وضعيت
در كتاب عنوان و 892 يكهزار:فرهنگي علمي گروه
ماه شهريور در جلد هزارو 700 و 187 ميليون شمارگان 10
مشابه مدت به نسبت عنوان ، تعداد اين كه شد منتشر
.است داشته رشد درصد قبل ، 5 سال
هر متوسط شمارگان كتاب ، خانه موسسه گزارش به
و بوده جلد و 384 هزار پنج ماه اين در كتاب عنوان
و 408 هزار ميليونو 242 دو در مجموع ، در كتابها اين
كتاب ، 220 هر صفحات ميانگين و يافته انتشار صفحه
.است بوده صفحه
و 18 تاليف كتابها مجموع درصد گزارش ، 82 اين بر بنا
نيز 55 نخست چاپ كتابهاي و بوده ترجمه باقي درصد
.است داده تشكيل را كتابها مجموع درصد
با 393 موضوعي نظر از كتابها بيشترين ماه ، شهريور در
آن ، از پس و رسيد چاپ به ادبيات موضوع در عنوان ،
با عملي علوم و عنوان با 336 دين موضوع با كتابهاي
.داشت قرار عنوان 235
و 16 بزرگسالان به مربوط كتابها اين مجموع درصد 84
همچنين 276.بود نوجوانان و كودكان به متعلق درصد
.يافت انتشار نيز درسي كمك كتاب عنوان
تا كتاب ، خانه اطلاعاتي بانك در موجود آمار اساس بر
كتاب عنوان و 620 هزار جاري 12 سال شهريورماه پايان
.است شده منتشر
تالش قومي تنوع و تاريخي تحولات سير
شد آشكار
كاوش فصل سومين عمليات پايانيافتن با:فرهنگي علمي گروه
و گيلان استان در تالش - آقاولر محور در باستانشناسي
انساني بقاياي روي بر انسانشناسي مطالعات اتمام با
و تاريخي تحولات سير مريان تاريخي گورستان از مكشوفه
.شد آشكار كامل طور به استقرار سال طي 1500 در قومي تنوع
ارسال شدشرايط اعلام علوم وزارت سوي از
كارنامه فاقد دانشجويان
تحصيلي هزينههاي
ارزي
خارج دانشجويان امور و بورس كل اداره:فرهنگي علمي گروه
ارز دريافت شرايط فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت
در تحصيل به شاغل ارزي كارنامه فاقد آزاد دانشجويان
و ليسانس فوق دورههاي
.كرد اعلام را دوم 1380 نيمسال در دكترا
با بورس كل اداره علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
در ايران اسلامي جمهوري مركزي بانك عمل دستور به اشاره
تابعيت ميبايست متقاضي دانشجويان:كرد اعلام رابطه اين
ويزاي بوده ، كشور از قانوني خروج داراي داشته ، ايراني
شئونات و بوده برخوردار عمومي صلاحيت از داشته ، معتبر
.نمايند رعايت كشور از خارج در را اسلامي
معتبر دانشگاه در بايد همچنين دانشجويان گزارش بنابراين
در و (دانشجويي معاونت حوزه تشخيص به) نياز مورد رشته و
به شاغل وقت تمام صورت به دكترا يا ليسانس فوق مقاطع
براي را دانشجويان سن همچنين كل اداره اين.باشند تحصيل
دكترا مقطع شروع براي و سال ليسانس 38 فوق شروع
نظام خدمت مدت طول كه كرد اعلام 40سال
.ميشود افزوده آن به اسارت مدت و جبهه در حضور وظيفه ،
بانك عمل دستور براساس دانشجويان به تحصيلي هزينه پرداخت
سهميه از خارج و سال 1380 دوم ماهه شش بابت صرفا مركزي
.ميباشد فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت ارزي
دانشجويان جشنوارهسراسريآثارهنري
سورهبرگزارميشود
هنري آثار سراسري جشنواره نخستين:فرهنگي علمي گروه
در جاري مهرماه تا24 از 22 سوره دانشگاه دانشجويان
.ميشود برگزار تهران
روز سوره دانشگاه مقام قائم "پور بهمن هرمز"
آثارهنري جشنواره دراين:گفت خبرنگاران به دوشنبه
معماري ، تجسمي ، هنرهاي سينما ، دررشتههاي دانشجويان
.شد خواهد ارائه صنايعدستي و دوخت طراحي ،
دانشجويان براي زايي واشتغال كار بازار ايجاد وي
هنري سنجش تحصيل ، دوران پايان از پس دانشگاه اين
اهداف جمله از را هنر كردن كاربردي و دانشجويان
.كرد عنوان جشنواره اين برگزاري
نشست اين در نيز سوره دانشگاه برنامه فوق مدير
سوره ، دانشجويان آثار درجشنواره:كرد اعلام مطبوعاتي
هيات توسط هنري مختلف رشتههاي در اثر تعداد 710
.شدهاند پذيرفته ارسالي آثار ميان از انتخاب
پذيرفتهشدگان 17 ميان از:افزود ذوالفقاري دريانور
شده ساخته فيلم موسيقي ، 37 گروه
جشنواره در نمايش و 24 دانشگاه اين دانشجويان توسط
.شد خواهد ارائه علاقمندان به
برتر آثار به جشنواره پايان در:كرد نشان خاطر وي
جشنواره ويژه تنديس و تقدير مختلفلوح زمينههاي در
.شد خواهد اهدا
فرهنگسراي در مهرماه شنبه21 جشنواره ، گشايش مراسم
تحقيقات علوم ، وزارت مسئولان حضور با (ارسباران) هنر
.شد برگزارخواهد كشور فرهنگي شخصيتهاي و فناوري و
كنكور بدون كاربردي - علمي جامع دانشگاه
ميپذيرد دانشجو
- علمي جامع دانشگاه آموزشي معاون:فرهنگي علمي گروه
برگزاري طريق از دانشگاه اين كه كرد اعلام كاربردي
.ميپذيرد دانشجو كنكور بدون "پودماني" دورههاي
دورههاي:گفت "ايرنا" به دوشنبه روز "ايزدي محمود" دكتر
داراي افراد همه و بوده ناپيوسته صورت به پودماني آموزشي
دوره هر وي.كنند طي را دورهها اين ميتوانند ديپلم مدرك
اضافه و دانست عملي و نظري درس واحد شامل 9 را پودماني
دانشجويان به مدت ، كوتاه آموزشي دورههاي اين در:كرد
پس دانشجويان:گفت ايزدي.ميشود داده آموزش خاصي مهارت
جامع دانشگاه از پودماني ، دوره هشت تا شش گذراندن از
علوم وزارت تاييد مورد كارداني مدرك كاربردي - علمي
.ميكنند دريافت
شده گرفته "پود و تار" تركيب از كه است اصطلاحي "پودمان"
دورهاي به منتهي كه را آموزشي مدت كوتاه دورههاي و
پود يا رشته مانند به ميشود ، كارداني يعني بالاتر ،
شكل را كاملتر دورهاي يا نقش نهايت در كه انگاشتهاند
- علمي جامع دانشگاه آموزشي معاون گفته به.ميدهد
موسسه يك در را پودمان آموزشي دوره يك كه كسي كاربردي
دريافت موسسه همان از را دوره پايان گواهي ميگذراند ،
.ميكند
|