:كرد مديريتوبرنامهريزياعلام سازمان
ايران خارجي بدهيهاي از درصد 66
ميشود پرداخت امسال
يادداشت
دولتي زيانده شركتهاي تعداد كاهش
سال 78 به نسبت سال 79 در
خدمات صادرات دلاري 390ميليونافزايش
حملات هدف نخستين اقتصادي ، و تجاري مراكز
است تروريستي
"ماهيدرقفس پرورش" مدرن طرح اجراي با
تن هزار كشور 400 در ماهي توليد
مييابد افزايش
:كرد ريزياعلام برنامه و مديريت سازمان
ايران خارجي بدهيهاي از درصد 66
ميشود پرداخت امسال
حدوديبه تا بدهيها در مدت بدهيهايبلند سهم كاهش
بدهيهاست تركيب شدن معناينامناسب
ميدهد نشان را تر هاينزديك سال در آنها سررسيد و
سال در كشور خارجي بدهي از دلار ميليون و 277 ميليارد 5
كل از درصد حدود 66 رقم اين.ميشود سررسيد جاري
.ميدهد تشكيل را ايران بدهيهاي
خارجي بدهيهاي برنامهريزي و مديريت سازمان گزارش به
كاهش دلار ميليون و 405 ميليارد دو با سال 1379 در كشور
دلار ميليون و 952 ميليارد به 7 آن از قبل سال به نسبت
مدت ميان بدهيهاي را درصد بدهي 7/53 ميزان اين از.رسيد
خارجي بدهيهاي تركيب مقايسه.ميدهند تشكيل بلندمدت و
تركيب در كوتاهمدت بدهيهاي سهم افزايش روند نشاندهنده
اسنادي اعتبارات اقلام افزايش از عمدتا كه بدهيهاست
.است شده ناشي
حدودي تا بدهيها در بلندمدت بدهيهاي سهم كاهش
آنها سررسيد كه بدهيهاست تركيب شدن نامناسب نشاندهنده
ديگر عبارت به.ميآورد ذهن به نزديكتر سالهاي در را
قدرت باشد بيشتر بدهيها در بلندمدت بدهي سهم هرچه
بهبود به توجه با البتهمييابد افزايش نيز بازپرداخت
افزايش نفت ، درآمد مازاد دليل به كشور خارجي وضعيت
بر زيادي نامطلوب تاثير كوتاهمدت بدهيهاي
بلندمدت ، تعهدات ايجاد با ولي ندارد ، اقتصاد نوسانات
.ميشود كمرنگتر اقتصاد بر نفت درآمد نوسانات
و ميليارد دو ميزان به بلندمدت بدهيهاي از سال 1379 در
هاي بدهي به ولي است شده كاسته دلار ميليون 465
.است شده افزوده دلار ميليون كوتاهمدت 60
يادداشت
اجرايي اصلاحات
،"اهداف" از مجموعهاي شامل "اقتصادي برنامه" هر
در مجموعه اين.است "نبايدها و بايدها" و "رويكردها"
ميتواند شود ديده يكپارچه واحد يك عنوان به كه صورتي
صورت اين غير در و كند تامين را خود انتظار مورد نتايج
به حاصلي و دستاورد ولي ميگذرد برنامه اجراي زمان مدت
متحمل را مخارجي و هزينهها نيز جامعه و نميآيد دست
كلي قاعده اين از نيز ايران اقتصادي سوم برنامه.ميشود
برنامه اين "رويكردهاي" و "اهداف" نميتوان.نيست مستثني
.داشت را آن نتايج حصول انتظار اما گرفت ناديده را
برنامه راهبردي و اصلي رويكردهاي به نميتوان همچنين
تاكيد مورد را آن نبايدهاي و بايدها اما بود بياعتنا
" و "اصلاحات" اصلي هدف سوم ، برنامه در.داد قرار
بيان با برنامه اول فصل.است شده داده قرار "ساماندهي
آغاز كشور "مديريت و اداري ساختار اصلاح" براي مقرراتي
" همچنين و "دولتي شركتهاي ساماندهي" سپس و ميشود
سهام واگذاري.ميگيرد قرار توجه مورد "بازارها ساماندهي
و انحصارات تنظيم خصوصي ، بخش به دولتي شركتهاي مديريت و
شوراي" تشكيل و اقتصادي فعاليتهاي كردن رقابتي
از جلوگيري براي كشور استان هر در "توسعه و برنامهريزي
جمله از مركز در برنامهريزيها و تصميمات تمركز
مناسبات در "اصلاحات" انجام براي اساسي رويكردهاي
.هستند سوم برنامه اجراي مدت طول در اجتماعي و اقتصادي
" تاخر و تقدم موضوع ميشود اصلاحات بحث وقتي ما جامعه در
چون و ميشود مطرح "اقتصادي اصلاحات" و "سياسي اصلاحات
حاصل كشور در كلي اجماعي فوق مقولات تاخر و تقدم مورد در
و اجرا در و ميشود مطرح بيپايان نظري بحثهاي است نشده
سپرده فراموشي به ضروري و فوري امور از بسياري عمل
بر ناظر سوم برنامه نظر مورد اصلاحات كه حالي در ميشود ،
قانون مقررات مطابق اجرايي نهادهاي در كه است اقداماتي
ساختار در كه اصلاحاتي مانند شود ، انجام بايد برنامه
معادن و صنايع وزارت و آمد عمل به معدن و صنعت بخش اداري
و صنايع وزارت تشكيل براي كه بحثهايي در چه.شد تشكيل
تشكيل عدم به منجر كه بحثهايي در چه و شد انجام معادن
اقتصادي و سياسي اصلاحات تاخر و تقدم بحث شد انرژي وزارت
و سياست عرصه در نه اصلاحات موضوع زيرا نيامد ميان به
نهاد يك در بلكه آن انتزاعي و كلي مفهوم به اقتصاد
در شده پيشبيني اصلاحات از بسياري.بود اداري و اجرايي
و اداري نهادهاي در اصلاحات به معطوف برنامه قانون
از پس تاكنون نيز اصلاحاتي چنين متاسفانه ولي است اجرايي
اگر.است نشده انجام برنامه اجراي زمان از سال گذشت 5/1
روال همين به نيز برنامه اجراي از باقيمانده سال 5/3
برنامه نشود ، انجام اجرايي نهادهاي در اصلاحات و بگذرد
نهادهاي زيرا باشد سوم برنامه ادامه ميتواند نه چهارم
نه و است نشده تشكيل سوم برنامه اهداف با متناسب
قانون زيرا باشد دوم و اول برنامه بر متكي ميتواند
برخي در تغيير پيشنهاد اصلاحات ضرورت طرح با سوم برنامه
كرده ارائه را قبلي برنامههاي اداري و اجرايي مناسبات
خواهد تدوين اساسي چه بر چهارم برنامه نيست معلوم.است
و اداري اصلاحات شتاب بايد است محدود بسيار فرصتشد
.كنيم بيشتر را اجرايي
دولتي زيانده شركتهاي تعداد كاهش
در از 110واحد زيانده بانكهاي و دولتي شركتهاي تعداد
پيشبيني.يافت كاهش سال 1379 در واحد به 95 سال 1378
بانكهاي و دولتي شركتهاي تعداد نيز سال 1380 در ميشود
.باشد نداشته چنداني تغيير سال 79 به نسبت زيانده
گذشته سالهاي در دولتي شركتهاي زيان ميزان بيشترين
در.است بوده هنر و فرهنگ سپس و برق و آب بخش به مربوط
و آب بخش در دولتي شركتهاي زيان از تدريج سال 1379به
در روال اين و است شده كاسته قابلتوجهي ميزان به برق
دولتي شركتهاي مورد دردارد ادامه نيز سال 1380
است ضروري نكته اين ذكر نيز هنر و فرهنگ بخش در زيانده
و حاكميت اعمال ضرورت ولي است اندك شركتها اين تعداد كه
و بودن كمدرآمد همچنين و زمينه اين در دولت سياستگذاري
اين فعاليتهاي موضوع بودن نيمهانحصاري و انحصاري
كمك واحدها اين به همچنان دولت كه است شده باعث واحدها
و كودكان فكري پرورش كانون صداوسيما ، سازمان.كند
ساختمانهاي و تاسيسات نگهداري و تجهيز شركت نوجوانان ،
جمله از ايران اسلامي جمهوري خبرگزاري سازمان و ورزشي
دولت كمكهاي از فوق دلايل به بنا كه هستند واحدهايي
.ميكنند استفاده فعاليتهايشان انجام براي
برنامهريزي و مديريت سازمان توسط اخيرا كه گزارشي در
شركتهاي نقش فوق مطالب بيان ضمن است شده منتشر كشور
نارساييهاي و مشكلات و 80 ، سالهاي 79 بودجه در دولتي
بودجه قوانين تبصره 35 "ج" بند عملكرد دولتي ، شركتهاي
و سال 79 بودجه قانون تبصره 2 "ف" بند و و 80 سالهاي 77
شده تشريح سوم برنامه در دولتي شركتهاي جايگاه همچنين
.است
دولتي ، شركتهاي تعداد:است آمده گزارش اين از بخشي در
تا سال 1368 از دولت به وابسته انتفاعي موسسات و بانكها
اين كه طوري به است داشته فزايندهاي روند همواره 1378
سال 1378 در شركت به 562 سال 1368 در شركت از 268 تعداد
شركت به 550 رقم اين سال 1379 در اما است يافته افزايش
سال 1380 پايان تا ميشود پيشبيني.است يافته كاهش
.يابد كاهش شركت به 505 شركتها اين تعداد
مورد دولتي شركتهاي بودجه گزارش اين از ديگري بخش در
بودجه گزارش اين موجب به.گرفتهاست قرار بررسي
به وابسته انتفاعي موسسات و بانكها دولتي ، شركتهاي
است بوده ريال ميليارد ميزان 16/240106 سال 1379 در دولت
رقم ايناست داده تشكيل را كشور كل بودجه درصد كه 57/66
برخوردار درصد برابر 9/31 رشدي از سال 1378 رقم به نسبت
موسسات و بانكها دولتي ، شركتهاي بودجهاست بوده
ميليارد ميزان 38/300426 نيز سال 1380 در دولتي انتفاعي
درصد معادل 12/25 رشدي از سال 1379 به نسبت كه است ريال
كل بودجه درصدي رشد43/26 از البته كه است برخوردار
از دولتي شركتهاي بودجه سهم سال 1380 در.است كمتر كشور
عليرغم ميشود ملاحظه و است درصد كشور 89/65 كل بودجه
سهم شركتها اين همچنان دولتي شركتهاي تعداد كاهش
رشد.دادهاند اختصاص خود به را كشور كل بودجه از بالايي
افزايش از ناشي هزينه ، بعد از دولتي شركتهاي بودجه
و اوليه مواد قيمت افزايش دليل به عملياتي هزينههاي
و كار نيروي دستمزد و حقوق افزايش يا و توليد دادههاي
بوده شركتها خدمات و كالا توليد ميزان افزايش همچنين
به نيز درآمد بعد از دولتي شركتهاي بودجه رشد و است
همچنين و توليدي خدمات و كالاها فروش قيمت افزايش دليل
.است بوده شركتها اين فعاليت حجم افزايش
كل از عملياتي درآمدهاي سهم:است شده اعلام گزارش دراين
از دولتي شركتهاي دريافتهاي
افزايش سال 1379 در درصد به 7/69 سال 1378 در درصد 3/61
امر اين.ميدهد نشان را توجهي قابل تغيير كه است يافته
از حاصل درآمدهاي به شركتها اين بيشتر اتكاي نشاندهنده
منابع ساير به آنها وابستگي كاهش و خودشان فعاليتهاي
.است اعتبار تامين
دولتي شركتهاي استفاده ميزان گزارش اين از ديگري بخش در
درسال گزارش اين موجب به.است شده اعلام خارجي وام از
خارجي 14 وام از استفادهكننده شركتهاي تعداد 1379
شركت به متعلق وام بيشترين ميان اين از.است بوده شركت
از پس و ريال ميليارد معادل 3/3315 و پتروشيمي صنايع ملي
بوده ريال ميليارد معادل 7/3155 ايران نفت ملي شركت آن
معادل ايران مخابرات شركتهاي شركت ، دو اين از بعداست
.كردهاند استفاده خارجي وام از ريال ميليارد 2/1770
خارجي ، وام دريافتكننده شركت ميان 15 از سال 1380 در اما
شركت ريال ، با 12713ميليارد پتروشيمي صنايع ملي شركت
هواپيمايي شركت و ريال ميليارد با 7196 ايران نفت ملي
ميزان بيشترين ريال ميليارد با 4868 ايران اسلامي جمهوري
.دادهاند اختصاص خود به را خارجي وام
-ايران نفت بازرگاني شركتهاي ترتيب به شركت اين 3 از پس
با 1200 ايران مخابرات و ريال ميليارد با 1750 نيكو
.دارند قرار ريال ميليارد
سال 78 به نسبت سال 79 در
خدمات صادرات دلاري 390ميليونافزايش
اشتغال و عمراني و فني پروژه اجراي) خدمات صادرات
سال 78 به نسبت پيش سال در (خارج در ايراني كارگران
ميليارد يك رقم به و يافت افزايش دلار ميليون معادل 391
از بيش دلار ميليون كه 600 رسيد ، دلار ميليون و 787
.بود توسعه سوم برنامه پيشبيني
و ميليارد يك مبلغ به خدمات حساب كسري كاهش موجب امر اين
ميليارد حد 9/2 در خدمات واردات زيرا شد دلار ميليون 114
.بود ثابت و 79 سالهاي 78 طي دلار
حملات هدف نخستين اقتصادي ، و تجاري مراكز
است تروريستي
تجارت مركز به سپتامبر تروريستي 11 حملات به توجه با
آن تاثير و واشنگتن و نيويورك شهرهاي در پنتاگون و جهاني
حملات تاريخچه بررسي كنوني ، ركود و جهاني اقتصاد رشد بر
نظر به ضروري مراكزي چنين انتخاب دلايل شناخت و تروريستي
.ميرسد
ايالات در كشور وزارت توسط شده جمعآوري اطلاعات براساس
مورد جمعا 2758 ميلادي سال 2000 تا سال 1995 از متحده
.است گرفته صورت تروريستي عمليات
مانند)تجاري و اقتصادي مراكز مورد تعداد 1842 اين از
مانند)سياسي و ديپلماتيك مراكز مورد ، 200(بانكها
،(وزارتخانهها مانند)دولتي مراكز مورد ، 97(سفارتخانهها
نيز مورد و 571 (پادگانها مانند)نظامي مراكز مورد 48
.گرفتهاند قرار هدف (..و تفريحي مراكز)ديگر مناطق
زياد بسيار تعداد گيرد قرار توجه مورد بيشتر بايد آنچه
اهداف ديگر به نسبت گرفته قرار هدف مورد اقتصادي مراكز
ديگر به نسبت را مراكز اين اهميت خود مساله اين.است
.ميدهد نشان اهداف
مبدل اقتصادي جنگ به كشورها جنگ جديد هزاره ابتداي در
فروپاشي تجربه.ندارد خارجي وجود سرد جنگ ديگر و است شده
اين بر تاثيري جهان نظامي قدرت بزرگترين تجزيه و شوروي
اتكايشان نقطه تنها جهان نظامي قدرتهاي كه مدعاست
سرنوشتي اقتصادي بنيانهاي بودن سست درصورت و است اقتصاد
.نيست آنان انتظار در نابودي و زوال جز
به نظامي - تروريستي حملات نشاندهنده تنها آمار اين
عمليات آنها به اگر و است تجاري و اقتصادي مراكز
نيز را كامپيوتري و الكترونيكي و غيرنظامي تروريستي
.آورد خواهيم دست به را سرسامآوري بسيار رقم كنيم ، اضافه
به را خود جاي نظامي جاسوسي حاضر عصر در كه همانگونه
به تبديل نيز جنگها است ، داده صنعتي و اقتصادي جاسوسي
به لشگركشي جاي به دولتها و شده اقتصادي و صنعتي جنگ
ديگران بازار به را خود مصرفي كالاهاي يكديگر ، مرزهاي
.ميسازند فلج را كشور آن اقتصاد و داشته گسيل
به حملات گسترده حجم و سپتامبر حادثه 11 ديگر سوي از
نيز (غيره و دولتي مراكز به حمله نسبت به)اقتصادي مراكز
عملا هم تروريستها كه ميدهد نشان و است تامل قابل خود
.ساختهاند متمركز اقتصادي اهداف نابودي بر را خود نيروي
سادگي به فوق جريانات اصلي متهم شخصيت به نگاه با
و زيركترين شجاعترين ، لادن اسامهبن كه فهميد ميتوان
بلكه نيست تروريستي حملات بازيگر سياستمدارترين
اين رهبر عنوان به را او آنچه.است آن عامل ثروتمندترين ،
افسانهاي شخصيتي او از و ميكند معرفي اقدامات سلسله
.است او اقتصادي و مالي پشتوانه همانا است ساخته
آشيل پاشنه خود ، مالي و اقتصادي قدرت بر تكيه با بنلادن
قرار هدف را آن و شناخته را جهان صنعتي قطب بزرگترين
و بوده شبهنظامي شخصيت يك نيزكه او ديد ازست ا داده
مهمترين است ، كرده سپري جنگ ميادين در را خود عمر بيشتر
مراكز دولتها حياتي شريان و اقتصادي مراكز نظام يك ركن
.است تجاري و اقتصادي
سمت به شدت به ترازو كفه نيز رقم و عدد زاويه از اما
اقتصادي 9 اهداف اساس اين بر ميكند ، سنگيني اقتصاد
برابر و 38 دولتي اهداف برابر ديپلماتيك ، 19 اهداف برابر
.گرفتهاند قرار حمله مورد نظامي مراكز
سپتامبر در 11 وارده مستقيم مالي خسارات اجمالي نگاهي در
كه است حالي در اين است دلار ميليارد تا 30 حدود 20
دلار ميليارد حدود 800 را آن غيرمستقيم خسارات كارشناسان
توليد (GNP) با مقايسه در رقم اين و ميكنند برآورد
آن اقتصاد كل ارزش و متحده ايالات سالانه داخلي ناخالص
بين از به ميتوان اين بر علاوه.است توجه قابل بسيار
از حاكي همه اينها.كرد اشاره شغلي فرصت هزار رفتن 199
مراكز به نسبت اقتصادي مراكز به حمله صدچندان تاثير
.است نظامي
"ماهيدرقفس پرورش" مدرن طرح اجراي با
تن هزار كشور 400 در ماهي توليد
مييابد افزايش
ماهي توليد و دريا از شده صيد ماهي كل كشور ، در اكنون هم
با كه است تن هزار مصنوعي 400 درياچههاي در پرورشي
اين ميشود پيشبيني ،"قفس در ماهي پرورش" طرح اجراي
.يابد افزايش برابر دو از بيش به ميزان
منابع و آب كشاورزي ، كميسيون رئيس نايب كهرام ، حميد
همراه به كه سفري خصوص در مطلب اين اعلام با مجلس ، طبيعي
:گفت ما خبرنگار به داشت ، نروژ و ايسلند كشورهاي به هياتي
جهاد وزير حجتي مهندس از متشكل هياتي همراه به پيش چندي
كشور مسوولان دعوت به مسوولان از ديگر جمعي و كشاورزي
ماهيگيري هاي روش اصلاح به مربوط سميناري ، در ايسلند
زيستمحيطي شرايط به توجه با سمينار اين.كرديم شركت
را صيد و ماهيگيري ميتوان چگونه كه اين و اقيانوس دريا ،
.بود شده برگزار داد ، گسترش
از:گفت نروژ به اعزامي هيات سفر دستاوردهاي خصوص در وي
روش و شيوه از بازديد اعزامي ، هيات يافته دست اهداف جمله
مشكلات به توجه بابود "قفس در ماهي پرورش" مدرن
در همچنين و يافته نمود خاك و آب در كه زيستمحيطي
هم ايران و -است ارتباط در آزاد آبهاي با كه كشورهايي
به بسيار روش اين اجراي-ميشود محسوب كشورها آن از يكي
اجرا دريا ، قابل درون در بزرگ تور يك نصب با و است صرفه
.بود خواهد
نروژ كشور:افزود ادامه در مجلس در اهواز مردم نماينده
پرورش درصد اكنون 70 هم و است مدرن شيوه اين در پيشرو
نروژ كشور ابداعي متدهاي تاثير تحت جهان ، قفس در ماهي
نروژ كشور مسوولان با پيش چندي كه گفتوگوهايي طياست
به سفر با بوديم دعوتكرده آنها كارشناسان داشتيماز
خزر درياي و فارس خليج در ابتدايي مطالعاتي ايران ،
.دهند انجام
روش اين مزاياي و قفس در ماهي پرورش قرارداد خصوص در وي
قرار و شده انجام نروژي شركت با ابتدايي صحبتهاي:گفت
پروژههاي نروژي كارشناسان سفر ، اين از پس است
.دهند انجام فارس خليج و خزر درياي در را جداگانهاي
ماهي ، مرغوبيت قفس ، در ماهي پرورش روش مزاياي جمله از
محدود سرمايهگذاري همچنين و صنعت اين بودن ساده
پيشبيني.است ميشود ، انجام آن اجراي براي كه اوليهاي
.يابد گسترش كشور در سريع خيلي روش اين ميشود
|